Friday, January 19, 2024

Året på Instagram




Fredag!


Idag publicerar jag min allra sista återblick på 2023.


Det blir det sedvanliga “Året på Instagram”. 
Efter bloggar tycker jag LÄTT att Instagram är det trevligaste mediet.
Instagram är lätt, snabbt och roligt. Men, det kommer aldrig någonsin att klå en blogg. Vi kan kalla Insta  för ett bra komplement.
Hittills har jag inte brytt mig om att skaffa TikTok, tror inte jag kommer att göra det heller. Fast man vet aldrig, men i dagsläget känns det inte så.


På Instagram finns både bilder, stories och reels.
Alltså både film och foton. Trevligt.
Ibland lägger jag upp en reel, bara för att det är kul och då alltid med musik. Stories använder jag bara om jag blivit upplockad av någon större “hub” som lagt ut någon bild som jag tagit. Sådant är alltid kul, att bli “re-posted”.


Jag har slutat med Facebook helt och hållet.
Jag finns där än, men jag publicerar inget eller deltar i något. För mig känns det som om Facebook spelat ut sin roll.
Jag gillar Fb Messenger, det är ett lätt sätt att kontakta folk på. Messenger har också en jättebra telefontjänst som är helt gratis. Ofta med jätte, jättebra ljud!
Men annars, nej jag bryr mig verkligen noll om Facebook.


X (gamla Twitter) har jag inte heller. Kommer inte att skaffa det, inte en chans (är inget fan av Musk, kan jag tala om).
Funderar lite ibland på att gå med på Instagrams Threads, men ännu har det inte blivit av. Vi får se.


Nästan alla mina gamla bloggvänner, vilka nu slutat blogga, återfinns på Instagram. DET är kul.
På det sättet kan vi hålla kontakt än idag.
Fast det är ju så, Instagram kan aldrig ersätta en blogg.
Bloggar for the DAMN win!! Alltid.


Men nu ska jag lotsa er igenom året på Instagram och sen ska jag inte blicka tillbaka på fjolåret mera. Häpp. Slut.




December.

I slutet av året är det mycket vanligt att man på Instagram lägger ut sina Top Nine.  Det gör jag med.  Bilderna ovan var mina mest "lajkade" på hela året.




Med detta önskar jag dig en riktigt fin och bra helg!

27 comments:

Yvonne said...

Fantastiska bilder, helt underbara. Så kul med din bilddagbok.
Förstår du fick många likes på bilderna.

Du har verkligen öga för att se och fotografera det vackra.

Ha en jättefin helg

Stor kram

Anonymous said...

Dina bilder är fantastiska.
Tack för att du bloggar och finns på Instagram.

Men hur gör man den där sammanställningen med bilder (med flest likes/gillar)?
/cari

Dr Jo said...

Godmorgon, åh så kul att se året i snabbformat! Underbara bilder som vanligt.
Det får mig att minnas att jag borde göra färdigt mina fotoalbum, ligger ett år efter.
Tiden räcker inte till men nu är det ju rätt så smidigt att få ihop dom. Måste bara sortera några 1000 tals bilder ;).
Hoppas du får en superhärlig helg!
Kramar Johanna

Anonymous said...

Jag har inte samma erfarenheter av sociala medier som du. För mig - och merpartenav mina vänner fungerar Facebook fortfarande. Vi har koll på varandra, följer med i varandras vardagar, diskuterar och lägger ut uppslag till diskussionsämnen som blir jätteintressanta trådar. Jag är med i ett stort antal grupper dessutom, allt från släktforskning, svenskar utomlands till lokala trådar om orten där jag bor. Eller har bott för den delen - följer dagligen vad som händer i min lilla franska by t ex. Det är kul och givande att både få tips och råd eller bidra själv om man kan. Jag lär mig om min Maine Coon-katt av andra, är med i en fransk grupp där man bara kommunicerar på franska, får inspiration av duktiga matlagare, följer flera anhöriggrupper och medicinska trådar. Jag har ett stort vänskapsnätverk av journalister, både allmänreportrar och politiska kommentatorer och det blir både insatta och välformulerade inlägg med bett i. Numera följer jag bara ett litet antal bloggar, ungefär som din och tycker det är vansinnigt intressant att följa människor på olika ställen i världen och i Sverige - det ger vardagsinblickar vid sidan av de stora skeendena. Jag kommenterar ibland men det är känsligt eftersom jag är van vid ett rakt tilltal och stundtals debatt och det passar oftast inte på personliga bloggar - har man en annorlunda åsikt eller uppfattning kan man lätt bli ”påhoppad” och det vill man ju verkligen inte - det är nackdelen med sociala medier tycker jag, folk beter sig lättkränkt och drar sig inte för att bli direkt oförskämda mot någon man inte känner och sådana sammanhang drar jag mig alltid ur. Jag skrev ju en egen blogg från min sydfranska by i över nio år och fick roade följare, fullt kommentarsfält och många bloggvänner - det var verkligen en väldigt rolig tid! Så jag gillar inte instagram eller twitter med sina korta texter och tycker också att det räcker med en kanal - de som lägger ut samma information på instagram som på facebook förstår jag inte?? Men det håller på att förändras, folk är inte lika aktiva längre känns det som och de olika plattformarna har blivit mycket mer åldersrelaterade, de unga hålls för sig, de mitt i livet på annan plats och vi upp åren på en tredje. Men roligast är det när alla blandas och det görs i de olika intressegrupperna på facebook tycker jag. Men förändring är på g känns det verkligen som! Monet

Anna i Portugal said...

Fantastiska bilder, roligt att se! Jag har varken Insta el. FB längre. Tycker det blev alldeles för mkt reklam och sen la jag tid på sånt jag inte var särskilt intresserad av egentligen. Idag har jag WhatsApp för gratis samtal och meddelanden, det funkar utmärkt för mig. Då kan jag bildväxla med en person jag väljer. Bloggen är där mitt fokus är, jag älskar ju att skriva och fotografera. Och inspirera! Kramar och så önskar jag dig en super helg!

Sara i Barcelona said...

Underbara bilder! April och september-collagen är ljuvliga verkligen <3 Och bilden som fick 7000 likes är verkligen såå fin!!

Jag använder både FB och IG och så bloggen förstås. För mig handlar det om att jag har olika sociala närverk, många av mina gamla vänner i Sverige, och även Italien finns på FB (även nya), medan jag har en annan vänkrets på IG, mer internationell.

Jag gillar både stories och reels och mitt delas på båda forumen då jag som sagt har olika "vänner". FB har dessvärre som du säger blivit avsevärt mycket sämre, så egentligen är jag ganska trött på det. IG tycker jag är bra, men föredrar sättet att dela bilder på FB, upplever att IG ofta kapar mina foton.
Stories gillar jag pga av att de "försvinner" efter 24 tim, reels gillar jag pga att man ju mer kan skapa som små filmer, och självklart använder jag musik.
Bloggen är det forum jag tycker om mest, då man verkligen kan dela bilder och skriva texter på ett djupare plan, där skriver jag på svenska också, medan FB och IG blir engelska :D

Jag tycker också om Youtube, men har ingen egen kanal. Tictoc
har jag aldrig ens besökt :D

Återigen, jättefina foton <3 Kram från ett regnigt Barcelona!

Mamma C said...

Du är så duktig att få till fina bilder.
Jag tänker precis som du om Instagram (skrev om det idag på bloggen) att det är som ett komplement.
Jag har aldrig haft FB och kommer heller aldrig ha. Inte de andra grejerna heller som TikTok tex.
Whatsapp använder vi när vi pratar med flocken eller skickar bilder till varandra.
Ha en fin och skön helg nu.
Kram Carin

Annika said...

Yvonne,
TACK, du är alltid så snäll!!
Ja, det var riktigt kul att bli uppmärksammad av Insta. Riktigt roligt.

DU med, ha en jättefin helg!!
Här snöar det ymnigt!

KRAMAR!!

Annika said...

Cari;
TACK CARI!!
TACK för att du LÄSER och för att du tycker om både mina texter och bilder.
Top Nine heter det, där kan du skriva in ditt användarnamn och så får du tillbaka dina mest gillade inlägg. Men jag har gjort min utan den tjänsten bara själv letat upp de mest gillade.
Cari, ha en jättefin helg!

Annika said...

Dr Jo
Tackar, du kan göra fotoböcker. DET är riktigt kul.
Men du vill klistra in i album alltså?
1000 bilder på det, du har att göra ... hehe.
Ha en finfin helg!!
Kramar!

Annika said...

Monet:
Förstår.
Visst kan FB fylla en funktion så, och för många passar det.
Det är bara jag som är less på den. För mig har den spelat ut sin roll.
MEN får många andra är det fortfarande ett bra sätt.
Jag kör på insta, och min blogg.
Men finns ännu på FB, mkt tack vara Messenger och om jag vill söka info på ngt sätt. Men jag är noll aktiv där.
Jomen jag tror du har rätt, FB är mer för de lite äldre. De yngre har dragit till annat. OCH vi medelålders delvis också.
Grupperna för utlandssvenskar kan vara bra. men de är ofta ganska jobbiga också.

Men visst, på FB är det ju lättare att gå in i en debatt eftersom man ofta inte känner folk personligen. Det kan ju vara lite svårare på en personlig blogg kanske?

Många lägger ut dubbelt, både på FB och Insta. Så är det ja, Tycker också det är lite larvigt.

På insta kan debatten koka också i olika fält. Men på ett konto som mitt händer ju inget sånt, finns inget att debattera liksom.
Men nog finns det tyckare på Insta.

Men ja, absolut .. olika medier för olika åldrar, så är det absolut.
Skulle tex inte aktivera snapchat.

Bloggar är verkligen det jag gillar bäst. OCH det har nog också blivit en värld för medelålders tror jag. Vet inte hur många yngre det är som kör en blogg längre. YouTube har ju tagit massor också, vlogging. Men det kräver så mkt, kan jag tycka. Bra utrustning och ff att ha ett flow som folk gillar.
Följer många vloggare på YT, ffa resevloggare. Tycker det är jättekul.

Ha det så gott.

Annika said...

Anna.
TACK det betyder mycket när det kommer från dig <3
Ja absolut, reklamen på kanalerna är ibland way too much. DET slipper vi på bloggarna. TACK och lov.
WhatsApp är sååå bra, där har jag gruppchatt med mina syskon mm mm. OCH ja, de har också en jättebra tjänst för samtal.
GILLAR!!
Bloggar klart bäst. Samma, det är här jag lägger mitt krut.
DU har inspirerat mig mkt genom din blogg, tack för det!!
Kramar i massor och trevlig helg!!

Annika said...

Sara:
TACK!!
Vad glad blir!
Ja, det var så roligt att Instagram tog just den bilden och la ut den i folks flöden. Jag var helt paff när lajksen bara strömmade in.
Helt otroligt. Det får gärna hända igen, hihi!!

Jomen absolut, på FB är det ju mer kontrollerat vilka som ser inlägg etc, vänner, bekanta . Insta, om det inte är privat, är öppet för alla.
Det blir en viss skillnad bara där.
Du har rätt i att alla SM fyller olika funktioner. Vill inte lämna FB helt heller, gillar messenger för mkt. OCH ska jag skriva ngt stort, tex när min pappa dog, då tog jag till FB bara för att så många som möjligt skulle få veta vad som hänt.

Fast ja, inget slår en blogg. DEN världen är fantastiskt ändå!

PÅ tal om FB igen, ja visst märks det tydligt att många bara lämnat det, som jag. Jag har så väldigt få vänner som lägger ut ngt personligt där. Det är några få, äldre än jag själv, som använder det. Det är nog bra att det blivit ett medium för de som är lite äldre. Alla behöver sitt krypin.
Nästan alla andra skriver på IG.

Ja jag gillar alla sätt på insta, att lägga in reels som finns kvar, stories, stillbilder, bildsviter. Tycker det är ett toppenkomplemt till en blogg.
MEN ja, bloggar är absolut bäst inom SM!! MÅ de finnas kvar. I dagsläget känns det som det mest är folk i min egen ålder som kör bloggar. MEN det är bra, det är väl vårt krypin. HIHI!!

YouTube är SÅ bra! Följer sååå många duktiga vloggare. FFA resekonton. Jösses vad bra somliga är alltså. Så jaaa, YT är ngt jag älskar också.
Fasiken, glömde att skriva om YT i mitt inlägg. Får ta det för sig senare. MEN YT är UNDERBART!!

TACK snälla Sara för dna fina ord och ha en riktigt fin helg!!

Kramar!!

Annika said...

Carin:
TACK CARIN! Jag blir så glad!
Visst är insta ett toppenbra komplement till en blogg. Bloggar är ohotad ETTA, det finns inget som kommer i närheten. Men insta är ett mkt bra komplement. DET är bra med IG också, en del som inte själva bloggar (men som läsa här) har konton på IG och då får jag en annan relation till dem också. KUL!!
FB, good for you! I mitt tyckte är det faktiskt inget att skaffa sig.
Men WhatsAPP är sååååå bra. Samma här, det är perfekt med syskonen mina, vi har chatt där. OCH det är så klockrent när det gäller utbyte mellan iPhones och androider. Aldrig strul. Gillar verkligen WhatsApp.
En skön helg älskar jag dig!
Kramar!!

Channal said...

Underbara collage Annika! Ett härligt på på Instagram. Så, så jättefina bilder! Jag vill lära mig göra filmer som du gör. Det ser så kul ut! Laddade ner en app du tipsade mig om men jag förstod inte hur jag skulle göra. Jag fortsätter att blogga tills jag kapsejsar och jag är så glad som har dig här och på Insta.

Fin fredag till dig! KRAM Anna

Annika said...

Anna:
Tack Anna!!!
Det är Karolina som lärt mig, men det är inte så svårt. Skulle behöva sitta bredvid dig. Men, jag kan prova att skriva ner punkt för punkt hur man gör. Skriver till dig i helgen.
SÅ glad att jag har dig här, Anna. OCH så glad att du bloggar. SLUTA INTE.
Bloggar är bäst!!
Trevlig helg och KRAMAR!!

BP said...

Suveränt! En bilderbok från hela 23 som du gärna tittar på och vill minnas vad du har gjort.
Tror faktiskt att plattformen Instagram kommer att överleva bloggplattformerna. Nu vill jag verkligen inte det, men allt du skriver är ju bara så fördelaktigt för att använda och välja Insta som ett alternativ.

Som jag sagt så många gånger förut - du är en fantastiskt duktig fotograf:-)

Äventyret framtiden said...

Underbara foton. Jag har inte andra ord än just underbara.
Ett år fyllt av skönhet och många roliga och säkert också mindre roliga, det hör ju till är till ända.
Jag önskar dig en finfin helg !
KRAM från Madeira

Susjos said...

Alltså dina foton är helt outstanding! Så ljuvliga foton! Jag tycker också det är kul med instagram, och flera vänner hittar jag där som inte längre använder facebook.
Ha en härlig helg önskar en fortfarande lyckorusig 2 barnbarns farmor!!

Anonymous said...

Tack snälla du!! Vill så gärna lära mig! KRAMAR Anna

Elisabeth said...

Dina foton är fantastiska, inte bara för att de är vackra, utan för att du lyckas förmedla en känsla genom dem.

Håller för övrigt med dig om Instagram, det är verkligen ett trevligt och roligt socialt medium. Var tvungen att räkna ut hur många bilder (eller inlägg rättare sagt, ibland har jag ju flera bilder per inlägg) jag lägger upp i veckan; det blev 2,2. För min del blir det dock ganska ojämnt; vissa veckor noll bilder, andra betydligt fler.

Elisabeth said...

Kommentar till torsdagsinlägget:

* -11 är verkligen kallt, även här hos mig och i de trakter jag är i när jag besöker mina föräldrar. Det konstiga, tycker jag, är att det nästan var MER folk än vanligt ute när det var som kallast (-14 ungefär) efter nyår, än det annars brukar vara. Och jag och mamma som drog oss för att gå ut!

* Som lärare i svensk skola får jag lite ångest av snödagar, haha. Jag har ju liksom en planering jag vill följa (jag fattar såklart att lärarna hos dig också har det, vill jag bara inflika!), och försvinner en av veckans ofta två lektioner (vi har nog längre lektioner än hos dig, de flesta av mina lektioiner är 70-85 minuter) p.g.a. en snödag känns det som att planeringen faller ihop som ett korthus. Därmed inte sagt att snödagar inte behövs hos er, för det gör det helt klart.

* Man undrar onekligen över shortsklädsel på vintern. Å andra sidan finns det även annat vinterbeteende jag undrar över. Som att vinterbada i -30 grader till exempel, eller att vara ute och jogga (eller löpträna, som det heter numera...) i liknande temperaturer. Kan aldrig vara nyttigt något av det.

Elisabeth said...

Ska förresten tillägga en sak angående plogning: I måndags, när det snöade så mycket här, blev skolans parkering inte plogad förrän på förmiddagen. Detsamma gällde de flesta av entréerna. Visserligen har ju folk vinterdäck, men lite dåligt är det ändå...

Annika said...

BP:
Ja, det är kul att gå tillbaka till det.
Bloggar, ja det är nog mest vi "lite äldre" som nyttjar dem idag. De unga har gått till TikTok och YouTube.
Och för all del, instagram. Facebook är stendött. För alla under 50 tror jag, haha. OCH för många över också. SÅ få som är aktiva där idag. En handfull, och resten är grupper och nyhetsflashar.
Instgram är det ställe dit gamal bloggare gick. DET är inte samma sak, alls. Tycker det är ett bra komplement till bloggarna, men det kan aldrig aldrig slå en blogg.
Vi äldre får se till att bloggarna lever även i fortsättningen.

TACK kära BP för fina ord!!

Annika said...

Karin:
TUSEN tack!!
På Insta blir det lite nischat för mig. Inga vardagsbilder, inget sånt.
Så det är väldigt nischat, året på instagram. Är inte privat där, kanske inte ens personlig. Det är för mig bara ett sätt att lägga ut bilder, med en enda mening som bildtext (för det mesta).
Det är här på bloggen krutet läggs vad gäller det personliga.
Kramar och hoppas helgen var fin!!

Annika said...

SusJos:
Insta är toppen, det är verkligen det. Just det, alla de som en gång fanns på FB finns nu på Insta. Det, liksom gamla bloggare.
JAAA!! Underbart att du är farmor igen!
GRATTIS!!
Kramar!!!

Annika said...

Elisabeth:
TACK för de orden. DET var verkligen fint sagt. Jag hoppas verkligen att jag kn förmedla känslor genom mina foton. OM jag kan det är det fantastiskt fint. TUSEN tack för dina fina fina ord!!

Insta är toppen. Jag är så glad att jag har dig där + andra. Så många gamla bloggare som finns där. Visserligen inte samma sak som en blogg, men ett mkt bra medium.
2,2 för dig per vecka. Tycker det är så svårt det där, skulle vilja lägga ut varje dag, men så blir det aldrig. En vanlig grå vecka känns det inte så kul att lägga ut naturbilder där jag gått. Men, men ...
Nu under snöveckan har det blivit nästan en bild varje dag.

Visst är det kallt med -11. Riktigt kyligt. Men härligt.
Jasså, det var fler ute när det var isande iskallt än innan? Konsigt. Men, jag kan ibland tycka att kyliga dagar känns "varmare" än när det ligger runt 0 till 7 grader. Konstigt. Men det är ju iofs om det är vindstilla. Men luften blir torrare. Det uppskattar jag. Vi som har det så rått på vintern. Men det har säkert du med.

Snödagar kan nog få en lärares schema ur spel. VET inte hur mkt eleverna måste läsa online under en snödag heller. Men jag har för mig att man beslutade att snödagar ska få vara just snödagar. MÅSTE kolla upp det där. Återkommer.
Men alla gånger slås planering, prov och annat ur spel. I HS läste K i block, de hade grå och blå dagar (som det kallades), så ett block var lektioner på ungefär de minuter du har hos dig. I lägre klasser är det vanlig lektionstid. Vad jag vet läser Ks gamla HS på det sättet än idag, i block. Tror nästan de flesta HS läser så.

Vinterbada är sååå inte min grej. Läste idag, SKULLE ngn vinterbada om det inte vore för sociala medier??
Haha, tänkte jag, BRA fråga. ALLA som gör det länge ju ut det. Nej, det KAN inte vara nyttigt.
Exakt, det kan inte heller vara BRA att springa i sträng kyla. Lungor, hjärta och kropp måste ta stryk.
Samma när jag ser sådana som vintervandrar i bergen på is och snö. Fasiken, halkar du omkull så ligger du där och vem ska kunna hjälpa en då, och ibland går det nära stup också. Hallå, varför liksom?

Just det där med plogning är ett stort problem. Som hos dig nu. Ja alla har vinterdäck i Sverige på vintern, men man ska ju parkera sin bil på plats. Här kan ibland skolor bli oplogade även om de har hög prio. Men om hela parkeringen, och bussfiler. är täckta av snö kan inte skolan hålla öppet. Svårt det där, och lite samma hemma också när det blir massor med snö som ni ju har haft.