Friday, May 03, 2024

Resebrev nummer två från Los Angeles.




Godmorgon på fredagen!


Vi bryter direkt in på resebrev nummer två.


***


Ahhh, Peter och jag sov så gott i de unga tus sköna säng.
Dessutom var det dagen då Peter fyllde år!  Perfekt att fira dagen i LA.
Vi drog inte ner några rullgardiner heller i sovrummet, vi ville ligga och titta ut på utsikten även på natten. Vi hade ju jetlag så vi vaknade tidigt trots att vi la oss så sent. Men så funkar den där jetlagen.

Karolina och Mike bor på 14 våningen, av 21. Komplexet har dörrvakter 24 timmar om dygnet, det gillar Karolina. Det gillar jag med. Bodde ju själv i ett sådant hus då jag var au-pair. Och ja, jag har nog aldrig känt mig så säker som där.
Varje morgon i Karolinas hus kan den som vill gå ner och ta sig en kopp kaffe i lobbyn. Där finns även kontor som de som jobbar hemifrån kan använda, det finns även konferenslokal. På den våningen finns också allas brevlådor samt en hel radda med postboxar för paket.


 



Klart vi inte ville dra för några gardiner i det här sovrummet :-)


Karolina och Mike tog sen med oss till pooldäck som ligger på en terass på våning sex.
På detta pooldäck ligger även gymmet.  Karolina och Mike tränar där. Det finns också ett stort partyrum med kök och bar som man kan hyra.
Poolen är stor och uppvärmd. Runt poolen ligger tre cabanas samt två bubbelpooler. Det finns även eldstäder som man kan använda när man vill, vilket vi utnyttjade den eftermiddagen. Det var så mysigt.
På området finns också en massa grillplatser, både vanliga grillar och de koreanska som finns mitt på bordet. Om man har hund finns ett område man kan rasta dem på.
Ja egentligen, säg det som inte finns där …


Bilarna i det garaget … alltså ja … jag vet inte vad jag ska säga … men tänk lyxmärken så fattar ni. Karolinas Nissan Altima är som en grå katt bland hermelinerna. Fast det struntar vi i, såklart.


Karolina och vi for mot stadsdelen Larchmont där vi skulle fika och gå omkring ett tag. 
Det är en väldigt mysig del av staden med gulliga hus, trevliga affärer och krogar. Vi hittade ett kaffeställe där de sålde svenska bullar. Damn it, så goda de var. Vi tog en kanelbulle, en vaniljbulle och en kardemummabulle. MUMS! De smakade precis som det SKA smaka. För övrigt hade detta fik inget direkt svenskt på menyn, men dessa bullar kom som en oväntad överraskning.
Vi travade omkring i Larchmont ett tag, köpte ett doftljus till Karolina samt kollade in några andra affärer.


 

Karolina jobbar lite mellan alla aktiviter denna dag.



Därpå var det dags att åka hem och sedan bege oss ut på lunch tillsammans med Mike. 
Vi for till Langer’s Deli som är ett MÅSTE om du åker till LA. Välj en pastrami sandwich och du är i mackhimlen. SÅÅÅÅ goda!!
Langer’s ligger i ganska nedgången del av stan, precis vid McArthur Park (där man inte ska vistas alls, enligt Karolina. Inte under någon tid på dygnet). Men Langer’s är en institution och en äkta judisk deli. Den kan jämföras med Katz i NYC. Mackorna är next level!






Välj #19! Pastrami sandwich!!


På eftermiddagen blev det ett besök på Santa Monica Beach.
Havet, havet gör mig så in i bänken lycklig. Så fort jag kommer till havet fylls jag av en jublande inre lycka. Det är något alldeles underbart att vistas vid ett hav.
Los Angeles är fördelaktigt just därför, Stilla Havet är närmsta granne där beacher och höjder ligger på rad. Älskar det. Det är just denna natur så många tänker på när det gäller Kalifornien.


 







Vi for tillbaka till lägenheten igen, och satt fast i trafiken.
Såklart. USCH och fy vad jag hatar trafiken i den stan. Alltid köer, så många bilar, körningen så hektisk. Kort sagt, jag avskyr trafiken i LA, och vill absolut inte köra bil där själv.


Senare nyttjade Karolina, Peter och jag en av eldstäderna nere vid poolen med ett glas vin innan middagen. Så mysigt och fint att hänga där.


 


Och jo, på kvällen blev det ännu en underbart fin middag på ett ställe som knappt syntes från gatan, men som var desto större bakom fasaden.
Restaurangen heter Bacari och ligger på Sunset Boulevard. HUR mysigt som helst därinne, och gott återigen.
Som alltid på denna resa var det Karolina och Mike som bestämde vad vi skulle äta. OCH som alltid tog de in en massa rätter som vi delade på. Gillar verkligen det konceptet.
Det blev en supermysig kväll som avslutades på SoHo House (ligger vid Sunset Strip) där Mike är medlem. Fotoförbud råder där då det är en privat klubb som frekventeras av kändisar och annat “fint” folk.
Där tog vi en drink och det var vansinnigt kul att se denna klubb. Såg inget känt ansikte, tyvärr!
Återigen, bilarna jag såg då vi kom och gick … orkar inte … Nog för att vi själva bor i vansinnigt välmående del av USA, men MY GOOOOOOD, det jag ser i LA är upcharged deluxe. Som Mike säger, det är en plats för miljonärer som kan leva ett övermåttan gott liv på en mycket tilltalande plats i världen. Kom sen ihåg att det också finns de fattigaste fattiga i LA, och hela skalan däremellan.


 



Smög till mig en bild av utsikten på SoHo-House.



Hemlösa männskor bor i tält i parker och längs gator.
Vi såg så många, och det är eländigt på alla sätt och vis. Karolina säger att problemet är större än det var 2021.
Bara från Karolinas fönster kunde vi se flertalet tält (utanför komplexet då), men de finns överallt i staden. Ja inte i Beverly Hills, Malibu och Bel Air och liknande posha ställen i stan—men annars, överallt. En morgon då vi gick för att fika på Alfreds Coffee i Koreatown såg vi en kö av människor med vagnar (tänk dramaten) som sträckte sig över flera kvarter. Den kön ledde till en kyrka som delade ut matpåsar till de behövande. Och den kön var alltså lång, lång, lååååång. Där stod både svarta, latinamerikaner och vita och väntade på att få en påse med nödvändigheter.


Det här med hemlösa i USA är ett problem överlag, men jag skulle säga att problemet är som störst på västkusten.
Fast vi har det även här, såklart. I USA ställer privata organisationer, och kyrkor, upp för dem som har det svårt. Inga frågor ställs, alla som vill får en kasse att ta med sig hem. Det finns även hjälp att få genom kommun och stat, men det är en hel del som ska klaffa där innan “kuponger” (kort med värde av en viss summa som ska räcka till mat för x-antal personer i en familj) till mataffärer och dylikt kommer i händerna på dem som verkligen behöver det.


Nu lämnar jag ämnet, för nu.


Jag önskar dig en riktigt god och fin majhelg!

24 comments:

Channal said...

God morgon Annika! USA är ett STORT land. Att flyga till Kalifornien för dig är som för mig att flyga till Asien någonstans. Antalet mil alltså.

Wow vilket glaskomplex och vilka vyer! Det ger mig en känsla av lyxhotell. Verkligen en fin lägenhet. Tillgång till pool också. Du skulle ha zoomat in Hollywoodskylten.

Tänk att de har svenska kanel- och kardemummabullar där. Lite kul! Måste vara skönt att veta att Karolina och Mike har det bra där borta.

Santa Barbara är exotiskt för mig... det förknippar jag med badstrand, vackert folk och glada färger! Drömde om att komma dit på 80-talet. Det där med fina bilar är väl väldigt mycket status i USA. De måste väl ha många elbilar? Stor kontrats till uteliggarna!

Tack för att du delar med dig! Alltid spännade att få följa med på dina tripper! Annika, vår globetrotter!

KRAMAR Anna

Yvonne said...

Vilken fin lägenhet de har, ser ju ut som allt är sprillans nytt, är huset nybyggt? Verkar ju finnas allt och lite till i huset och så skönt med dörrvakt dygnet om.

Hur putsar man utsidan av dessa stora fönster om man bor på våning 14? Eller blir de inte skitiga så högt upp, ha, ha?

Tänk att det finns allt man kan önska sig i huset, verkar ju inte saknas någonting. Måste vara en dröm att bo så.

Känner igen de där ökenväxterna, har sådana i krukor i Spanien, gillar dem verkligen och inte behöver de så mycket vatten och omsorg heller.

Kul med fikaställe med svenska bullar, de såg lockande ut. Lunchmackan såg jättegod ut och förstår man blir mätt.

Havet är havet, det kommer man aldrig ifrån och något man aldrig kan se sig mätt på.

Trafiken verkar ju inte vara det allra roligaste, men bor man där får man ta tjuren vid hornen och köra där.

Kul med besök på en privat klubb i LA, inte många som får det.

Hemlösheten både i USA och i hela världen är ju förfärlig, tänk att inte ha någonstans att bo, inget att äta, inte kunna duscha osv. Tur det finns kyrkor och andra som delar ut lite matpåsar till dem som behöver.

Tusen tack för ett superintressant inlägg, kul att få se och läsa om LA och hur K och M har det i den staden.

Många kramar från ett soligt och vårlikt Åkersberga

Cari said...

Tack för fint och intressant inlägg.

Förstår att ni sov utan gardin. Är det inte insyn så vill man/jag se ut. Och jetlag på resa västerut är ju bra på så vis att man hinner mycket. Man startar tidigt.
Och havet, det har ju LA. Men bergen. Bergen i fonden är helt fantastiskt vackra. Topparna med snö på. LA har ett fantastiskt läge.

Huset de bor i hur fungerar/ägs det. Är det ett fastighetsbolag som hyr ut till alla som bor där, eller äger många sin lägenhet som de sen bor i själva eller hyr ut? Förlåt detaljerad fråga men har man jobbat i fastighetsbranschen så är man/jag nyfiken.

Hemlösheten verkar stor på västkusten, och många verkar vara missbrukare, sitter/ligger/hänger helt borta. De är som zombier. Hemskt. Drogindustrin skördar offer.

En helt annan fråga - bokar man bord på restaurangerna? För middag menar jag.





Sara i Barcelona said...

Gomorron!
Ja, det lägenhetskomplexet kändes verkligen lyxigt, och det är nåt speciellt med att bo högt upp och ha hela världen utanför fönstret typ :D
Vi tillbringade en del tid i Bryssel när vi bodde i Sverige, och den lägenheten låg på 24:e våningen, vyn var helt magisk <3 På morronen såg vi soluppgången och på kvällen solnedgången, såå fint.
Så sorgligt med alla människor som inte har nåt hem däremot, ja det ser vi ju här också, och det kniper alltid till i mage och hjärta då...
Älskar dom där blommorna som växer på stranden, dom har vi fullt av här med, så den stranden påminde mig om flera stränder jag brukar hänga på här <3

Fin bild på lilla familjen!! Din dotter är väldigt lik dig :)

Stor kram och ha en härlig fredag <3

Mamma C said...

Vilken lägenhet de har. Så tjusig och finaste utsikten. Fönstren är som tavlor. Och så mycket som fanns i huskomplexet med.
De där bullarna såg supersmarriga ut.
Spännande och kul att få gå på privat klubb också.
Men det är sorgligt att det är så mycket hemlösa människor.
Många fina bilder som du delar med dig.
Ni är väldigt lika du och din dotter.
Ha en fin helg nu.
Kram Carin

Annika said...

Anna:
Det är en kontinent kan man nog säga. Det tar mellan 5-6 timmar att flyga kust till kust (beroende på vindar och den rutt planet tar), Ja du skulle kanske komma till västra Asien på den tiden? Eller Kanarieöarna?
Men inom Europa fö är det nog kortare sträckor än så vart man än ska. It' a big country, indeed.

Lgh och komplexet är verkligen fina!! Jag vet, det är lylligt att bo där. Absolut.
Hade inte med mig min systemkamera, och med min iPhone är zoomningen sådär, som du vet. Hehe.
Men du kan ana den däruppe på toppen.

I LA finns det en del svenskt, mkt mkt mer så än i DC. Svenska godisaffärer, svenska designbutiker, Fabrique finns och sen oväntade bullar på detta fik, som inte är svenskt. Men det kanske jobbar ngn svenne där, man vet inte. Borde såklart ha frågat!!!

Det är verkligen skönt att veta att K o M har det bra där de är.

Santa Barbara ligger norr om LA, en egen stad upp längs kusten. Har varit där ett par ggr. Gulligt.
Välmående stad till max.

Det finns massor, massor, massor med elbilar ffa teslor. OCH stora sådana. Kontrasten i LA är enorm. Det är med lyxbilar är ngt man mest ser i välmående områden. Åker du ut till en småstad eller ut på landet är det få.
Men ja, de editions som finns här får mig att tappa andan ibland. OCH speciellt då i de bättre delarna av städerna. LA är rätt brackigt också, ingen är rädd att visa det de har.
Det är lite annat i säg NYC, inte samma klimat heller så de kan inte visa upp sig på det sätt de gör i LA, hehe.
Ja det är ett kontrasterna land, det är det verkligen.

TACK kära Anna för gulliga ord. Att skriva om resan blir för mig lite som att uppleva den igen.

Kramar och ha en fin helg!!

Annika said...

Yvonne:
Visst är den fin!
Jo jag skulle tro att huset är max fem år gammalt.
Fönsterputsare kommer, såklart. LA du vet, haha. Bara att boka. Men för det mesta bokar nog komplexet dem och kör allt på en gång. Ingår väl i den saftiga hyran, tänker jag.
Visst blir det skitigt med all smog som LA ständigt har i luften.
Ja där fattas inget i det huset, skulle vara en egen matbutik då, hehe.
Som Mike sa, de kan absolut inte vänta sig att bo i ngt likande då de flyttar till NY, då blir det andra bullar ...OCH det är säkert sant.

Älskar de där växterna och kan tro att du känner igen dem, sååå fina och coola. OCH väldigt exotiska för mig. Här kan inget sånt växa i den fukt vi har.

Mackan var next level, såååå god. OCh stor. Blev proppmätt men var ändå hungrig vid middagen sen, haha.

Ja, havet är havet är havet ... det bästa som finns. Som du säger, man tröttnar aldrig på det.

Hemlösheten här är hemskt, och den finns ju överallt.
Här hos oss är det tur att kurkorna gör SÅ mkt för dem som har det svårt. Det finns andra stora privata organisationer som gör jättejobb också. Staten är seg, och jag tror man går igenom massor innan man till slut får det som kallas "food stamps" här + socialhjälp. Det är inte lätt för den som inte har det fett här. det är ett bra land att bo i när man har pengar, men som fattig är det nog ett av de svåraste ställena att bo på. Det sociala skyddsnätet så tunt. Det är tur att det finns så många privatpersoner som ställer upp som de gör via volontärarbete. Måste beundra amerikaner för det, de ställer verkligen upp och gör mkt för dem som har det kämpigt.

TACK för att du gillar att läsa det jag skriver, Yvonne. Blir SÅÅÅ glad!!!

Ser att ni har toppenväder av bästa slag. UNDERBART!!

Kramar och ha en fin helg!!!

Annika said...

Cari:
TACK själv för att att du läser, Cari!
Nej, inte ville vi dra ner i det sovrummet. Det var ju så härligt att titta ut.
Och ingen insyn heller däruppe.
Jetlag västerut är bra på det sättet. MEN de unga tu led tyvärr inte av sådan och sussade flera timmar efter att vi vaknat, haha.

JAAA, LA har både berg och hav. Det är ett fantastiskt läge faktiskt. De har allt att välja på i naturväg, de kan åka till bergen på vintern och åka skidor, nästa dag beachen, nästa dag till ngn insjö i en skog. CA har sååå vacker natur. Jag förstår så väl att folk vill bo där, jag förstår det verkligen.

Det är bara hyresrätter i huset. Annars är det mkt vanligt att privatpersoner i bostadsrättshus hyr ut sina lgh, så bodde P och jag i tre år innan vi flyttade till Reston. Men det här huset är ett rent hyreshus.

OOO ja, så är det ... många som är hemlösa lider av olika psykiska, och fysiska, åkommor. Droger? OOO ja, så är det verkligen.
K säger att hon kan hitta både det ena och det andra när hon tar sin morgonpromand. OCH då går hon inte ens in i parkerarna. En park som McArthur ska aldrig beträdas oavsett tid på dygnet, enligt K.
Jag skulle säga att de flesta hemlösa är svarta och vita ameriakner överlag. Det är inte så ofta man ser hispanics (antar att de tar hand om varandra på ett annat sätt än vad amerikaner gör), tror inte jag sett en hemlös asiat.
De flesta är vita eller svarta. Detsamma gäller på denna kust.
Ett stort problem som bara blir större, Hemlösa och gatuliggare har jag ju sett sedan jag kom hit för 33 år sen. Men det har eskalerat så in i ... jag skulle säga sedan pandemin, men såklart redan innan den.
Det har gått från bad to worse på rätt kort tid.

En annan orsak till att det finns så många på västkusten är att det är liberala stater där, samtliga stater längs kusten, CA, OR och WA styrs av demokrater. Det är faktiskt så att somliga konservativa stater skickar ut hemlösa till västkusten. Tro't eller ej, men så funkar det. Så du fattar hur infekterat det är ...

PÅ den koreanska vi åt på första kvällen tar de inga bokningar. Men på de andra hade vi (läs K) bokat bord, så svaret är att oftast går det finfint att boka bord. Men somliga ställen får man vackert köa till.

Gillar din frågor, det är bara så roligt att du r nyfiken,

En fin helg önskar jag dig!!

Annika said...

Sara:
Det är det, lyxigt.
Mitt eget hus ser ut som en gamlings hus i jämförelse, haha.
Det är ngt specielt med att bo högt upp, det är det verkligen. De ser verkligen världen och med fina solnedgångar som pricken över i.
ÅÅÅ vad härligt att bo på 24 våningen. Så fint och speciellt. OCH att både ha soluppgång och nedgång. Underbart!!

Hemlösa ja, det är ett problem både hos mig och dig.
Det skär i mig också då jag ser dem. De finns ju här med, och jag brukar se dem på den mataffär jag helst veckohandlar på. I närheten till den finns ett skogsparti fullt med tält. ibland ser jag folk som bor i det skogspartiet på affären, jag har sett stölder också. Men jag har inte rapporterat ngt alls. Tycker så in i hvete synd om dem.

Sara, jag förstår att naturen hos dig och naturen i LA är mkt mkt lika. I LA hade inte jakarandorna börjat blomma än. DET tyckte jag var tråkigt.
Men blommorna vid havet gjorde mig desto gladare. Underbart.

TACK, vad kul att du tycker Karolina liknar mig. Blir glad :-)

SARA!! Saknar din blogg!!!!!!!

Kramar i massor och trevlig helg till dig!!

Annika said...

Carin:
Visst är det så fint. Håller med dig, fönsterna är som tavlor i sig, där behövs inga gardiner.
Jo det får passa på att njuta av det de har nu, när de flyttar till NYC blir det inte lika flådigt, det kan kan jag lova.
Det var riktigt kul att gå på SoHo House, jag hade önskat att jag sett ngn kändis. Men icke då.
Var livrädd för att fota bara utsikten där, haha.
ÅÅÅ vad kul att du tycker att K liknar mig, blir glad att höra det.
Kramar, tack och ha en riktigt fin helg!!

Sara i Barcelona said...

Åh, ja det har blivit lite bloggpaus, men skrev ett inlägg idag faktiskt ;) Kram!

Annika said...

Sara:
OCH jag var just hos dig, och blev så glad. Det råkade visst bli två kommentarer. SÅ ta bort en av dem.
Så glad att du börjat igen.
KRAMAR!!!

Susjos said...

Som jag njuter av dina bilder! Så fint och mysigt det ser ut där Karolina och Mike bor, wow! Santa Monica....bodde vi i närheten av då vi var ute på vår roadtrip i Kalifornien.. vilka stränder!
Ni ser ut att ha haft det helt underbart, med god mat och mysigt umgänge!
Rikedom och fattigdom, så tragiskt att så många lever i denna fattigdom, läste ett långt reportage om Palm Beach i Florida i Aftonbladet, med precis samma elände med hemlösa som bor "vägg i vägg" med miljonärerna!
Ha en fin helg!
KRAM

Annika said...

Susjos:
TACK!! Vad roligt!!
Så himla kul att ni gjorde en roadtrip i Cali. SÅÅÅ kul. Visst fick ni en massa tips av Ruth då?
Vi gade så jättefint i deras lgh och med dem. Allt vi åt och drack och såg. bara sååå lyckat.
Jaa, Palm Beach är absolut ett sånt ställe också där kontrasterna är starka. Det är sorgligt, det är dt.

Ha en toppenhelg.
Kramar!!

BP said...

Hade du inte avslutat med hemlösa och fattiga hade jag skrivit att ni hamnat i sjunde himlen.
Fattigdom finns det ju överallt, men kontrasterna här i LA är ju otroliga. Där lär inte finnas något mellanting - antingen är man rik eller så är man fattig.
Sedan har ju USA alltid varit "the charities" förlovade land. Hela "systemet" bygger ju på charities för alla som inte är svinrika.

Nu till huset Karolina och Mike bor i - helt otroligt måste jag säga. Där är ju coolare än i värsta semesterhotell är i Europa. Nej, jag ska inte fråga vad det kostar att bo där, för det spelar ju ingen roll egentligen. Jag skulle gärna flytta in i en lägenhet i det huset - WOW

Och maten! Jag som älskar mat skulle lätt trivas i LA. Och så har man Sta. Monica och Venice Beach som närmaste grannar. Jo tack:-)

Anna i Portugal said...


En lägenhet i min smak verkligen! Helt underbart med både uppvärmd pool och grillplatser, trots att en bor i lägenhet. Måste säga att jag blev väldigt nyfiken på vad hyran är för en sån lägenhet. Förstår så klart om du inte vill delge det :)

Svenska bullar, j-lar vad gott!

Vilken fräck wefie på stranden! Och bilden med blommorna kunde varit tagen här, på vår kust.

Kalifornien har ungefär samma väder som vi har jag förstått. Och veckan som gått har vi haft alldeles för kallt för att jag ska vara på toppenhumör :)

Trevlig kväll med happy hour! Kram

Elisabeth said...

Jätteroligt att läsa dina resebrev, både detta och torsdagens! Läste förra inlägget igår (torsdag), men då hade treorna haft nationellt prov i svenska och det blev jag (!) helt slut av. Man kan tycka att det borde varit eleverna som blev trötta (det blev de i och för sig säkert också), men efter cirka två och en halv timmas vaktande - med totalfokus för att upptäcka eventuellt fusk och med gående upp och ner för trappor i aulan för att övervaka och hjälpa eleverna - var min energi slut, haha. Hur som helst var det trevligt att läsa om er första dag i LA i torsdagens resebrev!

Karolina och Mike bor verkligen fint. Fantastisk lägenhet och vilka faciliteter de har tillgång till. Förstår verkligen att ni ville se utsikten och inte dra för gardinerna.

Sorgligt med alla hemlösa. Kan tänka mig att det är ett stort problem, kanske framförallt i LA och liknande städer med så att säga bra klimat? Även i min lilla stad finns det faktiskt en del hemlösa, även om det inte är många. I vintras frös en av dem ihjäl på en toalett, så tragiskt!

Jossu said...

Vilket fint hem dom bor i. Det känns lyxigt och samtidigt väldigt mysigt, och fönstren och utsikten är fantastiska.
Temperaturen i Stilla Havet blev en överraskning för mig när jag skulle åka till Chile. Eftersom det var högsommar där funderade jag på om jag skulle försöka ta mig till kusten och ta ett dopp- men när jag läste på nätet om vattnets temperatur valde jag att avstå. Jag såg dock några lokalbor som badade i en vik, där vattnet antagligen värmts upp något.
Så hemskt med all hemlöshet, medan en annan nästan tar det för givet att ha tak över huvudet och mat i kylskåpet.

Annika said...

Bp:
Ja jag vet, men det är så påtagligt därute. Man ser dem hela tiden.
Överallt.
Det är så hemskt för alla. Det gör att det blir lite obehagligt på somlig platser. Men värst är det ju för alla dem som är hemlösa och måste leva som de gör. Vilka misär.
Jodå¨, hela spektrat finns i LA också, från fattig till filthy rich. Men kontrasterna mellan de två är nog större där än någon annanstans tror jag. Man ser de flådigaste hus, hus som man knappt tror finns på riktigt, till rena kojor och folk som skiter på trottoaren. Massor med hemlösa bor i bilar och husbilar, och man ser direkt att där bor ngn fattig sate. Många av dessa jobbar ju också, men har absolut inte råd med minsta hyra. Nej, det är så ledsamt.
Visst är det så, välgörenheten är ENORM i detta land. Och utan den vet jag inte hur det skulle gå.


Nu till lie roligare. Huset ja, det är såå fint. Och de bor så bra där. Men jag vågar inte tala om hur mkt de betalar i hyra ... Låt mig säga så här, jag baxnade då jag hörde summan och det tog mig ett dygn att komma över det, haha. Då fick jag ringa K och be om ursäkt för att jag var så kritisk dagen innan, haha.

ÅÅÅ ja, jag med ... jag skulle LÄTT kunna bo där och ha allt de har vid sina fingertoppar. Inte minst denna säkerhet med flertalet säkerhetsvakter i lobby och på andra ställen i huset.

Maten i stan är grym. Allt finns. Så mkt etniskt och så GOTT!
Bara maten gör att man vill stan.

Hoppas helgen var bra!

Annika said...

Anna:
Visst är det häftigt.
Gillade den direkt då jag klev in.
Ummm ... Nej, jag vågar inte skriva hyran. Men som jag skrev ovan, jag höll på att svimma då jag hörde det första gången för snart ett år sen. Jag blev så paff att jag nog var ganska otrevlig när K berättade om det. Så pass att jag fick ringa tillbaka nästa dag och be om ursäkt. Det är ju inte mina pengar, utan deras. HAHA.
Men de betalar jättemkt.

SÅÅ goda bullar på det fiket, mums!!

HAHA ,kul att du gillar wefien. Jag följer en fotograf på Insta som fotar massor med sin iPhone. Genom honom har jag lärt mig en massa selfie och wefie-knep.
Kul att du gillar din, tack!!

Södra Cali och ditt landskap liknar MYCKET!! Ni har samma växtlighet, natur mm. Absolut!!

TACK kära Anna, hoppas helgen var fin!
Stor kram!!

Annika said...

Elisabeth:
TACK!!!
KUL att du tycker det!!!
Jag blir ju jätteglad av att läsa det du skriver.
OOOja, nog kan jag tänka mig att det tar på krafterna att hela tiden sitta och bevaka på ett nationellt prov. OCH under SÅ lång tid.
Hoppas att din skola klarade sig bra i dem!

Ja de har en otrolig lgh!
Helt otroligt fin och tillhörande faciliteter. De bor så fint.

Exakt, problemet på västkusten är stort i samtliga stater där. Alltså med hemlösa. Här med förstås, men jag ser det inte så mkt här som jag gör där. Inne I DC är det en annan femma. Men de finns ju även härute, men inte på samma sätt som i LA. LA tar alla pris jag sett hittills vad gäller detta stora problem.
Det finns ju konservativa stater här som skickar hemlösa till västkusten med enkel biljett. Jo det är sant, otroligt nog.

Hemlösa i Sverige ... det fanns knappt då jag växte upp. Alltså, inte som man ser dem idag. Inte alls.
Det är så hemskt då man läser om hur de just fryser ihjäl, som hios dig i vintras. Sådan enorm misär.

Annika said...

Jossu:
TACK! Ja visst är det mysigt.
Jag sa till K att hon är sin mors dotter då det kommer till myset, hihi.

HAHA, jag VEEET!!! Tempen i Stilla Havet är chockerande kall!! Minns då jag kom till CA första gången, till San Diego. Det var så hett och jag sprang ut i havet, men tvärbromsade ... ISKALLT och det i juni!!!
Precis som du i Chile. man tror ju inte det, men det är sååå KALLT.
Vilken skilland på den varma Atlanten.

Hemlösa ja, det är verkligen så tragiskt.
Att bo som de gör ... ofattbart sorgligt.

Brysselkakan said...

LA är verkligen en stad med kontraster, så även SF. Och Seattle. Ja, kanske alla större städer, tyvärr.
Men ni ser ut att haft superbra! Och fint område de bor i.
Och så bullarna! Jösses!

Annika said...

Brysselkakan:
DET är det verkligen.
På västkusten är nog städerna ett snäpp extra kontrastiga, tror jag. Men ja, det gäller ju i alla storstäder i hela US. Fast ja, jag tror städerna längs västkusten
ändå är hårdast drabbade. Det lär ju vara så att somliga konservativt styrda stater skickar ut hemlösa dit.
Tro't eller ej ...

Men ja, K och M bor flott. Men Ktown i övrigt är nog inte stans säkraste område.

BULLARNA såå goda!!