Wednesday, February 09, 2022

Normalitet?



Hej på onsdagen!!


Idag släpps alla restriktioner i Sverige!
HUR känns det?!
Vad tycker ni om det som bor där?
Känns det rätt?
Känns det som om det är dags?
Känns det obehagligt?



Personligen tycker jag att Sverige gör rätt.
Det är dags nu. Lika bra att släppa rubbet.
Ja, även om jag själv skulle fortsätta att vara försiktig. Det antar jag att de flesta av er kommer att vara också. Försiktiga.



Jag gissar att det här betyder att covidpassen slopas?
LIKA bra det, det var ju rent fånigt med dem. I början gillade jag konceptet massor. Jag tyckte att det var enda vägen att gå. MEN sen, efter omicrons ankomst, var det ju noll och ingen vits med dem längre.
Dessutom utgjorde de ett stort problem bland oss som bor utomlands och åkte till Sverige (i julas till exempel), fastän de flesta av USA-svenskarna då redan hade fått tre sprutor nekades de tillträde till vissa evenemang, och krogar, vilka de ville gå på och hade biljetter till. Att vi hade våra vaccinbevis från CDC spelade ingen roll. Otroligt fyrkantigt.
Detta hörde jag av vänner som var i Sverige i julas och sen läste jag om det i den svenskar i USA-grupp jag är med i på Facebook.
Att anses som “fullvaccinerad” efter två sprutor kan ju absolut ingen anse vara tillräckligt längre. 
MEN, från och med idag antar jag att allt sådant bara försvinner i tomma luften. Lika bra det.



Omicron här i US lär ha nått sin peak.
Smittan ligger på samma nivåer som de gjorde en bra bit före jul.
Omicron hade sin verkliga höjdpunkt i januari. Men nu har det lugnat sig rejält.



US kan lika gärna lyfta på rubbet nu också. Här sker ju allt på delstatsnivå, restriktioner och rekommendationer bestäms av guvernören i staten.
Funderade lite på våra restriktioner just nu ... Jag tycker nog att det mesta känns normaliserat igen.
Visst, nästan samtliga bär munskydd i butiker och allmänna rum. Det fastän vår guvernör sagt att vi kan lägga av.
Men jag bor i en liberal del av staten och här är man absolut inte redo att släppa på detta ännu. Vare sig i skolor eller i allmänna rum.
Dock, jag har noterat i affärer att somliga nu tagit av sig munskydden.
Annars då? Jag tycker inte det känns som att det är speciellt mycket begränsningar i skrivande stund. Här har vi aldrig behövt covidpass, vilket har behövts i New York och i LA, vid restaurangbesök och evenemang av olika slag.
Eller det VAR så, nu vet jag inte eftersom NY-state (och grannstaterna) släppt en hel del restriktoner i dagarna. SÅ jag ska låta det vara osagt.


I Virginia har vi aldrig haft några sådana restriktioner.
Skolorna är öppna som vanligt, jag vet att folk har gått tillbaka till sina kontor (även om många jobbar hemifrån nu också). Tror för övrigt att skolorna är igång på heltid över hela landet, och har så varit sen i höstas. BRA DET!



Själv tycker jag absolut att det känns som om vi lever mer eller mindre normalt igen. 
Det har väl heller aldrig inneburit så stor skillnad för just mig och Peter heller. Peter jobbade hemifrån långt innan Covid kom. Vi har inga skolbarn. Vårt liv tuffade på som det alltid gjort även under de allra mörkaste dagarna med eländet.



Jag ser heller inte längre bord på restauranger som är avstängda på grund av att avstånd ska hållas. Allt verkar gå på som det brukar …
Men plexiglas finns nog både här och där än idag, när jag tänker efter.


I affärerna råder ingen covidbrist längre bland varor.
DET är nästan det underbaraste av allt.
Jag brukar spana in toa och hushållspappersgångarna och de är fullproppade sedan lång tid tillbaka (jag kan inte låta BLI att kolla in just detta).
Jag brukar också spana in hyllorna för rengöringsmedel etc. 
Under flera månader 2020 var det omöjligt att få tag på desinfektionsmedel. Nu finns det. Överallt. Handsprit finns också i parti och minut.
Tvålar är ingen bristvara längre.
TACK och lov, må det aldrig bli som under våren 2020 i affären igen. Aldrig mer.




Nu ska vi se hur länge till folk här fortsätter med mask?
Själv har jag det alltid på mig när jag handlar, liksom 95% av övriga shoppare. Det ska bli intressant att se när jag känner mig bekväm med att sluta med det?
Som jag skrev tidigare i inlägget, det börjar märkas skillnad nu i mataffären, man ser att några lagt av med munskydden.
Ingen har mask på sig utomhus längre, eller ytterst få iallafall.
Det var ju ytterst fånigt från dag ett, att han mask på sig utomhus. Jag brukade dra upp en scarf framför munnen då jag mötte någon, bara för respektens skull, under mina promenader våren 2020.
Tack och lov där också att man idag endast ser någon enstaka själ som bär mask.  Vi här i US fick heller aldrig någon husarrest, vi kunde gå ut när vi ville och vara ute hur länge vi ville även när pandemin var som allra svartast.  Det måste ha varit övermåttan hemskt att bo i ett land där man i princip förbjöd sin befolkning att gå ut.



Det ska också bli intressant att se hur länge till US kräver vaccinationspass och negativa covidtester av turister på besök från andra länder.  
Gränserna till USA är nu öppna för den som vill komma hit på besök.  TACK och lov för det också, US höll "stängt" alltför länge.
Själv måste jag ta antigentest, och givetvis visa mitt vaccinatationskort från CDC, när jag ska resa tillbaka till US från utlandet.
Sverige har aldrig krävt det av sina hemvändande medborgare.
Läste nyligen om Nya Zeeland och deras regler, höll på att baxna av den läsningen. Där har de bara släppt hem ett fåtal av sitt lands medborgare som bott och vistats utomlands under pandemin och som har velat återvända.
Tack och lov att det inte varit så i Sverige, och ej heller i US.



Berätta lite om hur du ser på att samhället nu helt går tillbaka till det normala i Sverige?
Är nyfiken på vad just du tycker, och hur du känner?
Blir det normalt leverne igen nu, fullt ut?
Berätta för mig!


En bra dag önskar jag dig!

20 comments:

Elisabeth said...

Jag tror som du, att det här är rätt. Det är naturligtvis svårt att säga och självklart kan det kommer mutationer som kräver nya mutationer, men i dagsläget så, ja, det är nog vettigt.

För mig personligen blir det i princip ingen skillnad mot förut; det enda nya är att jag slipper testa mig vid eventuella symtom. Allt detta med att nattklubbar, pubar, restauranger mm får ha öppet som vanligt är inget som egentligen påverkar mig, för jag äter aldrig ute och går sannerligen aldrig på nattklubb, haha! Det skulle se ut det. ;-D Avstånd tänker jag fortsätta hålla där det går (t.ex. i affärer), handsprit tänker jag fortsätta köpa och jag kommer även att sprita min mobil (och jobbdator, när jag ska använda den) varje dag när jag kommer hem. Handtvätt behöver förstås inte ens nämnas, DEN är (och har alltid varit) en självklarhet!

I övrigt har jag ju åtminstone det senaste halvåret jobbat i en värld nästan helt utan restriktioner, för i skolan har vi under det här läsåret haft alla elever på plats hela tiden, fulla klassrum, ingen möjlighet att hålla avstånd etc. Och även om vi under läsåret 20/21 hade ganska många speciallösningar var det inte direkt en miljö där man träffade få personer, hade lätt att hålla avstånd eller kunde jobba hemifrån i någon större utsträckning. (Under innevarande läsår har möjligheten att jobba hemifrån endast gällt de som varit sjuka och/eller i familjekarantän.) Så allt detta med att inte träffa för många etc gällde ju liksom aldrig oss...

Mask ja, jag kommer troligen använda det när jag åker tåg/buss ett tag framöver, i alla fall om det är andra människor på tåget/bussen. Jag vet inte hur mycket FFP2-masker skyddar mot Omikoron, men jag tror ändå att det kommer att kännas bättre. I affären har det ju aldrig varit obligatoriskt med mask i Sverige, och jag har aldrig haft det heller, för jag är där så kort tid och det är aldrig svårt att hålla avstånd. Håller för övrigt med dig om att det var fånigt från dag ett med maskkrav utomhus.

Elisabeth said...

Mutationer som kräver nya RESTRIKTIONER ska det förstås stå!

Yvonne said...

Ja du, vi har ju haft det mesta som rekommendationer, inte bestämmelser så jag tycker inte det ska bli någon större skillnad, Många här i Åkersberga där vi bor verkar ha levt som vanligt och förvånansvärt få äldre som brytt sig om mask, hålla avstånd och inte "hänga" i centrum när det är som mest folk. Kan tänka mig att många som kanske bor ensamma gick ner till centrum för att se folk och kanske prata bort en stund med andra.

Skillnaden för mig är nog att nu åker jag och handlar när jag vill, inte kl 07 på morgonen. Mask har jag haft på mig igen efter Omikrons intåg, före det (en rätt kort period) var jag utan. Personalen på vårt ICA Kvantum hade återinfört mask och det kändes bra, nu fr om idag kanske de inte använder det längre, vem vet,

Känns lite som att eftersom Sverige varit steget efter på det mesta i pandemin så ska de följa framförallt Danmark och Norge och släppa på allt, lite röstfiske kanske så här när det är val i år.

Tror nog att jag kommer att använda mask i affärer ett tag till, säkert fram till vi åker till Spanien den 24 febr, där fortsätter alla restriktioner som vanligt iaf till 28 febr, Det som tagits bort är masktvång utomhus om man kan hålla avstånd på 1.5 m.

Var i Barkarby på IKEA igår och det var inte många som hade mask där, någon enstaka bara.

Om det är dags?, ja det lär väl visa sig om någon vecka. Nu ska ju de flesta tillbaka till sina kontor på fulltid, så både bussar och T-bana lär ju vara knökafulla under rusningstid. Jag och en väninna ska till stan imorgon, åka Roslagsbanan och tunnelbana till city, vi åker när det rusningstiden är över och har mask på oss då. Kanske vi går från Östra Station om vädret tillåter och då blir det inte T-bana heller.

Blir nog att vara försiktig och hålla bra avstånd och mask på affärer ett tag till kan jag tänka mig.

Vi flyger till Malmö på fredag och då lär vi ha mask på planet oavsett om ngn annan har det eller ej.

Jag hoppas att det inte blir något bakslag av totala öppnandet av Sverige, är nog dags kanske, men lite "småknäpp" har man ju blivit av den här pandemin, men det går väl över nu om allt blir (nästan) som vanligt igen.

Ha en fin onsdag säger jag och skickar en stor kram.

Anonymous said...

Såg just en rapport från en nattklubb i Sälen.
Folk var som tokiga. Såg ut som ett kosläpp på våren.
Inga masker och inga "avstånd", hopklämda och armar i luften. Lång, lång kö för att komma in.
Själv har jag inte varit utanför min återvändsgata
på länge, länge. En del som kommer och hälsar på har
mask för MIN sak. Omtänksamma!
Ja, vi får se, hur det går i Sverige.

Ruth i Virginia

Annika said...

Elisabeth:
Det är dags nu.
Det går inte att hålla på med begränsningar längre.
Nuff is nuff.
Exakt, när det kommer en ny mutation (för det lär det göra) så får man ta de besluten då. Men för NU är det helt grönt, anser jg.
Sen får man se (läskigt) hur smittan nu sprider sig ...


JAPP, tror som du. VISSA grejer kommer vi inte att lägga av med, som avstånd och handsprit. ALLA har nog (HOPPAS jag) blivit bättre på handhygien överlag. Jag har alltid haft dille på att tvätta händerna.
HAHA.
JO, gå på nattklubb nu, Elisabeth!! OCH dokumentera det!! Haha!
Nej, men jag skulle såklart inte heller göra det. Däremot gå ut och käka och sånt. MEN å andra sidan, bäst är maten hemma (fan vad trist jag låter).
Ja, sprita telefon och dator, tror också det är här för att stanna.

DU som lärare har varit sjukt utsatt under hela pandemin. VISST, jag tror att skolstängningarna här var fel, men NI skulle ju blivit mer skyddade än ni var.
Ett under att du inte blivit sjuk!!

Tror det är klokt att fortsätta med maskerna vid resor av olika slag.

Javisst, när jag vara i Sverige i somras slogs jag av vilken orolig skillnad det var mellan mitt liv i NOVA och det i Sthlm, ingen mask, inga avstånd (nä jag tycker inte de hölls alls), lite var det som om det inte pågick ngn covid.
Så ja, jag tycker det är klokt att du tänker ha mask vid resor!

Annika said...

Yvonne:
DET är nog den stora skillnaden. NI har knappt haft restriktioner, rekommendationer som du säger.
DET är vad ni har haft.
Lite flathet där, kan jag tycka. MEN men ...
DU kan ju dessutom verkligen, verkligen jämföra två länder som du verkligen levt in under hela pandemin.

Ja, inte märkte jag av ngn skillnad när jag var i Sthlm i somras, allt ar ju som vanligt.
Så konstigt det var att se det då jag kom härifrån.

SÅ klokt att du använder mask. Antar att det liksom blir helt naturligt för dig eftersom du vistats så mkt i Spanien, mask på!!
Tycler okså det är klokt att personalen haft sådana på sig. Mkt bra!!

Japp, ja ... sant det du säger om Norge och DK och att SE hänger på där. FIN har ju hela tiden varit asstrikta. De ska väl släppa på det snart också, men de hänger inte på låset på samma sätt.
Men snart så.
Vi får väl se nu hur det går ...


Ja, just det, nu ska det väl då gå att knaka ihop sig under morgon och kvällsrusning igen.
GULP.
Lite läskigt är det allt.
Snart lär resultaten komma.

OOO ja, ha mask på flyget. Jag vet ju att det var där K smittades, på planet. SÅ bär mask!! Klokt!!

Vi får se, de får väl backa om det blir illa. Men lika bra att köra på nu, sen får de ta nästa smäll när den kommer (tror ju att det kommer fler mutationer a skiten).

KRAMAR till dig Yvonne!!!

Annika said...

Ruth;
Men jag SÅG det också. Helt knäppt.
Läste också att folk köat vid ngn nattklubb som skulle öppna vi midnatt och sen skulle de tränga ihop sig och festa ...
Det är liksom sinnebilden av dumhet.
Ja, Ruth, vi får se hur det går ... det lär visa sig snabbt.

Det är bra att du har många som kommer till dig. OCH mask, ja det kommer att dröja innan jag tar av mig min i butiker etc också.

Ha en fin dag nu!!

Erica said...

Om jag ska vara helt ärlig känns det knappt någon skillnad, vilket förmodligen beror på att mitt liv knappt ens begränsats särskilt mycket under pandemin. Jag har gjort exakt samma saker som innan -jobba, äta, sova.

På jobbet har det ändå varit hyfsat normal närvaro bland barnen under större delen av pandemin. Egentligen bara den här höstterminen som det varit helt sjuka bortfall.
Hygienmässigt har vi inte varit direkt tvungna att lägga till sådär hemskt mycket.
Minns att våra ordinarie hygienregler för kök gicks igenom när hela cirkusen drog igång, och smittskyddsläkaren (tror jag det var) gav grönt ljus till dem.
Masker har jag ju knappt sett ute i samhället. Ett fåtal har burit dem.
Förutom nu i och för sig. Tycker jag sett ett uppsving av ansiktsmasker nu under starten av 2022, i och med den massiva smittspridningen.

Men nog känns det skönt alltid att restriktionerna tas bort. Jag ser fram emot att Piteå får leva upp igen till sommaren. Har varit så tråååååkigt de senaste två somrarna. Har verkligen känts dött utan PDOL, PSG, Nolia och den årliga Kyrkmarknaden.
Jag hoppas mest att det blir bra för vården; att ingenting händer så att hela det systemet kraschar.
När de tog bort restriktionerna i höstas hann det ju bara gå typ någon vecka innan de var tvungna återinföra dem igen.
Dock känns det ändå som att allting är på en bättre plats just nu, trots den höga sjukfrånvaron.
Känns ändå ganska lugnande att FHM vill ta bort "Samhällsfarlig sjukdom"-etiketten på Covid. Det känns som ett tecken på att det faktiskt kan börja återgå till det normala igen. Till en tid då man kan hosta till eller snyta sig och ändå få gå till jobbet. Inte stanna hemma och vänta in ett jäkla PCR-test.

Jag har dock en känsla av att en otrolig mängd människor verkligen kommer ta tillfället i akt och "festa loss" nu när allting släpps. Det var ju det som hände i höstas...
Tänkte bara för någon dag sedan att "tur ändå att det inte är lönevecka" ;-P
Tänk vilket kaos det förmodligen varit överallt till helgen om det varit lönehelg samma vecka som alla restriktioner släpps...


Och med glimten i ögat: Som introvert känns det liiite liiite jobbigt att allt återgår till det normala ;-)
Det var såklart plågsamt med isoleringen vid sjukdom, det tycker även jag. Men om jag bara vet att jag kan lämna hemmet när som helst, så väljer jag helst att stanna hemma. Tror fortfarande att jag skulle älska att jobba hemifrån!
Det är en av lärdomarna jag verkligen hoppas att vi som samhälle tar med oss efter allt detta; att fler arbetsgivare blir mer flexibla i att låta arbetstagare (som VILL såklart) arbeta hemifrån.


Ursäkta denna ostrukturerade kommentar. Hade så mycket olika tankar i huvudet rörande detta, och klarar tydligen inte av att tänka en ordentlig tanke för närvarande ;-P

Hoppas du haft en fin onsdag i alla fall!
Kramar /Erica

Channal said...

Det kommer bli det stora dop- och bröllopsåret! Känns underbart att omikron inte klassas som samhällsfarlig. Fantastiskt! Det känns nästan overkligt. Jag är överlycklig att livet nu kan bli mer normalt, men självklart kommer jag fortsätta att vara försiktig. Vill gå på bio, känna doften av popcorn och se Utvandrarna, Spencer, House of Cucci och Parallella mödrar! Sen är jag nyfiken på flera av de Oscars nominerade filmerna. Ja, längtar efter biobesök!

KRAMAR Anna

Susjos said...

Faktiskt inte så stor skillnad, men vet inte hur de gör på mitt jobb nu, det sista jag hörde var att det blev krav igen på både visir och munskydd när omikron härjade som värst. När jag jobbade sist i december hade vi "bara" munskydd .
Vi var ju på bio i måndags, då fick vi visa leg och covidbeviset, och man satt inte nära någon i biosalongen, det var ju bara skönt! På restaurangen behövde vi inte visa något bevis. Jag har inte använt munskydd i butik, bara när jag åkt pendel och buss. Såklart tror jag vi fortsätter att vara lite försiktiga och använda handsprit och inte vara så nära varandra, tror jag i alla fall!

PS. Du måste se mitt inlägg från igår (tisdag) på min blogg och titta på mitt söta barnbarn! DS.
KRAM!

Annika said...

Erica:
Nej, jag kan nästan förstå det.
Live gick på ganska normalt för dig också.
Skolan var öppen, du hade ditt jobb kvar etc.
Så nog kan jag förstå att du känner så.
Så skönt att du hade det under hela pandemin.

Masker, nej jag såg sgs ingen som bara sådana då jag var hemma i somras.
Men, jag har förstått att många börjat bära dem iom omicron.

Absolut, öppna nu!!
DET är dags för det.
Jag vill att vi ska göra samma sak. OCH jag hoppas att de som finns kvar tas bort snart.
Det är ju så det ska vara, levande.
Så ja jag förstår att du gläds över att Pite öppnar upp.

Ja, vi får se hur det går nu med smittan, om man måste ta ett steg tillbaka igen.
Vi får se.
Vansklig period det här.
MEN det är bra ändå att man öppnar nu. DET är onekligen dags.
Sen får de väl stänga igen om det går rent åt pipsvängen.
Nu behöver du inte stanna hemma vid snuva längre? Eller hur?
Slipper testerna
Hoppas nu inte att folk börjar skicka förkylda barn till skolorna.

JA; jag läste om nattklubbar där folk köat innan midnatt och sen totalt släppt loss.
Ibland undrar man om de ens tänker alls?
SÅÅÅÅ, som sagt, vi får se.


FATTAR helt och håller vad du menar med din introverta sida. JAG kan känna likadant nämligen.
Så du har all min sympati där.
Du skulle greja att kunna jobba hemifrån utmärkt.
Men det går ju inte riktigt i ditt yrke.

Din kommentar var som alltid klar och redig!!

Kramar till dig!!

Annika said...

Channal:
DET blir det säkert om allt går som de vill och ingen ny variant träder in på banan. VILKET ju jag tyvärr tror att det kommer att göra ...
MAY i be wrong!!
Men det är dags att öppna nu, det är det!
Har biograferna varit stängda tills nu?
Jag var på bio i julas här. Vad förvånad jag blir av att läsa vad du skriver.
DET var URMYSIGT och gott att sitta där med en balja popcorn. Såg West Side Story!!
Jag har sett några av de nominerade filmerna och det är alltid kul.
MÅ nu allt gå i lås och må man inte behöva gå tillbaka igen.
Håller alla tummar.
KRAMAR!!

Annika said...

SusJos:
Ja, jag kan tänka mig att ni får lite nya råd nu. HOPPAS ändå att det ska räcka med munskydd för er del.
Håller tummarna för det.
Ah ja... jag tänkte väl att biograferna varit öppna. Det har de varit här också sedan länge. MEN med avstånd.
Absolut, det är så viktigt att ändå vara ytterligt försiktig, håller med.
JAAAA men jag kommer genast :-*
Kramar!!!

BP said...

Vi hade ju inga lockdowns här heller, "bara" restriktioner som mera eller mindre varade i två år. Sverige liksom andra länder har helt enkelt inte råd att fortsätta med restriktionerna. Det kostar alldeles för mycket. Och man vill ju inte riskera en ekonomisk kollaps.

Så, ja tidpunkten är väl okej, även om pandemin är långt ifrån över. Jag menar 18 182 nya fall och 114 dödsfall i lilla Sverige är ju inte så litet.

För egen del kan jag inte säga att jag känt mig så värst begränsat de senaste två åren. Förutom resor då. Men annars har jag nog levt i stort sett som vanligt. Undantag - har hållit avstånd och avstått från kramar.

Monica said...

Det visar sig. Tror nog att det blir en topp ännu mer än den vi har nu. Sjukvården har orimligt många inlagda och på akuten ligger döende och väntar med prioriteringsflagg och de mindre döende läggs på golven för annan plats finns inte.

Personal saknas av sjukdom och de som redan arbetat med övertid rings in tillbaka. Och mer än tio gånger fler barn 0-9 år får intensivvård och annan vård idag än under åren 20-21.

Kanske, kanske inte att öppna nu helt före sportloven är "bra", så kanske smittan hämtar sig och tonar ut under loven. Vi kan ju hoppas.

Munskydd hos alla skulle skydda alla under denna tid, vore väldigt skönt om det användes.

Kommer ju nya rapporter men jag ger inte mycket för dem, ingen har ju kunnat testa två jämförbara städer med enbart munskyddsbärare och noll i den andra och kunnat jämföra.

Vet ju hur det naturligtvis skyddar, säger inte vilket världsberömt sjukhus med kirurg och bakterier i näsan men frisk själv, hjärtopeterade dog i rad. Innan man testade kirurgen som nog inte hade skyddet tillräckligt. Och om det är så värdelöst kunde det förstås sparas in på det i alla sammanhang i vården men naturligtvis inte.

Räddar liv. Har ju använts dåligt hela tiden av folk och nu kanske inte alls offentligt.

Och det varierar väl hos er med, smittan ökar ju och USA har snart 1 miljon döda i covid, är ju otroligt många. Minns vi reagerade när det var en halv miljon. Men det är ju så varierande och stort och förstås olika hur befolkningen har det.

Här blir många sjuka och man ska utgå från omikron sägs det men inte testas. Och många går väl till jobb och skola om de orkar och inte är så sjuka. Mer oklart med allt, om elever ska skickas hem med lite snuva och hosta. Blir nog inte så.

Hoppas omikron är det sista i alfabetet nu och allt lugnar ned sig men hoppas att folk som en smittskyddsläkare sa: har huvudet påskruvat:-)

Ha det fortsatt bra Annika, här blandas svartis med grönt. Varierar dag till dag. Halkan som ett virus det med. Många hamnar på sjukhus av den med. Inte alltid broddar är säkra så vi får ha koll. Längtar till barmark och att ta ut stegen och gå snabbt. Tränar inne så länge i mitt hemmagym:-)

Brysselkakan said...

Ja, du... vet inte vad jag ska tycka faktiskt. Mellansonen och jag pratade om det nyss och vi var båda överens om att vi kommer fortsätta hålla avstånd till folk. Sonen vill ju inte riskera att inte kunna åka iväg på alla de jobb som nu dräller in när restriktionerna släppts, blir mängder av mässor för honom framöver.
Så överlag är det nog bra att det släpps nu men jag är mer rädd för att folk inte inser att vi faktiskt har en pandemi fortfarande och måste vara uppmärksamma på symptom och så.
Vi får väl se!

Annika said...

BP:
SÅ sant, och tur det ändå. Att ni slapp lockdowns.
Tycker det är bra att man nu har öppnat totalt. Det funkar inte att hålla restriktioner etc så här länge. OM det skulle gå åt pipan får man ju gå tillbaka igen, men det är det nog ingen som vill.
OCKSÅ så sant, pandemin är inte över.
Dödsfall och infektioner talar sitt tydliga språk. Lika bra att vara ytterst försiktig.
Du har levt lite som jag, tror jag. Inga större ändringar, fast rest har ju gjort och det är jag glad för.
Jaja, nu ska vi hoppas och TRO att det bär!!

Annika said...

Monica:
Tror också det blir en topp till, och att andra varianter kommer ...
Yikes.
Som du säger, så många som ligger inne.
Men, det är ändå lika bra att öppna igen.
Det går inte att hålla igen i åratal för länderna.
Ja, det är verkligen ytterst otäckt med alla barn som nu drabbas så hårt.
Vi får se hur det blir undre loven ... det kan ju blossa upp då också på skidanläggningar och vid resor.

Munskydd ja, de är a och o tror jag. Jag skulle också önska att flera använder sådana hemma.
Jag kommer inte att sluta med mina än på ett tag.

Ja, här i US har vi snart en miljon döda. I april i fjol var det en halv miljon. Nu är det 909K. För några veckor sedan tror jag att jag skrev att det var 800+
Men vi har många antivaxxare också. Väldigt många. OCH väldigt många som i somliga stater vägrar bära munskydd. Det är ju där det är värst nu.

Ja, samma här, svartis så till den milda grad i måndags, riktigt otäckt. Igår också. Idag OK.
OCH nu får vi några dagar med 13 grader tills det blir kallare igen.
Bäst ta det lugnt, Monica, med allt :-D

Annika said...

Brysselkakan:
Nej, det kan nog vara svårt att liksom acceptera det. DET kan jag förstå-
Ingen vet ju hur det kommer att gå.
På ett sätt tycker jag det är bra. På ett annat så är det ju som att ge sig in i en mörk tunnel.
HOPPAS på det bästa.
Exakt, lika bra att ni fortsätter att hålla avstånd och vara försiktiga. HOPPAS att många är det.
Du har rätt, somliga verkar tro att pandemin nu är över. SÅ konstigt det också ...
Och festerna inatt som jag läste om ... det är galet.

Elisabeth said...

Men ja, jag får satsa på att gå på nattklubb och dokumentera det på Instagram, haha. Gärna även ta några bilder med mina elever (här finns inte så många ställen att välja mellan direkt...) och vara med på deras Snapchat. ;-D

Håller med om att mask känns som en bra idé vid resor även i fortsättningen. Folk lär väl undra vad jag är för konstig typ, men det spelar mig ingen roll!