Tuesday, January 11, 2022

Back in the game! Happy New Year!




Hello, good morning and Happy New Year!


It’s been a while since I last sat down to write a blog post.
Actually, almost four weeks have passed since “my last confession.”


I hope you all have had a great Christmas and a very nice New Years’s celebration.
Most of all, I hope that you are healthy and that you have stayed clear of Omicron
It feels like protecting oneself against covid is an almost impossible task these days …


SO far so good here at our house, but I would not be surprised if we’ll catch it as well.
Karolina had several friends being sick over the holidays.
Both Peter and I have family members that either have been sick, or are sick right now.
We could not celebrate Christmas at all with Peter’s fam this year. Sure, Omicron’s fault, what else is new … 
But, Peter’s sister’s family are all fine again now (Thank God for that). I have family members in Stockholm fighting this crap as I write this (not the elderly members), and I hope all will pass fast for the sick ones.


Christmas here at our house was nice.
And the weather?
MILD beyond belief. How does 72 degrees sound?
THAT equals 22 degrees on the Celsius scale …
YO, it is the temp we were “blessed” with on Christmas Day. NO, not fun. AT all. JUST plain wrong. Christmas Eve was spent with my dear friend Susanna and her family. It is always so nice having Christmas dinner with them. It is an old tradition by now.
Our grown daughters are almost like sisters, they’ve known each other their entire lives. Special. 



"The-in-between-days” were also so nice, quiet and relaxing. 
New Year’s Eve was CHILL, to say the very least. Only Peter and myself here at home enoying a nice dinner.
Karolina’s plans for NYE also got to be very limited (yes, Omicron made an appearance within her friend group).
Peter and I did venture over to our favorite neighbors house later that evening and we welcomed the new year together at midnight. 
No dance party this year either, no big get-togethers, nothing. BUT, it was nice regardless.



We took down Christmas (as per usual) on New Year’s Day (the most boring day of the year, in my humble opinion). 
But rest assured, to take down Christmas is a multi day task in this house. However, the brunt of it happens on New Year’s Day. We work HARD that day, be sure of it.
It always feels both empty and good when Christmas is no more. However, I still have some white fairy lights both inside and outside. Some of them will stay up until March, others I’ll keep all year round.



Karolina left the DC area for LA the past Saturday. She was here for almost an entire month. It was hard saying goodbye to her, nothing gets easier in that regard.
Quite the contrary actually, it gets harder and harder … More on THAT subject will follow on a separate blog post later on this winter.



The most important thing- for all of us- right now is staying clear of Omicron and Covid.
May we ALL stay healthy. IT sucks, we all want this s**t to be forever over with. We all have had enough.  

Please tell me a bit about how you spent the holidays!


And, welcome back to Life in the Suburb’s 2022 edition :-D

21 comments:

Elisabeth said...

Roligt att du är tillbaka igen med bloggen! :-)

Du har ju redan sett på Instagram vad jag gjort under jul/nyår: promenerat!
En av de bästa sakerna med att vara ledig är just det; att kunna ta långa promenader och vara ute i den friska, sköna luften, för det hinner jag inte på vardagarna när jag jobbar.

I övrigt har jag mest tagit det lugnt, samt ägnat mig åt att rensa och ordna två hyllor i källaren. Jag gillar verkligen att ordna och skapa struktur, så även om det var lite kallt i källaren var det ett nöje. Har träffat noll personer förutom mina föräldrar (eller ja, ibland under våra promenader har vi mött någon bekant och pratat i några minuter) och eftersom jag inte firade nyår hos min kompis i Göteborg somnade jag vid 22:30 på nyårsafton. Orkade inte sitta uppe till midnatt, haha.

Jag tror nog att du kommer klara dig från Omikron, för du är väl inte så mycket i miljöer där det är mycket folk? Hoppas i alla fall att du inte blir smittad!

Från Glam till Damm said...

Hej Annika,

And welcome back to you! Jag har saknat dina blogginlägg, och speciellt nu över lovet dåjag äntligen har haft tid att sitta ner och njuta av att låsa andras bloggar.

Ja, nu blir så många sjuka. Jag har halva familjen som ligger i covid och detta trots att de är dubbel och trippel vaccinerade. Jag säger som jag sagt innan.Det enda som kanske hjälper är att hålla sig undan. Känner att vaccinpassen gett folk en falsk känsla av trygghet tillsammans med årets julklapp som var evenemangsbiljetter. Ja, man vet inte hur man skall göra snart.

Ha det gott!

Gott Nytt Är till dig och varm kram!

Anneli

Yvonne said...

Yvonne said.....
Åh vad roligt att du är tillbaka med bloggen, har varit tomt utan den.

Ja du, detta skit tar aldrig slut, vi är fortsatt försiktiga och rör oss inte ute mer än man måste vad gäller spring i affärer och sånt. Vi umgås i en liten bubbla med goda vänner och försöker hålla oss där.

Julen hade vi barn och barnbarn hos oss och de hade testat sig alla innan de kom så det kändes helt lugnt det med och gissa om det var mysigt att alla var på plats igen under alla juldagarna. Lagom mycket vitt hade vi på marken så barnbarnen (de 2 yngsta) hängde i backen vi har precis utanför och åkte pulka och plumsade runt i snön.

Nyår var vi på ett hotell där allt sköttes helt perfekt med avstånd mellan borden, ingen dans, all servering vid bordet osv. Alla måste visa covidpass och leg kollades också så det var bra.

Vi har sådan tur så grannen som sköter om huset hemma ringde och frågade om hon skulle plocka ner ljusstakar och stjärnor och sånt, så jag sa JA tack!

Här i Spanien har jag inte pyntat alls då vi kom ner till nyår och då kändes det lite för sent även om jag gillar när det lyser överallt. Här blir det mörkt först vid 18.30 tiden och blir ljust ganska tidigt på morgonen så då är det inte lika lockande att ta fram grejer så här på slutet.

Vi hade +23 igår och det var sååå härligt, idag är det regn och +13 så det svänger snabbt.

Hoppas alla du och de dina klarar er från Omicronet, ibland känns det som att nog alla "måste" får skiten innan det ger med sig, vaccinera sig lär vi får göra en lång tid framåt tror jag. Verkar ju att vi som har 3 doser inte blir lika sjuka iaf och det känns ju lite tröst i eländet. Tänk, snart 2 år vi levt under det svarta paraplyet med endast korta andningspauser, usch och fy!

Ha en fin tisdag och välkommen tillbaka med bloggen säger jag och skickar en stor kram från Spanien.

Humlan said...

Det låter som ni har haft det bra, trots att det inte blev som vanligt eller som planerat. Skönt att det har gått bra för de som har blivit sjuka.

Jag har bara varit ensam, det var meningen att jag skulle få en nyårsgäst, men tyvärr ställdes det in (inte pga sjukdom) så det blev inte mycket firande här.

Jag försökte få tag på en gran innan jul, men det gick inte och då försvann lusten att julpynta också, så jag har bara en liten bordsgran, det som lyser i fönstren och några röda dukar som ska tas bort. Det blir nog på tjugondagen eller helgen efter. Ljusslingorna ute får vara kvar ett tag till.

Även om det inte blev så mycket jul så har det varit sköna dagar och jag har dessutom fått min tredje vaccinspruta, vilket ju är skönt. Jag skulle inte bli förvånad om jag blir smittad trots att jag lever så isolerad, men chansen att det blir lindrigt ökar ju med fullt vaccinskydd.

Ha en fin tisdag!
Kramar!

Annika said...

Elisabeth;
TACK för det!!
DET värmer.
TACK för ditt mail likaså. Svar kommer givetvis :-)


DU har varit GRYM!!! OJ oj vad ni har GÅTT. Hatten av, säger jag!!!
Perfekt att ägna jullovet åt prommisar av den längre sorten:
Som vi skrev, det är tvärtom för oss två: Jag är aktivare under vardagen än under storhelger. Känner mig lat efter julen, men nu har jag satt igång igen!!

Skönt ändå det där, att du inte träffat många. Klokt också.
Men nu är det skola igen och då ändras det ju ...
VISST är det skönt md rensning och ordning. Speciellt efteråt. Den känslan!!!

Hoppas jag klarar mig. Vi klarar oss. Nej, allt jag gör är att handla mat, träffar ytterst får förutom Peter (och han jobbar ju hemifrån)
Hoppas DU klarar dig!!!

Annika said...

Anneli:
Tusen tack!!
Värmande att höra.
Jag har verkligen legat lågt under en ganska lång tid nu. Känns skönt att vara tillbaka igen!!
OCH dina ord gör mig GLAD!!

Ja, herregud ... Omcron alltså ...
Ja, vi är trippelvaxxade här, men ändå står skiten som spön i backen och ställer till det.
BLÄ.
SÅ less!!
Samma hos er alltså. SUCK.

OOOOO BOY som jag håller med dig om vaxxpassen nu (vet att jag tyckte annorlunda för ett tag sen, men har ändrat uppfattning. Vilken FALSKHET. Speciellt för de som bara har två sprutor. Slopa skiten). Årets julklapp ska vi inte ens tala om. Herregud så KORTSIKTIGT.
TÖNTIGT!!!

STORA kramar till DIG!!!

Annika said...

Yvonne:
Tusen tack så glad du gör mig!!
NU är jag tillbaka och det känns extra kul med sporrande ord. TACK!!


SÅ in i helsike LESS på detta elände nu ALLTSÅ!!!
Ska det då aldrig sluta?
Fler än någonsin är sjuka.
ACK JA!!
BUBBLOR nu är bra, det gäller verkligen att lita på dem man träffar, känner jag. Kommer undvika krogar och barer ett tag nu igen.


JAAAA!! Vad härligt för er med julen och att alla kunde komma.
Förstår ju att det var extra mysigt i år just därför. Såg ju allt det fina på insta också.
OCH snö som krona på verket! INTE dumt!!
Härligt!!

Nyår låter bra det också!! På ett ordnat sätt.
Ovh ja, bäst att absolut slopa dans, barhäng etc ett tag till nu.
Som ni ju gjorde, eller stället gjorde.
Trevligt ändå att kunna fira som ni gjorde. Det blir ju lite festligare då.

MEN du!! BRA grannar NI har!!
BÄSTA ju!!
De kanske inte stod med att se det sedan den själva plockat ner sitt, haha. Jag vet ju hur jag tänker, hihi!!!
Men underbart bra granne. Bra grannar är GULD värda!!!

Idag är det årets kyligaste dag här, -6. Jag har varit ute och gått, kylan skörmmer mig inte alls. Men halkan, men n har jag broddar och det är härligt!!
SÅ det är skillnad mellan våra platser idag vädermässigt.

Ja, Omicron ja ...
På ngt sätt känns det som om den kommer att "gå över oss alla".
Inte kul.
Bara att vara försiktig.
JA, jag tror som du, snart kommer vi att få fjärde dosen och sen blir det säkert en femma också ...
SUCK.
Men jag tar vaxxet med glädje så länge det ges.
Som du säger, folk blir inte lika sjuka av omcron, säkert mkt pga vaxxet. BRA det.
Ja, tänk ändå ... två år under det svarta paraplyet. Med lite sprickor här och där, men mest bara skit.

TACK igen för dina rara ord.
VARMA kramar till DIG!!

Annika said...

Humlan:
Ja, de sjuka hade det nog inte så kul även om de inte blev jättesjuka.
De drabbade i min familj därhemma börjar också må bättre nu.
Så vi ska hoppas det är så.
SÅ less på detta nu.


Jaha, sjukdom ställde till det även för dig och att firande. SÅ tråkigt. NOG har det eländet drabbat många dessa helger.
Inte klokt.

Jag hörde, eller läste, att granarna tagit slut. SÅ himla snopet. Det blev nog brist även här.
Men, trösten är att det då inte blir så mkt att ta ner den 13 jan. DET är ju faktiskt rätt skönt.
JA" ljusslingorna kan gottt få höga med in i mars, tycker jag.

PRECIS, det verkar ju onekligen som om omicron inte slår så hårt på trippelvaxxade. MÅ du slippa skiten, jag säger bara det.
Snart är det säkert dags för fjärde sprutan, ack ja!!


Humlan, stora kramar till dig!!

Keith said...

I spent the holidays waiting for your blog to return ;-) As you know, it was a very quiet season. Did get to spend a little time with family. I look forward to the next season. Yes, Omicron is doing its work. So many people we know have gotten it. Nice to have seen Karolina over the break!

Brysselkakan said...

Låter som ni, trots allt, hade en fin jul och nyår.

Att smittan skenar känns otäckt... Kommer få jobba hårt för att inte bli smittad framöver och det börjar dyka upp vänner som i detta nu är smittade och sånt har vi så gott som klarat oss från tidigare. Är nog en tidsfråga innan vi åker dit.

Min jul blev absolut inte vad jag ville och tänkt mig men fick ge med mig i år. Kort resa till svärföräldrarna, ner 23e och hem 25e, med ett ännu kortare stopp hos mina föräldrar. Ibland får man göra sånt man absolut inte vill.

Nu får vi hoppas att 2022 blir året då allt vänder!

BP said...

VA! Inte ett enda foto, det bådar inte gott;-) Nej, jag skojar bara. Nu är det ju som så att alla som är fullvaccinerade som du och Peter lär "bara" bli lätt förkylda om ni får Omicron. Men självklart hoppas vi ju alla att vi förskonas av eländet som vi dragit med i drygt två år nu. Håller tummarna!
Här var det också lugnt, inte på grund av Covid, utan på grund av åldern;-) Nej, skojar bara. Mest god mat och dryck här samt ett fyrverkeri som kommunen hade anordnat. Det var helt outstanding, precis som alltid.

Monica said...

Hej Annika, roligt att "se" dig igen. Tror jag förstår allt du skrivit och vet ... avsked ...

Vi haft en fin jul och nyår, vackert och trivsamt och nyåret åkte vi iväg och bodde i Annas hus i fem dagar, så ljuvligt och som en lisa för själen med naturen och slippa höra de rent vansinniga fyrverkerierna hos oss, var faktiskt lite orolig för hus och hem att lämna när det skjuts hejvilt men tänkte att vi orkar inte oroa oss för allt.
Anna firade hos fästmannen och släkten där och vi förstod att det inte var så bra om vi skulle träffa många, vi räknas ju till gamla och sköra du vet:-).
Fast Anna sa på julen när vi hade middag för fyra att hon tyckte jag var otroligt pigg och fartig och rolig. Var uppiggande att höra, ja maken är sig lik också.

I Annas villaområde var det välorganiserat och fem över tolv helt tyst. Här när vi kom hem fortsatte det smälla ända till trettonhelgen och sen alla traumahelikoptrar och andra utryckningsfordon. Började genast läsa husannonser men det är för dyrt och också är "de kommande" som det står, och de kommer aldrig, säljs på direkten till nån av de tiotusen som också tittar. Och vet precis att flytta långt iväg där det är låga priser ännu är inget vi drömmer om.

Man får göra det bästa av allt som går.
Blev så trött av att städa undan julen men så skönt. Var så vackert i fönster m m och jag tänkte att det blir väl lite trist att ta bort men blev bara bra.
Och du har massor, jag förstår det med:-).

Sen tänkte jag att nu ser vi framåt men jag vet inte, är lite väl mycket av allt och bara negativt i media. Mycket oro, ingen mer yrkesgrupp utsätts för smitta som lärare, helt unikt och de nämns inte ens av våra politiker.

Sjukvården nämns i alla artiklar men sanningen är att iva-platser tas upp till 1/5 bara av covid, resten av andra allvarliga sjukdomar. Och problem är mycket att personal är sjukskriven och ledningar, typ högsta chefer skulle jag kunna skriva en trilogi om. Mycket skulle kunna bli så mycket bättre.

Ha det fint Annika och hoppas ni håller er friska. Allt gott till er.

Annika said...

Keith:
I know!! You say that every time we get together SO I believe you!!
HAHAHA!!
But now I am here! Saved the year :-D
Omicron sucks so bad.
I am so glad you got to see Karolina several times during the holidays!!

Annika said...

Brysselkakan:
Absolut, det var fina helger och vi höll oss friska.
FY fasiken, i skrivande stund känner jag sååå många som är sjuka. Känns nästan som om att det verkligen är så att skiten ska drabba oss alla.
Hur kan vi ens komma undan?
USCH så nedslående det är. den enda trösten är att det inte slår så hårt. MEN å andra sidan, det är ju ett lotteri och ingen vet hur lindrigt eller svårt den kommer att drabbas. hemskt!!!

SÅ är det, ibland får man göra det man inte vill. Verkligen.
Som din jul, låter inget vidare. Som tur är ju julen kort ändå.

Låt oss hoppas på lite goda nyheter detta här året.

Annika said...

BP:
HAHA, lovar att det kommer imorgon!!
Känner mig lite trött på julfoton och annat nu så inlägget fick vi bildfritt. MEN imorrn, DÅ!!!!

Det känns som ett lotteri. Ja, vi har trippelvaxx, men en instagramsväns man blev sjuk i Omcron över jul, trippelvaxxad. Hamnade på sjukhus. Det är som ett sjukt lotteri och ingen vet hur ngn drabbas. Mannen som blev inlagd var under 40, idrottsman och utan kända sjukdomar. Nu mår han bra igen, men det är verkligen ett otäckt virus.

Lugnt och skönt är temat för julen och nyåret. HAHA, iaf lugnt!!

ÄLSKAR fyrverkerier och saknar dem här på nyår!!

Annika said...

Monica:
Avsked ja ... ska återkomma dit snart.
Det tål att tas upp.
Ständigt.
Inte roligt.

TACK, blir så glad över att du gillar att min blogg dragit igång igen. Sporrande för mig! TACK!!

Så det var bara ni i Annas hus? Hon firade med pojkvännen? Rätt skönt för er att få komma ut på landet. Härligt.
Låter som en bra lösning.
Ja, alla verkar skjuta smällare hela veckan mellan jul och nyår numera. Om de åtominstone bara kunde skjuta upp på nyår. Konstigt det där.
Ja, du är ju fartig och pigg och glad, det har jag fattat. INTE lastgammal heller.

Ja, ni kanske kan flytta ut mot trakterna där Anna bor?
MEN jag vet ju att det är ett företag som heter duga när det ska säljas och flyttas. Hitta nytt boende, flytta in.
GAAAHHH!!
Men det kanske ändå är ngt att fundera över?

DET är onekligen tröttande att plocka ner julen. Vilket jobb det ÄR!!
Men sen känns det härligt och det tycker ju du också. Bra det!!

Japp, allt är ett enda gungfly tycker jag. Ingen vet ut eller in.
Skolorna här öppnade igår (efter en veckas snölov. De skulle ha öppnat den 3). OCH alla
r livrädda för att dt ska skena nu. DET lär det göra också ...
Läste om lärarnas fasa i DN imorse. Ja, ingen verkar direkt tänka på dem, eller på vården eller på ...
NÄR ska det sluta detta elände?? SÅ tröttsamt.
Maånga så sjuka inom alla branscher. OCH kanske ffa inom vård om omsorg.
Elände.

Detsamma, håll er friska nu!!!!
Det måste du och din man!!! Allt gott!!

Elisabeth said...

Monica, vad skönt det är med NÅGON mer i Sverige som tänker på oss inom skolan! (Ja, Annika, du gör det förstås också, det gör mig - som du vet - väldigt glad.) Det gör mig i sanning så trött att ingen i media ens nämner lärarnas situation, med stor smittrisk, dubbelarbete, vikariera gratis för sjuka kollegor etc, etc, etc. Inte blir det bättre av att politiker och vissa smittskyddsläkare i princip förnekar att skolan är en plats där smitta sprids.

Elisabeth (igen, haha) said...

Måste bara kommentera vaccinpassen också! Håller med dig Annika (och Anneli), de är verkligen falskhet. Okej om vaccinet gett mycket skydd, men nu?! Ännu dummare blir det av att de vaccinpass som Sverige/EU har gäller i sex månader EFTER NEDLADDNINGSDATUM, alltså inte en viss tid efter dos 2, 3 och så vidare. Hur dumt är inte det?! Detta gör att jag, som hittills bara fått dos 2, har ett vaccinpass som gäller en dag längre än min mammas (som fått dos 3), bara för att jag laddade ner det en dag senare. HELT obegripligt.

Annika said...

Elisabeth:
Försök hitta Dagens Nyheter från idag, eller igår, minns inte riktigt vilken dag man publicerade artikeln med lärarna som verkligen uttalar sig över er situation.
Men, jag håller med, ni får alldeles för lite uppmärksamhet och man vet ju nu att barn verkligen sprider smittan.Snacka om att lärare står i skottgluggen för covid.
fan, att AT med flera förnekar spridningen i skolorna är ju en skymf.

Covidpassen, vilket skämt. I början gillade jag ideen mkt. MEN det funkar ju INTE. Numera är ju två vaccin inte värt ett skit. Och de som fick Astra Zeneca och JJ är väl i det närmaste helt oskyddade. Vad spelar det då för roll att de vaxxades för x-antal månader sen. OCH kalla för guds skull inte dubbelvaccienrade för fullvaccienrade!! Du ska se att det blir både en fjärde och femte spruta, kanske ännu mer.
Nä, glöm de där ultrafåniga passen. Pinsamt att ens snacka om dem.
Dte du skriver ovan om ditt pass vs din mammas är ju bara så STÖÖÖÖÖÖN!!!!

Årets julklapp då??
Evenemangsbiljett. HUR tänkte man dår?? Var det smart att föreslå det som årets julklapp? Orkar inte. Hoppas det blev få av de klapparna i år. FATTAR grejen, men det är JU TOOOOO SOOON. Att man inte begriper det.
Ofattbart.

Ja, som du hör är jag lite förbannat över ditt och datt, haha.

Channal said...

Gott Nytt År och kul att se dig här igen! Covidpasset ger inga garantier! Säkrast är att ta eget ansvar. Minsta lilla halsont eller feber stannar man hemma. Sen att vaccinera sig är en självklarhet!

KRAMAR Anna

Annika said...

Channal:
Tack och detsamma.
nej covidpass blir ngt av ett rent skämt.
Slopa.

Kramar!