Datum, veckor och sånt ...




Hej onsdag!
 


Så var vi då inne i vecka 12 … 
Sanningen är ändå den, att om någon frågade mig när det är vecka 12 skulle jag stå där som ett frågetecken.  Vecka 12?
Sure, jag skulle ju fatta att den veckan äger rum sisådär någon gång i mars. 


Det här med att att gå efter veckonummer, är det något typiskt svenskt?
Eller förekommer det lika utbrett i andra länder i Europa?
Efter en snabbkoll via Google ser jag att det förekommer i andra Europeiska länder likaså, samt i somliga asiatiska, men jag undrar om det är lika flitigt använt i andra Europeiska länder som det är i Sverige?
Veckonummer måste troligtvis ha blivit större sedan 90-talet, då jag tog mitt pick och pack och drog västerut.
Idag tror jag svenskar i Sverige har stenkoll på de flesta veckor under året. Här? Här går man aldrig efter veckor. Det är enbart datum som gäller Skulle jag säga till en amerikan, well, week 12 would not be good for me … Ja då skulle hen inte fatta vad jag menar.


 

Bild via Pixabay.



Lika lite fattar jag när svenskar i Sverige börjar snacka om sina semestrar i veckor.
“Min semester börjar vecka 28 och sen är jag ledig i två veckor, jobbar en vecka och sen är jag ledig vecka 31-33 igen." 
Jag bah .., Jag står där som ett frågetecken och fattar NOLL. Eeeeh, kan jag få DATUM, tack!
Jag vet inte när vecka 28 är, och jag orkar inte tänka efter NÄR den äger rum heller, haha. 


Numera känner även jag till att sportlovet i Stockholm alltid inträffar vecka 9. 
Men jag tror inte att det alltid har varit så, jag minns att vi ibland hade sportlov runt min födelsedag som (efter en koll) ofta äger rum vecka 11.


Jag har lagt till så att min iPhone visar i veckor också.
Men det var ett tillval jag fick leta upp, inget som kom per automatik. På min Macbook syns inga veckor i kalendern överhuvudtaget, bara datum.


Jag gissar att detta med veckor hemmavid är starkast på sommaren, när sommarsemestrarna ska tas. 
Det är därför ni alla i Sverige är specialister på veckonummer medan en annan står som ett gapande frågetecken. Ett frågetecken som ALLTID måste fråga om vilka datum det ÄR som menas.
Som jag sa, här förekommer inte veckonummer alls. Nej, jag tycker inte det är konstigt. HA, jag tycker däremot att veckoräkningen är märklig, to SAY the least … 
Ni därhemma tycker förmodligen att det är högst logiskt. Det fattar jag. Fast jag tycker det är minst lika logiskt att hålla sig till datum. 


SÅ, ni läsare som INTE bor i Sverige? Används veckonummer lika ofta i ditt land som det görs hemma i Svedala?


Något annat, som aldrig har varit logiskt för mig, är att här i US börjar veckan med söndag.
Just det, söndagen är veckans första dag. Japp, det trots att det lika mycket söndag här som hos er i Sverige, Alltså helg. 
Men veckan, den börjar med söndag. Gissa om det tog lång tid för mig att komma in i det. Att liksom läsa en almanacka rätt i hastigheten. Ett tag letade jag som besatt efter väggalmanackor som började med måndag. 
Nej, det var bara att glömma. YESS, go with the flow and accept. Och det har ju gjort numera. Nej, jag blir inte längre förvirrad när jag ser en almanacka.
Det är vad det är, så enkelt är det bara. Men speciellt logiskt är det inte.



 

Bild via Pexels av Bich Tran



Speciellt logiskt är det inte heller att skriva datum här.
OCH det tog nog tid för mig att riktigt få kläm på det. Idag är det 03/18/26. OCH min syster Saras födelsedag för den delen!! Just det, vi fyller med bara sex dagars mellanrum, men hon är född tre år efter mig. GRATTIS SIS!!!


Just det, man börjar med att skriva månad, sedan dags datum och så årtal. 
Phew, I början alltså … Snacka om att jag fick tänka efter … Fast jo, man vänjer sig hyfsat snabbt. 
Och folk snackar ju så också, Right, let’s say 6/7 instead of 6/5. Alltså sjunde juni istället för den femte  juni. Men det går lika bra att säga, let's meet up on the seventh of June. Or, let’s meet up at June, 7. 
June, 7 är vanligare än att säga 7th of June. Jag själv kan blanda hur jag säger det.


Mitt födelsedatum här är 3/12/66. Eller March 12, 1966.
Är jag i Sverige är det 66-03-12. Fast det är ju ingen vidare logik i det heller. År, månad, dag ... 
Logiskt för mig skulle vara att skriva dag, månad och år. Överallt. Det är i mitt tycke  egentligen det enda logiska. 


Veckonummer och datum, veckodagar och månader. Allt på en och samma gång.


Ha en riktigt fin och bra 3/18/26, 18-03-26, 26-03-18, 18 mars 26 eller 18th of March 26.

Comments

Yvonne said…
När jag jobbade (i skolvärlden) hade jag stenkoll vilken vecka det var, men nu är det bara vecka 44 och vecka 9 som sitter som en smäck och det beror på att det var lovveckor. Påsklovet är ju lite mer flytande, ibland före ibland efter. Vecka 44 är hela Sveriges skolor lediga tror jag, de andra är uppdelade efter var i landet du bor och det är nog anstormningen till fjällen som gjort det.

Nu för tiden kollar jag sällan och aldrig vad det är för vecka utan går på datum istället. Min man har aldrig haft en susning om vilken vecka det är, inte ens när han jobbade, ha ha. Kanske beror det på vad man jobbat med. Jag har också lagt in så min Iphone visar veckor, men inte ofta jag kollar på det.

Vad gäller hur man skriver datum, måste jag säga att jag gillar vårt sätt mest, år månad dag när man skriver det och fyller i t ex dokument. Tror vi är ganska ensamma i Europa att skriva så, en gammal vana bara.

Ha en fin onsdag och kul tema, får en att tänka till på saker som man egentligen alltid tyckt är helt normala, ha ha.
Kramar!

Anna i Portugal said…
Kul du skriver om detta, jag reagerade väldigt starkt över att veckonummer inte användes här. Det är ett tillval i kalendrar och jag har inte hört någon säga veckonummer. Nu har jag själv slutat använda det också, det är bara datum som gäller. Även här börjar veckan traditionellt med söndagen, måndag heter "segunda" vilket syftar på "andra". Jag har sett kalendrar med både måndag och söndag som första dag, så båda alternativen verkar användas. Kramar
Anonymous said…
Här i Italien vet ingen vilket veckonummer det är. Det är fullständigt ointressant. Jag har det av någon anledning på min mobil ( en samsung) upptäckte jag när min kompis i Sverige frågade om hon och en kompis fick komma ner v 19. Va? Sa jag först. Sen kom jag på att jag ju hade det där. På mobilen har jag också lördag som röd dag och när jag desperat försökte ändra på det fick jag som svar att det var ett judiskt system och därför inte gick att ändra...hmmm! Confusing minst sagt. Här skriver man 18/03/2026 och inget annat. Blir tokig när jag måste hålla på och översätta. Tänker precis som du; detta är det enda riktiga och logiska. Kramar Marika
Halloj!
Nej jag har nog aldrig hört någon spanjor prata om vilken vecka det är. Men när vi bodde i Sverige kunde jag veckorna rätt bra. Nu brukar jag skriva det ibland på bloggen men då har jag kollat först så det är rätt nummer.
Här börjar veckan med måndag precis som i Sverige.
Ha en fin dag.
Kram Carin
Monnah said…
Det där med veckonummer är så viktigt då man jobbar i skolvärlden då allt snurrar runt de där veckonumren. Jag har lärt mig att det faktiskt är ett standardiserat system och att det är vanligast i Europa. Jag gissar att någon har börjat och att andra hängt med för att det finns praktiska fördelar.
Att veckan börjar med söndag har väl gått över den judiska sabbaten. Vilodagen är lördagen, därmed börjar det om på söndagen enligt min logik. Men! Eftersom söndagen är vilodagen i kristna länder (uppståndelsedagen) och har varit det sedan snart tvåtusen år hade det känts naturligare att börja veckan på måndagen. Jaja, det är väl ofta så att det som är logiskt inte vinner, men jag är glad att våra veckor börjar "efter vilan", alltså på måndagen. Kram!
Cari said…
Veckonummer känns som att vi behöver i Sverige då vi har relativt mycket semester, enkelt att prata om, planera och så. Tänker jag.

Att amerikanska veckor börjar på söndag gjorde att vi en gång bokade hotell fel dag.Tokigt. Men det löste sig.
Annika said…
Yvonne: DET fattar jag. Skolvärlden har säkert STENKOLL på varenda vecka. Jag menar, hela året. Vecka 44, höstlovet då?. Ett lov som inte fanns när jag gick i skolan. Precis, det är säkert så att sportlovet är uppdelat som det är så att inte alla ska åka till fjälls samtidigt. Visst är påsklovet också uppdelat? Före påsk för somliga regioner, efter påsk för andra?
Du är som jag då, har nollkoll för det mesta. OCH din man inte alls, bra det, haha. Tror också Sverige är rätt ensamma om år datum dag. MEN, visst vänjer man sig snabbt vid allt. Och mitt personnummer på svenska kan jag ju rabbla i sömnen, haha. Mitt amerikanska social security nummer får jag tänka efter vad det är varenda gång. det är niosiffrigt och födelsedatum ingår inte i det.
TACK Yvonne för att du gillade dagens inlägg. Lustigt hur vi skriver världen över. KRAMAR till dig!!
Annika said…
Anna: Tack, kul att du gillar dagens text. Jamen ja, tack för att du skriver om hur det är hos er i Portugal. Kan tro att det alls inte är vanligt med just veckonummer. Du var så van vid veckor då ni flyttade så att det blev lite märkligt för dig. Fattar det! Söndag hos er också alltså, tack för det!! SÅ kul att få veta. KRAMAR!!!!
Annika said…
Marika: TACK för att du berättar om hur det är i Italien. Trodde nog inte att är veckor som gäller där heller. Nu vet jag, tack igen. DET är skitbra att ha veckonummer i mobilen just av den anledning du nämner. Vecka 19 liksom??? SAY what!! Tur att vi kan kolla, haha. JAPP, 18/03/26. SÅ logiskt. Kramar till dig!!!
Annika said…
Carin: Tusen tack för att du berättar, jag trodde inte det heller. Tänkte att det säkert inte alls är allmänt vedertaget i Spanien. Kan tro att du också hade helkoll på veckorna i Sverige. Men att den kollen suddas ut när det inte längre används. Måndag hos er, tack Carin. Stora kramar och ha en fin dag!!
Annika said…
Monnah: JAPP, skolvärlden har stenkoll på veckor. DET förstår jag verkligen!! Det verkar inte speciellt vanligt nere i Europa enligt våra bloggvänner.
DU har nog rätt där, tycker mig ha läst ngt dylikt nånstans också--det där med att veckans första dag är söndag. VET, söndagen är vilodagen i den kristna världen, så alltså är logiken att måndagen borde vara först. Men ja ...
Tycker det är bra att man börjar veckan med måndagen, helt klart. Som du säger, det är inte alltid logiken som vinner. KRAMAR!!
Annika said…
Cari: Ja det är ju främst då jag hör alla veckonummer, när vänner och familj berättar när de har semester ... HJÄLP!! Jsg får alltid fråga efter datum istället. Jag fattar sååå väl att det lan ställa till när veckan börjar en söndag. Som svensk tänker man ju inte ALLS så. Bra att det ordande sig för er!!
Brysselkakan said…
När barnen var mindre och gick i skolan hade jag stenkoll på veckonummer. Sedan flyttade vi till Bryssel och jag tappade bort det helt, visserligen förekom det veckonummer där också men inte lika vanligt. Sedan när vi flyttade tillbaka till Sverige fattade jag noll när någon sa "vi har en tid v 42, passar det?". Öhhh... när är det?
Nu för tiden försöker jag hålla koll på jämn eller ojämn vecka för sophämtningen!
Det där med att veckan börjar på söndag är helt knasigt! Tror inte ens att sonen i USA har fått in det ordentligt under sina snart nio år i USA. Och att vi skriver datum olika, det kan bli förvirrande i bland men just det har sonen adapterat full ut, svårt att undvika när man är lärare!
Annika said…
Brysselkakan: Fattar det, totalt. Stenkoll när barnen går i skolan, där är ju veckorna veklingen viktiga. KOM just på att vi hade A och B veckor då jag gick i skolan. A jämna, B udda.
Intrssant att höra att det inte var lika utbrett i Bryssel, men att det ändå fanns. Hihi, men exakt... just det där att verklgien inte fatta när ngn säger vecka 42? VA!! Datum!!!
Vet, det där med start på söndagen tar ett tag att få in. SÅ jag förstår verkligen J där. SÅ ologiskt. Att J greppat hur man skriver datum, yes. Han lär ju göra det dagligdags här.
Channal said…
Hej Annika! Vilket roligt inlägg! Vi har alltid sportlov vecka 8, höstlov vecka 44 och påsken pendlar lite mellan v.14 och v.15. Makens dotter som bodde många år i Frankrike (2004-2021) tyckte det var jättekonstig att prata om vilken vecka det var. Så de gör inte det i Frankrike. Sen vet jag inte hur det är i andra länder.

Visst vänder ni på datum i USA och i Storbritannien. Jag säger att jag fyller den 17 maj, ni säger May17th. Här stavas månader och dagar med liten bokstav. Men inte på engelska. Det är sådant vi tränar på i skolan bl.a. Idag är det 260318 (digitalt) eller 18/3-26.

GRATTIS till din syster! Vi följer ju varandra på Insta!
KRAM till DIG!! Anna
Brysselkakan said…
Tror det var mest i sonens skola i Bryssel det var veckonummer i bland; en internationell skola så en del saker var en blandning av allt möjligt från diverse länder!
Anonymous said…
Kul inlägg igen, Annika! Skriver under på allt, känner igen det och det där med hur ingen pratar i veckor här är 100% min erfarenhet också. Jag kan inte heller tänka/prata i veckor, det fanns nog till viss del i mig då jag bodde i Sverige, ja, men mycket svagt. 20 år sedan jag flyttade, så det har glömts men jag undrar inte också om rutinen prata/planera i veckor exploderat i Sverige under de här två årtiondena? Vardagsmat där nu.
Som du sade och jag skriver under på, här i USA finns inte fenomenet med veckor.

Men, här kommer en twist, makens jobb pratar/planerar alltid i veckor. Precis som svenska systemet. Han jobbar på Intel, ett 100% amerikanskt ägt företag så det är ju intressant att de gör så där. När jag tog upp det nu sade han "va, jobbar inte alla amerikanska företag i veckor?". För honom är det så självklart. Jag har ingen aning, men skulle inte tro det va? Hur som helst, han sade de är helt inkörda med veckor, just nu pågår work week 12. Och vanligt är att få emails med "will be out of office week 15". Eller "deadline for X project is week 25". Deras möten, deadlines, planeringar osv görs i veckor. Där ser man. Nu blir jag ruskigt nyfiken på om de är en outlier för ett amerikanskt företag i USA eller om det finns många fler som gör likadant. Jag har aldrig träffat på privatpersoner som kan eller tänker i veckor. Aldrig upplevt det någonstans.

Fnissade lite när jag läste en av dina kommentarer hur ditt svenska personnummer är något du kan rabbla upp hur lätt som helst. Samma här. Väck mig mitt i natten och du kan få höra det. SSN kan jag faktiskt inte alls på samma sätt, har en fusklapp gömd i plånboken som behövs ibland... Lustigt hur det är så, trots så många år här. Du har ju ännu längre tid här i landet också men för oss sitter det där svenska personnr som berget även fastän vi inte ens använder det mer. Jag kommer knappt ihåg vad någon heter som jag introducerades för förra veckan men jag kan komma ihåg en random dude som gick i min lågstadieklass med för och efternman (fastän vi aldrig var kompisar eller hade något med varandra att göra utanför skolan). Fredrik Nordström, Andreas Karlsson, Thomas Lindström. I could go on and on med namn från åk 3 men fråga mig inte vad kvinnorna heter jag gjorde månadslångt volontärarbete med häromåret...

Det där med veckan som börjar med måndag och kalendrar som är designade så. Håller helt med dig!! Fattar inte men men man har ju anpassat sig och accepterat så det är.

Och ja, hur man skriver datum. Men som du säger, den svenska modellen känns inte logisk heller. Varför inte ha samma logiska system överallt i världen och ja, Annika, håller helt med dig att det mest logiska för mig också skulle vara dag, månad och år. Exakt så.

Onsdagskramar!Anne

Roligt inlägg igen :) Att du bara kommer på alla ämnen. Impad!
BP said…
Hahaha! Aningen förvirrande, speciellt hur man skriver dagsdatum i USA. Det har jag aldrig förstått mig på.
Det där med att söndag är första veckodagen hävdar faktiskt vissa svenskar också. Har läst det i olika bloggar, men för mig är det måndag som är veckans början.
Vad gäller veckonummer så står de på min papperskalender som i sin tur ligger på köksbordet. Lika bra det, då jag har noll koll på veckorna. Speciellt förvirrande under sommaren. Det var enklare på 1970- och 1980-talet. Då var det industrisemester som gällde och det drabbades bara juli-månaden av...
Måste dock säga att användandet av veckonummer ser ut att ha minskat en aning. Inte en vecka för tidigt om man säger så;-)
Elisabeth said…
Som andra har skrivit; i skolan blir det mycket som görs utifrån veckonumren. Jag skriver alltid mina planeringar med veckonummer + datum, och lägger också ut planeringarna till eleverna med både vecka och datum. Däremot har jag dålig koll på veckorna under sommarledigheten, just för att jag inte gör några planeringar då. Skulle någon säga "jag ska till Italien vecka 29" skulle jag behöva tänka både en och två gånger för att veta när personen ska resa till Italien. Säger någon däremot vecka 42 vet jag mer eller mindre direkt att personen menar mitten på oktober.

Här i min region är höstlovet alltid vecka 44, sportlovet vecka 8, medan påsklovet förstås kan variera mycket beroende på när påsken är. Vi har dock alltid påsklov efter påskhelgen, till skillnad från regionen jag växte upp i, där vi hade påsklovet innan påsk.

När jag var utbytesstudent i Österrike fick vi en almanacka av universitetet. I den började veckan också på en söndag! Vet faktiskt inte om det var någon slags anpassning till andra länder, eller om veckorna generellt börjar på söndagar i Österrike. Där jag bodde i Tyskland vet jag i alla fall att veckorna började med måndagen.

Personnummer ja, det fick jag många frågor om i Österrike. Inte lika många i Tyskland dock, kanske för att de ansträngde sig mer... Hur som helst fick jag ofta förklara för österrikarna att det är mars jag är född i, och inget annat. Jag tycker att Sverige borde byta system! Inte ens övriga nordiska länder jag väl år-månad-dag? Det logiska är helt klart dag-måndag-år.
Anonymous said…
Vilket kul inlägg, Annika! Är ju lite av en siffernörd ;-).
Nej, veckonummer förstår jag mig inte på. Det används inte alls här. Och skönt är väl det. Har noll koll när någon i Sverige säger att hen har semester vecka 26 tex…öööhhh??? Vill ha datum!!!
Att USA vänder på datum tycker jag också är jätte jobbigt. Här är det 18.03.26 (alternativt 2026) eller 18/03/26 eller 18/03-26 eller 18. März 2026 som gäller. Och man säger inte heller tjugotjugosex utan tvåtusentjugosex. Men har märkt att allt fler (fr.a. ungdomar) har börjat med zwanzigsechsundzwanzig, alltså 20 26...hehe…
Alla almenackor börjar veckan på måndagar men jag har en amerikansk väggalmenacka och den har söndag som första dag.
Kramar, Lisa
Grattis Sara!
Anonymous said…
Veckorna börjar på måndagar i Österrike.
Kram, Lisa
Annika said…
Channal: TACK Anna, kul att du gillade. Kan tro att du har stenkoll, Anna. Det är ju väldigt mkt skolans värld.
Nej precis, efter kommentarerna här förstår jag att det inte används mkt i övriga Europa. Så jag och din svärdotter är på samma våglängd där, haha.
Exakt så, vänder på datum i den engelskspråkiga världen, tvärtom liksom.
Precis, det där med att inte använda stor bokstav på dag och månad är det mänga som gör fel på. Bra att träna eleverna på det där. OCH särskrivningar, så väldigt vanliga på engelska, men inte alls på svenska.
TACK Anna, du och Sara följer varandra på Insta. Kramar till dig!!
Annika said…
Brysselkakan: Kan tro det, en bladning på den skolan verkligen.
Annika said…
Anne: TACK Anne, kul att du gillar!! Kan förstå att ditt veckotänk mattats av med åren. Det är absolut ingen som pratar i veckonummer här.
Men du, så lustigt med Ms jobb. JA han jobbar ju verkligen på ett amerikanskt företag, det är då säkert. OCH så anammar de veckonummer. DET måste ju ändå vara HÖGST ovanligt. Eller, är det normen i den världen? Måste fråga min make, nu är han ju inte alls i samma branch, men på ett amerikanskt företag. Blir nyfiken nu, kan det vara fler företag som använder veckonummer?
EN sak vet vi med säkerhet, ute i det dagliga livet används det ALDRIG!!
HAHA ja, kan rabbla mitt personnummer i Sverige närsomhelst.
SSN däremot, vad jag får tänka efter alltså ... Har också en fusklapp med det, hehe.
Det används inte lika ofta som ett personnummer heller, men ibland är det livsnödvändigt att kunna det. Förr stod det på våra körkort här, men inte längre. Minns på checktiden också, SSN stod där.
Nog bra att det ej längre står på körkort, och checkar skrivs ju next to never.
HAHA, men det är sant ... kommer ihåg random dudes and chicks från skolan också, tom såna man ALDRIG pratade med, minns deras förnamn och efternamn sååå bra. Kommer ihåg gamla telefonnummer också till kompisar, och min familjs gamla nummer.
Numera får jag tänka efter vad gäller mitt eget mobilnummer, och Peters. SÅ knäppt. Kan dem ju, men de sitter icke som rinnande vatten. Karolinas är lättare, hon har bättre sifferkombos än P och jag.
OCH ja, nya namn här kan jag också ha svårt att lära mig, om de går snabbt när man presenteras tex. Phew ...
Veckan börjar på söndag, vi grejar det nu utan probs, men det är fortfarande rätt ologiskt. Det är ju en sann helgdag här.
Inte som i den judiska kalendern där söndagen är veckans första dag.
Att skriva datum sen, ja för mig finns bara en enda rätt väg där 19-3-26.
TACK Anne!! Mina ideer skriver jag upp direkt när de poppar ini skallen, gör jag det inte glömmer jag dem. Så jag har alla bloggideer i min mobil + här på min dator.
KRAMAR!!!
Annika said…
BP: DET var såååå förvirrande för mig i början. SÅÅÅÅ!! Och om jag ser ett "bäst före datum" tex kan det hända att jag får tänka ...hur menar de nu? OCH ffa om det gäller svenska produkter, lite komiskt. Men man vänjer sig.
Måndag, det enda logiska vad gäller veckorna, ja. Mkt bra att du har veckonumren på din kalendern, det måste du ju ha bra koll på i Sverige.
Really!!? BRA om man börjar nacka datum istället, hur jobbigt ÄR det liksom? Inte en vecka för tidigt, det har du helt rätt i :-D
Annika said…
Elisabeth: Förstår att du är en av dem som har järnkoll på detta eftersom du är lärare.
BRA att du även skriver datum i elevernas mappar, och veckor.
Bra med bägge.
Veckonummer i allmänhet gör mig förvirrad, men kanske inte lika mkt i början eller slutet på året. men i mitten, hjälp!! HAHA.
Påsklovet ja, det varierar ju. MINNS det där från förr, somliga hade alltid påsklov veckan innan påsk, andra veckan efter. På min tid har jag för mig att det kunde skifta år från år. MEN jag kan ha jättefel.
Nu har ju Lisa kommenterat till dig nedan, veckan börjar på måndag. det var säkert ngn slags anpassning du var med om där.
Logiken är ju verkligen måndagen.
Jag vet att iaf Finland skriver dag månad och år. Sverige har ett mkt underligt system där, det måste jag säga. jag tycker det är ologiskt här med, men här pratar man ju iaf så i dagliga livet. March, 19.
Tro mig, här har mången förr stått och tittat på mitt gamla svenska ID också, how do you read this? HAHA. Nu har jag bara mitt pass som svenskt ID, inget ID kort övh som är svenskt längre.
Annika said…
Lisa: TACK, vad roligt att du gillar det!!!
Veckonummer, det är en märklig företeelse det måste jag säga. Vad är det för fel på datum? Alltid, när ngn pratar veckonummer med mig måste jag direkt be om att få datum istället.
I Österrike skriver ni på det logiska sättet. SÅ borde det vara överallt.
Ja, här med , de flesta säger twenty twentysix, inkl jag själv. Men innan 2020 sa jag tvåtusennittion, inte 20 19.
Och 2000 var alltid tvåtusen, skulle aldrig säga tjugohundra. Tyckte det ler så udda när någon säger ja det var ju tjugohundratolv som det hände. Jag skulle bra säga, ja det tvåtusentolv. Och om jag pratar årtal med ngn därhemma skulle jag idag säga 20 26.
Det förstår jag, om du har en amerikansk väggalmanacka. HIHI.
KUL att du gillade det här inlägget. Kramar!!
Humlan said…
Det var ju väldigt länge sedan jag jobbade och då hade jag bara koll på semesterveckor, men jag fick kolla upp vilka veckonummer och datum som hörde ihop varje år. Sedan jag blev sjukskriven har jag helt tappat veckonummer och ser lika frågande ut varje gång någon pratar veckonummer.
Jag får alltid tänka till när jag stöter på amerikanska datum och jag har tittat/tänkt fel några gånger när jag har stött på kalendrar med söndag som första veckodag, vissa saker lär man sig en gång och det kan vara svårt att inte tolka på "autopilot" när andra skriver annorlunda.
Kram!
Intressant det där med datum. Jag tycker att det mest logiska är att börja med det längsta först. År. månad, datum, klockslag.
Idag har vi 20260322 12.02
Annika said…
Humlan: Precis, förstår att du släppt det där med veckotänk nu.
Det är verkligen så, vi går på autopilot när det kommer till detta. SÅ allt blir så mörklagt då vi ser ngt annat än vad vi är vana vid.
Kramar!
Annika said…
Nilla: Det är intressant att det är så olika överallt. Det är bra att du gillar ert system bäst eftersom det verkligen är det ni använder.