Wednesday, January 19, 2022

Amerikanska Fenomen: Dragiga hus.




Godmorgon onsdag!



Jag bor i ett hus som är byggt 1976.
Det låter inte som om det vore på stenåldern, eller hur?
Ett hus som är byggt 1976 i Norden anses nog som ett hyfsat hus som inte har alltför många år på nacken, visst? 


Men, man skulle kunna tro att man ibland bor i en liten dragig lada någonstans. Ett ställe utan ordentlig isolering.
Det är ju inte precis så att jag är bosatt på en plats i USA där evig sommar råder (tack och lov för det, förresten). Tvärtom, vi har fyra tydliga årstider där vintrarna ofta är råa och blåsiga. DET är sällsynt att det kryper under minusgrader dagtid, men det är gjutet att nätterna ofta är väldigt kalla. Den här veckan ligger de nattliga temperaturerna på runt -10.
Kallt? Javisst.
Under dagtid kryper tempen (de närmaste 10 dagarna upp till 7 som varmast, idag, och sen som lägst till -4 i helgen som kommer). Ingen böljande värme precis.
DET gör inget, jag har gärna kallt på vintern. 



Fast mindre roligt är att huset jag bor i läcker värme som ett såll. DET är så svårt att värma upp det till den temp vi vill åt, 20 grader, när temperaturen ligger där den ligger nu.
Blåser det, vilket det ju gör ibland, ligger den blåsten oftast på från nordväst och väst. Det betyder att vinden ligger på rakt mot vårt hus baksida.
När blåsten viner känns det inomhus, det drar kallt från vägglister och från elkontakter. Vissa hörn i huset är så KYLIGA. När jag exempelvis öppnar min bestickslåda är besticken isande kalla.

Vi ska inte ens tala om hur det är i källarrummet …
Radhuset är byggt i suterräng. Min tvättstuga och mitt förråd har inga fönster alls. Men i rummet (gästrum/extra vardagsrum/skräprum) därnere finns ett par stora skjutdubbeldörrar i glas och ett stort fönster. Vi har även en öppen spis i det rummet. I det rummet som vetter mot golfbanan blir det isande kallt. Jag mätte temperaturen därnere just nu, den ligger på knappt 15 grader. 


Peters och mitt sovrum vetter mot golfbanan likaså.
Det är ett stort rum med öppen spis, stora dubbelglasdörrar mot en balkong samt ett stort fönster. Dessutom är det flera meter upp i nock. 
Inget innertak där, utan det är ett stort snedtak med hög höjd. Givetvis blir det rummet kallt så i i bängen också när det blåser. 
Jag har inga problem att sova i ett kallt rum, men det är inte så kul att ta sig ur sängen när det ligger på runt 16 grader. 





Bild från Pinterest.



Peters kontor är också kallt, det ligger ovanför vår yttertrappa. 
Hans golv har därför inget rum under som värmer upp. Kontoret blir därför utkylt på nolltid likaså. 


DET är motsatt problem överallt på sommaren då det är hettan som tar över. 
DOCK håller sig källaren sval då också. En fördel, gissar jag … 
Men Peters kontor blir överhettat, och vårt sovrum kan bli vidrigt hett. Mellanplanet brukar vara perfekt dock sommartid.
Det är det inte nu på vintern.



Vintern 2014 sprack en vattenladdning i vår källare.
Det var på ytterväggen mot golfbanan.   Den vattenledning som drabbades var den som leder till baksidans trädgårdskran. Januari och februari den vintern var för övrig svinkalla.   Det var då de stängde skolorna för kylan vid ett par tillfällen.
Peter och jag hade inte stängt av vattnet till utomhuskranarna under hösten.  Alltså uppstod en ispropp  och således blev det översvämning i hela källarrummet.
Vidrigt var det. Vidrigt. 
Men, det fixade sig ju och det gav oss inte alltför stora skador. Men nytt golv fick vi inlagt. 


Det var när hantverkarna skulle laga ledningen man upptäckte att den isolering som fanns i väggarna bestod av gammalt tidningspapper. 
Japp, däri låg gamla Washington Post. Detta i ett hus som är byggt 1976 … Inte 1876 … Så, på det sättet får man ju utgå från att det är likadan isolering i hela huset. 


Värmen vi har är luftburen och den kommer från ventiler i golven från en värmepump. Just nu jobbar den pumpen non-stop, den slår aldrig av. Pumpen går på termostat och ska slås av så fort önskad temperatur nås.
På sommaren är det denna värmepump som också är vår AC, så kallad central-AC.


För att inte frysa för mycket har vi tre elektriska element påslagna. 
Ett i Peters kontor, ett i källaren och ett i vardagsrummet. Fast vi fryser bägge ändå. 
Sitter man vid datorn, vilket ju han gör under hela sitt arbetspass, blir händerna snabbt iskalla. Det är ju så, detsamma gäller mig när jag skriver blogginlägg eller sitter still och gör annat vid datorn. Mina händer blir till is. 



Tofflor och koftor är ett måste hela vintern igenom för oss bägge.
Filtar gäller i soffan på kvällen när vi ser på TV.
Personligen tycker jag nästan det är tortyr att frysa i eget hem. Skulle helst vilja ha 22 grader här på mellanplanet, men det går inte. Just nu, i skrivande stund, är det två grader varmt ute, det blåser lite och det är grått. Kylan här är RÅ! Den går att jämföra med Stockholmskylan.
Inomhus är det 19 grader och värmepumpen går utan uppehåll.  Ett evigt surrande och blås.




Yngre version av oss två.  MEN ni fattar, haha!!  Bild från McAllister Energy.


Jag är med i en grupp på Facebook för svenskar som bor i USA.
Igår var det en trådstartare som frågade gruppen vad vi avskyr mest med amerikanska hus. Svaren var överväldigande och nästan varenda en nämnde isoleringen. Alltså hur dåligt byggda husen ÄR här. 
Många nämner även den luftburna värmen, att de avskyr den. Jag kan hålla med, det är sällan en värmepump orkar med.
OCH då bor inte jag på ett ställe där vintrarna är konstant stränga.
Många svenskar bor i stater vilka har grymma, kalla och snöiga vintrar som Minnesota, Illinois, Massachusetts med flera, med flera. Alla säger de samma sak,  de bor i hus som är dåligt isolerade och har luftburen värme.
Det är alltså inte bara jag som sitter och fryser när tempen sjunker, eller bara jag som har läckande lister och kontakter. Det gäller nästan alla som bor här. När jag kollade inlägget på Facebook nyss hade det 203 kommentarer och fler rasslar in hela tiden. 


Amerikanska hus må vara vackra att se på, men byggtekniken lämnar en hel del att önska.


Hälsar jag denna onsdag från ett NoVA där vi idag ska sju grader varmt, det är det varmaste det blir det närmaste tio dagarna. 
På torsdag och i helgen pratas det snö igen. Gärna för mig, har inget emot vinter och kyla som ni vet.
Men kalla och dragiga hus? Nej tack.
Lika illa tycker jag om husens överhettning under sommaren.
Extra element på vintern, och extra fläktar på sommaren, ett måste.


Detta, ett sant amerikanskt fenomen …

24 comments:

Elisabeth said...

För mig, som är uppväxt i villa och med föräldrar som var noga med att inte slösa på värmen, låter koftor och tofflor som standard. Att gå runt i t-shirt inne på vintern var (och är!) en otänkbarhet - man tar på sig varma tröjor och raggsockor/tofflor, så enkelt är det. Ärligt talat - och det här är nog en åsikt som inte uppskattas av många! - tycker jag att svenskar i allmänhet värmer upp sina boenden onödigt mycket. Det pratas om att tänka på miljön och då tycker jag att man kan tänka på det ÄVEN med värmen inne. Självklart ska man inte behöva gå runt och frysa, men "inte behöva gå runt och frysa" tycker jag inte är liktydigt med att inte klä på sig ordentligt. 19 grader låter i mina öron därför VARMT!

Det sagt låter det verkligen otrevligt med så mycket drag. Fy för att känna hur vinden blåser, och att besticken är kalla är ju nästan lite absurt. Likaledes absurt är det med isolering bestående av tidningspapper. Som sagt, okej om huset vore äldre, men tidningspapper i ett hus från 1976?! Å andra sidan hittade vi hö i väggarna på skolan jag jobbar på (byggd 1969) när den renoverades.

Usch vad jobbigt förresten med vattenledningen! Tur att det inte blev så stora skador i alla fall.

Yvonne said...

Jag känner igen mig vad gäller vårt hus här i Spanien, ingen isolering öht, enkla fönster bara så, som nu när det är +10 ute blir det rätt kyligt inomhus. Dock drar det inte från kontakter och sånt. Vi har AC som går på för jämnan, fårskinnstofflor och fleecetröja på inomhus den här tiden på året, men det är bara ca 2 mån om året det är så. Sommaren är ok för vi har ovanligt högt i tak i våra hus så det blir inte så där läskigt varmt utan AC. I sovrummet kör vi AC när vi ska sova annars bara öppet med myggnät. Vi har goda vänner som har värmegolv i hela sitt stora hus på ca 200 kvm, gissa hur skönt det är att hälsa på där, ha, ha, ha. Dock har de elräkning på ca 5000 kr/månad och det är ju inte lika mysigt.

Extra element har vi i badrummet, skulle aldrig duscha utan att ha värmt upp badrummet ordentligt först. Badrummet uppe använder vi ju bara om man ska upp på natten och då får man frysa lite.

Hemma hade vi ett företag som blåste in typ pappersbitar i hela vinden som blev flera dm tjockt lager och gissa att det blev slut med drag från vinden, en riktig hit vill jag lova.

Vilken tur ni hade att det inte blev mer skada efter ledningen som brast, hu vilken fasa

Det är såååå hemskt att frysa inomhus tycker jag och jag tror USA och England har sämst isolerade hus, hemma har vi ju bra isolering i väggarna iaf.

Hoppas du får en fin onsdag och inte fryser för mycket, stor kram skickar jag

Anonymous said...

Ja, jag tänkte väl det - byggt på 70-talet!
Vi flyttade in i vårt hus l975. Det var då, som Reston
började byggas, och lilla Herndon blev större. Byggnads-
inspektören här tror jag inte hade en aning om vad han skulle göra. Och Town Council så yra över att nya människor kom.
Vi satte in nya fönster och fann, liksom
du, att väggarna var "insulerade" med tidningspapper.
Fönstren var urusla - allting det billigaste inkl. köks-
skåpen. Öppen spis i TV rummet blev snart ersatt med
en riktig järnkamin, tillverkad här i Herndon. Öppna spisar är vackra, men dom drar ut varm luft. Vi har förbättrat huset då och då, eftersom vi ville stanna här. Vi kom från ett nybyggt hus i Anchorage, Alaska, och du
kan tänka dej vilken skillnad!

Ruth i Virginia

Brysselkakan said...

Ja, det är kanske inte så konstigt att de flesta hus blåser sönder när det kommer orkaner över USA... Här i Norden bygger vi hus på ett helt annat sätt. T har en kollega, svensk som flyttade till USA för minst 20 år sedan, han byggde nytt hus men vägrade att bygga enligt USA-standard utan gjorde en lite-variant av svensk inkl importera svenska tre-glasfönster. Hans grannar tyckte han var helt dum i huvudet men han är den ända bland grannarna som aldrig har kallt på vintern och aldrig hett på sommaren plus nästan inga kostnader för uppvärmning, detta är i Pennsylvania. Tror han fått igen sin ökade byggkostnad många gånger om!

Det är vidrigt att frysa hemma, och hade vi inte haft braskaminen hade jag frusit mer på vintern. Vårt hus är från 1920-talet och ytterväggarna är 50 cm tjocka väggar av tegel och ingen isolering mer än det. Så ja, väggarna blir kyliga och jag har också kallt i köksskåp som du, de som är mot yttervägg. Men vi har golvvärme och utan kaminen får vi ändå upp kring 20 även kalla dagar. Men jag gillar 23-24 så bara att elda på!

Är det dyrt att värma ett hus med det system ni har? Här i Sverige är det ju mycket prat om elpriser just nu och de som har enbart elvärme får en dyr vinter. Men egentligen är det ju de med rörligt pris som får en hög kostnad, de med bundet klarar sig. Och nu ska vissa få bidrag. Det kan man tycka vad man vill om MEN de som har rörligt har gjort det valet ochhaft ibland låg pris och ibland högt, de som har bundet har haft ett något högre pris, man kan se det som en försäkring, och de får inget bidrag.
Vi har fjärrvärme, inte billigt men inte som elvärme denna vintern i alla fall!

Annika said...

Elisabeth:
Ja, så kan det nog vara. Jag är uppvuxen i lgh, men inte var den speciellt varm heller.
Vi fick klä på oss där också.
Jag strävar inte efter att gå i t-shirt och tunna kläder under vintern heller, men jag vill inte frysa trots att jag har dubbla tröjor, tjocka strumpbyxor och fårullstofflor.
Tycker det är så jobbigt när kylan kryper in.
Tro mig, nitton grader är inte varmt när det samtidigt drar från lister och kontakter.
Det kan nog vara lättare att stå ut med 19 grader när huset i sig är välisolerat och bra byggt. Det är tyvärr inte samma standard här.
Ja, det är absurt att öppna besticklådan och ta fram isande kalla bestick, eller att gå ner i källaren och nästan studsa tillbaka för att det är så kallt där.
Eller att ligga i sängen och känna, verkligen känna, draget från listerna.
Otrevligt.
Skulle säkert tycka lite annat om huset vore bättre byggt, men i dagsläget är det inte OK.
Ja, herregud, tidningspapper ...

Ja, den gången lärde vi oss en läxa minsann. AV med vattnet till utekranarna så fort det blir höst.

Annika said...

Yvonne:
Förstår att du känner igen dig.
Kan tro att det är ganska lika. OCH då får ni ju inte lika kallt som vi kan få det.
Dubbelfönster har vi, men i vår andra lgh här i US hade vi enkelfönster och där var det tjock is på morgnarna då vi vaknade under vintern. Ja, när det blev verkligt kallt alltså.
SÅÅÅÅ vidrigt.
Ni har AC som går alltid alltså? Kan man inte slå över den till värme? Eller det kanske inte funkar så.
Ja, jag kan tro att ni behöver klä på er ordentligt även där. TUR att vi har varma kläder och filtar iaf.
Golvvärme är sååååååååååååååå sällsynt här, och jag vet att det är SKITDYRT.
Kan tro att det är skönt hos er vänner, men att de betalar en hög elräkning.

TROR som du, US och UK har absolut sämst isolerade hus.
Obegripbligt.
Nej, i Europa tror jag inte man har det problemet överlag. OCH i de nordliga länderna vet de ju verkligen har man bygger hus, som i Sverige.

Förstår att ni också har lite extra värmekällor hos er i Spanien.

KRAMAR från mig!!!

Annika said...

Ruth;
Jepp, förstår att vi bor i ungefär lika gamla hus, du och jag. Skulle inte förvåna mig om det är samma byggherre. Jag vet ju var du bor och har sett husen.
En kompis till mig bor i närheten av dig och hon säger ju som vi, det drar ...
To say the least.
Ja, detta med tidningspappret alltså, haha.
Måste ha gått år många Washington Post när det begav sig, haha.
Nya fönster och dörrar har vi också satt in. Men det hjälper så föga när hela huset drar ...

Ja, jag hoppas verkligen att de bygger bättre hus i Alaska än i the lower 48.
Kan tro att du blev paff då du kom hit.
Tror att man började bygga södra Restom i början av 70-talet. Lake Anne och däromkring 1964.
North Point 80-talet.

Ha en bra dag, Ruth!!

SweFlo said...

Jag är glad att rapportera att numera byggs hus i USA med energieffektivitet i högsta åtanke. Vi funderade på nybygge strax innan pandemin, och det var en fröjd att se hur väl isolerade och energisnåla husen var. Vårt hus är byggt 1992 och när vi har bytt ut två ytterväggar vi vi sett att isoleringen var helt ok. Vårt hus är dessutom byggt i betongblock. Men det som det INTE har är bra fönster! Englasiga saker som läcker som såll (det har inte de nyare husen, de har bra energisnåla fönste rsom håller värme/kyla inne). Vi ville byta ut alla fönster pga av detta förra året, men eftersom vi inte tänke rbo kvar här i framtiden var det lite för mycket med 4k per fönster... Så det fick vara. :-) Men det finns hopp för USA:s hus framåt sett i alla fall. Synd att alla byggare verkade var amer intresserade av att spara pengar förr än att se till att KUNDERAN inte skulle behöva betala en massa extra för att värma/kyla dåligt isolerade hus...

Susjos said...

Otroligt att de kan vara så dåligt isolerade! Förstår att du lider!
Jag är så tacksam för att vi bor i en relativt nybyggd lägenhet (2007), men vi tycker trots allt att det är lite svalt nu inomhus...drygt +20 grader idag, utomhus är det +6. Är nöjd med att vi har ett uppvärmt golv i badrummet :-)
Ha det så gott du kan med filtar och varma sockor på fötterna!
KRAM!

Erica said...

Usch och fy för att frysa i sitt eget hem. Precis som du skriver; Man ska inte behöva frysa inne i sitt eget hem!
Låter verkligen som att amerikanarna inte vet hur man bygger hus ordentligt... ;-P Att ALLT krut läggs på att husen ska se så flådiga ut som möjligt, men knappt en tanke läggs på sådant som isolering.
Kan förstå att det inte behövs på samma sätt i de varmaste delstaterna, men blev så förvånad av att läsa att det ser likadant ut i de nordligaste staterna. De borde ju bygga på ett annat sätt, kan man tycka.
Tänker att det borde ju bli onödigt stora elkostnader också? Att kämpa för att värma upp ett hus som sedan läcker ut den värmen som ett såll.
Man får ju hoppas att de bygger bättre hus numera, i alla fall i norr.

Tidningspapper i väggarna låter sannerligen underligt för någon från Norden.
Ordentlig isolering här, tack och lov :-)
Jag har haft ganska konstant 20-21 grader i min lägenhet hela den här tiden jag bott där.

Jag är ju uppvuxen i villa och har tack och lov aldrig behövt frysa hemma. Det har vissa familjemedlemmar i och för sig gjort; dock är vissa i familjen otroligt frusna.
Mamma och pappa byggde huset 1982, så det är ju trots allt inte ett jättegammalt hus.
Kom precis på att det blir precis 40 år i år...
Jag kan berätta att de har konstant (minst) 25 grader inomhus, oavsett årstid.
Man behöver ALDRIG.NÅGONSIN frysa när man åker hem till dem ;-) Det brukar snarare vara som att gå in i en vägg.
När jag var liten var huset vedeldat. Kommer fortfarande ihåg den lukten från pannrummet när mamma eller pappa precis eldat. Så mysigt.
När jag var i tonåren satte de in en Pelletsbrännare istället och började elda med pellets istället för ved.
Numera tror jag de har typ Fjärrvärme eller nåt sånt. Vet inte exakt. De behöver inte elda längre i alla fall.

Förstår verkligen att det är jobbigt när det inte finns något mellanting heller; antingen iskallt eller hett.

Kramar /Erica

Yvonne said...

AC med värme kör vi vintertid inställd på 21 grader. Kallar det för AC oavsett om det är värme eller kyla som kommer ur maskinen, ha, ha,ha. Hittade en knapp "auto" som verkar bra, då går den ju och håller +21 hela tiden.

Annika said...

De är verkligen dåligt isolerade! Men vi lät iallafall isolera taket när vi flyttade in i vårt hus i Colorado. Där kunde det ju verkligen bli iskallt. Jag isolerade själv - med sån där isoleringstejp - springorna runt dörrarna. Sen hade vi ett rum på övervåningen med "single windowpanes" i höga stora fönster - kalluften byggde på i det rummet och forsade sen som en stormvind genom hela huset, matrummet och köket och vardagsrummet. För dom köpte jag sån där plast som man sätter på och sen blåser på med en hårtork tills den drar ihop sig. Den får sen sitta över vintern. Det blev rejält mycket varmare i det rummet faktiskt efter att jag gjort det. Andra grejer jag tagit till: värmebevarande långa gardiner och draperier för många av fönstren, speciellt det i sovrummet. Och förstås som du säger värmeelement inomhus. Men absolut - otroligt att man inte bygger bättre, speciellt i ett sånt klimat som Colorado är!

Hursomhelst, skulle det inte gå att blåsa in sånt där isoleringsskum i era väggar där tidningspappret ligger? Har ni kollat upp det?

Hade nog inte fattat poängen med flanellakan och pyjamaser innan jag flyttade till USA ;).

Stay warm!
Kram,
Annika

BP said...

Nej du! Dragiga hus är inte bara ett USA-fenomen. I England kan du uppleva precis samma sak oavsett byggår av huset/lägenheten. Det är därför alla engelska hus har dessa stoppade "korvar" innanför dörrar och fönster för att undvika drag. Ja, åsså har de ju gamla gasolvärmare också. De värmer bra. Nackdelen är bara att man blir grillad på framsidan och får köldskador på baksidan;-)

Annika said...

Sweflo_
LÅTER bra och är minst sagt på TIDEN!!
Såg du diskussionen i FB-gruppen igår?
Alla var rörande överens där om dragiga hus och luftburen värme.
Så det låter glädjande det du skriver.
Ja, jag kan tro att ni har enkelglas (har dubbla själv) med tanke på var du bor. MEN ni har ju problem förstås med att värmen tar över och AC får jobba för hårt, kanske året runt?
Fönstren här överlag är ju så dåliga. OCH DYRA!!!

Annika said...

Susjos:
Ja, kul är det inte. Speciellt inte då det blåser och är kallt samtidigt.
Alltså i Sverige bygger man ju så mycket bättre. Överlag. På allt.
Kan förstå att du njuter av värmen i er lgh.
Precis, jag vill helst ha 22 grader på dagarna inne. OCH gärna kallt i sovrummet.
Inte ett uppvärmt golv så långt ögat når här. Brr...
OCH svindyrt att lägga in ,finns inte på kartan.
Vi har lika varmt. OCH rått.
ja, jag forsätter att klä på mig inomhus :-)
Kramar!!

Annika said...

Erica:
Eller hur, man ska inte behöva gå omkring och frysa i sitt eget hem. Det är fasiken vidrigt.
Nej, jag tror inte de kan bygga hus här, alltså med ordentlig isolering etc.
Nu skriver Sweflo ovan att det håller på att ändras. DET är bra!
OCH på tiden.
Lika illa överlag. Vet inte hur det är i Alaska, men hoppas det är bättre där. Det måste det vara. Vet ej heller hur det är i Kanada.
Precis, i södern har de ju AC att kämpa för och emot hela året. Vi lite längre norrut får byta mellan AC och värme beroende vilken tid är på året.
Idag har min värmepump gått sgs non stop. Ett evigt sus.

Tidningspappret ja. det var verkligen en överraskning. Ihopknycklade tidningar från 1976 ... det är vår isolering det.
Hemma skulle det aldrig förekomma i hus som inte är gamla.
Ja, du har skönt i din lgh, så ska det ju verkligen vara. Man ska inte behöva gå och vara konstant kall inomhus.

OOOO wow!! Dina föräldrar!! 25 inne!!!
GANSKA skönt på vinter skulle jag vilja säga, härligt!!!
OCH ja, det kan ju tom bli för varmt det också. Man blir mosig i pallen när ett rum r för varmt.
Men yay för dem!!!
På sommaren, not! Skulle inte stå ut med 25 grader då. Eller ens 23, haha. Inne.
Men wow!
Nej, de vill inte frysa, det hör jag det.
Älskar att vedelda upp till temps på 27 grader. Älskar det.
MEN bara där man umgås men inte där man sover. Klarar inte av varma sovrum.
men en vedeldad kamin eller gammal vedspis. bara sååååå bäst!!!
Eller för all del en öppen spis.
LOVE!!
Precis som DU älskar jag doften av vedeldade hus ... mmm ... BÄSTA ju!!!

Precis, här finns det knappt ngt som heter medel. För kallt eller för varmt. Det är några veckor under vår och höst man slipper både värme och AC.
OCH nu slog min pump av. Halleluja!! HAHA. Tyst och skönt!!!

Kramar till dig!!!!

Annika said...

Yvonne:
SÅ sant.
Då funkar det ju, hihi.
Nej, knappt jag heller, Trycker antingen på AC eller Värme på min termostat. Så mkt mer kan jag då rakt inte, hihi.

Annika said...

Annika:
OOOOO ja, ett stort problem.
OCH i CO skulle man ju verkligen kunna tro att man KAN det där med att isolera. Men icke.
Icke.
Icke någonstans, i the lower 48 iaf.
Alla verkar ha detta problem, frågan på FB-gruppen igår bringade in såååå många kommentarer och alla sa samma sak. Inte klokt.
JAG kan tro att ert vindsrum var isande kallt. Enkelfönster som sagt. CRAY.
Och det påverkar ju hela huset. Kanske ännu mer om det är på vinden.
Den där plasten, gör den inte så att fönstret grumlas. Alltså glaset? Eller kan man se ut som genom ett vanligt fönster?
Jag har dubbelglas hos mig, men tycker nog att det liksom drar från dem ändå.
Nej, jag tror det är ett problem över hela US, från Maine till Arizona, typ.
Fattar det inte, det är obegripligt.
Men som Sweflo skriver kanske de börjar tänka om nu och bygger bättre? HOPPAS.

Jo, de körde in sådant i väggen sen då den var fixad. Men vi har inte gjort det i övriga huset.

Ja flanellakan ja...
Skulle nog inte stå ut med det heller för jag vill ha svalt på natten, vill absolut inte bli för varm. Är i klimakteriet dessutom så jag skulle inte stå ut med det, haha.
MEN jag fattar absolut poängen. BIG time!!
De finns av en anledning, liksom pyjamsarna.

Kramar!!

Annika said...

BP.
SÅ sant, US och UK kan ta varandra i handen här.
Lika illa.
Inte klokt ju.
Korvarna ja, de finns här också, haha. Äger dock ingen själv.
HAHA, just de, den uppvärmningen ja ... OH BOY!!!
Kanske bättre med luftburen värme då-
TACK och lov för bärbara element.

Channal said...

Minns när er vattenladdning gick sönder! Fy för kalla hus! Värmer inte de öppna spisarna bra? Vi bor också i ett suterränghus. På nedre plan har vi golvvärme! Vintertid är det varmt o gott där nere och under sommartid är det svalt o skönt. Vi har nu på vintern 20-21 grader på övre plan där vi har Luftburen värme som ni. Fårskinnstofflor alltid på! Jag trivs bäst med att vara varm om fötterna och kall om huvudet. Elräkningen som ska betalas denna månad blev 9000kr!! Inte klokt! Vi ska få 2000kr av staten! Aldrig tidigare haft en sån dyr elräkning! Normalt på vintern är 3000kr sommartid 1500kr. Ett dragit hus som står och tjuvstart skulle vara svindyrt att värma upp. Brrrr…

Varm Kram Anna

Annika said...

Channal:
Kul att du minns det! Det var ju ett tag sen :-D
Nej, jag vågar knappt tyvärr använda spisarna. Har en skorsten gjord av trä, eller den är panelad i trä. Litar inte på de öppna spisarna, tyvärr. OCH tyvärr saknas en sådan i vardagsrummet där jag helst skulle vilja elda.
Skönt med golvvärme. SÅÅÅÅ härligt med sådan. Tror knappt det finns här, och finns det är det snordyrt.
Ni får upp värmen bra däruppe med luftburen värme.
Jag med, fårskinnstofflor på för jämnan. Vinter som sommar. AC gör det svalt på sommaren, haha.

jag vet, er el alltså. MKT dyrare än här. 9000 på en månad är sååå mkt. Min bror hade 8000. Helt sjukt.
Bra att staten går in för sådär mkt ska inte elen få kosta.

KRAMAR!!

Från Glam till Damm said...

Hej Annika,

Länge leve Helly Hansen och ulltofflor på vintrarna i USA säger jag då! Kommer ihåg vårat lilla hus vid havet i Monterey som kunde bli så kallt att vi fick kura ihop oss på soffan under en filt och framför en kupe-värmare.

Sedan har vi ju byggt två hus i USA, new construction, och min pappa som är byggkunnig och har kommit för att titta har både skakat på huvudet och kliat sig i skallen gällande det där med isolering. I Florida kunde man göra en up-grade, alltså betala extra för ett tjockare lager isolering som man fick insprutat i väggarna, men även om man beställde det så vet man ju inte exakt hur det blev i verkligheten.

Kan det bero på at toljan var så billig förr, speciellt när ert hus bygdes att man inte riktigt tycket att de där med isolering var så viktigt?

Haha...spännande ämne. Och supersant det därmed vackra fasader och sedan hur skraltigt som helst under :-)

Varm kram och stay varm!

Anneli

Annika said...

Anneli:
Fårskinnstofflor ett måste.
Tjocka tröjor med och filtar. Mina ullfiltar från Klippan kommer väl till pass de kyligaste dagarna.
Ja, vad är det med husen här??? Överallt SAMMA sak.
Så dåligt de bygger.
Monterey, kan tänka mig att det kan bli RÅTT där. Det var ju småkyligt när vi var i Carmel by the sea i juni.
Så nog kan jag tro att du har frusit där.

Jadu, kanske det? Oljan ja ... så kan det ha varit då de byggde.
Men nu?
Har en bekant som byggde nytt, skitsnyggt hus. ja du vet ju hur snygga husen kan vara här.
Sen när de flyttat in märkte de att de inte ens kunde öppna fönster. Felbyggt.
KUL att betala nästan en mille dollar och sen få ett fuskbygge.

Du har då ett tusen gånger bättre hus idag än alla hus du bott i US, garanterat.

Kramar!!

Annika said...

Brysselkakan:
DAMN. där ä
r en kommentar jag har missat från dig!!
SÅÅÅÅ bra att du sa till om den!! Den måste ha kommit samtidigt som jag svarade.
MEN så bra att du sa till!!!


Väldigt sant, många hus blåser sönder och samman då orkaner bryter in.
Men konstigt nog står många också ... Tänker på vissa hus i OBX som står sgs i vattnet men som klarat sig.
Sen är det väl översvämningar och sånt i samband med orkaner som förstör etc.
MEN ändå. Absolut, hade de byggt bättre och stadigare från början så hade nog många hus kunnat räddas.
I fattiga områden med riktigt dåliga hus är det alltid värst :-(
Som du säger, man bygger så annorlunda i Sverige och norden överlag. Ett helt annat tänk.
Tror också Ts kollega i PA fått igen de där pengarna om och om igen.
Mkt bra av honom.
Treglas tror jag annars knappt existerar.


VISST är det helt vidrigt att frysa i eget hus. Tycker nästan det är tortyr.
Jag har ju sett er fina braskamin, önskar at vi också hade en sådan. De get så fin värme.
OCH såklart golvvärmen ni har.
SKÖNT.
Men du får kämpa lite också med din värme. Ja, 22 skulle jag vilja ha på vintern. 23 skulle också funka.
Blir tokig av evig kyla inomhus. Och 19 är för kallt.
Nu har jag extraelementet på på högsta. I källarrummet var det 12 grader då jag kom her i morse ...
SUCK och STÖN!!

Jo, det är dyrt att ha eluppvärmt med pump samt AC på sommaren.
MEN inte som era priser nu. Inte alls.
Det är ju chockerande. Min bror hade 8000 i december.
Jag skulle tippa att vår elräkning ligger på runt 250-300 dollar i månaden.
Men jag ska kolla det mer noggrant.
Era elpriser är ju chockerande idag. Ja, jag kan också tycka lite om det där med hjälp från staten vad eller lättnad där ...
Läste i tidningen om en kvinna i Sverige som helt stängt elen, eller värmen iaf. Hon satt under filtar hela tiden.
eldade i sin öppna spis.


TACK för att du uppmärksammade mig på din långa och intressanta kommentar!!!
Men det lät för hemskt