Tuesday, October 25, 2022

Three hikes and a winery.




Hello!!


Welcome back dear readers of this blog!
It is truly nice writing here again.
However, I had a very, very good break with one of my best friend’s in the entire world. Yes that is right, Monika from Stocholm was here!


Monika and I became friends when we were au-pairs 32 years ago.
We met at Arlanda Airport on our way to the “au-pair school” in Boston.
We were both going to the US via EF-Au Pair. We found each other right away and we have kept in touch ever since. Monika was an au-pair in Connecticut, and I was an au-pair in Arlington, Virginia. 



Fast forward, she’s the kind of friend that you feel totally relaxed with, the kind of friend you can talk about everything with, we dig deep. 
She listens carefully, she’s wise.
We have similar interests and simliar music taste, haha.


Monika lives in Stockholm, I live here (in case you did not know … haha).
She’s been visiting me so, so, so, so many times over the years. She’s the kinda girl you do not have to take on any kind of sight-seeing. She’s been there, done that enough in DC over they years.


BUT, one thing Monika wanted to to this time around was to hike.
And hiked we did. Long hikes, and shorter hikes. When we did not hike we took walks. 
Yes of course, we had happy hours every night and topped them off with great food.
See, the perf vacation for a week. Active AND relaxing.



And, the weather gods dealt us a royal straight flush!
Monika got THE perfect fall weather while here, golden days, clear nights and colors galore. Monika loved the nature here. She adored it. This is really the very first time that we have had hiking—and nature— as our number one thing during one of her visits.


Here are some pics from our three biggest hikes + one non hike :-)



Shenandoah National Park.








Sky Meadows State Park.








27 comments:

Anonymous said...

Der är strax efter midnatt. Har suttit här och väntant på din rapport; visste att den skulle bli nånting extra. Efter att ha tittat på dina foton, är jag redo att gå till sängs med underbara visioner under ögonlocken.
Vädergudarna log mot er. Vilken vecka.
Gonatt. Kommer igen. Kram frän
Ruth i Virginia

Yvonne said...

Wow, vilken fantastisk vecka ni fick och så mycket ni hann med. Naturen är ju helt fantastisk och med så härligt väder kan det ju inte gå fel. Förstår att din väninna var nöjd med besöket och kan man sen förena nytta med nöje så är det ju ännu bättre.

Dina naturbilder är ju helt fantastiska, man nästan känner man själv är med där och vandrar. Hösten måste ju vara perfekt för vandringar, inte för varmt, inte för kallt.

Kul med vingårdsbesök, hoppas vinet smakade gott också.

Ha en fin tisdag säger jag och skickar en stor kram från Åkersberga

Äventyret framtiden said...

Ni fick en helt otroligt fin vecka tillsammans ser det ut som. Grattis! Minnen för livet, minnen till nästa gång Monika kommer.
Ljuvliga vyer, ord är små när jag vill beskriva allt det vackra. Eufori, wow!
Tack Annika för ett finfint inlägg om vänskap och vacker natur!

Kramar!

bettan said...

Vilken underbar vecka du beskriver och visar. Naturen visade sin bästa höst-sida.
Guld värt att ha goda vänner som man har en lång historia tillsammans med.
Sen ett antal år tillbaka kan jag tyvärr inte vandra/promenera så långa sträckor i taget. Det är en stor saknad som jag har svårt att förlika mig med. Blir så himla sugen när jag ser och läser dina inlägg om vandringar och naturupplevelser.
Missförstå mig inte. Jag njuter och gläds med dig och jag är vare sig missunnsam eller bitter.
Jag får anpassa mig till mina egna förutsättningar och gilla läget. Men längtan finns ändå där.

Vi har ljumma oktoberdagar i södra SkÃ¥ne, + 15/16°C. Fantastiskt väder, vilket dag efter dag ger mig anledning att skjuta upp att städa och röja mina uteplatser inför den eventuella vinterperioden(?😉). Hittills har vi inte ens höst enligt SMHI:s meteorologen.

KRAMAR en massa!!

Annika said...

Ruth:
ÅÅÅÅ vad du är GULLIG!!!
TACK fina du!!!
Förstår att du uppskattar dessa bilder. Ja vilken vecka vi fick. Inte alls lika fint denna vecka som det var i förra veckan.
Vilken tur vi hade!!
Varmaste kramen till dig!!!

Annika said...

Yvonne:
TACK!
Ja vi hann med mycket och det är trevligt!!
Så glad att vi kom iväg på alla dessa vandringar.
Vi förenade verkligen nytta med nöje, känns bra!!

TACK, det är verkligen perfekt att vandra på hösten här. Naturen är sååååå vacker och tempen så perfekt. Tror den låg runt 18 grader då det var som varmast.
Vinden gör ju sitt till förstås, det gäller att byltapå sig en del ändå eftersom morgnarna bara låg runt ngn plusgrad. OCH jag gillar ju att ge mig ut tidigt. Monika också.

Vinet helt OK på plats, hihi!!

Varma kramar från mig!!!

Annika said...

Karin;
Vädret var med oss varenda dag.
Helt otroligt.
Det bordade för underbara vandringar. OCH hösten är som allra finast just precis nu!!
Bästa tiden att komma hit.
TACK Karin för dina fina ord, de värmer ska du veta.
KRAMAR!!!

Annika said...

Bettan:
TACK Bettan!!
Så sant, vädret hade inte kunnat vara bättre.
Det var sååå fint dag ut och dag in.
Bettan, jag fattar ...
SÃ…KLART!!
Känner ju själv av artroser och värk då jag är ute och uppskattar därför vandringarna ännu mer. Fattar att säkert inte jag heller kan ge mig ut på sådana för evigt heller.
Det fina är att du kan ta bilen till underbara platser, finna ensamhet och ro där. Speciellt nu när det är höst och lugnare på alla sätt.
Sen kan du kanske gå en liten bit, sitta och se ur över havet, eller skogen.
Men jag känner för dig, och fattar att det är jobbigt. Samtidigt som jag inser att jag också säkert kommer dit jag med. Men, vi har naturen om knuten, både du och jag. DET är guld.

SKIT i städningen, njut av de fina dagarna istället!! Städa hinner du. Njut av allt det fina i naturen medan tid finnes- Finhösten går SÅ fort.

Har röjt mitt deck inför vintern. MEN det bara för att jag vet att vi inte kommer att sitta där mer nu. Dock, har ett bord kvar som står där hela året. Snart dags att pynta upp för jul därute.

Bettan, stor kram till dig och TACK!!

Humlan said...

Hon valde verkligen rätt tid att komma och hälsa på er för att få njuta av vandringar och er vackra natur. Jag misstänker att de flesta som hälsar på er (och inte har varit där så ofta) lätt missar de fina omgivningarna, vandringslederna och vingårdarna.
Sedan är det ju inte alla som kan ge sig iväg på vandringar, jag skulle tyvärr inte klara av det, men att åka runt och se naturen och sitta på vingårdar, det klarar nog de flesta. :-)
Och visst är det härligt med de där vännerna som man känner så väl, som man kan prata högt och lågt med och bara slappna av och trivas i varandras sällskap.

Ha en bra dag!
Kramar!

Keith said...

Nice pics of your time with Monika. Good way to spend the week, in the woods and at a winery.

Susjos said...

Vilken vecka Monica och du fick! Fantastiska vyer och bilder, förstår att Monika är nöjd! Tack för att vi fick följa med på ett hörn genom dina foton!
Kram

Christina said...

Men du, goda gamla vänner är det bästa. När man plockar upp där man lämnade av, även om det är flera Ã¥r sedan. En sann rikedom, och jag är ocksÃ¥ rik med mÃ¥nga goda gamla vänner. SÃ¥ tacksam! Nu saknar jag höstarna pÃ¥ amerikanska östkusten… finaste tiden pÃ¥ Ã¥ret! Livet i Sverige är bra pÃ¥ alla sätt men tiden är mer knapp än när jag levde och bodde i USA. PÃ¥ gott och ont! Lite sÃ¥,ig pÃ¥ att kommentera, jag vet.. men läser dig troget!
Sänder massor av kramar!

BP said...

Vilket härligt inlägg! Vilken natur och vilka underbara bilder:-) Förstår helt och hållet att Monika älskade alla hikes ni gjorde tillsammans. Vandringarna skiljer sig ju en aning från våra fjällvandringar om man säger så.

Johanna said...

Åh va härligt med så gamla vänner! Har hamnat i en "svacka" där jag lär känna många vänner men tyvärr så är det inte så många som stannar kvar. Det är ju ofta så inom forskaryrket eller när man doktorerar att många bara stannar för ett projekt eller en kortare anställning och så är det vidare igen. Det gör ju att man har många kompisar men dom är väldigt utspridda. Oavsett så ser ni ut att ha haft en underbar vecka med härlig natur. Det är något som gör hösten och mörkret lite lättare, härligt väder och natur. Försöker att fokusera mer på pynt och mys nu när "mörkret kommer". Blir ju att ställa om till vintertid i helgen, ser inte så mycket fram emot det faktiskt men vad ska man göra. Ja flytta kanske :)

Hoppas att resten av veckan blir härlig och tack för alla fina bilder. Det är så kul att du lägger upp och delar med dig (fortfarande). Läser ju en hel del USA/ Sverige bloggar och dom flesta har ju slutat nu. Men lite kul att många finns kvar så att man kan ta del av dom ändå, fast dom inte är "färska".

Varma hälsningar från Johanna

Channal said...

Värdefullt att ni fortfarande har kontakt! Vilka vackra vandringsleder ni gick på... underbara vyer. Verkligen fina dagar ni fick tillsammans. Härligt! KRAMAR Anna

Mamma C said...

SÃ¥ mysigt att fortfarande ha kontakten med varandra.
Och vilken härlig vecka ni haft med.
Kram Carin

Från Glam till Damm said...

Men så kul med besök från Sverige och speciellt eftersom det var ni som åkte till USA tillsammans :-) Vackra bilder och så fin natur ni har i närområdet. Priceless.

Varm kram,

Anneli

Annika said...

Humlan;
Tidpunkten för hennes ankomst kunde inte ha varit bättre. Ska man komma hit och hälsa på ska man komma på hösten, våren med för den delen (även om regnrisken alltid finns då).
Det var underbara dagar vi fick, den här veckan har vädret varit mulet, så hon hade TUR!!!
De flesta som kommer hit vill se DC och allt som finns där. Men det fina finns egentligen utanför stan, på landet. TYCKER jag alltså som gillar landsbygd bättre än städer många ggr.
Det fina med Shenandoah och andra ställen här ÄR att det går fint att ta sig dit med bil. Skyline Drive tex är ju unikt på så sätt.
Vingårdar med, dit kör man bara. Så det går att se det vackra även om man inte kan eller orkar gå så mkt.
Gammal vänskap här härligt!!
KRAMAR!!

Annika said...

Keith:
A good week indeed.
Glad you two could get together again as well.

Annika said...

Sus:
Tack, det var verkligen så mysigt och trevligt på alla de sätt.
Kramar!

Annika said...

Christina:
SÅ är det onekligen.
Just att plocka upp tråden där man lämnade den. SÅ fint med sådana vänner.
Jag med, har några gamla vänner som betyder allt för mig. Tur att vi har sådana, Christina.
Jag kan också förstå att du saknar höstarna här. De klår det mesta. Det är absolut bästa tiden att komma hit, hösten.
TACK för att du läser, fina du!! Blir så glad.
Stora, stora kramar från mig!!

Annika said...

BP:
TACK!!
Vi hade en så himla härlig vecka med både aktivitet och vin!
OCH mat. Bästa!!!

Annika said...

Johanna:
Det förstår jag. Att det kan vara svårt att hålla kontakten i din värld. Ni byter ju platser och städer.
Höstarna här är mer "lättsinniga" än höstarna i Sverige, varmare och ljusare och soligare.
OCH så gyllene.
Så det blir liksom en annan stämning i mångt och mkt.
Höstpynt och ljus är bra o mörkret.
Normaltid för er nu, för oss om ett par veckor.
Ser fram emot ljusare morgnar för nu är de SÅÅÅ mörka.

Tack tack för bildberöm.
Bloggar på så länge jag tycker det är kul och så länge jag har läsare!

Kramen!

Annika said...

Channal:
Ja så himla mysigt allting.
Så glad att hon kom och så glad att hösten log emot oss då.
Kramar!

Annika said...

Carin:
TACK!!
En jättefin vecka fick vi!
Kram!

Annika said...

Anneli:
TACK!
Jättekul med gammal vänskap och vacker natur.
Så roligt med sverigebesök!
Kramar!!

Anonymous said...

Vilken härlig hajk ni fick med Monika! Perfekt väder!
Vingården är ju en favorit också!

SB