Wednesday, April 12, 2023

Spridda tankar ...




Godmorgon onsdag!


Vi befinner oss i mitten av april. Ute exploderar våren så snabbt att det närapå går att följa med blotta ögat.
För pollenallergiker är det en mardröm just nu.
Det. Är. Så. Mycket. Pollen.
Pollenlagret lägger sig som en hinna på bilen, det lägger sig över bord och stolar på decket. Ja, det är pollen överallt.


Förr i världen led jag verkligen av pollenallergi. Jag nös och snorade mig genom vårarna med rinnande ögon. Inte kul. 
När jag var runt 40 ändrades det, jag blev mindre och mindre allergisk för varje år. Numera känner jag inte av de gamla allergierna längre. Otroligt att det faktiskt kan växa bort. Och så sanslöst härligt likaså.
Visst, jag kan drabbas om jag är ute och råkar peta mig i ögonen efter att ha rört vid pollen. Absolut, då kan ögonen svullna upp rejält. Men, om jag är försiktig så känner jag numera inte av vårens baksidor alls. SKÖNT!!!


Bild från Columbia Magazine


Om man ser på linjär TV är reklamavbrotten fyllda av annonser för just allergimediciner.
Det är ju sjukt mycket reklam på TV här, och otaliga är de läkemedel som man vill kränga ut. Ofta sådana som är receptbelagda. Lite konstigt, eller hur?
I dessa reklamsnuttar måste biverkningar läsas upp också, och då tänker jag alltid att det är fan värre med dem än den åkomma man eventuellt har. Allt slutar i ond, bråd död då det kommer till medicinernas biverkningar, haha.


Det är sällan jag ser linjär TV numera, frågan är om jag någonsin gör det? Jag strömmar nästan allt. Där är reklamen också närvarande på ett irriterande sätt (om man inte ser totalt reklamfria kanaler som Netflix, HBO, Apple + etc. Ja ni vet ju). Men annars ligger reklam i det strömmade också.  Fördelen är att det är mindre av den varan och man ser redan från början hur många annonser som ska krängas ut. Tyvärr kan man ju inte spola över skiten heller. Det bästa är att spela in (via hårddisk) ett program från linjär TV och sen bara spela över reklamen.


Reklam på TV är verkligen trist, och ibland är det långa sekvenser. Det går absolut inte att se en film på en vanlig kanal. Den är helt sönderbruten av reklam. Ja, man kan pausa och sen spela över reklamen, men det är inte så kul det heller. Så just därför blir det aldrig av att vi ser en film på vanlig tv. Det finns ingen anledning till det numera heller då allt går att strömma.
Här i USA är ju så gott som alla kanaler reklamfinansierade. Det finns ett fåtal linjära Public Service-kanaler, som PBS. De brukar ha bra program, men de är å andra sidan galet beroende av att folk ska skänka pengar till dem så att de kan fortsätta sin verksamhet.


 

Bild från TechHive.



Peter vill att vi helt och hållet ska säga upp vår kabel-tv och skaffa lokalkanaler, rikstäckande stora tv-kanaler, sport och nyheter via YouTube-TV istället.
Jag känner flera som gjort det valet, och de är nöjda. Men det känns iallafall konstigt att helt sluta med “vanlig tv”.
DET är ju jätteviktigt att ha tillgång till nyheter i realtid till exempel. OCH för en som gillar sport, som Peter, är det ju nödvändigt att ha tillgång till matcher som går direkt. Men, det går tydligen att lösa det där via YouTube och deras tv-tjänster. Vi sa ju upp vår fasta telefon för ett år sedan, och det har ju gått fint. Vi har inte saknat den fasta luren en enda dag.


 

Bild från TechHive



Nåväl, det här var lite spridda skurar så här en vanlig onsdag i april.
Hoppas du inte lider för mycket av pollenallergi.
Jag antar att vi alla hatar tv-reklam (den är inte rolig i Sverige heller, det ska gudarna veta).
Och fasta telefoner, antar att sådana blir mer och mer ovanliga i folks hem.
Till och med min 82-åriga mamma har valt bort den. Bra där.


Nu önskar jag dig en jättefin onsdag härifrån Reston-land!

16 comments:

Yvonne said...

Vi tittar mest på TV4 och de har ju reklam, men det stör mig inte så mycket faktiskt, tycker det är skönt att resa på mig, fixa te, äta en frukt eller nåt men för många avbrott är inte kul. Vi har Netflix för filmer och serier, men vill nog ha kvar våra vanliga kanaler också.

Fast telefon saknar jag inte, vi har sagt upp vår hemma för säkert 8-10 år sedan och här i Spanien sa vi upp den när EU-beslutet kom att man kan ringa för en kostnad som hemma. Våra spanska mobilnr har vi också gjort oss av med och är det någon som ska ringa från ett spanskt nr till oss använder de WhatsUp och det fungerar fint.

Pollen eller någon annan allergi har ingen av oss och är så tacksam för det. Dottern var allergisk mot fisk ända fram till skolstarten, sen försvann den och det var skönt.

Ha en fin onsdag säger jag och skickar en stor kram från soliga Spanien

Äventyret framtiden said...

Vi har ingen fast telefon vi heller längre. Fungerar hur bra som helst även om ringandet härifrån till barnen t.ex bryts efter två minuter, någonting som det portugisiska telefonbolaget har för sig men det gör ingenting. Vi ringer ändå till varandra via whatsup, telegram och messenger.

Pollenallergireklamen ökar även här i tv-n. Här kan man ha känningar av pollen året om och i början blev jag också lite anfäktad och anammad men numera klarar jag det bra igen. En vän gick till läkare här för att hon var orolig över att hon alltid var täppt i näsan och nös stup i kvarten. Svaret var ungefär så här: men du bor ju på Madeira människa! Så där är det att bo här :)
Välkommen hit!

Trevlig onsdag Annika!
Tack för dina spridda skurar!

Kramar över Atlanten!

Mamma C said...

Vi hyr en box med en massa kanaler på (behöver inte ens hälften). Men vi kan se programmen i efterhand om vi vill och då är det bara att spola när reklamen kommer.
Vet att det fanns ett fast uttag för telefon när vi köpte huset. Men det tog vi bort när vi renoverade. För det var inget som vi använde.
Ha en fortsatt bra torsdag.
Kram Carin

Anonymous said...

Vi hade YouTube TV i många år, det funkade jättebra, de har alla lokala kanaler och allt som kabeltv har. Vi slutade dock med YTTV eftersom de höjde, och höjde priserna... numera har vi antenn TV (gasp) som förr i tiden. Alla lokala kanaler plus massa annat. Jag köpte dessutom 1 år av Peacock. Massor av bra TV och filmer där, och med filmerna kommer reklamen vara innan filmen, vilket är toppen. Peacock har många av de kanaler jag saknar från kabel, såsom Bravo och SyFy. De flesta har ju smart tv numera. Blev jätteförvånad när vi läste in antennkanalerna, vår LG plockade upp över 900 digitala kanaler via Pluto. De är gratis och inkluderar massor av sport och nyheter, bla lättversioner av CNN tex. Så kan rekommendera det alternativet.

Annika said...

Yvonne:
Fyran har extremt mkt reklam, det märkte jag då jag var hemma. De har också många bra program. Det har de verkligen.
Haha, det är sant, man kan göra ngt annat under reklampauserna.
Jag tycker också det känns fel att helt ge upp den vanliga TVn. Att inte bara strömma rubbet. Nyheter är ju ett måste, och sport och annat som är roligt, som Oscarsgalan, haha. Sånt vill man ju se direkt.

Ja, jag tror verkligen att fler och fler ger upp sina fasta telefoner. Det finns liksom ingen anledning att ha dem kvar. Och som du säger, man kan ju ringa helt gratis via sin mobil numera, eller betala minimum via ngt app, som RebTel.

Visst är det fantastiskt att en allergi kan växa bort. Som för din dotter och mig. Det är ju så otroligt skönt att slippa eländet.

Njut i soliga vackra Spanien idag!!
Kramar!!

Annika said...

Karin;
Undrar hur många fasta telefoner som finns kvar egentligen?
Det känns som om de flesta sparkat ut dem. Alla ringer ju ändå bara via ens mobil.
Nä, bra att göra sig av med dem.
OCH ja, det är ju perfekt numera att det går att ringa gratis via just FaceTime, Messenger, WhatsApp ... Tycker att FB har toppenuppkoppling oftast, bättre än WhatsApp. FaceTime är perfekt också för det allra mesta.
Ja, vi lever verkligen i bra tider då det kommer till detta.

Ahaaaaa ja, ni har också en massa läkemedelsreklam hos er. Intressant. Här känns det som om det nästan bara är sådan under tidig kväll, hahahaha!!
HAHA igen, joooo jag kan TRO att Maderia är ett ständigt allerigiställe med tanke på hur det verkligen blommar året runt.
en baksida, förstås.

Stora kramar till dig, fina Karin!!

Annika said...

Carin;
Älskar det där att man kan se program i efterhand. Det är såå bra, och att man även kan pausa i live-tv.
Precis, lika bra att inte betala för en fast telefon. Alla ringer ju ändå bara på mobilen, och numera ringer man ju gratis över land och rike också.
Ha en toppendag!
Kramar!

Annika said...

Ano;
Hej och tack för din input. Väldigt matnyttigt.
Aha, så YTTV höjer sina priser så. Comcast, som vi har, har ju så dyrt kabelpaket att det är löjligt nästan.
Antenn, så det funkar alltså i alla väder sas? Även under oväder?
Det känns konstigt att tänka att det skulle funka, men även där har de väl kommit A LONG WAY. Inte som förr, haha.
Jätteviktigt att få alla rikstäckande som NBC, ABC, CBS och dess lokala nyheter. PLUS såklart de internationella.
Tusen tack för din input, ska berätta för Peter.
Ha en fin dag!

Cecilia i Houston said...

Vi har inte kabelTV längre utan bara streaming tjänster. Våran bostadsrättsförening ger oss basic cable men jag orkar inte med reklamen och har inte tittat på reguljära nyhetssändningar på länge. Vad jag gör istället är att prenumenera på tidningar för att få mina nyheter dagligen - New York Times, The Guardian och DN (gåvoprenumeration från min mamma). Jag läser också headlines från den lokala tidningen Houston Chronicle där tyngdpunkten tyvärr mest är på skjutningar och bilolyckor...
Vill jag se nyheter med video så sänder PBS och BBC bra nyheter via YouTube. Jag donerar pengar till min lokala PBS station varje år - ser det som motsvarigheten till den TV licens som jag betalade när jag bodde i England.
Vi är inga sportfans men vid större fotbollevents, dvs VM, så brukar han betala för en sportkanal under de få veckorna.

Channal said...

Hej Annika! Förr hade jag inga allergier, de har kommit med åren. Som bla pollenallergi. Har börjat med en nässpray, bra att förbereda min näsa. Jag har en app så jag kan se vad det är för pollen i luften och hur mycket. Ni ligger 1 1/2 månad före oss. Men snart har vi det varmt och skönt även här uppe i Norden.

Jag gillar Svt skarpt! Den ska vi vara rädd om! Ser aldrig på film eller serier på de andra kanalerna. Jag gillar bla. Sveriges mästerkock och Hela Sverige bakar som går på TV4 med reklam. Det dissar jag. Tittar på de programmen på CMore istället utan reklam. Tror vi har alla streamingtjänster - Netflix, HBO, Apple +, ViaPlay, Disney+, Cmore och SVTplay såklart! Kan du se SvtPlay i USA?

Ha en fin dag! KRAM Anna

Annika said...

Cecilia:
Många som kapar kabel nu.
Det känns som om det är färre och färre som kär kabel rakt av.
Läser också DN varje dag via min systers konto. Mkt tacksam för det. Har Washington Post likaså, papperstidningen. Vill inte vara utan den.
Ja, det lokala är verkligen skjutningar, även här. OCH har egentligen alltid varit sen jag kom till US. Menar då mest i SE DC, men det får ju anses som lokala nyheter.
PBS är bra, det är ju den public service vi har.
Bra att det finns många val numera.

Annika said...

Anna:
Åh nej, vd synd. Somligt kommer med åren, annat försvinner.
Men det går ju att lindra fint med mediciner.
Ja, vil ligger framför er, verkligen. Men det fina är att ni har ert fina kvar då vi lämnat det ljuvaste.

SVT är riktigt bra. Håller med.
Ja, jag kan se SVT Play här också. MEN inte allt, för just nu har jag ingen VPN tjänst. Med VPN kan jag se rubbet. Nu kan jag bara se det som är producerat i Sverige, så jag kan inte se tex Gift vid första ögonkastet mfl mfl.
Men mkt kan jag se ändå. DET är toppen.

Fyran kör ju reklam i sinne. Men de har många bra program.
Strömning for the WIN!!

Kramar från soliga reston till dig!!

BP said...

Pollensäsongen startade här i februari - hasselblomningen. Den kommer tidigt varje år oavsett om det är minusgrader eller inte. Min man var också pollenallergiker, men precis som hos dig försvann allergin ju äldre han blev. Nåt positivt med att bli gammal antar jag.
Du har ju ett betydligt bredare utbud av tv-kanaler än vad vi har. Jag tittar så sällan på tv, så jag har ingen åsikt där. Men då jag är fotbollsfreak så har jag skaffat mig olika sportkanaler för rätt så dyra pengar kan jag tycka, men...

Elisabeth said...

Skönt att din pollenallergi blivit lättare, för det måste vara ett gissel på våren. Kan tänka mig att det är mycket reklam för allergimediciner nu hos dig. I Duolingo (en app för att träna språk) kommer det också upp en hel del reklam för läkemedel som ska lindra pollenallergi.

Jag tittar inte heller ofta på linjär tv, utan ser SVT:s program via Svt Play. Det är så skönt att kunna välja NÄR jag vill titta, och hur länge. Som du nog kommer ihåg betalar jag inte för några streamingtjänster, dels p.g.a. att jag är snål (haha!), dels med tanke på att jag inte vet när jag skulle hinna titta. Inte för att mitt liv är så stressigt egentligen, men finns hela tiden annat jag vill/måste göra. Hur som helst är det bra att kunna strömma program!

Annika said...

BP:
Ja tänk att somligt börjar så tidigt.
Det tror man inte.
Så det växte bort på din man också? Somligt blir verkligen bättre med åldern.
Klart du ska ha fotbollskanaler, BP, fattas bara!

Annika said...

Elisabeth;
Så glad för det. Det var hemskt förr. Somligt kan bli bättre med åren.
Just det, du kör Duolingo-appen. Kul!!

SVT Play är så bra. Vilka toppentjänster de där Play-tjänsterna är.
Absolut, strömning for the WIN!!