Friday, October 28, 2022

Vi tar oss tillbaka till sommaren! Sara-dagen!




Fredag igen!


OCH därmed det sista inlägget från mig för denna månad.
Nästa gång jag skriver här är det redan november. Vad fort oktober har gått, jag fattar det inte.
Den bara rann som sand mellan fingrarna …


Eftersom det verkligen är höst av rang nu tänkte jag att vi idag ska bege oss tillbaka till juli månad. Jag tänkte ta er med till den 19 juli. 
Ni som heter Sara vet att det är Sara-dagen, Sarornas namnsdag mitt i fruntimmersveckan.


När vi var små brukade min mormor alltid uppmärksamma Sara-dagen och fira min syster med något litet. Väldigt gulligt.
När Sara sedan träffat Håkan började Sara-dagen bli en stor dag för henne, och därmed för oss alla. Håkan slår på stort och bjuder alltid på trerättersmiddag. Vi köper presenter, både till namnsdagsbarn och värd. En riktigt trevlig dag för oss alla som råkar vara vid skäristugan precis då. För ja, alla som är där blir ju bjudna på denna fina middag.


Denna tradition lever således kvar i allra högsta grad.
Det känns nästan som om den blir större för vart år som går. Det är roligt, faktiskt är det jättekul!!
Vi som blir bjudna på maten Håkan lagar kan skatta oss lyckliga. Han fixar den nämligen helt på egen hand, ingen får hjälpa till. Snacka om lyx för oss som får äta den. En härlig dag varje sommar, Sara-dagen.


I år hade Håkan planerat precis hela dagen åt oss alla. 
Tursamt nog var det otroligt vackert väder också så alla planer kunde genomföras. OCH faktum är att vi höll schemat perfekt!


Men vi tar det via bilder, det är roligast så. 
Vi är alltså vid Ledörsundet i Norrnäs skärgård som ligger i Närpes i Österbotten, Finland.






Lakritsglass till efterrätt!  Sen spelade vi spel resten av kvällen och vi låg verkligen i våra sängar klockan 23!  Komiskt nog stämde Håkans schema i detalj!
En mycket bra dag.  En dag att spara!



Med denna tillbakablick på sommaren önskar jag DIG en riktigt fin helg!

16 comments:

Sara said...

Tack sis för att du tog mig tillbaka till den här underbara dagen, vad mysigt vi hade! Inte så många på plats i år som vi brukar vara men det var underbart ändå. Och min fina man som alltid fixar med så god mat och dryck, härligt! Minns ju att ni alla syskon brukade vara lite avis på mig när mormor alltid uppmärksammade Sara-dagen i juli, fördelen med att ha namnsdag under sommaren. Nu får alla på plats ta del av festligheterna, och det är verkligen en jättetrevlig dag. Puss o kram till dig:)

Yvonne said...

Vilken fantastisk dag ni fick med utflykt, mat och dryck av toppklass ser det ut som. Kul att fira en namnsdag så pampigt varje år. Tråkigt att alla inte var på plats, men, men ibland blir det ju så också.

Det är verkligen en pärla ni har där i Finland, sååå vackra omgivningar så man knappt kan ta in det. Det är bra vackert i vår del av världen också, något som man blir lite hemmablind för.

Ha en fin avslutning på oktober och så är det bara att vänta i november. Skrämmande så fort månaderna går.

Stor kram från mig

Humlan said...

Vilket härligt sommarminne att plocka fram så här i slutet av oktober och vilken rolig tradition i familjen! Att ni sedan verkligen hade tur med vädret den dagen när du har beskrivit det dåliga vädret som dominerade din sommar på skären, det gjorde ju dagen extra minnesvärd.

Du vet ju vad jag känner för bilder av Österbottens skärgård, det väcker så många minnen i mig och jag känner verkligen hur det är att stiga in i bilderna, sitta i båten, gå på öarna, ljuden, dofterna ... Tack för att du också tog mig med bland mina egna minnen denna morgon!

Ha en härlig helg!
Kramar!

Mamma C said...

Verkligen ett mysigt sommarminne att plocka fram nu när hösten är här.
En trevlig tradition med, tycker jag.
Ha en fortsatt fin fredag.
Kram Carin

Annika said...

Sara:
Vilken fin dag det var. En dag att spara. Tur med vädret, tur med allt.
en liten skara detta år mot vad det KAN vara. Det blev lättare för Håkan att göra schema då. DET tyckte jag var så roligt, med schemat!!
Håkan ja, han slår på stort. Visst känns det som om det blir större och större för vart år!!
Otroligt!!
Ja vi var nog lite avis, men inte så farligt alls (jag lovar) då vi var små på dig som fick firas mitt i sommaren.
Nu är det verkligen en festdag för alla.
Minns du när vi tvingade dig att bära tiara hela dagen. Undrar vart den tog vägen? HAHAHA!!
Mysig, mysig, mysig DAG!! OCH schemat som hölls PERFEKT, en bragd i sig.
P o K big time!!!!

Annika said...

Yvonne:
DEt var verkligen en jättefin dag.
OCH ja, det blir allt pampigare för varje år, haha. KUL för oss alla!!
en liten skara på fyra detta år, ibland har det varit 16.

Visst har vi en pärla till sommarboende. Innerligt tacksam för det. Innerligt.
Det är vackert, om än stenigt till max.
VISST är norden vackert! OCH unikt!!

VISST går tiden fort, november liksom?

Stora kramar till dig!!!

Annika said...

Humlan:
TACK!
Ja, en rolig tradition för familjen. Vi är lyllosar vi som är där då!
VI hade grym tur med vädret!
Det blåste, som alltid.
Men det var OK. Vi fick inta middagen i lähörnet. Annars sitter vi mest på den plats som är närmast sjön.

Humlan, jag vet att du har starka känslor och minnen för dessa platser.
Det är en fröjd att få visa bilderna för dig. Vet att du vet ...

Stora stora kramar från mig till dig!

Annika said...

Carin:
En riktigt fin dag att spara.
OCH en riktigt rolig tradition för alla!
TACK för fina ord.

Stor kram!!!

Elisabeth said...

Vilken trevlig dag och vilka vackra foton från Finland. Det ser så härligt ut med sommar!

När jag växte upp hade vi en katt som hette Sara. På Sara-dagen brukade vi fira henne med tårta, något hon faktiskt tyckte om att äta. Fast mest var det förstås en anledning för oss att göra tårta, haha.

Visst har oktober gått fort. Jag förstår egentligen inte varför, för jag har inte gjort något speciellt, mest bara jobbat.

Susjos said...

Wow, en Håkan är inte dumt att ha förstår jag! Va kul med Sara-dagen, det ser fantastiskt ut allting! Men lägga sig klockan 23, låter tidigt för en nattjobbare som mej, hihi, men är man uppe tidigt så är man förstås trött på kvällen! Så mysigt att kunna se tillbaka på den underbara sommaren!
Ha en fin helg!
KRAM!

BP said...

Härligt med en man som inte bara gillar laga mat utan också vill gärna skämma bort sin fru, sin dotter och dig. Härliga bilder. Å den där lax-/räkmackan samt huvudrätten skulle jag kunna dö för;-)

Channal said...

Det är inte klokt! Oktober är snart slut... det går för fort! Dina sommarbilder är ljuvliga... längtar redan tillbaks!! Älskar sommaren!! Älskar skärgården och din plats påminner om mitt paradis. Mmmm... NJUTER! Men nu njuter jag även av ett skönt välbehövligt höstlov.

KRAMAR Anna

Annika said...

Elisabeth:
En riktigt trevlig dag var det.
En dag att spara.
Nejmen vad gulligt med katten Sara och att ni firade henne på Saradagen. Hur gulligt är inte det!
Oktober har fullkomligt vrålat iväg. Fattar ingenting.

Annika said...

BP:
DET är lyxigt värre ja. OCH vilken tur vi har som får äta och vara med.
TACK för att du gillar.
Ja förrätten var så himla GOD!!

Annika said...

Susjos.
Håkan är det verkligen inte dumt att ha. Lyllos oss.
HAHA, 23 är ganska tidigt även för oss. Midnatt brukar vara det vanliga. HIHI:
Men just denna kväll var vi nog möra och klara vid den tiden. Håkan visste det redan innan, fniss.
Visst är det härligt med smp tillbakablickar då och då.
KRAMAR!!!

Annika said...

Channal:
Visst är det obegripligt att oktober snart är slut. FATTAR inte.
TACK Anna, det är riktigt härligt att tänka tillbaka på fina sommardagar.
Blir glad över att du gillar mina bilder.
Såg på insta att du ör lite förkyld. KRYA på dig!
OCH njut av höstlovet ändå.
KRAMAR!!