Show and Tell: Reklam


God FREDAG på er!


Vilken härlig veckodag det ÄR!!


Idag ska vi skriva på tema igen.

Olgakatt är det som håller i trådarna i mars.

REKLAM står på listan idag. Hur påverkas vi?

Faller vi för den?


Jag skulle vilja påstå att jag påverkades mycket mer av reklam då jag var yngre.

Jag “SÅG” den på ett annat sätt då. Jag föll för den, och ville SÅ gärna ha det jag såg i annonser och i bioreklam.


Numera skulle jag vilja skriva att jag inte ser reklam längre. Det är egentligen en lögn, för visst ser jag reklamen.

Säkerligen påverkas jag också på ett omedvetet plan.

Dock, radioreklam hör jag bara som ett skval.

Jag kopplar nog helt bort den. Avskyr den.

TV-reklam retar mig också. Både här i USA och i Sverige.

Oftast pausar jag numera programmen på TV, och sedan spolar jag över reklamen.


Här i USA är TV-reklamen ytterst irriterande.

OM vi tar en vanlig 30-minuters sitcom är den helt sönderstucken av reklam.

Reklam INNAN signaturen.

En SNUTT efter signaturen.

Reklam efter ca 10 minuter, sedan igen strax innan slutet.

SUCK!

Jag är så innerligt glad över hårddisken, DVR, som gör att vi KAN pausa live-TV och sedan verkligen SKIPPA den irriterande reklamen.


När jag var liten önskade jag SÅÅÅÅ att Sverige skulle ha TV-reklam!

JAG önskade det av hela mitt hjärta.

När vi var i Finland och hälsade på mormor och morfar ÄLSKADE vi reklamavbrotten på TV. SÅ fort det var reklam fick mormor och morfar ropa på oss.

Vi tyckte det var roligt.

HAHA, det var DÅ det!

SÅ annorlunda man kan tycka idag.


Just nu finns det ett par roliga reklamer på TV.

En för Carnival Cruise Line,

En för Subaru,

och en för Allstate försäkringar.

De ser ni i slutet av detta inlägg. Alla är korta, runt 30 sekunder.

Men annars är det mesta skit.


Jag har köpt in mig i TV 4 Premium. Bästa beslutet. Eftersom jag har Premium slipper jag all reklam.

Precis all.

TACK för det.


Naturligtvis läser jag tidningar, både dagstidningen och flera magasin.

Ser jag annonserna där?

Det är klart att jag gör, men jag kan inte påstå att jag direkt påverkas av dem.

VAD jag vet, alltså.


Reklam på bloggar är fruktansvärt irriterande. Både produktplaceringar och annonser.

Reklamen på Facebook är lite läskig eftersom den är så inriktad på det vi skriver om där.

Så fort jag ens skrivit ordet “Cruise” kom det annonser om kryssningar i högermarginalen. Jag måste ha skrivit om artros också, för nu ser jag ibland sådana annonser likaså. ALLT vi skriver uppfattar Facebook, och vips ligger reklamen i marginalen.


Jaja, det var nog ungefär vad jag har att säga om ämnet reklam idag.


Vi höres imorgon igen här på bloggen, om ni VILL.


Ha en toppenfredag!!


Jag hoppas att dessa reklamfilmer INTE är skyddade utanför USAs gränser.

Givetvis hoppas jag att ni alla kan se dem.




Carnival. Tycker denna är verkligt bra, och rolig!


Mayhem. Denna är riktigt, riktigt bra också. Alla "Mayhem" filmer som Allstate (försäkringsbolag) har är bra. MAN kan också undra om det är Olyckan (Ted Åströms gamla rollfigur) som ligger bakom Mayhem? SÅ BRA reklam!

OCH så denna underbara snutt som snart blir sanning i vårt fall. När jag såg den första gången blev jag nästan tårögd. Snart är detta vår verklighet....


Nilla,
Desiree,
Annika,
Erica
Saltis
Musikanta
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Pettas
Cecilia
Åsa
Gnuttan
Anna
Karin

NYKOMLING!
Channal

Välkommen tillbaka:
Lotta

Comments

Gnuttan said…
Visst är det lite kul att se hur ens inställning ändras med tiden. Jag kommer också tydligt ihåg första gångerna jag såg TV-reklam, vilket var väldigt exotiskt på något sätt. ;-) Men ja, usch vad jag ogillar alla dessa avbrott! Och de eviga repitionerna! "Efter pausen händer detta och detta", "före pausen hände detta och detta". Vissa halvtimmesprogram kunde utan problem berättas på bara några få minuter om det inte var för reklamavbrotten och alla dessa repitioner som väl görs för att behålla tittarnas intresse samt att locka till sig nya. I vissa situationer var det trots allt bättre förr... ;-)
Trevlig helg!
Annika said…
Gnuttan:
Jamenvisst.
Man ändras.
TV-reklam var så häftigt, tyckte jag som yngre.
NU står jag inte ut med dem, varlken här eller där.
Trist är det, och de flesta är så dåliga.
En 30 minuter sitcomär bara 20-22 minuter lång egentligen.
TRIST!!
JA, detta är en grej som var bättre förr, och som fortf är så bra på public television, som SVT!
heja!!
Trevlig helg!!
Tankevågor said…
Här pausar vi också och spolar förbi reklamen. Såå skönt att slippa den! Speciellt när man ser en film tycker jag.
Men visst finns det rolig reklam och sån som är väldigt bra gjord. Tror som du att man påverkades mer när man var yngre. Men visst påverkas nog alla mer eller mindre trots att man man har ett kritiskt tänkande till reklamen.
Reklamen för Cartier som Karin visade idag var helt fantastisk. Den vill man ju bara se om och om igen. Man kanske ska skicka den till maken och se om det dyker upp något smycke i påskägget. ;-)

Kramar i massor till dig och ha en skön fredag!
Sahra said…
Eller tänk när man gick på bio förr. Då var ju reklamen halva nöjet. Kram ha en fin helg
Annika said…
LisbetH:
Ja, vi pausar nästan alltid program, nästan allt.
OCH det är såååå skönt.
Ja, filmer går inte att se med ständiga reklamavbrott.
TUR att vi kan göra det. Tror att reklammakarna inte ör så glada, haha!!
Jaja, numera ser man inte reklamen på samma sätt som då man var yngre.
OCH visst finns det oerhör vacker reklam, som Cartier, och otroligt vackra annonser.
Hela tiden.
Men massreklamen är mest bara skit.
Cariter i påskäget vore inte dumt :-)
Kram!!

Sahra:
Ja, visst var det SÅ. DEN fick inte missas.
Numera är den mest bara jobbig, även på bio i Sverige...
Kram!!
Lena said…
Jag känner precis som du. Numera irriterar reklamen mig något så pass att jag faktiskt ser allt mindre på teve. Det är skönt att vi fortfarande har public service.
Annonser i tidningar ser jag inte, så jag har nog skapat mig ett filter.
Annika said…
Lena:
Visst är den bara så irriterande.
Jag klarar knappt av den längre.
Pausar allt jag kan, för att sedan kunna spela över reklamen.
Jag ser nog inte heller annonser, påverkas iaf inte av dem.
Public service är underbart. SR äger!! SVT också! Och gärna tv 4 Premium eftersom jag slipper reklamen. Men ser jag på svenska trean eller femman blir jag tokig av reklamavbrotten. Skitreklam.
Ha en fin helg!!
Sahra påminde mig om hur det var på bio förr. När jag var tonåring så visades ofta en s.k. förfilm innan själva filmen. Ofta var den reklam för någonting, som t.ex. cocacola, Marlboro osv....
Jag tror att det inte är enbart vi som har förändrats utan även reklaminslagen. De har blivit många många flere än när vi var yngre. Hela den världen har vuxit enormt i jakten på att synas mest

Ha en fin helg, Annika!
Kram
Karin
Annika said…
Karin:
Jamenvisst, reklamen fick INTE missas.
Det var halva nöjet nästan...
Så annorlunda man tänker idag.
Reklamen är nog sämre, mer massproducerad idag. Alla ska synas i korta remlamavbrott, och det blir då bara till ett skval för oss som ändå är målgruppen.
Misslyckat.
Reklamen på TV har blivit usel, både här och i Sverige och säkert överallt.

Ha en finfin helg!
Kram!!
Nilla said…
Barnen växer fort! Min man brukar påminna mig varje gång barnen, speciellt det äldsta fyller år "Bara 6 år kvar tills hon ska börja övningsköra nu". (Ja, jag kunde se alla tre youtube-filmerna.) Ha en fin helg.
Annika said…
Nilla:
Ja, och just den HÄR ligger så nära oss.
Imorrn ska vi skaffa Lerners Permit (så att hon får börja övningsköra) till K på DMV, så snart sitter hon där i bilen och ska köra...
Trevlig helg!!
Desiree said…
Åh den första reklamfilmen om kryssningen var ju så kul. Ha ha den är sjukt bra! Den sista var ju så söt. Det känns liksom i hjärtat då man ser den.
Ha en fin helg Annika.
Kram!
Annika said…
Desiree:
HAHA, ja de är riktigt BRA!!
Några av de få som verkligen är bra. Annars är det mesta skit.
Vet du, imorrn blir det dmv med K...lerners permit...
HJÄÄÄLP!!!
Ha en toppenhelg!!
KRAM!!
Coolaannna said…
Jag älskade bioreklamen!!! Coca cola och jucie fruit!!

Vilken nostalgi! Numera går jag sällan på bio!

Ha en fin fredag!

Kraam!
Anonymous said…
Ja, fy vad jag avskyr reklam. Numera gör jag som du med att antigen pausa eller så sitter jag med en tidning och läser den undertiden reklamen är på. :-)
Eller så spelar jag in och spolar förbi reklamen senare.
Men tyckte också att det var så häftigt med reklam innan det kom till Sverige.

Numera är man ju i himmelriket när man ser på en av de få reklamfria kanalerna som finns kvar.

Kram!
Annika said…
Coola Anna:

Aha, det var tider det.
numera kan reklamen fara åt...

Ha en fin helg!
Kram

Jess:
Jag vet, visst är det vidrigt.
Det är bara att pausa, och sen köra igång.
Annars blir det närapå för jobbigt att se.
Visst, reklamen var lockande innan den hade kommit in i varm mans hem.
Nu är det bara SÅÅÅÅ jobbigt.
Ja, idag uppskattar man verkligen de kanaler som inte visar reklam.

Kram!!
Suzesan said…
Idag när jag cyklade hem kom jag på mig själv att sjunga - nynna en reklam med ett telefonnummer. Åhhh jag blev irriterad på mig själv.

Man går på reklam och jag vill gärna ha det innan den fanns överallt. Jag är nu sååååå trött på det. Kan föreställa mig hur det är i Amerikat.

Jag är så upprörd över den reklamen i tidningarna som man inte kan komma ifrån. Den som tar över sidan och de nya som spelar och som går igång bara man nuddar dem.
jag minns dem inte för jag vill bara bli av med dem. Åhhh vilka härliga klipp med reklam. Roliga. Den sista är väl så som de flesta föräldrar känner sig. Ja tårögd blir man av dem. Oj jag tänker på hur Sandra var när hon var sexton. SJÖVILD. VILKEN tur man inte kan ta körkort så tidigt i Sverige. Jösses.

När man går i affären och ska välja på en vara och olika märken så väljer man oftast det man minns. Omedvetet. Om det är en ny sort och man kanske ha fem att välja på. Choklad tillexempel. Kolla hur många gånger ni blir sugna på en ny sort och se sen HUR MÅNGA GÅNGER den visats i TV. Hahahaha.

Jag har gått på det där tusen ggr.

När jag läste marknadsföring så fick vi veta alla sanningar om reklampåverkan. Hur man påverkas. Mode tillexempel. Den mest tvingande reklamen. Till slut finns det inget att välja på!! Vägs ände.

Jag skrattade åt försäkringreklamen. Ont i benet. Typ.

Annika Du har väl sett i veckan att min son kommit in på skola i Californien. Ett halvår på Long Beach. Lyxigt. Så glad han var. Lycklig. haha jag vill hänga med ju. Kan mammor göra det. Tro.

Nu väntar jag HERRBESÖK. Spännande.

Ha en bra helg

Kram
/Susanne
Suzesan said…
Nu är det så mycket reklam så det är mer sånt än TVprogram. Booooring.

Kram
/Susanne
Charlie sa ... said…
Håller med dig som vanligt my dear!

När jag var liten älskade jag reklamen på Österrikisk TV när jag hälsade på farmor. Ville inte missa reklamen och sprang till TVn ;)

Här i USA pallar jag inte, vill inte

Däremot vill jag ha reklam på bio!

Ha en finfin fredag - jag är ledig och ska njuta extra mycket!

Kram!!!
Saltistjejen said…
Å den sista reklamsnutten var så söt!!! :-) Haha kan tänka mig att ni ser det hela just SÅ! :-)
och ja, när jag var tonåring och vi inte hade reklam i TV i Sverige så var ju just reklamfilmerna INNAN filmen på bio började sååååå roligt att se! En del av underhållningen. Nu är sådan reklam mest rätt jobbig. Och ja att kunna spola bort reklamen från TV-programmen är underbart! Tycker förresten att amerikansk TV-reklam oftast är jobbigare och mer irriterande än svensk. Här är den ofta väldigt krikig på ngt vis. Eller väääldigt cheesy.... ;-)
Kram och ha en fin helg nu i värmen!
Elisabeth said…
Jag minns så väl när TV4 blev en kanal det gick att få in även utan parabol. Då tyckte vi att det var SÅ roligt med reklam, nästan så att reklamen var roligare än programmen. Vi lärde oss texterna utantill, och lekte sedan en lek som gick ut på att säga reklamtexten, fast att då utelämna namnet på produkten, för att de andra skulle gissa (snarare veta ;-D) vilken produkt det var. Än idag minns jag vissa av dessa reklamfilmer från tiden runt 1992/1993.

NU däremot avskyr jag reklam. Jag tittar ALDRIG, och då menar jag verkligen ALDRIG på TV-reklamen (vilket i och för sig delvis hänger ihop med att jag mest ser på SVT, men bara delvis). Om andra pratar om den och den irriterande/roliga/knäppa reklamfilmen sitter jag där som ett frågetecken. Men hellre det än att sitta och titta på dessa allt som oftast fördummande reklamfilmer!
Channal said…
Känner igen mig i så mycket med dig! Same Generation! Kan inte med reklamen längre. Finns dock några som är lite roliga men oftast zappar vi över till en annan kanal! Kram Anna
anna of sweden said…
Håller med. Reklamen i USA är förfärlig. Vi gjorde som ni. Pausade programmen för att sedan snabbspola oss igenom reklamen.

Radioreklam tycker jag är förfärligt. Både amerikansk och svensk. Tänk reklammakarna som ska komma på alla dessa reklamsnuttar. Usch, så svårt.

Nu är den skånska snön borta igen. Tack och lov.

Hoppas att du får en fin helg!

Huggies i massor!
Camilla said…
Jag måste säga att jag inte är något fan av reklam i TV, det är ju så himla irriterande. Och ännu mer på amerikansk TV där reklamen kommer oftare. Grrr säger jag bara. Visserligen har SVT inte reklam men med tanke på att alla(?) betalar tv-license så skulle vi ha bättre program utan reklam. Men icke. Å andra sidan är jag glad att min favvotalshow Skavlan går på ettan, utan reklam.
Jag är nog som du och avskyr reklamavbrotten som är så långa.

Kram
Karin said…
Roliga reklamfilmer och den där lilla tjejen i bilen, oj vad det känns!

Första gången jag såg TV-reklam överhuvudtaget var i USA och jag förstod inte vad det var. Precis när nyheterna hade börjat kom det - utan förvarning - något om kaffe och jag undrade lite förvirrat vad det var för märkvärdigt kaffe som man bröt nyhetsinslaget för! Fast sedan lärde jag mig ju snabbt och det blev verkligen lite väl mycket av det goda/onda!

Trevlig helg!
Anne-Marie said…
Håller med dig i allt du skriver Annika. Jag blir bara så trött på reklamen här i USA. Det finns några guldkorn (som de lagt upp här) men det mesta är så att man tar sig för pannan och undrar hur de tror att folk skall gå på reklamen.
Reklam på bion var rolig när man var liten men jag undrar om det kanske berodde på att Sveriges 2 TV-kanaler inte hade någon reklam och att det helt enkelt var spännande.
Googles nya policy som de kablat ut över världen (trots att den tydligen egentligen är olaglig i många länder) är obehaglig. Ungefär en minut efter det att jag sökt på något kommer det upp reklam. Google är något i hästväg när det gäller "storebror" och de äger också Blogger och YouTube och vet troligen det mesta om oss. Kramar!
Annika said…
Hej tjejer!!

Ja, visst är reklamen helt vidrig!
Jag avskyr den.
Som Saltis säger är mkt av den skrikig också, speciellt lokal reklam.
ISCH!!!

Den är ingen höjdare hemma i Sverige heller,
Riktigt dålig där med, för det mesta.

Tänk om man helt kunde skippa.

Ja, det är läskigt med allt som google mfl vet om oss...


KRAMAR till ALLA!!!!