Tuesday, June 18, 2024

Special days!




Good morning!!


Damn it … Is it really the middle/to the end of June?
ALREADY!??
Me not get it.
Me not understand 😅
It is weird, what the hell happened to this year?


I am also the mother of a 28 year old girl.
Yes, it was Karolina’s birthday yesterday.
June 17, the day she was born 28 years ago. A day I still remember as it was yesterday. Some things you’ll never forget. I think I remember 17 June 1996 hour by hour …

Yes, Karolina’s birthday twin—THEO-- turned a year old!!  June 17 is his birthday as well.
We celebrated his birthday on Saturday afternoon. What a cutie he IS!!
Theo is always happy, always in a good mood and he is just as sweet as they come! I love that little guy!


 




Suzy (Peter's sister/Theo's grandma) made this beautiful hydrangea cupcake.  


Sunday was Father’s Day here in the US. SO needless to say, I celebrated Peter!
We missed having the reason for his fatherhood here—Karolina :-D But I did my best to celebrate Karolina's dad. I made him breakfast, I gave him some little gifts and in the evening he craved ramen noodles, so we went to our favorite ramen restaurant Sunday night. Ramen, we both love it!!
Karolina sent him his favorite cookies, so sweet of her.


It has been HOT as well.
We had to sit in our front yard on Friday night when it was time for happy hour. It was impossible to be on the deck as the sun was blasting down on it. The front yard works well since it lays in total shade in the evenings.


This week will be brutal on the weather front, it will be so hot. 
Yes, I am out and about around 6 every morning. I try to be out at 6, but usually I leave the house around 6:15. It has been pleasant at that hour. In the evenings it is still damn hot. The hottest time of the day is between 15-19. Phew …


It is also the lightest week of the year … Reston is located on the 38, 9 latitude. SO the sun rises at 05:43 and it sets again at 20:37. The nights are PITCH black and warm. 
More about our summer nights later this week.


Have a good one, y’all!!

20 comments:

Äventyret framtiden said...

Underbara foton på en underbar flicka, redan 28 år! Grattis till er skatt Karolina! Hennes ögon!!😊
Härliga foton av Theo och hans föräldrar!
Nu har ni firat mycket, farsdag också. Grattis till Peter!
Ha det så bra du kan i det varma, heta vädret!
Här är det skönt att sitta på en ö i Atlanten, så där lagom hett, runt 25 grader varje dag.

Varm kram!

Yvonne said...

Alltså, snacka om en sötnöt, Karolina. Hon är väldigt lik Peter som barn men tycker nu som vuxen att hon är en mix av er båda. En sötnöt som blivit till en fantastiskt vacker vuxen, hon skulle nog få modelljobb lätt som en plätt om hon ville det.

Den lille charmören Theo är ju söt som socker. Fantastiskt vackra cupcakes din svägerska gjort, ser supergoda ut.

Farsdag i juni, ja vi ligger nästan sex månader efter.

Hu, er hetta och fukt låter inte alls så kul. Tur ni har två sidor att välja på. Kvällar ska vara ljumma, utan vind och fukt tycker jag. Men, men väder kan man inte rå på, så man får bara gilla läger och göra det bästa av situationen.

Förstår du vill ge dig ut på promenad redan vid 06-tiden med tanke på värmen. Jag går ut vid 07 och då är det ljuvligt väder innan solen börjar gassa för fullt. Fixar inte att gå på dagen och på kvällen är det mer motigt att gå tycker jag.

Ha en jättefin tisdag säger jag och skickar en stor kram

Cari said...

Vilken fin helg ni haft med mycket att fira.

Håller med Yvonne om att Karolina, som liten, var väldigt lik Peter. Nu är hon lik dig. Så fint att se alla foton.

Mamma C said...

Åhh, så många fina bilder på Karolina. Jag tycker också hon var lik Peter som liten och dig nu som vuxen.
Theo är för söt och go han med.
Förstår att du går ut och går tidigt innan värmen slår till.
Ha en bra dag.
Kram Carin

Annika said...

Karin:
TACK!!
Smått otroligt, eller hur? Ibland undrar jag vart dessa 28 tog vägen?
Och så inser jag att min tös inte är purung längre, buhu!!!
TACK; Karolina har varit en charmboll sen den dagen hon föddes. Hon förgyller våra liv hela tiden. Men i är ledsna att on bor så långt bort. Å andra sidan ger det oss ytterligare en plats att åka till och lära känna mer.
TACK för superfina ord, Karin. DE värmer mitt hjärta.
Jag vill också vara på din ö och ha skönt väder.
KRAMAR i massor till dig!!

Annika said...

Yvonne;
ÅÅÅÅ tack för dina fina ord om K. Jag blir så glad och sträcker på mig, tack!!
Hon har alltid varit så himla glad och lätt också.
TACK Yvonne!!!!
Theo ja, han är såå gullig. Jag vill bara hålla i honom hela tiden. han är också så snäll och lättskött.
Inte ett enda gnäll på den tiden vi var där i lördags. Han gick från famn till famn.
Exakt, fars dag nu. Och i Sverige i november. På ett sätt, bra i november. Det blir lite mer att fira då. Nu på sommaren är det så mkt ändå.

Håller helt med dig om vad du säger om vädret. SÅ ska det vara, haha.
MEN vi får bara hänga med på vad vädergudarna bestämmer.
Fukten tycker jag är vidrigast.

Ja jag försöker att vara ute kl 6, men idag blev det tio minuter senare. Men dieter ett måte att gå då. På kvällen tycke jag det är för varmt ändå. Det blir ju inte svalt ens när solen gått ner.
Samma hos dig. tänker jag. Ja, det är motigare att gå ut på kvällen, Jag är alltid mindre motiverad då.

Yvonne, jag skickar dig en STOR kram tillbaka!!!!

Annika said...

Cari:
En fin helg var det.
Jomen det stämmer nog, alla sa att K var mer lik Peter när hon var liten. OCH att hon är mer lik mig nu. Jag kan se min syster i henne också, och även mon moster. Lustigt det där.
TACK Cari, blir glad över att du gillade fotona.

Annika said...

Carin:
TACK, så kul att du gillar dem.
Analysen stämmer bra, K var mer lik P som liten och har blivit mer lik mig med åren.
Theo ja, sååå sööööt!!!
Du och jag är lika med våra tidiga morgnar, de är bäst!!

Kramar!!

Anna i Portugal said...

Grattis till födelsedagsbarnen!

Vi längtar efter värmen vi, undrar vart den tagit vägen, men till helgen ska vi tydligen få efterlängtade 35 grader igen. Ungefär samma tider på sol/nedgång 6.11 - 20.57 här idag. Och becksvart på natten, nästan alltid stjärnklart också eftersom vi inte har så mycket lightpollution här. Kram!

Annika said...

Anna:
TACK!!!

ÅÅÅ du ska se att den kommer, Anna.
35 grader ... det ska vi få också, bävar lite. Men det är bara att hänga med.
JO vi ligger väldigt lika, du och jag. Vi är väl på ägs samma breddgrad. Jag gillar de mörka varma nätterna.

Kramar!!

Keith said...

Such cute birthday twins :-) Fun to have two within the same family with the same birthday. Nice pictures of Karolina throughout the years. Theo always take a good pic too!
Hard to believe June is more than halfway over. We've seemed to have gotten to the heat of summer quickly.

Brysselkakan said...

Grattis till K!
Tiden rusar verkligen, mer än halva juni har gått och just den här tiden på året skulle jag vilja pausa tiden och hinna njuta lite mer.
Just nu har vi typiskt svensk sommar; regn, sol, regn, sol om och om igen.
MEN det ser ut som vi slipper regn på midsommarafton! Men prognoserna är så svajiga när vädret är så här. Men hoppas för planen är att åka ut med båten, vi var ute en kort sväng i söndags, en mini-premiär!
Hoppas du får en fin vecka!

BP said...

Bedårande bilder rakt igenom hela inlägget. Karolina var en kopia på Peter när hon var riktigt liten, men "med tiden" fick hon många av dina drag också. Nu som vuxen är hon faktiskt en vacker blandning av er två. Så ingen av er kan förneka moder- respektive faderskapet;-)

Theo är en bastant liten sötsak. Han ser ut att veta vad han vill:-) Han har så speciella ögon, något Karolina faktiskt också hade/har.

Elisabeth said...

Grattis till Karolina, och till lille Theo! Ganska speciellt att de delar födelsedag, även om det är så många år mellan dem.

Karolina är verkligen så lik dig på de senare bilderna, framförallt den i rulltrappan. Det är intressant att se hur vissa personer är mer lika den ena föräldern som små, för att som vuxen mer likna den andra.

Elisabeth said...

För att svara på dina frågor från förra inlägget: Även här får eleverna numera betygen hemskickade. Det är lite synd, kan jag tycka, för de får inga diplom/examensbevis eller liknande heller, men å andra sidan vet de ju inget annat heller, så de tycker nog inte att det är konstigt.

Förra året, när min dåvarande mentorsklass tog studenten, fick jag en blomsterbukett från hela klassen. Det var snällt av dem, inte minst för att jag under de två år jag var mentor endast hade en (!) av dem i undervisningen. Övriga träffade jag en gång i veckan på den så kallade mentorstiden, 30 minuter lång. Dessutom hade de min mentorskollega i andra ämnen... Så jag var nog inte direkt deras viktigaste lärare, vilket inte på något sätt är konstigt.

Annars har jag mest fått från enskilda elever. Blir nog lätt så när man, som jag, inte har hela klasser, utan bara blandade grupper. (Som det ju är hos dig också, för övrigt.) Men lika mycket som presenter värmer det när elever man tjatat på, bråkat med och slitit sitt hår över kommer fram och vill kramas på studenten och säger tack för hjälpen de fått. Ja, man blir förstås väldigt glad av ALLA elever som säger snälla saker, fattas bara annat!

Annika said...

Keith:
I know, fun with the birthday twins.
It is special that K and Theo have the same birthday.
Only 27 years apart, hehe.
Summe heat is HERE!! Phew!!

Annika said...

Brysselkakan:
Det är sjukt vad snabbt tiden går. Fattar inget alls.
OCH tack för grattiset :-)
Vill också pausa.
Så bra att midsommaren ser OK ut vädermässigt. DET är bra iallafall.
Låter som bra midsommarplaner.
GILLAR!!

Annika said...

BP:
TACK BP!!!
Så roligt att du gillar dessa foton.
HIHI, nej ingen kan förneka moder/faderskalet vad gäller K. HIHI!!!

Theo är 90% på den viktskala man använder här, alltså en krabat. När K var ett år var hon 20%.
Så det är en stor skillnad på när de var 1 år. K en speta, T en krabat.
Håller med om ögonen.
TACK för fina ord, BP!!

Annika said...

Elisabeth:
TACK!!
Ja, 27 år skiljer mellan de båda födelsedagsbarnen. K skulle kunna vara hans mamma.
Visst är det lustigt med likheten, som liten tulta fick hon alltid höra hur lik Peter hon var. Nu som vuxen, att hon är lik mig.
Jg har sååååååå svårt att se likheter övh. Men så är det väl när man är förälder. Däremot kan jag se på bilder från när jag var i hennes ålder att hon faktiskt är lik mig därigenom. Lustigt. Kan se min syster i henne också, och min moster. Men även Peters mamma.
Gener ...

Annika said...

Elisabeth;
TACK för svar!! UPPSKATTAR!!!
Nej just det, eleverna därhemma får ju inte diplom som de får här efter att de gått ut HS och Uni.
Väldigt sant.
Ja, jag förstod nästan att betygen skickas hem senare. När ungefär kommer de till eleverna?

Jomen så är det nog, att på gymnasiet blir allt annorlunda. Det finns liksom ingen klassföreståndare och ren klass. Det är mer som här, absolut. Att de går från lektioner hela tiden och klasserna ändras hela dagen.
Det är på annat sätt i låg och mellan där de har n fröken eller magister hela tiden.

ÅÅÅ ja, jag förstår att varenda kram och tack värmer hjärtat. Det är ditt betyg som lärare du får där!! Så fint!!!

Förresten, vet att det finns webbsidor här som rate your teacher etc. Finns ngt likande hos dig? DET gör det säkert.
Brukade läsa vad de skrev om min granne som var HS lärare i engelska, och vad de skrev om min svägerska. Numera är grannen pensionerad och Melinda, svägerskan, har blivit studierektor. Hon satsar på rektor med tiden, eller att sitta i skolstyrelsen. Hon säger dock att hon saknar sina lektioner och att vara lärare.