Tuesday, August 16, 2016

Blandad konfekt.

Hej och godmorgon på er tisdagsmänniskor!


Halva augusti har gått. DET är ju verkligen konstigt.
Fastän jag varit här i USA hela sommaren så tycker jag att den försvunnit i en suck.
SÅ fort har sommaren gått.
Underligt.

Hörni, vi har haft värmebölja som heter duga. Temperatur på 38 grader med så kallat "heat index" på 43-44 grader.  Så blir det i fukten, fukten adderar 5-10 grader.
Ingen av er behöver vara avundsjuk på det här vädret. Jag försäkrar er.  Det finns INGET att avundas.
Det är enbart plågsamt, och väldigt svårförståeligt för den som inte upplevt det.
Man kan jämföra sådan här enorm värme med midvinterns kyla. Ingen mäktar med att vara ute.
Faktum är att det ÄR farligt att vistas ute också. Vi har haft Extreme Heat Warnings (code red) i helgen.
Om man är lite äldre, lung eller hjärtsjuk, så ska man överhuvudtaget inte gå ut. SÅ onyttigt är detta för kroppen.

Jag satt ute, i skuggan, i lördags. Det var 38 grader klockan 16 på eftermiddagen. Det är ju alltid hetast framemot sena eftermiddagen, som ni alla vet, så är det överallt.
Jag SATT, bara SATT, i skuggan. Efter ett par minuter bröt svetten fram. Det var som att sitta i en bastu.
Det är allt tur att vi har AC!
Utan den skulle vi försmäkta.
Min grannes AC pajade i fredags, så vidrigt. De “får” en ny på onsdag. Tursamt nog är de på semester fram tills imorrn.
Poolen? Nej, det är för varmt för att gå gå dit också.
I lördags var det så varmt att jag märkte att till och med cikadorna tystnade.


OM jag tar ut min kamera i denna fukt immar den igen.
På nolltid.
Men nej, på mig har det egentligen inte gått någon nöd tack vare AC och fläktar.
Dock, jag tror att samtliga ser fram emot lite mer drägliga temperaturer nu.


Nåväl …

Idag ska vi ta oss en sista titt på Kalifornien.
Dagens bilder är samtliga från vår resa.



Pacific Coast Highway 1.  Älskar den vägen!!  Detta  foto är taget i Ventura.   Vill man hitta en strand att vara ensam på går det utmärkt bra!


Ännu en bild av en strand precis vid PCH.  Ja, vad underbart det är!


PCH.  På väg in i Malibu.


Santa Monica Mountains Recreational Area.  SÅ vackert längs denna sträcka.





Det där drömska ljuset som vilar över kusten i Kalifornien.  Lite "gammeldags", lite vitt, genomskinligt.  Det som vi ALLA sett i filmer och TV.  Märkligt ljus, och mycket vackert!


Marina del Rey i L.A.  Vi bodde här våra två sista nätter i Kalifornien.


Marina del Rey.


Peters pappa Pete har en kär kusin, Nancy, som bor uppe bland kullarna i Malibu.  Här på bilden är Nancy, hennes man David och deras hund, Hugo.
Vi var ditbjudna på lunch.  Vägen dit från Burbank var spännande, to say the least.  Jag hade nog egentligen inte FATTAT hur bergigt det är i L.A.  OCH hur mycket man åker på såkallade Canyon Roads (CYN).  De vägarna slingrar sig bland bergen.  Den kända Mullholland Drive är en sådan canyon road tex.  OCH när vi skulle till Nancy och David gick färden just längs Mullholland.  Jag tyckte det var OTÄCKT och samtidigt SÅ  enastående vackert!!  Vägen slingrar sig och har djupa stup längs med kanten.  Jag är glad att JAG inte körde.  OCH jag är glad att inte behöva köra dessa canyon roads i mörket.  MEN bor man bland kullarna i LA är det sådana vägar man måste lära sig greja.
Nancy och David var ett underbart värdpar.  Jag har träffat dem bägge här i DC flera gånger, men detta var första gången jag såg deras vackra, vackra, vackra hem...!!!


Utsikten från en av Nancy och Davids altaner.  Här tog vi ett glas vin i sommarhettan.  När jag kom ut på deras baksida skrek jag till!!  Jag tror aldrig jag ropat när jag kommit hem till någon förr, men det gjorde jag här.  Helt spontant och okontrollerat.  JAG kunde inte FATTA, och ta in, deras enorma utsikt över Stilla Havet.  Helt, helt otroligt sagolikt vackert!
Nancy och David har bott i LA sedan 1981, de är från Detroit.  Jag frågade om denna utsikt någonsin blir vardagsmat.  Nej, sa de, aldrig.  Jag fattar, jag förstår fullkomligt!!


Utsikten.  Ack ja, från alla tre plan i huset (som David fö ritat)  denna enorma utsikt över havet.  På andra hållet bergen.  Det händer att de ser pumor smyga omkring.  En gång kom Nancy ner i sin trädgård och möttes av en puma.  Hon stängde in sig i garaget (närmaste dörr hon hade tillgänglig) och ringde Animal Control direkt.


Nancy och Davids utsikt från uppfarten till huset.  Jomen, jomen...MAFFIGT!!!  Hoppas verkligen jag får chansen att hälsa på bland kullarna i Malibu igen.  Hörde att Dustin Hoffman bor i området, och säkert en hel del andra också som vi kanske alla hört talas om.


Peter och jag tog en utflykt till Griffith Observatory på Mount Hollywood.  Storslagen utsikt över hela Los Angeles.


OCH den existerar, den däringa Hollywood-skylten!  När jag väl sett den såg jag sen även nerifrån vägarna.  Innan dess trodde jag nästan den var en myt, haha!!  Man kan vandra upp till skylten, det fanns många leder att välja på för vandrare.  Men vandrade? NEJ, det gjorde inte Peter och jag.  SÅ hett som det var då vi var uppe vid Griffith.




Sen en verklighets-check.  Trafiken.  Så vidrig.  Vidhåller, jag skulle INTE vilja bo i LA.  Däremot finns många vackra grannskap inom Los Angeles hank och stör.  Men att bo där? Nej, inte min grej.  Skulle inte fixa den enorma trafikvolym som råder på samtliga freeways dygnet runt.  Skulle bli tokig.
Men att hälsa på en dag eller två? Varför inte.   Det bästa är nog ändå känslan att lämna Los Angeles bakom sig och upptäcka allt i Kalifornien som INTE är L.A!  Det är det bästa.  OCH jag kan inte bärga mig tills jag verkligen kommer tillbaka igen.  Kalifornien har flyttat in även i mitt hjärta.


Nu önskar jag er alla en fin tisdag så hörs vi imorgon igen.

33 comments:

Äventyret framtiden said...

God morgon Annika!
Jag har läst de allra senaste fyra inläggen på rad nu och kan inte annat än tacka för fina bilder och bra berättelser om platserna ni har besökt och allt ni har varit med om.

38 grader varmt! Puh och pust...då är det faktiskt bättre med en för tidig höstkänsla som vi har just nu, med hård blåst, regnskurar och moln som far av och an på himlen, knappt 13 grader varmt. Efter vår torra varma sommar känns det faktiskt riktigt bra.

Jag har varit dålig på att blogga sedan några veckor men ska försöka få lite fart på skrivandet och fotograferandet igen.

Ha en fin tisdag!
Kram!

L said...

Så vackra bilder! Och en sån fruktansvärd hetta ni har. Hoppas det går över snart.
Tänk att bo där uppe i bergen med en så magnifik utsikt. Fenomenalt. Men, jag instämmer i att trafiken runt LA är fullständigt vedervärdig.

Nettan said...

Men hu, 38 grader varmt, och jag klagar när vi får enstaka dagar kring 35... hoppas ni får det lite svalare nu!

Vilken resa er tripp till Kalifornien måste ha varit, ser på alla bilder och förundras, förstår att det måste vara speciellt att bo där och ha det runt knuten. Vackra vyer, hav och stränder som är milsvida.

Hoppas nu att du får en härlig tisdag!

Kramar
Nettan

Humlan said...

Den där hettan låter verkligen hemsk! Då föredrar jag detta kyliga sommarväder som känns som höst.

Vilka fina bilder, det är verkligen ett speciellt ljus på strandbilderna och sedan utsikten när ni kommer upp på kullarna och speciellt utsikten från altanen, jag förstår att du reagerade när du fick se den. Jag förstår att du vill åka tillbaka och se mer av den kusten, jag skulle också vilja se den!

Hoppas er hetta ger med sig lite och att du trots den har en bra dag!
Kram!

Bortugal said...

Vilken fantastisk utsikt! Verkligen! Ljuset i Kalifornien påminner en hel del om ljuset i Portugal faktiskt. Naturen också, delvis. Skulle gärna besöka Kalifornien någon gång.

Steel City Anna said...

Vilka fina bilder, du har verkligen fangat ljuset! Vad kul att ha en bild pa den klassiska Hollywood-skylten ocksa. Otrolig utsikt de hade fran sitt hus! Men allt har tydligen ett pris for da har man pumor i tradgarden :D man far verkligen ta det goda med det onda, och tvartom, har i livet.

Har talar vi ocksa om heatwaves men idag ar det 25 grader sa helt perfekt och harligt promenadvader! Ska ga en tur i skogen snart. Orange warning pa nyheterna, men en himla fjantig heatwave da med era matt matt :) jag avundas er verkligen inte! Det later hemskt jobbigt. Lagom ar bast :)

Annika said...

Karin:
Tusen tack, det var roligt att höra. Det var en fin resa, om än förkortad pga min svärmors dödsfall.
Men Kali var underbart fint. Ja inte LA, men...
Mmmmm...rådande väder är iNTE kul, och absolut inget att avundas. Eller att längta efter. Visst är det bättre med ert väder, håller med.
det är ju fukten som gör det så vedervärdigt. Just denna våtvarma filt av fukt som slår emot en så fort man stiger ut på trappan. USCH!!
Ja, men det är skönt att blogga lite mindre på sommaren, det har minsann jg också gjort.
OCH sen blir det så mkt roligare att sätta igång igen. Ska såklart besöka dig!
Kramar!!!

Annika said...

Lisa:
Hettan ja, den är inte att leka med. Just nu är fönsterna i mitt kök helt igenimmade och vi går ännu en sådan där het och farlig dag till mötes.
Vidrigt. det har varit en HET sommar här. Och den bara fortsätter.
ÅÅÅ Nancy och Davids plats var guld av guld!!
Men att bo i LA, fugget it. Inte min grej.
Ha en fin tisdag!

Annika said...

Nettan:
Och det räcker inte med att termometern säger 38 grader, nej då ska fukten läggas till, och då blir det 43-44. Alltså, nej det går inte att gilla detta.
Idag är det ännu en HET dag som väntar.
Det har varit många sådana denna sommar. Visst, somrarna är alltid heta, men jag tycker nog att den här sommaren slagit rekord.
Ja, Kalifornien är speciellt, verkligen. Skulle inte vilja bo där själv, men besöker mer än gärna. Gillar östkusten, trots sugigit sommarväder och vintrar, haha!
Kramar!!

Annika said...

Humlan:
Hettan här är verkligen hemsk. Det finns noll och inget att avundas vad gäller den.
Ja, ni har bättre väder, absolut. Man står ut enbart tack vare AC. Det hade inte funkat utan den.
Tackar, jag Kalifornien är vackert. Vackert och speciellt. OCH visst förstår man den dragningskraft staten har på världen.
Absolut.
Ja, jag skrek verkligen till när jag såg utsikten, trodde knappt det var SANT!!
Så härligt.
Hettan är nog här för att stanna, men den ska mattas av lite.
PUST!!
Kramar!!

Annika said...

Åsa:
Ja, det där ljuset, det är SPECIELLT!!!
Drömskt. Eller DRÖMMIGT kanske ;-)))) haha!!
Kan faktiskt tro att det påminner om din kust. Skulle gärna besöka Portugal fö!!

Annika said...

Anna:
TACK!!!
Ja, Hollywoodskylten ja. Trodde det var en myt först, haha!! Men den finns onekligen ;-)
Blev lite besviken för den är så högt upp och så svår att se, trots allt. Fick lite samma känsla som när jag såg frihetsgudinnan i NYC första gången. VA? SÅ långt UT i hamnen som hon låg/ligger. Trodde hon skulle finnas precis invid Manhattan, haha!
Vita huset trodde jag skulle vara STÖRRE än det är också, fniss.
Nancy och David hus är helt otroligt, eller utsikten iaf. Inget fel på huset heller, såklart.
Ja, pumor finns bland de där bergen i LA. Yikes.
Sen tycker jag att vägarna UPP till dessa hus är lite för läskiga för min smak, haha. Men man vänjer sig, förstås.
25 grader låter som en dröm!! Jag menar det. Och ni är väl inte lika fuktdrabbade heller?
Det
r ju den som gör det så vidrigt. Idag ser jag att det är en code yellow dag här.
Njut av er värme, gör det. Låter superhärligt!!

Monica said...

Åh så vackert! Hela den kustvägen, det är något speciellt med hav och ljus, så otroligt vackert att åka efter och se allt som blir vackrare och vackrare. Och vilket fint par ni besökte, ser jättetrevliga ut och så vackert boende! Med pumor i trädgården:-), hjälp! Är de farligare än vargar, ska läsa om dem, tror det, för vargen kan dyka upp i skogen och nära folk på landet med idag och har strukit omkring på vårt land, ja var som helst numera i Sverige. Men vi har inte sett den, kanske den tittat på oss:-).

Så fina foton du tagit, ser härligt ut allt! Kul att ni kunde resa och göra allt detta.

Men hettan hos dig verkar väldigt het om man säger så:-), du och ni alla som är vana vet hur det ska hanteras, är svårt att förstå om man inte upplevt den. Är det varmaste tiden nu i augusti? Det blir skönt för dig att få lite svalka i Sverige och Österbotten sedan. Såg förresten en massa bilder därifrån, fast de bodde närmare Vasa men så otroligt vackert det är där. Havet, mängder av sjöar, fin natur, massor med blommor, vackra hus, allt verkade så välordnat, hon arbetar som lärare och det verkade väldigt välordnat det med, hon trivdes så bra! Var vackert alla årstider.

Ha det så fint du kan i hettan, tur det finns låter skugga och AC.

Annika said...

Det här var nog dina vackraste Kalifornien-bilder hittills. Utsikten från släktens altan går verkligen inte av för hackor! Låter helt outhärdligt med er hetta just nu, jag hoppas det går ner till något mer drägligt snart! Här har det varit riktigt perfekt tidigt höstväder - kyliga morgnar (man måste ha hoodie på sig när man går ut) och varma dagar. Jag ser inte så mycket fram emot att komma till San Diego just när värmen klättrar upp till 90s där i september och oktober - förra året var det extremt jobbigt. Men man får väl ta det som det kommer....
Kram

bettan said...

Älskar att få följa med på dina utflykter/resor. Tack för underbara bilder och berättande. Den vägen, den vägen Highway 1, in my dreams.

Er hetta låter ju värre än vidrig. Fy fasiken måtte den snart vara över. Jag blir helt sänkt, loj och oföretagsam när det går över +30C. Fattar att AC:n är oumbärlig.
KRAMAR!!

Annika hos frissan :) said...

Monica:
Tack, ja det var härligt!! Så härligt! Ljuset och utsikten så oslagbara! Så det är verkligen så att man kommer ut till vackra platser när man är i LA m omnejd.
Ja deras hus alltså, tror aldrig jag blivit så tagen av ngns utsikt ngnsin förr! Förstår ju fullt ut att de verkligen aldrig lessnar.
Pumor i bergen ja, otäckt. Tror nog man ska ytterst stor respekt för dem. Vet inte alls mkt om dem. Här går de under namnet Mountain lions.
Hettan här är otrolig. Man vänjer sig aldrig. Det är fukten som är så övervidrig. Utan ac skulle det inte gå. Japp, jodå, det är allt lite annorlunda i Österbotten. For sure! Jag befinner mig ca 8 mil söder om Vasa. Precis vid havet.
Ha en superfin dag!!!

Annika hos frissan :) said...

Annika:
Tusen tack! Roligt att du tycker det. Den där vägen är ju så tacksam att fota. Samma sak m Nancys utsikt. Oj vad hösten känns avlägsen här. Hoodies blir det kanske i slutet av sept? Kanske inte ens då? Fattar att du inte direkt ser fram att återvända till vädret i SD. Kram

Annika hos frissan :) said...

Bettan:
Tusen tack! Älskar att du vill hänga på!
Jadu, pch går inte av för hackor!!
Det som gör att vi orkar med vårt dagliga liv nu är ac. Utan den hade det inte funkat här. Blir det 30 gr hemma tycker jag det är sjukt jobbigt att vara utan ac. Så jag fattar fullständigt vad du menar.
Kram

Anonymous said...

Även om jag inte alls tycker om att det blåser som rackarns här och temperaturen har sjunkit rejält är jag inte alls avundsjuk på ert väder just nu. Även om det är såå många år sedan jag var hos dej minns jag fukten och den var inte alls rolig.
Hoppas att ni snart får det skönare igen!
Ha en mysig dag tillsammans med dottern!
Kramar från Anette!

Anonymous said...

Inte avis på er värme men vi kunde ta några grader av den för det är inte sommarvarmt här längre...
Och Kalifornien... Det är nog ett av de landsdelar i världen där jag mer än gärna skulle bo!

Anonymous said...

Jösses, vilken utsikt över havet! Härliga bilder! /Jenny

Vform said...

SÅ VACKERT, sååå vackert, helt olik vad vi är vana med vid vår "kust" :)
OCH värme minsann, kontrasten hit är enorm, som du får bereda dig till helgen ... just nu nordlig vind, regnstänk och några grader över 10 ...
MEN det lovas lite varmare till helgen (tumme upp)
Träffade annars mor din åp Fageröijen i söndags, trevligt!
Väälkumi du också!
KRAM och ha en finfin resa!

Annika said...

Anette.

OCH jag tar hellre ert väder.
Ja, du minns. Tror man måste ha upplevt den där hettan för att fatta hur illa det verkligen är. OCH du har ju upplevt den.
Vidrigt.
Efter helgen lär det ska bli lindring, inte förr.
K sticker tillbaka till Elon på söndag och där är det ännu hetare än här. Yikes.
Kramar!!!

Annika said...

Brysselkakan:
Skulle gärna skicka värme hem, for sure.
Kalifornien har en dragningskraft på världen. for sure.
Bara man slipper bo i LA så ;-)))

Annika said...

Jenny:
Jag vet, och jag skrek verkligen rätt ut!!
HAHA.

Annika said...

Vivan:
Ja, nog är det annorlunda den finländska västkusten alltid.
Alldeles säkert.
OCH så annorlunda den kust där jag bor också.
Men tack, ja det är verkligen sagolikt på många ställen i Cali. Helt otrolig natur. Förstår att så många vill dit.
Trevligt att du träffade min mor åp fageröjen.
Jomen, snart är jag på g!!
OCH vem vet, vi kanske ses?
Kramar!!!

Taina said...

Ja men nog fattar jag att du skrek när du såg det där på baksidan av deras hus! Helt otroligt vad fint. Trafiken kan jag också vara utan.

Värmen ja. Phew! Vår AC gick också sönder men de kom inom 24 timmar och fixade den. Det var nästan olidligt.

Kram kram

Unknown said...

Vilken fantastisk resa ni verkar ha haft! Min mans bror bodde i Pasadena tidigare och har finfina minnen från att ha hälsat på dem. Lite kär i LA ändå. Men trafiken - håller med, inte kul.

Usch, lider med er. Jobbigt när det är så varmt att man inte vill (eller kan) vara ute. Hoppas värmeböljan passerar och ni får lite behagligare temperaturer. Här i Stockholmstrakten får det dock gärna bli lite varmare - fortfarande i början på semestern för mig (väääääldigt sen semester i år) och jag är INTE redo för höst. Hallå - det är ju bara augusti! :)

Anonymous said...

Fantastiskt vilken utsikt, det är så att man vill måla av den!
Jag tror vi testade er värme och fuktighet i sommar, fast i Taiwan, det var mellan 28-36 grader och fuktigheten måste ha varit över 90%. Min sambo led en del, själv levererades jag nog 100 mil för långt norr ut och lider förfärligt av kyla men inte av värme. Jo, jag svettas och har ständiga CD-skivor i armhålorna, och även om jag inte gjort det så var man ju kläderna halvblöta bara man gick ut, men det bekommer mig inte speciellt. Kanske ska tillägga så länge jag inte är tvungen att göra något ansträngande, det är ju inget väder att vandra i berg direkt. Det roliga var att alla taiwaneser var övertygade om att jag skulle tycka det var jobbigt med värmen och tittade konstigt på mig när jag sa att det inte var några problem.
/Tysta C

Annika said...

Taina:
Tror aldrig jag skrikit då jag kommit ut på ngns deck/altan förr. HAHA!
Men denna gång blev det rent spontana utrop. haha.
Kunde liksom inte hejda det. SÅ himla FINT!!!
Trafiken i LA kan jag så lätt bara skita i. USCH.
OCH LA som stad fick jag inget grepp om övh.
Värmen är helt otrolig denna sommar, måste jag säga.
Tycker synd om min grannar, men de är borta tills sent ikväll. Imorrn ska deras ac fixas. Det går ju inte att vara utan sådan nu.
Kramar!!!

Annika said...

Katarina:
DET var så härligt.
Att återvända dit ser jag fram emot.
Fick inget grepp alls om LA som stad. Ingen känsla. Bara en massa trafik, inge stadskärna. MEN, jag inser också att jag säkert dömt för fort.
För vackra grannskap finns det ju inom LA, minsann.
Värmen är hemsk här.
Vet du, jag tror absolut det kommer mer värme hos er. Är sgs säker på det!
Augusti är en sommarmånad! SÅ det så!!
Kramar!

Annika said...

Tysta C:
Tack, ja den var så man liksom inte trodde det var sant. Som en kuliss!!
Ja, då vet du minsann vad fuktig värme vill säga. SÅ vidrigt.
Tycker jag alltså :-)
Tar hellre kyla ANY day of the week!!
Ja, imorse var det över 90% fukt här, inget roligt. Men har man AC går det ju att leva med det.
Hoppas ni hade AC där ni var också.
Ha det så gott!!

Maria at Inredningsvis said...

Bortom magiska foton och super resetips på denna sidan :)

Ha en kanonhelg i sensommarvärmen:)