Thursday, May 16, 2024

TACK!!! Underligt möte, Regn, Serietips och VARFÖR?




Godmorgon torsdag!


* TACK!!

Men tack för alla fina kommentarer igår med anledning av den här bloggens 18-årsdag!
Tack till er alla som läser, och tycker om, det jag skriver. Det värmer mig djupt.
Det var så väldigt roligt att läsa era kommentarer igår.

Jag är glad att ni uppskattar min bloggstil och att ni tycker om de ämnen jag präntar ner på min dator.

Återigen, ett stort fett TACK för att just DU läser här!


* Underligt möte under en helt vanlig promenad …

Som ni känner till tar jag morgonpromenader flera gånger i veckan.
Jag lämnar huset vid 7, på med en podd/radioprogram i airpoddsen, sedan stoppar jag ner en bit hushållspapper i fickan så jag kan torka svett och snyta mig, haha! Så nu vet ni det också.

Vädret var tråkigt i tisdagsmorse. Om vädret är trist slipper jag stanna till och fota, så det väl bra på så sätt, hehe.
När jag kommit ner till en av sjöarna blev jag stoppad av en kvinna som flanerade vid strandkanten.
Hon tittade på mig och frågade på bruten engelska, Do you walk to keep sexy?
Jag bah, Do I walk to keep being sexy? What???
-Yea, why you walk if not keep sexy? Is to lower cholesterol levels?
Jag sa till henne att jag promenerar i hård takt för att jag älskar det och för att jag vill komma ut i naturen. 

Den förklaringen köpte hon överhuvudtaget inte.
-Not keep sexy for man then?
-How old are you?
-I so fat myself, I think I die from being fat …
Allt detta fick hon sagt på kort tid. Jag blev rätt mållös och sedan började jag skratta innan våra vägar skildes.

Så märkligt möte, och så konstiga frågor. Jag menar, vem frågar så?
Vi får se om jag någonsin stöter på henne igen. Jag vet att hon är “care giver” till en äldre dement kvinna som bor i närheten. Det hann hon också berätta. Tro mig, det är inte utan att jag beklagar den stackars dementa kvinna som får sin hjälp via stollkvinnan.


* REGN

Vädret fortsätter att jävlas med den amerikanska östkusten. BARA regn och bara grått.
I måndags läste jag ett klockrent kåseri i DN skrivet av Karin Eriksson, som kallar sig Kalena då hon skriver kåserier.
Karin Eriksson är korre i Washington och hon skrev just om detta märkliga väder vi har i den här stan, och längs resten av östkusten. Iallafall den del från Virginia och norrut. Det var som om jag själv skulle ha skrivit det. Jag höll med om varenda ord.
Vareviga helg under en längre tid har det varit skitväder, och ofta under veckorna likaså.
Nu till helgen ska det bli ännu mer gråväder med tillhörande regn.
Denna vecka har det varit vackert väder en enda dag, The curse is real!

Jag har inga problem med gråväder under senhöst och under vintern, inte alls. Men när det är maj och försommar då kräver jag också min sol.
Visst, det får gärna regna och vara grått ibland (ABSOLUT!!!), men för det mesta vill jag ha klart väder. Nu börjar jag känna solsaknad. Enligt appen ska det bli OK idag, torsdag. Men sen blir det trist igen — hela helgen. Som sagt, the CURSE!!


* Serietips!

Nu har säsong tre av serien Hacks dragit igång igen på HBO Max, eller Max som kanalen endast heter numera.
Hacks är en helt underbar serie om Deborah Vance (Jean Smart) en legandarisk kvinnlig åldrande komiker och hennes unga manuskribent,  Ava (Hannah Einbinder). Manusskribenten är lesbisk och tjej, hon skulle kunna kunna vara barnbarn åt den diviga, snygga, roliga äldre komikern.
Det clashar totalt mellan boomern och den politiskt korrekta millennietjejen.
Men ändå har de bägge världens kemi. Kvinnofrågor lyfts, vi får lära oss hur svårt kvinnliga stand-up komiker kan ha det i jämförelse med de män som finns inom branschen. Vi får ta del av hur hårt åldrandet inom nöjesindustrin slår mot framförallt kvinnor. Det är feelgood, det är skratt och det är är även tårar.
Jag äskar denna serie så vansinnigt mycket.

OM du inte har sett de två tidigare säsongerna kan du börja knarka dem nu. Jag är avundsjuk på dig om du har allt detta underbara kvar att njuta av!


 

Bild från MAX


* Onödigt span.

När jag var och veckohandlade i måndags hittade jag dessa på Harris Teeter. MEH VARFÖR???

 

Varför köpa clementiner i plastförpackning redan klyftade?
Orkar inte.
Det är väl världens enklaste att köpa ett par clementiner och sedan skala dem själv!!???
Samma sak med vindruvor. ÅÅÅ stön så onödigt alltså. HOPPAS att de säljer ytterst lite av detta så att ofoget upphör!!

 

Blev faktiskt lite paff när i var i LA också, min så kloka, käre “svärson” köper hårdkokta, skalade ägg
. Det är nästan lika illa …

  
  ***


Jag öskar dig en riktigt fin torsdag!

14 comments:

Yvonne said...

Klart knepig dam du mötte och kanske inte helt lyckat att en sådan dam ska hjälpa en dement dam som kanske inte är helt "hundra".

Regn och regn låter inte så kul och ffa inte i maj, maj ska vara soligt och fint så man hinner njuta av allt som växer upp ur vintervilan. Det enda jag inte gillar så mycket är att det blir såååå ljust såååå tidigt, svårt att sova och att somna om. Vi har mörkläggningsgardiner men vill man ha fönstret lite öppet kan man ju inte dra igen gardinerna helt och då är det ljust.

Skrivit upp serien och ska kolla om vi har den på någon av alla kanalerna som finns att se. Låter som en sevärd serie. Just nu ser vi på Baby Reindeer och den är ju helt galen men sevärd på något underligt sätt. Tror vi har två avsnitt kvar.

Färdigskalade frukter i plastburk, tja inget jag skulle köpa i något läge. Inte färdigkokta ägg heller, ser liksom inte vitsen med någon av dem. Skalade, färdigkokta ägg?! Vem vet hur färska de är tänker jag, nej jag vill nog skala mina ägg själv.

Ha en jättefin torsdag och tack för ett trevligt inlägg igen. Själv ska jag och en väninna åka till Ulriksdals slottsträdgård och njuta och ev köpa vackra växter och kanske blir det en god lunch där också.

Stor kram från ett soligt och varmt Åkersberga

Anna i Portugal said...

Men vad trist med skitvädret! Vi har sol, men kallt. Alltså för att vara här. Det går inte att vara i skuggan en längre tid. I går gick jag runt och jobbade i trädgården med vindjacka på! Hoppas du får solen på dig idag som utlovat.

Vad är det frågan om - håller med, varför köper folk färdigskalade clementiner och vad är grejen med vindruvor utan "grenar". Plast, plast, plast..

Det var en udda dialog du fick med den donnan :)

Kramar

Mamma C said...

Vilket skitväder du har just nu. Förstår om du saknar solen och värmen.
Men jösses vilka knepiga frågor hon ställde till dig den där kvinnan. Och så hjälper hon en dement dam dessutom 😲🙈.
Vem köper detta? Kan bara komma på att det måste vara latmaskar.
Kram Carin

Annika said...

Yvonne:
Vilket möte va ... SÅÅÅ märkligt.
Hon verkade väldigt instabil, tyckte jag. OCH stackars den dementa kvinna hon tar hand om under dagarna. INTE bra.

Jag är aå less på gråväder. INTE klokt så less jag är.
Men nu skiner solen. I veckan som kommer blir det bättre. PÅ TIDEN!!!
JAAA, ni jar ju sååå fint väder nu. Otroligt.
Men ja, ljusa nätter.
Det är fint, det är det. MEN visst kan det bråka med sömnen.
Solen är ju stark också. Bra med mörkläggningsgardiner. TUR att sådana finns.

ÅÅÅ Baby Reindeer. Skrev om den i förra veckan. Den är ju så speciell. Jaa, vilken SERIE!! Två avsnitt kvar för er- jösses, haha. Ja den är så märklig och svart att jag inte ens vet om jag kan rekommendera den. MEN ändå är den sevärd, precis som du säger!
Den här serien idag går på MAX, endast där skulle jag tro. Den är jättebra och så rolig!!

Visst är det konstigt? Allt detta som liger o plastburkar och i påsar (äggen) är så konstiga. Skulle önska att min käre M skulle koka egna ägg och sen ha dem redo i kylen. Jag vet att det är ett bra mellanmål, men det går så bra att koka själv. Ngn ggn då jag är i affären ska jag se när datumet går ut på en sån påse.

TACK kära Yvonne för din kommentar!! OCH för att du gillar dagens punkter. Att åka till Ulriksdal låter alldeles perfekt och UNDERBART!!
Älskar att vara där.

Kramar!!

Annika said...

Anna;
jag är sååå trött på det, och ännu mer imorgon och i helgen. Sen ser det bra ut, hoppas det håller sig så. Tycker det är extremt trist då det är dåligt på helgerna också.

Jag vet, nu när vi ska undvika plast så kommer detta ... FATTAR NOLL. Dessutom så onödigt, En clementin kommer redan i en perfekt förpackning---skalet!!
Obegripligt.

Dialogen med donnan vid sjön, HAHAHAHAHAHA!!!

Kramar!!!

Annika said...

Carin:
JAAA!! Jag saknar. Kräver sol nu!
Idag ser det lovande ut, men sen är det dyk ner i det gråa igen,hela helgen.
Avis på ert väder nu.

Haha, jag vet ... det är nog bland de skummaste samtal med ngn jag haft ... Sjukt konstigt. OCH så hjälper hon en dement dam ...
Ja jag undrar ja ...

Plasten ... ofattbart att de ens säljer detta.

Kramar i massor!!

Channal said...

Hej Annika! Haha vilken galenpanna! Skulle hon vara rolig eller var hon allvarlig? Knepig... och säga "Jag är tjock själv". Så säger man INTE!! Tur kvinnan är dement som ska ha henne hemma hos sig.

Trist med regn! Vi har äntligen fått SOL och VÄRME! UNDERBART!

Tack för serietips! Jag behöver något roligt och lättsamt! Har sett Baby Raindeer och I dina händer på Netflix. Mycket bra välspelade serier men jag blev väldigt illa berörd av dem. Kan inte riktigt sluta tänka på dem.

Må gott och KRAM Anna

BP said...

Vilket märkligt möte, nästan lite creepy skulle jag säga. Sedan finns det ju excentriska personer i och för sig, men hennes frågor var ju på gränsen till "sinnessjuk".
Är så ledsen att ni har skitväder på östkusten. Ska göra ett försök att dela med mig av solen till dig. Här är underbart just nu, och jag njuter för fullt. För det är ju ändå Sverige vi pratar om. Det kan ju slå om vilken dag som helst...

Elisabeth said...

Mycket märkliga kommentarer/frågor från kvinnan du mötte. Vilket språk bröt hon på, hörde du det? Tänker på det faktum att vad som anses passande att säga ju varierar mellan olika kulturer, och att det i kvinnans ursprungskultur inte skulle anses konstigt med dylika kommentarer.

Ert väder framstår verkligen som synnerligen trist. Det borde klippa sig och skaffa ett jobb. ;-) Läste för övrigt också kåseriet och skrattade åt det, speciellt det där med den varierande inställningen till väderappar. Känner igen mig i att mulna på torsdagen över dåliga väderutsikter för helgen, haha.

Färdigskalade clementiner låter som en helt onödig produkt. Kan det ens vara speciellt gott? De lär tappa smaken och spänsten efter ett tag. Vindruvor däremot tycker jag ändå är godkänt att köpa som på bilden. Visst är det lathet att inte kunna ta bort kvistarna själv, men vindruvor ligger (väl?) i plastförpackning annars också, och då blir det inte mer plast än vanligt. Eller gör de inte det? Köper vindruvor sällan, så jag har inte riktigt koll.

Brysselkakan said...

Vilken märklig kvinna. Lite läskigt på något sätt. Och som du skriver; stackars den äldre kvinnan som hon tar hand om.

USA har mycket sådana där plastbyttor med frukt i. Kan tycka att tex melon och ananas är bra snacks när man är på resande fot. Men clementiner! Och vindruvor! Nej!
Och skalade ägg, jösses!

Annika said...

Anna:
PÅ riktigt, jag tror hon var allvarlig. Helt sjukt. Jag började skratta bara och sa ngt om att hon borde ta ut sin brukare på en promenad.
Japp, hon sa tom att hon trodde att hon skulle dö av sin fetma. Hon var dessutom inte tjock, det var en SÅ konstig kommentar.
Aja, vi får se om hon dyker upp igen.

Anna, you're gonna LOVE Hacks. Det är en serie jag verkligen tror du skulle tycka om. SE den!!!!
Beby Rendeer, jag vet ... så svart. Men sevärd. Fast ja, jag är så kluven till den.
Den andra serien du sett känner jag int till, får googla.

OCH ja, ni har äntligen sol och SKÖNT Här ännu en grådag, såklart det är så, haha.
NJUT av finvädret!!

OCH idag är det DIN DAG!! Grattis fina, fina ANNA!!

Kramar!!

Annika said...

BP:
Jamenvisst.
SÅÅ knäppt. När jag hörde keep sexy trodde jag knappt jag hörde rätt. Vilken kommentar till en okänd människa, HAHA.
Vi får se om jag stöter på henne igen.
NJUUT BP!!!
NJUUUT!!!!
Det blir nog bra här med, det blir det alltid. DÅ kommer jag att gnälla på det.
Du behöver inte dela med dig, ni behöver ALL sol och värme ni kan få!!

Annika said...

ElisabetH:
Bland det märkligaste möte jag haft längs min väg.
Hon var asiat, skulle tippa på Vietnam.
Jodå, visst kan det låta mkt hårdare när ngn som inte kan språket riktigt talar det. Jag vet. Men här var det hela hennes stil också. Jag misstänker att hon varit här länge, men inte lärt sig språket speciellt bra. Det finns så stora communities som härstammar fr sydostasien här och de bor nästan som i en egen värld.
Så jag tror hon varit i USA sedan ja ... länge.
Min erfarenhet av vietnameser (usch vill inte generalisera nu alls) är att de ÄR mkt mer direkt på än vad en svensk, som jag, är. Eller vad en vanlig amerikan är. Men jag har träffat på många som varit just väldigt raka i sina frågor, men inte på det här sättet som hon var ändå. Men rakt på utan filter ... De lindar inte in. Men detta var next NEXT level. På alla plan.
Vi får se om jag stöter på henne igen, och om hon säger ngt då. Det märkliga är att jag TROR att hon var i sällskap med en man som varit ute med en hund, han hade redan satt sig i bilen. Han var vit. Han KAN ha varit hennes make, han KAN ha varit den dementa kvinnas man. Vem vet. OCH jag är inte helt säker på att de var i sällskap, men jag TROR det. Nu fick du lite extra här, hahahahaha.

HAHA; JA!!! Vädret här borde klippa sig oh skaffa ett jobb. Right on!!
Nu är det fredag igen, och grått. Imorgon 90% rislk för regn. Alltså ...
Söndag mulet.
Vissnar!
Nästa vecka ser bra ut, men lördagen mulen. GAAAAHHHH!!!
NJUT av ditt finväder, ni är SÅÅÅ värda en ljuvlig maj. Maj, den finaste månaden av dem alla i good old Sweden.
Kalena skrev BRA!! Jag bara nickade storögt genom hela texten, det var som om jag själv skulle skrivit det. OCH ja, jag har samma inställning till väderappar som hon.

Clementiner färdigskalade är så konstigt ... Jag menar, de kommer ju redan perfekt förpackade i sitt skal.
Druvor, ja det kanske är lite vettigare. Jo somliga druvor säljs i plastbytta här, men de flesta i påsar. Plast iofs. Så mkt plast. Inte klokt. men vindruvor kan nog inte ligga som äpplen, apelsiner mm. De måste ligga i påsar eller byttor.

Ha det bäst denna fredag!!

Annika said...

Brysselkakan:
Hon var så märklig. hela henens sätt, från det sättet hon kom upp till mig på till det hon sa. Herregud.
Ja stackars brukare, det säger jag också. Förmodligen är denna kvinna mkt olämplig för just ett sånt jobb.

Jag älskar de färdigskurna ananasringarna man kan köpa här. Jag kan lätt köpa dem. Sen sparar jag byttan och använder den till rester etc.
Men just all denna plast som bara slängs. OCH clementiner ... de kommer ju redan i sin perfekta förpackning som de är.
Mikes ägg ja ... det tyckte jag var märkligt. Visst, ett bra snacks det är jag med på. Men det går ju att koka ägget själv och ha en bunt i kylen.

OCH ni åker snart!!!