Friday, May 05, 2023

En matkasse.




Hej fredag!


Jaha, dags för första helgen i maj.
Hoppas att ni kommer att få en fin helg. Ska ni se kröningen av King Charles? Det ska jag göra. Inte minst för att det är en historisk händelse. Fast jag får förstås masa mig upp i rena rama svinottan, men det brukar ju inte vara något problem för mig.


Ska vi fortsätta med att tala mat?
Det gör vi.


Idag ska vi avhandla matpriser …


Inflation råder, både här och där. 
Maten är dyrare än någonsin. Fast jag läste i DN att de nu sjunker priserna därhemma. Bra det!!
Här har den alltid varit dyr som krut, maten.
Många tror att det mesta är billigare i USA. Det är det INTE, kan jag berätta. Likaså är det fel att dra hela USA över en kam eftersom det skiljer sig sååå oändligt mycket mellan olika stater, och även inom den egna staten.


Maten i affären …
Den har, som sagt, alltid varit dyr.
Många är de svenskar som varit här och blivit helt förbluffade över våra matpriser. Jag brukar tycka det är billigt att handla i Sverige, det säger väl något eller hur? Alltså att jag finner matpriserna i Sverige billiga … Jo, jag kan höra er sucka nu, HON är inte klok …


Peter och jag veckohandlar varje söndag. Oftast handlar vi på Harris Teeter, mest för att jag vant mig vid den affären, tycker om den och jag hittar i den som hand i handske, haha.
Jag skriver min matlista efter hur varorna ligger i affären.
Harris Teeter är inte den billigaste matkedjan, men å andra sidan vilken är det?
Vi har både Lidl och Aldi här, de är bra men inga affärer man kan handla allt på. Iallafall kan, eller vill, inte jag det.
Vi har även Giant, Wegmans, Safeway, Whole Foods, Trader Joe’s, Hello Fresh samt ett antal asiatiska stora super markets. Sedan har vi Costco och BJ’s (stora whole sales-butiker som har allt under himmel och jord, men jag är inte medlem där).
Man kan även köpa mat på Target och Walmart (Walmart handlar jag aldrig på, ogillar den affären så mycket). Med andra ord, det finns att välja på.


PÅ fredagar och/eller lördagar handlar vi helgmaten. Så ja, jag handlar således två gånger i veckan.


Veckohandlingen så, hushållet består endast av mig och den käre maken. Summan för en vanlig veckohandling går aldrig någonsin under 200 dollar. På helgerna alltid väl över 100 dollar.


Men för att bättre illustrera vad saker kostar har jag tagit bilder på en del varor. Jag lägger ut dem nedan. Samtliga bilder är tagna på Harris Teeter här i Reston.   Jag har inte fotat alkohol alls, men det kan jag göra till nästa vecka så att vi kan jämföra priser där också.  TROR dock att alkoholpriserna här ÄR totalt jämbördiga med era därhemma.
Men, jag lovar att plåta lite pavor och burkar till nästa veckas inlägg.  Med alkohol menar jag vin och öl.  Starksprit säljs inte i vanliga mataffärer i min stat, utan dem  får man köpa på en då kallad ABC-Store ( som står för Alcohol Beverage Control).


Här priser på äpplen.  Jag brukar köpa Fuji eftersom jag tycker de är godast. Priset är per pound, ett pound är ca 454 gram.















Dushkräm av känt märke.



SÅ--PHEW!!  NU har jag bombat med bilder, haha.


Med detta önskar jag dig en jättefin helg, och god såklart!!!

29 comments:

Från Glam till Damm said...

Godmorgon Annika,

Ojojo vilka priser! Det är jag absolut inte van att se i USA. Jösses.

Du får bli en sådan där som klipper kuponger :-) Det ägnade jag mig åt med stor entusiasm under mina år som amerikan. Det blev en sport att ha en kupong för varje sak jag köpte, och har de fortfarande kvar double coupon day?

Varm kram och trevlig helg!

Anneli

Yvonne said...

Käre tid så dyrt det är hos er. Man får nästan hålla i sig i bordskanten när du visar priserna. Helt galet dyrt! Tänk om man är en stor familj med 2-3 barn, måste ju kosta en förmögenhet. Så mycket mer i lön har väl inte folk jämfört med t ex Sverige, eller?

Nu kommer jag tycka allt är jättebilligt när jag handlar här hemma, ha, ha, ha. Jag som älskar ha allt hemma för alla eventualiteter skulle nog få dåndimpen med de priserna. Jag har ett mindre "krigsförråd" här hemma sedan Covidåret och har fortsatt så. Min syster är likadan, inte min bror, han skriver upp vad som behövs för en vecka och köper bara det.

Tack för ett intressant inlägg, hade aldrig kunnat tänka mig att det var så dyrt. Har ju inte sett några större affärer med mat i NY och har alltid velat gå in i en, nu har jag fått gå in i en tack vare dig, hi hi.

Ha en fin fredag/helg säger jag och skickar en stor kram från ett soligt Åkersberga

Dr Jo said...

Ahh jag älskar dessa inlägg. Så fort jag är utomlands är nästan mataffären en av dom saker jag uppskattar att strosa runt i mest.
Kommer ihåg när jag var 16 år och i Italien och insåg att alkoholen var billigare än "groggvirket", det var lite en ögonöppnare.

Och joo jag har också insett att mat är dyrt utomlands (USA) också. Jag antar att det läggs på skatt på alla dom priserna också?

Den stora skillnaden för oss med högutbildade yrken skulle dock vara en lön som är tredubblad i USA mot vad man får i Sverige. Men visst man kan diskutera längre vad man får för dom pengarna i respektive land.

Ja just ja, är det värt att "hålla på" med kuponger. Här går det ju olika drives med extra pris och bonuskuponger, vilket gör det värt att vara trogen vissa butiker.
Och kul och förvirrade det där med olika enheter :D Som jag hade haft svårt för det där.

Tack så mycket för att du tog dig tiden och fota matvaror, superkul att se som sagt!
Ha en underbar helg, hoppas på mycket sol och värme här!
Kramar Johanna

Em said...

Det var verkligen dyra priser. fick tänka till lite då angivlserna är helt olik den man är van med. Jag bor i Finland o här har vi dyrare mat än Sverige, men vissa av varorna känns ju som är dubbletupp (nästan) Då är väl snarare frågan var lönenivån ligger på? vad tjänar man tex som kommunal tjänsteman, lärare, ingenjör etc. Jag har inte en susning. Dock reser jag ofta till Schweiz, där ligger lönen på typ dubbla/finland, å visst är det dyrt att handla mat. Allt är förvisso svindyrt

Äventyret framtiden said...

Ja, jisses, undra på att det blir vad det blir i veckokostnad för er. April för vår del kostade i hushållskostnader 527 € och då finns precis ALLT inrymt i detta. Vi bjuder gärna våra vänner på lunch och middag också. Vi tyckte till och med att vi hade varit ovanligt generösa mot oss själva under april. Vilket kul inlägg, fint att jämföra priser med från land till land. Mitt i allt så gör jag någonting liknande jag också en dag, flera dagar. Men dyrt är det hos dig...

Ha en finfin helg!
Kramar!

Channal said...

Hej Annika! Är i CHOCK!!! Så DYRT! Skulle vilja säga dubbelt så dyrt som här. Vi köper bara det vi behöver och idag kollar jag priset. Passar på när de har erbjudanden och som medlem i Coop får vi 20% på de varor vi ofta handlar. Sen av Coop-poängen får vi biobiljetter, Toppen! Oatly-milk köper vi bara när Frank är hos oss och den kostar 20 kr. Vet att Ida köper havremjölk på Lidel, 8 l pack 80 kr.

Är det kröning av Charles, hur har jag kunnat missa det! Får väl se på nyheterna. Är det imorgon?

Trevlig helg och Kram Anna

Annika said...

Anneli;
Så här har det varit läääänge och alltid, skulle jag säga.
Northern Virginia, DC och suburban MD. SÅÅÅÅÅ dyrt. Faktiskt hela östkusten och alla dess storstäder. Men jag tycker nog det är så över sgs hela USA ändå, i de matbutiker jag varit i.
Svenskar sätter i halsen då de kommer hit.
Jag tycker det är billigt att handla i Sverige och i Finland. Det säger allt, eller hur!? HAHA!!
Numera är ju nästan allt digitalt vad gäller kuponger också, så det dras av i kassan om man köper sånt. OCH det lönar sig att vara medlem i butikerna.
Men ja, tror att somliga butiker kanske ännu har kupongsystemet ... Måste kolla det.
Men jag vet, det ÄR dyrt som KRUT!!!

Stora kramar och trevlig helg!!!

Annika said...

Yvonne,
Jag vet, det är ASDYRT här med mat.
Nästa gång du är i NYC så gå in i en matbutik och kolla!! DET blir ett intressant studiebesök!!
Vad skulle du säga att en veckohandling går på för er i Spanien?
OCH vad går en på hemma i Sthlm?

Jadu, en familj med en massa barn ja ... de får punga ut.
Lönerna är mkt högre, skulle säga tredubbelt ibland mot i Sverige. OBS OBS, talar då om de som har högavlönade jobb.
Är du tex barnskötare har du lägre lön än i Sverige.
DET är tufft för the working poor. det är verkligen det.
De har det kämpigt då de bor i väldigt rika kommuner och städer. Höga löner, skitdyr mat, dyra sjukförsäkringar, hemförsäkringar etc ganska höga skatter hos mig, rubbet dyrare. Ja, förutom bensin kanske ...
Brukar säga, ska man bo i USA MÅSTE man ha det gott ställt, om inte har man det tusen gånger bättre i tex Sverige.

Haha, ja du skulle få dåndimpen, JAG får det också och jag bor här.

TACK Yvonne, så kul att du uppskattar.

KRAMAR och ha en jättefin helg!!

Annika said...

Dr Jo;
TACK!!
SÅÅÅÅ kul att du gillar!!
Kom just på, borde fotat läsken, DEN är billig, tror jag . OK, får ta med den i alkoholinlägget i nästa vecka!!
BOOM, noted.
Du ser momsen där längst ner på kvittot. Så den läggs på den med.

Jo, helt rätt ... för den som är högutbildad med bra jobb går det ju runt. OCH ja, du har rätt i att lönerna för de med bra jobb vida överstiger de svenska. MEN, då är allt så satans dyrt också.
Dessvärre lika dyrt för den som inte har det gott ställt.
Det är en tuff tillvaro för många.

Som jag skriver ovan, ska man bo här "måste" man ha det väl förspänt. Så är det, har du inte det så har du ett mkt bättre liv i tex Sverige.
Högre lön, för låginkomstagare tjänar sämre här än hemma. Många tror att allt är så billigt här, men det är så fel det bara kan bli.

Kuponger är nog likställt med att vara medlem i en butik. Alltså det dras vid kassan aiutomatiskt. Tror inte de gamla papperskupongerna finns kvar längre.
Men, jag låter det vara osagt.
Men medlem i butiken är det VÄRT att vara. SÅ jag är med i de flesta stora. Men Costco är ju en whole-sale där man köper i storpack etc, ingen ide för mig att ens bli medlem där (det kostar att bli det i den affären. För oss två lönar det sig inte.

TUSEN tack för att du uppskattar mitt inlägg.

Kramar i massor från mig och trevlig helg!!

Annika said...

Em:
Som du kanske vet har jag sommarstuga i Närpes, Finland. OCH ja, alla svenskar klagar över att maten är dyr där.
Jag? jag bara --- nämen det är ingen fara, det är billigt!! K-Hallen, S-Market och ibland Halpa Halli är där vi handlar. Mest på K och S-market.
Så det är helt SJUKT hur höga våra priser är.

Du ställer intressanta frågor, jag lovar att vika ett inlägg om löner hos lärare, sjuksköterskor etc. Men, jag kommer då att utgå från min kommun. Som alltid min utgångspunkt.
Men, inom vissa yrken är lönerna tredubbla mot Sverige, och säkert Finland då också.

Trevlig helg!

Annika said...

Karin:
Jag vet, det är verkligen chockerande dyrt här.
Maten är sanslös, och det absolut inte bara under inflation och lågkonjunktur. Den har alltid varit dyr som krut.
Ni har mkt lägre månadskostnader än vad P och jag har.
Japp, jag gillar också att bjuda på middag etc, vinkvällar och så.
Mina vänner också.
Men då man räknar ihop vad en fest går på efteråt ... nej, det vill man helst inte ens veta ..
Hur som, jag tycker maten i Sverige och Finland ÄR billig.
KOMMER till dig och läser snart. Igår var jg helt SWAMPED!! Så hann inte ut på min vanliga fina bloggrunda.

KRAMAR i massor till dig!!! OCH trevlig helg!!

Annika said...

Anna:
OOOOH jag, jag vet!!
DET är chockerande priser.
GISSA om mina besök från Sverige reagerat på matpriserna genom åren.
Jag tycker aldrig det är dyrt hos er. Inget ens nu under den inflation som pågår.
Men allt är relativt, precis allt. Så jag förstår att ni tycker priserna är hemska hos er.

JA!! Charles kröns imorgon!!
TITTA på det :-)

KRAMAR och trevlig helg!!!

Anonymous said...

Oj, jag som tycker vår mat är dyr!
Och ja, mkt skriverier har det oxå varit om det.
Jag veckohandlar på stora coop på måndagar när jag slutar tidigt. Jag har försökt art handla både på Willys o lidl men insåg snabbt att jag ändå var tvungen att åka ngn annanstans. Många saker som inte fanns. Då blir det mest bara jobbigt. Ofta stödhandlar jag lite inför helgen på fredagseftermiddagen oxå.
Kramar från Anette o trevlig helg!

Mamma C said...

Jösses, så dyrt det är hos dig.
Jag har ju märkt att våra priser ökat här med. Men inte i jämförelse med dina.
Ha en bra helg.
Kram Carin

Brysselkakan said...

Att mat skulle vara billigt i USA är bara en myt. Och det vet du ju så klart! Vår J märker stor skillnad mellan när han bodde i Pullman, WA mot Orono, ME där han bor nu. Då handlade han på Walmart (Safeway var för dyrt för hans lilla lön) och de finns inte där han bor nu (Finns i Bangor tio minuter bort men han har ju varken bil eller körkort). Han handlar på Hannaford. Dock vet han inte om det är dyrare pga var han bor eller om priserna gott upp. Eller en blandning. Men sist vi pratade om det sa han att med de priser maten han köper nu har skulle han inte fått ihop det i Pullman. Som tur är har han betydligt bättre lön nu när han inte är student längre utan faktiskt anställd. Men även hyran är högre så trots rejält högre lön blir det inte så mycket över pga att mat och hyra är högre.
Han har också märkt att tex ägg och kyckling som alltid varit billig mat plötsligt är dyrt.
Sedan har vi det där med tandkräm, deo och sånt... Galet dyrt hos er! J hamstrar när han är i Sverige och vi tar med när vi besöker honom. Plus att den tandkräm han gillar inte finns hos er och deo vill han ha som roll-on och det är det ju inte så mycket av i USA.

Kul inlägg!

BP said...

Ja du. Jag måste ha haft dollarpriserna från 1980- och 1990-talet i åtanke. Då var en dollar värd cirka 6 kronor. Nu är den värd 11 kronor. Så japp, det är dyrare hos dig, rejält mycket dyrare till och med. Gissar att man skyller även hos dig på pandemin och kriget i Ukraina...

PS. Walmart ogillar jag skarpt. Men den kedjan har ju blivit i ålöje i hela världen, mest på grund av alla "roliga" bilder som sprids på nätet. Lidl är helt okej. Köper dock bara pappersvaror där, ibland grönsaker. Men då får man vara ute tidigt på morgonen... DS.

Elisabeth said...

Vilket intressant inlägg! Priserna är verkligen höga. Allt har jag visserligen inte koll på (kött och nötter till exempel), men där jag har något att jämföra med blir det precis som du skriver MYCKET högre priser än i Sverige. Den här veckan kan man till exempel där jag bor köpa fem burkar krossade tomater för 25 kronor - stor skillnad mot hos dig.

Jag googlade lite på lärarlöner i dina trakter, och enligt en sida är medianlönen för en lärare i Reston 5 230 dollar i månaden, vilket är drygt det dubbla mot vad jag får ut netto i månaden. Dock är det, precis som någon annan skrev, svårt att jämföra löner. Jag behöver ju till exempel inte tänka på sjukvårdsförsäkring, och har man barn är inte collegesparande något man behöver tänka på.

Förresten, på tal om sjukförsäkring: Vet du hur det fungerar om man är anställd i en kommunal skola, har man då en sjukförsäkring via jobbet?

Elisabeth said...

Glömde att kommentera kröningen: Nej, jag ska inte titta! Tror inte att det förvånar dig, direkt. ;-) Däremot kommer jag säkert se några klipp i efterhand, dels för att det som du säger är en historisk händelse, dels för att få se hur gästerna är klädda.

Susjos said...

Oj, vilka priser...tänkte bl.a på kaffet och kryddorna, mamma mia! Jag som gått från "dyra" gevalia som gick upp till 65 kr för 450g, till Arvid Nordqvist som det var rea på ,2 pkt för ...runt 80-90 kr, och då var det 500g i varje paket!
Kröningen ja, vi såg när vi var i London att det var på gång, men vet inte om jag ska se det på TV, möjligen nåt sammandrag ;-)
Ha det gott!
Kram

BP said...

Svar: BBC "geared up" redan idag med kanalens bästa reportrar och nyhetsläsare. En borde du känna igen - Katty Kay. Hon bor i New York, men jobbar för BBC.
Ska kolla kröningen, absolut. Har sett "förspelet" hela dagen - men bara med ett öga;-)
Men det ska bli kanooonväder imorgon, så då föredrar jag balkonghäng, men kan ju kolla kröningen när jag vill på svtplay. BBC:s sändningar idag var maxade kan jag säga. Är ingen rojalist, men kan inte påstå att jag sett så många kröningar i mitt liv, så... Om inget annat så vill jag se kläderna och de obligatoriska hattarna;-)

Monet said...

Vilka sanslöst höga matpriser! Vi har ju fått ordentliga höjningar i Sverige också, särskilt på sånt som var billigt förr. Kyckling, torsk, ägg. Som det är brist på eftersom vi har haft flera stora salmonellautbrott. Innan matprisrrna steg så våldsamt här i Sverige upplevde jag att det var ungefär samma prisnivåer här som i Frankrike. Det som var billigare där var ju vin förstås - en bråkdel av svenska priser - , och grönsaker på marknaderna var också billigare med mycket högre kvalitet. Detsamma för kött, inköpt hos slaktaren. Det är roligare att handla i Frankrike, dels med enorna stora supermarkets av amerikanskt mått, till småbutiker typ Seven-Eleven men framförallt hos den alltid lokale bagaren där precis alla köper sin morgon- och kvällsbaguette. Slaktaren också med hemgjorda korvar plus goda ostar och en vinhylla med särskilt vin han brukade rekommendera till lamm t ex. Redan i Frankrike började vi på slutet dock att handla digitalt med egen hämtning och fortsatte under pandemin i Sverige. Här handlar vi på ICA Maxi som har ett fantastiskt utbud och som levererar till dörren för en mindre utkörningsavgift. Förut handlade vi kanske var tredje vecka, nu är vi ännu striktare så bara en gång i månaden! Vi är också bara två personer numera men har ju tidigare levt med fyra barn, inklusive tonårspojkar så vi har levt i alla typer av hushåll. Det tar mig ca en timme att gå runt i den virtuella butiken som är uppdelad i olika kategorier som de olika gångarna i verkligheten. Man håller reda på vilka varor jag köper oftast och har dem i särskilt segment som är lätt att klicka i och har sedan alla extrapriser och kundrabatterade varor för sig. Jag har bestämt ett maxtak för oss per månad på 5000 kr och det håller vi oftast numera. Ibland om vi har gäster eller vid helger förstås lite mer. Men bara genom att ha gått över till digital handling har vi gått ner i matkostnad med över 2.500 kr per månad! Det blir inga spontaninköp längre, det är otroligt vilken skillnad det gör. I de här kostnaderna ligger precis allt, mat, pappersvaror, tvätt, hygien, receptfria läkemedel som näsdroppar och Alvedon. Det som inte finns med är systemvaror, dvs i vårt fall bara vin och inköp till vår Maine Coone-katt som äter specialmat och har ett visst märke kattsand. Dyr i drift är hon:-) I slutet på månaden kan vi behöva kompletteringshandla t ex Bregott, ägg eller ost men då köper vi bara det. Skulle brödet börja ta slut har vi bakmaskin och sätter en limpa i den. Vi har en god matstandard med mycket grönsaker, fisk och skaldjur och lagar mat hemma varje dag, unnar oss goda ostar, ibland löjrom eller krabba men äter som jag sagt tidigare aldrig husmanskost och ligger lågt med kolhydrater i form av ris, potatis och pasta och t ex yoghurt och olika söta flingor, äter aldrig snacks eller chips och har godis och choklad till storhelger enbart. Ingen av oss saknar att fysiskt handla i affär - det känns som vi släpat matkassar färdigt i våra liv! Svenska pensioner är dessutom skrattretande låga så det är ett måste att hålla matkostnaderna nere.

Annika said...

Anette:
Uhu sant, men då kan du jämföra med min.
Här är den löjligt dyr. OCH har alltid varit.
Håller med dig, jag handlar också min mat på den affär som har allt. Åker väldigt sällan runt till andra affärer. Vill handla allt på ett och samma ställe.
Stödhandlar till helgen måste man göra, hihi!!

KRAMAR!

Annika said...

Carin:
Det är verkligen dyrt här.
OCH har alltid varit vad gäller mat.
Kramar!!

Annika said...

Brysselkakan;
En seg myt som det är svårt att avliva. Många verkar tro att allt är billigt här. SÅ NOOOOOOOT!!!
Du som varit här så ofta genom åren vet ju precis hur dyrt det är.
Walmart förstår jag lockar, jag förstår verkligen det. OCH det är klart att man handlar där om man inte har råd med ex Safeway. Safeway är löjligt dyrt och faktiskt inte speciellt bra heller.
Andra affären som är billigare är ju Dollar General, de ligger ofta på landet.
Alltså jag fattar inte hur sonliga får det att gå runt. Barnfamiljer etc. Dom du säger, hyrorna är så dyra att man baxnar också.
Ja, visst är det dyrt med deo etc här.
PUST!! Brukar säga att ska man bo i USA ska man ha det gott ställt. OCH hur lätt är det då?? Jag vet, sååå svårt. Din sons lön kommer säkert att öka tack vare att ha har en sådan tung utbildning, men jag vet ju också hur det är inom uni/akademikervärlden för den som undervisar där, inte de fastaste lönerna i stan om än drägliga med tiden.

Annika said...

BP:
Ja nu är dollarn stark gentemot kronan. Så det är ju därför jag tycker det är billigt att handla i Sverige tex.
Jag minns också när man räknade att en dollar var 6 kronor.
Inflation här med av rang, och visst skyller man kriget. OCH visst skyller man pandemin för mkt.
Men maten har alltid varit såååå dyr. Även pre-war. pre-covid. När jag har haft besök hemifrån har de alltid reagerat stort över hur DYR maten är på affären här.

Ogillar verkligen Walmart främst för hur de behandlar sina anställda och hur de kör över de orter de kommer till. Jag går inte dit. HAHA, ja jag vet ... people of Wallyworld oh såna ja, haha. Priceless!!

Handlar på Lidl ibland, men då mest bara för att det är kul att se vad de har.

Annika said...

Elisabeth:
TACK, kul att du gillar inlägget.
Ja herregud,fyra burkar tomater för 25 spänn. VILKEN skillnad mot här.
Men så är det, och har alltid varit. SÅ mkt dyrare med mat här.

Elisabeth, viker morgondagens åt löner här. MEN jag kan säga att en lärare i Fairfax county har jättebra sk benefits som sjukförsäkring, pensionsförsäkringar etc.
Riktigt bra. Så ja, du har dem via jobbet, den ligger i lönen. Sen kan du öka på den om du vill att din familj ska ligga under din försäkring också.
Men de har riktigt, riktigt bra sk benefits.

Jag tittade på nästan hela kröningen, intressant och lite knäppt. Här gick den ju så tidigt att jag vi sen ändå hade hela dagen kvar.
Du har säkert sett mkt nu i efterhand.


Annika said...

Susjos:
Visst är det häpnadsväckande priser här!!
Det går inte att inte reagera på dem. Helt galet.
Nu vet jag ju att du är i England igen, yaya!!
Kramar!

Annika said...

BP:
Katty Kay känner jag igen, ja.
Jag satt och kollade från 5:20 till 9. Så pampigt och storslaget som det ju SKA vara.
Samtidigt skrattretande också.
Men sååå glad att jag sett det, såg via CNN men varje kanal med självaktning här (bland de stora kanalerna) sände dt.
SÅ kul med kläderna ju. USELT väder fick de, tyvärr.

Annika said...

Monet:
JAPP, sanslösa priser här.
Så du förstår ju att jag inte reagerar så mkt när jag handlar mat i Sverige. Tycker jag får såååå mkt mat där för pengarna.
Gillar ICA Maxi i Sverige, gillar iofs COOP också.
Eftersom jag inte bor i landet tycker jag det är roligt att handla mat där. Hör i USA ser jag det som en av veckans tråkiga punkter. Andra som kommer hut utifrån älskar ju att handla här, ja inte priserna så såklart- Utbudet lockar.
Men jag gillar som sagt att handla i Sverige.
Förstår att det går att få ner priserna ordentligt med hemleverans och att beställa allt online. Det var många som gjorde det under pandemin, men jag gjorde det inte. For själv i svinottan. Förstår absolut att man kan hålla nere kostnaderna för det blir inga spontaninköp.
Som du säger ytterst skönt att slippa SLÄPA matkassar. Men de ska ju plockas ur och stuvas undan, sååå trist, haha.
Ja jag förstår att er Maine Coon är dyr u drift, men fina är de katterna.