Friday, February 08, 2013

Galleri Fredag med vatten i fokus i vilken Annika skriver på fel veckotema


MAJOR BRAIN FART!!!  Jag har skrivit FEL veckotema.  Jag skulle ha skrivit "i min omgivning just nu"!  DET var det Annika ville.
Men jag ligger lite före i tiden den här veckan, och skriver nästa veckas tema.  HÖHÖ!!  OCH GAAAHH!!
SORRY!
Nästa vecka ligger jag efter i tiden och skriver den här veckans inlägg som ska vara:
I MIN OMGIVNING JUST NU!!!



Det blev återigen fredag.
Medan New England befinner sig under tidernas snöstorm får vi i Washington DC nöja oss med vatten i form av REGN!
Precis, hit kommer ingen blizzard. Bara regn, kallt fallande regn.
Vad trött jag blir.
Jag vill ju ÅSSÅ!

Annika i Umeå är det som håller i taktpinnen för februaris teman, och idag ska de handla om vatten.

Vatten ja.
Dricksvatten.
Badvatten.
Kallvatten.
Varmvatten.
Isvatten.
Havsvatten.
Sötvatten.
Regnvatten.
Sjövatten.
Saltvatten.
Smutsvatten.
Snövatten.


Vatten, vad konstigt ordet låter då man upprepar det.
Vatten, vatten, vatten...

Jaja.
Jag bor med utsikt över en golfbana.
Den skulle jag dock byta ut direkt om jag fick bo vid ett vatten.
Att se ut över vatten är nog det mest underbara som finns. Det är min dröm att bo vid ett hav, eller vid en sjö.
Utsikt över vatten.
Som jag har på sommaren.


Helst på en västerstrand så att solen värmer ända tills solnedgången.


Så här ska det se ut! Utsikt över vatten, en sommarkväll efter en varm sommardag! Den här bilden skulle jag kunna använda nästa vecka också då temat är "en bild säger mer än tusen ord", men den får hänga med nu och signalera västerstrand och sommarvatten.



OCH detta ljuvliga vatten, Karibiska Havet.
Bilden får också symbolisera min kärlek till stora fartyg. OCH även till kryssningar, och de äger ju rum på havet. Havet som jag älskar SÅ mycket!
Fotot är från Bahamas ifrån vår kryssning i fjol.



Det bästa av mina hav, det nordliga havet, nära sommarstugan!



Is som lägger sig över en ångande sjö. Mälaren julen 2009


Potomac River är vattendraget som rinner genom Washington DC och som utgör gränsen mellan Virginia och Maryland.


Jag är glad att jag har mina Restonsjöar. Alla årstider. Det ger en känsla av lättnad att promenera vid dessa vatten varje dag.


Jag ska avsluta inlägget nu.

Nästa veckas uppgift:
VATTEN

Listan, som skall tas med en nypa salt...





Annika i Washington
Erica i Piteå
Annika utanför Umeå
Olgakatt i Skåne
Anna FT i Stockholm
Channal i Norrköping
Karin i Stockholm
Jagger
Nilla
Västmanländskan
Englundskan
Ann i Alaska
Birgitta på Lidingö
Madeleine
Myhran (Penny)
Helena
Nettan
Fourmom
Marie i Minnesota
Jenny i Maine


Ha en finfin fredag!


33 comments:

Annika said...

Fniss, du har hoppat en vecka framåt i tiden ;-).

Erica said...

Ja, det finns verkligen många olika typer av vatten :)
Och det är verkligen fridfullt att vakna upp på morgonen med utsikt över just vatten; det håller jag med om! Det har jag upptäckt de (få) gånger jag sovit över i sommarstugan (vår sommarstugetomt gränsar till vatten).

Helt underbara bilder i inlägget!
Jag ÄLSKAR verkligen den första! Med känslan som finns i den bilden så kunde den inte vara bättre! :D

Hoppas att du får en riktig toppenhelg!
MVH /Erica

Millan said...

Ja utsikt over vatten ar det finaste av allt tycker jag! Rofyllt pa nagot satt. Men jag vet att manga inte alls kanner sa utan tycker att havet ar lite laskigt.
Kram!

Annika said...

Annika:
Men CRAP!!!
DET har jag.
DÅ får jag köra veckans uppgift nästa vecka.- MORR!!!
Sorry Annika!!

Erica:
Visst är närheten till vatten UNDERBAR!!!
Älskar att vakna vid havet, eller vid en sjö.
Vid vatten helt enkelt.
Den första bilden är en av mina bästa bilder EVER!
Tagen med min gamla Panasonic Lumix.
TACK Erica!!!


Millan:
Visst ÄR DET!!
Jag vet också många som skräms av havet.
Inte jag dock.
Jag tycker det är det ljuvligaste som finns.
Kram!

bettankax said...

Underbara bilder.
Eftersom du tydligen var lite tidigt ute med temat(?) har jag en önskan.
En vattenbild från OBX:)
Ha en fin helg.
KRAMAR!!

Channal said...

UNDERBARA bilder!!

Jag älskar vatten...
havet... den eviga horisonten! Speglingen i en skogsjö...
varmt turkost hav!
Älskar't!

Underbar fredag till dig!
KRAMAR!! Anna

Erica said...

Hihi :D Det mest pinsamma för MIN del är att jag inte ens reagerade på att det var fel tema ;)
Ibland strular hjärnan verkligen till det... Jag hade lördag i huvudet nästan hela dagen igår ;)

Hoppas du får en toppenhelg ändå :D
MVH /Erica

Annika said...

Bettankax:
Vet du, bara för att jag FES så den här fredagen ska jag vika ett HELT inlägg åt The OBX nästa vecka.
Hur låter det???
Bra va :-)
Ha en toppenhelg!
Kramar!!


Channal:
TACK!!!!!
Jag med, vatten är det skönaste och vackraste.
OCH att ha utsikt över vatten en ynnest!!
Ha det toppen bästa Anna!!
Kramar!!!


Erica:
HAHA, fasiken vad skönt att det inte bara är jag som fjärtar idag.
men du har säkert skrivit rätt tema :-)
jag får nu ligga fel i två veckor.
Helgen ska bli bra.
Ha det bäst Erica!!

Miss Marie said...

Hi hi, brain fart! Älskar det uttrycket!

Jag älskar vatten! Både att dricka o att bada i. Jag föredrar sötvatten framför saltvatten, både att dricka o att bada i! :)

Ha en bra helg!

Annika said...

Miss Marie:
HAHA, detta var i sanning en hjärnfjärt som hette duga.
Jaja.
Jag älskar också vatten. Att dricka också ,förstås. Vid törst finns inget bättre.
ja, jag håller med dig, för salt vatten är bara jobbigt att bada i.
Lite bräckt vatten som i Östersjön är rätt perfekt :-)
Ha det jättebra!!!

Sahra said...

Haha. Du är rolig du. Men vi har ytterligare en sak gemensamt. Kärleken till vatten. Havet. Sjöarna. Jag skulle förgås om jag inte hade närheten till vattnet. Skulle aldrig kunna bo inåt landet

Ha en härlig helg. Händer det ngt kul?

Annika said...

Sahra:
Ja, slarvig också.
OCH jag satt och tänkte när jag kollade in temat "jaha, det är redan 15 feb...vad konstigt..".
Ibland alltså!!!
Suck.
Ja, vatten och hav är underbart och mäktigt och jag ölskar det så ofantligt mkt.
KUL att du känner likadant.
I helgen ska Peter och jag ut och äta en riktigt god måltid som jag redan nu ser fram emot.
MUMS!!
Kram!!

Musikanta said...

Så fantastiskt vackra bilder! Den med strandängen älskar jag!!!
Kramar från Ingrid

Anonymous said...

Annica: De talar om 3 fotter sno har i bergen! Och nasta vecka ar det sportlov. Hurra! Har just varit och kopt god mat och mycket vin. Kram fran Ann

Annika said...

Hann bara skriva en kort kommentar tidigare idag när jag såg att det var fel tema - jag var hemma på lunch och var tvungen att hasta iväg tillbaks till jobbet. Ingen fara alls att du skrev fel tema, men jag fick lite panik när jag läste om vatten hos dej, och trodde att det var JAG som hade skrivit fel! Hehe, det skulle ha varit ännu mer pinsamt om värdinnan hade skrivit om fel tema ;-).

Fantastiska vattenbilder allihopa! Min favorit är nog faktiskt fjärde bilden uppifrån, Mälaren julen 2009. Karibiskt vatten är vackert och har en underbar färg, men vet du vad - jag föredrar nog ändå nordiskt vatten!

Kram!! :-)

Nilla said...

Men du har ju vatten i din omgivning!? ;-) Fina bilder alltihop! Ha en bra helg.

Martina said...

Major Brain Fart! Haha, det var ett bra uttryck!
Ta det positivt, det är ju bättre att ligga före i tiden än efter!

Vatten...
det kan ju bade vara underbart och läskigt. Och nödvändigt förstas.

Jag älskar att ha utsikt över Medelhavet det är bade vackert, rogivande och en slags frihetskänsla!

Önskar dig en fin fredag!
Kramar

Anonymous said...

Hahaha, jag är rätt glad över att du skrev under fel tema - älskar nämligen vattenbilder!! Jag är ju uppvuxen långt in i Mälaren, där vattnet alltid var lite brunsörjigt sådär, om man tittade nära. Insjö. Inget för mig. Och så träffade jag Johan, seglaren som vuxit upp vid havet. Tylösand och Kalmarsund. De första åren tillsammans var jag ständigt helt tagen av HAVET! Och efter det har det blivit självklart för oss: vi måste bo vid havet! Vi gjorde det i Bergen och Malmö/skåne med sina fantastiska stränder är helt enkelt underbart! Jag uppskattar Sthlm skärgård såklart, men gillar öppet hav utan horisont bättre =). Här är vattnet turkost, men inte så grönt som i karibien eller som man ser från Thailand. Vatten i frusen form, som dina isbilder, tycker jag också väldigt mycket om! Kram på dig =) Mimmi

Anonymous said...

Vatten

Klarar mig inte utan vatten! Jag växte upp på Öland (omgiven av vatten) och min man växte upp i Boston.

Vi vill gärna flytta tillbaka till Denver, CO (skidåkning, kompisar, berg, osv), men just avsaknaden av vatten får oss att tveka.


"Water is the driving force of all nature."
//Leonardo da Vinci

Kram, Anna (N.C.)


Desiree said...

Det gör väl inget att du skrev fel tema på fel vecka. Super nice att få se alla dina vackra vattenbilder och tolkningar på vatten. Bilden från Restonsjön med körbärsträdet som blommar i full blom är ju bara så otroligt ljuvlig. Sååå fin!
Ha en härlig fredag.
Kram!

Anne-Marie said...

Härliga vattenbilder. :) Brain farts kan man få då och då. ;)
Visst är det underbart med vatten där man bor. När jag bodde i Lake Shastina (i den lägenheten jag blev utkastad från pga att ägaren gick i konkurs) hade jag verkligen sett fram emot att ha sjöutsikt. Tala om total besvikelse när sjön, just när jag bodde där, i stort sett hade försvunnit.
Ni verkar ha en hel del vatten i dina trakter. Här saknar jag verkligen vatten - det är så torrt. Kramar!!

Annika said...


Ingrid:
TACK, det är precis utanför vår sommarstuga.
Det är en av de bästa biler jag ngnsin tagit. Tycker jag själv.
Kram!!

Ann:
:-)
Nej, men ärligt tre fot snö är mkt.
Underbart.
Do enjoy!
Kram!


Annika:
MAJOR FJÄRT fr min sida.
Jag blev asstressad också då jag såg att det var fel. Då du skrev det.
Hjälpt, tänkte jag.
Men nu ligger jag före i tiden, och nästa vecka efter. Sen borde vi vara synkade igen :-)
Det lustiga var att jag inte ens reagerade. Tänkte att, jaha nu är det redan 15 feb.
DUHH!!
Vet du, det gör jag med.
Föredrar nordiska hav,
You bet!
OCh nordiska vatten övh!
Kramar!!







Annika said...

Nilla:
HAHA, ja så kan man också se det!!
:-)
Trevlig helg!

Martina:
DET var det verkligen idag. HAHA!
SUCK.
Slarv och dumhet.
Nästa vecka kommer jag att ligga en vecka efter :-)
Du har den ultimata, mest perfekta utsikt, av oss alla.
Underbart!!
Kramar!!


Mimmi:
HIHI; bra!!!
Ja, vatten älskar jag också som bara den!
Bäst i världen!
Jag gillar Mälaren, gillar lukten och jag tycker nog det är en otroligt ren insjö. Men det är klart att det finns murkna vikar där också.
Inget som havet dock, havet är bäst!!
Isporr gillar jag ocksp, Mimmi :-)))
OCH ett turkost hav...
Ah, som ni har nu!
Kramar!!



Annika said...

Anna NC:
Underbara vatten!
Förstår det där med Denver.
Otroligt vackert och majestätiskt, men vattnet är långt borta.
Förstår att både du och din man saknar.
Ha en fin helg.
Kramar!!!


Desiree:
Tack, nej det gör väl inte så mkt.
Bara retfullt.
Jag skriver omgivningen nästa vecka istället.
TACK, ja sjön är vacker alla årstider, men finast är den nog vid vår och höst.
Ha en fin dag!!
KRAMAR!!



AM:
TACK!
Ja, det här var en ordentlig hjärnfjärt.
HAHA!!
Men det är som det är. Fniss.
Så din sjö har försvunnit. Dikats ut? Torkat ut?
Ja, det finns nog inget vackrare än utsikten över ett vatten.
DET skulle jag vilja ha.
Kramar!!

bettankax said...

Yeeeeeeeeessssssssssss!!:)

Annika said...

Bettankax:
HAHAHA!!!
Det ska bli riktigt KUL att skriva det inlägget och rota bland gamla bilder!
Älskar din reaktion. DET är inspiration nog för mig!!
:-)
Kram!!!

Jenny said...

Så tokigt det kan bli haha! Men det gör ju inget :) Många fina bilder på vatten!!

Anne said...

Hahahahaha, din veckomiss var ju hur kul som helst. Sorry, men det var bara rätt festligt du tagit fel. Hihi...
Fina bilder Annika, min favorit blir Mälaren julen 2009. Ljuset där är så läckert.
KRAM!!!

Anonymous said...

Ja men så blir det ibland, mån missar helt viken vecka det är!

Vatten - född i Malmö, uppvuxen i Nyköping och nu bor jag utanför Aberdeen! Jag har bott vid vatten hela mitt liv. Om jag bodde i Sverige så skulle jag absolut vilja bo vid havet eller en sjö, man måste ju kunna bada en fin sommar dag. Men klimatet här plus att Nordsjön inte är så badvänlig gör att jag inte kännet det behovet här....det där vatten behovet kanske beror lite på vilket hav man bor vid...vad tror du?

Kram
Sofia i Aberdeenshire

Saltistjejen said...

Vilka ljuvliga bilder Annika!!! Och ja Karibien ja. Vi går i lite post-semester-depp här nu... ;-)
Hoppas ni får en fin helg!
Kram!!!

Liz said...

Underbara bilder, som vanligt! Har ar en till som alskar vatten, hav och strand. Uppvuxen pa ostkusten, inte med vatten utsikt men valdigt nara..sedan flera ar i Schweiz med bara lite sjoar har och dar, men dar uppvagde den underbara naturen med alperna sa det gjorde inte sa mycket. Dessutom fanns ju det som sagt stora sjoar och floder inom narhall, sa vatten av nagot slag fanns ju dar, aven om oppet hav var langt borta.

Sedan manga ar utanfor Frankfurt i Tyskland. Inget hav i sikte dar kan jag ju saga. Brukade dock flyga tillbaka till Sverige pa somrarna, sa fick min vatten/kust dos anda. Fanns en stor "branddamm" heter det sa? En konstgjord damm, som lag inom promenadavstand och den gick jag manga rundor runt nar Cassie var nyfodd i vagnen..

Sedan bodde jag ju vid Malaren i ett par ar innan jag flyttade till NC, och antligen bodde vid havet! Underbart, det enda negativa var ju att det var sa kvavt ibland, men ah vad jag alskade det. The Outer Banks, SC med Myrtle Beach och Hilton Head. Underbart.

Du kan ju ana att jag kande mig felplacerad i mitten av Kansas! Inget hav, ingen strand, inte nagon storre sjo ens, forutom ett par dammar men dom fanns inte ens i narheten av oss. Hua, det var inte kul!! Och det man inte har saknar man annu mer...

Samma har - fast annu varre? Oken...say no more. Men, det ar anda bara ca 4 timmar till San Diego och kusten och stranden och havet!! Underbart, onskar bara att vi hade tillfalle att aka dit lite oftare. Men med barnen i bilen blir det for langt att aka fram och tillbaka pa en dag och en helg blir svart da min man antingen ska sova efter skift eller sova innan skift...sa det ar svart att fa tiden att racka. Men det ar underbart. Den mest perfekta utsikten har ju (som du redan kommenterat) min allra basta van Martina i Nice. Tyvarr har livets gang inte latit mig uppleva den annu...

Jag drommer ocksa om karibiska strander, en dag ska jag ocksa ligga pa en san strand och hora vagorna. Hur kan man inte alska det ljudet av vatten!?!

Harlig tolkning du hade pa temat, aven om det blev fel pa en vecka, sa vad gor det?!

Ha en underbar lordag, stor kram!

Annika said...

Jenny:
Jo, det blev ju lite knäppt.
Men jag får ta veckans tema nästa vecka :-)


Anne:
HAHA, ja så kan det gå.
Det lustiga var att jag inte ens reagerade själv när jag dubbelkollade temat. Tänkte bara; tänk att det redan är 15 feb!
Korkskalle!!
Ja, den där morgonen då jag tog den där bilden vid Mälaren var det magiskt vackert.
Kram!!


Sofia:
Sådär knappt kan det bli ibland.
Ja, jag tror du har rätt angående vatten.
Det beror nog lite på var man bor.
Men utsikten över vatten är oslagbar.
OCH att ha Nordsjön runt knuten är inte helt fel.
Kramar!!

Annika said...

Saltis:
Underbara Karibien.
Fattar om ni är lite deppiga efter en underbar kryss.
Så brukar jag också känna.
Snart får ni ge er ut igen.
kram!


Liz:
SANT, det behöver inte vara havet man ser ut över. En sjö eller vattendrag räcker. BARA det är vatten!
Bergen uppväger ju mkt. DE är magiska!!
Låter rätt bra med den stora dammen också.
Bara man får se vatten brukar det vara bra.
Imorrn ska jag skriva om the OBX.
Herregud vad jag älskar det stället.
Top of the line!!
Ja, nu sitter du in the scmack middle of the country.
Fattar om det känns lite torrt ibland.
Onekligen.
Martina har en utsikt som nog slår de flestas. UNDERBAR!!!!
Hoppas att du får åka dit ngn ggn.
KRAMAR i massor!!!