Wednesday, April 24, 2024

Blogguppehåll---Mot Los Angeles.




Godmorgon vänner!


Nu blir det en veckas bloggpaus här hos mig.
I eftermiddag sätter Peter och jag oss på en direktflight med United till LAX. Till Los Angeles, med andra ord.
Precis, det är dags att hälsa på Karolina och Mike. Det ska bli så roligt, vi gläder oss så oerhört över det. Vi har inte träffat Karolina sedan i julas. Dessutom är det första gången jag besöker mitt barn i hennes första riktiga hem. Innan Karolina och Mike flyttade ihop bodde de bägge med “room mates”. Nu har de bott i sin lägenhet i nästan två år. Dock, det här är första gången sedan 2021 som Peter och jag är i Kalifornien. Vi ska bo hos dem. De unga tu lånar ut sitt sovrum till de gamla föräldrarna som kommer på besök. Själva ska de sova på soffan. Uppskattar denna gest så mycket. Det ska bli så roligt med denna resa.


Visserligen är jag ingen större älskare av Los Angeles, men stan växer lite för varje gång jag är där. Så, vi får väl tro att det blir så denna gång också. Annars brukar jag säga, det bästa med LA är då man åker därifrån, haha.
Med det menar jag inte att lämna Kalifornien-- OH NO!!! Kalifornien är en av USAs absolut vackraste stater med den största mångfalden av dem alla. Men just att lämna LA med bil och bege sig till annan plats är UNDERBART!!
Ut från stan med dess vidriga trafik. Mot Frihet. Äventyr. Fantastisk landsbygd. Småstäder. Öken. Sjöar. Vidsträckta och öppna landskap. Lovely!!!


Min tidigare så kräsna och petiga dotter har blivit en äkta “foodie”. 
Jag och de mina brukar skratta åt det. Karolina som vägrade äta det mesta under sin uppväxt äter nu allt. Hon är i princip uppvuxen på en kost bestående av pasta med smör, tomater, gurka, broccoli, vitt ris, jordgubbar, blåbär, potatis med smör, chips, mjölk och guldfiskar (små kex). Japp, det var mitt barn det.
Aldrig sjuk, alltid massor av energi, men liten och smal som en speta. 
Tro mig, under hennes tidiga år fällde jag tårar av frustration över hennes icke ätande. Jag slutade ha ångest över det när hennes barnläkare sa att inget barn svälter sig till döds, att jag skulle koppla av och ge henne det hon vill ha plus samtidigt prova nya rätter och se om hon skulle gilla dem.
I tonåren började hon prova allt fler och fler rätter. Numera, äter hon rubbet och har dessutom blivit “foodie” på kuppen. WHO the heck would have THOUGHT!!
Alltså det är faktiskt ganska skrattretande.


LA är USAs bästa matstad. Den ligger högst rankad av alla städer här vad gäller krogar och nytänk inom mat och dryck. SÅ min kära dotter har bokat in oss på olika ställen varje kväll. YES!! I am here for it!! MUMS!!


Vi ska också ta en avstickare till nationalparken Joshua Tree där vi hyrt en Airbnb en natt. Det ska bli härligt att komma ut i öknen och till det ställe jag hört mycket om.


Så ja, återigen blir det upphåll här på min blogg.
Men sen kommer jag tillbaka och berättar om resan i form av resebrev. Goda grannar på alla håll och kanter har koll på huset då vi är borta. Tacksam.


Jag finns som alltid på Instagram då jag inte skriver här.
Just det, jag räknar med att göra många reels för att dokumentera denna resa.
Ni hittar mig på mitt privata resekonto @nesw_travels och på mitt vanliga konto, @skandigirl


Just det vänner, you STAY classy while I am away!


Vi hörs om en vecka igen!

19 comments:

Yvonne said...

Så mysigt för er att åka och träffa dem och få bo hos dem och så snällt att låna ut sitt sovrum till er.

Visst är det konstigt det där med mat och barn, min brorsdotter levde i princip på chips och annat gott som barn, nu äter hon allt och lite till. Min bror sa alltid, "hon får i sig det hon behöver" och så är det nog. Det lilla i matväg hon gillade var verkligen inte mycket, men det ändrades.

Ha en jättetrevlig resa och njut av LA med omnejd och såklart av sällskapet.

Vi drar snart mot flygplatsen för att SAS ska ta oss hem igen och förhoppningsvis möta våren.

Stor kram skickar jag

Dr Jo said...

Åh så kul att åka iväg till LA! Kan tänka mig att Kalifornien är vackert! Var tvungen att kolla upp Joshua Tree och fick lite Aussie vibbar. Kan tänka mig att det finns härligt djurliv där i form av ormar och ödlor. Eller ja jag tycker det är härligt :P men man vill ju ha dom på lagom avstånd.

Roligt att det har vänt för K gällande maten. Det är ju lite komiskt att man som föräldrar nojjar över saker som ändå "rättar till sig" så att säga. Men kan absolut förstå oron när barnen inte äter. Jag skulle nog också säga att jag är en foodie, men är nog lite mesig när det gäller stark mat. Ser fram emot att få "följa med" via instagram!
Ha en superhärlig resa!
Kramar Johanna

Anna i Portugal said...

Du är rena globetrottern ju :) En underbar vecka med bästa sällskapet önskar jag dig och att solen lyser på er, att smaklökarna går bananas och att ni får uppleva nya utsikter och får nya insikter. KRam

Anonymous said...

Ha en bra resa och underbar vecka i Kalifornien. Spännande att testa olika matställen. Du skrev aldrig om hur K och M hade det i Japan. Kan tänka mig att de var i food heaven.
Be safe!
Kram Lisa

Mamma C said...

Men så skoj och mysigt för er.
Ha nu en superduper resa och njut i fulla drag.
Kollar på insta så klart.
Kram Carin

bettan said...

Åh såååå roligt att ni ska hälsa på Karolina och Mike.
Hoppas du är flitig på Ig. Dina reels är fantastiska och jag älskar din generositet att dela med dig. Sagt det förr, via dig kommer jag ut i världen.
Önskar er en härlig vecka.
Varma KRAMAR!!

Äventyret framtiden said...

Ha det underbart på alla sätt och njut av Karolina och Mike.
På måndag kommer min dotter hit och då ska jag ta bloggpaus..bara vara med henne och njuta, så vi syns om ett par veckor du och jag igen.
Ha det innerligen gott!

Kramar!

Annika said...

Yvonne:
Ja det ska bli så roligt.
OCH så roligt att komma till deras första gemensamma hem också. DET blir nytt! Att K kommer att agera värdinna. Roligt och ovanligt.

Jamenvisst, så är det. Jag vill säga det till alla föräldrar som har petiga barn, det LÖSER sig med åren!! Precis som för din brorsdotter. Och mår de bra och allt är OK så är det bara att vila i det.
jag önskar, med facit i hand, att jag varit lite mer avslappnad vad gäller den saken.

Tack Yvonne!!

Lycklig resa hem!! Nu kommer ni till den svenska våren. HOPPAS det blir finare än vad det har varit.
Men klart det vänder snart.

STORA KRAMAR!!!

Annika said...

Dr Jo:
TACK!
Det ska bli jättekul att åka dit. CA är en fin fin stat och med sådan jättemångfald i naturen. Allt finns, från berg till stränder, snö och kyla till sol och hav. Allt.
OCH öken,
JA! Det finns en det gosigt där ja, ormar, skorpioner och annat mys---haha!!

Ja när K var liten var maten mitt största problem med henne.
Men jag lugnade mig lite med åren, men visst oroade jag mig. På ett sätt tror jag än idag att hennes längd beror lite på att hon var så petig. Men vad vet jag? Finns inga bevis. Men hon är kortare än jag med flera cm. Som sagt, omöjligt att svara på men ibland tänker jag att henens petighet gjorde henne lite kortare än vad hon blivit om ätit "som andra barn".

Kul att du också är foodie. Jamen ja, för stark mat vill jag inte heller ha, Vad är poängen med att äta ngt som ör stå strakt att man börjar svettas. NOPE. HAHA.

Stora kramar och kul att du hänger med via Insta!!

Annika said...

Anna;
Haha, i min lilla triangel Norden-DC-CALI---typ. HAHA.
Men det ska bli roligt.
Hoppas allt du skriver slår in.
Massor med kramar till dig!!

Annika said...

Lisa:
TACK!!
Det ska bli mysigt.

JOOOO; de ÄLSKADE Japan!!!
OCh maten, de var verkligen i mathimlen. Både K och M sa att mkt där var det godaste det ngnsin ätit.
Tror jag det.

KRAM till dig!!

Annika said...

Carin:
Tack, det ska verkligen bli supermysigt.
Gott och spännande.
OCH så kul att du hänger på via Insta!
KRAMAR!!

Annika said...

Bettan;
TACK Bettan!! Dina ord värmer mig mkt. KUL att höra att du tycker om mina reels på det privata kontot. Jag tycker själv det är så roligt att göra dem, även om det tar lite tid. TACK för de orden-
Du är bäst, Bettan!! Nu ska du få hänga med mig till CA!!
Kramar i massor!!!!

Annika said...

Karin:
TACK min vän!!
Och Karin, helt RÄTT!! Vila från Bloglandia då du har besök. Desto roligare att börja skriva sedan igen.
Ha det bäst och njut av hennes vistelse!!
Tack bästa Karin. DU ska också ha det bäst!!!
Kramar till den blommande ön och dig!!!

Brysselkakan said...

Men så kul! Du vet ju att jag helt och fullt förstår din längtan efter din dotter och att man verkligen längtar när det väl är bestämt att man ska ses! Vi får ju möjligheten att träffa J 2 ggr i år och med lite tur ytterligare en gång men det beror på alla turer kring hans visum. Så även jag längtar och ser fram emot vår resa om knappt en månad.
Lite kul det där du skriver om att de lånar ut sin säng! När vi är hos J så sover han i bäddsoffan och T och jag i hans säng. Han vill verkligen att hans mor med dåliga höfter och rygg ska sova bra, något annat vill han inte vara med om!
Hoppas ni får en bra resa och njuter av allt i Kalifornien! Förutom LA då ;-)

Annika said...

Brysselkakan:
Ja det ska bli så roligt.
Så är det, när man väl bestämt kan det inte gå fort nog. Ja vi har snälla barn, det har vi. Det är gulligt att de ger oss sina sängar. Uppskattar mkt.
Försår att du gläder dig över att åka hit om en månad. Spännande också på alla de sätt.
Vet inte när vi träffar K härnäst. Ingen aning ...
Tack ska bli härligt med Cali. Men LA ... jaja, den stan blir ju liiiiiite bättre för varje gång :-)

BP said...

Så himla kul! Ha en underbar vecka i Los Angeles. Du har nog rätt att "omgivningen" är finare än självaste staden, men jag gillade kolla alla välkända och ökända platser i LA. Om ni har tid kolla in Pasadena.
Önskar er en härlig vecka!

Channal said...

Hej Annika! Jaha, en kortvisit här på bloggen! Men oj så kul för er att få åka till L.A. till Karolina och Mike. Jag har hört att L.A. är väldigt bra på nyttig grön mat. Hahaha jag är uppvuxen på pasta och pannkaka! Det blev folk av mig med LER! Åt min första pizza när jag var 21!

Spännande att få komma till öknen. Jag har varit på kamelsafari i Sahara. Riktigt häftigt! Ha det underbart och jättekul! KRAM Anna

Susjos said...

Så härligt för er att få hälsa på Karolina! Å jag blir avundsjuk på all spännande god mat som ni har framför er att prova på i LA!
Ha det toppen i LA!
Kram