Friday, February 18, 2022

Fredagslistan




Idag blir det en klassisk gammal lista här på min blogg.
 
Just att köra sådana här personliga listor var superpoppis då jag var ny i bloggvärlden. Faktum är att jag hittade den här listan då jag letade efter ett gammalt inlägg i bloggarkiven nyligen.
Så, varför inte damma av den och köra den igen? Vi gör så!

Häng med!!



* Hur gammal är du om fem år?


OM fem år är jag 60 år. Eller fasiken, jag är 61. Jag fyller år i mars, så … Otroligt konstigt att tänka på det. 



* Vem var den sista du träffade? 

Peter såklart, han är nog den jag träffar “sist” nästan hela tiden.
MEN i förrgår hade vi en middag hemma hos min kompis Anna. Alla svenskor var där i vår svennegrupp, så om vi inte räknar Peter var det mina svenska vänner jag sist träffade.



* Hur lång är du?



169 cm



* Vilken var den senaste film du sett?


Den senaste film jag såg var “The Lost Daughter” på Netflix
Olivia Colman i huvudrollen.
Vad jag tyckte? Märklig film, förstår den inte riktigt. Den gjorde mig fundersam och fick mig att känna mig lite underlig till mods. OM någon av er sett den så tala gärna om för mig vad du tyckte om den.



 



* Vem ringde du senast?


Min syster och jag hade vår stadiga FaceTime-date precis innan jag skrev detta inlägg


*   Hur löd ditt senaste sms och till vem?

“Ha, där ser man. Ibland kan det nog vara bra att ha, om man typ har ramlat eller något och inte kan nå luren”

DET handlade om att aktivera Siri på iPhone. Jag har henne avaktiverad totalt.
Messet i fråga gick också till min syster. 


* Vad är dagens planer?


Det är fredag och det är veckans härligaste dag. Det blir morgonrunda som alltid med Podcasten “När man talar om trollen” som jag helt snöat in på.
Sen blir det lunch med Peter “på stan”. Vi kommer också att handla mat inför helgen.
Ikväll kommer vår kompis Keith hit och äter middag med oss. En vanlig och bra fredag!




* Föredrar du att ringa eller skicka sms?


GISSA tre gånger! SMS!!! SMS!! SMS!! OM det inte är FaceTime eller liknande och vi har bestämt det innan. 
DET har hänt att jag inte svarat på telefonsamtal fastän jag vet vem som ringer … MESSA mig istället! ALLTID!!  HAHA!



* Är dina föräldrar gifta, sambos eller skilda?

Mina föräldrar har varit gifta sedan 1964, alltså i 58 år i sommar! WOW!!


*  När träffade du senast din mamma?


I september i fjol då jag var i Stockholm.

Min mamma på Närpes kyrkogård i somras :-)



* Vilken ögonfärg har du?

Blå. 



* När vaknade du idag?


Klockan 6. Jag vaknar ofelbart alltid mellan 5:30 och 6:00. För det mesta är det superstörigt att vakna så tidigt. Speciellt också eftersom jag aldrig någonsin sover speciellt bra om nätterna.



*    Har du någon gång hittat en katt?


Ja, faktiskt, det kom en gång en liten söt katt till vårt område som ingen brydde sig om. Tills sist tog min granne Ingrid hand om honom.
De döpte honom till George. Det var världens finaste katt, mer som en hund. Alltid gullig och kelen. För många år sedan nu blev han överkörd och dog. Vi tror inte han blev äldre än fyra år.
Vi pratar fortfarande om honom. Det är nog den finaste katt jag träffat.




* Vilka är dina favoritplatser?


Norrnäs i Närpes, Finland.
Outer Banks i North Carolina
och,
Gotland och Fårö.

 

Sommarstugan vid Ledörsundet i Norrnäs.



* Vilken platser föredrar du minst?


Det finns många platser jag verkligen inte gillar, väntrummet hos läkare, att sitta inklämd på ett fullproppat flyg, DMV (trafikverket där man förnyar körkort och sådant) och många andra ställen.




*  Var tror du att du befinner dig om tio år?

Jag tror vi är kvar i Reston.


* Vad skrämde dig som barn?


En hel del. 


* Vem fick dig att skratta senast?


Mina tjejkompisar häromkvällen.



* Är du för ung för att äga vinylskivor?


Nej, gud NEJ!! Det var vinyl hela vägen tills jag var i de nedre 20-åren då CD-skirvorna kom. Men även efter CD-skivornas ankomst hängde vinylen med länge till.
Idag är det poppis med vinyl igen. Jag har absolut ingen lust att återgå till dem, been there done that liksom.


 


Bild från Pinterest.





* Har du stationär eller bärbar dator?


Bärbar, som jag älskar!!




* Sover du med eller utan kläder på dig?


Jag har alltid nattlinne på mig då jag sover.



* Hur många kuddar har du i sängen? 


Två.



* Hur många landskap har du bott i?


Ett i Sverige: Uppland. Ett i USA: Virginia...OM nu en stat kan räknas som landskap.



* Har du någon gång spytt på fyllan?


Ja, men det var länge sen. Har bara spytt på fyllan två gånger i mitt liv. Vidrigt.




* Föredrar du skor, strumpor eller barfota?




Nä, jag gillar inte riktigt att gå barfota. PÅ vintern fryser jag för mycket, jag har alltid strumpor på mig vintertid och alltid tofflor. Jag har tofflor på sommaren också.
Nej, barfotaliv är inget för mig faktiskt.


 





DET här är världens bästa tofflor, Loki från Bear Paw.  Jag bor i mina året runt.





* Är du social?


Sådär, jag är ganska introvert, men gillar ju absolut att umgås med människor jag tycker om. Men jag kräver min ensamhet likaså.
Mingelevent är nästan det värsta jag vet (om jag inte känner någon där). TORTYR nästan.
Networking events är de absolut värsta av allt.




* Vilken är din favoritglass?


Salmiakglass och blåbärsglass.




* Tycker du om kaffe?


Jamen absolut, här hemma blir det alltid svart kaffe. Men går jag på Starbucks blir det en latte. 




* Vad dricker du till frukost?


Kaffe.


Bild från Pinterest.



Sover du på någon särskild sida?


Jag sover på sidan, och på magen. Vänder mig som en korv på 7-11 nätterna igenom, haha.



* Kan du spela poker?



Absolut!!!  Spelar gärna ett parti med den som vill!



Bild från Fineartamerica.com




* Tycker du om att mysa?


JAAAA!! Älskar det!!!




* Känner du någon med samma födelsedag som din?


Ja, faktiskt ett par stycken




* Kan du några andra språk än svenska?


Engelska




* Har du någonsin åkt ambulans?



Ja, det har jag faktiskt. Från ett vanligt rutinläkarbesök in till akuten … de trodde jag hade fått en infarkt. NOPE, så var inte fallet och det visste jag redan innan.
Men ja, jag har verkligen åkt ambulans och det helt i onödan. Det var strax innan jag opererade mitt knä och mitt blodtryck var skyhögt. Medicinerar mot högt BT sedan dess. 



* Föredrar du havet eller en pool?



Bägge delarna. Gillar inte att bada i hav där det går för höga vågor.



* Vad spenderar du helst pengar på?


Huset, resor, kläder och god mat.



* Har du någon gång testat att röka?



Förr i världen, på det glada 80-talet, när allt var glam och tjusighet brukade jag och mina kompisar köpa Cartier och YSL-cigaretter som vi satt och rökte i barer av olika slag (det var på tiden man fick röka på krogen), där satt vi och ville vara glammiga och sofistikerade, OMG vad vi måste ha sett ut, haha.
Jag drog aldrig halsbloss. Aldrig. Som tur är fastnade jag inte för rökningen. Tack och lov.



 


Bild från Pinterest.


* Vad var det senaste du stoppade i munnen?


Vindruvor igårkväll.



* Vem är den roligaste människan du känner? 

Känner ganska många med en god skopa humor. Roligast är nog kanske ändå min pappa och min bror Gunnar. De får mig alltid att skratta. 



* Välj ett ärr på din kropp?


Det blir naturligtvis det enda ärr jag tycker om – kejsarsnittet!



* Var togs din profilbild för din blogg?


I mitt kök.



* Kan du byta olja på bilen?


Nä...jag kan inget om bilar, jag bara kör dem.



* Vilken var den senaste bok du läste?



In Five Years av Rebecca Serle



Bild från Amazon.



* Läser du dagstidningen?


Ja, Washington Post i pappersform samt DN på nätet.



* Prenumererar du på någon veckotidning?


Nej, men en månadstidning som heter Real Simple.



* När var du i kyrkan senast?


Jag vet inte. Jag vet verkligen inte. Har inte varit på en gudstjänst på år och dag. Kanske var det en högmässa i Närpes Kyrka sommaren 2019, jag tror nästan det.



* Är du troende?

Nej, det är jag nog inte. Jag är heller inte ateist. Jag kallar mig agnostiker.


Vill du göra listan? Isåfall, vad roligt!! Säg bara till mig så kommer jag och läser den med stort intresse!




Med detta önskar jag dig en mycket fin fredag och en riktigt fin helg!

21 comments:

Yvonne said...

Just idag är jag 74 år men fyller 75 i slutet av december om 5 år

Min man Per var den jag sist träffade och om man inte räknar honom så träffade jag mina 4 granntjejer för vi hade en tjejkväll hos en av dem med god mat och lite bubbel.

156 cm, skulle gärna ta en si så där 10 cm till, ha, ha

Senaste filmen var Tindersvindlaren på Netflix

Ringde sonen senast

Till ena grannen om vilken färg på tulpanerna hon köpt så jag skulle köpa ngn färg som passade till hennes bukett.

Blev svarat i föregående fråga

Dagens planer är att handla och läsa på ang den nya airfryern vi har hur man använder den. Sonen här på middag

Jag gillar nog både och, beror på vem, vissa ringer jag hellre till andra sms:ar jag till

Föräldrarna är i himlen sedan många år

Min mamma dog redan 1967 då jag var 15 år bara

Ögonen är nog grågröna

Klockan 07 då takläggarna dundrade in och började riva yttertaket

Inte hittat någon katt, men sett oerhört många vildkatter i Spanien

Många platser, hemma, Spanien, Amsterdam, NY

Tandläkarens väntrum är jag inte så förtjust i

Är nog kvar här i Åkersberga och förhoppningsvis pigg så vi kan åka till vårt hus i Spanien också

Kan inte påminna mig om ngt speciellt som skrämde mig som barn

Mina grannar på tjejkvällen igår, många skratt blev det

Vi har haft drivor av vinylskivor, mest LP, som vi skänkte till en Loppis här på hemma plan

Bärbar dator som jag fick av min man när jag fyllde år, älskar den

I en stor, luftig T-shirt eller i kortärmat nattlinne

1 kudde, måste vara dun/fjädrar i den och formbar

Bott i 4 landskap (Norrbotten, Dalarna, Jämtland och nu sen 42 år i Uppland)

Spytt har jag säkert gjort någon gång i min ungdom tror jag iaf

Gillar tofflor, har Uggs köpta i NY som jag bor i den kalla årstiden annars vanliga tofflor, sällan barfota, strumpor och skor när jag går ut

Jag är nog ganska social, men gillar inte mingel med bara okända människor men finns det några jag känner så är det ok.

Gillar en valnötsglass som Lidl har, Solero tropisk är också god

Kaffe dricker jag en kopp vid 10-tiden på fm och då är det Latte machiato från min Tassimomaskin, på em vanligt svart kaffe som jag tar en mun eller två av och slänger resten

Earl Grey te på morgonen, aldrig något annat

Jag sover på sidan och snurrar natten runt som ett grillspett

Ja, spelar poker kan jag men spelar sällan och aldrig

Mysa är härligt

Nej, känns som 27 dec inte är någon stor födelsedagsdag, ha, ha, ha

Svenska, engelska och spanska till husbehov, skulle vilja kunna mer

Nej, ambulans har jag tack och lov sluppit

Havet utan tvekan

Huset (nya prylar), god mat och dryck

Jag har rökt i många år men slutade helt 1989 och har aldrig testat efter det

Det senast jag åt var en ljuvlig äppelpaj med vispgrädde vi fick hos grannen på tjejkvällen

Snittet efter mina 2 kejsarsnitt

Har ingen blogg

Kan inte byta olja på bilen

Läser en bok som heter Bortom Horisonten (The ship of brides på eng) av Jojo Moyses, gillar den

Läser SvD när vi har en korttids prenumeration på 4-5 veckor, annars följs nyheterna på TV och nätet

Ingen prenumeration på veckotidning

Kyrkan, barnbarnets konfirmation i juni 2021

Nja, troende är väl att ta i

Ha en fin fredag och en fin helg slutar jag detta långa svar med och skickar en stor kram

Annika said...

Yvonne!!!!!!
Gud vad KUL att du gjorde listan här.
Oväntat och superKUL!!!!

VAD tyckte du om Tindersvindlaren? Har den på min lista.

KUL med Airfryer också. Äger ingen. Men är lite sugen.

OCH nytt tak ... tråkig utgift men SÅÅÅ nödvändigt.
OCH det låter hela dagen, bank, bank, bank :-)


Älskar tjejkvällar, så trevliga!!!


UGGS tofflor!! Kan tänka mig att de är underbara!!! MINNS att du var på jakt efter Bear Paws då du var i NYC
Men UGG måste vara helt UNDERBARA!!!


DU och jag är lika på natten, haha. Vrider oss som spett, haha.


SÅ bra att du kunde kicka din rökning i ändan!!!
BRA jobbat!!


SÅÅÅÅÅÅÅÅ himla, himla HIMLA KUL att läsa.

Stora kramar från mig!!!

Anonymous said...

Min lista:
* 60 år
* Mina jobbkompisar, live, har varit nästan två år av distansarbete, men nu så!
* 164,5 och den halva är viktig
* Tinder svindlaren
* Veterinären
* Å solen hann ni se, har det så bra i Umeå. Till en jobbkompis på väg med färjan till Umeå
* Handla mat, hundpromenad, träning i hemmagymmet, På spåret och Carina Bergfeldt i tv-soffan, kanske ett avsnitt av dokumentären Gud som haver barnen kär samtidigt som jag stickar på en tröja
* Whatsapp
* Var gifta i 49 år, tills min mamma dog
* För snart 11 år sen
* Blå-gröna
* 6:40
* Ja en kattunge.
* Skären, skären, skären
* Väntrum
* Österbotten
* Att mina föräldrar skulle dö
* En jobbarkompis
* Äger många vinyler
* En bärbar jobbdator, annars använder jag telefon
* Nattlinne på sommaren, pyjamas på vintern
* En dyna
* Ett landskap, Österbotten
* 2-3 gånger i ungdomen
* Barfota på sommaren, stickasockor på vintern
* Njae, i mindre sällskap
* Tycker inte om glass
* Ja kaffe med mjölk
* Kaffe
* Vänster
* Har kunnat
* Jo
* Nej
* Finska och engelska
* Nej
* Havet
* Mat och resor
* I ungdomen
* Kaffe
* Känner många roliga människor
* Har bara ett, på underbenet
* Har ingen blogg
* Säkert, man kan väl kolla på youtube
* Londonflickan, av Susanna Alakoski
* Ja Vasabladet, sen kollar jag lite i Huvudstadsbladet, Helsingin Sanomat, IlkkaPohjalainen på nätet
* Nej
* I december på en julkonsert med en manskör
* Nej
Hälsningar Annah

Erica said...

Åh! Vilken rolig lista!
Blogglistor går verkligen aldrig ur tiden! De är alltid lika tacksamma; både att läsa och att fylla i själv.

Halvvägs genom listan fick jag ett sådant sug att svara på alla frågor själv, så tänkte fråga om jag fick sno den, och så kom jag till sista meningen... ;-D
Så kan mycket väl hända att det blir listbloggning från Piteå också idag :-D

Hoppas du får en riktig toppenhelg!
Kramar /Erica

Anonymous said...

Jag såg The Lost Daughter också. Konstig film. Vet inte vad jag ska tycka men är förvånad att den fått så mycket bra kritik. Ingen film jag skulle rekommendera.

SB

Elisabeth said...

Roligt att läsa dina svar! Här kommer mina (har tagit bort en del frågor som kändes för privata eller där jag inte kom på några roliga/bra svar):

Hur gammal är du om fem år?
43.

Vem var den senaste du träffade?
Två av mina kollegor.

Hur lång är du?
Det står 155 cm i mitt pass och det stämmer säkert.

Vilken var den senaste film du sett?
En gammal svensk långfilm som jag glömt namnet på.

Vem ringde du senast?
Mamma.

Vad är dagens planer?
Har jobbat i vanlig ordning och nu ikväll ska jag titta på På spåret.

Föredrar du att ringa eller skicka sms?
Oftast sms

Är dina föräldrar gifta, sambos eller skilda?
Gifta

När träffade du senast din mamma?
I januari

Vilken ögonfärg har du?
Grön med en del brunt i.

När vaknade du idag?
05:30 – utan väckarklocka.

Har du någon gång hittat en katt?
Nej, men en gång flyttade en katt in hos mina föräldrar. Han var mycket målmedveten och gav sig inte förrän han tagit huset i besittning.

Vad skrämde dig som barn?
Ganska mycket – jag var ett försiktigt barn.

Vem fick dig att skratta senast?
Mina kollegor och mina elever.

Har du stationär eller bärbar dator?
Bärbar. Stationär har jag INGET intresse av att ha. Har förstås även en bärbar på jobbet.

Sover du med eller utan kläder på dig?
Med nattlinne, såklart!

Hur många kuddar har du i sängen?
Två

Hur många landskap har du bott i?
Två i Sverige, ett i Österrike och ett i Tyskland (visserligen delstater, men ja…)

Har du någon gång spytt på fyllan?
Nej, och faktum är att jag aldrig varit just full. När jag dricker alkohol blir jag på sin höjd ”salongsberusad”.

Föredrar du skor, strumpor eller barfota?
På vintern har jag alltid tofflor eller raggsockor, på sommaren vanliga sockor. Går nästan bara barfota i trädgården eller på stranden på sommaren.

Är du social?
Nja, både och. Har ju ett MYCKET socialt jobb och trivs med det, men har också ett stort behov av att vara ensam.

Tycker du om kaffe?
Nej! Eller kaffeglass är gott, men att dricka kaffe? Nej tack!

Vad dricker du till frukost?
För tillfället ett glas apelsinjuice. Inbillar mig att det är bra för immunförsvaret.

Sover du på någon särskild sida?
Vet faktiskt inte!

Kan du spela poker?
Ja, fast jag är inte direkt bra på det.

Tycker du om att mysa?
I lagom dos, ja.

Känner du någon med samma födelsedag som din?
Nej, bara några som fyller år dagen efter mig.

Kan du några andra språk än svenska?
Tyska och engelska, samt en del franska, italienska och nederländska.

Föredrar du havet eller en pool?
Havet. Gillar dock insjöar bäst.

Vad spenderar du helst pengar på?
Kläder, porslinskatter och parfymer. ;-D

Har du någon gång testat att röka?
Nej, aldrig.

Vad var det senaste du åt i munnen?
En semla. Så gott!

Vem är den roligaste människan du känner?
Vissa av mina kollegor.

Var togs din profilbild för din Instagram?
I Botaniska i Göteborg, bland alla dahlior där.

Kan du byta olja på bilen?
Jag kan inte ens köra bil så nej.

Vilken var den senaste bok du läste?
Blodsband av Ingrid Hedström.

Läser du dagstidningen?
Ibland läser jag SvD på nätet, men jag har ingen papperstidning.

Prenumererar du på någon veckotidning?
Ingen veckotidning, däremot Språktidningen, som kommer ungefär en gång i månaden.

BP said...

Det var en diger lista. Å hade det inte varit OS som jag tittar på just nu (sammanfattningen alltså) så hade jag svarat på dina frågor. Det är reklampaus just nu. Kan bara säga som så att vi inte har alltför mycket gemensamt, men jag jobbar också med en laptop och gillar heller inte gå barfota.
Ha en riktigt trevlig helg!

Nilla Tankebubblor said...

Jag har gjort listan på min blogg! :-)
Trevlig helg!

Susjos said...

Vilken kul lista, så roligt att läsa dina svar, det vore kul att göra den.. få se om det blir något på bloggen!
Ha en fin helg!
KRAM!

Channal said...

Haha! Ja, de där listorna, EFIT och halvårskoll är roliga och nostalgi! Vet har jag följde några som man sedan länkade till! Man hamnade då i en lista🤣🤣 Kul läsning! Kanske jag hör en själv nu när jag är ledig!

KRAMAR Anna

Brysselkakan said...

Ja, jösses vad listor det var ett tag!
Men kul att du dammade av en!
Kommer kopiera den och köra mina svar på min blogg!

Annika said...

Annah;
SÅ kul att läsa din lista också!
TACK för att du skev den!
Jättekul!!
Ser att vi är lika gamla :-)
Eller du kanske är 67:a förresten.
Så trevligt med en Österbottning också.
YAY för det.
Skären, Skären, Skären kan jag verkligen hålla med om :-)
Brukar läsa Sydin på nätet ibland också, hihi. Loggar på med min mammas lösen.
Alltid kul. Vasabladet mer sällan, har ingen pren där.
Låter som en mysig fredag.
OCH nu är det redan måndag.
Trevligt med en liten tripp till Umeå också.
Tack för att du svarade och kul att du läser min blogg :-D

Annika said...

Erica:
Gör listan!!
Så kul ju.
Gamla klassiker går inte ur tiden.
Så himla roligt.
Ser fram emot att läsa den hos dig!!
Kramar!

Annika said...

Susanna:
Håller helt med. Kan absolut inte rekommendera den.

Annika said...

Elisabeth:
Jättekul att läsa dina svar också!!
Så oväntat att läsare tog sig an detta, men SKITKUL!!! Så himla kul att få lära känna sina läsare mer.
Vi vaknar tydligen lika tidigt, haha.
MEN du kanske sover längre under helgerna? Hoppas det för din skull!!
Så gulligt med katten hos dina föräldrar. Ja, när en katt vill flytta in flyttar han in. OM huset tillåter det. om inte katten själv vill är det bara att lägga ner, haha.
Vi verkar vara lika anti-barfota :-D
Jag gillar det verkligen inte, bara på stranden. I trädgården har jag dojjor på mig, typ Birken. Eller Foppa.
Visste väl att du är mkt språkkunnig, härligt!
TACK för att du fyllde i detta. Så roligt!!

Annika said...

BP:
Men nu är OS slut och du kan lätt köra denna lista om du vill ;-)
Nej, barfotaliv är inget för oss.
Ha en fin måndag!

Annika said...

Nilla:
Kollade!
SÅÅÅÅ kul!!!
:-)

Annika said...

Susjos:
Vore superkul om du fyllde i den.
Älskar att läsa sådant här hos andra!!
Ha en superfin måndag.
Kramar!

Annika said...

Channal:
Kör på!!
Ja, de är verkligen gamla klassiker. EFIT är still going strong.
OCH halvårskollen kom iom det fredagstema vi en gång körde. Där kunde man länka upp sig.
Men åååå så länge sen det var.
Fyll i denna lista, vettja!!
Kramar!!

Annika said...

Brysselkakan:
JAAA! Så mycket listor som cirkulerade.
KUL var det.
Jättekul om du kör denna på din blogg!
:-D

Mamma C said...

Ja de här listorna var väldigt poppis förr i bloggar.
Kul att läsa och vi får se om jag gör den.
Carin