Thursday, April 18, 2024

Svårt att kommentera, Jobbigt, Decket, Boktips x 2 och Tips på TV-serie




Hej och godmorgon!


Torsdag betyder punkter.


* Kommentarer som försvinner. 

Jag har märkt att mina kommentarer försvinner då jag kommenterar hos vissa av mina bloggvänner.
När jag publicerat det jag skrivit ligger den där, som den ska. Då jag kommer tillbaka, och ska läsa svaret, är min kommentar puts väck. Borta. Usch vad irriterande.

Sedan får jag kalla handen på att ens besöka vissa blogger-bloggar. Jag får upp en sida om att det är en säkerhetsrisk att gå in på dessa bloggar.
OCH går jag in ändå kommer jag till en helt annan sida. Läskigt.
Har någon av er märkt av detta? Det gäller på Channals blogg och hos SusJos, men jag har även problem med kommentarer hos andra på Blogspot ... Sorry tjejer tills jag löst detta. Saknar att läsa hos er.

Är det min gamla MacBook som faktiskt fått ett virus?
Men när jag provade på min iPhone fick jag upp samma meddelande på dessa bloggar. Mycket märkligt.

Har Blogger problem? Känns inte speciellt kul detta iallafall.

MEEEN!!!! SCREEEEEECH!!!

NU vet jag vad problemet gäller!!
Google IS indeed my friend, haha.

Det är Safebrowse IO via Comcast som stoppar upp det via WiFi. Mycket störigt. Ni läsare har troligen inte märkt av det här såvida ni inte bor i USA och har Comcast som internetleverantör.
NU vet jag nämligen att det ÄR ett Comcast-problem. Jag ska se om jag kan göra något åt det. HOPPAS det. HOPPAS!!! TROR det ska gå. DET verkar så.
Måste in och trixa bakom scenen på Comcast lite bara.   Hittills ligger detta problem bara hos oss som använder Blogger som plattform.

SAKNAR någon kommentarer för mig på plattformen Blogspot så vet ni varför.

 I'll be back så fort detta har löst sig.


* JOBBIGT!

Natten mot onsdag låg jag sömnlös nästan hela natten. Jag somnade vid 4:30. Hur vidrigt kan det vara? Jag kände mig inte trött, låg och vred och vände mig som en korv på 7-11 hela natten.
USCH vad jag hatar sådana nätter. HATAR dem. 
Det är som om jag skulle ha druckit en massa kaffe, men det hade jag inte.

Jag försöker trösta mig med att sömnen alltid brukar återkomma följande natt. 
Sen får jag allt ta mig en tupplur också. 

Men vilket elände det ÄR! Nej, har inga sömntabletter och melatonin har ingen verkan på mig. 


* Väl och ve.

Decket har fått sig en omgång igen, och ser nu OK ut. 
NU kan det börja fixas och grejas. Det blir härligt. Jag blir förmodligen klar idag, onsdag.
Problemet här är att vi har så många höga och gamla träd omkring oss.  I rådande stund är det dessutom mycket pollen och “lönnäsor” som hela tiden slingrar ner på mitt deck. Det måste ständigt sopas eller blåsas. Det kommer ner "bös" hela tiden.

 Men kolla! Done and DONE!!


Den som tipsade mig om denna bok ska ha ett stort tack!
Det kan ha varit min trogna läsare Yvonne? Eller så var det någon annan av er. TACK till dig som tipsade!

The Girl who Survived Auschwitz är en sann historia. Boken är skriven av Eti Elboim och Sara Leibovits, det är Sara boken handlar om.
Eti Elboim är dotter till Sara.

Sara är 16 år då hon kommer till Auschwitz 1944. Hon anländer med hela sin familj och vid ankomsten säras familjen genast så fort de stigit av det vidriga tåg som fraktat dem till slutstationen.

Boken handlar om helvetet Sara upplevde i koncentrationslägret.
Men hur hon ändå försökte tänka ljust under den tid hon var där. 
Ja, hon överlever. Men till vilket pris?

Jag slukar denna bok. Jag har ännu inte läst ut den. Jag befinner mig mitt i den och kan inte lägga den ifrån mig. fängslande är den.


 
Bild från Amazon.


* Från Tranås till Chicago.

Det är en annan bok jag nyss läst och som jag tyckte var ganska bra.
Boken är skriven av Camilla Dahlson.

Den unga Ebba jobbar som piga på landet utanför Tranås då hon utsätts för en våldtäkt av husbonden. Då bestämmer hon sig för att åka till Chicago för att söka lyckan där. I Chicago finns två av hennes äldre bröder redan.

Det är 1926 och Ebba tar fartyget från Göteborg med en tredjeklassbiljett i näven. Enkel tur.
Resan över Atlanten tar tio dagar och den är ingen picnic. Efter att ha godkänts i immigrationsinrättningen på Ellis Island i New York får Ebba resa vidare med tåg till Chicago. När hon kommer dit förstår hon att allt inte är guld och gröna skogar. Ebba får jobb som hembiträde.

Absolut en intressant bok, det tycker jag. Slutet är lite väl tillrättalagt. Jag köper det inte, men hey ... vem gillar inte lyckliga slut?
Fast här blev det lite väl bra.

Jag läser dock gärna mer av denna författare.


Bild från Bokus


* The Bear

Just nu ser Peter och jag tv-serien The Bear på Disney+/Hulu.
Jag har hört många prisa den serien och jag håller med dem, den är bra.

Först tyckte jag INTE om serien alls. Jag orkade inte höra alla upprörda röster i restaurangköket på Mister Beef of Chicagoland. Inte höra alla gräl och inte höra allt oljud.
Men det hela blir allt bättre ju fler avsnitt man ser. Saker och ting börjar kristallisera sig.

Serien handlar om mästerkocken Carmy (Jeremy Allen White, känd från Shameless) som kommer tillbaka till Chicago där han ska ta över sin brors, och sina föräldrars, gamla krog.
Föräldrarna är döda och brodern Mikey har precis tagit livet av sig.
Carmy har ditintills arbetat på krogar i världsklass och han har vunnit flera stora kockpriser.
Men Carmy återvänder för att ta över syltan. OCH det är en verklig sylta han får i sina händer. Restaurangen ligger i en tveksam del av Chicago, för att uttrycka det milt. MEN det är samtidigt ett grannskap som håller på att förändra sig, och rycka upp sig. PÅ gott och ont, enligt de som bor och verkar där.

Vi får följa Carmys hårda väg mot att försöka få stil på krogen, vi får se hur han och kusinen Richard (Ebon Moss-Bacharach) skriker på varenda så hela restaurangen darrar.
Vi får se när ett gäng skjuter sönder fönsterna på krogen. Vi lär känna den fantastiska och ambitiösa unga kocken Sydney (Ayo Edebiri). Det är så mycket kaos i serien. Men det är också mycket god mat som lagas och humorn och värmen är ständigt närvarande.
Slutet av säsong ett inget annat än PRICELESS!!

Skådisarna är grymma. De är så BRA!! Flera av skådespelarna har vunnit Emmys och Golden Globes för sina roller.

Jag tycker du ska göra dig själv en tjänst och leta upp denna toppenserie.



Bild från TV-Insider


***


Med detta önskar jag dig en finfin torsdag!

24 comments:

Yvonne said...

Det där med kommentarer som försvann har hänt mig när jag kommenterat hos dig, den fanns där och sen var den bara borta för att aldrig dyka upp igen, hjälpte inte att använda telefonen heller, blev samma resultat. Höll på så i 2-3 dagar sen blev allt som vanligt igen.

Såå fint du fått på uteplatsen och så trist med det som faller från träden, men tur de går att sopa bort relativt lätt och att de inte är klibbiga och kletiga.

Nej, den boken tror jag inte jag vare sig tipsat om eller läst, antecknas omgående, låter som en väldigt bra bok. Den andra kommer nog också på inköpslistan.

Hoppas vi har tillgång till den kanalen, liksom inte min avdelning så jag överlämnar sökandet till min man.

Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram och tänk imorgon är det fredag igen - time flies

Anna i Portugal said...

Kommentera hos blogger & blogspot kan vara ett aber. Hoppas du får ordning på det du kan fixa från ditt håll. Så fint på däcket, ja städa är något en får göra utomhus hela tiden :) Sömnlösa nätter är inte roligt, hoppas du vet varför och kanske kan finna en förebyggande lösning. Kram

Äventyret framtiden said...

Så fint att du troligen har hittat "problemet" med kommenterandet. Det händer lite nu och då även för min del, men plötsligt så sitter det igen. Vete gudarna vad det handlar om. Irriterande är det absolut.

Att ligga sömnlös är allt annat än kul. Jag är som du, tar inte sömnmedel...jag brukar stiga upp och skriva, pussla...sen kommer sömnen. Hoppas du får ordning på det hela.

Fin ordning har ni verkligen fått på decket. Så snyggt och så snyggt med den röda färgen samt dynorna på stolarna. Läckra som bara den.

Tack för alla tips du delar med dig av. Jag antecknar faktiskt och tar till mig, för mitt i allt så dyker tillfället upp.

Kramar över havet!

Sara i Barcelona said...

Annika! Så härligt att ni har fått i ordning på ert deck <3 Böset hade jag inte tänkt på om du inte sagt nåt... just say'n ;)

Alltså det här med att kommentera på bloggar... så himla tråkigt när det inte fungerar. Flera har sagt att dom har svårt att kommentera på min blogg och jag är på Nouw... nu läser jag att det även är bökigt på Blogger/Blogspot och då känner jag lite att det inte verkar spela nån roll uppenbarligen :/ Sen var det ju tur att du hittade felet och att det låg i ditt system då :) När jag kommenterar här hos dig måste jag alltid klicka på bilder för att bevisa att jag inte är en robot men det har jag vant mig vid nu :D
Nåväl, trist är det iaf när det inte funkar tycker jag.

Tack för fina tips! Har dock bara Netflix så kollar bara där, böckerna kanske finns på Nextory som jag ju också har :)

Stor kram!

BP said...

Däcket blev ju hur fint som helst. Ändå jobbigt med skräpet som ramlar ned dagligen. Så måste man ju sopa upp det... dagligen eller åtminstone veckovis. Men vad gör man inte för ett sådan fint uteställe.

Comcast har jag då aldrig hört talas om. Hoppas någon får ordning på problemen. Sedan får man komma ihåg att Blogger/blogspot är ett gratisprogram och man får ju vad man betalar för sägs det;-)

Channal said...

Hej Annika! Trist att det blir så hos mig! Inget som jag märker av. Hoppas jag inte har fått något virus på min blogg.

Jag älskar The Bear! Men precis som du tyckte jag bara den var stressig och rörig i början. Men sen blev både maken och jag knockade! Så bra! 1000-Tack för boktips, dessa har jag inte hört något om tidigare.

Så fint på erat trädäck. Grönt och skönt har ni också, härligt! Där är vi INTE än! Längtar! Vi har en kall och sen vår. Idag när jag var ute på första rasten sa eleverna God Jul till mig! Just nu har vi VITT med SNÖ! SUCK!

Visst är det hemskt när man inte kan sova. Jag blir sjuk och har svårt att gå till jobbet. Tufft! Jag brukar tänka när jag ligger där och inte kan sova, att jag ligger i alla fall och vilar.

KRAMAR Anna

Cecilia i Houston said...

Säsong 2 av The Bear var också jättebra!
Vi tittar på Shogun just nu - rekommenderas.

Elisabeth said...

Trist med kommentarer som försvinner! Det där med att inte komma in på vissa sidor händer mig ibland (det står att anslutningen inte är säker, för att vara exakt), senast när jag skulle vikariera och då skulle visa en sida eleverna skulle gå in på. De hade dock inga problem, eller så ignorerade de varningen, vilket är ganska troligt...

Vad jobbigt att inte kunna somna, speciellt om det egentligen inte finns någon direkt anledning. Ja, det är förstås problematiskt annars också, men då kan man i alla fall hitta orsaken. När jag inte kan somna p.g.a. att jag ligger och stressar upp mig över än det ena, än det andra, brukar jag i tänka att jag går runt i huset min mormor och morfar bodde i. Det är oftast effektivt - jag hinner mestadels bara gå upp för trappan och runt i köket.

Så fint det är på ert deck, med blommor och möbler.

Den första boken du skriver om ÄR säkert en fantastisk upplevelse, men jag har så svårt att läsa sådana böcker, inte för att de är dåliga, utan för att jag inte kan värja mig för hemskheterna i dem.

På tal om böcker: Har nu läst Döda kvinnor förlåter inte. Verkligen en jättebra bok! Fick stressläsa lite, eftersom jag bara hade den om enveckaslån, men å andra sidan ville jag bara fortsätta läsa, så det hade nog inte spela någon roll om jag fått ha den längre heller.

För övrigt var det roligt att läsa ditt förra inlägg, om Sverigevistelsen. Hann inte kommentera p.g.a. att jag läste ovan nämnda bok, haha. Ni verkar i alla fall ha haft det trevligt och bra. Memma har jag aldrig testet, för jag har en känsla av att man nästan måste vara uppväxt med det för att uppskatta rätten i fråga. Dock vore det intressant att prova någon gång. Appar till kollektivtrafiken är helt klart bra. Västtrafik (som kör kollektivtrafiken i Västra Götaland) har förstås en sådan, och den använder jag en del på sommaren och vissa lov.

Mamma C said...

Inte kul när man inte kan kommentera eller att ens kommentarer försvinner. Hoppas du får ordning på problemet.
Sömnlösa nätter är inte kul. Finns inget värre än när man bara vänder och vrider på sig.
Så fint det blev på däcket. Då är det bara ljusslingorna som saknas.
Kram Carin

Susjos said...

Så galet att blogspot inte har funkat, men kul att du hittade problemet! Ibland vet jag att några bloggare inte har kommit in på bloggen, men jag är så oteknisk, så jag vet inte var problemet är?!
Hoppas att det ska funka nu!
Eran terrass är så fin, lyckliga er som har fått värme nu! Vi har det ju fortfarande väldigt kyligt!
Sömnproblem vet jag mycket om, men inte så konstigt kanske då jag är nattarbetare och får ställa om dygnet ofta! Skulle inte klara mej utan propavan!

Tack för boktipsen, och tv-serien, har inte hört talas om den!
Må så gott!
KRAM!

Annika said...

Yvonne:
Det är både konstigt, och störigt. Detsamma har hänt mig.
Mkt trist.
Men blogger har nog alltid levt sitt eget liv litegrann. Trist nog.
TACK Yvonne, älskar decket. Nu, denna tid på året, får jag räkna med en masa skräp från träden där. Det måste sopas eller blåsas hela tiden. Nej det är torrt, som tur är.
Känns bra att ha allt redo för säsongen.

Yvonne, det var inte du alltså ... Jag måste nog gå tillbaka och leta bland kommentarerna. MEN en sak är säker, det är en bok för dig. Du kommer att sluka den.
Den andra var lättäst, med bra slut. HAHA.

Ja haha, du får låta din make leta upp The Bear, den är bra. MEn var bereds på kaos.

Kramar i massor!!!

Annika said...

Anna:
DET är det DET!!!!
Ett aber. För det mesta går det bra, men ibland är det bara ... borta.
Jag tror jag löst det, för nu! Skönt!!!
Min sömn är dålig, alltid.
Jag accepterar det mestadels och tänker att följande nätter går det bättre.
Kramar

Annika said...

Karin:
Jättebra. Och det var inget blogger-problem heller utan det låg hos vår internetoperatör.
Skönt.
HOPPAS nu att det går fint.

Sömnen kan vara så svår. Men jag vill inte börja ta tabletter.
Du är som min mormor, hon kunde gå upp och göra sig en kopp kaffe och sitta i köket och fulla korsord en stund. Sen provade hon att somna igen. Hon hade också inställningen att det inte får så mycket, hon kunde ta igen det sen. Så försöker jag också tänka. Jag har väldigt svårt för att gå upp, tyvärr. Det tar emot- Men det är nog det som är det bästa, såsom du gör. För varför ligga och snurra en hel natt i sängen och störa den bredvid.

TACK Karin, vad roligt att du gillar mitt deck. Tycker att färgen vi MÅSTE använda är så tråkig så då får jag liva upp det med lite rött.


Så bra om du gillar mina tips. En dag kanske ni hittar nåt guldkorn bland det jag tipsar om.

Kramar i massor!!!!

Annika said...

Sara:
TACK!!!
Det är riktigt skönt att ha invigt det, YAY!!
Böset, haha, det bara kommer. Nu är det mkt därute igen. Men men.

Ja Sara, jag har haft mkt bök med din blogg också. Ibland har jag fått skriva från min telefon.
Så det är nog ngt med våra portaler.
Dock mitt senaste problem låg på annat håll.
Men visst strular dessa plattformar ofta.
JAG vet, de där bilderna vill jag ta bort. MEN kan inte. De är sååååå bökiga, jag vet. Jag har sagt att jag inte vll ha verifiering, men ändå kommer de.
BLÄ!!
Sorry, kan inte göra ngt åt det alls :-(

Böckerna finns alla gånger.

Sara, stor kram till DIIIIG!!!

Annika said...

BP;
TACK!!
Ja skräpet som kommer får jag bara acceptera, Det blir så när man har så mkt träd omkring sig som jag har. Tur man kan sopa och blåsa :-)

Comcast är en stor internetoperatör i USA, så jag förstår om du inte hört om det.
Problemet låg där.

Well true, om Blogger alltså ... MEN ändå väääääldigt trist när det bråkar.

Annika said...

Anna;
Nej, nej det har du INTE!! Det är hos mig problemet låg, med min operatör. Nu är det hög löst för jag kommer in hos sig utan problem igen.
Du kan vara lugn.
Men Blogger i sig bråkar ju titt som tätt också.

Ja visst var The Bear sååååå jobbig i början, nästan så att jag ville sluta se den.
Men sen blev det så mycket bättre. Nu är jag totalt fast i den. SÅ bra!!!


TACK Anna, älskar decket. Här är det väl närapå försommar nästan. Det går så fort nu.
JAMEN JA!!! JAG såg ju ditt inlägg på Insta igår. SÅÅÅ trist med snön alltså. SÅ trist.
Men trösten är väl då att den viker hädan dirket.
Mne ändå ... NU är det dags för lite skön vår hos dig.

Att inte kunna sova är ett straff. De som jar god sömn vet inte hur lyckligt lottade de är.
Exakt, det är bra att tänka att man ligger och vilar iaf.

Kramar!!!

Annika said...

Cecilia:
Har börjat med säsong 2. MYCKET BRA!!!!
Tack för tips. Shogun minns jag från det ljuva 80.talet. Har läst om nyinspelningen. Kul att du gillar den.

Annika said...

Elisabeth;
EXAKT, det är så det står på många av de bloggar jag inte kunde komma in på. ATT SIDAN inte är säker.
Kan ju se det på min egen också, det står Not secure på den.
Men jag har inga problem att komma in på den. TACK och lov.
Jajaja nu får vi se om problemet har lösts. Time will tell.


Att inte kunna somna är hemskt. i mitt fall har jag ingen förklaring, det bara går inte ibland. Men visst snurrar tusen tankar i skallen också.
Men jag har också knep, just med hus, precis som du. Brukar ligga och tänka på ställen jag bott på, eller på min mormor och morfars us (precis som du, kul).
Ibland funkar det fint, ibland inte. Men på så sätt kan jag jaga bort andra malande tankar.
jaja, det är vad det är.

TACK för att du gillar vårt deck. NU är det bösigt till max igen därute.
HIHI.


Jadu, jag vet ... och jag förstår. Det är ju så långt från feelgood man kan komma i läsväg. Det är så hemska saker som beskrivs i den. Helt fucking otroligt det som skedde.
Min kära granne Ingrid från Bayern hon kan inte heller läsa, eller se, ngt från den tiden. Hon säger att det är den tyska skulden. Att hon fortfarande känner att hon måste "betala av" det som skedde. Jag har hört andra tyskar säga samma sak. Inte klokt att det ska kännas så, jag blir så ledsen. Det är ju på långa vägar inte deras fel och speciellt inte för den som föddes så långt efter kriget. Men ja, så är det. OCH ingen tysk ska nånsin ska känna skuld för vad ett vettvilligt parti gjorde.
Men ja, jag förstår det du säger, och vad Ingrid mfl undviker.
Jag såg den tysk-polska filmen The Zone of Interest häromkvällen. Den som handlar om högsta kommendören på Auschwitz, den handlar om honom och hans familj som bor precis utanför murarna där i ett jättefint hus med underbar trädgård. Men får aldrig se ngt inifrån murarna egentligen. Man bara hör det i bakgrunden, och ser rök, och tåg.
Det hemska ligger i allt man inte ser. Jag förstår att du inte vill se den, men den är kraftfull och mkt sevärd.
Men ja, alltså jag fattar ...det är så svårt att värja sig.

ELLER HUR!! Vilken jäkla bra bok!! Jag kunde inte helelr sluta läsa den. Längtar efter nästa bok serien redan nu. ÅÅÅÅ ska bli härligt.
Och vilken beskrivning av Sthlm. SÅÅÅ BRA!! ÅÅÅ vad roligt att du läst den, och att du gillade den!


Memma, det tror jag nästan man måste vara uppfödd med för att gilla. Lite som med julmust, Kalles kaviar mm.
Men det vore kul om du fick smaka den ngn ggn.
:-)

Annika said...

Carin:
Int kul när det bråkar, men det var hos mig problemet låg. HOPPAS det är löst nu.
Men bloggar kan ju strula då och då, verkligen.
Det där med sömnen är inte kul alltså. Men det blir så ibland också, suck.
TACK, så nöjd med decket nu. har inte fått upp slingorna än, men det kommer.
Kramar!!

Annika said...

Susjos:
Denne gången lär problemet hos vår leverantör och hade inget med Blogger att göra.
Men Blogger kan också strula till det.
jag vet heller aldrig vad det beror på. Men jag är också mkt oteknisk.

Yes, jag förstår att du måste ta tabletter ibland. FOR SURE!!!
Du som jobbar natt och vänder på dygnet. Inte kul alltså.

TACK, ja det är så skönt att decket är klart för säsongen. Känns bra.
NU vill jag att du ska få lite vårvarma och härligt också.

KRAMAR!!

Brysselkakan said...

Tack för boktipset för den första har jag inte läst. Tror jag!

Anonymous said...

Min iPad har blivit låst flera gånger då jag gått in på en annan blogger-blogg, Madeleine i Florida. Det kommer upp en sida som gör att jag ser ut att vara hackad. Enda sättet att komma ur det är att göra en fabriksåterställning, vilket är riktigt trist, så nu är jag knappt inne alls på någon blogger-blogg och missar ju därför många fina bloggar. Idag gick det fint att komma in hos dig så då skall jag passa på att läsa ikapp.☺️

Hoppas ni får en fortsatt fin helg🌸

Hälsningar från ett kallt Gotland
Jenny

Annika said...

Brysselkakan:
Läs den!! SÅ bra!!!
Tack själv för alla boktips du gett mig!!!

Annika said...

Jenny;
Men det låter förfärligt. DET har jag aldrig, aldrig varit med om. Det ör ju skrämmande. Jag menar att du måste återställa hela datorn. Herregud.
Kan vara dags att bara portal kanske ... Jag menar för mig.
Tål att tänkas på.
Det har jag aldrig hört förr av ngn, det du berättar. Mest bara att det är svårt att kommentera och så ...
Jösse Jenny!!
Glad att du är här.
Kul att du läser ikapp.

Stora kramar!!!