Wednesday, January 26, 2022

I Sagobygden, andra resebrevet.





Hej onsdag!



All the leaves are brown, and the sky is grey… 
Textraden ovan känner ni igen från låten “California dreaming”. 
Så ser naturen ur här nu. Brun och grå. Ja, vi har en hel del soliga dagar också, det har vi verkligen. 
MEN naturen i sig ÄR just sådan som i sången. Och just idag är det verkligen grått.
Har jag problem med det? NEJ!
Längtar jag till Kalifornien och sommaren? Ja, till Kalifornien skulle jag gärna åka och hälsa på en viss person. Såklart. 
Sommaren? Längtar inte till vare sig vår eller sommar. Jag vill ha vinter ett bra tag till först. 



MEN … idag tänkte jag ändå ta er med till sommaren, eller till sensommaren/förhösten rättare sagt. Vi ska till Småland! Till en resa jag gjorde ner till min svågers ärvda fina gård utanför Vislanda. En plats jag verkligen kommit att älska med åren.
Jag har ju faktiskt en hel del att berätta om min långa sommarsemester i både Sverige och Finland ...
DET här är det andra resebrevet från denna plats. Det första resebrevet skrev jag i oktober, den som känner för det kan läsa det här. 



Jag har turen att bli medbjuden till Kronobergs vackra län nästan varje gång jag är i Sverige.
Jag har inte varit där på vintern, förstås. Ej heller på våren, men jag har varit där i både midsommartid, mitt i sommaren och under förhösten. Älskar detta ställe!
Min syster och svåger har även köpt ett litet torp i närheten av Kroksnäs som de renoverar just nu. Då vi är där bor vi i Håkans farmors, farfars och farbrors gamla hus. Huset med mysfaktor galore!
Ett hus att TRIVAS i!!
Jag är så tacksam för att jag fått tillbringa så mycket tid här.



 

Håkans kära släktingars gamla hus där vi huserar.  Love it!!



I början av september for vi ner och spenderade en långhelg där.
Jag njöt av naturen, morgon och kvällsljus, goda middagar och många fina samtal.
Larry David och Curb your Enthusiasm på dvd som underhållning ibland på kvällarna.
Men mest blev det en massa snack i det mysiga köket då kvällen kom. Bilresor på småvägar där jag inte fattar att någon kan hitta. Men Håkan kan sin hembygd såklart.


 

Som här till exempel.



Det här är en otroligt vacker del av Sverige. 
Nästan som en saga. SÅ här skulle jag kunna bo, i ett hus på landet men med närhet till en större stad (Växjö). 
Platsen kallas ju SÅ passande för  Sagobygden likaså, och det FATTAR jag fullt ut!!



En dag gjorde vi ett besök i Piggaboda Kvarn!!
Ärligt talat, denna plats är bara helt UNDERBAR!!
Christer och Ingegerd (goda vänner till Håkan och hans föräldrar) driver denna kvarn, och den som vill kan komma dit och vandra omkring på deras gård, gå ner till sjön Tjurken som de bor vid, se hur man malde säd till mjöl förr i världen, köpa honung från deras bin. 
Man kan även bo där i husbil, de har en liten ställplats för sådana. Men jag tror inte de tar emot fler än fyra bilar samtidigt. 
Man kan  även grilla här, bada i sjön, hyra en liten roddbåt eller kajak …
En sagoplats ÄR detta! Mitt i Sagobygden!

Befinner du dig i den här delen av Sverige i vår eller i sommar så ÅK dit!!!


Behöver jag säga att jag föll som en fura för magin som råder på denna plats?


Häng med!!


14 comments:

Yvonne said...

Åh, så vackert det är i den delen av Småland, ja, finns säkert fler delar kan jag tänka mig. Vilken pärla att ha tillgång till. Sverige/Småland skulle behöva använda dina vackra bilder för att locka till sig fler turister. Tror man blir lite hemmablind och inte ser allt det vackra som finns runt omkring en när man ser det hela tiden.

Piggboda Kvarn, bara sååå mysigt.

Äpplen ser verkligen lockande ut, och nu får jag lite hemlängtan, älskar svenska äpplen och nu för tiden kan man ju äta dem nästan året om, såklart inte lika goda som de första skördarna är, men fullt njutbara.

Kul med lokalodlad honung och jättegott förstår jag.

Ha en fin onsdag säger jag från ett även idag blåsigt Spanien och skickar en kram

Cari said...

Så fantastiskt vackert.
Och du är en så duktig fotograf.

Brysselkakan said...

Är ju född och uppvuxen i Småland (Jönköping), bott i och utanför Eksjö på olika ställen, i Växjö och utanför så känns som hemma att se dessa bilder. Men saknar det inte för älskar att bo vid Mälaren! Och så bor ju äldste sonen i Växjö så de trakterna besöker vi ju till och från. Och med både mina och T:s föräldrar utanför Eksjö blir det ju besök där med i bland.
Men vackert är det och jag förstår att du gillar att vara där!

Annika said...

Yvonne:
TACK!!
Ja en så fin del av Sverige.
Får alltid sådan Astrid Lindgren-känsla där.
Tack, ja jag tänkte att jag skulle tipsa iaf Ingegerd om inlägget för hon följer mig på insta.


Ja, jättefint där vid Piggaboda. Så så gulligt.

OCH visst är det ngt alldeles speciellt med svenska äpplen. Man riktigt känner syrlighet och sötman i det när man ser bilden.

Kramar och tack för dina ord!!

Annika said...

Cari:
Tusen tack fina du!!
Dina ord gör mig glad!!!

Annika said...

Brysselkakan:
Kan ärligt säga att jag älskar det landskapet!!
SÅÅ himla FINT!!
DU kommer verkligen från en vacker plats i Sverige. Och E 4 vid Vättern är ju bara SÅÅÅÅÅ otroligt vacker!!
Men Mälaren är inte dum den heller :-)
Precis, du åker ju till det vackra Småland titt som tätt, mysigt.
Ja, jag trivs verkligen där!!

Anonymous said...

Vilka fina minnen från Småland. Härligt att du får komma dit och hälsa på.
Så många ställen jag också skulle vilja se i Sverige. Tänk att hyra en bil och bila från söder till norr. Nån gång kanske.

SB

Elisabeth said...

Tog fram Ryssby på kartan och konstaterade att det ligger i Ljungby kommun - där sökte och fick jag jobb en gång, men tackade nej eftersom jag hellre ville ha det jag har nu. Lite roligt sammanträffande faktiskt.

Dina foton är verkligen HELT underbara! De gör verkligen platsen rättvisa, för då fångar inte bara utseendet utan också stämningen. Jag skulle gärna besöka de delarna av Småland, hyra en liten stuga vid en sjö eller något liknande. Fast när det blir sommar vill jag helst ägna mig åt trädgårdsarbete hos mina föräldrar, och resten av året finns inte riktigt tiden.

Annika said...

Susanna:
Så himla fint. Älskar att vara där.
Gör det, Susanna!!
HYR bil och kör runt. DET är en upplevelse.
See you tomorrow :-*

Annika said...

Elisabeth;
Japp, Ryssby ligger i Ljungby kommun. Tror Vislanda ligger i Alvesta kommun. Tror att Håkan är precis på gränsen, men i Alvesta kommun. Vet tt han sagt att gränserna är så nära där.
En trevlig del av Småland. MEN du är ju också i en superdel av landskapet själv numera. INTE dumt!!
Tänk ändå så nära att du tog det jobbet i Ljungby. Kul!!


TACK!!!
Ja, denna del av landskapet är ju så fin.
Så roligt om jag lyckats fånga stämningen också. blir glad över att höra det!!
Ngn ngn kan du säkert hyra en liten stuga vid ngn av de många, många sjöar som finns där.
Mysigt med dina flädrars trädgård också!

BP said...

Där är verkligen mysigt och idylliskt. Förstår att du trivs där. Det skulle jag också göra, men jag skulle inte vilja bo där permanent. Alldeles för långt till nästa "storstad";-)
Härliga bilder som verkligen förmedlar stämningen i hjärtat av Småland:-)

Annika said...

BP:
SÅ så mysigt där!!
Fattar vad du menar med att bo där, min syrra känner likadant :-D
Tack snälla för att du gillar mina bilder!!

bettan said...

Makalöst vackra bilder som lätt kunnat platsa i ett lyxigt turistmagasin.
Bullerby-känsla av allt är idyll.

Så roligt att få följa med.

KRAMAR!!

Annika said...

Bettan:
TACKAR!! VAD gullig du är som skriver så. TACK!!!
Visst är det Bullerbykänsla!!
Håller med!!

TACK för att du hängde med.

KRAMAR!!