Friday, February 04, 2022

Året på Instagram




Godmorgon fredagsmänniskor!!



Regnet det bara öser ner.
Nu är vi inne på dag två av hällande regn. Det är milt. Vi har varit uppe på nästan 13 grader, och vänt. Nu smälter isen på sjöarna tråkigt nog. Marken är vattensjuk. Imorgon ska vi ner på flera minusgrader igen. Det blir halt, usch.



Idag är det dags för den allra sista tillbakablicken på 2021.
Det är dags för året på Instagram. 
Vid varje månads slut sammanfattar jag månaden med nio bilder. Det är det många som gör på just Instagram. Ett trevligt drag, tycker jag. Det är dessa månadsavslut jag tänker visa er idag.
Eftersom jag gör de här sammanfattningarna i slutet av varje månad är det lätt att bläddra sig tillbaka bland mängderna av bilder.  , för den som inte vet heter jag @skandigirl på Insta.
I och med det här inlägget lämnar jag fjolåret åt sitt öde.  



 
Som sagt, där la jag sista handen vid fjolåret.
TACK för att ni hängt med på dessa tillbakablickar.
Jag önskar dig en riktigt fin och bra helg!

14 comments:

Erica said...

Alltid trevligt att titta tillbaka på det år som gått.
Trots att det ibland känns som man inte gjort så mycket, så hittar man liksom alltid något man hunnit glömma bort (är i alla fall så för mig ;-))
Instagram är verkligen ett lättsamt medieverktyg för att just gå tillbaka, titta och läsa.

________________________

Känns nästan konstigt att vi gått från att vaccinet inte kommit vid den här tiden förra året, tills att en stor del är dubbelvaccinerade (och till viss del även trippelvaccinerade) nu. Jag tar min tredje nu den 18/2.
Jag bokade när de ändrade intervall mellan 2:a och 3:e från sex månader till fem.
Sedan läste jag att intervallet förkortas ytterligare, ner till 3 månader.

Sedan så har ju Regeringen meddelat att alla restriktioner tas bort den 9 februari.
Kanske kan 2022 ändå bli det år då vi sakta men säkert "återgår" till det normala (vad nu det betyder, i och för sig).

________________________


Så underbart ändå att du hade möjligheten att stanna så länge i Norden i år, speciellt som det inte blev något förra året. Mysigt att kunna vara kvar även efter semestertiderna och på sätt och vis ta del av "vardagslunken".
Tänker att det kanske kommer vara enklare att göra så flera gånger numera, när du inte har skolterminer att behöva anpassa dig till.

Kom på en fråga, mest bara för att jag blev lite nyfiken:
Skulle du kunna tänka dig att stanna/"bo" i Sverige typ 1 år någon gång framöver?
Alltså inte permanent, men typ resa hit under sommaren som vanligt och efter sommaren exempelvis hyra en lägenhet, bo där för att sedan åka hem till USA under slutet av sommaren därpå?

_________________________

Fantastiska bilder för övrigt! Speciellt den från juli med den röda solnedgången över vattnet!

Hoppas du får en toppenhelg!
Kramar /Erica

Yvonne said...

Vilka fantastiska bilder, du är ett riktigt proffs på att fota. Inte alla som har blicken att kunna fånga rätt ögonblick, men det kan du.

Tänk så mycket som händer på ett år när man ser det i bilder. Bara snart 1 år sedan första sprutan togs, nu har vi fått 3 inom den tidsramen. Helt fantastiskt och jag bangar inte för en 4:e heller.

Nu ska jag och en kompis ta en promenad till vårt lilla hembageri och köpa limebiskvier och ryttarkaka till helgen och få en prommis och snacka lite under tiden. Länge sedan vi sågs nu. Nästa vecka ska vi ta oss till stan och köpa semlewraps på Tösses, som jag verkligen längtar efter.

Ha en fin helg och stort tack för alla vackra bilder i din årskrönika. En stor kram skickar jag också

Annika said...

Erica:
Visst är det.
Men nu har jag lagt sista handen vid det. Det är roligt att gå tillbaka och se och läsa vad man gjort genom åren.
Älskar insta. SÅ bäst!!!!

Vi ska hoppas att 2022 blir året då vi går tillbaka till det normala igen.
Smart av Sverige att ta bort restriktionerna. Tänkte på det tidigare, jag vet knappt vad vi har för sådana längre i staten VA. Allt känns som om det är mer eller mindre normaliserat igen. Men folk bär mask, det gör de.
Vår guvernör, rep, har sagt att användandet kan upphöra. Men här uppe i den liberala delen har folk verkligen inte slutat bära mask.
Jag ser fram emot den dagen då det känns helt safe att göra det. Inet ännu riktigt.
Tror man redan börjat ge fjärde sprutan här.
Tror inte mkt hjälper mot Omicron, låt den gå nu.
Sen får vi hoppas att inte nya mutationer stiger från de länder där det står illa till med vaccinen ...
Isf får vi gå tillbaka igen vad gäller restriktioner. Men man måste släppa på dem nu, det anser jag också.


JA, Erica, det skulle jag!! Jag skulle lätt kunna tänka mig att bo i Sverige i ett år.
Skulle tom gärna göra det. Ja om P kan hänga med, såklart.
Men svaret är JA!!


TACK Erica. den där solnedgångskvällen med Håkan var ngt extra. SÅÅÅÅÅ vackert!!

Ha en finfin helg nu.
Varma kramar från mig!!!

Annika said...

Yvonne:
Stort TACK!!!
Dina ord gör mig glad!!
Jamenvisst, på ett år blev det tre sprutor.
Snabbt gick det då det val kom igång. I början var det världens PROPP eftersom så många anmält sig. Men sen var det såååå lätt.
Trean var verkligen inga problem, gick bara in och fick den.
När fyran kommer tar jag den också utan knot.

NÄÄÄÄÄEEE Yvonne, nu blir jag avis!!
GUD så GOTT!! Limebiskvier åt jag i somas och ÄLSKADE.
Måste googla på ryttarkaka, vet inte vad det är.
OCH semmelwraps nästa vecka för dig. MUMS!!!!

Yvonne, du är alltid så snäll och fin!!
TACK!!
Kramar i massor till DIG!!!

Steel City Anna said...

Härligt med alla årstider! Nu går jag bara och längtar efter våren och tittar på gamla bilder från England med krokushav :) Jag har inte vant mig vid klimatet här, mörkret och halkan, kylan när det är många minusgrader. Somrarna är ju däremot magiska.

Hoppas du ändå får en mysig helg i regnet :)

BP said...

Du har ändå varit med om så mycket roligt under detta andra pandemiår. Kul med "bilderblocken" från Instagram här på din blogg. Rätt smidigt och estetiskt tilltalande tycker jag:-)

PS. Här har det duggregnat hela dagen. Inte mig emot. Den lilla snön vi hade fått är ett minne blott... tills nästa omgång. Men vi kom inte upp till dina 13 grader. Fyra grader som bäst här. DS.

Vonkis said...

Du tar så fina bilder, både inomhus och utomhus. Januaribilden på vattnet med isdropparna i kanten, oj, oj, oj. För att inte tala om bilderna från april, jag blir lycklig över allt liv som vaknar i de bilderna. Det ser verkligen ut som Körsbärsdalen :-)

Så tråkigt med regn den här tiden på året. När regnet börjar ta sig ner i marken på vintern blir det lätt en unken lukt tycker jag.

Elisabeth said...

Det här är också ett trevligt sätt att sammanfatta året! Min favoritmånad bland dina foton är helt klart april; så underbart vackert med all blomning. På tal om mobiler har jag märkt att min nya mobil (som jag köpte ytterst motvilligt, min var bara 3,5 år och fungerade bra, om det inte varit för att den hade så lite utrymme (15 GB)) tar finare foton än den gamla. Färgerna blir liksom tydligare, om du förstår hur jag menar.

Annika said...

Anna:
DET är härligt med årstider. Jag skulle inte vilja bo på ett ställe utan dem.
Vad jag minns av dina vinterbilder från när du bodde i England var hur grönt det var.
Mkt grönare än här under vintern.
Tack, vi fick sol i hela helgen, regnet upphörde.
Hoppas du hade en fin helg också!

Annika said...

BP:
Jomen det har jag absolut. Det kändes ju ända som om det skedde ngn slags normalisering då, post vaccin.
Smittan gick ner under sommaren etc.
Ja du vet.
Nu är det ju en riktigt boom igen, även om de säger att det har peakat. Men folk tar det mkt lugnare nu övh.

TACK, ja det blir bra att göra collage så här på insta.
Jag skulle kunna göra det på bloggen också, ibland iaf ...

Vi fick kallt i helgen igen, men ingen snö och inget regn.
works ;-)

Annika said...

Vonkis:
STORT tack, vad glad jag blir!!
April, det är en underbart vackra månad här. En blomsterlund!!
Helt underbar.

JA, jag håller med. Fram för vinter på vintern. OCH jag håller med dig om unken lukt också, det är samma här. Speciellt när det börjar klättra uppåt 17 grader (som det ibland kan göra på vintern här i ovanliga fall), det uppstår en nästan möglig lukt i naturen.
Känns onaturligt.

Hoppas din helg var fin!!

Annika said...

Elisabeth;
Tack, ja det tycker jag med. Det är verkligen ett superbra sätt att sammanfatta en månad.
April är en dröm!!
Jag vet, bilderna den månaden blir nästan overkliga.

Ny mobil för dig!!
TREVLIGT!!
Numera köper jag inte så mkt minne i min mobil, jag aktiverar molnet och där hamnar mkt, alla mina bilder tex som är det största jag har i min mobil. Samma på min dator, de åker upp i molnet.
SÅ glad för det.

MEN ja, det brukar märkas skillnad då man fotar med ny mobil. Kamerorna går ständigt framåt i mobilerna.

Hoppas din helg var fin!!

Bloggblad said...

Vilka fantastiska bilder! Inte verkar det ha varit ett trist pandemiår heller...

Vi har i och för sig gjort många fina utflykter och haft en del kul under året, men det som tar mest plats i minnet är alla gråa dagar utan lust att göra något. Bakslaget efter nyår känns mest, det var så roligt att körerna kom igång och jag såg fram emot flera roliga evenemang som skjutits långt framåt.

Annika said...

Bloggblad:
TACK!!!
Nej då, jag kn nog inte kalla det för ett trist år personligen. Vi gjorde ju så mkt.
Ja, fjolårsvintern var inte rolig.
Precis innan vaccinen kom.
USCH.

Men nu är jag allt normalt hos dig igen :-D