Tuesday, February 13, 2024

Those nachos, y'all!




Good morning!


As usual, I hope you all have had a good weekend.


Yes, we’ve had an excellent weekend here in Super Bowl land
Peter and I took the most lovely trip to the Chesapeake Bay on Saturday. But, more about that excursion tomorrow.


Sunday was Super Bowl Sunday.
And the Chiefs won.
Taylor Swift’s boyfriend won it, ya know (HAHA).
The Kansas City Chiefs is the new dynasty of American Football. The quarter back, Patrick Mahomes (NOT, Taylor's beau), is the new Tom Brady. I’m glad the Chiefs won.
BUT, on the other hand I could really not care less. It would have been totally fine for me if the underdogs would have won as well. For sure.


I care more about the food. And the day in itself.
Peter and I made a good Sunday of it. We started with an excellent breakfast at Tatte up in Reston Town Center. Tatte is a French bakery with great baked goods. I really like this place.


 

And, a Croque Madame.  This was the breakfast that held us over until late afternoon.  


Then we went grocery shopping for the BIG event.
OMG, the store was packed even before 9 AM! It was like a bunch of crazy Christmas foods shoppers all over again. Everybody was shopping for the big game. WE got what we came for and left the store as soon as we could.


 

Time to pick out those chips ...


Our next stop was REI, an outdoor store, Peter got himself two pairs of hiking pants and I bought a jacket (for hiking and walking).


In the afternoon, our friend Keith came by.
That was it, it was the three of us. That was perfectly fine and super easy. Yes, I made the Big Mac Nachos … And my god, they were SOOOOO good.
I did find this recipe on Instagram (I find a lot of my recipes there these days). It was damn sinfully good, I swear.
And the Big Mac sauce for this recipe is here to stay with me, haha. I’ll forever make this sauce for future burgers and such.
I’ll make this nachos appetizer again, believe me.


Helan Shabani is the creator of this recipe (a social media chef) and I am following her on Instagram.

Here it is!

Put a bunch of nachos in an ovenproof dish.
Fry up 400 grams (or one pound in my case) of ground beef, season it with garlic powder, onion powder, salt and pepper.

Place the ground beef on top of the nachos. Put cheese slices on top (I used pre-sliced American cheese for this) and some grated cheese (I used grated mozzarella).
Place the dish in the oven for about 5-10 minutes until the cheese has melted.

Top it off with finely diced yellow onions, pickled cucumbers, shredded iceberg lettuce, sesame seeds and the Big Mac Sauce.

THEN enjoy!!

The sauce,

2 dl mayo (I used maybe 4 dl)
1 dl Sweet relish (Bostongurka)
2 tbsp of dijon mustard
2 tsp paprika (paprikapulver)
1 tsp garlic powder
1 tsp onion powder 2 tsp vinegar.
Mix it all with a bit of salt to your liking.


 


ENJOY this sinfully good dip!


I also made steak and cheese sandwiches. BUT I was way too stuffed myself to eat one of those, phew. However, the dudes really liked them.


So there, have a good Tuesday!

22 comments:

Yvonne said...

Vilken god och smaskig söndagsfrukost ni började den stora dagen med, mums.

Packat med folk i affären så tidigt, men alla vill väl hitta det de behöver inför kvällen och inte riskera att något är slut kan jag tänka mig. Tänk att en super bowl kan vara så stort, kul samtidigt.

Dina nachos för kvällen låter ju jättegott och med såsen till, mums! Förstår du inte orkade äta mer den kvällen. Killar/karlar har ju lättare att sätta i sig mer.

Ha en fin tisdag, här ska jag ge mig ut på förmiddagen och ta mig in till stan och luncha med min lillebror. Har snöat sen igår kväll och gör det fortfarande så det är tur att jag åker lokaltåg och tunnelbana, är nog inte så kul på vägarna precis.

Stor kram skickar jag

Anna i Portugal said...

Wow vilken ljuvlig frukost! Det är något jag kan sakna ibland att frossa loss på hotellfrukost eller liknande. Blir ju inte samma sak när jag inte äter vetemjöl :) Men njuter av dina bilder och snålvattnet rinner snabbt. Den där hamburgerdressingen - det receptet sparar jag ner genast. En kan verkligen göra mycket gott med taco chipsen. Kram

Cari said...

Låter som en trevlig helg.

Tack för tips på receptet. Så förvånad jag blev att hon är svenska. Trodde nog det var en amerikan med detta recept (men inser att hon skrev gram och inte pound så det var jag som inte hängde med). Ska absolut testa receptet.

Mamma C said...

Vilken frukost ni slog till på.
Tack så mycket för receptet det ska testas helt klart. För det såg mycket gott ut.
Ha en bra dag.
Kram Carin

Annika said...

Yvonne:
Frukosten var såååå god.
Jättegod. Vi stod oss bra på den, to say the least, HAHA.

Alltså den dör Big Mac såsen är ju bara såååå god. Den ska jag göra framöver varje gång vi har hamburgare.
Hela nachosen var grym.
Nej, det gick bara inte att äta mer efter den. Jag hade börjat må illa då.

Just nu vräker snön ner här med. Men jag ska till optikern på återbesök och jag hoppas det slutar snart, haha.
Jag såg att ni fått snö nu. Inte kul på vägarna. Men kul att du ska träffa din bror. Hoppas ni hade riktigt mysigt.

Kramar!!

Annika said...

Anna:
DEn var SÅÅÅÅÅÅ god!!
Vill bara ha den igen, men den mättade mig hela dagen.
Det var det värt.
Ja spara såsen, den är grym.
Ja, mkt gott går att göra med tacochips.
Kramar!

Annika said...

Cari:
Exakt, hon är svensk.
Hon började dyka upp i mitt flöde, kanske var det just denna dip som dök upp då? Jag började genast följa henne. Har sparat ner flera recept från henne.
Precis, därav allt i gram och dl :-)
HIHI.

Annika said...

Carin:
Jag tror du kommer att gilla det mkt. Men gör mer sås än det står, för den är sååååå god.
Kramar!!

Äventyret framtiden said...

Att ni stod er bra på den frukosten kan man förstå 😃
Tack för receptet, jag ska testa det jag också.
Fina foton, jag gillar det första väldigt mycket. Där har du fått in regnväder och paraplyet så fint.

Kramar från ett skönt och varmt Madeira

Annika said...

Karin:
JA eller hur! HAHA.
DEN mättade. SÅÅ god!!
TACK Karin, så roligt att du gillar fotot med Peter i RTC.
NU snöar det här, ymnigt och lite oväntat.
Men det ser OK ut på vägarna. Bra för jag ska på återbesök för min infektion i ögat.
Kramar!!

BP said...

Dipsåsen var helt i min smak. Croque madame däremot - visste inte ens att monsieur hade en madame;-) Googlade och nu undrar jag bara om din croissant innehöll ett stekt ägg. Det ska madame göra enligt Wiki.

Är inte så värst förtjust i mexikansk mat. Så här undrar jag bara om nachos förblev "crispy" eller blev dom "soggy"?

Men helt rätt att frossa i onyttigheter när man följer SuperBowl. Japp, finalens highlights visades även här på Sportnytt:-) Och nu vet till och med jag vem Taylor Swift är;-)

Anne said...

10/10 av till den frukosten. Croissants är min personliga absoluta favorit vad gäller helgfrukostar/lyxfrukostar. Och den med nachos måste testas. Trodde också instagramkocken var amerikanska men ser nu att hon är ju svenska. Kul!

Jag var också till mataffären i söndags men kom in i "andra vågen", alltså för sent och för tätt inpå matchens start så alla hade redan varit och handlat. Det var så lugnt och stilla, ovanligt men förstod det som att ruschen varit lite tidigare så jag tajmade in det rätt, hihi. Men förstår vad du menar med hur det såg ut när ni var och handlade.

Apropå handla och affärer, i lördags när jag var iväg (inte mataffär utan andra) noterade jag att det i princip inte fanns några Valentinessaker kvar. Här hemma kunde det inte bli mer nedtonat vad gäller pynt, påsar och dekorationer men ville kika på saker för skolan och det var i princip inget kvar. Däremot hade de fått upp hur mycket påsksaker som helst. Påsk?!?!? Är inte det först sent i mars i år. Nu är jag i full rant mode här men det var liknande vid Halloween (jag är nästan på att du också skrev om det här fenomenet) hur man inte kan hitta mycket en vecka före sagda högtid. Jag tycker det är störande, tycker inte alls man är sent ute om man planerar shoppa säg halloween eller valentines saker helgen före. Men affärerna har reat ut, sålt bort och plockat fram nästa högtid redan. Sådär ja, nu har jag "rasat" färdigt.

Hoppas återbesöket hos optikerna gick bra, såg i kommentaren här ovan det vankas sånt idag.
Kram!
ps vi besökte den asiatiska mataffären jag nämnde du inspirerat oss göra. Det var såå kul, vi kom hem med en del riktigt bra grejer också.

Mirre said...

Ohh så gott det såg ut och så annorlunda väder mot här.

Channal said...

Hej Annika!

Kul med en mysig och god Super Bowl-helg för er! Jag vet absolut inget om amerikansk fotboll med alltid kul när det är festligt runt omkring! Sist du skrev om det fattade jag inte att fotbollsspelaren var Taylor Swifts pojkvän! Haha! Tur att de vann, det var väl demokraterna som låg bakom vinsten haha! Såg lite vad svensk press skrev, att amerikanarna trodde demokraterna hade gjort en kupp tack vare Taylor Swift! Fattar noll! BUT, on the other hand I could really not care less.

Nachosgratängen låter festlig och god och tack för MacDonald’s dressingen. Den kopierar jag direkt på Google översätt och sparar i anteckningar. TACK!

Imorgon är det Alla Hjärtans dag… ska bli lite mys här hos oss. Och jag ser fram emot ditt inlägg om Chesapeake Bay.

Må gott och KRAM! Anna

Keith said...

Ooh, the food at Tatte looks Devine! I always like designs in my cappuccino, too. Haha! OMG, the Big Mac nachos and the steak 'n cheese were great! Not much to speak about the first half of the Super Bowl. Some of the commercial were good. The halftime show was entertaining.

Elisabeth said...

Croissanten ser verkligen god ut! Helt klart extra smaskigt med fyllning.

Kan tänka mig att det var mycket folk i affären i söndags. Så jobbigt när alla andra har bestämt sig för att handla mat samtidigt som man själv, haha. ;-D

Annika said...

BP:
Här in the land of all choices valde jag äggröra inne i mackan istället för stekt ägg. Så gott.
Har lite svårt för rinniga gulor, vettu. HAHA.
SÅ god macka!!

Åh nej, det här är inte mexmat på ngt sätt, bara nachosen som drar åt mexhållet. de blir inte soggiga. Det blir mer big mac över det.
Det kleggiga lägger man på sist så det gör inte chipsen mjuka. Tur det.

HAHA, nu vet tom DU vem Taylor Swift är, haha. BRA!

Annika said...

Anne:
Croissanter är bara sååå goda, och bäst är de med mandelmassa. MUMS!!
Det var en stadig frulle iaf. God.
Följ henne på insta, Anne, Helan S.
Hon gör massor med plock och snacksmat. MUMS! Det mesta galet onyttigt, men ack så GOTT!!!!

Du hade bra tajmning i söndags på affären. Smart att gå dit så nära matchen början.
Ja det var så mkt folk där då vi var där. Trodde nästan det var jul igen, haha.
Å jag hade inte span på V-saker. Men såg ju hur gott om ballonger och buketter de hade. Har inte varit på Target på evigheter och inte i ngn annan affär som väljer mkt pynt. MEN jag är inte förvånad, de har ju en fabläs att plocka bort allt innan den egentliga högtiden. Prova Target en vecka innan jul. De har börjat sätta fram trädgårssakerna då ...
Gillar det inte.
Samma i mitt hus, jag har inget V-dagspynt. Eller mkt, mkt, mkt lite isf. Men jg minns ju hur det var under skoltiden då det skulle köpas och fixas, ffa innan HS. I HS behövde jag inte bry mig längre.
Men jag gror att de ännu körde ngt slags V-dagaktigigt i MS- Kan ha glömt iofs.
Blir lite deppad av att butikerna gör så här. Var inne på Michaels i somras INNAN den 4 juli.
DÅ ser jag hur de börjar ta fram Halloweensaker. Inte ok, faktiskt.

Var hos optikern igår, ja. Rispan är läkt. SÅ skönt.
Men nu har hon börjat tjata om min torra ögon. Igen, en scam? VET inte. Vad har jag att jämföra med???
Blir så osäker.


KUL med den asiatiska affären. Jag ska också köpa ngt nästa ggn. Köpte du ngn dricka? De såg så spännande ut, tyckte jag.

Förresten, gillar Stella att laga mat?

KRAMAR!!!!

Annika said...

Mirre:
SÅ gott.
OCH ja, så annorlunda väder mot er i stora delar av Sverige. I hear you.
Tar gärna en snödrabbning till här. MEN det verkar tvek på det.

Annika said...

Anna:
Haha ja!! Somliga foliehattar tror nog att det var demokraterna som låg bakom The Chiefs vinst, men skulle inte säga att alla republikaner tror det, aldrig. MEN Somliga är sååå vrickade.
Skulle du börja gräva ner dig i kaninhållen skulle du hitta mycket. Bäst låta bli.
Ja det är TS pojkvän det där.
NU vet du det, hihi.

Anna, den dressingen är såååå god. Kommer för alltid att göra den till sommarens burgare på decket. SÅÅÅÅÅÅ galet god.


Idag är det det Valentine!! Glad sådan till dig, fina Anna.

Kramar!!

Annika said...

Keith:
SOOO good, sooo good.
Yes, it is kind of hard to make those designs in hot tea, Keith! Start drinking coffee, and start with lattes and cappuccinos and you'll get that foam art, too. HAHAHA!!
Glad you liked the food!!!
Now I want that steak and cheese sando. BUT!!!

Annika said...

Elisabeth.
Jag är så svag för mandelmassa i croissanter. Typ världens godaste.

Jag vet, sååå jobbigt när hela affären bågnar av folk. Idag sak jag iväg igen, men sticker under arla förmiddag. Lugnt och skönt.