Wednesday, April 26, 2023

Idag skulle Hugo ha fyllt 90 år!




Godmorgon den 26 april 2023!


Här bredvid mig på bordet står en vas med blommor, ett ljus brinner och på fotot i ramen har jag min pappa Hugo.
Idag skulle min fina papp ha fyllt 90 år! Den 26 april är hans dag. Om han hade levat skulle man ha samlats i lägenheten i Bromma för att fira honom. Nu tror jag att mina syskon, och min mamma, firar honom på liknande sätt som jag gör.


 


Min pappa Hugo blev nästan 90 år.
Han blev riktigt gammal och han ville verkligen inte bli äldre än han blev. Han var klar med livet då han dog, och det är en tröstande tanke att ha med sig.
Nu har han varit död i över fyra månader. Hur konstigt är inte det.
Pappa Hugos aska är ännu inte strödd i den minneslund där han ska ligga. Min mamma väntar på mail från den kyrkogården med meddelande att hans aska nu har strötts. MEN, redan i december fick vi veta att askan inte skulle komma i jorden förrän tjälen gått ur marken. Så vi får vänta lite till.


Inte för att jag “tror” att min pappas ande svävar mer över den plats där hans aska ska strös än vad den gör på andra ställen. Tvärtom faktiskt.
Pappa Hugo finns överallt, hela tiden. Han finns där man vill att han ska finnas. Han var ju så bestämd, han skulle inte ha en grav. Minneslund skulle det vara.
Vackert så.


 


Jag kommer ihåg när min pappa fyllde 40 (fest), när han fyllde 50 (jättestor fest), när han fyllde 60 (firade vi i Närpes, mina föräldrar, min vän Pyret, min mormor och jag.
  Jag var inte med när han fyllde vare sig 70 eller 80.
När han fyllde 70 firade han och min mamma på Bomans i Trosa (en gåva från oss barn) och när han fyllde 80 var det  hemmavid med familjen.


Idag tror jag att han firar i sin himmel med min mormor, sin älskade mamma och andra han älskat högt som redan gått före honom.
Pappa Hugo ser nog ner på oss alla som firar honom här på jorden nu.
Jag tror att jag ska sjunga Auktionsvisan för mig själv idag, och kanske “Rosen och fjärilen” också, men då finns det en risk för att jag börjar gråta eftersom den texten är både vacker och sorglig.
MEN bägge sångerna är SÅ HUGO!!
Jag ska lyssna på “Under rönn och syren--Blommande gröna dalar” likaså, den ÄLSKADE han.
Den sången passar bra den här tiden på året och den passar så bra för en bleking som föddes precis när våren stod till att bli som allra vackrast.


 


Jag känner hans närvaro, hans finns inom mig.
Hans död har fått mig att förstå så mycket mer än jag förstod innan han var borta. Det låter nog lite konstigt, men så är det.


Jag saknar honom varje dag, hans skratt, hans humor, hans glittrande blick, hans resonemang, hans otaliga sångtexter som han kunde utantill.
Alltså jag lovar, en ny (men gammal) sång dök upp alltsom oftast vilken jag hade inte hört förr, haha. Underbart.
Pappa Hugo kunde så oändligt många, töntiga (det tyckte han själv också) visor och gamla slagdängor. Vi skrattade hjärtligt åt så många av de där texterna.
Jag saknar när vi bägge sjöng duett i “En gång var jag nära döden det hände i Berings Sund”. Jag har googlat på den texten, men jag vet inte vad sången egentligen heter.
Eller när han släpigt brukade sjunga för mig “Det fanns på farfars tid en romatik …” (Hasse&Tage).


Han har lärt mig, och sjungit, så många GAMLA sånger genom åren
Idag ska jag lyssna på de sånger han älskade så mycket. Så, hallå Olle Adolfsson, Evert Taube, Ruben Nilsson, Tova Carson, Cornelis, Ulla Billqvist och så många andra, idag ska jag lyssna på er via Spotify via min papp! Inte minst ska jag lyssna på Gloria Gaynor och “I will survive,”  den älskade han.


Alla gamla historier från barndomen och uppväxten i Blekinge som jag aldrig mer kommer att få höra.
Eller berättelserna om när han flyttade till Stockholm, eller när han låg som kustjägare i Vaxholm under lumpen, otaliga andra historier från resor, möten och jobb. Alla de historierna har jag hört många gånger, men nu kommer de aldrig mer att berättas. Han kunde minsann berätta också, med humor och skratt.


 

SAKNAR!!!


Grattis älskade pappa Hugo i din himmel!

20 comments:

Cari said...

Så fantastiskt fint du berättar om din far.
Sitter med tårar i ögonen.

BP said...

Din pappa hade verkligen många talanger och en "gåva" att kunna memorera många melodier och texter. Och har du tänkt på att han delade med sig till dig och familjen så att ni nu kan minnas och sjunga för honom på sin 90-årsdag.
Så fint skrivit!

Äventyret framtiden said...

Grattis till din älskade pappa, Annika!
Sjung du auktionsvisan och känn glädjen av att han är överallt just nu.
Så fint du skriver, så behjärtansvärt. Du är en dotter av din far, helt säkert, inte bara som så utan också på det där särskilda sättet att se ljust på tillvaron och att göra livet så gott det går att göra.
Grattiskramar till dig för att du har en så fin pappa! För du HAR honom verkligen! <3

Mamma C said...

Vilken fantastisk fin text om din älskvärda pappa.
Kram Carin

Anonymous said...

Hej Annika! Så fint skrivet, blir rörd. En liten tår… känner igen det du skriver. Din pappa finns omkring dig precis som mina föräldrar finns med mig. Att bli gammal är aktningsvärt och värt att fira deras långa liv. Precis som du skriver om din pappa att han kände att det är bra nu, så kände även mina föräldrar. Det finns någon slags tröst i det.

KRAMAR Anna Channal

Brysselkakan said...

Så fina ord om din pappa, en fin man som också varit en bra pappa.
Det ska du vara tacksam för! Förstår att det känns extra mycket idag.

Yvonne said...

Vilken underbar pappa ni haft och så rörande och fint du skriver om honom. Man ser riktigt kärleken lysa i din pappa och mamma. Förstår du saknar honom enormt, men du får trösta dig med att han är med dig hela tiden ändå och att han själv kände sig "färdig" med livet. 90 år är en respektfull ålder.

Förstår att denna dag är lite extra tung, men han sitter säkert på ett moln och tittar ner och kanske t om sjunger en visa för dig.

Stor kram från mig

Annika said...

Cari:
Awww ...
Idag känns det allt lite i hjärtat på 90 årsdagen, det ska villigt erkännas. Har hans spotifylista i bakgrunden då jag skriver det här.
TACK igen!!!

Annika said...

BP:
TACK kära BP!
Jag fattar inte hur kan kunde dem alla! LÅNGA texter, han diktade ju själv också. Ja jösses, idag tror jag vi är många som lyssnar på listan på Spotify och minns och minns.
TACK för dina jättefina kommentar!!

Annika said...

Karin:
Aww, Karin, tack!!
Jamen idag är det absolut en speciell känsla. Jag märker det.
Omöjligt att inte "känna" sas.
Sittre och tittar på honom nu, och ljuset brinner och blommorna sp fina. OCh S-B Taube sjunger nu.
Tack igen, jo vi är nog rätt lika. På många sätt.
Jag blir så glad över din kommentar, tack och tack.
Massor med kramar från mig!!

Annika said...

Carin:
Tusen tack fina du!!!
Kramar!

Annika said...

Anna:
TACK Anna .. Idag känns det inom mig. Det går inte att låta bli.
Just nu har jag den lista vi skapade till minnesstunden på, hans låtar. Så fina. Många av dem sjöng han också och kunde alla texter.
Men visst är det så, de finns inom oss. Jag känner det.
De finns mer inom oss och runt oss än de gör vid en minneslund eller grav.
Visst finns det en tröst i att de faktiskt var mätta på livet, det gör det. Så vet jag att min gammelmorfar kände också, han blev 90. Han var nöjd då, ville inte leva längre.
Min mormor blev 97, och även hon var redo den dagen.
Det är en tröst att veta att de kände så. Dina förälder levde länge Det är verkligen en lycka att vi fick ha kvar de våra så länge.
Min mamma lever ju, och jag hoppas att hon lever och mår fint länge till.
Kramar till dig och TACK!!!

Annika said...

Brysselkakan:
TACK snälla.
Ja jag är så innerligt tacksam över att ha haft en så underbart fin pappa, snäll och rolig.
Det känns verkligen inom mig idag.

Annika said...

Yvonne:
Aww ... tack!
Der verkligen en tröst att han sa att han var redo att dö. Att han inte var rädd.
Det känns verkligen fint att veta det.

Jag tror att han sitter och sjunger med min mormor idag. Bägge två så fina sångare. De finns här bägge två.

Stora kramar och innerligt tack!!

bettan said...

Fantastiskt fint och berörande du skriver om din pappa Hugo. Livet efter detta tänker jag mig just så, alla (förhoppningsvis) fina och ljusa minnen man lämnar efter sig.
Saknade efter våra kära får vi leva med
och det är stundtals smärtsamt men då är alla fina minnen en välkommen tröst.
Mina föräldrar tyckte mycket om att dansa. De kunde höra en bra låt på radion och då dansade de loss på köksgolvet. Jag bara älskade det. De var glada, busiga och det blev en härlig stämning. De låtarna letar jag upp ibland och spelar högt och "dancing on my own".

Önskar dig en fin "pappa-minnes-födelsedag".

KRAMAR!!

Annika said...

Bettan:
TACK snälla du!!!
Ja, minnen lever alltid kvar. OCH det vi minns är det fina och roliga.
Som du säger, saknaden får vi lära oss leva med. Jag tror ju (fastän inte religiös) att vi kommer att ses igen. Tror ju på ngt sätt att de har "koll" på oss.
Just sådana här dagar tänker man extra mycket. Ja du vet, vid bemärkelsedagar ...
GUD vad mysigt att dina färldrar älskade att dansa! Jag förstår att det är ngt du tänker på när du hör vissa låtar-
Gör det Bettan, leta upp låtarna och dansa loss och minns. Det är jättefint.

TACK fina Bettan, nog känns det idag alltid. Har musiken spelandes i bakgrunden och en plirande pappa på fotot.

KRAMAR i massor!!!!

Tove said...

Grattis till din pappa! Grattis till dig som hade just Hugo som pappa! Så vackert och levande skrivit är ditt minne av honom. Han finns överallt och du kan möta honom i sångerna 💖

Susjos said...

Grattis till Hugo! Så fint skrivet!! Minneslund är inte dumt...han finns som sagt med dej överallt.du är ju en del av honom <3
Varm Kram!!!

Annika said...

Tove:
Aww tack!! Han finns verkligen överallt, i sånger och tankar och i naturen.
Inte minst när jag pysslar i en den egna lilla täppan.
Tack Tove!!

Annika said...

Sus:
TACK! Tänkte så mkt på honom igår.
Han är med mig och jag är verkligen en del av honom, ja.
Varma kramar till dig!