Thursday, February 10, 2022

Veckans Chorizo, På tal om, Det våras, Poddtips och Tre tips från YouTube




Godmorgon torsdagsfolket!!




* Veckans Chorizo!



Hen kör OS, såklart! Givet!
Och vad kan passa en gris bättre än curling, haha. 


Som vanligt får ni ta del bilderna direkt från Instagram!




KOLLA vem som började följa mig häromdagen!! JAJAMÄÄÄÄN, ingen mindre än den ökände prinsen själv! MOHOHAHAHA!
VEM kommer ens på ideen att ge sig ut för att vara honom? Ja, internet är fullt av den ena stollen efter den andre …


Iallafall, det blev BLOCK, as per usual!!









* Våras!



Men nu märks det verkligen att det våras därute.
Ljuset är tydligt vårlikt nu. Jag märker så stor skillnad på eftermiddagen, och även på morgonen. Dessutom är ljuset så klart. Det liknar det glasklara marsljuset litegrann!


 
Måndagsmorgon vid Lake Thoreau.


OCH häromdagen hittade jag det här vårtecknet
Alldeles som det ska! Jag har alltid koll på när snödropparna blommar. Varje år blommar de vid den här tiden, de små finingarna.


 




* Ny podd jag börjat knarka!


Jag är ju lite intresserad av folksägner, gammal folktro, nordisk mytologi och det övernaturliga.
Därför följer jag ett par konton om det hela på Insta. Genom kontot Oknytt fick jag tips om podden “När man talar om trollen”, så de senaste dagarna har jag lyssnat på ett par avsnitt.
Avsnitten är alla över en timme, somliga är över två timmar. Det passar bra när jag ute på mina rundor och när jag tråkstädar härhemma.


Här djupdyker vi bland skogsrån, Maran, vandringssägner och annat.
Det finns en hel hög intressanta avsnitt att riktigt grotta ner sig i och gotta sig åt. 
Vet inte om jag törs lyssna på det om spöken och gastar. Har ju lite för livlig fantasi ibland för mitt eget bästa … to say the very least … Men avsnittet lockar, det gör det.
Avsnittet om vandringsägner var övermåttan intressant iallafall.



Just nu är jag mitt i ett avsnitt om Skogsrået, mycket intressant det också.
OCH döm om min förvåning när de började tala om Närpes i det avsnittet! OCH om en sägen som uppstått i byn Tjärlax där. I gotta have to dig about this one!

Nej, men om detta låter intressant för dig kan jag LOVA att du har många sköna timmar framför dig. Programledarna är toppen!!
Du får dessutom flera korta historier upplästa för dig på det allra bästa sätt i de här avsnitten.


 




* På YouTube …




Finns en hel uppsjö av enormt duktiga människor!
Kvalitet galore råder hos många av dem som regelbundet lägger upp filmer där. 

Jag följer Kara and Nate, har skrivit om dem förr, som reser jorden runt och dokumenterar det. Nu är de hemma i USA och reser runt i nordamerika under pandemin i en husbil från stat till stat och land till land. Det här paret är otroligt skickliga och underhållande i allt de tar sig för. 
Gillar du resor, äventyr och god mat så följ de här två!!


 
Kara and Nate



Jag följer även ett kanadensiskt par, Eamon and Bec. De reser runt i sin husbil i världen. Bägge två är superduktiga filmare och underhållande att följa.
Just nu har deras liv tagit en störtdykning då Becs just fått diagnosen bröstcancer. 
De bor i en urmysig stuga i Kanada, och har för tillfället ankrat sina liv där medan Becs genomgår tuffa behandlingar.



 

Eamon and Bec.


Genom Eamon and Bec upptäckte jag Sailing La Vagabonde!
Jag har ju hört talas om dem tidigare. Det var de som seglade Greta Thunberg och hennes pappa över Atlanten 2019.
NU har jag och Peter börjat följa Sailing La Vagabonde också. SÅÅÅ bra, och så intressant.
Vi håller på att beta oss igenom samtliga avsnitt nu, jag och Peter.
Elayna och Riley heter paret bakom La Vagabonde och de är bägge från Australien. De är lika skickliga som de övriga paren vi följer.
Det är helt otroligt hur dessa par helt och hållet kan leva på YouTube, men så är det för många som är riktigt skickliga där. Att göra ett avsnitt lär ta mycket, mycket tid i anspråk.
OCH det förstår jag.
Det som ser väldigt lätt ut är alltid väldigt tidskrävande.



Sailing La Vagabonde, Riley och Elayna.



Se där, tre tips om sex fantastiska YouTubare från mig.



***




En fin torsdag önskar jag dig!

20 comments:

Channal said...

Hahaha USA's Swine Curling!! Visste inte att man sa svin i USA. Jättekul! Mixen i curlingen tog Sverige brons. Håller tummarna för medalj till både dam- och herrlaget!

Du, jag får massor av amerikanska män och Keanu Reeves som vänförfrågningar på Insta. Och som du skrev i förra inlägget, helt plötsligt vill lättklädda tjejer bli vän med mig?!! Konstigt och obehagligt! Dessa robotar som skickar ut, vad vill de som ligger bakom? Kapa mitt konto med personliga bilder?!!

Känner av ljuset här också! Nu är det inte kolsvart när jag åker till jobbet vid sju. Underbart!! Snart har vi VÅR på riktigt!

Den där podden blev jag nyfiken på "När man talar om trollen". Ska ratta in den! Jag lyssnar aldrig på några poddar. Jag gjorde det tidigare. Tröttnade på dem. Blev same, same, same! Men den här ska jag ge en chans!

Frank följer en svensk barnfamilj på YouTube som reser ute i världen och visar olika saker som är barnvänligt runt jorden alla hörn. Det är kul och spännande! En dag stötte vi på dem i Norrköping! Det var stort!

Kramar Anna

Yvonne said...

Chorizo är verkligen för söt och alltid up to date. Hur matte kan komma på allt är ju imponerande. Texterna till är ju oslagbara, ha, ha.

Åh, så du har fått kungliga följare, bara att gratulera, hi hi. Jag fattar inte hur någon orkar hålla på med de där falska kontona och vad de får ut av det. Den prinsen är ju inte ens populär någonstans i världen, verkar inte ens av sin mamma dessa dagar.

Våren, ja jag hoppas vi ser mer av den imorgon då vi flyger till Skåne, har sett bilder från Österlen där både vintergäck och snödroppar blommar, hoppas de gör det i Malmö också.

När man talar om trollen lät ju kul, ska kolla den podden.

You Tube tipsen lät ju också intressanta, så tack för tipsene.

Nu dags för mig att hoppa in i duschen och göra mig klar för en heldag med min bästa kompis, vi ska in till stan och käka lunch, kolla lite i affärer och sen köpa med oss semlewraps på Tösses och ta med hem.

Stor kram från mig

Humlan said...

Chorizo är som vanligt väldigt bra och påhittig. Curling är ju aktuellt för svenskar som följer OS, ett brons i mix och nu har herr- och damtävlingarna börjat och lagen har medaljer från senaste OS.

Du är ju alltid före oss när det gäller våren, men jag har vintergäck som blommar utanför huset! Och vi har ju också ljuset även när vi ligger efter med blommorna, dagarna blir längre och ljuset är härligt!

Den podden ska jag lyssna på, det är ämnen som jag också tycker är intressanta.
Jag satt en gång och lyssnade på två äldre människor som satt och pratade om olika väsen i folktron. Kvinnan (född i början av 1900-talet) berättade att hennes pappa påstod att han sett skogsfrun, mannen (född runt 1890) hade jobbat mycket i skogarna i norra Sverige och vägrade svara rent ut vad han sett, utan sa bara att "man kan se mycket när man är ensam i skogen". Jag tror att både hon och jag var lika nyfikna på vad han sett, men han vägrade svara.
Annars har jag mest hört historier och folktro från Österbotten, vilket ju är roligt när du skriver att de pratar om Närpes.

Jag ska inte börja titta på dina tips från YouTube! Jag har inte tid att fastna där, HA HA! För det låter verkligen som tips som jag skulle kunna fastna i.

Annars har det varit ganska mycket här och jag läser det du skriver, men orkar inte formulera mig.

Ha en bra torsdag, du med!
Kramar!

Annika said...

Channal:
Chorizo for the win!
Jodå, man kan säga swine på engelska, haha.
Orkar inte se curling själv, men gläds över alla medaljer.

Keanu Reeves ja!! KOMISKT. Tror han börjar följa mig ett par gånger i månaden. OCH jag hade Brad Pitt häromdagen, döööööör!!!
Jamen ja, vad ä det med dessa lättklädda damer? OCH så många varje dag. Block, block, block.
Ja, jag tror att de är ute efter att kapa konton. Otäckt är det. Mitt blev ju kapat en gång, eller mitt namn och min bild. Men så många anmälde det och jag själv också. DET togs bort. Inte kul.
Läste om influensers som får sina konton kapade och ibland sitter de liksom fast utan hjälp. Otäckt.

Så fint med ljuset nu!! Det är så härligt då det märks så tydligt.

Jamen gör det, Anna!! Lyssna på bara ett avsnitt då och då när lusten faller på. DE är såååå bra och skickliga också.
Det är a och O. Vet vad du menar med samma, samma ... jag slutade lyssna på Skäringer och Mannheimer just av den anledningen. Nu har de slutat med sin blogg.


Ja, det är roligt med alla dessa kreatörer på YT! OCH kul att Frank följer också!!!

Stora kramar!!

Annika said...

Yvonne:
Chorizo borde få medalj.
OCH alltid up to date!
Alltid.
Denna var så bra!
Ja, bildtexterna är alltid så SPOT ON!!!

Ja, nu även kungligheter, haha.
PRECIS vad jg tänkte, vem väljer honom som fejkkonto??? OCH att han faktiskt fick följare. Men det är väl en massa robotar som spottar ur sig namn och tar bilder från nätet.
Otäckt.

Ja, jag är säker på att du kommer att hitta massor av vårtecken i Skåne.
Mysigt att ni ska vara där ett tag nu!!

Absout, Yvonne, kolla in dessa par och njut av lite härlig gammal folktro på podden.

MYYYYSIGT med stan och DEN wrapen!! AVIS!!!

Kramar!!

Annika said...

Humlan:
Alltid så bra!!
Curling är en sport jag inte riktigt orkar med, men gläds över alla medaljer som kommer in :-)
Det är säkert kul då man sätter sig in i det, men jag har inte orkat med det.
Men C är klockren!!

Ja, jag brukar säga att vi ligger ca 3-4 veckor framför er, och bakom er på hösten.
Men ljuset är verkligen a och o. Jag kan tänka mig att det snart kommer att titta upp i dina rabatter också.

Humlan!! LYSSNA på det avsnittet, fascinerande!!!!
Du kommer att GILLA!! SÅ så bra programledare och kvinnorna som läser upp korta historier gör det SÅ bra!!
ÅÅÅÅÅ vad intressant om de där kvinnorna som som talade om skogsfrun. Ja nog kunde de se saker där de lag ensamma i skogarna. Man talar mkt om kolare i avsnitten, och de låg ju ensamma mkt. Sedan jägare och andra som sett. Ngt har det ju sett? Men vad? Fantasin spelar ju en spratt ibland.
Men fascinerande lyssning är det. Längtar redan till nästa gång jag ska lyssna, tror jag ska ta avsnittet om maran då.
Ja, de talar mkt om folktron i svenskfinland i avsnittet.
Lyssna!!
DU kommer att gilla.
Berätta för mig sen vad du tyckte.

Ja, YT är det lätt att fastna på, haha. SÅÅÅ många duktiga kreatörer där att det inte ör klokt.
Just nu ser vi mer YT än Netflix. Det är så lätt att fastna. Erkänner det, phew ...

Jag har faktiskt saknat dig, Humlan!! Undrat var du varit.
Blev glad då jag såg din kommentar idag.
HOPPAS att det som sker i ditt liv nu inte är alltför invecklat.

Stora kramar från mig!!

Linda said...

Apropå Youtube så kan jag tipsa om The Endless Adventures. Dom är också ett amerikanskt par som reser runt i världen. Nu under pandemin så har dom renoverat en gammal husbil.

Mvh Linda

Erica said...

* Haha :-D Chorizo fortsätter ösa ur sig content :-D Fantastiskt!
Så kul det hade varit att komma på en sådan idé, och sedan verkligen fortsätta att komma på teman vecka efter vecka.

* Ja, det är verkligen nästan så att man inte kan göra annat än att skratta åt den där typen av konton. De kan lika gärna kalla sig "Bluff.234325" direkt.
Nu vet jag ju att den typen av konton oftast är botar, men om vi låtsas att det är riktiga personer bakom dem... Tror de verkligen att någon går på det?
1. Kontonamnet. Som att en kändis överhuvudtaget skulle kalla sig något sådant där.
2. Inte verifierad (blå symbol).
3. Två(!) följare. Hm; låter ju väääldigt logiskt för en kunglighet. Framförallt en så omtalad kunglighet.

Usch för botar och bluffkonton på Insta! Som du skriver är det bara att blocka, men så onödigt att man ska behöva lägga ner tid på sådant skit.

* Hm... tror nästan jag vill hoppa över den här punkten, haha ;-P
Vintern känns så tröstlöst lång för närvarande att jag knappt kan kolla på våriga bilder.
Vet inte vad det är, men den här vintern har verkligen känts ovanligt lång.
Det känns som det varit vinter i ett år redan, och ändå är halva kvar.
Ingen aning om varför det känns så; vintern började ju inte tidigare än den brukar och det har ju ändå varit en ovanligt varm vinter hittills.

Men superfina bilder på Snödropparna i alla fall!!
Har aldrig sett sådana i verkligheten, men alltid önskat det.

* Kul med poddtips. Låter riktigt spännande.
Däremot tror jag inte jag skulle våga lyssna på en sådan podd, då jag är störande harigt lagd. Blir, och har alltid blivit, rädd för typ allt.
Jag älskar dock att lyssna på poddar. Dock fastnar jag lätt för samma typ. Ungefär som när jag läser; hittar jag en författare jag gillar så läser jag mest bara böcker av den personen.
Samma med poddar.

* Roligt med Youtube-tips också.
Jag följer själv inga resekonton, men kan tänka mig att de är roliga att följa. Kan också tänka mig att de är roliga att driva. Mycket roligt och varierande content när man är på resande fot.
De konton jag följer på YT är mest lite olika typer av svenska konton; allt från några av de största till de som är väldigt små.
Följer däremot INTE Jocke&Jonna, även fast de är en av de största. Klarar inte av dem. Ville bara ha det sagt, hehe :-P

Däremot började jag för några månader sedan att följa en finsk kvinna i 20-årsåldern som heter Auri (tror det är tilltalsnamnet). Tydligen hade (och har) hon en Tiktok som snabbt blev känd, och för mindre än ett år sedan utökade hon med ett YT-konto. På mindre än ett år har hon där fått över en miljon prenumeranter!
Namn på Youtube: Aurikatariina
Hon älskar att städa, och hennes grej är att hon tar sig an hem till personer som pga depression och annan psykisk ohälsa inte klarat av att hålla efter städningen.
Hon städar dessutom dessa hem gratis, alltså hon tar inget betalt av dessa personer.
Hon är fantastisk; dessutom är videorna otroligt tillfredsställande att titta på.
Plus att hennes otroliga GLÄDJE över städning är sjukt smittsam!


Hoppas du haft en fin torsdag!
Kramar /Erica

Annika said...

Erica:
ÅÅÅÅÅ det kontot måste jag kolla in!!!
Låter bra!!
Det med kvinnan som går hem och städar hos folk. Kör hon den på engelska??
TACK för tips!!!


Jocke och Jonna, vet inte vilka de är. MEN jag har nog absolut läst om dem. Eller vänta, är det paret som fixat ett hus och har en liten bebis?
Bor väldigt lyxigt??
Isf vet jg vilka de är.
Haha, tror inte jag skulle vilja följa dem heller.
Det är lustigt hur mkt man börja känna för olika kreatörer på YT. De blir nästan som vänner, ja du vet.
Så skickliga också.


När man talar om trollen är ruskigt bra. SÅÅÅÅ intressant.
Nej jag vet själv inte om jag ska ge mig på avsnittet om spöken och gastar. I know myself all too well.
Harig? DU och jag, Erica!! :-)
Prova att lyssna på avsnittet om vandringssägner, inte läskigt, bara såååå intressant.

OCH visst är C så bra!!!
Älskar den lilla grisen!!!

Kramar från mig!!!!


Ja, ni har vinter ett tag till. Ibland önskar jag vi kunde byta miljö ett tag.
Jag är inte redo för våren, längtar inte.
Vill däremot ha vinter ett tag till.
Så olika det kan vara.

ja, de som ger sig ut för att vara kändisar alltså .. suck ... så stönigt. Vilka går på det liksom. Brukar anmäla dem.
Hade Brad Pitt för ett tag sen, och Keanu Reeves (varannan vecka typ). Varken Pitt eller Reeves ligger oå insta så det är svårt att anmäla dem.
Dumt nog.

Erica said...

* Ja, Aurikatariina kör sin YT-kanal på engelska.

* Jajamen, Jocke och Jonna Lundell. Har en realityshow på Discovery+ (fd Dplay) som heter Lundellhuset. Bara lyx. Så mycket lyx som möjligt. Nästan FÖR mycket, kan jag tycka. Det är liiite "Titta vi har pengar!"
Det sjuka är att jag till och med vet vad deras barn heter (Lunabelle och Lionel)... Men det kanske är för att det är nästan omöjligt att missa när man mest hänger bland svenska storkonton på sociala medier :-)

/Erica

BP said...

Älskar veckans Chorizo. Ja, älskar varje veckas Chorizo, men den här veckans Chorizo är lite extra rolig och bra. Undrar varifrån matte får alla attiraljer. Jag menar en curlingsten i miniformat har åtminstone jag aldrig sett. Å minigrisarna som sopar banan - hahaha:-) Klockrent! Å texten är så himla fyndig, rolig och genomtänkt. Matte lever sig verkligen in i Chorizos liv. Inte så konstigt kanske, då hon har haft honom ett bra tag:-)

Elisabeth said...

*Chorizo passar bra som curlingspelare! En udda sport är det för övrigt, lite fascinerande på något sätt, samtidigt som det inte är något jag tittar på.

*Men hallå, blockade du prinsen?! Det var det värsta! ;-) Obegripligt för övrigt med dessa bootar. Någon måste ju på något sätt tjäna pengar på dem, annars skulle de inte finnas.

*Det ÄR verkligen skillnad på ljuset nu jämfört med för några veckor sedan. Idag var det klart och då var det nästan ljust klockan fem! Helt fantastiskt, och nästan svårt att förstå. Trots att det är likadant varje år... Det märks stor skillnad på morgnarna också; idag gick solen upp redan 07:36. Några vårtecken har jag däremot inte sett till, men just nu är jag så glad för ljusets återkomst att brist på vårtecken inte spelar någon roll.

*Podden låter spännande, den måste jag lyssna på. Annars lyssnar jag mest på SR:s program/poddar, Språket, Europapodden, USA-podden, P1:s Mellanösternpodd etc.

Anonymous said...

Hej! Länge sen jag kommenterade! Under denna pandemi har inte blivit så mycket gjort. Man slöar till. Men jag har varit frisk, i karantän verkligen i 2 år nu, inte klokt. Bara promenader här där jag bor, tack och lov jag har så mycket natur runt mej. Träffat barn och barnbarn, det är det enda. Hade någon sagt 2 år till mej när det startade hade jag inte lyssnat. Tur jag inget visste innan! Trodde max ngr månader. Där fick jag!
Nu är restriktionerna hävda, men smittan består och t om ökar. Vad ska man tycka?! Men nån gång måste de ju släppa på det, och det är fortfarande var och ens ansvar, samt se till att bli vaccinerade. Jag tar det lugnt än så länge ......., är inte så ung längre och tillhör en riskgrupp.
Så söt han är Chorizo, att den personen orkar hålla på och greja så med honom?, till glädje för alla andra. Curling förstår jag mej inte på, men säkert roligt för dem som är med.
Ser inget på OS, roligt med medaljer dock.
Snödroppar - magiskt varje år när de börjar blomma! Då finns det hopp!
Vår dotter i Stockholm har Corona nu, vart riktigt dålig med hög feber i 5 dagar, äntligen har febern gått ner. Inte roligt när de blir sjuka och bor i en annan del av landet. Hennes man hade det i december och då fick hon det inte. Troligen smittad på sitt arbete nu. Hoppas barnbarnet klarar sej.
Önskar dej en riktigt fin helg med lite vårväder kanske?! Sol åtminstone här ska det bli!

Kram
Marianne i Göteborg

Brysselkakan said...

Måste erkänna att jag är näst intill aldrig på Youtube... Kanske någon enstaka gång när jag vill se någon musikvideo vi pratar om.
Min käre man han är desto mer på Youtube :-) (å andra sidan är det typ det enda sociala medier han använder). Just nu är det någon kille med långt skägg som äter enorma portioner mat som roar honom!!!

Annika said...

Linda:
Vet du, jag har sett dem ibland, och har tryckt på följarknappen på YT. Så jag ser när de de uppdaterar.
Är inte lika tagen av dem som av de tre övriga jag listar ovan.
Men de är bra, skickliga!!

Annika said...

Erica:
SKA absolut kolla upp henne. Låter himla härligt!!!!
TACk för tips!!

JUST det, Lundellhuset!!!
Jag vet hur de ser ut!!
JA och deras liv i enorm lyx.
Nej, inget intresse av dem.
Barnens namn ... I rest my case *ler i mjuggt*.

KRAMAR!!

Annika said...

BP:
Idag var det DIN Chorizo!!!
Du skulle kunna ha hen hemma hos dig som sällskap under curlingen!
Klockren!!
Tror matte haft C sen college. Och hon är i min ålder.
Ja, jag funderade på detsamma, var får hon tag på allt???
Måste fråga nästa gång vi stöter ihop.

Annika said...

Elisabeth:
Klockren idag!!
Så rätt i tiden,
Nej, jag tittar inte på curling. Jag orkar inte sätta mig i det.
Men det blir mer och mer poppis.

Prinsen fick en fet block, haha,
Ja otroligt alltså. OCH ja, på ngt sätt måste ju detta ändå funka eftersom det ständigt nya i omlopp.


Alltså i år tyckte jag att jag märkte en så stor skillnad på ljuset just den 1 feb.
Så lustigt, jag har trampat på jorden i snart 56 år och nu först såg jag skillnad just den 1 feb.
Måtte jag lägga detta på minnet till nästa år så jag kan jämföra. OCH nu känns det nästan som mars.

DEN podden ska du lyssna på, galet intressant och så skickliga programledare och inläsare. Jag är så impad.
Ja, jag lyssnar också så mkt på SR, älskar dem. USA-podden varje vecka.
Men nu har jag ju snöat in på När man talar ...
Så det är den jag haft i öronen vid varenda prommis.
Ligger lite efter på SR, det är ovanligt. HIHI!

Annika said...

Marianne:
SÅÅÅÅ kul att ha dig tillbaka.
Välkommen hit!!!
Naturen är verkligen a och o. OCH har så varit under hela denna pandemi. SÅ fint att du också har den så nära dig.
VISST, eller hur!!
Hade någon sagt till oss att vi skulle sitta fast i eländet två år senare hade vi nog börjat gråta och känna stor panik.
TUR att vi inte vet ngt om vad som komma skall.
Ja, nu lever ni som vanligt ...
MEN som du säger, det är INTE över.
SÅ jag hoppas att all ändå fortsätter att vara försiktiga (vem försöker jag lura nu? Suck).
Men, ja samhället måste ju öppnad upp, det måste det.
DET är bra att du fortsätter att leva försiktigt. Du ska se att allt lättar så fort det blivit lite varmare.

Chorizos ägare är otrolig.
Jag ör djupt impad över allt hon hittar på.
Jag känner henne litegrann också.

Snödroppar är sååå fina. De gör mig glad.

Men ja, din dotter, så inte roligt ...
USch ja, jag vet hur det känns att vara lugnt borta. Skönt att hon återhämtar sig.

Vi ska få riktigt vårligt väder idag och imorgon (17 grader), sem går det ner på söndag.
Är inte redo för vår än, det får gärna vara vinter ett tag till.

Kramar!! SÅ kul att ha dig tillbaka, Marianne!!!

Annika said...

Brysselkakan:
Jag gillar de duktiga kreatörerna på YT!!
Allt finns där.
MEN ja, muskvideor är det kul att leta upp också. Gamla godingar. Börjar man med det är det nästan omöjligt att sluta, hihi.

Kul att din man följer kreatörer där. Det finns verkligen allt där, precis allt.
Du skulle alla gånger kunna hitta en nisch där också.