Tuesday, February 01, 2022

Weekend ice ...




Good morning new month!!



Welcome to February, kids!
How does it feel one month in?
January is over and it is time to tackle our last winter month. Yes, I know that March can be very wintery as well. But still, I consider March spring regardless.



January here in my neck of the woods has been cold. It must have been one of the coldest January months ever? I have got to see what the experts are saying about this.
We’ve had a good amount of snow. But first and foremost, it has been so cold!!
THAT is the main thing, it has been much colder than it usually is this time of the year. No, I do not mind that at all. I have good winter clothes and I rarely freeze when I am out and about.
Inside though? THAT is a whole ‘nother story …


Over the weekend the states north of us got plummeted by snow, hurricane force winds and blizzards.
Yes, that also happened east of us. The coast got SLAMMED by the winter storm. We got at little bit of snow as well. BUT not much. We got a new, fresh layer, that’s it …
However, it was ICY cold over the weekend. And windy!
Peter and I took a walk on the golf course. It gets so freezing cold on the course that it is almost painful! Well, especially if you take pics (as I tend to do a lot). One cannot take pics with mittens on, so …
BUT, regardless it was SO freezing cold out there.
It is a good thing one has a good place to call home. I am thinking about the poor homeless souls when the temperature dips and the winds are howling … So, who am I to complain of a little draft here and there.



  Here are some photos I shot over the weekend and yesterday!




And, a couple of hours later I caught Peter as he was coming home after a lunch walk on the course.



Happy February!!

18 comments:

Elisabeth said...

Jag är SÅ glad att februari är här; ljuset återvänder och med lite tur kan man här vid kusten få en känsla av vår. Januari gick på ett sätt fort, eftersom delar av den utgjorde av jullov, och på ett annat sätt långsamt, eftersom det varit så mycket hela tiden. Vädret har nog varit rätt normalt här, förutom att det blåst osedvanligt mycket.

Förstår att du gläder dig åt er kyla och snö. Hoppas (för din skull) att februari också blir kall. Fotona är fina och kylan syn verkligen på dem.

Från Glam till Damm said...

Hej Annika,

Håller med föregående talare om att jag är så otroligt glad över att nu vara inne i februari.

Jamen vilket väder! Vi har fått full rapport på de svenska nyheterna här hemma om vädret på den amerikanska östkusten minsann.

Soppa i brödskål, så amerikansk. Jag längtar efter en riktigt god Clam Chowder, av kvalitet som man bara kan få på den amerikanska östkusten. Mums!

Ha det gott! Stay warm!

Kramen,

Anneli

Yvonne said...

Jag tycker också att det är skönt med februari, blir ljusare och ljusare även här. Vintern slog till när vi kom hem, med besked. Snöstorm och isande kallt. Nu är det vitt överallt och -6 idag, brrr.

Jag avskyr verkligen när det blåser kallt har jag kommit på, även om jag är varmt klädd så tycker jag det alltid finns något ställe som man fryser på.

Jättefina vinterbilder du visar och man ser att det är kallt hos er.

Soppa i brödskål, jättegott ser det ut, tror inte jag smakat det vad jag minns iaf.

Ha en fin tisdag säger jag och skickar en stor kram

Humlan said...

Jag såg lite bilder från ovädret som har varit längs er östkust och undrade om ni också var drabbade, skönt att höra att ni klarade er. Vackert snölandskap har ni i alla fall fått och när man inte ser den iskalla vinden så ser det ju härligt ut.

Blåst har det ju gjort här också, men vi klarade oss från det värsta, vi hade inga elavbrott och huset är oskadat. Under helgen höll jag mig hemma, sopade bort lite snö på trappan och kollade trädgården, men annars var jag inomhus för det var verkligen för kallt i blåsten. Men i går var jag tvungen att ge mig ut. Inte mycket snö men isigt överallt, både här ute på gångvägarna och inne i stan. Tur att de hade hunnit sanda även på mina små gångvägar med branta backar på vägen till bussen.

Såg gott ut med soppa, tror att det kan bli dagens middag.

Ha en bra tisdag!
Kramar!

Brysselkakan said...

Ni har verkligen fått vinter i år! Och jag vet att du njuter!
Här har det också blåst i helgen... Men vi klarade oss bra!

Kul att ni tagit bilder av varandra från balkongen!

Annika said...

Elisabeth:
Vet du, i morse var det första dagen jag kunde konstatera, NU är det ljusare på morgonen OCKSÅ!! Hittills har jag bara sett skillnaden på em.
Men nu så!!
Ny månad. Den sista vintermånaden. Japp, jag hoppas också att februari ska bli KALL och snöig, för min del alltså. VET att du inte vill det, hehe.

TACK, jag är glad om det syns hur kallt det är, för det var det verkligen.
Svårt att fånga på bild!!

Annika said...

Anneli:
And, February it IS!!
HIHI!
Sista vintermånaden!!
Ja, norr om oss fick de verkligen åka i helgen. Jösses vad snö de fick.
Såg du bilder från Ocean City, MD? Overkligt nästan.
Vi kom "billigt" undan i DC.

VISST är det gott med soppa i bröd!! LOVE it!! Det har var en ost och broccolisoppa. MEN jag håller med om clam chowder, såååå galet GOTT!!
Kan förstå att du saknar den soppan!!

TACK Anneli, det är ganska skönt med kylan ändå :)

Kramar och ha en finfin dag!!
OCH visst görs den bäst på denna kust. Åt det i Pismo Beach en gång, inte lika gott som på denna kust.

Annika said...

Yvonne:
DÅ fick ni ett riktigt hjärtligt återkommande till vintersverige. HIHI!
Ja, nu går vi sista vintermånaden till mötes.
Mysigt med snö och vinter, tycker ju jag då, hihi.
Men vet att du inte är lika brydd.

Ja, hard blåst är faktiskt otrevligt att vara ure i, riktigt otrevligt.
Gillar inte hård blåst övh.
Usch.

Det är bra att det syns hur kallt det är för det var det verkligen. SÅ kyligt.

Soppa i brödskål är så gott!!
Gillar det. Bröd och soppa i ett :-)

Ha en riktigt fin och bra dag!
Kramar!

Annika said...

Humlan:
Nej, vi fick det inte alls som i NY, MA, NJ etc. Inte ens i närheten. Bara lite nysnö. Ganska perfekt egentligen.
Och det är bra om det syns hur kallt det är eftersom det är så svårt att fånga på bild.
Jag hade nog lyckats bättre med min Canon, men det fick bli iPhonen, som alltid numera.

Ja, jag läste att det blåst hårt hemma.
Otrevligt.
Gillar inte heller hård blåst. Riktigt otrevligt väder.
OCh sen är det så lätt att oroa sig också för huset när det blåser.
IS är otroligt otäckt. BRA att de sandar. Var ute idag och fick ta det så lugnt. Glad för broddarna.

JA, absolut, gör soppa till middag. SÅ gott!!

Kramar!!

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, verkligen vintrigt i vinter. Glad för det.
Ja, ni fick också riktigt hård blåst, storm. Malik?
Hemskt. Ogillar verkligen sånt väder.

HAHA, ja lite kul med bilderna där när vi kommer hem.

Susjos said...

Tycker minsann se att det är ett annat ljus nu i dina foton, för det blir ju ljusare och ljusare ute ,även fast det går sakta här hemma....
Brr för snöstorm och blåst framför allt! Imponerande att du gillar den kalla vintern!
Jag är glad att jag är konvalescent i januari-februari efter min operation, för jag längtar inte alls ut!
Ha en fin start på februari!
KRAM!

Keith said...

Zip! Just like that we're in February. It was really cold and windy last weekend. I'm sure you really felt it on the open golf course. At least the pesky golfers weren't around to impede your walk.

BP said...

Helt underbara bilder. Ja, snö och sol är ju en oslagbar kombo om man kan njuta av den inifrån en varm lägenhet;-)
Vi har rätt så snarligt väder här, fast betydligt mindre snö. Men ack så isigt överallt. Broddar är ett måste.

Kul med bilderna där du bokstavligen följer i Peters fotspår:-)

Channal said...

Härliga vinterbilder! Men nu längtar jag till våren. Februari kommer swisha förbi! Idag hade vi -8 grader och nere på spanska solkusten +25 grader!

KRAMAR Anna

Annika said...

Susjos:
Abolut, och imorse såg jag verkligen skillnad på morgonen!! Det var så mkt ljusare än brukligt. Lustigt det där.
Ja, jag gillar iskyla och snö så länge jag har ett varmt hem att återvända till.
BRA tid att vara konvalencent nu för dig.
Du kan mysa in dig hemma och bara koncentrera dig på att må bättre!!
Varma kramar från mig!!

Annika said...

Keith:
Damn right, not a single pesky golfer to be seen, haha.
I am sure they'll return very soon though ...

Annika said...

BP:
TACK!! Vad roligt att du gillar bilderna.
EN varm lgh är a och o!! Verkligen!!
Broddar ja, hade jag inte haft sådana hade jag varit illa ute idag.
tack, den bilden gillar jag också :-)

Annika said...

Channal:
TACK!!!!
DEN kommer att gå fort. SÅ fort. Tiden fullkomligt vrålar ju fram.
Inte klar med vintern än, let is snow :-D
Kramar!!