Friday, February 01, 2013

Galleri Fredag med Beroende i Fokus!

Happy Friday, y'all!

Ny värdinna för Galleriet är Annika i Umeå.
Välkommen till februari!

Idag ska vi tala om våra beroenden.

Ja, den listan skulle kunna göras lång som ett år.

Men, idag håller jag detta till något så trivialt som PRYLAR.

Det säger sig självt att jag är beroende av alla  människor jag älskar och tycker om. OCH av platser jag älskar högst av allt på denna jord. Av stämningar och känslor.
Allt sådant.
Jag lämnar det därhän och blir pryl-Annika idag.
Capice?
BRA!!

1. Min dator.
Här har jag allt. Här ligger världen, har bearbetar jag mina bilder, här mailar jag, här skriver jag, här söker jag information, här kollar jag svensk TV, här läser jag era bloggar.
Här finns ALLT.
Jag har en MacBook Pro av stor modell, och för mig har storleken betydelse i det här fallet. Jättebetydelse. Jag älskar den här datorn.
Jag har haft den i 16 månader nu ungefär.
Stark, bra, lätt och snabb.






Jag är beroende av den. Svårt beroende.
Om internet någon gång strular och jag inte kommer ut på nätet kan jag få panikartade känslor.
Jag känner mig vilse, arg och avskärmad.
Helt klart, ett sant beroende.
Peter brukar sucka åt mig.

2. Min älskade kamera.
Min Canon!
Jag har haft den sedan min födelsdag 2011. Det var då jag blev med SLR och det var då mitt fotointresse gick i taket.
Innan jag fick min  SLR var jag hyfsat fotointressarad, men det var ingen passion.
Numera har fotograferingen blivit en sann KÄRLEK och mitt största intresse.







Väldigt mycket är tack vare den här bloggen. Att få visa foton, att få feedback.
Jag tycker själv att jag utvecklats mycket.
Jag spanar in fotobloggar och är helt paff över vad, framförallt, unga tjejer får till i bild.
Erica är min foto-ledstjärna. Hon har blivit min privatlärare och det var hon som en gång tipsade mig både om den Canonmodell jag har + att hon tipsade mig om min externa blixt.
Jag kan också berätta att jag kommer att börja en fotokurs senare i vår. Online.


3. Pryl nummer 3 är min Ajfån.
Visst är jag beroende av den!!
När jag inte har Canon med mig är det med ajfånen jag tar bilder.






OCH med den håller jag också koll på världen då jag inte är online på datorn.
Jag gillar Instagram mycket. Gillar hur lätt och opretto det är.
Jag är inte beroende av Insta, men jag tycker det är väldigt kul.
En miniblogg.
Jag heter Skandigirl där.
På ajfånen lyssnar jag jättemycket på Sveriges Radio.
Vilken gåva och LYCKA det är!!
Jag poddcastar Mannheimer och Tengby varje vecka, liksom Språket i P1, jag har Karlavagnen bland mina favoriter.
Jag lyssnar på Lisa Syren. Jag dras till P1 Dokumentärer.
Ja, till så mycket,
Prisa tekniken. Tänk att hela världen får plats i den här lilla tingesten.



4. Jag känner hatkärlek till TV:n.
Jag skulle inte vilja vara utan den, men jag kan hata den som pesten.
Mest hatar jag TV dagtid.
I mitt hem är det ingen som ser TV på dagen, tack och LOV!!!
Men på helgerna kan det hända att Peter slår på den på dagen och klickar runt på måfå.
JAG tycker genuint illa om det. TV:n får bara vara på om man ska se något.
Den ska inte vara påslagen bara för sakens skull.
No damn WAY!!!
Jag skulle inte vilja vara utan TV:n. Men av alla dessa prylar är det TV:n jag skulle kunna välja bort.





5. Bilen.
Absolut. Jag är beroende av min bil.
Utan den skulle jag inte komma långt.
Jag använder den varje dag, nästan. Då jag handlar mat, då jag skjutsar Karolina, då jag åker hem till vänner.
Alla ärenden jag uträttar.
Utan bilen skulle jag stå mig slätt. Vi har varsin bil, det har de flesta här.






6. Jag är rätt beronde av min blogg också.
Jag erkänner det.
Att skriva här är en lisa för själen (för det mesta, om jag inte har hjärnsläpp och bloggtorka).
Det skulle nog vara väldigt svårt för mig att lägga ner den här bloggen (nej, jag har INGA planer på DET). Bloggen har blivit som ett jobb för mig.
Ett jobb och ett nöje.







Det får räcka för idag.

Nästa veckas uppgift:
I min omgivning just nu


Listan, som alltid lite halvt om halvt skev.
Men, det är som det är...
Jag rensar ur den ibland, och är ditt namn borta och du vill vara med igen så får du bara säga till.
Jag länkar upp dig pronto återigen.


Annika i Washington
Erica i Piteå
Annika utanför Umeå
Olgakatt i Skåne
Anna FT i Stockholm
Channal i Norrköping
Karin i Stockholm
Jagger
Nilla
Västmanländskan
Englundskan
Ann i Alaska
Birgitta på Lidingö
Madeleine
Myhran (Penny)
Helena
Nettan
Fourmom
Marie i Minnesota
Jenny i Maine

Ha en finfin fredag!!!

22 comments:

Miss Marie said...

Jag kan nog skriva under på dina beroenden, ja, förutom bilen! :) Jag blir också lite hispig om internet strular o jag inte får min fix av bloggar, facebook o mail! :) TV som står på bara för att förstår jag mig inte heller på! TV är på för att man ska titta på nåt, annars är den av!

Erica said...

Hihi! Den beroendelistan skulle, med endast några småändringar, kunna vara skriven av mig ;)
Datorn, mobilen, bloggen och framförallt; KAMERAN är väldiga beroenden även hos mig :D

Och TACK för orden om min fotografering! Vad otroligt glad jag blev! Och det känns så roligt att kunna hjälpa någon annan i kameravärlden :D
Vad roligt att du ska börja med en fotokurs! Spännande! I vems regi hålls kursen?

Håller också med angående internet... man blir verkligen ställd de gånger internet inte fungerar. Därför är jag så otroligt glad över att ha internet via Bredbandsbolaget. Har haft via dem sedan 2006, och gångerna det krånglat går att räkna på fingrarna...

På ett sätt håller jag även om angående TV:n. Jag själv har den oftast igång trots att jag inte tittar, mest för att jag inte riktigt klarar av när det är helt tyst.
Men i vissa ögonblick känner jag nästan för att strunta i TV:n den dagen det är dags att flytta till något större och inreda en lägenhet från början.
När man väl vant sig tror jag ärligt att man inte skulle sakna en TV. Inte i dagens läge.

Bilen är jag nog inte just beroende av direkt, då det trots allt går bussar för mig att åka med. Men ibland kan det slå mig hur SNABBT man faktiskt blir bortskämd med egen bil!
Jag var utan bil i nio år, och bara på det halvår jag haft en så har jag blivit väldigt bortskämd...
Men att kunna ta sig var som helst, när som helst, är verkligen TOTAL FRIHET! :D
Men kan förstå att bilen är ett måste hos er. Hur går det med bussar där ni bor?

Hoppas att du får en fin fredag och en riktig toppenhelg!
MVH /Erica

Annika said...

Marie:
HAHA, kan tro det ja.
har en känsla av att jag delar dessa beroenden med många.
Ja om internet strular blir jag jättenervös.
Hetl sjukt egentligen, men så är det.
DET ska alltid funka!!
EXAKT, TVN ska vara svart och tyst om det inte är ngt man SKA se.
Absolut!!

Erica:
Fniss, förstår att jag delar desasa beronden idag med många.
TACK själv, Erica.
Har jag fotundringar går jag alltid direkt till dig, och får alltid SVAR, och bra svar.
Stort tack för det!!
Kursen är via webbsidan betterphoto.com
Åtminstone tror jag att det blir via dem.
Precis, internet måste funka.
Tycke vårt strular lite titt som tätt.
OCH det är så hemskt.
OCH de som jobbar hemifrån är ju sååå beroende av det hela. hela tiden.
nej, i dagens läge skulla man klara sig utan en TV, allt finns ju på nätet iaf.
Bussar finns här, men jag har aldrig tagit den.
Snart frå vi tunnelbana hela vägen in till DC, och det ska bli helt underbart!!
DEn kommer jag at utnyttja. I december invigs den!!
Hurra!!
Ha en fin fredag!!

Desiree said...

Oj jag skulle kunna skriva under på nästintill alla av dessa prylar. Jag håller helt med dig om att tv:n inte ska stå på bara för att. Detta har blivit mycket mindre problem för mig nu när jag bor i Schweiz och inte förstår alla de tyska kanalerna ännu. Vi har några engelska kanaler från BBC och sedan har jag ju tillgång till vissa program på svt play. Nu mer får jag aktivt välja om jag ska se på något i mycket större utsträckning vilket är positivt.
Jag ska knäppa lite foton och sedan hänga med på fredagens tema.
Trevlig helg kompis.

Martina said...

Jag skriver under pa den beroendelistan!
Datorn. Där finns mycket; kontakter, bilder, musik, blogg...

Kameran. Jag är langt ifran ett proffs men jag tar tonvis med bilder typ jämt. Familjen blir galen pa mig och kallar mig för mammarazzi.

Iphone. Har jag ingen. Inte ännu i alla fall, men man ska aldrig säga aldrig. Nu har jag en ipod touch i alla fall. Men jag förstar absolut att det snabbt blir ett beroende.

TV:n. Inget beroende. Men lite ända.

Bilen. Ett maste där vi bor. Här kan man inte klara sig länge utan bil. Vi har ocksa varsin.

Bloggen. Har absolut blivit ett beroende. Här suckar familjen igen. Haller med dig; jobb och nöje.

Sen har jag ju manga icke-pryl relaterade beroenden som resor, familjen och kaffe!!

Ha en mysig fredag!
Kramar

Anonymous said...

Hej,
Vad menar du med "värdinna för galleriet"? Jag har följt dig ett tag och tänkte, det visar sig väl snart, men icke sa nicke...Jag är fortfarande ställd...

Ha, ha, vi skriver nog alla under på dina beroende prylar...Fast många (inte jag) är jätteberoende av tv.n och vissa program. Själv kan jag slänga ut den typ idag (igår)!

Vad betyder Queen of Spades på din iPhone? Jag har funderat på att göra en custom made cover för min, men vet inte vad jag ha på den.

Här är lite foto råd...Skippa om du vill, men du skriver att du älskar ta kort och då kunde jag inte låta bli:
Jag vet inte vad Erica säger, men om jag vore du skulle jag sälja dina "kit" objectiv och investera i bättre glas (inte nu, men när du är redo)...Jag köpte en 35mm 1.8 för min "newborn photography" (jag har "bara" tagit kompisars nyfödda)...En 35mm på våra s.k. crop sensor kameror blir ju ca. 50 mm beroende på om du har Nikon eller Canon...50 mm är ju just den berömda nifty-fiftyn!!! Just denna 35 mm på en crop - eller då 50 mm på en full frame - är JÄTTEPOPPIS. Många tror att 50 mm på crop är samma sak på en full frame (så det är det första objektiv de investerar i och så säger de att de har en nifty fifty, men de har en nifty-eighty! LOL ).

Jag ser inte riktigt vad du har för objektiv dock, men jag tror du skrev att de var kit objektiv....

Jag har bara en F1.8, men jag vill ha en 1.4. 1.2 är ju bara att glömma (prismässigt sätt).

Jag har också en 85mm 1.8...Ett drömobjektiv. Jag köpte den begagnad...På min cropped sensor blir det ca. 135 mm...Dröm-bokeh!!!

Jag har också en wide angle 12-24 Tokina (hade inte råd med annat) och den är supermysig. Helst när du tar "landscape shots"...På stranden och så också. Tyvärr får vi ju itne ut hela det där vida objektivet på en cropped sensor, för vi "zoomar" ju typ in, varesig vi vill eller inte...

Jag köpte också en 70-200 2.8 (ett superpoppis objektiv), men min var en Tamron och inte IS (eller VR eller vad du vill!!!)...Och inte nog med att det var supertungt och stort och klumpigt, jag hade svårt att hantera objektivet med mina små händer. Så jag sålde det.

Jag är dock så van vid mina fasta objektiv (prime lenses), så att jag glömmer zooma med min Tokina.

Jag skulle också investera i en ny rem om jag vore du...Jag får knotter när folk har sina Canon Mark III eller Nikon D700, D3X remmar på kamerorna (för mig betyder det - "jag har en dyr camera body - se här!"...Visst, det spelar ingen roll för fotografin i sig, men som tjej vill man kanske ha nått snyggt...

Min rem är från My Funky Camera...Och jag har quick release neck strap. Jag tror det var Annie från Paint the Moon som rekommenderade denna firma. Hon har dock Wristlet. Jag vet också att typ. Jasmine Star aldrig skulle använda en rem (överhuvud taget!!!).

Hur fokuserar du? Jag brukade köra med mitten punkten (skarpast) trycka halva vägen, re-compose och sen trycka resten - tog tid!!!) Jag har precis börjat med Back Button Focus och älskar det...Missar nästan aldrig fokus när jag använder det...Det är väldigt användbart när man tar kort med "shallow dof"...Som typ min 85 mm (135 mm på full) på 1.8...och nära...Då blir dof väldigt "kort"...Du får typ ett öga i focus och det andra blir suddigt!!! Men bokeh är en dröm som sagt!!

Sist vill jag tjata om att dumpa iPhoto (LMAO)...Har en annan kompis (igår) som strulade till sina bilder med iPhoto...Snälla, köp Adobe Elements, eller om du vill verkligen lära dig: Köp Adobe CS6. Jag har CS4, så jag kan lära dig...Jag fick min första photoshop 2005. Min styrka ligger egentligen i efterbehandling snarare än själva fotograferingen tyvärr...Men utan bra och fokuserade bilder kan man inte göra nån efterbandling som fixar det ändå!!!

Ursäkta allt babbel, men ta det du vill av mina råd och skippa resten...LOL

Stor Kram
Anna (N.C.)

Annika said...

Desiree:
Jag förstår att vi är många som kommer att skriva lika idag.
HAHA!
Vi har likadana beronden. Trevligt!!
Men jobbigt.
Bra att TV:n inte står på i onödan.
KUL att du hänger med!!
Kram!!

Martina:
HAHA, som sagt idag är vi många lika!!
Berondeframkallande prylar en masse!!
Mammarazzi!!
KUL!
Såg din bild på Insta och den säger en del :-)
K kan tycka samma sak.
OCH ska man ta bilder på henne är det på HENNES villkor!
HAHA!!
Precis, bilen ett måste,
Jag har också en massa beronden såklart som jag inte listat här. Te är ett sådant,
och frukt pch sallad.
OCh god mat och...
KRAMAR!

Anna NC:
Men, Anna, om du hängt med mig så länge så borde du veta att vi skriver på tema varje fredag :)
NU har vi Galleri fredag.
OCh förr hade vi Show and Tell. Det har nog pågått i fem år och vi är ett gäng bloggare som turas om att vara värdinna. Vi tar en månad var.
Så enkelt förklarat var det. Annika är en tjej i Umeå som är värdinna just nu. i feb.

Mitt IPhone skal gillar jag massor. Det är Kate Spade, och jag köpte det för att 1, jag tycker det var läckert, 2, jag gillar lite glammigt då och då, 3, jag tycker om att dra ett parti poker och andra kortspel när andan faller på.
Köpt på Apple affären.

Ja, vid det här laget vet du att jag älskar att knäppa bilder.
Inget nytt under solen.
Men nej, jag är nog inte redo att ge upp de här objektiven,
Tycker nog de är bra och de duger LUGNT för mig tills vidare.
50 mm är nog det bästa jag har.
Och det kom inte med i kittet, men de gjorde de två andra.
18-55,55-250.
OCh de får hänga med. Visst kan jag uppdatera, Men nästa objektiv jag köper kommer att bli ett macro.
Remmen.
den stör mig noll. SÅ den behåller jag., HAHA!!
Ger mig inte knotter ;-)
Störs inte av sånt.

Jag brukar re.-compose just som du skriver.
Eller låsa fokus.

Jag har ingte så mkt emot iphoto.
Vi får se om jag satsar på ett PSE eller om jag kör via Apple och deras aperture.
Ngt blir det säkert, men inte PS stora program. Det har jag ingen lust med, och törs inte heller. Kan för lite för det.
Kommer att ta en kurs i PS också efter den kurs jag tar nu i vår.

Men tack för tips. Kom dock ihåg att jag är en glad amatör och ingen fotograf :-)





olgakatt said...

Nog är det lätt att bli beroende av all denna teknik! Bl a därför njuter jag så av mina fjällvistelser utan alla moderna bekvämligheter. Numera når dock telenätet långt ut i vildmarken så att mobiltelefoni och därmed internet är inom räckhåll. Det kan irritera mig men även inge en viss trygghet.
Ju mer avancerad tekniken blir desto sårbarare (och mer beroende) blir vi ju när det INTE fungerar. Det räcker ju med ett något längre strömavbrott för att allt ska braka ihop.

Charlie sa ... said...

Harlig lasning Annika!! Precis som Desiree kan jag skriva under pa nastan allt. Tank som det blivit, hur tekniken blivit en sadan stor del av vart liv. NU pa resan blir tillgangligheten so so, och jag undrar hur det kommer kannas ;)

Det blir sakert bra med lite paus ocksa!!

Ha en underbar helg min van!



STORA KRAMAR!!

Annika said...

Olgakatt:
VISST är det!
Skrämmande lätt!!
Ja, jag vet. Jag uppskattar ju mina somrar också då jag helt dissar datorn, eller iaf nätet.
OCH jag måste säga att det är en befrielse, i mångt och mkt.
Visst, det ger en trygghet med mobilen i vildmarken, tycker jag.
Visst är vi sårbara.
Precis, ett strömavbrott så ställs allt på sin spets.


Lotta:
DU är fortfarande på amerikansk mark och kollar in nätet.
Det blir skönt för dig att strunta i det sen i tio dagar.
YAY!!
Dt kommer att kännas skönt för dig!!!
DET vet jag!!
Njut av inte vara uppkopplad hela tiden.
DET har varit ett stort plus på de kryssningar vi varit på. Internet ombord är ju så gräsligt dyrt.
JO, jag kan TRO att du skriver under på en hel del här också!!
HIHI!!
Ha det bäst.
JAG är så AVIS!!!
AAAAVVVVIIIIIISSSSSS!!!!!
Kramar!!!!

Anonymous said...

LOL...Nej, så duktig har jag inte varit så jag klurat ut att ni "skriver på tema" varje fredag...Jag kanske måste medge att mina besök har varit sporadiska, men mer regelbundna på senaste tiden...

Jag är lite trög, men...

...hur vet ni vem som bestämmer temat? Är det en "värdinna" per månad? Är de frivilliga, eller har ni en lista i början på året? Hur vet ni om ni inte redan har haft temat?

Jag tycker det verkar jättebra, för både fotograferingen och bloggningen...och det var kul att se de andra tjejernas bloggar (their take on the theme!)

anna (n.c.)

Annika said...

ANNA:
Fniss, men det har vi gjort i snart fem år.
ATT du kunnat missa det :-)
Nu vet du! HIHI!
Ja, den som är värdinna bestämmer ämne, och sen ska vi klura ut bilder och text på det.
Dagens ämne är då beroende.
Det är frivilligt att vara värdinna.
Som sagt det är här med fredagsgtema går waaaaay back. Tror vi drog igång 2007.
Precis, det är mkt kul att se allas tolkningar!!

Freedomtravel said...

Det där är nog ungefär samma saker som jag är beroende av! Kan inte leva utan datorn, kameran, iphonen, bloggen... TV:n tittar jag faktiskt inte så ofta på, men jag skulle ju sakna den om jag inte hade den!

Erica said...

Kände bara att jag måste få skriva ett par rader i tema med Annas kommentar här ovanför.
Till Anna(N.C):
Angående objektiven så är det helt sant att man brukar rekommendera att man struntar i kitobjektivet som följer med kameran och istället satsar på ett bättre. Det har jag inga problem att skriva under på.
DÄREMOT, under tiden man är nybörjare/amatör och under tiden man lär sig kameran och fotografering så tycker jag kitobjektiven duger alldeles utmärkt!
Sedan, när man kommit en bit på vägen, så kan man uppgradera sin objektivsamling till bättre objektiv.

När det gäller bildbehandling är jag också väldigt Photoshop-partisk. Använder CS5 i princip varje dag. Har tyvärr inte så stor inblick i enklare program.
Men jag tycker inte att man ska börja med något alltför avancerat, utan tycker man ska använda sig av det som känns bäst. Börja med något enklare för att få in lite av känslan med redigering.
Tycker man iPhoto känns bäst ska man använda det.
Tycker man Picasa känns bäst ska man använda det.
Vill man gå direkt på Photoshop kan man göra det också.
Som sagt; det som känns bäst för en själv :)
Någon gång kommer man till en punkt då man känner att man vill utvecklas mer inom bildbehandling, och då kan man gå över till de mer avancerade programmen, t.ex. Photoshop CS. Photoshop är ju trots allt ett proffsprogram, och avancerat därefter...
Dessutom är CS6:an dyrt så man svettas bara man tänker på det... ;)

Kan däremot inte förstå vad som skulle vara så fel med originalkameraremmarna. Personligen tycker jag det har noll betydelse vad man använder för att hänga kameran om halsen... De allra flesta har ju originalremmen på. På min står det EOS 5D mark II. Av en enda anledning; att det är remmen som följer med när man köper kameran. Tror nog det är anledningen till varför de allra flesta använder sig av just den remmen.
Vad jag personligen tycker är att nog skulle det vara roligare att ta pengarna man skulle köpt en kamerarem för och istället lägga dem på t.ex. ett filter eller något sådant :) Mycket roligare :D

Oj, jag kan visst inte skriva korta kommentarer längre ;)
MVH /Erica

Musikanta said...

Härligt inlägg om beroende. Jag kan hålla med dig om allt, men bilen, här på landet är nog det som jag skulle ha svårast att vara utan. I konkurrens med datorn förstås...
Kram från Ingrid

Annika said...

Datorn och kameran - skulle inte klara mej utan dem! Och om jag ägde en Iphone så skulle jag säkert vara beroende av den också, haha! TV:n skulle jag ärligt talat klara mej utan, spenderar betydligt mera tid framför datorn än framför TV:n.
Bil är jag däremot inte beroende av eftersom jag inte har körkort :-). Jag tar mej fram med benen, bussen, cykeln eller sparken. Jag sköter all mathandling trots att jag inte har körkort - på sommaren tar jag cykeln till affären och på vintern tar jag sparken. Får frisk luft och motion på samma gång :-).
Internet är jag också beroende av, blir helt galen och känner mej instängd och bortkopplad från omvärlden om internet försvinner nån timme...

Ha en trevlig helg! Kram!

Anne-Marie said...

Datorn och bloggen kan jag verkligen skriva under på som är beroendeframkallande. Nu må det vara hänt att bloggvärlden legat litet i träda för mig under januari men det beror ju på stukningen.
Min Lenovo-dator är så fantastiskt snabb och bra att arbeta med. Tycker verkligen om den.
Har ingen ajfån och känner mig ibland som en stofil. ;)
TVn tittar jag på varje kväll men aldrig under dagen.
Min kamera har jag nog inte utvecklat ett beroende till men jag tycker om den.
Min bil är jag också beroende av och känner mig väldigt fäst vid den. :)
Kramar!

Liz said...

Telefon (iPhone har med), Dator, Kamera, Bil...hur skulle man klara sig utan? Otankbart, som sa manga andra ocksa tycker.

TV'n skulle jag ocksa klara mig utan, det ar mest barnen som kollar, tycker den ar jattebra dock just med tanke pa kombinationen med DVD's, och att man kan hyra film och se pa tv'n, men sa jattemanga tv program maste jag erkanna ser jag inte pa, inte ens varje kvall som jag tittar. Dock spelar jag in dom program som jag vill se, men i dagens lage skulle man ofta kunna se dom via datorn..sa den ar verkligen inte en prioritet. Daremot kan jag lagga till TVATTMASKINEN! DEN skulle jag inte kunna leva utan. Diskmaskinen ar bra den med, men visst kan jag leva med att diska for hand, men tvattmaskin och tumlare, nej, utan dom vette tusan hur man skulle overleva!? Fast det ar klart, borjar man tanka sa kan man ju inte leva utan kyl och frys, spis etc heller..:)

Bloggen ar beroende framkallande och det gar knappt en dag utan att jag ar inne och laser mina favoriter, men tyvarr hinner jag inte alltid med min egen. Ska forsoka att ta tag mer i det, da den ger mig mycket gladje.

Ha en fin helg, stor kram!

Pernilla said...

Kan också hålla med om att det du rabblat upp stämmer in på mig också! Lägger till tvättmaskinen, ovärderligt att ha i lägenhet.
Bloggandet är så nytt för mig ännu, likaså fotograferandet men jag har ju blivit inspirerad av dig med flera!

Jenny said...

Ja det har du rätt i. Alla de där känslorna och människorna man älskar, klart man är beroende av de!
Du får gärna lägga upp mig på listan :) Myhran skrev upp mig förra månaden. Har bara varit med två fredagar än.

Anonymous said...

Jag är också beroende av all som börjar med ett i...min iPhone och iPad! Som du vet gillar jag att baka så i köket är jag mycket beroende av min KitchenAid - jag älskar den. Jag är också ganska beroende av min tekanna, jag föredrar te som är bryggt i kanna och inte bara en tepåse i en mugg. Varje vecka handlar jag mat på internet från Tesco och får det hem levererat, den servicen skulle jag inte vilja leva utan heller för jag tycker det är ganska tråkigt att åka till en stor mataffär på helgen. Det finns mycket roligare saker att hitta på då...som att läsa din blogg t ex

Kram
Sofia i Aberdeenshire

Anonymous said...

När jag läser din lista inser jag att min lista borde vara längre också!;-)