Wednesday, May 29, 2024

Vandring i solen




Godmorgon onsdag!


Så var denna långhelg över.
Nästa storhelg på tur är självständighetsdagen, alltså 4 juli. Den inträffar i år på en torsdag, så jag antar att många kommer att utnyttja fredagen och göra en långhelg av hela alltet. Bra det!


Vädret var mestadels bra denna helg.
Men givetvis fick vi även vår beskärda del av regn, what else is …


PÅ lördagen vandrade Peter och jag längs Potomac River.
Vi åkte en bra bit söder om DC, till en state park vi hört mycket gott om. Vi var borta från morgon till sen eftermiddag.
OCH tro mig, det var för jävligt (pardon my french) svettigt. Vi vandrade längs floden nästan hela tiden. Tursamt nog innebar det att vi fick en lätt bris från vattnet.


Jo det var mycket varmt och mycket fuktigt.
Det var 31 grader med en sol som strålade ner på oss.
Hade vi med mycket vatten? DET kan ni lita på att vi hade. Ändå fick vi ibland ta det lilla lugna. Peter har alltid en kepa på sig, jag har det aldrig. Men jag måste nog börja med någon slags solhatt. Ibland gick vandringen genom skogen, och ibland var vi helt exponerade och solen brände ner.

Här är dessutom floden så bred och det är ej speciellt strömt. Visserligen står varningar om strömmar  lite här och där, men på det stora hela är det nog helt okej att hoppa i vattnet där vi befann oss i lördags.

 



Det ser så skönt ut!


När vi travat genom denna state park åt vi lunch och sen for vi vidare till ett stort naturreservat. Då var det ännu varmare. Men vi travade på. Därtill var det rätt mycket insekter. OCH ja, ni vet hur det kan vara att slåss mot bromsar och flugor en varm sommardag.
“Ding, ding, ding” det var just vad vi gjorde … Vi slogs frenetiskt mot dem,  PUST!!
Men vi fick se havsörnar, och det var därför vi ville till detta reservat. Vi såg deras mäktiga bon och vi såg flera par örnar. SÅ läckert.
Havsörnarna lär ha ungar nu så stora delar av reservatet var avstängda. Jag hade inte min stora kamera med mig, så bilderna av dessa örnar blev verkligen inte bra.
Vi såg dessutom flera Ospreys och deras bon. Osprey … MÅSTE googla vad den fågeln heter på svenska … AHH!! Givetvis, fiskgjuse!!  De är också mycket coola rovfåglar med bon långt ut i vattnet på olika pelare.

Vi såg en snapping turtle som tog sig fram längs vår väg. Snapping turtles kan verkligen hugga, så vi fick ta en lång runda runt den. Vi såg en orm som simmade i vattnet. Massor med fjärilar likaså. 


Vi for ganska långt för att komma till den plats vandringarna skedde på, så hemresan tog nästan ett par timmar. GISSA om det ar skönt att hoppa i duschen då vi kom hem framåt 18 tiden. Vi somnade ovaggade natten mot söndag, kan jag säga.


Ha en fin onsdag!

30 comments:

Mamma C said...

Wow, vilken vandringsdag ni hade.
Det såg verkligen fint och vackert ut på båda ställena.
Synd att ni inte tänkte på badkläder.
Kram Carin

Yvonne said...

Vilken vandring och i den hettan och fukten, förstår ni var trötta på kvällen. Mycket vackert fick ni se och jag förstår ett dopp lockade, hade säkert varit ett underbart sätt att svalka sig på.

Havsörnar är mäktiga fåglar, så kul att få se dem.

Något på huvudet är nog ingen dum idé, även om det kan kännas varmt att ha på sig. Skyddar nog bra mot "överhettning" av huvudet och man slipper huvudvärk.

Tack för att jag fick vandra med er så här på bekvämt avstånd (ha ha), nu väntar duschen även på mig

Stor Kram

Anonymous said...

Tack för den fina och varma turen !
/Vendela

Anna i Portugal said...

Vilken härlig naturdag med alla möjliga upplevelser. Förstår ni saknade badkläderna, nästa gång finns de med! Insekter runt en när en är varm och svettig är bara så irriterande och jobbigt. Den där duschen när ni kom hem satt fint så klart. Kramar

Cari said...

Så vacker natur hos er. Så fint att kunna vandra efter floden.

Och havsörnar. Verkligen mäktigt att se.

Hoppas du hittar en hatt som du gillar. Jag tycker det är skönt att ha.

Malin said...

Så härligt det låter ändå, trots att ni inte hade badkläder med er. Känns väldigt exotiskt att kunna träffa på en sköldpadda på vandringen.

Äventyret framtiden said...

Ni är ena tuffingar du och Peter! Vilken dag, det syns på fotona att det var varmt och fuktigt. Att möta en sköldpadda på stigen är kanske inte helt vanligt? Så vita stenar ni har på stränderna där..
Havsörnarna, är speciella. Har de ett särskilt namn hos er ..någonting med vitt? Jag kan förstås googla och ta reda på själv också.

Tack för att du delar med dig!

Kram!

Annika said...

Carin:
Tack!
En riktigt fin, och het, vandring blev det.
Jag vet, inte en tanke på badkläder hade vi. Synd.
Det hade varit skönt.
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
Tack!
Ja ett bad hade varit sååå skönt då det var så hett. Men då hade vi fått släpa på handdukar och så också.
Oh well.
Jag måste också börja använda ngn slags solhatt på dessa vandringar.
Det behövs.
SÅ glad att du hängde med på denna vanding i solen!
OCH ni har ännu så vackert väder, härligt!!
Kramar!!

Annika said...

Vendela.
TACK! Och så glad att du hängde med!!!

Annika said...

Anna:
En härlig och mkt varm runda.
SÅ hett.
Jaaa, det hade varit så fint om vi haft med badkläder. Nästa gång, absolut!!
Duschen satt fint sen!!
Kramar!

Channal said...

Heja er Annika! Vilken tuff utmaning! Vandra i 31°C skulle inte jag klara, ALDRIG! Bra att ni hade mycket vatten med er men jäkla otur att ni inte tog badkläder med. Jag skulle ha badat i bh o trosor och sedan varit utan. Haha! Vackert har ni haft i alla fall. Naturen kan påminna om Sverige tycker jag. Flera av fiskarna känner jag igen, som abborren.

Ha en fin onsdag! Jag ska på min bokklubb. KRAM Anna

Annika said...

Cari:
Tack Cari!! En bra led att gå, absolut inte svår med höjder etc. MEN det som var utmanande var hettan och fukten.
Ja, jag kommer att hitta en hatt, absolut. Har flera strandhattar, du vet i strå, men de passar inte på en vandring. Så jag ska skaffa en bra för ändamålet. Peter har massor med kepor, men jg är inte helt kompis med just kepa.

Annika said...

Malin:
En fin runda i hettan.
Ja jag tycker än idag att det är exotiskt att se sköldpaddor. Fastän jag bott här så länge pc sett så många i våra sjöar, floder och vattendrag är det än idag sååå exotiskt.

Annika said...

Karin:
RACK!!
Det var så hett och vi svettades mkt.
PHEW!!
Men härligt ändå.
Inte helt ovanligt med sköldpaddor, men att se en snapping är inte så vanligt. Jag tycker än idag är sköldpaddor är exotiska fastän jag ser dem nästan jämt i sjöarna här under sommaren.

Havsörn heter bald eagle här. Det är USAs nationalfågel. De är mkt mäktiga och stora.
Tror de är en annan sort än de havsörnar vi ser i Norden.

TACK kära Karin!!

Kramar!

Annika said...

Anna:
DET var tufft också, inte leden i sig, inte alls. MEN hettan och fukten.
DEN tog på oss. phew!!
HAHA, ja v i hade nog fasiken kunnat hoppa i våra vandringskläder. haha. OCH ja, fasiken vi hade nog kunnat hitta en liten remsa som låg helt avskild och gjort som du sa, hehe. Men det gjorde vi inte, TYVÄRR!!
:D
Håller absolut med dig om att somliga bilder ser ut att kunna vara i Sverige.
Kramar i massor till dig!

Sara i Barcelona said...

Vilken härlig vandringsled, floden ser enorm ut, och ja, verkligen synd att ni inte hade badkläder med, hade ju varit perfekt att svalka av sig under vandringen :) Och precis som du säger ser vattnet liksom lent ut :)
Sköldpaddor har vi här i bergen också, men havsörnar får man bege sig lite längre bort för, måste var så mäktigt att få se dom IRL <3
Insekterna kan man ju klara sig utan förstås, men är oundvikligt så här års :D
Fint att ni fick sol äntligen iaf<3 stor kram!

Anonymous said...

Vacker vandring! Så fina bilder oxå. Kram från Anette

bettan said...

Vilken underbar miljö att vandra i. Allt detta friska skira gröna. Potomac har ju på sina ställen sandstränder. Så mysigt. Jag älskar att bada och det ser inbjudande ut på dina foton. Men så såg du en orm i vattnet. Den vill jag inte möta i det blöta(kunde inte låta bli att rimma🙄).
Men gud så himla hett ni hade det. Pressande värre. Förstår ni var helt slutkörda på kvällen.

En gång i tiden umgicks jag med en man som bl a var fågelskådare. Vi var ofta ute och vandrade och kollade på fåglar. Havsörnar är verkligen imponerande. Otroligt mäktiga och respektingivande. Så roligt ni fick se dem.
Sköldpaddor är ju coola djur. Men jag har aldrig sett en sådan ni kom i möte med. Verkar vara en oberäknelig typ.

Efter all hetta kommer här svalkande KRAMAR!!

Susjos said...

Vilka härliga grönskande bilder! Å en sköldpadda som hugger? Det har jag aldrig hört talas om! Tufft med värmen, imponerande vandring ni gjorde!
Förstår att ni sov gott på kvällen.

Ha det gott!
Kram

Elisabeth said...

Vilken vacker vandring! Men varmt - verkligen tur att det ändå var ganska mycket skugga. Vandringen ser för övrigt ut att vara i min smak, inte så svårgånget utan ganska enkelt, bortsett från värmen då. Vet du hur långt det blev? Förstår för övrigt att ni somnade gott på kvällen, inte minst med tanke på värmen.

BP said...

Inte mycket till flora kanske, men desto mera fauna. Otroligt många olika fiskar i en och samma sjö. Det ser man inte så ofta. Och en snapping turtle har jag aldrig hört talas om. Jag älskar ju sköldpaddor, så frågan är om jag älskat just denna sort;-)

Så varmt ni har redan i dina trakter. Värme älskar jag, men inte när det är fuktigt samtidigt. Då är man ju "soaked" på nolltid.
Men vacker var den - vandringen:-)

Annika said...

Sara:
Tack!
Floden blir enorm ju längre Chesapeake Bay (stor Atlanthavsvik)man kommer. Här är den jättebred, längre upp mot DC är den mkt, mkt smalare.
Ja, vi borde haft med badkläder, absolut. Det var verkligen dagen D för bad. Visst er vattnet just lent ut, hihi.
Sklöldpaddor är coola, och än idag är det exotiskt för mig att se dem här.
Havörnar mäktiga.
TACK för att du hängde med på färden!
Kramar!

Annika said...

Anette:
TACK min vän!!
Kramar!!

Annika said...

Bettan:
Så sköna stigar att gå på också.
Och grönt, ja det är sååå grönt här. Lummigt och total sommar. Alla regn som gjort det så.
Vi borde ha tagit med badkläder. För ja, man kan verkligen hitta små fina vikar att hoppa i längs med floden.

Ja nu vet jag ju lite mer om Fågelskådaren också, det är kul!!
Kan tro att ni såg många intressanta fåglar när ni var ute och gick.
Sköldpaddor finns det gott om här. ÄN idag tycker jag att det är coolt.

Stora, stora kramar tillbaka!!

Annika said...

Susjos:
Jag vet, sköldpaddor som hugger, det är verkligen så. Men jag tror att de kanske ffa gör det i vattnet, men de kan verkligen bitas om de skulle vilja det. De kan bli jättestora också!
Jaa, en mkt het vandring blev det.
Kramar!!

Annika said...

Elisabeth.
SÅ sant, absolut ingen utmanande vandring med höjdnivåer och berg. Bara platt sgs hela tiden. Det tuffa var mkt riktigt hettan och fukten. Glad att det var så lummigt.
Det blev ca 13 km, tror jag. Uppdelat på två ställen.
Sov gott den natten, aaahhh!!!

Annika said...

BP:
Sant, inte mkt till flora ... bara det vanliga gröna träden och de vanliga växterna. Men faunan, den impade denna gång. HAHA.
Här ligger floden så nära Atlantviken Chesapeake Bay så det kommer ganska mkt fiskar därifrån och från Atlanten. Högre upp i floden är det inte så, närmare DC.
Snapping turtles är läskiga, de finns nog i alla vatten häromkring, tror jag. DE kan verkligen hugga.
Värmen var fuktig. Och ja, soakded på nolltid, så är det.

Cecilia i Houston said...

Men så fint att vandra runt där! Så strongt av er att orka både innan och efter lunch i värmen och fukten, det blir ju inte svalare på eftermiddagen precis...
Man får passa sig för snapping turtles, här i våran närmaste State Park så får man se upp med alligatorer också!
Jag är också förtjust i Golden Eagles och har sett några här också. Jag visste inte att som ungdjur så har de inte inte de vita huvudfjädrarna, det får de först efter ett par år.

Annika said...

Cecilia:
Jaa visst är det!!
Det vara hett som bara den, men vi orkade.
Just det, snapping turtles är inte att leka med. De kan verkligen bitas.
Alligatorer har vi INTE iaf. HUA!! Förstår att du får se upp för dem!! HJÄLP!!
Älskar dessa örnar, det är inte kokt vad fina de är.
Tack för fina ord!!