Friday, April 14, 2023

Våren i stor bildbomb




Godmorgon!


Det är fredag i mitten av april.
Här är april årets vackraste månad. Jag brukar ibland ha lite svårt att bestämma mig för om hösten eller våren är vackrast. MEN, våren är nog vackrast ändå.   Fast hösten är och förblir min stora favorit bland årstider här. 
Hur som, april och slutet av oktober/början av november ÄR de allra finaste månaderna i min del av världen.
SKA du någonsin resa till Washington så res hit nu i april, eller på hösten.


Dock, april är en enda dröm. Allt står i blom. Det är som att bo i körsbärsdalen.
Just precis NU är det som allra finast. Om en vecka, eller mindre, har allt redan nått sitt crescendo. Visst, det kommer andra blommande träd då, och andra blommor. Men nu ÄR det som maffigast och ljuvligast.


Nu har jag varit tillbaka i Washington i två veckor. På den tiden har våren fullkomligt exploderat. Jag missade den tidiga körsbärsblomningen, samt alla praktmagnolior, men har å andra sidan fått se resten av skönheten bara välla fram.


Träden är ljusgröna, det skira gröna floret har blivit till tunna sommarklänningar på träden. Snart är de mättat gröna och då är det sommar--på riktigt.


När jag skriver det här på torsdagens eftermiddag är det 30 grader varmt därute, solen bränner ner. 
Vi har inte slagit på vår AC ännu, men vi BORDE göra det. Det är mer än lovligt kvavt inomhus. Snart, snart ska den slås på.


NU blir det bildbomb galore deluxe av vårens absoluta ljuvlighet.


Här och NU!!!






Med detta önskar jag dig en riktigt fin helg!!

24 comments:

Elisabeth said...

Det är verkligen fantastiskt vackert hos dig nu, med allt som blommar. Eastern redbud så fina och speciella och även om du skriver att det är svårt att fånga på bild får man absolut en känsla av hur imponerande de måste vara i verkligheten. Dogwood/kornell finns (nog) inte som träd i Sverige, men däremot vet jag att det fanns en liten kornellbuske i Botaniska i Göteborg.

Våren är helt klart min favoritårstid, och därför känns det faktiskt väldigt bittert att våren är som den varit hittills i år, med mars och början på april som en enda fortsättning på en lång vinter. Nu har det blivit bättre, men INTE känns och ser det ut som mitten på april. Halva våren har liksom gått utan att det varit speciellt mycket vår.

Tove said...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ - tack för ljuvliga bildbomber från din underbara omvärld!


👍

Yvonne said...

Helt fantastiskt så vackert du har i din del av världen just nu. Skulle mer än gärna vara utomhus hela tiden och se allt det vackra. Du har verkligen öga för att fånga det magiska i varje bild. Du kan lätt sälja bilderna till de styrande i Reston och de kan använda dem i reklambroschyrer för staden. En utställning vore också helt rätt. Man blir ju lite hemmablind så folk som bor i stan skulle nog få lite Wow-känsla och tänka har vi så där vackert här, måste nog stanna upp och kolla lite noggrannare.

Tack för magiska bilder och ha en trevlig helg säger jag och skickar en stor kram

Dr Jo said...


Åh vilka underbara bilder. Nästan som att träden/buskarna står i rosa lågor. Otroligt vackert iallafall!

Här börjar äntligen solen värma ordentligt. Snön är bortsmält (komiskt att man ska vara glad för det i april) och man börjar ana att rådjur och fåglar är i säsong.Här blir det att ta fram studsmattan igen till tjernas glädje. Ska bli kul.


Hoppas du får en härlig helg på verandan!

Kramar Johanna

Em said...

wow så fint!

Äventyret framtiden said...

Det är som en fullständig blomsterfestival hos dig nu! 30 grader varmt dessutom. Undra på att allt exploderar vad gäller blomning. Sagolikt vackert är det!
Bara njut fullt ut nu medan allt detta fina pågår.
Ha en fin helg i blommornas paradis!

Kramar!

bettan said...

Makalös praktfullhet du bjuder på. Så vackert. På min innergård börjar körsbärsträden visa sina rosa knoppar, häckarna är snart helt gröna.
Korneller är bedårande. Jag gillar de vita mest. Här i Skåne finns det kornellbuskar fr a i villaträdgårdar.
När jag vill njuta av kornellblomning får jag ta mig till Botaniska trädgården eller Alnarpsparken

Önskar dig en fin helg.
KRAMAR!!

Mamma C said...

Helt magiska bilder på allt det vackra som blommar hos dig nu.
Ha en fin och bra helg.
Kram Carin

Anonymous said...

Ljuvligt! Verkligen bildbomb galore. Så vackert det är hos dig just nu! Och 30 grader varmt…här snöade det igår och magnoliaknopparna frös för någon vecka sedan, det var frysgrader på natten. De trodde att våren redan var på väg eftersom det var omkring 15 grader på dagen. Sorgligt.
Ha en bra helg!
Kram Lisa

BP said...

Den bildbomben heter duga skulle jag vilja säga. Helt fantastiska bilder från en natur som vaknat efter vintern och står i full blom. Bra med lite förväntningar, åtminstone vad gäller körsbärsblomningen i Kungsträdgården och på min innergård:-)
Ett underbart inlägg:-)
Önskar dig också en fin helg:-)

Channal said...

Hej Annika! 1000-Tack för at du tog med mig på din vackra promenad! Snart, snart är även vi där bland alla blommande träd. Älskar't! Morgonljuset är speciellt... så milt och fint! Underbara bilder! tack ännu en gång!

Trevlig helg! KRAM Anna

Tove said...

Nu får det bli en kommentar till här - har nu läst dina föregående inlägg och samlar och ger en samlingskommentar här: Du skriver så lättsamt och med viss touch av njut och humor; jag gillar det. Bl.a "de vita nätterna" - jag bodde en tid uppe i Skellefteå - inte midnattssol men ljust! Hos dig då mörkt som natten. Sovandet är klart bättre när det är mörkt.
Så skönt få uppleva snöstormen för dig! Vet på prickarna vad du menar, jag älskar snön!
Amris- vad är nu det? Hi hi jo jag löste det :-)
Må gott o lev väl :-)

Annika said...

Elisabeth:
TACK!! OCH nu är det finaste över. Kwanzan har blommat över och i och med det är det finaste slut för iår. SÅ fort går det.
Eastern redbud blir grönare och grönare nu.
DE är såååå fina, men så icke fotogeniska. Inte alls. Mkt vackrare i verkligheten än på bild.

Sant, vet att det finns en sorts kornell i Sverige, det är sant. Men just denna tror jag inte finns. Vet att min syster och svåger har en på sin sommarstugetomt i Småland, men den är helt annorlunda än den jag visar.
De börjar också blomma över nu, men den koreanska är på kommande (den är dock inte lika fin).

NU hoppas jag verkligen att våren kommer till dig snart. Jag förstår vad du menar, den blir kort och sen blir det sommar.

Hoppas helgen varit fin!

Annika said...

Tove:
TUSEN tack för fina ord!!!

Annika said...

Yvonne:
Det är som en sagovärld. MEN nu börjar det bedagas allting. DET går så fort när det är så varmt som det varit.
Inte kul.
TACK gulliga Yvonne för dina jättefina ord om mina bilder. Jag blir sååå glad över att höra att du tycker om dem.

Återigen TACK och jag hoppas att din helg var riktigt bra!
Kramar!!

Annika said...

Dr Jo:
Så är det, det blir nästan overkligt därute.
Men det finaste är över nu. Det går så snabbt då det är så varmt.

YAY, det våras hos dig med. OCH inte minst ljuset är tillbaka. Härligt. Förstår att det är kul när studsmattan plockas fram igen.

Kramar!

Annika said...

Em:
Tusen tack för att du gillar!!!

Annika said...

Karin:
TACK Karin!!
Ja, en blomsterfestival. MEN eftersom det varit och är så varmt då blommar allt över på nolltid. Så är fallet nu, det finaste är över.
Hoppas din helg var riktigt fin!!
Kramar!!

Annika said...

Bettan:
TACK snälla du!!!
OCH nu börjar det även hos dig!!! Härligt!!
Här är det finaste över nu.
Du har ditt kvar!
Konrneller ja, ja min syster och svåger har ett sådant träd/buske på sin tomt i Småland. Dock en annan sort än de som växer här.
De är ljuvliga, glad att du kan se dem hos dig. Undrar vilken sort det är ni har?
Kramar!!!

Annika said...

Carin:
TACK!
Ja det är verkligen magiskt i naturen nu, men nu börjar det bedagas och är inte riktigt lika maffigt längre.
Hoppas helgen varit fin!
Kramar!

Annika said...

Lisa:
TACK!!
Ja det är som körsbärsdalen då dt är som finast. MEN nu har det finaste blåst förbi för detta år. Det går snabbt.
ÅH jag vet, jag har varit med om när magnoliorna fryser bort, då de bara hänger som döda cigarrer på träden. SÅÅÅÅ trist då det sker.
Så trist att det är så hos dig i år. Ni har en kall vår medan vi har en väldigt varm sådan.
Hoppas din helg var bra.
Kramar!

Annika said...

BP:
Tack, ja det är verkligen ljuvligt när allt står i den fagraste blom.
NU är det bedagat och kornbladen singlar ner på marken. Det går såååå fort.
Ja, snart blommar det vackert i rosa på din gård och i Kungsan. Härligt!!!
TACK för fina ord!!!

Annika said...

Channal:
Och jag säger tack för att du hängde med mig på färden!! Väldigt trevligt.
Det är som finast nu, eller det finaste är nog över för i år. Kwanzan tappar sina blommor i och med det är det finaste över.
Du har ditt ljuvliga kvar.
Kramar från mig!

Annika said...

Tove.
ÅH vilken FIN kommentar du skriver. Stort tack för den!
Det är bra att du tycker att min humor märks i mina inlägg. Blir riktigt glad över att du säger det. Sen ja, absolut njut också. TACK för väldigt fina ord!! DE värmer!!
Ja, visst är det underbart med de vita nätterna i Norden på sommaren. MEN ja, mkt lättare att sova då det är mörkt, som här där det blir nattsvart (haha) även mitt i sommaren. Gillar det mer och mer.
HAHA, KUL att du också älskar och uppskattar SNÖ!!!
Amris, nu vet du, hihi!!!
TACK kära du för fina ord! Och för att du läser hos mig!!!