Thursday, May 30, 2024

Swiftie? Älskade OBX, Skönaste och Här&Nu.




Hej torsdagsfolket!


Vad snabbt denna vecka går.
Det KAN ju bero på att det var helgdag här i måndags. Vips så är det snart nästa veckoslut och med det ny månad likaså.


* Swiftie?

Är du en Swiftie? Alltså, gillar du Taylor Swift
Jag kan inte kalla mig för Swiftie, men jag beundrar THE HELL out of her. En riktigt bra person med fötterna på jorden och med sunda åsikter till max. OCH all respekt åt att hon faktiskt är störst i världen just nu.

Jo, jag gillar somliga av hennes låtar, absolut. Jag har några av dem på mina Spotifylistor. Och yes, jag har sett The Eras TourDisney+ och jag tyckte det var kul att se den för att förstå hajpen mer.

Den gode Peter gillar TS ännu mer än vad jag gör. Det kanske är lite ovanligt? Fast ändå inte, TS har fans i alla åldrar bland kvinnor och män.
När TS spelade i Stockholm hittade Peter en live-strömning på YouTube som vi tittade på, i nästan tre timmar. Det var kul att se, fast det hackade ibland.

Att TS är enorm märks även i mataffären då jag var där och handlade. Snacka om att det finns att läsa om henne!

 
Läsmaterial finnes!



* Älskade OBX

I år kommer vi inte att åka till mitt älskade Hatteras island på The Outer Banks i North Carolina. Tyvärr, kan jag säga.
Jag saknar att inte kunna åka dit denna sommar. Men, förhoppningsvis kommer det att bli av nästa år. Jodå, jag längtar redan.

Ni som följt mig ett tag vet att OBX (förkortning av Outer Banks) är en av mina absoluta favoritplatser på denna jord.
Det gäller då Hatteras Island och byarna Rodanthe, Salvo och Waves.
Där ute där himmel och hav blir till ett enda element.

Ni som minns vet att jag publicerat bilder på hus som står långt ute i vattenbrynet. De husen börjar (sedan flera år tillbaka) rasa ihop ett efter ett … NU har det hänt igen.
Se här vad jag fick veta via Instagram, jag har senare läst mer om det i tidningen. SORGLIGT!!
Nej, aldrig att jag skulle köpa ett hus som vid högvatten står i havet. Jag har dessutom hört att man köper de husen HELT på egen risk eftersom inget försäkringsbolag vågar gå in och försäkra det. Att äga ett hus utan försäkring? Nej tack.
Men coola är de där husen som ligger precis i strandkanten.


 



Det är havet som stiger, vattenståndet blir allt högre i och med att klimatet har fått sig en knäck.
Vi får väl ens se hur länge dessa sandbankar finns kvar? Jag menar, de är ju bara smala barriäröar en bra bit ut i Atlanten.


Det bästa med att komma hem från den dagliga promenaden är när jag får slå mig ner i min täppa med en kopp kaffe. 
Ah, vad ljuvlig den stunden ÄR!! Jag är tacksam över de två cederträd som skuggar vår uteplats i täppan, utan dem skulle jag nog inte stå ut att sitta där. Det skulle bli för varmt. Men stunden med kaffet där är en av de bästa på dagen.


 
Poserande kaffekopp :-D vid en av mina FANTASTISKA hortensiabuskar.




* Här och nu.

I slutet av maj (hur konstigt är inte DET?? SLUTET AV MAJ???) ser det ut så här i naturen i Restonland.



Jag önskar dig en jättefin torsdag!

22 comments:

Yvonne said...

Ja du, veckorna går sååå fort så man knappt hinner med.

TS verkar ju vara en jordnära person och jag läste att hon här i Stockholm sjöng 43 låtar på konserten, måste vara rekord. Trodde bara de där riktigt stora artisterna höll på i max 1 timme, hon höll visst på i 3 tim.

Förstår du kommer sakna OBX, är ju helt magiskt vackert där har jag sett i dina bilder. Så läskigt med husen som försvinner och blir till "kaffeved". Personligen skulle jag absolut inte vilja ha ett hus som stod i vattnet, och med tanke på klimatförändringarna idag så är det bara att vänta på att fler hus rasar, säkert snabbare än någon förutspått. Kan ju inte vara lätt att sälja heller om man ser vad som kan hända.

Dina hortensior är ju helt magiska, rosorna också, så jag förstår det är ljuvigt att sitta där på morgonen med kaffekoppen i handen och bara njuta.

Förstår det är härlgit att komma ut tidigt, men redan före kl 07 låter som vädligt tidigt i mina öron, ha, ha. Jag är glad om jag kommer ut före kl 14, skulle verkligen vilja komma iväg på morgonen men tyvärr blir det aldrig så. Är ju inte alls kul att gå på em då det är varmt som bara den, då blir inte promenaden lika njutbar.

Helt magiska bilder du tagit, tack för det.

Ha en jättefin torsdag säger jag och skickar en stor kram från ett (fortfarande) soligt Åkersberga.

Cari said...

Så vackra blommor. Förstår att du njuter på promenaderna. Med de små sjöarna och husen som speglar sig i vattnet. Otroligt fint.

Sorgligt med husen som rasar, men inser att havet tar stränderna. Undrar hur långt från havet dessa hus låg då de byggdes? Även i Kalifornien såg vi att havet gräver ur stränderna och vissa hus hamnar i riskzonen.

Anna i Portugal said...

Tiden springer fram, sitter just nu och skriver summeringen av maj och varje gång jag gör min månadssammanställning så fascineras jag över hur fort månaderna går. Det gäller att hänga på!

Fräckt med husen i vattenbrynet, väldigt fotogenetiskt :( Men jag skulle aldrig hyra eller köpa ett sådant hus, verkligen inte hållbart.

Underbara blommor, hortensia är fina! Fick en planta, men de dog förra sommaren. Jag har inte så många skuggiga platser som den skulle kunna bo på.

Hoppas du får en fin torsdag! Kramar!

Sara i Barcelona said...

Gomorron!

Blir nyfiken nu... dricker du inget kaffe innan du går på din promenad? Eller blir det både före och efter? Mycket bryderier så här på morronkvisten :D Personligen är jag inte människa förrän jag har fått mitt morronkaffe, haha :D Och jag är ju dessutom inte särskilt morronpigg heller utan älskar att ta det lugnt :) Mysigt att sitta där och ta din kaffe iaf, det förstår jag till fullo <3
Alltså det här med TS, jag fattar noll där, för mig är det ett namn och inget mer.... har lite svårt för när någon eller något blir sådär extremt hypad och höjd till skyarna... tappar intresset direkt, när det blir så överdrivet, men hon är säkert en bra person, precis som så många andra som agerar i det tysta... :D Dock tänker jag att en person som är så stor har ett ansvar och en enorm möjlighet att göra bra saker så det hoppas jag att hon gör ;)
Åh nej, inget OBX, förstår att ni har era skäl förstås, men också att det känns lite sorgligt, då du älskar den platesen så mycket <3 Nä, jag skulle inte vilja ha ett hus så nära vattnet på dom premisserna...hua :)

Vackra foton och vacker miljö som alltid! Kramar! :)

Äventyret framtiden said...

När man har mycket omkring sig, mycket att göra, att se, då går tiden i rasande fart. Underbara maj är snart slut. Vilka hortensior du har, vilka foton du levererar idag igen!
Jag förstår att du kommer att sakna ditt OBX men förstår också att något måste göras åt villorna " i havet". Det ska mycket till för att stå pall för vågor och väta..Hoppas att det blir något annat trevligt för er del istället detta år.
TS känner jag givetvis till; detta fenomen som hon tycks vara kan man inte missa. Dessvärre så vet jag inte så mycket mera om henne för tillfället men att hon är het har jag förstått. Jag måste nog bli lite mera intresserad tror jag; jag är bara sån här...har så fullt upp med mina intressen att jag missar massor som händer i stora världen. Nu börjar mina vänner tala om TS också..så naturligtvis så måste jag öppna mina ögon lite mera.
Ha en fin torsdag Annika!
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
Visst är det så, det går så fort att det inte är klokt ju.
Och denna vecka har gått i ren raketfart.

TS ja, jordnära, klok och med sunda åsikter. OCH så verkar hon vara en genuint bra person att arbeta för, hon lär behandla sin personal så fint. DET kan man nog inte säga om alla artister precis.
TS kör sin eras show i 3.5 timmar.


Kommer att sakna OBX mkt, men det är vad det är i år.
Jag vet, aldrig att jag skulle köpa ett hus som står på stranden där övh. Klimatförändringarna går fort.
Och att köpa utan att kunna försöka, aldrig. Hela OBX lever en farlig tillvaro eftersom de ligger så långt ut och är så smala på sina ställen. USCH!!

TACK för dina fina ord både om mina foton och om hortensiorna.
Det är ljuvligt nu.

OCH jag förstår att det nog inte är så många som skulle vilja gå ut så tidigt som jag gör.
HIHI!!

Ha en jättefin dag i solen!!
Kramar!

Annika said...

Cari:
Tack!!
ja jag har ju sådan tur att ha två sjöar att välja mellan. Uppskattar det så mkt.

Ja, havet håller på att äta upp kusterna på många ställen. Just det, även i CA är det ju så. OCH läste att delar av Big Sur drabbats av jordskred, ännu en gång. Inte kul.

Annika said...

Anna:
Så är det, varje sådant bokslut blir en påminnelse över tidens snabba gång.
Brukar göra detsamma på Instagram, sammanfatta månaden.

ÅÅÅ ja, det är en dröm för en fotograf att gå omkring i den norra delen av Rodanthe där husen ligger som de gör. Det vilar mystik och magi där. Svårt att förklara.

Nej, jag förstår det, Anna. Det är nog för torrt hos dig för att hortensior ska riktigt trivas.
men du har så mkt annat fint istället.

Du med, ha en jättefin torsdag!!

Kramar!!

Mamma C said...

Jag gillar en del låtar hon har gjort men något fan är jag absolut inte.
Märkligt att folk vågar köpa husen som står i vattnet. För det är ju verkligen inte hållbart om man säger så. Men förstår att du gillar stället för det är onekligen supervackert.
Jag är också ute vid den tiden på morgonen och det är så tyst och fridfullt då.
Kram Carin

Annika said...

Sara;
Så är det, inget kaffe innan jag går. Jag bara rullar ur sängen, klär på mig träningskläder och ger mig ut.
Kaffet intas efteråt :-)
HIGHI, ja så olika vi människor är. Jag är sjukt morgonpigg och kan ge mig ut direkt.
TS gör mkt i det tysta, det tror jag. Skänker pengar, är schysst mot sin personal, en bra person på det hela taget. En mensch.
Tycker det är rätt coolt att hon är sååå enormt stor som hon är. Men det kommer ju inte att vara så länge till, snart står ngn annan i kulissen och tar över.
Återigen, olika här :-)
Ja, det blir lite tomt utan OBX, det blir det.
Håller med om husen, aldrig aldrig att jag skulle köpa ett hus där.
Kramar och ha en fiiiin dag!!

Annika said...

Karin;
TACK snälla för dina fina ord!!
Blir så glad.
Ja hortensiorna lever ett guldår i år. De stortrivs.

Jodå, stora roligheter står på tur i sept. Men även innan dess, åker ju snart norrut och tillbringar sommaren vid ett annat favortiställe, ja du vet ju vilket.

Du ser, alla snackar TS. Hon är i Europa som bäst nu, så jag tror att det får folk att snacka en hel del over there.
Ett fenomen är hon, onekligen.

Men jag gillar dina intressen, Karin!! Du har alltid fullt upp.

Kramar i massor!!

Annika said...

Carin:
Som jag , typ.
Jag gillar vissa låtar, ingen Swiftie. Men jag beundrar henne ändå.
Ja de där husen vid vattnet, många är otjänliga och får inte hyras ut längre just pga riskerna. Jag undrar vilka ägarna är? Hur sorgligt ändå.
Det är du och jag Carin som gillar de tidiaga morgnarna.

Kramar!!

Eva i Dalarna said...

Jag är då definitivt ingen swiftie, jag har inte hört henne sjunga och vet ingenting om hur hon är som människa. Däremot var min dotter och två av barnbarnen på fredagskonserten när TS var i Stockholm och de var sååå nöjda.

Channal said...

Hej Annika! Taylor Swift for president!! Kom igen USA! Släng gubbarna åt fanders. Lite yngre fräschare go borde USA ha tycker jag. Jag visste vem hon var innan hon kom till Stockholm i maj. Men nu vet jag mycket mer och jag måste säga att jag älskar denna tjej. Har tom börjat lyssna på hennes låter. De ÄR ju BRA!! Tänk vad jag har missat. Önskar att jag hade varit och sett henne live. Wow vilken ung stark kvinna. En positiv förebild.

OBX är ett häftigt och unikt ställe... så där riktigt "filmigt" amerikanskt! Kan se en golden retriever komma springande före Med Ryan och Nicolas Cage.

Du bor fantastiskt vacker... det spegelblanka vattnet och alla hortensior. Underbar tid!

Trevlig helg och Kram! Anna

Elisabeth said...

Beträffande Taylor Swift är jag som Sara i Barcelona; för mig är Swift ett namn, inte mer. Hörde förvisso en del om henne i samband med hennes konserter i Stockholm, men har liksom ingen uppfattning om henne, eller koppling till henne. Precis som Sara har jag lite svårt för sådant som blir för hajpat. Då blir jag Fröken Tvärtemot som inte alls bryr sig, haha.

Så synd att det inte blir något OBX i år! Det är verkligen en vacker plats, så jag förstår att du trivs där. Sorgligt dock med husen som rasa ihop... Men som du skriver, tyvärr är det ju ohållbart med husens placeringar.

Morgonpromenader är de bästa! På somrarna går vi ofta ut strax efter 6, i alla fall om vi ska bada. Det är underbart! Här hemma hos mig skulle jag gärna gå vid 06:30 såhär års, men eftersom jag måste passera centrum väntar jag (minst) till 07:00. Som alltid vackra foton från dina omgivningar! Hortensiorna är i sanning imponerande.

BP said...

Du kommer inte att tro mig, men jag har fortfarande inte hört en enda låt av Taylor Swift - oooops, jag vet.

Att husen "faller ihop" på din favo beach är så tragiskt. Rätt logiskt egentligen att de inte är direkt byggda för att stå emot väder, vind och vatten, inte med så "spaka" träkonstruktioner de står på. Men det är tragiskt ändå.

Annars är jag glad för din del att solen nu skiner på dig med. Alla bilder, speciellt de på blommor gör sig ju betydligt bättre med en blå bakgrund:-)

Susjos said...

Här är en till som inte hört en låt av Taylor Swift...inte bara BP alltså ;-) Men eftersom vi bor ett stenkast från Friends Arena så visste jag att hon skulle komma hit. Vi märkte också att Viking Glory var full med Swifties som skulle hem till Finland igen när vi kryssade den helgen ;-).
OBX för mig är det korta namnet för vårt journalföringsprogram på jobbet: Obstetrix är det längre namnet ;-)

Tragiskt med husen i havet, nej, där skulle man inte köpa ett hus, men vackert är det där!
Hortensior...så vackra de är! Har köpt en kruka som nu blommar massor , vita hortensior nu på vår balkong. Maj är redan slut....det går lite fort nu!
Ha det gott!
Kram!

Annika said...

Eva:
SÅ kul för dem, ett minne för livet.

Annika said...

Channal:
Gärna för mig, TS for president!
Klok, kvinna, vettig, bra åsikter, folk lyssnar på henne och tar till sig av det hon säger--EXAKT alla rätt. GOOOOO Taylor!!!
Bort med de gamla stoffilerna. Nu ska kanske en in i finkan, DU sköna värld!!!!
Anna, du måste se The Eras Tour på Disney+. SÅ kul att se.

OBX är en ljuvlig plats. SÅÅÅ underbart där. Kommer att sakna det iår. OCH det är så filmistiskt. DET är det.

Tack Anna, älskar att bo just här. Har nog rätt svårt att se oss flytta härifrån när allt kommer omkring.

Kramar till DIG!!!

Annika said...

Elisabeth
Hajpad är hon, men av en god orsak. Hon är en bra person, klok, bra åsikter, ingen diva.. Hennes texter lär tala rätt in i folks hjärtan etc etc.
Nej, men vissa hajpar förstår jag och blåser under. Medan jag kan var som du i andra, absolut. Men TS tycker jag nog förtjänar allt detta. För nu. Hon kommer ju inte att stå där hon står för evigt och det är hon ju väl medveten om själv också. Men bara det att hon sprider så mkt vänlighet omkring sig, så det även påverkar publik och fans. Love that. Men visst kan jag vara som du ibland med vissa hajpar, oh yesss.... Indeed.

OBX ja, kommer att sakna. De där husen, de är så mystiska och coola där de står. Men havet tar dem slut. Tycker det är så hemskt att se dem ligga som tändstickshus.

Moronstund har verklgien guld i mund. Det är absolut herligst att gå då, vackrast ljus- Du är ju verkligen en vandrare som kan gå lååååångt- Men varför måste du vänta till 7 även om du måste gå igenom centrum??? Förklara får en okunnig! :-)

Ja hortensiorna har sitt gyllene år i år. Älskar dem!!

Annika said...

BP:
HAHAHA, fast det HAR du säkert, utan att veta om det.
Lovar!!
Ja, det är så sorgligt att de faller ihop som korthus där ute vid havet. Många hus är byggda på pålar där, men dessa byggdes på tok för nära vattnet. När nu vattenståndet stiger så pallar de inte i långa loppet. Men det är hemskt att se dem lugga som de gör då de faller.
USCH, det gör ont i mig.

TACK BP!! Jag med, så glad för solen och den sköna värme vi har nu. Lagom, runt 24. Gillar det mkt.
Och visst, jag tycker också bilder blir bäst i sol för det allra mesta.

Annika said...

Susjos:
Haha, otroligt ändå, med tanke på hur mkt du gillar musik.
Fast jag säger som till BP, du har säkert hört henne fastän du inte vetat :-)
KAN verkligen tänka mig att du lade märke till alla fans vid Friends, och sen på båten till Finland.
Det var Taylors enda spelning, de i Sthlm, så folk kom ju överallt ifrån för att se henne.

Lovely sus, att OBX betyder det. HAHA. KUL ju, skulle jag jobba hos er skulle mina tankar gå till barriäröarna utanför North Carolina.
MEN förkortningen MAKES perfect sense för obsteritik också. När jag såg förkortningen ffg för måååånga pr sedan trodde jag det stod för OBNOXIOUS, haha.

JAAA vad fint med hortensia på balkongen. Underbart.
Hoppas den blommar hela sommaren.

KRAMAR!!