Thursday, February 24, 2022

Ett par ord om gårdagens, Tvättmedel, Milt och Två riktigt bra serier.





Godmorgon denna torsdag!!



* Lite mer om mångfalden.



SÅ trevligt det var att läsa era kommentarer igår på ämnet om mångfald.
Som jag skrev, den berikar verkligen mitt liv. Får mig att känna mig inkluderad.


Sen måste ni alla komma ihåg att detta är endast min uppfattning, som i allt jag skriver. Om du skulle prata med någon annan invandrare i detta område skulle du kanske få en helt annan bild.
Sedan, jag utgår ju alltid från min plats i världen när jag skriver mina inlägg.   USA är en kontinent där stat till stat skiljer sig, stad till stad är olika, kommun till kommun är olika även inom den egna staten. Man kan aldrig dra USA över en kam.
Du kan heller aldrig säga att, i USA är det si eller så. Det funkar inte.


En gång för mycket länge sedan fick jag en kommentar, eller om det var email, från en läsare.
Den läsaren frågade mig vad HYRAN i USA kostar för en lägenhet.  Som sagt, helt och totalt omöjligt att svara på.
Eller, hur är vädret i USA? Som sagt, ja … ni vet … en stört omöjlig fråga att svara på.


Men, mångfald är ett tacksamt ämne att skriva om. Jag har skrivit om det förr och jag kommer högst troligt att skriva om det igen.


TACK alla för era trevliga kommentarer!!




* Att stjäla tvättmedel. 



Häromkvällen när jag låg och scrollade på appen “Nextdooor” (ett socialt nätverk för det område man bor, i mitt fall så gott som hela nordvästra Fairfax County) dök ett inlägg upp som gjorde mig lite paff. Det handlade om stölder av ett visst tvättmedel som tydligen är mycket poppis för snattare. Närmare bestämt tvättmedlet Tide, som ju är ett av de dyrare märkena då det kommer till tvättmedel. Själv köper jag Gain, haha. Bara så ni vet. Den som kan sina amerikanska tvättmedelsmärken vet.
Trådstartaren hade varit inne på en matvaruaffär i grannförorten och sett ett par som kommit in och bara plockat ner Tideförpackning efter Tideförpackning och lagt ner dem i sina kundvagnar. De hade sedan bara tagit vagnarna och helt sonika gått förbi kassorna och ut.
Polisen tillkallades och sen vet jag inte vad som hände. Det visste inte sen som skrivit inlägget heller. Däremot fick jag läsa att just detta tvättmedel är vansinnigt populärt att stjäla och sen sälja vidare på svarta marknaden i områden där folk kanske inte har så höga inkomster.
OCH tro mig, sådana områden finns även i rika kommuner. Fler än du tror.


Detta med tvättmedelsstöld var verkligen en nyhet för mig. Igår när jag  var och handlade tittade jag på hyllorna för tvättmedel. Där stod de, massor med orangea, begärliga, härliga Tide. Haha.


 

Bild från Target.  En sådan här butelj med tvättmedel kostar 13 dollar på just Target.







* Milt.




Vi har haft så milt februariväder denna vecka. Igår var det osannolika 22 grader varmt på eftermiddagen. Det var hela 16 grader varmt då jag tog min morgonrunda. Otroligt.
Faktiskt lite äckligt till och med. När det blir så här varmt på vintern stiger en unken luft ur naturen. Inte trevligt.
Visserligen är det snart vår på riktigt, men februari är och förblir en vintermånad. Även här.





  * Murderville




Nu ska ni få ett par Netflixtips från mig.


Det första är en riktig improvisationsserie innehållande KOMIK galore med Will Arnett i huvudrollen. Will spelar polisen Terry Seattle som arbetar på mordroteln. Terry Seattle får ständigt nya polisaspiranter att träna upp.
Avsnitten är inte längre än 35 minuter.
De har alltid samma struktur, Will kommer till jobbet, han får information från sin exfru (som är polischef) om att han ska få en ny partner. Partnern kommer in i rummet och denne är alltid en kändis som spelar sig själv.
Kändisen har absolut inget manus utan måste improvisera totalt genom hela avsnittet. De andra i serien har ett löst manus, men det mesta går helt på improvisation.
Därpå får Will och aspiranten veta att ett mord skett och de måste ge sig av till mordplatsen. Men först träffar de rättsläkaren och hon berättar för dem om mordvapen, var dådet skedde etc.
De ger sig sedan iväg på förhörsrunda. De förhör alltid tre personer och en av dem är mördaren.
Vem mördaren är ska kändisen klura ut. Ibland har de rätt, ibland fel. Det är kul att gissa själv också.



 



Serien är så kul att Peter och jag ibland skrikit av skratt!


Se den!! Se den!! Se den!!!


 




* Inventing Anna




Den här miniserien MÅSTE ni se.
Inventing Anna är baserad på en sann historia. Serien handlar om den mycket unga ryskan Anna Sorokin/Delvey, som gav sig ut för att vara en tysk, rik arvtagerska med en enorm väntande trust fund (förvaltningsfond). Innan den fonden utbetalas, vid en tidpunkt senare än vi får se, får hon en till synes aldrig sinande ström pengar av sin (helt osynlige) far ...
Anna svindlar hela New Yorks societet--och delar av Europas grädda-- mellan åren 2013-2017.


 



Det är en helt fascinerande historia som spelas upp.
Vi får följa Annas öde via journalisten, Vivian Kent, som skriver ett grävande reportage om Anna.
Genom Vivians intervjuobjekt får vi se hela Annas historia spelas upp framför våra ögon.
Helt sanslöst faktiskt. Ja, helt ofattbart är det som Anna lyckades med. Fascinernade är bara förnamnet.


Svindleri deluxe, coola miljöer, läckra kläder och ståtliga hem kryddar serien. SAMT förstås fängelset Rikers Island i New York. 


Skådisarna spelar sina roller med bravur, inte minst Anna som spelas av Julia Garner.
Vivian spelas av Anna Chlumsky (som jag tycker är skrämmande lik Mia Skäringer, haha).
Vi ser serien just nu och har kommit till avsnitt fyra. Jag skulle kunna knarka den i ett enda stycke, men vi tar ett avsnitt per kväll och det är ren och skär njutning.


   




 ***



 En alldeles särdeles bra dag önskar jag dig!!

16 comments:

Elisabeth said...

*Lite komisk fråga om hyran faktiskt; den går ju inte ens att svara på för Sverige, även om skillnaderna är mindre här.

*Tvättmedelsstöld var onekligen något nytt! Sorgligt att de stjäls för att säljas vidare till de som har låga inkomster. Hur mycket är det förresten i den förpackningen du visar? Jag ser att det står 64 - är det 64 tvättar? Eftersom jag är lite av en tvättmedelsnörd blev jag ju intresserad av tvättmedelspriserna hos dig, haha.

*22 grader i februari låter lite väl faktiskt. Här har vädret nu slagit om och det ligger slask och smutsig snö överallt. Suck. Gillar visserligen mildväder och att snön smälter, men det är så fult och slaskigt nu.

*Serierna, speciellt den sistnämnda, låter lockande. Tyvärr befinner jag mig kvar i stenåldern och har inte Netflix, men om jag hade det skulle jag gärna se dessa serier.

Yvonne said...

Förstår du kan få många sorters frågor om livet i USA, många ser nog det som att allt är lika överallt, vilket det ju verkligen inte är. Härligt att du bor i en så bra del av USA, viktigt när man flyttar sååå långt och lämnar familj och vänner hemma.

Ang Netflixfilmerna har vi nog bara 2 avsnitt kvar av Inventing Anna, riktigt bra och galen mellan varven, tänk så lättlurade folk kan vara, även om hon fick jobba lite för sina påhitt, ha, ha, ha.

Den andra noterar jag, så får vi se när vi ska se den. Åker ju till Spanien nu i eftermiddag och blir nere till 30 april om inget oförutsett inträffar.

Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram

Mamma C said...

Att stjäla tvättmedel låter verkligen märkligt och tvättar det verkligen bättre för att det är så dyrt.
Här har vi samma temperaturer som du, fast här är det inte ovanligt 😃 fast det bara är februari.
Den sist nämnda serien blir det nog här.
Ha en bra dag
Carin

eastcoastmom i CT said...

Vi har Tide här hemma, det har vi typ alltid haft. Däremot tycker jag att Gain luktar bäst, så kanske ska byta nästa gång...

DEt var varmt här också igår, 18 grC tror jag. Men ikväll/natt ska det tydligen snöa. Det är som vanligt allt eller inget och snabba kast. New England weather.

Inventing Anna är på min lista. Har följt den här historien flera år... Det var en intervju med henne i NY Times i helgen, intressant person.

Annika said...

Elisabeth;
Det tyckte jag med, haha. Helt och totalt omöjlig att svara på, phew ...

Åh är du tvättmedelsnörd. Trevligt att höra :-)
Ovanligt också, haha.
Men kul.
Det betyder att flaskan ska räcka till 64 tvättar.
Den innehåller 92 fluid ounces vilket översätts till 2.7 liter.
KUL att du är nörd på detta.
HAHA.
Den finns i storförpackning också och innehåller då 4 liter. Då kostar den ca 22 dollar.

Idag är det mer normalt i tempen, 2 grader just nu.
Känns bättre faktiskt.

JA, en dag kommer du nog att skaffa Netflix. Kan du inte få låna konto av en kompis? Alltså få inloggningsuppgifterna och en egen profil på ngn konto? Så gör vi med K, och även med en kompis till oss.
Sen loggar vi på en annan tjänst som K har som vi åker snålskjuts på, haha.
Gör det!
:-D

Annika said...

Yvonne:
Ja, sådana frågor fick jag mkt i början av mitt bloggande, men det var länge sen nu ngn frågade ngt dylikt.
Som du säger, det är lätt att tro att allt är lika, men det är ju verkligen inte.
Så sant, tacksam över att trivas så bra eftersom jag bor så långt från min familj.

åÅÅÅ kul att du ser Inventing Anna. FASCINERANDE!! Ja, att hon lyckades. DET är ju helt otroligt.
Men karisma och slughet lider hon ingen brist på.

ÅÅÅÅ Yvonne, nu är det dags att åka ner igen. OCH ni stannar länge.
Vad härligt.
Fattar vad du menar med om inget händer. WTF hände inatt i Ukraina? Vilka nyheter att vakna till. Känns så hemskt.

Lycklig resa säger jag och skickar en stor och varm kram!!

Annika said...

Mamma C:
Varmt välkommen till min blogg. Har sett dig hos Anna och Anneli. Jättekul att du hittat hit!!!
Jadu, det är väl ett tvättmedel med status sas, om det nu finns status där.
Tror nog det är bra, men vet inte hur det tvättar i jämförelse med billigare. Jag kör ju bara Gain, haha.
Tragiskt likafullt att det ska behövas stjälas som det tydligen gör. Nyheter för mig detta också, hade verkligen ingen aning.
Idag har vi mkt kyligare igen, 2 grader.
HIHI.
GILLAR.
JAAA se den serien såååå bra!
Välkommen tillbaka!! OCH ha en riktigt fin dag!

Annika said...

AM:
Det är doften av Gain jag är så galen i, hihi!
Älskar den, och så tvättar den ju bra också. Men det gör ju Tide också.

Ja vädret alltså, det kastar sig fram och tillbaka. Ingen snö här, men nu är det bara 2 grader.
Östkustvädret på vintern är verkligen en historia för sig.

Ja, det är fascinerande med Anna S-B, helt otroligt vad hon lyckades med.
Man kan inte låta bli att börja googla på henne, och de andra personerna. ATT hon lyckades, fram tills hon inte gjorde det längre, är ändå helt sanslöst.
Se den!! DU kommer att GILLA!!!

Johanna said...

Att just tvättmedel skulle vara lukrativt att sälja svart hade jag inte gissat på. Jag har hört att baby formula ska vara populärt gällande sånt tidigare och det kan man ju förstå.

Väldigt kul med lite "lokala nyheter" när man läser hos dig. Då det ger en känsla av hur det är att bo där, på gott och ont. Det är speciellt intressant när man själv funderar på att ta familjen och flytta över om några år.

Kul med Netflix tips också, den första tror jag faller i kategorin "Skäms-kudde" men den verkade väldigt rolig. Den andra verkade mest spännande.

Humlan said...

Att tvättmedel ska vara stöldbegärligt var något nytt! Men kaffe och rakblad känner jag ju till. Och efter att jag såg vad kaffet kostar nu, så kan jag tänka mig att det blir ännu värre!

Jag har inte Netflix, men jag läste om den serien i tidningen häromdagen. Den har ju fått väldigt bra kritik, men tydligen har hon, Anna, varit delaktig i serien på något sätt, vilket den som recenserade skrev hade gjort att Anna skildrades som mycket smartare och intelligentare än hon egentligen var, medan Vivian vinklades åt andra hållet. Men jag vet inte vad som stämmer och jag har också läst om henne tidigare och fascinerats över historien.

Ja ert väder låter ju verkligen osannolikt växlande och det förvånar mig inte att häftiga temperaturväxlingar tillsammans med fukt kan göra luften lite unken.
Här har det varit en växlande vecka enligt våra mått. Snöslask i måndags som plogbilarna inte hann ta hand om inne i mitt lilla område, vilket har gjort att vi har halkat runt på skrovlig is i två dagar. I dag smälter det bra och regnar en del, jag hoppas att det hinner försvinna helt innan det fryser till igen! Men jag har varit innerligt glad att jag har kunnat vara hemma denna vecka, för det har inte varit roligt att halka runt de korta bitarna jag har varit ute. Men jag föredrar ändå våra "runt nollan växlingar" mot dina häftiga svängningar.

Jag hoppas att du har det bra, denna oroliga torsdag när nyheterna går på TVn hela dagen.

Kramar!

Annika said...

Johanna:
Varmt välkommen till min blogg!!!
Helt nytt för mig också att tvättmedel är så begärligt. Jag blev riktigt förvånad.

TUSEN tack, vad glad jag blir över dina ord :-)
Roligt att du tycker det.
Så ni har USA-planer alltså? Transfers??

ÅÅÅÅ Murderville är underbar.
OCH Inventing Anna fantastiskt bra!!


Välkommen tillbaka, Johanna!!

Annika said...

Humlan:
Nytt för mig detta med tvättmedel.
OCH visst är det DYRT nu. SÅÅÅÅ mkt.
Inte klokt.


Anna S lär ha fått 320.000 dollar för denna serie, det läste jag nyligen.
SÅ hon är involverad.
SÄKERT har hon gjorts slugare än hon var. MEN hon måste ha varit bra smart och slug ändå med tanke på vad hon lyckades med.
Journalisten ger ett nervöst, men bra, intryck.
Mkt bra serie!!

Ni har minsann också lynnigt väder.
Inte kul.
Och halka är vidrigt.
Idag har vi nollgradigt och det var snö i luften då jag for hem fr frullen.
Igår 22 grader.
Föredrar dock denna temp framför grådagen.

NU ska jag lyssna på vad Biden säger om kriget i Ukraina :-(
Han ska tala nu.

Kramar!!

BP said...

Alltså att stjäla tvättmedel - det har jag då aldrig hört. Ja, ja man lär sig nåt nytt varje dag. Tides orange förpackning är läcker. Vet att det tvättmedlet fanns i England förut, men sen kom dom på att det innehöll dioxan. Då slutade Tide att säljas i hela Europa.

Vi har inga streamingtjänster eller HBO med mera. Vi tittar sällan på filmer/serier/tv. Men tv-serien Shetland längtar jag efter.

Annika said...

BP:
En riktig nyhet för mig också.
Hade inga aning om detta.
Där ser man, ej längre i Europa alltså.

Shetland måste jag kolla upp :-)

Brysselkakan said...

Stjäla tvättmedel? Låter ju knäppt men det är ju en dyr produkt i USA så kanske begripligt. Även deo och tandkräm är betydligt dyrare än här. Och svårt att hitta vissa märken. I alla fall där sonen bor, vi har faktiskt skickat både tandkräm och deo till honom, just för att han har svårt med nya dofter och det trots dyr frakt ändå blir billigare totalt.

Haha! Frågan om hyra var ju kul! Och knäpp!

Ha en fin helg!

Annika said...

Brysselkakan.
Blev paff då jag läste det.
Men som du siger, dyrt. Och Tide är ju erkänt bra, så ...
Ja det är mkt som är dyrare här än i Sverige, tycker jag.
Just det, jag minns att din son är mkt känslig för dofter. Minns när vi försökte klura ut ett bra tvättmedel för honom. Det kanske han aldrig lyckades finna? Ett som passar honom?
Ja. det är förfärligt dyrt med frakt nu. inte klokt.

Frågan om hyra är så knäpp, hahaha!!

Ha en fin måndag får jag säga nu!!