Friday, October 22, 2021

Sagobygden





Godmorgon fredag!!




Idag ska ni få hänga med på en liten tur ner till det sköna Kronobergs Län i Småland.
Vi ska till trakterna mellan Ljungby och Växjö! En av de allra finaste delarna av Svea Rike, om ni frågar mig!


Nästan varje sommar har jag  haft lyckan att bli medbjuden ner till denna plats som jag lärt mig älska så mycket. 
Det är min svåger Håkans farmors gamla hus vi vistas i. Håkans barndomshem ligger på andra sidan vägen, men numera är det sålt och Håkans föräldrar har flyttat till en lägenhet inne i Ljungby. Men skogen och marken omkring äger Håkan och hans familj.
DET ÄR så vackert där!
Som en sagoidyll allting. Det är inte för inte som trakten faktiskt kallas Sagobygden.



Min syster och svåger har dessutom köpt ett litet torp i närheten som de håller på att renovera och rusta upp. Det är alltid kul att se hur långt de har kommit.



Eftersom jag var där i fem dagar kommer jag att dela upp det här inlägget i två delar. Jag har alltför många foton att klämma in för att ett inlägg ska räcka, hehe.



Nu ska ni få hänga med mig till Kroksnäs!!







Med detta önskar jag er alla en jättetrevlig och fin helg!!

23 comments:

Anonymous said...

Yvonne said....
Fantastiskt vackert i Småland. Vi åker ju utanför Ljungby när vi åker till Malmö, men har tyvärr aldrig stannat mer än för att tanka bilen. Tänk så vackra platser det finns i Sverige, ja säkert i alla länder. Älskar de där röda husen med vita knutar.

Så fina bild med rönnbären, tyckte rönnbären hemma var så konstiga i år, inte alls så röda som vanligt.

Äpplena, gör att jag nu får riktig hemlängtan, så gissa om jag kommer att stoppa i mig mängder från nästa fredag. Lingon och kantareller är också mina favoriter, mums!

Jättefina fönster som din syster har målat, så snyggt! Mysigt att ha ett helt torp att göra fint både ut och invändigt, och så att det passar in i landskapet.

Stor kram från ett väldigt blåsigt Spanien som dessutom bjuder på en mörk himmel, så regn är nog i antågande

Humlan said...

Nu har jag läst ikapp denna vecka och njutit av alla dina bilder. Resebrevet i onsdags med fantastiska vyer och alltid lika roligt att få följa med er! Jag förstår att det var fantastiskt att börja dagarna med den utsikten när ni vaknade.

Av olika skäl kan jag inte ha samma stil på kläderna som du har, men jag vet att jag alltid har gillat din höst-vinter stil och jag förstår att du trivs i den.
Visst är det lustigt att man plötsligt har ändrat färg och passar i andra färger! Tidigare kunde jag absolut inte ha t.ex. vitt, nu går det helt plötsligt! Mitt hår har blivit mörkare med åren och jag har en hel del grå-vita hårstrån, men inte så mycket att jag färgar det, får se hur jag gör framöver. För jag håller med dig, de som får en snygg grå färg (vilket alla tydligen inte får enligt min frisör) gör helt rätt i att inte färga det.

Er höst låter verkligen fantastisk och jag förstår att du verkligen älskar den! Soliga höstdagar är underbara och med en skön temperatur dessutom så kan ni njuta ordentligt av den. Här är det en solig men blåsig dag i dag, men jag tar det lugnt inomhus, för att jag måste klara av att göra inbokade saker i morgon, men solen där ute ropar verkligen på mig.

Fina bilder från Småland också! En fin miljö och härligt att promenera i, fast just nu ska man vara väldigt färggrann om man ska röra sig ute i skogen utan risk för att bli skjuten!

Ha en riktigt skön helg!
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
Jag är fasiken KÄR i Småland, tror jag.
ÄLSKAR det landskapet!!!
Precis, tänk så mkt vackert man aldrig ser. Man bara pyser förbi.
Så är det verkligen. Ljungby är ju inte världens metropol precis, men ACK och O så vackert det är en bit i från staden.
Som du säger, så många vackra platser det finns i alla länder.
SÅ är det.

Rännbären var nästan overkliga. SÅ röda.
Jasså, det var inte riktigt lika i Sthlm då?
Minns det knappt, minns bara hur fina de var i Småland.

Svenska äpplen, det är ngt speciellt med dem!!
SAKNAR!!
Förstår att du också gör det!!

JAAA, min syster är ju så bra på det där med färg och form. Hon har jobbat jättehårt med de där fönsterna. Älskar kombination.

STOR kram från ett soligt och blåsigt Reston också. OCH en trevlig helg!!

Annika said...

Humlan:
TACK Humlan!!!
Så roligt att du gillat det du läst.
I nästa vecka kommer ännu ett resebrev.

TACK Humlan!!
ja, vi har kanske lite olika klädstilar, men det är bara roligt.
Jaa, det är verkligen tydligt det där hur man ändras ju äldre man blir. Alltså att det bara inte går att ha vissa färger längre, både på kläder och smink.
Förr kunde jag har superstarka färger, kornblått, cerise, riktigt gult.
Nä, det går inte längre. Det blir för hårt.
OCH du kan ha vitt nu ... det är ju härligt.
Svart funkar väl kanske hela livet, men det blir ju lite trist.
Det är nog sant det där att alla inte får en vacker grå färg. Jag hoppas jag blir vithårig, eller får en sådan där stålgrå look.
Min pappa har vitt hår nästan. Min mamma är inte speciellt gråhårig fastän hon är 81.
Men hon är blond, och det syns ju inte lika mkt då.

Vår höst är verkligen fantastisk.
Älskar den.
Vet att den inte är lika ljuvlig hemma.
Mysigt att ni har sol!!


Småland ja!!
ÄLSKAR det lanskapet. Men nej, nu skulle jag inte vilja gå i skogarna där. GULP!!


Kramar och trevlig helg!!

Erica said...

Så sjukt underbara bilder!
Förstår att du längtar tillbaka till promenader i den naturen!!
Småland känns lite som mallen av svensk sommaridyll.
Jag har aldrig varit i Småland. Eller ja, vi måste ha kört igenom landskapet under vår Sverige-runt-resa 2002, men det är inte en av platserna jag minns.
Kanske måste åka dit någon gång framöver.
Det enda jag är livrädd för är dock fästingar... Har aldrig haft en fästing i hela mitt liv, och vet ju att de är vanligare söderut. Usch!

Älskar som sagt dina bilder i detta inlägg!
Det är PRECIS bilden jag ser framför mig om hur jag vill bo!
Nu ska jag såklart inte gå förbi allting jag skrev på min blogg om romantisering. De tankarna finns såklart alltid med mig, men att bo mitt i en sådan lantlig idyll är verkligen en dröm!
Med moderna bekvämligheter och ett passande jobb (hemifrån...) tror jag på riktigt jag skulle älska det!
Och igen; dina småländska bilder personifierar verkligen min drömbovärld :-D


Hoppas du får en riktig toppenhelg i finhösten!
Kramar /Erica

Susjos said...

Underbara foton, och visst ser man att de är tagna i Sverige! Ljuvligt! Fint att få se lite sensommarbilder nu när hösten är här!
Ha en fin helg, jag ska ge mej ut i mörkret och , med reflexväst och cykla till jobbet!
Ha en fin helg!
Kram

BP said...

Vilken fantastiskt duktig fotograf du är! Makalöst:-)
Precis som du älskar jag fönstren i orange och grått - så läckert. Å stugan är ju verkligen inte liten direkt...

Skuggspelet både på marken och i fönstren är suveränt. Som sagt, vilken fotograf du är:-)

Channal said...

Vackert! Idylliskt! Bilderna fångar känslan av tidig september... Barnen i Bulleryn, Raskens eller Utvandrarna. Såg filmen Utvandrana på SvtPlay nyligen. Så bra! Ja, dina bilder fick mig att tänka på filmen. Den ska filmas på nytt. Spännande!

Trevlig helg och Kram! Anna

bettan said...

Tänk vad många idyller det finns på vår jord. Torpet i Småland är bedårande och omgivningarna är verkligen som i en saga.
Fönstren är suveränt fina. Makalöst arbete och då menar jag inte bara målandet.
Dina foton är ljuvligt vackra.

Har läst ikapp och vet hur jag våndades inför att sluta färga mitt hår. Hade så många fantasier om att jag inte skulle känna igen mig själv, åldras massor av år osv.
Det är nu ganska precis fyra år sedan jag tog beslutet med god hjälp av min frisör att nu får det vara nog.
Mitt hår växer fort och eftersom jag har en kort frisyr klipper jag mig var femte vecka. Utväxten var inte att leka med.
Inte en dag har jag ångrat mitt beslut. Njuter av mitt gråa och njuter av att slippa färga och greja en gång i månaden.
Nu när jag ser tillbaka på gamla foton ser jag att det var hög tid att sluta färga.
Kontrasterna hårfärg/hy var inte alls bra. Det mörka blev alldeles för hårt och mitt hår såg verkligen färgat ut.

En sak till. Det här med kläder. Nu när jag är pensionär använder jag mindre av mina kläder. Tycker inte det är nån vidare mening med att "klä mig" om jag inte ska ut och iväg på ärende eller träffa någon. Det blir mestadels hemma-mys-kläder. Hur gör du? Klär du dig "ordentligt varje dag?"

Önskar dig en fin helg.
KRAMAR!!

Elisabeth said...

Vilka helt underbara foton, speciellt det fjärde, det efter flugsvampen. De skulle platsa i en marknadsföringskampanj för Småland/Sverige, för du fångar stämningen och känslan så bra.

Torpet är verkligen gulligt, och visst är det mycket tomt till? Alltid när jag ser foton från små torp tänker jag att jag borde skaffa ett, men sedan blir jag likaledes alltid osäker på om jag skulle våga vara på ett litet torp i skogen, speciellt när kvällarna är mörka(re).

Beträffande att låta håret bli grått, så nej, jag är inte där än. Det gråa i mitt hår är dessutom inte grått, utan snarare vitt. Skulle nog faktiskt nästan kunna passera som ljusblond. En kollega till mig har sådant där snyggt grått hår, stålgrått liksom, och hon passar verkligen bra i det.

Bettan said...

Vilket fantastiskt ställe, så otroligt vackert!

När det gäller håret, så väntar jag på den dag jag kan sluta färga det. Försöker hålla mig så nära min originalfärg som möjligt, men precis som du måste jag numera ljusa upp färgerna något.
Men att låta bli att färga är inte aktuellt - än. Dels för att familjen av någon anledning är helt emot det, men också för att min hårfrisörska har konstaterat att det är långt kvar till det grå har kommit så långt att det blir snyggt. det är fortfarande stora delar av håret som inte är grått, utan utväxten blir åt det mer orangea hållet eftersom jag var mörkt kastanjefärgad med mycket rödtoner i "original" Så det blir att vänta lite till.
Jag är väldigt avundsjuk på min yngre syster som har väldigt vackert stålgrått/silver här, och mamma som är silvervit. Men den som väntar på något gott.. ;)

Bloggblad said...

Fantastiska bilder! Ljungby har jag bara passerat på E4:an. Men naturen är rätt lik den vi har i S:t Annas skärgård. Längtar sååå efter sommar i vår stuga när jag ser dina bilder. Tidiga morgnar upplever jag sällan, men däremot sena kvällar.

Annika said...

Erica:
VISST är det en helt underbar natur.
Fantastisk!!
OCH just Småland är som ett sagolandskap.
Ja, fästingar ja ... de finns ju där förstås. Men har ni dem inte hos er också? Vi har många av dem i Österbotten, trodde de var nästan lika vanliga över hela Sverige/Norden. Vidriga, vidriga kryp.
Här finns de ju också i parti och minut.
Hemska. Känner två personer här med kronisk borrelia. OCH jag känner faktiskt en person som dött av ett fästingbett. SÅ frigging scary!!!

TACK snälla Erica, jag känner som du!!
Jag skulle också kunna bo där. Det har jag sagt till min svåger också, haha. Skulle nog faktiskt ganska lätt kunna flytta dit, tror jag.
Iallfall på prov i ett år. Tycker folket därnere är trevliga också.
Tack fina Erica!
Hoppas din helg varit toppen!!
Kramar från mig!!

Annika said...

Susjos:
TACK!!
Ja, de är liksom urtypen av Sverige.
Love it!!
Visst är det skönt med lite sommar på hösten.
Hoppas att din helg varit bra och fin!!
Kramar!!

Annika said...

BP.
TACK snälla BP!!
Blir ju jätteglad över dina snälla ord!!
Visst är färgkombon på torpet läcker!! HÅLLER med. DET har min syster verkligen kämpat med.
Torpet är absolut lagom stort, två våningar, två sovrum, supermysig kök och vardagsrum (blir det när allt är klart)
OCH ja, Håkans farmors gamla hus ÄR stort. OCH sååååååå mysigt.
TACK igen BP, foto är ju ett stort intresse för mig.
HOPPAS din helg varit bra!!

Annika said...

Channal:
TACK!
Känner exakt som du, tänker på alla de där stora berättarna som skildrat Småland. Tänker på dem, och miljöerna, varje gång jag är i Småland.
Jag har Utvandrarsviten på DVD. Fullkomligt mästerverk!!
SÅG att de ska spela in den igen, eller håller på. Spännande.
Hoppas du haft en fin och bra helg!
Kramar!!

Annika said...

Bettan:
VISST gör det:
OCH tänk så mkt man aldrig kommer att få se!!
Vi får glädja oss över det vi faktiskt kommer att se, och har sett. Ljuvliga platser!!
Visst är fönsterna vackra, och mun syster har spenderat många timmar med dem. Färgerna såååå noga utvalda.
TACK för dina fina ord över mina foton!! Blir glad!

JAPP, alla (nästan) som jag känner som låtit håret växa ut och bli grått är SKITSNYGGA. Känner till ett undantag, tror den tjeen började lite för tidigt. Hon var inte tillräckligt grå. MEN hon blir det ju, Dock, skönt för henne att slippa den eviga färgningen oavsett).
Ja, du är sååå fin i håret, Bettan!! Jag har märkt attt grått hår inte åldrar, det ser bara RÄTT ut!! Blir som sagt oftast sååååå snyggt.
Lättare med utväxt när man har kort frisyr, som du!
Klart värt väntan dock, kommer själv att göra slag i saken då jag blivit lite mer grå. Absolut!!

Haha, jo jag klär mig faktiskt "ordentligt" varje dag. Men, i såna kläder jag älskar och trivs i. Mkt klänningar blir det, eller leggings med stora tröjor.
Men "klädd" är jag oavsett faktiskt. HIHI.

Kramar i massor!!!

Annika said...

Elisabeth:
TACK!!!
Alltså den där gläntan i skogen, som ju är ett kalhygge, var som MAGI den morgonen Jag såg ju genom skogen att det var en öppning, var bara tvungen att gå dit.
OCH där var det som en dröm,solens uppgång, dimma och så färgerna.
DEN är min favorit också!!
Deras eget lilla torp har en del mark omkring sig, ja. MEN runt Håkans farmors hus är det massor, massor med skog och mark som är i hans ägo. SÅ ja, det finns att sköta om sas, haha.
Runt det lilla torpet får de mest pyssla med den trädgård som ligger runt huset.
Det finns en del gulligt där i form av blomster.
Ärligt, jag skulle inte palla att vara ensam i ett litet torp i skogen. NOT a fat chance. Får mörkrädd. men med sällskap skulle det gå toppen!!

Vet du, du skulle förmodligen bli SKITSNYGG i ditt vita hår. DET tror jag.
MEN, du är ung, och jag fattar att du inte är redo!!
Det är föst på senare år jag börjat tänka mer och mer på detta.

Hoppas du haft en fin helg!!

Annika said...

Lisbeth:
VISST är det fint!!
Älskar att vara där!!
Ja, det är svårt det där med håret. Man kan inte ha för starka färger längre, så som jag kunde förr så jag kunde vara rödhårig. Skulle inte funka idag.
Eller, de gånger då haft ganska mörkt hår med slingor. Nope. Omöjligt.
Man ser det så väl mot den åldrande hyn. Det måste vara ganska ljust idag.
Aha, så din familj är emot det??
Ja, jag kan tror att vi är ungefär lika med det gråa i fasen det ligger i.
Men en dag. DÅ!!!!
Hoppas du haft en fin helg!

Annika said...

Bloggblad:
TACK!!!!
Japp, vi brukar ta E4:an vi med när vi åker ner, sen svänger vi av vid Ljungby!!
Känner att även jag längtar till Småland nu.
SÅ jag förstår dig :)

Erica said...

Angående fästingar: Nej, när jag växte upp existerade de i princip inte här uppe. Tror jag var i sena tonåren eller tidiga vuxenåren när jag hörde talas om fästingar första gången.
Vi befann oss på ängar, bland högt gräs och dylika ställen på somrarna under barndomen, men det var aldrig någon som "fick" (hittar inget bättre ord) någon fästing. Tror inte ens vi ägde någon fästingborttagare.

Nu under de senare åren har de dock börjat komma lite hit upp också. De har blivit vanligare än de var under mina uppväxtår.
Dock har jag fortfarande aldrig (hittills) haft någon på mig.
Tack och lov och peppar peppar! :-D

Vi har mest bara plågats av sådana irriterande kryp som mygg, koggamoj, getingar och sådana.

MVH /Erica

Annika said...

Erica:
Det var nog ungefär detsamma då jg var liten. Visst fanns fästingar, men inte som IDAG. OCH absolut inte lika giftiga som idag.
Minn nog fästingar från hela min barndom, ffa i Österbotten. Och jag vet att min mamma och moster som barn minns när korna hade hela juverna fulla med sådana som de bägge fick plocka bort.
men den stora skillnaden idag är hur mkt skit fästingar sprider, så var det inte då.
DET är verkligen otäckt med alla fästingburna sjukdomar som finns.
jag har haft en fästing en gång, men det var här i US. Konstigt nog aldrig i Norden. Märkligt det också.
Vet att Sara, min syster, sa att de fick en del fästingar i Småland i somras. De var så noga med att kolla varandra varje kväll.
Fästingar är verkligen ett satans läskigt kryp.
VAD är koggamoj??? Nyfiken. Bromsar kanske? Får googla :-)
KRAMAR!!

Annika said...

Erica:
AHA! Harkrank!! Krankmoder!
NU vet jag, hihi. TACK google.
Ja jag gillar inte dem heller fastän de är totalt ofarliga. jag och mina syskon kallar dem för modersmyggor. HAHA.