Monday, June 12, 2006

Födelsedagen!

Min dotter fyller 10 år på lördag. Alla födelsedagsplaner är i full sving! Vi ska göra si, vi ska göra så. Som jag skrev tidigare är det pool-party som gäller i år. Perfekt, då kan man låta ungarna bada så mycket dem vill, sen beställer vi pizza från Lido Pizza och så kör vi cup-cakes, lätt och bra. I like that! Men, med födelsedagar följer också sårade känslor. Ninna bjuder in dem barn hon själv varit på kalas hos under året, ja och så några till. Hon bjuder inte in alla tjejer i klassen. Nu är det en liten grannflicka, 6 år, som är lite ledsen och tror att Klixen hatar henne. Det känns ledsamt. Jag sa till Ninna att hon fick bjuda in den här flickan också, så just nu cyklar hon upp för att lämna inbjudningskortet. Tursamt nog tror jag inte att resten av dem flickor i klassen som inte är inbjudna blir sårade. Så är det bara, man kan inte gå till allas kalas, det går bara inte. Klixen är ju heller inte kompis med alla i klassen, och det skulle kännas fel att bjuda in vissa flickor, men svårt är det. SÅRADE känslor vet vi alla hur det känns att ha, den där tärande utanförskänslan. Den ger nog aldrig med sig, det spelar liksom ingen roll om man är 6, 10, 21, 40 eller 70...den följer en troget genom hela livet, och den är inte rolig. Säkert är den värre för tjejer än för killar...Eller vad tror ni?

5 comments:

Anonymous said...

Ja det är hemskt att känna sig utanför!!! När E1 ska ha kalas vill hon bjuda ALLA i klassen (och det är rätt vanligt i deras klasser) och E2 vill bjuda alla killar på hårdrockskalas. Så då ligger problemet hos oss istället, var ska vi hitta en tillräckligt stor lokal?!? Ja ja det löser sig nog.....

Anonymous said...

Kan tänka mig att det blir problem ja...själv fyller jag ju mitt i sommaren så jag hade i princip aldrig kalas för klasskompisarna. Och detta följer ju med upp i vuxen ålder, de flesta brukar vara på semester när jag fyller år så... billiga kalas m.a.o. :-))

Annika said...

Sara: Hårdrockskalas med tema Lordi kanske? Lille E2 ska väl inte har etthårdrockskalas? ;-)
Du har ju dessutom två kalas med bara ngra dagars mellanrum vad gälle dem båda E:na

Monika: Ja, jag minns att jag alltid tyckte "synd" om sommarbarnen under uppväxten, för dem kunde ju aldrig ha kalas. Nu är det ett plus dock: billiga kalas ;-)))

Anonymous said...

Jo lille Eli (här kommer melodin till "den onde, den gode, den fule" in...) ska faktiskt ha hårdrockskalas och Lordi ligger defintivt på spellistan!!!!!!

Annika said...

Sara: Lilleman...Han ska ju fortfarande ha didde, ju. Och säga "Hadda" när han säger hej då...Vadå Lordi och hårdrock...??? Fniss ;-))))