Tuesday, June 24, 2008

This Week: Off

And today we are taking off!! Karolina and I are off to Scandinavia, off for almost 8 weeks. Are we ready to go? Are we all set?
Good question, I am not really sure. I HAVE a cold, not feeling all that great. I am not packed yet, but I will finish it up as soon as I have posted this. Karolina is doing fine! She will be sleeping for many more hours.

Then we have the Washington DC summer weather. Almost every afternoon we're sure to get a summer storm which produces violent thunder storms. We had a huge one yesterday, we had one on Sunday, one on Saturday etc. Those storms happen almost daily when the weather is hot and humid. I am so not ready for on of those storms today. I remember a couple of years ago when we got hit with one of those storms. We were on the plane, on the runway, ready to go when a huge thunderstorm rolled in and grounded us for four hours. We were sitting on the plane, on the runway for all those hours with nothing to eat or drink but water. We had to be ready because we had to take off on a moments notice if the Dulles tower gave us the thumbs up. And sure enough, at 10 PM we took off into a little, safe pocket in those enormous thunder clouds. Turbulent? Not so bad. Delayed? OH yes, four hours. That caused problems in Copenhagen when we had to re-schedule the flight to Stockholm. I don't want a reprise of that, thank you very much.

I don't like to fly all that much, so I am anxiously gazing at the sky all day long before a flight. How do the clouds look? How windy is it?
How turbulent (hate it) will it be up there?
I think it is almost always turbulent when crossing the Atlantic. Especially when leaving northern Canada, when crossing Greenland. For some reason that is a huge turbulence spot.

But, if all goes well we'll be landing in Stockholm 10:30 tomorrow morning European Time. My brother will pick us up at Arlanda Airport. We will meet DAVID for the first time. David is almost 6 months now! AND so cute!
Then we have the day to relax...In the evening we're heading to Staffan and Lisa's for dinner and some European Cup soccer on the tube.
AND tomorrow Karolina will see her beloved cousins Ebba and Erik as well. My sister Sara is working tomorrow night so I don't think I'll see her :-(. Yes, yes, and then our long Scandinavian vacation will start. How lovely!! And in only a short month Peter will be joining us in Österbotten (Ostrobothnia) for two weeks!!!

I am planning on blogging as usual when in Stockholm, and I will try to write a bit of every blog post in English as well. When we arrive in Finland on July, 3, the blog posts will be rarer since there is zero internet connection in the summer house.
But during the first week in Stockholm it will be blogging as usual...


Have a good Tuesday all of you!


My Sweeties rocked out to Guitar Hero last night. They are so cute when they are playing Guitar Hero on the wii together...

Me, and my "new and improved hair" right after it was done on Friday afternoon.

21 comments:

Marianne said...

Å, Annika, flygresan kommer att gå jättebra ska du se! Och så kan du vinka till Lullun när ni flyger över Grönland. Hoppas verkligen att ni kommer iväg i tid så ni slipper krånglet i Köpenhamn. Och ingen turbulens, den avbokar vi!

Du blev jättefin i håret, jag borde göra något liknande.

Hääärliga åtta veckor kommer ni att få, det är jag säker på!

Ha det nu jätte-, jättebra, hela vägen och hela tiden!

Semesterkramar!

Marianne said...

PS. Jag tror vi var inne hos varandra samtidigt!

Annika said...

Marianne:
Åh tack, det ska vi hoppas!!!
Jag oroar mig alltid.
Japp, vi krockade nog i cyberrymden...
Jag ska sända Lullun massor med tankar när vi flyger över Grönland.
Kul att du gillade mitt hår. Jag var ju inte så nöjd förra ggn, men det är jag nog denna ggn.
Jag håller bloggen kokande i Sthlm.
KRAMAR!!!!!!

Tankevågor said...

Håret blev ju jättesnyggt! :-) Vilken sommartjej!

Hoppas verkligen att det blir en lugn flygtripp....jag gillar inte heller när det är turbulent men du ska se att det går bra!

Vad söta de där två är med sitt spelande! :-)

Välkommen hem till Stockholm!!!

Kramar i massor

Annika said...

L-gal:
TACK!!! Vad kul att du gillar håret...
Ja, jag hoppas på en lugn flygtripp---orkar inte med drama...vill ha det lugnt och skönt.
Visst är P och K söta där dom rockar loss.
Ja, tack imorrn (om allt går som det ska då) så befinner vi oss i underbara sthlm!!!
KRAM!!

Anonymous said...

Have a great summer! We'll see you when you get back and we'll make sure your plants don't die!
Bye bye!

Annika said...

Sara:
THANK YOU!! keep on checking the blog!!
I appreciate the whole flower business and everything else...
BYE!!!

Anonymous said...

Sis, vad fin du blev i håret men det får jag ju se själv alldeles alldeles snart! Det ska bli så kul! Du må tro att E&E längtar. Barnen är hemma hela dagen imorgon, hör av er till dem precis när ni vill! Så ses vi på torsdag, då äter vi lite god mat och tar ett glas vin;-)eller två.... Kram och ÄLSKAR

Desiree said...

Ha en bra resa nu Annika. Hoppas att allt går smidigt. Du blev jättefin i håret! Den frisyren passar dig mycket bra. Så får du ta och krya på dig. Inte kul att börja semestern med att vara förkyld. Hoppas det går över snart. Ha det bra och jag ser verkligen fram emot att träffa dig i Stockholm senare i Augusti. :-)

Keith said...

Hope you feel better and your cold is just a passing thing. Have a great flight!! Enjoy beautiful Scandinavia!! I will check the blog for future details.

Anonymous said...

då får man önska er välkomna till stan :) nu skulle ni ju till finland den 3e, men om den andra juli ändå är ledig och fri, så är det ju modevecka på berns och cari wester har sin visning öppen för alla;http://www.rodeo.net/modenyheter/2008/06/24/carin-westers-modevisning-oeppen-foer-alla/

själv åker jag ju från stan, men annars hade jag varit där...

Petchie75 said...

Jättefin i håret och färdigpackad, det låter som du har (hade) läget under kontroll. Jag hoppas att vädrets makter står på er sida, jag hade inte nämnvärd turbulens förra veckan - trots att de sa vid ett tillfälle att det skulle komma.. Skönt, och hoppas att ni får lika bra tur!
Sååå irriterande med förseningar när man ska med ett annat flyg. Om ni blir försenade på Kastrup får ni testa de goda hamburgarna i flygplatskafeterian - jättemumsiga!
Trevlig resa!

Elisabeth said...

Trevlig resa igen, och hoppas att ni slipper för mycket turbulens, för det är verkligen INTE roligt!

photobyjennie said...

Jag instämmer och önskar dig välkommen hem till Sverige och Stockholm!! Vad härligt det låter att kunna vara hemma i 8 veckor!

Fröken Anki said...

Hoppas att flygresan går bra och att åskan håller sig tills ni kommit iväg.
Ha det så härligt i Stockholm, och i Österbotten.

Anne said...

Jättesnygg i håret, inspirerande med frisyrbilder. Det passar mycket bra på dig, klär ditt ansikte fint! Du är modig som visar upp det för oss också, det tackae vi för!!!!
Hoppas ni får ett underbart härligt sommarlov!!! Njut, samla minnen och ha det så riktigt superduper skönt bara!

Evas blogg said...

Jättesnygg frisyr!
Hoppas ni får en underbart härlig semester i Sverige!!

Lia said...

Annika!!! Välkommen hem till SWEA, hoppas både du och Lilla K får en drömvistelse här och att sommaren inte regnar bort som förra årets. Frisyren blev kanon, passar ditt ansikte och leendet kommer verkligen fram! Vi bestämde ju ingen date nu =(, men om du vill, maila mig gärna ditt nummer så slår jag en pling och hälsar dig välkommen på riktigt!!! Kramar i massor

aussiekicki said...

Vad fin du blev i håret!
Jag ska klippa mig i morgon!
Jag är sååå avis att du redan är i Sverige. Vi åker om dryga tre veckor och jag längtar massor!!!!
Kramar!!!

Annika said...

ALLA!!
Tack för era glada tillrop och lyckönskningar om lycklig resa. DET märktes eftersom de obekväma flygresorna ändå gick som på räls!

Kram till ALLA!!!

Lullun said...

Ja, nu är jag ju lite sen med bloggläsandet och har ännu inte läst dina senaste inlägg, men kul att du även ska blogga från Sverige!

Och snygg frilla!! Somrigt & skönt. :-)

Och turbulensen över Grönland. Då ska du testa på att sitta i ett mini-propellflyg på låg höjd. :-) De höga fjällen och den enorma och kalla isen gör nog sitt för att få luften att "bubla sig". Turligt nog sälger de på Apoteket (i Sverige alltså) världens bästa åksjuketuggummi. Räddaren i nöden, för jag blir bara SÅ åksjuk...! :-)