Tuesday, February 08, 2022

Brave souls jumping in ...




Good morning new week!!



I hope you all have had a good weekend!!


As I am writing this (and we all know that this CAN and WILL change. It is very possible that it has already changed when y’all are reading this) Sweden is leading the medal league in the Olympics. YAY!!!
I did watch as Walter Wallberg won gold in moguls. And, I did watch Sara Hector live as she was skiing in her first run.
The second run took place at 01:30 in the morning when I was fast alseep.
But it was so fun finding out in the morning that she had indeed won gold! YAY! 
As long as we are beating Norway I am pleased, hehe.
Sorry Norway, I love you, but you are way too good in the Winter Olympics and you win way too often so … haha.
As I said, Sweden will not hold its place in the top. BUT I am rejoicing, for now ;-)


So yes, I do enjoy watching the Olympics.
Especially cross country skiing, downhill skiing and figure skating. But, almost everything is fun to watch. IF you know what channel to watch and if you can see it live. 
We’re 12 hours behind Beijing so that kind of sucks.
OH, and I like watching hockey, too. BUT since there are no dream teams this year (thanks a lot, NHL) it is not as fun.
However, it might prove me wrong depending on how Sweden will be doing in said sport… we’ll see.


So, the weekend was good, and cold.
Not snowy, but very chilly.
We headed up to Lake Anne here in Reston so that I could photograph our x-neighbor as he was participating in the so called Virginia Polar Dip. 
We can say that I took on the role as his personal photographer. Peter took on the role as being Brad’s personal assistant.


It was about 27 F (-3C) and sunny.
No winds to speak of.
BUT, I would never, ever sign up for something like this! However a lot of very brave souls did. I think there were 150 people that had signed up for this craziness.

It was a fund raiser so it was for an ever good cause, Camp Sunshine (a camp for kids battling terminal cancer). 
We did, however, donate some money to this organization.

And, I was ready with my camera (Canon this time, my iPhone would not have done the trick). 
Brad jumped in to the ice cold water! WOW! So good!


 

... AND, he's under!!



He said afterwards that it felt like all his air got sucked out of him. I so believe it. Me, I am not one for swimming in the wintertime. I know that it is popular, but I am not interested in trying this what so ever.



 

Time to go change and warm up a bit!!


Would you have jumped in?
Have you done some winter swimming?
Maybe you’re jumping into frozen lakes on a regular basis?


Have a very good Tuesday.

15 comments:

Elisabeth said...

Tyvärr går OS på dåliga tider för min del. (Ja, det blir ju så för dig också, precis som du skriver.) Idag t.ex. är det sprintfinal 11:30 och då kan jag naturligtvis inte titta. Annars är det roligt med skidor, alpint och skidskytte, så när det är tävlingar lördag/söndag tittar jag förstås. Jag trodde inte att jag skulle kunna se något, eftersom det inte är SVT som sänder, men tydligen ingår Kanal 5 (där t.ex. längdåkningen sänds) i min hyra. Ganska komiskt och roligt att Sverige leder medaljligan. ;-D Det har knappast hänt på lång, lång tid, om någonsin!

Vinterbad är ingenting för mig heller, alldeles för kallt. Dessutom tycker jag att det är lite fånigt att det blivit så trendigt i Sverige. Jag har verkligen stor respekt för dem som "alltid" vinterbadat, men just detta med att folk kastar sig över trender och helt plötsligt njuuuuuter av vinterbad, nja, det har jag lite svårt för. Förlåt alla som eventuellt känner sig påhoppade av min kommentar. ;-)

Vet du förresten hur många grader det var i vattnet där de badade?

Elisabeth said...

Sedan ska jag tillägga att det är en annan sak att vara "ny" vinterbadare om man gör det för en god sak, som i det du skriver om. Då handlar det ju inte om att hoppa på en trend utan om att bidra med något.

Yvonne said...

Visst är det kul att vi leder medaljligan och vilka valörer dessutom. Jätteduktiga är de som tävlar. Kan nu bara längdåkarna och skidskyttarna hitta formen då blir vi oslagbara (ja, ja hoppas kan man iaf).

Bada vintertid i iskallt vatten? Aldrig i livet för min del. Ska vara minst +27 i vattnet innan jag hoppar i, så i Sverige har jag inte badat på snart 30 år och lär inte göra det heller då det aldrig blir badbart för mig, ha, ha.

Men fint när man gör vinterbad för en så god sak, men personligen skänker jag hellre en slant för att slippa badet.

Ha en fin tisdag säger jag och skickar en stor kram

Annika said...

Elisabeth;
DET är verkligen så svårt att se det live. Jag kan lyckas å kvällar och morgnar. Tidiga, men inte annars.
OCH så är det så MYCKET hela tiden att jag tycker det är svårt tt navigera mellan kanalerna.
US visar ju sina, såklart. Så det blir ju att man blir in the mercy of them hela tiden. Deras tv-bolag etc.
NU vet vi att Sverige tagit guld och silver i sprinten.
KUL, men jag MISSADE det, såklart.
Ja, visst är det speciellt att Sverige leder medaljligan. KAN inte minnas ngt sånt från förr, haha. DET lär ändras. Men det är kul för NU!!!
Längdåkning är fakstikt nästan roligast av allt. BRA att du har femman!!


Vinterbad? Nej tack. NEJ!! HAHA.
Jag frös bara jag såg dem!!
Trendigt var namnet för dagen, det är det verkligen.
OCH ja, jag håller med dig om den flugan ... suck ...


Precis, det här var ju en välgörenehtsgrej, Undrar om Brad kommer att göra om det? Måste fråga.
KUL att titta på, men jag skulle aldrig göra det själv, phew ...


Annika said...

Yvonne:
SÅÅÅÅÅ KUL!!
Jag ska njuta av det så länge det varar.
Längdåkningen är nästan roligast av ALLT!!
Ser fram emot den, om den går på vettiga tider.

NÄJ, inget vinterbad för mig heller. Aldrig.
Aldrig.
HAHA, 27 grader Yvonne!! HIHI!! Jag kan gå i om det är 19-20. MEN på sommaren då när det är varmt i luften. Vilket det förstås är då det är 19-20 i vattnet, hihi!!

Skänker också hellre en slant än hoppar i iskallt vatten. Tror de flesta av hopparna skänkte också, hihi!!

Kramar! SÅG din jättegoda avocadomacka på insta. MUMS!!

Keith said...

Yay, Brad! Brave? Or crazy? :-) Better to watch them go in than participate. All in a good cause, though. I've been watching some of the Olympics. Some of the X-country. The 30K skiathlon is a LONG way to go! Will watch men's hockey even though there are no NHLers.

Annika said...

Keith!
Yes, Brad did it!!
YES, so much better just watching from the dock than jumping in. NI thanks!!
It is fun with the Olympics. And, Sweden took gold and silver medals today! So great!!
We'll see about the hockey, Keith, But it is a shame that there are no dream teams.

Channal said...

Vilka friskusar! Nej tack till vinterbad! Inte riktigt min grej! Men oj vad det har blivit poppis... och frivilligt!! Jag hoppar i om det är minst +21 grader i vattnet. Jag badar i havet/sjön för att svalka mig... alltså sommarbad!

KRAMAR Anna

Anonymous said...

ETT hopp i vak då jag var 18 år. Skidåkning i
Kolmården, sportstuga med bastu, utmaning från
killarna, som ägde stugan. Hål i sjön Svängbågens is.
Vem kunde motstå? - Trodde jag skule DÖÖÖÖÖÖ.
innan jag kom in i bastun. ALDRIG MER!

Ruth i Virginia

Annika said...

Channal:
Eller hur!!
Mkt bra gjort!
Samma, jag skulle aldrig vinterbada. NEJ tack.
Ja såååå trendigt att det inte är sant nu med vinterbad.
Samma, badar i hav/sjö sommartid för att svalka mig.
Vinterbad? Not so much, haha.
Kramar!!

Annika said...

Ruth:
Har rullat mig i snön många gånger efter bastubad, men aldrig hoppat i ngn vak etc.
Vill inte.
OCH här fanns ingen bastu att gå in och värma sig i heller, bara Reston CC där man bytte om.
Du ser, du fick också nästan dåndimpen av det, precis som Brad sa, It is like the air is getting sucked out of you. Fattar dock att du föll för grupptrycket.
NOOOOO! Avstår.
:-)

BP said...

Burr, burr, burr! Okej att "it was for a good course", men jag skulle aldrig riskera att få en hjärtinfarkt. Min distriktsjuksköterska är en sådan som vinterbadar dagligen i Rönningesjön här i Täby. Bara tanken får mig att hacka tänder. Så nej, jag har aldrig vinterbadat.

Så du följer också OS:-) Sverige har tagit några medaljer till idag, en av varje valör. Guld och silver i sprinten. Då kom en amerikanska på tredjeplats - Diggins.

Det har ju gått över förväntan för Sverige. Undantag skidskyttarna och längdskidåkarna. Hittills i alla fall.

PS. Älskar Ruth's kommentar:-)

Susjos said...

Idag såg jag när tjejerna tog guld och silver i sprint! Underbart att se, sååå spännande! Å sen blev det spännande i ishockey där de svenska tjejerna mötte Danmark, och Sverige gick vidare,hurra! Superkul att vi leder guldligan...just nu i alla fall!

Vinterbad, nejtack. Har vid något tillfälle bastat och sen varit ut och rullat mej i snön för att sen rusat in i bastun igen!

Ha en fin onsdag!
Kram

Annika said...

BP:
DET är ju verkligen en risk, att få just en infarkt då man hoppar i. Chocken liksom. Skulle heller aldrig göra det. INTE ens för välgörande ändamål.
Aldrig att jg skull gå i dagligen som din distriktssköterska. NO WAY!!

SÅÅÅ kul med Sverige alltså!!
Blir så glad över framgångarna nu.
YAY!!

Annika said...

Susjos:
ÅÅÅ vad kul att du såg det live!
DET gjorde ju inte jag. Fick höra om det i efterhand. MEN såg det på kvällen, inte lika spännande då. MEN så kul att se ändå!!
YAY!! Skitduktiga tjejer!!

Nej, inte vinterbad!
Hr också rullat mig i snön efter bastun många gånger. MEN då har jag haft en varm bastu att gå in i och sen har jag varit så varm då jag rullat mig.
Men just det här att frysa när man går i, doppa sig, klä på dig utan att basta.
NEEJ.
Det går inte, blir kall hela vägen in i skelettet.

Kramar!!