Wednesday, April 17, 2024

Sverigepunkter




Godmorgon onsdag!


Idag tänkte jag vika ännu ett inlägg åt min marsresa till Stockholm här på bloggen.
Så här är det, så länge min mamma lever kommer jag att resa till Stockholm i mars. Om något stort händer så reser jag då med.
Jag är innerligt och evigt tacksam över att jag KAN resa hem två gånger om året. På sommaren blir det ju en del tid i sommarstugan i Närpes i Österbotten,  även Stockholm besöks ju under sommaren.


Som sagt, dessa marsresor kommer jag att fortsätta med så länge min älskade mamma lever.
Jag tycker om dem, jag gillar att finnas där för hennes skull, att hjälpa henne med olika saker med mera.  Fast mest av allt bara att dela vardagen med henne.


Idag tänkte jag göra inlägget i punktform. 


* Påsken!

Att fira påsk i Sverige var det länge sen jag gjorde. Jag tror att jag tidigare skrev att jag inte tillbringat en enda påsk i Sverige sedan 1989.
Här i USA är påsken ett absolut INGENTING för mig. Den firas bara en enda dag, påskdagen. Det finns ingen ledig tid alls runt påsk.
När Karolina var liten fick hon påskägg och vi firade lite stillsamt (alltid middag hos Peters föräldrar den dagen), men med åren har jag HELT slutat fira påsk. Och jag pyntar inte ens. Jag som annars pyntar inför allt, typ. 
Men jag orkar inte spilla krut på en påsk som knappt existerar.

OK, så nu var det dags att äntligen fira en påsk i Sverige. På skärtorsdagen träffade jag min kompis MonikaKungsholmen. Vädret var SÅ fint. Vi gick förbi den kända “Julballen” som nu var pyntad inför påsk.
SÅ kul att se! Jag följer kontot på instagram likaså. Helt otroligt vad denna balkong pyntas.



 

Julballen på Sankt Eriksgatan nu pyntad för påsk!


Jag kände helgdagsförväntningar i luften överallt.
Just på det sättet man kan känna här inför Thanksgiving. Man känner i vibbarna att det är något extra. Lovely!



Som sagt, dessa tulpaner.  Den ena sorten vackrare än den andra.


Långt innan påsk pyntade min mamma och jag hennes lägenhet
.
DET var så roligt. Hennes påskpynt betyder ju mycket för mig sedan gammalt. det var extremt kul att få klä ett påskris, hänga upp påskkärringar och små kycklingar. Vi hade så påskmysigt i lägenheten, jag och min mamma.


 

Vi hade så fina buketter hela tiden jag var där.


På påskafton kom min bror Staffan, hans fru Lisa och min brorsdotter, Ella.
Vi åt påskmiddag tillsammans med allt sånt som hör till.
Vädret den dagen var ju damn UNDERBART också. Sen åt vi memma till efterrätt, en finsk påskdesert som jag är uppvuxen med. Den smakade lika bra som jag mindes.



Så påsken i år får en stark femma och jag är så glad att jag fick fira påsk i Sverige.


* Brunch. 

Jag har en systerdotter, Ebba, som är jämngammal med min Karolina. Det skiljer tre månader mellan flickorna. Ebba och Karolina har spenderat måååånga somrar tillsammans genom åren, och även vintrar (jag åkte hem i fem veckor varje vinter innan Karolina började skolan). Kusinerna är goda och såta vänner än idag. 

Idag bor Ebba i världens sötaste lägenhet på Söder. Det är en så kallad ungdomslägenhet som hon fick då hon flyttade tillbaka från Linköping där hon utbildade sig till civilingenjör. Ebba vet inte hur länge hon får bo kvar där, men det är iallafall tillsvidare —för nu.

En heldag hängde vi hos Ebba. Det var jag, hennes mamma Sara och Håkan. Ebba hade gjort världens godaste brunch till oss.

 



En urmysig dag och kväll fick vi på Söder på Ebbas innergård
.
Hon bor i ett gårdshus där inga ljud hörs från gatan. Perfekt.
Oh to be young and live there!!





Utsikten från Ebbas lägenhet.



* TV

Min mamma har en smart-TV som alla har numera. Vi kan strömma det vi vill se. MEN jag ska säga som det är, det blir mest linjär TV då jag bor hos henne.
Mamma har sina rutiner, och jag hänger glatt med. Go’kväll såg vi varje vardagskväll, sen var det kaffe och kaka till Rapport och sedan såg vi det program som visas klockan 20. 
Ibland nyttjade vi SVT-Play, för att se exempelvis Babel. Babel krockade med Mästarnas Mästare som både jag och min mamma älskar.
Mest såg vi SVT, ibland på Fyran (Mästerkocken).

Fastän jag strömmar närapå ALLT härhemma i Reston, och i princip aldrig ser linjär TV, var det helt OK och mysigt att göra det min mamma.


* SL-appen. 

Prisa den! Jag säger bara det. SL appen FOR THE WIN!!!
Eftersom jag tillbringar så lång tid i Stockholm köper jag alltid månadskort på SL. Och det månadskortet kan jag lösa innan jag ens stiger ner på svensk mark. SÅ lätt och smidigt alltså. Sedan har jag kortet på min mobil under hela vistelsen. Älskar det, och älskar hur otroligt lätt det är lösa det..


* Apple Pay

En annan app jag prisar är Apple Pay. Herregud vad lätt det är med den. Allting. 
Förr om åren kunde affärer OFTA gnälla på amerikanska kort. Jag blev till och med utskälld en gång för att jag betalat med mitt amerikanska VISA-kort utan att ha TALAT OM DET INNAN. Då blev jag arg, kort som kort liksom, menade jag. Men den otrevliga snubben i den affären stönade och stånkade.
På vissa ställen fick man alltid skriva under då man använde amerikanska kort. Det var alltid lite bökigt.

Enter Apple Pay, problemet som bortblåst.
Det är bara att använda den tjänsten utan minst KNOT. Aldrig en fråga, aldrig en underskrift. BLIPP. Klart. ÖVERALLT.
Lustigt egentligen, kort som kort. Det är samma VISA-kort som jag alltid har haft, men nu digitalt. Ja förklara det för mig … Men jag är så glad över enkelheten med Apple Pay.

Ett tips till den som har problem med utländska kort i Sverige, ladda ner Apple Pay och problemet är som bortblåst.
Kan tänka mig att Google Pay är lika lätt.


* Solen.

Såg ju inte så mycket av den. MEN de dagar det var soligt var det så fint, så fint, så fint. Och en hel del  blommor fanns i rabatterna ändå, snödroppar, krokus och vintergäck.


 





Med näsorna mot solen.  Strax efter att jag tagit denna bild började det ÖSREGNA och det blev svinkallt.  TYPISKT!


Med detta sätter jag punkt för denna resa.
Tack till alla som hängde med via mitt resekonto på Instagram.


Until next time!!


Önskar dig en fin onsdag.

18 comments:

Från Glam till Damm said...

Godmorgon Annika,

Så fint och mysigt du har haft det i Stockholm där du har fått spendera tid med nära och kära och njuta av påsk och tulpan-tiden.

Stockholm är en riktigt fin och mysig stad och det finns så mycket att se och upptäcka.

Det där med tulpaner var något jag saknade när jag bodde i USA. Att kunna köpa riktigt krispiga och vackra tulpaner och olika arrangemang var något som var riktigt svårt. Inte alls samma tulpan-kultur eller fokus på blommor i bukett överhuvud taget. Svårt att hitta lika mycket fint i den vägen i USA som man kan hitta på alla blomsteraffärer i Sverige. Amerikanska blomuppsättningar känns omoderna och som om att de gjort på samma sätt alltid. Så upplever jag det. Vad tycker du?

Härligt Stockholmsinlägg!

Ha det gott och njut av våren i Virginia.

Varm kram,

Anneli

Yvonne said...

Härlig påsk du fick i Stockholm, synd inte vädret visade sig från den bästa sidan hela tiden, men, men.

Vilken kul balkong och att pynta upp den för olika högtider är ju kul. Säkert många som stannar till och kollar.

Tulpaner är ljuvliga och alla sorter som finns, ibland svårt att välja. Jag och en kompis var på Ulriksdal förra året och njöt av alla tulpaner och andra fina vårväxter.

Mysigt med påskris och fjädrar, brukar köpa ris här i Spanien av en svensk tjej som har blomsteraffär, men i år var vi ju i Skåne hela påsken så jag pyntade ingenting här för vi åkte på långfredagen och kom hem sen på kvällen på annandage.

Memma är gott, jag har ätit det några gånger och det är något speciellt.

Kul med brunch, gillar verkligen det. Hoppas hon får ha kvar sin lgh länge, är det inte upp till en viss ålder, eller minns jag fel?

TV, ja vi tittar i stort sett bara på TV4, någon gång på TV1, typ Antikrundan.

SL-appen är jättebra och fungerar klockrent. Apple Pay har jag inte laddat ner än, men det kommer väl. Min man har det och tycker också det är jättesmidigt.

Fantastiska bilder som vanligt och nu får jag lite hemlängtan när jag ser dem. vi åker ju hem om precis en vecka idag och maj månad hemma vill jag inte vara utan.

Ha en fin onsdag säger jag och skickar en stor kram från ett soligt, men lite blåsigt Spanien

Anna i Portugal said...

Älskar godis, applepay och solen :D SL-appen tyckte jag också var perfekt när jag reste mkt i Sthlm.
Härligt du gillar att hänga med din mamma! Kram

bettan said...

Älskar varje punkt i detta inlägg och alla vackra bilder.
Så roligt att få hänga med dig i Stockholm.
Din systerdotters lägenhet är ju bara så mysig. För att inte tala om utsikten över innergården. Stadsmiljö när den är som bäst.
Njuter och gläds med dig när du berättar om din och din mammas samvaro. Så otroligt fint att ni tar er den tiden tillsammans.
Kul att du äntligen fick fira en Påsk. Den är ju lite galen på sitt vis med alla möjliga och omöjliga ingredienser(Johan Glans beskrivning).
KRAMAR!!

Äventyret framtiden said...

Vilket finstämt inlägg som är fyllt av kärlek från början till slut. Fina foton som alltid. Jag har haft en stor njutningsstund bara av att läsa allt från sidan om.

Ha en fin dag!

Kramar över havet!

Susjos said...

Mys mys på hög nivå! Underbart att du kan vara i Stockholm hos nära och kära så länge. Å visst är det nåt speciellt med påsken och dess traditioner. Fint att få tillbringa tid hos din mamma <3

Memma ja, yngsta sonens flickvän är från Finland och var här på påskmiddag, hon berättade då om memma ( jag har ju sett memma i butikerna) och att yngsta sonen fått smaka det, han gillade inte det tyvärr! Men det är nog lite speciellt ;-D

Så fina bilder, och visst är det ljuvligt med alla tulpaner!
KRAM!

Annika said...

Anneli:
Godmorgon!
Det var fint att vara hemma ett tag. Det betyder mycket för mig att kunna göra dessa resor off season.
Numera är det nog lättare att hitta tulpaner här med, har inga problem under vintern att hitta dem. MEN ja, jag håller med om att det är mkt finare buketter i Sverige överlag. Alltså de man köper.
Så är det. Det är nog en helt annan kultur där vad gäller just blommor. Det var kanske du som skrev, i förra veckan, att Sverige är det land där det säljs mest tulpaner. Jag är inte förvånad, de finns verkligen överallt och i såååå många sorter.

Kramar!!

Annika said...

Yvonne.
Det var en fin påsk, det var det. Så roligt att fira den därhemma.
SÅ länge sen sist, det är inte KLOKT!!!
Du får kolla in den balkongen till jul, Yvonne. Den är överdådig. Den ligger precis vid Fridhemsplan, på ST Eriksgatan ner mot Hantverkargatan. Vet att de pyntar stort till Pride också.
Men på julen är den i en klass för sig. Men även nu till påsk, haha.
JAAA!! Det finns ju sååå många ljuvliga tulpaner därhemma, så vackra sorter.
Jag kan verkligen tänka mig att Ulriksdal var något alldeles extra.
KUL att du känner till memma, det är en mkt speciell smak.
I Spanien kan jag tänka mig att ris måste inhandlas på svenska affären. MEN det går ju alltid att ta in andra kvistar. Det trista med de vi köpte var att de aldrig slog ut några musöron. Så vi tror att den vi köpte av bara samlat ihop ris, typ. HAHA!

Yvonne, snart är du hemma i Svedala. In i den riktiga våren, ska vi tro. DET blir härligt.

KRAMAR!!!

Annika said...

Anna:
Härligt!
Ja alla de där sakerna är bara SÅÅÅ top of the line.
De funkar så bra.
Stora kramar!

Annika said...

Bettan:
Tusen tack för dina fina ord, bästa Bettan!!!
Älskar Ebbas lgh!!! Den är perfekt, ligger på innergård. När man är därinne hör man inget alls av gatan. Så fort man stiger ut är man ute i larmet.
Fantastiskt att det kan vara så bra. Vi får se hur länge hon får behålla den.
I know, girl, din påsk blev lite annat. Inte stå som du ville.
Men nästa år---då!!!
Kramar i massor till dig!!!

Annika said...

Karin:
Men awwww, vilken fin kommentar. Jag blir jätteglad. TACK för de fina orden, TACK!!!
Kramar!!

Annika said...

Susjos:
TACK och verkligen.
Det var minsann på tiden att jag fick fira en påsk därhemma.
Fira på riktigt.
Och ja, fint att vara med min mamma.

HAHA, jag är inte förvånad över att din son inte gillade memma. DET är nog så, man måste nästan vara uppfödd med den, tror jag.
Den är mkt speciell i smaken.

TUSEN tack Sus!!!
Kramar!!

Channal said...

Hej Annika! Önskar dig många, många marsresor till din mamma. Så himla mysigt och fint ni hade det tillsammans. Så värdefullt! Go'kväll på torsdagar med "Gör om mig" tycker jag är lite kul att se. Anja P. blev mästarnas mästare, jättekul! Nu har jag sett finalen på Sveriges Mästerkock. Ska inte säga vem som vann. Två duktiga tjejer!

Nu fick du fira påsk med råge! Hädtigt med BIB-ägget! Du fick verkligen mysiga dagar tillsammans med din familj i mars. Snart ses ni igen!

KRAMAR Anna

Brysselkakan said...

Så glad för din skull att du fick en sådan fin vistelse i Stockholm med nära och kära. Och slapp förra årets isiga gator!
Har aldrig testat Memma, tänkte just säga att vi inte har några finlandssvenskar i släkten men det är ju helt fel för äldste sonens flickvän har det i sin släkt men något hon helst inte vill bli påmind om men det beror inte på just Finland utan mer på många med kriminell bakgrund i släkten. Dock har hon finländskt efternamn...
Tulpaner! Är nog den finaste snittblomman enligt mig!
Hoppas du får många fler mars-månader i Stockholm framöver!

BP said...

Du tar lika fina bilder hemma i Reston som du tar här på min "hemmaplan". Du är mycket lik din mamma:-)
Ebbas porslinsamling inklusive BiB:en i ägget gillar jag skarpt.
Och så kan jag berätta att jag för första gången någonsin testat Memma. Som du säger - antingen gillar man "geggan" eller så gör man det inte. Jag skippade extra socker och lätt memman simma i grädde (enligt instruktioner av bästisen). Jag gillade smaken - rågbröd och maltöl. Helt okej. Skulle inte vilja äta Memma varje dag, men en gång per sår går den desserten ned utan problem.

Annika said...

Channal:
TACK!
Ja absolut värdefullt. Jag brukar säga, jag kommer aldrig att ångra någon av dessa resor jag gjort. Tvärtom.
Jag är bara så oändligt tacksam över att jag kan göra dem.
Just det, jag såg vem som vann Mästerkocken. Det var rätt, eller hur? Men de var såå duktiga bägge två.
ÅÅÅ ja, Anja P alltså---kul för henne. Jag älskade Joel och Sebbe!!!! Men så kul att en tjej vann!!

SÅ glad att ha firat påsk i Sverige. Det var så mysigt.

Kramar!!! PS, kan just nu inte kommentera hos dig, felet ligger på min sida med min internetoperatör SUCK.

Annika said...

Brysselkakan:
TACK!!!
Precis, ingen snö, ingen is och ingen halka. Så härligt. DET var så skönt att slippa allt det där.
Att slippa vara livrädd för att halka omkull.
Å vad tråkigt att din sons tjej avsagt sig sitt finska påbrå. Men det är så mycket som kan ligga och skava ibland att det kanske är bäst att helt ta avstånd.
Memma är mkt speciellt. Mycket.
Tulpanerna man kan köpa i Sverige är ju drömmar. Älskar de där specialsorterna.
TACK B, hoppas också på många fler marsmånader i Sthlm.

Annika said...

BP:
TACK för dina fina ord, de värmer!!
Det var lite svårt med inspänn eftersom dagarna mest var SÅÅÅ gråa, men ibland blev det ju sol och då passade jag på!
Jag med, GO EBBA!!! SÅ kul med BiBen i ägget. HAHA.
ÅÅ jag skulle inte vilja vara utan sockret på mamman. HIHI.
MEN jag är så glad att du gillade den!! KUL BP! Den kräver sina smaklökar.