Tuesday, February 23, 2021

Ice y'all!




Good morning Tuesday!!



Did you all have a good weekend?
Do you feel ready to tackle yet another February week?
Let’s do this!


 
Friday morning treat for me, hot chocolate and marshmallows.  No, I did not really enjoy it on my deck in the ice.  This was solely for The Gram, haha!



We had a nice weekend, but a wintry one at that.
However, I think the previous weekend (and yesterday) will be this winter’s last hurrah.
One never knows, though. We have had gruesome winter storms in March before. But, this week WILL be a mild one. That is kind of GOOD, because it will melt away all the NASTY, NASTY ice we are dealing with by the moment. 



On Saturday, we had the weirdest kind of ice sheet over the snow. Like a silver shield of ice, I have never seen anything like it. IT was absolutely impossible to walk on the golf course on the snow. SLIPPERY as can be.
And windy.
COLD, but sunny.



 




Yesterday I slipped and fell during my morning walk.
The walk started so good, the paths were cleared and I could see the icy patches well in advance.
BUT, it started to snow and that snow stuck immediately to the surface since it was so cold.
And with that, all the ice got covered under a thin layer of snow in front of me.
I walked on a street, and turned a corner and ALL of a sudden I was on the ground. ALL of me, just backwards.
SO awful, I could hardly raise myself up again since it was SO slippery.
I hurt my bum, let me tell you! And I can feel it in my shoulders and in my neck. I also feel it in my left hand.
Damn.   It turned out OK after all, it could have been so much worse. My head did not hit the ground, thankful for that at least.
The rest of the walk was awful, the snow fell and it got harder and harder to see  the ice. This was—by far—my worst walk this winter.  







But, yes, the weekend was cozy.
I am such a coziness-narc. And Fridays and Saturdays are the best nights for us narcs!
AM I right or am I RIGHT!!
I love it.


 





Peter and I enjoyed a surf and turf fondue here at home (where else?) on Saturday night.
I made a bullion out of veggies. beef stock and red wine.
We boiled filet mignon, shrimps and veggies as we were sitting by the fondue pot. I had also made several dipping sauces.
A perfect dinner on a cold night.


 





All right you guys.
 
I am signing out for today!
Have a great Tuesday!

16 comments:

Anonymous said...

Yvonne said....
Varm choklad med marshmallows, ser gott ut och så häftig bild när muggen står i "iskross".

Usch för att ramla, vilken tur du inte bröt något iaf, har du kollat upp hos ngn doktor så det inte är ngn spricka eller så? Jag halkade för "hundra år" sedan då jag tänkte börja jogga, tog såklart emot med höger handen, ont sååå in i bängen så nästa dag gick jag till vårdcentralen och sen vidare för röntgen och hade brutit ngt ben, dock inte båtbenet som är hiskeligt lång tid i både gips och träning efteråt. Doktorn sa, "ja, det var ju bra du tog emot med handen ist för med huvudet, det hade blivit värre skador", en liten tröst i bedrövelsen med gips i 6 veckor.

Så mysigt ni har det med alla ljusen, jag tänder också både ute i lyktan och vid matbordet, en som hänger i köksfönstret och sen i Tv-rummet. Har blivit så ordentlig så jag släcker alla ljusen innan vi flyttar in framför TV:n, ja, värmeljusen får brinna klart men vanliga ljusen släcks. Förr lämnade jag ofta värmeljusen att få brinna klart om det var sängdags, men det gör jag inte längre. Väntar ut dem eller blåser mycket försiktigt så de slocknar.

Natten mot måndag brann en radhuslänga med 6 hus här i Åkersberga ner till grunden, tack och lov ingen som skadades. 4 km från oss. Gissa om det kom sms och frågor redan från kl 07 på morgonen av omtänksamma vänner och bekanta som jag kunde lugna med en gång.

Här töar snön för fullt och snart är allt borta.

Ha en fin tisdag och en stor kram till dig

Humlan said...

Muggen med choklad ser verkligen god ut där i snön, en fin bild!

Fy så otäckt att halka sådär! Hoppas verkligen att du återhämtar dig ordentligt, att inget behöver sjukvårdsbesök och slipper långvarigt ont!! Vi har ju skrivit om det där med att halka flera gånger, det är så snabbt hänt och kan ställa till med så mycket. Här töar det för fullt och jag tycker att det är skönt med barmarken när jag är ute och går, men visst kan jag sakna det vackra när allt är vitt, speciellt en gråmulen dag som i dag.

Helgen kom och gick, jag kom knappt ihåg att det var helg men så är jag ju också ensam och då blir det ju inget speciellt "bara för att ...".

Var rädd om dig och krya på dig!

Stora Kramar!

Annika said...

Yvonne:
TACK!
Ja, det blev en cool effekt med muggen på issnön. DET blev det.
Men jag satt inte ute och drack den sen, jag gick in. Hehe,
nej, jag har inte varit till läkaren efter mitt fall. Har ont i axlar och bäcken. Och mitt vänstra långfinger är svullet och blått på baksidan. Kan röra det helt ok.
Vågade inte gå ut och gå idag eftersom det regnade så mkt igår och det frös på över natten.
Tordes inte.
Precis, att slå i huvudet är väl den ultimata mardrömmen. Så farligt. Vi får vara glada över att det inte gick värre för oss, Yvonne.


Tack Yvonne.
Mysfaktorn är verkligen a och o. Ljus ett måste!!
Alltid.
Samma här, Yvonne, vi släcker ljusen i köket när vi går ut i vardagsrummet.

SÅÅÅ hemskt med branden hos er, och så lätt hänt det ändå är att det tar eld. Min absoluta skräck. KAN tro att folk kanske trodde det var ni då de hörde om det. PUST!
Har du sett huset?
Jag minns när ett radhus här i Reston brann ner för några år sen. Vilken tur att brandväggar finns, jag säger bara det ...
DET såg ut som ett hål i en tandrad.
Tur det gick bra för dem de brann hos hos er. Men usch vad den familjen måste må skit nu.

Stora kramar från mig!!

Annika said...

Humlan;
TACK!!
ja, det blev en sådan cool effekt med muggens snö och den issnö som låg på mitt deckräcke.

FY tusan vad hemskt det var igår att falla som jag gjorde. Prisar ändå min tjocka dunjacka i detta. Men damn vad jag slog i ändan och mitt vänstra långfinger. Och jag känner det i axlarna och nacke idag.
Det hade kunnat gå sååå mkt värre.
Och vad hemskt det är de där sekunderna då man FATTAR att NU halkar jag. USCH.
Det regnade igår också här, men det var flera minus i morse. jag försökte mig på en prommis, men vände genast då jag insåg hur isigt det var.
Nu får det gärna töa bort, och skall så göra idag å vi får 10 plus.

Tack Humlan, tror säkert bara att jag sträckt mig. tror inget är skadad per se. Men otäckt är det. SPÅ hemskt.

Kramar i massor!!

Anonymous said...

Yvonne said.....
Alla 6 husen i längan brann ner till grunden, helt förskräckligt! Men ingen blev skadad trots att det hände nattetid. Nu undersöks ju varför det började brinna, så vi får väl se om det är slarv, påtänt av någon eller vad.

Keith said...

What's wrong with having ice, cold hot chocolate? Haha! Yes, the picture was Gram-worthy. Your place is nicely decorated and cozy. Wish I could have reached in and taken some of the fondue for myself.

Annika said...

Yvonne!
OTROLIGT!!
Vilken enorm tur. OCH så ofantligt hemskt.

Annika said...

Keith:
It's a gram pic, even if I did not pick exactly that one om Friday :-)
We'll make the fondue again :-)

BP said...

Du verkar ha det betydligt mera "vintrigt" än vi här. Snön försvann så gott som helt under helgen då 6 plusgrader bidrog till att snön i Stockholm försvann. Gissar att det snart är dags även för dig.

Tur att du inte gjorde dig mer illa. Tur och/eller skicklighet. Har ni inga broddar i Virginia? De borde ju finnas någonstans i USA. Så klicka hem ett par. Det kallas lisförsäkring.

Fonduen och dina dipsåser - MUMS!!! Det är år och dag sedan jag åt fondue - dregel, dregel...

Susjos said...

Men så läskigt att du ramlade och gjorde dej illa, tur det inte blev värre i alla fall! Mina nya kängor med dubbar är guld värda, fast nu har all snö och is töat bort, så jag har inte använt dem så ofta, men det kommer väl tyvärr mer snö innan det blir vår...
Såklart ska man mysa och njuta av lediga kvällar, i denna årstid är det ju hur skönt som helst att vara inomhus och mysa med god mat och dryck!
Sköt om dej!
Kram

Annika said...

BP:
Igår och delvis idag har vi nog haft mer vintrigt än vad ni har haft det.
Och i helgen också.
MEN snart kör vi om med racerfart, haha.
Imorgon 16 grader här.

Visst finns det broddar här, yaktrax och annat. Borde nog skaffa ett par.
DET hade kunnat gå riktigt illa igår, det hade det. Känner mig mer ledbruten än vanligt idag, hehe.

SÅÅÅÅÅÅ gott med fondue alltså. MUMS. Gör't vettja :-D

Annika said...

Susjos:
JA, jag är jätteglad att det inte blev värre än det blev. Jag hade ju kunnat slå huvudet i asfalten. bara tanken på det får mig att rysa. HUA!!!
Så jag kom lindrigt undan ändå.
Broddar borde jag nog skaffa, det vore smart. men icebugs och annat vet jag inte om det är värt att köpa eftersom vi ändå har ganska få dagar med svår halka. Fast det är klart, sådana kängor håller väl i åratal. DE finns att köpa här.
Mys är a och o.
Stor kram från mig!

Brysselkakan said...

AJ! Du måste vara försiktig, Annika. Min man har satt dubbar under sina skor, det finns att skruva in i vilka skor som helst om bara sulan är tillräckligt tjock. https://www.best-grip.se/
Han går som vanligt på de flesta underlag.

Elisabeth said...

Halka är verkligen jobbigt och trist! Broddar är mitt tips också, då minskar i alla fall risken att halka något. Förstår att du inte vill skaffa icebugs med tanke på att ni trots allt inte har så mycket halka.

Annika said...

Brysselkakan;
Det var hemskt, och jag var försiktig. ändå låg jag plötsligt där, usch.
Ska kolla Best grip. Nu hoppas jag att det är över med is och elände för denna vinter. Jag var bra skraj på min runda idag.
Men ska absolut kolla Best grip, Yaktrax och annat. Nästa vinter ska jag har ngt så jag slipper gå på helspänn hela tiden.

Annika said...

Elisabeth;
Ja, det är för jävligt. OCH speciellt när man verkligen inte fattar att man gått ut på halt ställe. SÅPHALT.
Broddar måste jag skaffa,
Icebugs känns som överkurs med tanke på våra vintrar, för dyra. Ja, även om det säkert skulle hålla i åratal.