Tuesday, January 18, 2022

Weekend




Good morning Tuesday!



I hope your weekend was good!
I also hope, of course, that you are all healthy and that you are managing to stay clear of Omicron.


The young quartet in LA are fine and healthy again. 
Back to normal. SO nice.
Karolina tells us that having Omicron was like having a fairly bad cold, but it was not at all as bad as suffering from the flu. She was able to work thru out her illness. Luckily for her she did not have a lot of tasks to take care of. She had plenty of time for rest, too. 
It really is important to take time out for rest when you are sick.
I am so happy to report that the four young ones are fine again. 


We’ve had a very cold weekend here in my neck of the woods.
Now, now ...  DO remember THIS, everything is relative in life. What I call cold here might not be cold for y’all ;-)
We woke up to 12 F (-11 C) on Sunday morning. It was 23 (-5C) on Saturday morning. As I have told you before, this house (and many, many others) are not built for this kind of cold weather. It is a good thing we have three extra electrical heaters in this house, one on each level.


BUT, there are also blankets and candles and what not … 
AND, there is always time for walks. Just dress accordingly and you’ll be fine.
Peter and I headed for a trail we had never walked before in the suburb of Annandale here in Fairfax County. We got 10 km under our belt. It was chilly, but we were not freezing at all. The path was dry and free of ice as well so I did not need my crampons.
We were (surprisingly) SO not the only ones out and about. NO, there were a lot of people taking the lake loop around Lake Accotink this past Saturday.
In the evening, we made short ribs in wine sauce with riced potatoes, so good on a cold night.


It was so pretty when the snow was falling. Peter and I ventured out in “our backyard”— aka the golf course— as usual. Lovely.
However, the beautiful snow did not stick around as it started to rain later in the evening. BUMMER!! Yesterday, it was just plain gross outside. Wet, gray, slushy, icy and windy. YUK.  I did not even venture out on my morning walk.



 


We have a lot of deer living in the woods.  Way too many.  But this one was pretty cute as he/she looked at me in the falling snow.


I should move north, I think.  Give me some really cold and snowy winters already.
I’ll take Vermont, upstate New York, Maine, Minnesota or … I am so tired of these unreliable Mid-Atlantic winters. 


Anyhoooo, have a good Tuesday in your neck of the woods.

18 comments:

Susjos said...

Imponerande att du gillar snö och kyla, brrr säger jag! Men dock, jag ser fram emot att varje år åka till Järvsö för lite skidåkning nerför, det gillar jag!

Så skönt att de är friska allihopa i LA, själv har jag fått min mans förkylning och snorar som bara den, snabbtestet visar ingen covid, men nu har jag också tagit ett PCR -test, så får vi se vad den visar, det är visst svårt att slippa få den där omikron!
Jag håller mej inne och längtar till att jag blir frisk!
Ha det fint!
KRAM!

bettan said...

Underbara nyheter från LA. Så skönt de är friska igen. Var och varannan i min omgivning är drabbade av omikron så det är väl som sagt endast en tidsfråga innan den slår till.
Linda berättade att i Hugos klass är de endast 8 av 25 elever som är i skolan.
Oroar mig konstant för att Linda ska drabbas. Som du troligtvis vet tar hon bromsmedicin för sin MS. Den skruvar ner hennes immunförsvar(hela poängen med bromsmedicin eftersom det är hennes eget immunförsvar som attackerar henne). Hon har väldigt litet antal vita blodkroppar och trots tre doser vaccin så är hennes skydd mycket klent för att inte säga obefintligt. Fick reda på efter hennes rutin-läkarbesök idag att om hon testar positivt ska hon läggas in på sjukhus och få antikroppar intravenöst. Stor lättnad för henne men även för mig.
Ja, det blev en lång utläggning av onödigt vetande men det handlar ju om ens oro för sina barn oavsett hur gamla de är.

Jag älskar den första bilden av de kala stammarna och den lövtäckta marken. Den gick rakt in i mitt hjärta. Säger kanske en del om mitt sinnestillstånd(!) men jag tycker den är mycket vacker.

Bilden av dig är jättefin. Det syns verkligen att du gillar när vintern levererar snö och minusgrader.

KRAMAR!!

Yvonne said...

Så skönt att Karolina och gänget är friska nu, verkar ju som de flesta slipper rätt lindrigt undan. Vår son ringde i helgen och sa att han snabbtestat sig och det var positivt så nu jobbar han hemifrån denna vecka. Han är mest irriterad och tycker inte det är mer än en vanlig förkylning och att han kunde jobba men får inte. Vi föräldrar är jätteglada att det är så lindrigt, ffa när vi befinner oss 340 mil ifrån. Nu har han beställt ett riktigt test från 1177 som skickas på analys och är säkrare.

Dina vinterbilder utan snö ser ut som vår senhöst hemma, snöbilderna ser man hur lyckliga ni är med snön.

Snö och rådjur, vackert men helst bara som en bild.

Ha en fin tisdag och en kram kommer från Soliga Spanien

Brysselkakan said...

Skönt att höra att de är friska i LA!

Och förstår att du gillade snön! Men inte att frysa hemma, vi har ju kaminen att ta till!
Du skulle nog bo mer norrut! Hos sonen i Pullman, WA har det varit massor av snö! Upp mot en halvmeter och de fick skjuta på skolstarten med två dagar för att det inte gick att ta sig över bergen från Seattle, passet var stängt.

Önskar dig en fin dag!

Annika said...

Susjos:
Haha, jaaaa!! Jag bor lite för långt söderut bara för att verkligen få njuta av det.
Borde bo i en nordlig stat.
Det skulle passa mig.
Gillar inte nyckigheten med vintrarna här. Tröttsamt.
JUST det, du brukar ju åka till Järvsö me dina kompisar, SÅ mysigt ju!!!

Jasså, du åkte på din makes förkylning. Litar inte på det där hemtesterna riktigt, bra att du tagit PCR.
Håller alla tummar för att detta inte ska spöka till det med din op.
HÅLL dig inne och ta det lugnt och KRYA snarast.

KRAMAR!!

Annika said...

Bettan:
Jätteskönt att kvartetten är friska igen.
en lättnad.
JAAA, herregud alla verkar insjukna i den.
SÅ tröttsamt att det inte är KLOKT!!
ÅTTA av 24!! Inte klokt. Inte klokt. Är det omikron då förmodligen? Förstår ju att vanliga förkylningar grasserar som bara den också + flunsan, men den brukar väl inte drabba barn.
Vidrigt iaf, usch och fy med alla sjukdomar överallt.
SÅ tröttsamt.
Linda ja ,vet ju att hon har underliggande elände. JAG förstår så väl din oro för henne. OCH hennes egen.
MÅ hon få slippa den. MÅ hon.
Men bra att hon tas in direkt och får den där dundermedicinen isf. USCH nu får detta elände vika hädan.



TACK, du menar bilden på en vanlig DC-vinter! Den med kala träd och bruna löv.
Ja, den visar hur det mestadels ser ut här under vintern.
Dina ord berör mig också.

Stora kramar till DIG!!!

Keith said...

The deer wants some money for you using his/her image on your blog :-) We did have some nice snow the other night. Never lasts around here. If you move to Vermont, upstate New York, Maine, or Minnesota, I will come visit and bring my X-country skis. Not that I have any, but will get some since you would live in the Snow Belt.

Annika said...

Yvonne:
Ja, nu är kvartetten friska igen.
BRA det.
Jaha, så i din familj nu också ... Inte klokt detta alltså.
Det känns som om det är ett berg av omicron nu.
Precis vad K sa, som en förkylning av det lite tyngre slaget. MEN inte ens i närheten av en flunsa. Tack och lov för vaccinets effekt ändå. Jag är säker på att det spelar in.
Ja, ni är långt borta från honom nu, jag vet ...
Men daglig kontakt räcker långt, att få höra rösten. Checka in. Allt sånt.
För j-gt allting nu, tycker jag.
JAPP, PCR test bäst, absolut. När K tog snabbtest (antigen) visade det neg. Det var först på PCR som det kom tillbaka positivt. Litar inte på det där hemtesterna.

Exakt, det kan se ut som senhöst här i fem månader. Karolina saknar det inte alls, haha. DET vr nog det hon tyckte sämst om dp hon bodde på denna kust, haha.
OCH det är färglöst.

Jadu, Yvonne ... Vilka tider.
Håller alla tummar för din son, tack och lov att de får det lindrigt.
Tack vare vaccinet, det är nog säkert.
Men kan det inte bara få sluta.

Kramar från ett rått, grått och isigt Reston!! PÅ samma breddgrader men ändå så olika.

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, jätteskönt.
en liten lättnad. En lättnad också att ingen av dem drabbades svårt.

Nu är vädret bara värsta tänkbara, is, grått och runt noll.
USCH;
Ogillar.
Skulle absolut behöva bo där riktig vinter finns hela vintern. Som i Pullman :-)

OCH att frysa inomhus? VIDRIGT!!
Det gör jag nu. Fryser.

Ha det toppen!!!

Annika said...

Keith:
Yes, model status on that deer, HAHA!
Compensation now, please :-D
Yes, I'll move to the snow belt.
NOW!!
And to see you on x-country skis, yes!!!!!

BP said...

Att USAs östkust drabbats av snöstormar har BBC berättat om. Man såg alla stora amerikanska bilar krypa fram på vägen utan vinterdäck. Så det är nog lika bra att det ofta är snöfritt hos er.
En härlig selfie på dig. Du ser verkligen nöjd ut där i snöyran:-)

Från Glam till Damm said...

Hej,

Så skönt att dottern har tillfrisknat, och alltid så fantastiskt bra när man kan jobba hemifrån trots covid och slipper komma efter och dessutom förlora lön. Jag kunde också jobba hemifrån.

Vilket väder! Ena dagen är det vår och nästa full vinter igen.

Kul att hitta nya vandringsleder.

Varm kram och ha det gott!

Anneli

BP said...

Me again: Glömde ju kommentera ungdomarnas tillfrisknande. Så skönt för gänget, dig och Peter.
Det där rådjuret verkar totalt orädd, eller så tokzoomade du. Å när hanen inte har horn kan man verkligen inte se om det är en kille eller en tjej;-)

Elisabeth said...

Skönt att Karolina och de andra är friska igen! För dem förstås, fast kanske ännu mer för dig. ;-)

Jag hade, som du vet, uppskattat DC-vintern, den snöfria varianten alltså, haha. Färgerna har sin charm, och jag tycker att det är mycket finare med dem än ihopsjunken, smutsgrå snö och snöhögar kryddade med grus, som det så ofta blir här. Förra vintern var ett fint undantag - då kom det MASSVIS med snö, och sedan var det minusgrader i flera veckor. Då fortsatte snön vara sådär vit och fluffig och då tyckte jag faktiskt om den!

På tal om att frysa inne: En sak jag verkligen uppskattar med min lägenhet är att den är så varm och skön. Behöver knappat ha på elementen om det inte är jättekallt, det är lagom temperatur ändå! Lite skillnad mot en av lägenheterna i Göteborg; där var jag tvungen att vända mig åt andra hållet i sängen när det blåste och/eller var kallt, annars blev det kallt eftersom det drog så mycket från fönstret. Inte så trevligt!

Annika said...

BP:
INGEN har vinterdäck här, det är helt sant.
Tror inte man har det i staterna norrut heller.
Det blir kaos vid snö. Alltid.
Det är därför skolor stänger etc.
Men härligt är det likafullt, som en gåva av vädergudarna. som sagt, man ska slippa ge sig ut i det dock. Med bil.
Tror det kan bli en ganska tuff vinter, men vi får se ...
TACK, haha, ja jag gillar det ju och det syns väl ,hihi!!

Annika said...

Anneli:
Så skönt att Karolina och co är friska nu.
en lättnad.
Hon ska skicka de antigentest hon hade hemma till oss, haha. Fast jag litar inte riktigt på dem, litar bara på PCR.
Men sure, send them on.
Mkt bra att kunna jobba hemifrån, det blir en räddning. Bra att du också kan det.
Vädret är som alltid här, en berg o dalbana.
Dock, kylan är konstant nu, gillar det.

KRAMAR!!

Annika said...

BP:
SÅÅÅ skönt!!!!
Jag är så glad att kvartetten mår bra.

Nej, hjortarna här är totalt orädda typ. Det vara ytterst lite zoom där.
Ganska less på de där djuren, haha.
Ibland kan vi ha fem stycken utanför huset. De äter upp växter, sprider borrelia och jag vet inte allt. Jobbiga.
Men ibland lite söta.

Det där var en hen, helt klart. :-D

Annika said...

Elisabeth:
Jätteskönt att de unga fyra är friska nu!!
YES, kanske ännu skönare för mig, hihi!

Håller faktiskt med dig, snöhögar med grus, smutsig snö och isiga partier är fulare än min vanliga vinter. Absolut.
Fulvintern är inte vacker.
OCH den vackra vintern får ju ALDRIG ligga kvar. Det blir så värdelösa då det kommer och sen bara försvinner.
Men om det hade fått ligga kvar hade jag älskat det.
AHA; du ser, tom DU gillar fluff och finvinter :-)
KUL!!


Ja, jag viker morgonens inlägg till att frysa inomhus. Vilket amerikanskt femomen det ändå är.
ÅÅÅÅ vad skönt att du har en väl isolerad och varm lgh nu.
Den i GBG låter inte kul. Lite som här, yikes.