Friday, February 25, 2022

Tvångsrunda




Hej fredag!!



Igår morse var det inte roligt att vakna upp till de nyheter som sköljde över oss.
Ukraina. Mitt hjärta blöder för dem.
Och ja, det går ju inte att inte känna stor oro.
För så mycket.
För så väldigt mycket.
Vad händer nu?
Vad blir nästa steg?
Ska dåren därborta kanske ta tillbaka alla de länder som en gång tillhörde Sovjet?
Kanske tar han några till av bara farten?
Så ruskigt allt är.
Och folket i Ukraina, det går inte ens att föreställa sig deras ångest nu. Arma land. Arma folk.
Om en liten stund ska Biden tala till nationen (jag skriver detta klockan 13:00 på torsdagen).
Bidens tal var för övrigt bra och rakt.  Jag har inget att säga om det, jag höll med honom.    THAT being said, jag tror dock att USA, Nato och EU måste gå in med styrkor NU.  Sätta hårt mot hårt.  Silkesvantar kommer man ingen vart med när det gäller en galning.



Men, ja …
Vi går vidare ändå. 
Idag tänkte jag ta er med på en sådan där femminuterspromenad. Ni vet, då man ska tvångsfotograferar var femte minut. 
I vanliga fall fotograferar man ju det vackraste. Men på en sådan här promenad är det “lag på” att fånga den exakta plats man befinner sig på då timern i mobilen signalerar att det gått fem minuter. 


Dessutom var det grått, så grått.
OCH milt så till den milda …
Det var 16 grader då jag begav mig.
Faktiskt gick Peter med mig en liten bit också innan han gick hem för att jobba. Det hör inte till vanligheterna att han hänger med på mina morgonrundor.


Häng med mig nu på en promenad som inte alls var solig, speciellt vacker eller blå. Utan en promenad som färgmässigt beskriver känsloläget just nu.


 
Jag önskar er en bra helg, trots allt som händer.
Vi får alla ha det så bra vi bara kan i en svajig och svår värld.

27 comments:

Johanna said...

Ojoj först att kommentera :)
Jag har faktiskt läst bloggen i lite mer än ett år men inte kommenterat förut. Och jag har faktiskt sträckläst hela bloggen. :P
För ett år sen ca så bestämde jag och min man för att försöka satsa på att flytta till USA med hela familjen efter det att vi båda har disputerat.

Och sen har även du och jag mailats vid i sommar :)
Frågade om boende och livet med barn i ditt område.
Vi är nog mer inriktade på New Jersey eller Maryland just nu.
Men oavsett så är det så roligt att få ta det av det vardagliga från din synvinkel. Det är inte så många aktiva bloggar kvar nu och det förstår jag.

Så tack för att vi fick följa med på promenad. Här är det väldigt mycket slask just nu, slask och is. Längtar så tills våren kommer nu!

Humlan said...

Ja, visst är det hemskt och oroligt med det som händer just nu och det känns verkligen nära!

Så mitt i allt detta så är det riktigt skönt och avkopplande att följa med dig på din promenad en vanlig grå vinterdag. Jag gillar dessa 5-minuterspromenader när vi får se den vanliga omgivningen och inte bara de där underbart vackra vyerna och vinklarna som du hittar i vanliga fall. Det ser verkligen ut som du bor i ett trivsamt och promenadvänligt område.

Jag har hantverkare som springer in och ut ur huset, de hoppades att de skulle vara klara med avloppsrenoveringen i går, men naturligtvis krånglade det på eftermiddagen. Jag hoppas att jag får börja använda avloppen igen nu till helgen, att ha dusch och toa ute i en vagn på vändplanen är inte roligt. Så min förhoppning är att jag får en helg med lång dusch, diskning och att få spola vatten när jag behöver. :-)

Jag önskar dig också en bra helg, trots allt som händer.

Kramar!

Yvonne said...

Ja du, det är så förfärligt så man knappt kan ta in det, stackars människor och inte är det så långt från oss nordbor heller. Usch och Fy! Tror att Putin är livsfarlig, man vet aldrig vad han kan hitta på och mer och mer "retar" väst upp honom, hu, man törs knappt tänka på följderna.

Härligt med dina 5 min stopp och tänk så mycker du hinner se och uppleva på varje 5 minut. Tycker det ser ut som höst hos dig också, så hade ju vi innan snön kom. Tycker också det luktar skunk den här tiden på året och värst när det har regnat.

Här i Spanien blåser väldigt hårda vindar idag och hot om lerregn är det också. Ska ta mig en promenad nu så jag har det bortgjort. Vi ska hämta pizza till middag på en restaurang här i närheten, och då behövs en rejäl promenad före iaf.

Ha en fin fredag och en fin helg. Kram från ett +16 gradigt Spanien

Annika said...

Johanna:
DET ÄR väldigt trevligt att ha dig här!! SÅÅÅÅ kul!!
TACK för att du kommenterar, det betyder så otroligt mycket för en bloggare med kommentarer. TACK!!

NÄÄÄÄÄÄÄMEN, Johanna!!!! Har du läst hela min blogg i ett svep???
SOm en bok??
WOOOOOOOOOOOOOW, jag är impad. Gud vad roligt! Har du läst den i kronologisk ordning sedan maj 2006?? WOW, tack, tack för det.
You make my day!! THANKS GIRL!! :-D

Yes, NU minns jag dig ju och dina mails. JUST det!!!
Jamen absolut, kul att ni tänker er hit!! Känner du till Saltis? Hon kom hit på det sättet ni tänker ta er hit.
Saltis och hennes svenske man kom till NYC efter att de disputerat.
Nu bor de i San Diego. Hon bloggar inte längre, men hon finns på instagram.
Tror att jag kanske nämnde det i mailen?

Suburban MD? Eller Baltimore?
NJ blir nog bra.
Östkusten, vettu ;-)
Du hr säkert fått en del tips här genom året du läst min blogg.
Du får höra av dig med frågor när du vill!!

Is här denna morgon också. vädret du vet, upp och ner.

Johanna en riktigt trevlig helg önskar jag dig!!

Annika said...

Humlan:
Hemskt är det.
SÅ hemskt.
OCH vad ska nästa steg bli?
Usch vilken svajig och orolig värld det är nu.

DET är bra det, att du hängde med på denna milda runda en vanlig onsdag som inte var vacker alls.
Dessutom en tvångsrunda, haha.
Men ja, våra liv går visare, det gör de ...

Ja jag bor extremt bra, med så många leder och parkvägar och natur. Behöver aldrig ta samma runda egentligen. Kan blanda och ge. Underbart.
Precis, det är faktiskt ganska härligt att inte visa det vackraste hela tiden.
Måster erkänna att inspon tryter lite nu vad gäller tex insta. Tycker naturen är såååå tråkig att fota när den ser ut så här. Men snart vänder det och börjar blomma.


ÅÅÅÅ Humlan, det hoppas jag också.
MÅ du få allt att funka IDAG!!! Är det hos er alla i radhusen det är så här? Eller är det bara du som är drabbad? Usch för att du måste ut för att gå på toa och duscha. Hur länge har det pågått?
Ja gud vad du ska njuta när allt funkar igen.
Långa duschar och långa sittningar på toa, haha.
Måtte det fixas idag.

Du med Humlan. Vi får se till att ha det så bra vi kan överallt denna helg!!
Varma kramar från mig!!

Annika said...

Yvonne:
Nej gud nej, det är ju inte långt från Norden alls.
Inte långt från ngn i Europa.
Galan sjuka man vid makten ... Herregud alltså.
OCH han kan ju få för sig att ta tillbaka Finland, och Gotland tar han i ett nafs om han vill. Nej men detta är vidrigt och man kan inte låta bli att tänka på det värsta.


Visst, absolut ... Min vinter är som en enda lång höst. Senhöst.
Om vi inte får snö är det så här från nov till mar. Just dessa färger,
Karolina ogillade vintrarna här så mkt, så hon njuter av färgprakten i CA. Lite mer som din i Spanien, för hos er ser det ju INTE ut så här fastän vi är på samma breddgrad.
Usch ja, varma dagar stiger en riktigt unken lukt ur naturen som jag avskyr.

OCH ni är där nu!!!
Härligt.
Lerregn??? DET låter ngt det! Är det vindar från Saharna som gör att det blir så?
Hoppas det drar över snabbt.
Blir det kladd av sådant regn? Nyfiken om sanden/leran färgar av sig?
Njut av allt annat nu, Yvonne.
Glad att ni är lyckligt framme.

Trevlig helg och stora kramar från mig!!

Brysselkakan said...

Kul att få hänga med på din runda!
Man kan inte annat än känna sorg över vad som händer i Ukraina, stackars människor.

Monica said...

Stor oro! Finns inga ord att sätta på hur människor har det i detta vansinne. Alldeles nyss kom han med nya hot mot två länder, ja du vet vilka. Men först ska detta land krossas och människor förintas och torteras, de som står på hans listor och vilken stark president de har som är kvar med fru och barn och uppmuntrar sitt folk men nu krav att han genast "avgår", ja den familjen förstår de står först på tortyrlistan.

Hur kan en enda människa rymma så mycket ondska? Och hur kan det ske med demokratier runt om? Denna maktlöshet.
Hemskt, följt allt i dagar och läste på om all historia och i lördags trodde jag det skulle ske som sker om inte ett mirakel inträffade. Kl 4 torsdag natt, exakt, vaknade jag och såg. Fastnade i det i timmar.

Gläds åt folks försök att hjälpa, röda korset fått 10 miljoner här att använda. Och beundrar alla hjälporganisationer på plats, att de vågar vara i de trasiga städerna med vinande vapen över sig.

Skönt att gå promenader och se naturen. Ha det så bra och jag tycker ledare i de olika länderna uttrycker sig så gott de kan. De måste ju tänka noga på formuleringarna.

Mamma C said...

Verkligen otäckt det som händer nu i Ukraina.
Men det var skoj idé på blogginlägg som du hade. Kanske tar och plankar det och gör likadant någon dag.
Ha en fin helg.
Carin

BP said...

Det är alltid roligt att hänga på en "hurtig" person som går på långpromenad. Bara jag får sitta kvar vid skärmen och ta det lugnt;-)
Det är ett otroligt fint område du bor i med två sjöar som närmaste grannar. Helt fantastiskt! Det ska bli kul att se "naturen utveckling" om en till två månader när det blivit vår.

Ja, vad ska man säga om invasionen av Ukraina. Jag bloggade också om det igår som du såg. Och jag är glad att jag var inte ensam om att vilja ha action istället för tomma ord. Men du och jag var i minoritet såg jag... Vi är nog inte PK alls här;-)

Anonymous said...

Trots trist väder är det en vacker runda du tar. Hur länge är du ute varje dag?
Världsläget, vad ska man säga? Det är så fasansfullt allting. Svårt att ta in. Det arma folket! Hur ska det sluta???
Trevlig helg o kram från Anette

Anonymous said...

Trots trist väder är det en vacker runda du tar. Hur länge är du ute varje dag?
Världsläget, vad ska man säga? Det är så fasansfullt allting. Svårt att ta in. Det arma folket! Hur ska det sluta???
Trevlig helg o kram från Anette

Anonymous said...

Jag kommer ihåg, när Tyskland invaderade Danmark
och Norge. Det var min 12e födelsedag, 9 april 1940.
Hörde det på radion, innan jag skulle gå till skolan.
Jag grät och bad Mamma att få stanna hemma ifall tyskarna kom. Vår stad hade en viktig "högspänning" fabrik, ASEA, som kunde vara intresse för tyskarna.
Det var ju ingenting jämfört med vad som är på gång i
Ukrain, men som barn kände jag skräcken.

Väder - Det blev ju väldigt fint framåt eftermiddagen, men jag gillade dina foton - ----så brunt ser det ut överallt, t.o.m. i Runnymede Park.
Vårtecken - Såg flera cedar waxwings i grannens träd.
Vilka vackra fåglar!

Ursäkta att jag är sen med kommentaren. Jag vaknar till vid den här tiden, nattmänniska som jag är.

Trevlig veckända. Ruth i Virginia

Johanna said...

Joo jag kan förstå att det blir roligare med kommentarer, kommer fler från och med nu. ��

Ja faktiskt som en bok. Lite lustigt när man vet att det är en bit bakåt i tiden. Men väldigt kul för helhetsintrycket. Och du skriver väldigt bra så det är nästan jag som ska tacka för att du fortfarande tycker det är kul att dela med dig av din vardag.

Aha Saltis. Nej jag kollade bara hennes blogg lite snabbt men då ska jag fördjupa mig i den också. Hmh det kanske du gjorde men måste ha glömt.

Ja vi kommer styras av jobb och lämpligt läge för familjen när vi väl kommer över. Hade så gärna velat åka över och reka redan nu men är lite svårt. Och jag lovar att det kommer fler frågor ��

Men jo östkusten känns väldigt rätt för oss.

Usch ja senvintern precis innan våren hade man kunnat hoppa över. Men det är så härligt när man ser vårtecken mer och mer. Man kommer till liv helt enkelt.

Och jag önskar dig en trevlig helg jag med !!

Annika said...

Brysselkakan:
YAY, kul att du hängde med!!
Jag vet, jag känner så stor oro överlag nu. Fan, det känns inte säkert i Norden heller efter Putins senaste utslag mot Sverige och Finland.
OCH Ukraina, stackars arma folk och dess skräck. Vad är det för värld vi lever i? WTF, liksom.
Känns svårt att ens koppla av. Usch.

Annika said...

Monica:
Det gör mig så orolig. Hans senaste utspel mot FI och SE.
Vilket hot.
Jag känner mig väldigt orolig inombords.
OCH landet Ukraina, att föreställa sig deras skräck och ångest nu går inte ens.
Vad är det för värld vi lever i??
Säger som du, HUR kan en människa ha så mkt ondska inom sig? Vi har sett det förr hos en viss fuhrer ...
Samt andra galningar under WW2.
Och efter ww2 också förstås. Dessa maktgalna män som utan att tveka går in för att förstöra, utplåna och döda.
Jag känner verkligen oro nu.

Ja, folk förenas och ställer sig bakom Ukraina. DET är fint, pengar skänks och länder tar emot flyktingar. BRA där.

Försöker att koppla bort det, men jag har svårt för det. Måtte detta ta slut snart.
Men, sanktioner räcker inte, tror jag. TYVÄRR.
Men ja, det är ju en sann terrorbalans nu.

Monica, ha det så gott du bara kan så ska jag försöka detsamma.

Annika said...

Mamma C:
JAMEN gör det!!
DET är riktigt trevligt för en själv också att tvingas fota det man annars inte fotar.
Så ja!! KÖR!!
OCh Ukraina och alla hot mot diverse länder.
Make it stop, make it stop.
Carin, ha en finfin helg, så bra den bara kan bli!!

Annika said...

BP:
OCH det får du!!
Sitta kvar och ta det lugnt :-D
KUL att du gillade inlägget.
TACK, ja jag erkänner det rakt av, jag bor riktigt fint. En ynnest att få bo just här.

Precis, såg ju det på din blogg. Det var du och jag och en gemensam bloggvän till oss som inte tror på sanktioner som hade kommenterat hos dig. PK or NOT!! ;)
ÄVEN om jag förstås fattar att det är riktigt jävligt nu.
Terrorbalans.
Men ja, trupperna måste förena sig och gå in. Vad är det för värld vi lever i?
Vad är för män som styr?

Annika said...

Anette:
TACK.
Det tar mig ca 90 minuter att gå denna runda. OCH jag är ute ca 90 min varje dag, olika rundor.
Världsläget ja, det går inte att INTE vara orlig för mkt nu.
SOM om vi inte haft nog med skit.
Nu kommer detta också ...
Stora kramar till dig!!!

Annika said...

Ruth;
OCH det förstår jag!!!
DU var ju verkligen i den åldern då du FATTADE också.
USCH vad hemskt det måste ha varit.
Igår blev det riktigt fint på em, men blåsigt.
Ja, vad naturen är brun och FUL nu.
Jag förlorar min inspo att fota på ffa Insta. Men den bör komma tillbaka snart då det våras igen.
NU är det som fulast.

RUTH, det är så trevligt när du kommentar no matter what time it is :*
Tycker det är kul at du är nattuggla.

Ha en riktigt fin lördag och söndag i Herndon!!

Annika said...

Johanna:
TREVLIGT!!
Keep em coming.
Och fråga vad du vill!

Så roligt att du läst min blogg som en bok. Så himla KUL!!
Har abolut inga planer på att lägga ner min blogg. Det är roligt så länge jag har aktiva läsare.
Love it.

Saltis finns på insta också. Följer vi varandra där?
Saltisinsanddiego kan du söka upp också.

Ja, östkusten tycker jag absolut ni ska vara på. Men du skrev MD, blir det i DC området eller utanför?

FUL tid på året nu, både här och där.
MEN det är fint med alla tidiga vårtecken.

Ha en fortsatt fin helg!

Channal said...

Tvångsfotografera! Haha vilken rolig idé! Maken skulle bli glad att hänga med på en femminuterspromenad! Lika grått här hemma men skulle gärna ha 16 grader.

Finns inga ord för det som händer i Ukraina. Förstår INTE hur man kan oprovocerat gå in i sitt broderlands och invadera!! Sen vill ryssarna att Ukraina ska prata/förhandla med dem o att de ska lägga ner sina vapen! Har jag missat något? Inte skulle Sveriges göra så mot Finland?!! Galenskap!

KRAMAR Anna

Bloggblad said...

Kul idé att inte välja ut det vackraste...

Ja du - vi är bedrövade här också och fasar för vad knäppgöken där borta hittar på. Han har kanske varit väldigt uttråkad i sin karantän?

Annika said...

Channal:
Kul va!!
Testa- Det blir så oväntade bilder då det blir tvång.
Sol nu, men kallare.

Ukraina ja ... käre tid, vad kan man säga? Alla hemska bilder man ser, allt hemskt man läser och ser.
Ofattbart.
Orolig för Europa på det hela taget.
Nej, det kan vi säga med säkerhet--inget nordiskt land skulle göra så här mot varandra. Knappast ngt västeuropeiskt heller. Han där i Ryssland är omänsklig och vidrig.

Jag säger som jag sagt förr, vi får försöka leva här och nu. Inte gräva ner oss för mkt.
Men det är ju tyvärr lättare sagt än gjort.

KRAMAR!!

Annika said...

Bloggblad:
Ja, det blir lite oväntat då. Prova, det är riktigt kul.

Ja, det
r verkligen helt ofattbart det som sker nu.
MÅ det upphöra å det snaraste.
Wishful thinking.

Elisabeth said...

Roligt att följa med på din runda! Jag måste för övrigt säga att jag tycker om naturen såhär års, ja, inte slask och liknande förstås, men vårsol på fjolårsgräs, eller på snö som håller på att smälta bort - det tycker jag är underbart. För att inte tala om snödroppar eller krokus som börjar titta fram.

Annika said...

Elisabeth:
Kul att du hängde med.
Ljuset just nu är väldigt vackert. Men naturen? Njaee ... det är väldigt mkt senvinter. Det är som fulast innan det blir som vackrast.
Ja, krokusar och snödroppar är såååå fina att se!!