Tuesday, February 22, 2022

Weekend bullets




Hello there, you Tuesday People!!


It is already Tuesday again. Time is flying, as per usual.
Sometimes, it feels as if the weeks only consist of Mondays and Fridays.


My weekend in bullet form, for a change.



* I sat down to watch the ice hockey game between Sweden and Russia on Friday morning.
It was live, for once (we have hardly been able to watch anything live due to the time difference). BUT on Friday morning it was just the right time for this very interesting game.
Damn, I hate that sort of outcome. TO lose on penalty shots. THAT is so awful, no matter what. SO random. And no, I never watched the bronze game and I am so glad I did not invest any time for that fiasco.



* I am, on the other hand, sooooo happy that Finland won The OLYMPIC GOLD in ice hockey for the very first time!!!
CONGRATS to Finland. THAT is truly wonderful. I did not watch that game (it took place in the middle of the night our time) but I was so happy when I got word about it (from my brother) the following morning.



* And the Olympics are over.
Fine. I won’t miss them. Buh-Bye … See you in four years!



 




* I cooked a couple of very appreciated, and very Swedish dinners, over the weekend.
 
The first one a pork loin dish with mushrooms, shallots and herbs all in a very creamy flavorful sauce. And with that I served Hasselback potatoes. Good stuff.
Saturday night, I made a super Swedish meal for my father-in-law, Swedish meatballs, cream sauce and mashed potatoes. He loved it.
SO, a heavy food weekend for Peter and I. 



* So, we gotta have to move our bodies as well so that we don’t get too fat, haha.
We went shopping for new hiking gear at REI (one of our favorite outdoor stores).
Hiking season is almost upon us.
Yes, we do hike year round, but spring and fall are prime time for us.



* I realize that I should take more every-day pics. 
I take way too few of those. Like, for example, I did not photograph the food that I made.
Neither did I photograph our shopping at REI. Nothing like that.
I am a good comfort food cook, but I am not good at presentation at all. Maybe that is part of the reason that I hardly ever photograph the dishes that I make?



* Oh, and then the boring weekly grocery shopping that we take care of every Sunday. 
Facetime with my parents with some news.
Shopping for a certain birthday girl I will see pretty soon.
And for sure, walks in cold--but springy-- weather.
A kind of a regular weekend in my life, if you will.


14 comments:

Från Glam till Damm said...

Hej Annika,

Jamen HEJA FINLAND!

Jag håller med dig men det törs jag inte säga högt här hemma: Jag kommer heller inte att sakna att OS är över. Här hemma blev det lite overload på OS.

Vackra tulpaner! Jag hade svårt att hitta tulpaner av god kvalitet i USA. Jag har funderat mycket över det där med snittblommor i USA, det verkar inte vara lika stort som i Sverige.

Mums med lite svensk mat. Jag skall också laga till fläskfilet i veckan, med svamp, strimmlad smörbrynt vitkål och grädde och sedan in i ugnen.

Ha det gott och tack för dina kommentarer hos mig!

Varm kram,

Anneli

Channal said...

Grattis till Guldet Finland! Snöpligt avslut för svensk hockey! Men men det bästa OS någonsin för Sverige! Hela 18 medaljer, 8 guld! Lilla Sverige med sina 10 miljoner! Men Norge var outstanding!!

God hederlig svensk mat ni åt! Här under sportlovet blir det Sydamerikanska smaker! Tostadas con carne, peruansk kyckling och chilensk Chemilico sandwich!

KRAMAR Anna

Yvonne said...

Verkligen skojigt att Finland fick ta guld i hockey. Såg inte någon match öht i någon sport under OS, då de flesta gick på väldigt konstiga tider för oss, dessutom är jag inte så intresserad av sport, men gläder mig åt alla medaljerna så klart och lider med dem som totalfloppade också, så mycket träning bakom deras insats och så går det iaf käpprätt åt skogen. Oj, det blev en lång mening, ha, ha, ha

Kul med dina svenska rätter under helgen. Sveriges husmanskost är faktiskt jättegod när man tänker efter. Ja, köttgryta kanske inte räknas in i husmanskost men köttbullar, mums! Kalops och sjömansbiff är nog husmanskost, men inget man gör så ofta kanske.

Köttbullar görs väl i hela världen, men så olika de smakar.

Det börjar osa vår hos er ser det ut som, här osar det full vinter igen, fy, snö i massor, ishalka på vägarna och kallt. Imorgon ska visst bli -10, brr.
Vi ska till Arninge idag, men jag sa till min man att vi väntar längre fram på dagen innan vi åker så de har hunnit salta vägarna. Hörde just på nyheterna att 3 bussar krockat vid Danderyds sjukhus med 7-8 skadade och totalstopp i trafiken sen vid 08 imorse. Gissa om vi tycker det är skönt att styra kosan mot Spanien på torsdag och där möta våren.

Ha en fin tisdag säger jag och skickar en stor kram.

Keith said...

Apparently today - Tuesday, 2-22-22 - is a thing. Even some of the comic strips are covering it. Haha! Great meal the other day! We've had a warm weather trend the past days. Yay, Finland!

Annika said...

Anneli:
SÅÅÅÅÅ KUL!! Jag är så glad för deras skull alltså!!!
Haha, jag blev less på skiten, och på allt som hände där och inte hände där.
Skönt att det är över.
Good riddance, sa jag till Peter, haha!!

Numera tycker jag inte det är svårt att hitta tulpaner i USA men det var det förr. Kanske då du bodde här?
Numera har Trader Joes massor, Safeway och Harris Teeter likaså.
Bra det.


Det blev ganska tung mat över helgen, massor med gräddsåser och så ..
GOTT men .. haha.
Lika bra att ta sig en avstickare till REI, haha.

Kramar i massor till dig!!

Annika said...

Channal:
SÅ glad för Finlands guld i hockey. BRA det mot stora Ryssland.
SÅÅÅ bra av Sverige också, heja vilket fint OS för Sverige!!
Norge ... joooodå .... Liiiiiiiite less på deras eviga vinster , hehe.


Hederlig svensk mat blev det. GOD och tung. HAHA.
Ack så god.
OCH vad trevligt för er med lite sydamerikanska smaker. MUMS!!

Kramar!!

Annika said...

Yvonne:
Det gladde mig STORT att Finland vann sitt hockeyguld. SÅÅÅÅ himla bra!!!
Skönt att det är över ändå.
Ja, det tycker jag.
Jag med, alla som hade guldförväntingar galore innan de for. En amerikanska i utförsåkning Michaela S hade sådana förväntningar att det var löjligt från amerikansk media, hon tog inte en enda en.
Tycker såklart synd om henne och alla andra som hade lika stora förväntningar från sina länder.
NU får de satsa på nästa OS, om de har åldern för sig då.


Redig svensk mat som smakade GOTT!
Älskar svensk husman.
Sjömansbigg, det har jag tänkt laga länge. Snart ska det bli AV. MUMS!!

Precis, köttbullar görs verkligen överallt i världen. Men som du säger, alla har olika kryddning och tillagssätt. Tror jag gillar svennebullarna bäst :-D.
HIHI!!
Ja, jag har inte smakat all världens förstås, men tycker lugnt de klår de italienska iaf ...
Hehe.
But that's just me!


JAAAA!!! Jag läste om ert väder, och fick mess grån min mamma som själv befann sig vid Danderyds sjh igår. Hon tog taxi hem.
Ni har verkligen vinter!
Här var det så milt idag att jag fick skala av mig lager på lager när jag var ute på morgonen. OCH igår var det 18 grader och sol.

Snart Spanien för er igen. SÅÅÅÅ skönt med miljöombyte!!


KRAMAR!!!

Annika said...

Keith:
It really is!!
2/22/22
22/02/22
2/2/22
It is something!!
Yes, great meal on Friday. One of my favorites for SURE!!!
SOOOO happy for Finland!!!

BP said...

Dregel, dregel - inte bara för den goda maten du har lagat (men inte fotat) utan även för dina fina vinterbilder. Bortsett från sjöarna hade jag kunna lägga upp ett snölandskap jag med. Tull och med med blå himmel som bakgrund.

OS är slut. Tyvärr, för jag gillade att dricka mitt morgonkaffe till live-sändningarna. Men jag gick heller inte upp mitt i natten för att följa tävlingarna. Det finns ju gränser.

För mig som är sport-freak blir det här året ju nästintill perfekt. Först ut är Paralympics i Kina, sedan några playoff matcher för Sveriges fotbollslandslag. Damlandslaget ska nog också kvala/spela matcher till ett EM eller VM etc. etc. Men du ser, jag är ingen kalenderbitare och vet inte vad som väntar. Men bara det är fotboll och annan idrott i någon form så är jag nöjd;-)

Susjos said...

Verkligen kul att Finland vann ett OS-guld, grattis till dem!
Mums så god mat du lagat i helgen, verkligen svenskt!
Fina vinterbilder, och visst är det något speciellt när ljuset återvänder, älskar att det blir ljusare och ljusare på kvällarna!
Jag kämpar på med ett sammelsurium av ljud i mitt döva öra, har nog inte fattat att det verkligen är mycket träning för att höra på nytt på ett annat sätt! Men jag får kämpa på!
Ha en fortsatt fin vecka.
KRAM!

Annika said...

BP:
TACK!!!!
Det var roligt att höra. Jag ska bli bättre på att fota mat och att LÄGGA upp mat snyggt.
Roligt att du gillar mina bilder.

Förstår att du kommer att sakna OS. Det gick på så knasiga tider här, live, att vi nästan aldrig kunde se ngt direkt. Väldigt tråkigt.
Sen gläder jag mig åt att få P4 tillbaka, haha.
JAAA!! Detta är verkligen ditt år vad gäller fotboll!!
OCH sport.
:-D

Annika said...

Susjos:
SÅÅÅ glad för Finaknds skull. Toppen!!
HIHI, ja det blev mkt svensk mat i helgen, mums!!!
KÄMPA på!! Jag är så glad för din skull. Jag förstår att det kommer att ta mkt träning och tid. MEN sen så!!!
DET kommer att bli bra.
KRAMAR!!

APKfun said...

oh sightseeing near your house is so amazing!
those pics make me feel so peaceful
apkfun

Annika said...

APK.
Thank you!