Friday, May 17, 2024

Sjätte, och sista, resebrevet från Los Angeles.




Godmorgon fredag!!


Idag tänker jag ta er med till Los Angeles igen.
Det är dags för det sjätte, och avslutande, resebrevet från Kalifornien. Häng med, vettja!


  ***


Vi sov så gott i vår AirBnB i Yucca Valley.
Det är något speciellt med öknen ändå. Det är ett landskap som verkligen fascinerar mig. SÅ kargt och så öppet. Ljuset blir så väldigt speciellt där. Det är så ofantligt mycket himmel och väldigt “brända” färger.
Att vistas här under sommaren … Ja jag vet knappt hur man klarar skivan. Det blir så vansinnigt hett.
Jag hoppas att Peter och jag kan återvända till Joshua Tree i höst (vi har en in planerad roadtrip in spe) igen.
DÅ ska min systemkamera med. Inte för att den kära gamla Canon är vad den en gång var, men jag tänker ändå ta med den.


Den käre Mike hade med sin systemkamera, och jag fick leka med den. Det var underbart. Jag kände där och då hur otroligt mycket jag saknade min egen.
En iPhone tar absolut bra bilder, men den kommer aldrig någonsin upp i samma klass som en riktigt systemkamera. Mike har en Sony som han använder mycket i sitt jobb, framförallt att filma med.


Här är några foton Mike (och jag) tog (med hans Sony ILCE 7sm3) under vår underbara weekend i öknen.



Sent på kvällen riggade Mike upp sin kamera och tog denna bild.  Stjärnhimmel deluxe.


Peter och jag gick upp i tidigt på söndagen.
Vi lånade Mikes bil och for tillbaka till Joshua Tree. Vi hann inte vara där länge för vi skulle checka ut redan klockan 10. SUCK.


På vägen tillbaka till änglarnas stad stannade vi till i staden Palm Springs som ligger nära Joshua Tree.
Palm Springs är Joshua Trees raka motsats. Det är en oas i öknen. Runt denna oas har en stad byggts upp och till den staden kommer “the rich and famous” för att roa sig. Ja den är POSH, to say the least.
Det var jättekul att få se delar av den staden. Där öknen annars är karg är Palm Springs grön, omgiven av palmer. Men hett var det redan i slutet av april. Palm Springs ligger inte på lika hög höjd som Joshua Tree och blir därmed (ÄNNU) varmare. Solen stekte ner från himlen när vi var där. Runt huvudgatorna kunde man svalka sig i kall vattenånga som pumpades ut vid vissa restauranger och barer. Under juni, juli, augusti och september förstår jag att det är måste.

I valet mellan Joshua Tree och Palm Springs väljer jag … JOSHUA TREE!  Jag är mycket mer en JT-tjej än en Palm Springs-brutta. Karolina och Mike valde Palm Springs (inte förvånad, haha) och de ska åka dit en helg snart och kolla in stan ännu mer. Peter, han valde som jag —JT. Inte förvånad över hans val heller.


 



När vi kom tillbaka till lägenheten var Mike tvungen att jobba resten av söndagen.
Han har numera sitt eget produktionsbolag. Karolina, Peter och jag gick ner till poolen. Det var härligt att simma och bada bubbelpool. Bort med ökendammet, haha.


Mike kunde inte ens hänga med på middag. Faktum är att han jobbade halva natten mot måndagen. Karolina tog med Peter och mig till ÄNNU en restaurang vi aldrig skulle ha besökt utan henne. Det blev japanskt denna gång. OCH återigen, gissa om det var GOTT!! Det var så gott att det nästan kom tårar i ögonen på mig. Som alltid beställde vi in en massa rätter och delade på dem!


 





Den här ramensoppan var SÅÅÅ GOD!!


Jag är så glad att Karolina och Mike känner till alla dessa ställen.
De har en stor vänkrets, och de upptäcker alltid nya krogar och barer. För Peter och mig blir det numera alltid matresor av bästa sort då vi kommer till LA. LA har så få restaurangkedjor inne i stan. Nästan varenda krog är privatägd och de är så långt från de stora restaurangkedjorna man kan komma (tänk Friday’s, Applebee’s mfl).
Alla krogar är unika, och den mat vi åt var fantastisk hela tiden! En lyx att bo i LA och ha tillgång till alla krogar som där finns. MEN det gäller att känna till dem, och veta att det som ser ut som ett hak kan vara den bästa av restauranger.


Ja, och sen var det bara för det äldre paret att bege sig hem och packa ihop pinalerna.
Hemresa vankades följande dag.
Vi är så tacksamma över att vi fick bo i Karolina och Mikes sovrum, att vi kunde bo hos dem i den fina lägenheten. Så glad och tacksam över all guidning och allt vi gjorde under dagarna.
MEN nu var det det absolut dags att låta de unga tu få tillbaka sin lägenhet, och sina liv. Det jag kan säga om dessa dagar är —-perfekta!! Vi hade sååå, såååå trevligt hela tiden. Until next time!!!


Och vad kan jag säga om flygresan tillbaka till Washington?
Inte så mycket. Alla klaffade och vi landade vid 20.
Dessutom var det DÅ 30 grader varmt. Det var då det, nu är det andra bullar vad gäller vädret.



TACK för att du hängt med då jag skrivit dessa resebrev.
Tack för feedback och tack för frågor.


Jag önskar dig en solig och vacker helg!

20 comments:

Yvonne said...

Fantastiska bilder och vilken natur, att ökenlandskap kan vara så vackert. Ödlan ser ju riktigt gullig ut där den satt helt blicktilla och lät sig fotograferas.

Så fina Karolina och Mike är och ser alltid så lyckliga ut tillsammans.

Såååå många stjärnor på himlen har jag aldrig sett, helt fantastiskt och att kunna fånga dem på bild, wow!

Palm Springs är säkert kul att få se, men även jag skulle nog föedra JT, häftigt med Marilyn men samtidigt kanske lite too much på något sätt.

Bouganvilla är verkligen vacker, men fy så den skräpar. Vi har haft exakt en sådan som på din bild, men har tagit bort den, eller försöker ta bort den för den är nästan omöjlig att "utrota". Växer som ogräs om den trivs, men fantastisk vacker växt.

Kul med Japansk mat och så smart att dela på en massa rätter så man får provsmaka av allt.

Många fina minnen att fylla minnesbanken med. Fina bilder du tagit genom flygplansfönstret också.

Tack för att jag fått vara med på ett hörn, så kul att både se både hemmiljö, utflykter och alla fantastiska restauranger ni hann med.

Hoppas ni får en jättefin helg med sol och värme, annars kan t om Stockholm skicka ner lite

Stor kram skickar jag från ett soligt och redan nu varmt Åkersberga

Dr Jo said...

Hejsan,

Åh länge sedan man såg så stora ödlor, häftigt. Åh det är häftigt att kunna fota stjärnhimmeln. Har försökt att fota månen så många gånger men det är sällan man kan återge samma känsla. Måste ha superduper objektiv för det kan jag tänka mig.
Hehe jag är nog också mer en Joshua Tree gal jämfört med stan, får hybris bara någon går bakom mig på stan. :P Åh Bougainvillea är också min favorit, sååå vacker den är. Var väldigt vanligt i Aus där jag bodde.
Ah god mat, kan göra en sådära lycklig ibland, jättekul!
Huah när man kollade ner på den bilden från flyget och bara ser en massa massa hus "Say goodbye till Hollywood". Det kanske inte upplevs likadant på marken men förstår ju att det är ett av världens mest folktäta städer. Men lite lätt klaustrofobi får jag när jag ser den bilden. Tur att havet är nära :D Sådan härlig utsikt från flyget, underbart.
Lider med dig gällande tråkigt väder, det har vi dock inte här så man får passa på. Lovar jag njuter för dig med! Kramar Johanna

Anna i Portugal said...

Åh ödlan, favoritdjuret (efter katt)! Plockade precis upp en liten groda ur poolen, de är också häftiga. Jag är definitivt inte posh, så jag hade inte heller trivts i PS, men kul att se så klart. Statyn av Monroe är ju superhäftig! Förstår ni haft det toppen, och det är tydligt att de har gjort allt för att ni ska känna er välkomna. Kram

Mamma C said...

Vilken stjärnhimmel helt magiskt. En sådan himmel har jag aldrig sett.
Jag hade valt samma som du JT. Men skoj att få se Palm Spring ändå.
Många fina dagar ni har haft hos dottern och hennes pojkvän.
Ha en bra dag och en fin helg.
Vi har det varmt och skönt idag.
Kram Carin

Annika said...

Yvonne;
TACK Yvonne!!!
Ödlorna sitter blickstill. De samlar värme, fick vi lära oss. De gillar nog när det lir upp mot 45 grader på sommaren, hehe.

Mikes bild ja, jag visste inte att han smög ut och riggade kameran. Jag säger detsamma som du, såååååå många stjärnor.
Men det är en stjärnskådarplats av rang. SÅ mkt himmel och inga ljus som stör.

Mike och Karolina ÄR så gulliga ihop. De är verkligen det. Faktum är att det är en fröjd att se dem tillsammans och att se Mikes små gester mot K är som värme för mitt hjärta.

Marilyn ja ... vilken staty. OCH jag visste inte ens att den fanns innan jag såg den.
Hon fanns på fler ställen också, så jag tror att hon måste ha haft ett stort inflytande på PS. Måste googla på det.
PS är lite för tjusigt för mig, kul att du också föredrar JT!!

OOOOO OK!!! Visste inte det om bougainvillea. MEN jag kan tänka mig att den ÄR svår att bli av med när den väl fått fäste. Skröpig säger du, inser att jag bara sett den i blom. Skräpiga blommor är jobbiga.

Yvonne, tack för att DU hängt med på färden!
TACK!!!!
Det har varit så roligt att skriva dessa brev. OCH ännu roligare med feedbacken som kommer.

NJUT av värmen, här är det grått idag, och det är 90% risk för regn imorrn, mulet på söndag. HAHA. GUD alltså.
MEn njut av rubbet därhemma. Älskade maj i Stockholm!!!

KRAMAR och trevlig helg!!

Annika said...

Dr Jo:
Jag har heller aldrig lyckats fota varken måne eller stjärnhimmel.
Jag ar försökt, men har inte lyckats. Med en mobilkamera går det inte. Men med en system bör det gå ju.
Mike lyckades utmärkt.

Ödlan, så cool där den ligger och samlar sol och värme. helt blickstilla.

Bra, ännu en team JT girl!! Jag skule lätt välja JT en hel semester än PS. HA, rusktika jag.
Gillar att du också tänker så.

Bouganvillea ja. jag tycker också de är helt underbara. OCH jag kan tänka mig att de är mkt vanliga i Aussieland! Klimatet är idealiskt där.

LA är så utspritt, och sträcker sig sååå långt. Man ser den så fort man kommer över sista bergskedjan innan landning ... I metropolitan LA bor 18 miljoner. Ummm ja, stort ja ... verkligen ...NYC är den enda stad i USA som är större (metro area alltså) med över 23 mill. DC metro har 5.5 mill. Rena småstaden i jämförelse, haha. Chicago är USAs tredje stad och de har 9.4 mill. Så det är ett ganska stort gap mellan NYC och LA till Chicagoland.

Det fina med LA är att det är sååå mkt landsbygd och coola ställen runt stan. DET är LAs allra störtsa +. Du vet, jag brukar ju säga att det bästa med LA är att åka därifrån. OCH då menar jag, lämna stan och styra ut på landet och till småstäder. Havet ständigt närvarande såklart, och bergen likaså.
Men jag skulle aldrig vilja bo där heller, inte min grej.

Vödret ja, ännu en grå helg väntas. BLÄ!!
OH well, det ändrar sig. Jag vet ju det.

NJUT av ert finväder och ha den bästa av helger.

KRAMAR!!!

Annika said...

Anna:
ÅÅÅ du skulle älska JT!!!
Ödlor deluxe. En sort giftig, så den skulle du inte älska förstås, haha. Återigen, inte ett dugg förvånad över att du ser sådana även i ditt klimat.
Gillar både grodor och ödlor jag med, coola djur. Och ja, klart du får rädda de små från poolen ibland.

Anna du är en klockren JT-tjej.

Älskar MM-statyn. Hon passar så bra där hon står.

Ja en jätte, jättefin resa var det. Bästa tänkbara.

TACK för at du hängt med på resan.

Stora kramar och trevlig helg!!!

Annika said...

Carin:
INTE jag heller.
Det måste bero lite på slutartiden på kameran också. Sen fångar säkert kameran upp flera stjärnor än det mänskliga ögat ser också. SÅ läckert.
Team JT för dig med, KUL!!
Sååå fina dagar, sååå fina minnen.
TACK Carin för att du hängt med!!
Massor med kramar och trevlig helg!!

Brysselkakan said...

Vilken fin resa ni hade!
Älskar den mörka himlen med alla stjärnor, magisk.

Annika said...

Brysselkakan:
SÅÅå bra resa.
Jag med, Mike fick verkligen till det!!!
LYCKLIG RESA!!!

BP said...

Helt underbara bilder:-) Skrattade gott när jag såg Ramen-rätten på bild. Just en sådan åt jag igår. Älskar Ramen. Kul med massvis med matställen som INTE är franchise-ställen av olika kedjor. Är rätt trött på sådana måste jag säga.
Coolt att du fick låna Mike's Sony. En riktig proffskamera, som jag troligen inte hade lånat ut, inte ens till svärmor - hahaha;-)
Palm Springs är ju Palm Springs. Tycker nästan att man inte kan direkt jämföra Joshua Tree med Palm Springs, trots att de är grannar. Skulle nog trivas på både ställen. Men då jag gillar "liv" och goda restauranger tror jag nog att jag kanske skulle föredra "rikemansstället";-)

bettan said...

Jag är helt betagen. Av allt. Fantastiska foton. Mäktiga vyer som berör på djupet. Stjärnhimlen.
MM-statyn så cool.
K&M så himla fina tillsammans. Blir rörd när du berättar om de små, men ack så betydelsefulla, gester och omtankar dem emellan.
Och vilken lyx med all guidning i de olika kökens matlagning.
Som alltid, så roligt och intressant att läsa dina resebrev.

KRAMAR!!

Jossu said...

Jag hade nog också varit en JT-tjej om jag fick möjlighet att besöka båda ställena. Öknen är fascinerande, speciellt att växterna och djuren klarar sig i den miljön.

Elisabeth said...

Jätteroligt att läsa även detta resebrev! Öknen är imponerande, och landskapet är ju så annorlunda jämfört med allt jag har sett. Stjärnhimlen - helt fantastisk. Man förstår att rymdteleskop sätts upp i öknen, där det inte finns så mycket som stör.

(PS. Jodå, jag ser ödlan. Hen är dock bra kamouflerad!)

Annika said...

BP:
TACK BP!! SÅ kul att du gillar detta.
Ramen, älskar älskar ramen!! OCH gärna de med lite mer sting i.
Mmmm ... det är comfort food det.
Du hade älskat detta ställe vi var på.
Jag med, less på restaurangkedjor. Så det är så härligt att vara i LA med alla dess unika krogar i varje hörn.

TRO mig, jag var skraj när jag lekte med kameran också, oj oj. Men kul var det.

Hey, jag tycker bara det är kul att du ör en PS-tjej. OCH jag är inte förvånad heller, om jag hade fått gissa hade jag satt dig i Palm Springs. Love it!!

Annika said...

Bettan.
Du är bara BÄST!! Dina kommentarer berör mig också, du skriver som du känner och det älskar jag. TUSEN tack för det!!!
Det är så fint att se K och M tillsammans. Tycker de är så fina mot varandra, och allt smått och fint Mike gör mot K är bara ---aaahhhh!!!
Så snäll. OCH en snäll man är en sådan man ska ha här i livet.
All guidning var guld.
TACK för att DU hängt med, och tack för dina OOOOOO så fina kommentarer.

KRAMAR!!!

Annika said...

Jossu:
Det tror jag att du hade varit också, en JT-tjej.
Öknen är fascinerande med sin karghet och sina färger. Älskar den!!!
Och ja, tänk att det finns djur som är helt anpassade till just det klimatet.

Annika said...

Elisabeth:
TACK fina du för att du hängt med på färden!
Så roligt för mig!!
Öknen är så mystisk och annorlunda. Eller hur, inte konstigt att tex area Area 52 ligger i Nevadaöknen lugnt från närmaste stad. OCH så många andra ställen i öknarna väster om the rockies där rymdforskningstationer ligger. Fascinerande är det.

Ödlan, så cool.

Channal said...

Hej Annika! Vilken härlig vistelse ni fick hos de unga tu. De är så söta tillsammans. Fina bilder du har tagit på dem i kvällsljus och vid MM-statyn. Ja, Palm springs är något långt borta som jag gärna skulle vilja se. Glad att du tar med mig till alla vackra platser som du får uppleva. Japansk mat är gott! Jag delade med mig av god japansk mat för ett par veckor sedan. Just på en jättegod ramen. Ett tips!

Fin vecka till dig! KRAM Anna

Annika said...

Anna:
Jaa, visst fick vi!! Det va sååå mysigt och trevligt.
TACK Anna, det va så roligt att leka lite med Mikes kamera och ljuset där i öknen är sååå vackert.
PS är platsen för dig, Anna. Jag placerar dig som PS-tjej :-) Det är jättefint där och jag älskar alla referenser till MM:
Jaaa, ramen sååå gott!!!
Undrar om jag missade dina recept på japanskt? Var kanske bortrest då? ska kolla. Jag brukar sååå ofta spara ner dina recept.
Kramar!!!