Tuesday, February 16, 2021

It is Fat Tuesday




Good morning you people!!


I hope you all have had a good Valentine’s weekend.
Here in my neck of the woods, it turned out to be a real nasty weather weekend.
Peter and I had planned on a long, local hike (that also involved grocery shopping while out. Backpacks, ya know). BUT, forget about it … It was sleeting, snowing and raining … AND then came the ice.
It turned out to be an ice storm in the end.
Ice storms are the worst kind of weather since the icy water falling from the sky turns the whole world into a frozen ice sculpture. During an ice storm sidewalks and paths get covered under a thick bark of ice. Not a fat chance that I would risk breaking a bone on that surface … NO way!



Other than the weather situation the weekend was good.
Peter and I hung out at home all day Saturday, we watched a movie on Netflix in the afternoon, Like Father with Kelsey Grammer and Kristen Bell. It was cute. We both liked it. A perfect Valentine movie even though it wasn’t a romantic comedy.
It was more of relation drama/comedy about an adult daughter and her very estranged father who had now reappeared into her life. Yes, a totally fine movie to watch during an icy afternoon. We made a really good dinner as well, coq-au-vin. Also very fitting on an icy Saturday evening.


AND, today it is Fat Tuesday.
Not that I am observing that day, per se.
NO semla for me today, gaaahhh!! I wish.
A semla (in English, shrove bun) is a pastry that is traditionally eaten in Sweden (and Finland) on Fat Tuesday in preparation for lent.
A semla is a wheat bun flavored with cardamom. It is filled with almond paste and whipped cream. It is pretty much my favorite amongst pastries in the world. And, in Sweden you can enjoy it to its fullest today on Fat Tuesday. Actually you can enjoy a semla all winter long in Sweden (and beyond maybe nowadays). OOOOO, today I envy you Nordics so much!
Sure, I could bake one if I really wanted one … The problem is that, I do not bake … SO, therefore it will be zero semla today. Here in the US it is tradition to fill up on pancakes on Fat Tuesday, as it is called Pancake Day, also in preparation for lent.



 
Semlor from a previous year made by my friend Lotta.  Scrumptious and so delish.  


When we were in New Orleans two years ago—-You might remember our Road Trip Galore when we crossed the US with car—we enjoyed their version of a semla, a King Cake.
It was interesting to try it. BUT, there is nothing like a semla, after all. Of course not!



 
A King Cake in New Orleans pretty much exactly two years ago.  Do you see the Baby Jesus on top of the pastry? Baby Jesus always tops a King Cake.



But, it is interesting to see what the christian world are eating in preparation for lent on Fat Tuesday. 
Lent by the way, that is something I have never, ever practiced.
I am not religious, I am a good old agnostic soul. However, there are many people who are giving up something for lent. It can be sugar, alcohol, shopping, Netflix or whatever you feel like abstaining from for 40 days. 
But, no I am not giving up a single thing for lent.



Tomorrow is Ash Wednesday, I remember when I was new to the US and worked as a visual merchandiser at Lord and Taylor (department store).
On Ash Wednesday a lot of people (especially catholics, I believe) go to church in the early morning. During the communion, the priest paints a cross on ones forehead with ashes (or it is supposed to be ashes, I have no clue what kind of paint the priests are using for this cross). The cross tends to get smushed so it just looks like a big black blob on peoples foreheads.
I had NOOOOO clue what these blobs meant when I was a newcomer.
My boss was the first dude I saw that morning. I looked at him and said,
-Ummm … Zac, I think you have smushed something on your forehead …
-Honey, where have YOU been? It is Ash Wednesday!
HAHA!!!
Well, it was there and then I learned about the rituals on Ash Wednesday-- and this mostly catholic tradition (correct me if I am wrong)-- with crosses painted out of ashes on peoples foreheads.
You live, you learn, and when you are new in a country you usually have zero clue about things like these.

Oh well, have a nice FAT Tuesday, and enjoy all the SEMLOR YOU possible can today, I am SOOOO JEALOUS!!
EAT one for me! Please!!

17 comments:

Elisabeth said...

Trist med vädret! Isstormar låter verkligen fruktansvärt, det räcker ju liksom gott och väl med underkylt regn när det kommer till halka.

Å nej, får du ingen semla?! Jag ska köpa en (eller två), förutsatt att det finns kvar i affären när jag kommer från jobbet. Förhoppningsvis har de laddat upp ordentligt så att de inte tar slut. Visst är det intressant med alla olika bakverk som äts innan fastan. I Österrike äter många "Krapfen" (ungefär som munkar), också gott, men jag håller med dig; det finns minsann inget som en semla!

Jag har inte heller fastat, och det blir inget sådant i år heller, dels för att jag ärligt talat inte ser vitsen med det om man inte gör det av religiösa skäl, dels för att det nästan blivit lite trendigt i Sverige, och när något blir trendigt har jag en tendens att bli anti mot detta. (Mycket moget, o ja…. ;-))

Anonymous said...

Yvonne said...
Trist väder ni fick i helgen som var, men ni fick ju mysig alla hjärtans dag i alla fall.

Semla, ja snart ska jag och min väninna ta en promenad till vårt lokala hembageri och hämta semlorna vi beställt. Goda är de, men inget slår Tösses semlewrap säger jag. Vi har kommit på att Tösses finns i Norrtälje också, så kanske blir det en tur dit nästa vecka. Lättare att både åka dit och lättare att parkera än på Karlavägen i stan, dessutom är det inte lika trångt i butiken som det är i stan.

Man lär sig så länge man lever och det är nog sant, vad det än må vara.

Ha en fin tisdag hälsar jag från ett -10 gradigt Åkersberga, men nästa vecka lovas +8 och regn.....

Annika said...

Elisabeth:
En isstorm är nog ungefär det västa som finns i väderväg. Det stoppar upp nästan allt. som tur är var denna storm ganska snäll. Men de kan bli jättefarliga om de är stora. Strömavbrott, träd som knäcks och bilar som blir som isbubblor.
Inget roligt alls.

JOOOO, vet du, jag FÅR en semla. MEN först imorgon. DET ska bli såååå gott. Det är Lotta som bakar, och vi ska äta dem på hennes deck under värmeaggreagat. HAHA.
Så jag får också. YAY!!
Jamenvisst, det är jätteintressant att se vad den kristna världen äter idag på fettisdagen. SÅ kul att höra om .
Semlor måste var svårslaget. DET måste det.
Hoppas att du får tag i semlor, men det tror jag att du får!!!

Ja, periodisk fasta vet jag är en grej, kör det lite själv också, men just den här religiösa fastan antar jag inte är det, eller?
Isf, urfånigt och töntigt om man inte är troende.

Annika said...

Yvonne:
Hemskt väder på lördagen. Riktigt taskigt tråkväder.
Tur att vi hade det mesta hemma redan.
JA!! Jag såg ju din semla på insta. UNDERBAR!!!!
SÅ avis.
Men jag får imorgon då min vän Lotta bakar. YAY!!
SÅ bra att Tösses finns i Norrtälje också, som du säger är det nog lättare att åka dit än att ta bilen in till stan.
Lyllos dig!!
Vintern på upphällning nu hos er.
Här med, tror jag.
Stora kramar till dig!!

Keith said...

The King Cake was awesome! If only we could have it every year! Hard to believe it was 2 years ago. What a trip. But I hear you on not really "celebrating" Fat Tuesday or Ash Wednesday. Been years since I had ashes "smudged" on my forehead. Still a novelty in a way to see someone with ashes.
Messy last Saturday for sure. We'll have to see what kind of mess Thursday brings.

Humlan said...

Usch så otäckt med isstorm! Måste man inte gå ut så är det klokt att hålla sig hemma så att man inte riskerar liv och lem! Och det lät som ni hade en skön helg trots vädret.

Jag har inte kommit utanför dörren i dag, så någon semla har det inte blivit. Ev så kommer jag förbi en mataffär i morgon eller på torsdag, så om de har några då så kanske jag faller för frestelsen även om de aldrig är lika goda som när man köper dem från ett bra konditori. Men gott brukar det vara oavsett.

Jag har testat sådan där kortfasta på 80-talet, som var så populärt då, men inget annat. Jag känner däremot några som varje år har februari som fastemånad och börjar då med några dagars "riktig" fasta, bara flytande, sedan fortsätter de resten av månaden utan alkohol, kaffe, socker, rött kött och det kan vara mer som jag har glömt. De säger att det är ett sätt att ta bort ovanorna efter julhelgerna och få lite bättre vanor.

Hoppas du har en bra dag!
Kramar!

BP said...

Då du är aningen avis vad gäller semlor så tycker jag att du ska läsa Helenas inlägg idag. Det handlar uteslutande om semlor och dess historia. Riktigt, riktigt rolig läsning. Å vad jag inte visste - det finns faktiskt matiga semlor med löjrom också:-)

https://www.freedomtravel.se/2021/02/fakta-om-semlor/

PS. Sedan lärde jag mig ett nytt ord "lent". Aldrig hört talas om. Man lär så länge man lever. Är urusel vad gäller religiösa "bemärkelsedagar", ungefär som du;-) DS.

Annika said...

Keith;
Yes, I remember that we shared one between the four of us. I would love to try it again.
What a trip. I'd gladly do it again. And we will!! The Northern route.
O MY, the first time I saw those smudges, haha!! I guess this year is the year we won't see a single smudge out and about.

Annika said...

Humlan:
Precis, och då var det här ändå en ganska snäll variant. Har varit med om mkt värre sådana. Men de förlamar världen, det gör de.
De är mkt otrevliga och väldigt farliga.

HOPPAS du får tag på en semla imorgon, det får du alla gånger.
Det är godast då de kommer från et konditori. Håller med.
en av de få bakverk som r godare köpa än hemmagjorda. ÄVEN om hemmagjorda smäller HÖGT också.

ja, periodisk fasta kör jag delvis med, 8-16. Nästan varje dag faktiskt.
Men jag har aldrig kört ngn längre sort.
OCH jag känner ingen som gjort det av religiösa skäl hemmavid. Här känner jag folk som gjort det, katoliker.
men visst, en riktigt renande fasta är nog aldrig fel.

Jag hoppas din dag är bra, Humlan, Helt OK här.

Kramar!!

Annika said...

BP:
Semlor.
SÅ gott.
Ja, jag följer Helena på Insta, så jag såg de där semlorna där. Har hört talas om de förr också. ÄVEN om jag inte riktigt vet om jag kallar dem semlor, hehe.
MEN jag skulle gärna äta dem. SÅÅÅÅÅ GOTT!!!!

Lent, det är fastan det :-)
KUL att du fick lära dig det här idag. Det roliga är att man får lära sig mkt om religion här, trots agnosticismen inom mig. Men det är kul att plocka upp och lära sig om olika religiösa högtider. Visste inte mkt om tex Ramadan heller innan jag kom hit.

Erica said...

Vad tråkigt att ni inte fick komma er ut. Isstorm är verkligen ingenting jag vill uppleva! Låter livsfarligt (bokstavligen).
"Better safe than sorry" genom att stanna hemma :-)

Såg när jag scrollade ner hit att du skrivit i ett svar till en annan kommentar, att du får njuta av en Semla imorgon. Härligt! Och Mums! Så härligt när man har folk i sin närhet som bakar mycket :-D
Som du såg på Insta blev det, såklart, en Semla för min del också. Köpt, eftersom jag fortfarande inte fått tummen ur och bakat semmelbullar. Var ett 2-pack, så den andra blir mumsigt kvällsfika lite senare.

Gjorde faktiskt lite semmelbuffé till mellis på jobbet idag också.
Buffé på det sättet att jag inte gjorde färdiga Semlor, utan gjorde i ordning olika skålar med fyllningar och så fick de sätta ihop sina egna Semlor.
Känns som den bästa lösningen på en förskola, då det varierar väldigt vad 50 olika barn tycker om ;-) Många barn brukar dras mer till chokladröra och sylt istället för mandelmassa... Även om jag personligen älskade mandelmassa även som barn.
Mina mellisgäster fick då mandelmassa, chokladröra, vaniljkräm och hallonsylt att välja på idag (och så grädde förstås). Det fanns något för alla smaker :-)

Fasta har jag heller aldrig gjort, och kommer aldrig att göra.
Eller man ska väl aldrig säga aldrig, men... Aldrig.
Är inte religiös, så det finns inga rimliga anledningar.
Tänker inte heller fasta med något annat heller. Bättre njuta av livet och ta för sig av vad det har att erbjuda :-D

Ash Wednesday hade jag aldrig hört talas om. Men tycker det är riktigt roligt när man lär sig nya saker; sådant som är normalt och tradition i andra kulturer, religioner osv, för andra människor, men som man själv inte visste om existerade.
Tror det är en stor del i att jag alltid längtat efter att resa mycket; andra kulturer och vad andra människor gör.

Hoppas du haft en fin tisdag!
Kramar /Erica

Susjos said...

Man lär sig så länge man lever, spännande att lära sig nya saker i nya kulturer! Ja, nog äts det semlor här i Sverige idag, jag har redan ätit en halv stor semla, såg att vi får semlor på jobbet i natt, hembakade! Mums!
Min man är tokig i semlor, han kan äta en varje dag, står nästan alltid semlor i kylskåpet, haha!!
Nu är det dags att åka till jobbet...
Må så gott!
Kram

Annika said...

Erica:
DET kan vara mkt otäckt. Denna var en snällare sort. MEN de kan vara sååå farliga, träd kan knäckas och elledningar brista.
PLUS att världen blir till is. De är vackra, men farliga.
Dock, den i lördags var ingen man ville ut och gå i.

JAAA! Du såg!! Skrev det på insta till dig också. TUR för mig va!!
Såg dina GOOOOOODA på insta också. Skulle lätt kunna smälla i mig två :-)
LÄTT!!

ÅÅÅÅ vad fint med semmelbuffe. Vilken trevlig grej!! OCH att få välja mellan fyllningen, inte dumt.
Jag hade såklart tagit madndelmassan, givet.
Men supersmart med valen där.
Nej, religiös fasta har jag aldrig tagit mig för heller. Inte den heller som handlar om att avstå ngt annat, som typ Netflix.
NOPE. I would never ever ...
Periodisk fasta kör jag däremot, haha.

Askonsdag, imorgon du vet ...
NEJ, för mig var det bara ett namn innan jag kom hit. LÄNGE trodde jag att askonsdagen var onsdagen före skärtorsdagen. Numera vet jag att den dagen kallas dymmelonsdagen.
Så för mig var detta med askan en totalt NY grej jag fick lära mig. Idag har jag knappt varit ute bland folk. Har svårt att tro att kyrkorna kör detta idag med tanke på rådande pandemi.
MEn gissa om jag var fundersam då jag såg dessa svarta bobbor då jag var ny i US.
Liksom, vad var det med folk? HAHA!
DET är roligt att få ta del av detta. Som jag skrev ovan till ngn, jag kunde NOLL om tex Ramadan innan jag kom hit, men även det har jag fått lära mig här. Roligt.

Stora kramar!!!

Annika said...

Susjos:
JÖSSES SÅ GOTT!!!
OCH jag är AVIS!!
Då har du verkligen ngt att se fram emot. MUMS!!
Jag är som din man.
TUR ändå att jag bor här där inga semlor finns att köpa, pheww ... HADE de det hade jag rullar fram.
Ha en fin och LUGN natt!
Kramar!

Bloggblad said...

Idag tänkte jag på dig! Jag har för första gången köpt en grej på Amazon. Jag har förstås skickat efter en del grejer från svenska näthandlare, men amazon har ju nyss kommit hit. Min stegräknare är slut helt, går inte att skruva ihop efter batteribyte längre. Den har hållit i bortåt 10 år och jag ville ha en likadan. Men fasen vad svårt det var att komma åt att betala, jag skrev nog mina uppgifter 10 ggr innan jag fick bekräftelsen klar. Kollade förstås att jag inte fick 10 stegräknare.... 🧐

Ha det så gôtt med snön. Jag är trött på den nu, idag var det 0 grader och moddigt och svårt att gå.

Annika said...

Bloggblad:
Aha, Amazon är min, och de flesta andras hudgud, haha. DET är så lätt och det går så snabbt. Ibland samma dag.
Hoppas det gick smidigt för dig också.
Jasså, du tyckte det var knöligt med betalningen. Här går det så snabbt att det är farligt. De har mina uppgifter och jag trycker bara på betala så är det klart. Prime-medlem. Minns inte om det var knöligt i början?
Vi har ingen snö, men det sägs komma imorrn. Inte mig emot. Men precis som du så avskyr jag SLASK.

Bloggblad said...

Jag kom igenom till slut, och nu är stegräknaren på väg. Eftersom jag inte brukar handla mer än vissa saker som hörapparatsbatterier o.dyl. på nätet, surfade jag runt lite på Amazon... hittade både sexleksaker och hushållsgrejer, men jag fick fundera lite på den här: Mold Cookie mögel vit silikon Mögel Cake

Det var en märklig form på formen, så jag var inte säker på om det var en kakform - betyder "mold" nåt annat än mögel också? Eller är den mögelsäker? Dessutom såg jag några grejer, glödlampor t.ex. som är mycket billigare på willys.

Jag tror inte att jag blir stamkund, men man vet ju aldrig... vill jag baka en mögelkaka så vet jag vart jag ska vända mig!