Friday, February 17, 2023

Vårtecken




Yay på fredagen!


Jag tror att vi kommer att gå en rekordtidig vår till mötes här i mitt hörn av världen. Körsbärsblomningen sker säkert redan i mitten av mars. Därpå kommer de vackraste träden slag i slag och sen i början av april kan det vackraste redan vara över. Det är vad jag tror i dagsläget i allafall. MEN jag har haft fel om mycket måååånga gånger förr, så jag hoppas att jag har det denna gång också.



Att köldknäppar med frost kommer i mars är inget ovanligt. Sådana knäppar kan kapa en hel körsbärsblomning om det är så.  SÅ SÅ tråkigt de år det skett.
Jag tror själv att jag kommer att missa det finaste i år. När jag kommer tillbaka hit i slutet av mars kommer det vackraste att vara över. MAY I BE WRONG!!!



Klimatförändringarna går alltför fort. Jag fattar inte ens att det finns klimatförnekare. De ser väl vad som händer mitt framför ögonen på oss?


Vi får väl se vad mer som kan tänkas dyka upp de närmaste dagarna och i nästa vecka.

Vi turas om att äta frukost hos varandra. Rättvist är det alltid. Ibland går vi ut på lokal och äter, men det är inte så vanligt ändå. Det är mysigast att vara hemma.  Vi har hållit igång denna frulle i 23 år!!  DET är väl ändå lite kul!


Igår hade min kompis Lotta bakat semlor åt oss. gott alltså! Jag slukade min, såklart. Mums.
Ser fram emot att komma hem till Stockholm och få i mig ett par stycken till eller så, haha.
Vi i gruppen är så tacksamma över att Lotta bakar dessa godingar åt oss varje år.


 



Med detta önskar jag dig en riktigt trevlig och fin helg!!!

16 comments:

Hannas krypin said...

Det här med klimatet är intressant tycker jag. En fundering som jag har är hur man egentligen vet vad som är vad. Vad som är naturliga skiftningar i vädret som vi alltid haft och vad som är påverkan av människan. En sak är dock säker och det är att leva som vi gör är ingen hälsokur för vårt jordklot.

Dr Jo said...

Vilka fina bilder ! Speciellt jag som är så sugen på vår. Men som sagt förstår jag hur det är när säsongerna är fel.

Du kanske får se lite snö om du nu är på väg till Sverige snart. Kommer dröja ett bra tag innan vi ser några blommor. Iaf här utanför Uppsala. Samtidigt så går dagarna fort på ett sätt.

Men va roligt att ha ett gäng som man träffat i 23 år. Det är något som jag har tappat lite. Samtliga vänner som jag har skaffat genom åren bor på olika ställen och jag har flyttat runt själv.
Måste ta tag i det där och skaffa mer vänner som man kan träffa i vardagen. Men det är lite svårare i vuxen ålder att ragga upp nya vänner, det ska helst synkas med familjen.

Och jaa härligt med semlor! Ska nog unna mig det idag!
Hoppas du har en superhärlig helg!

Kramar Johanna



Yvonne said...

Jag har aldrig tänkt så mycket på klimatet som nu, tycker faktiskt det är riktigt läskigt vilken utveckling på vädret vi har. Verkar ju vara upp och nervända världen vad gäller temperaturer, blommor och buskar blommar alldeles för tidigt mot förr osv.

Vackert med allt som blommar, men, men lite skrämmande också.

Wow, så fina bilder från dina morgonpromenader.

Kul med frukosttraditionen och semlorna ser ju väldigt mumsiga ut.

Läste just recensionerna på semlor i SvD, där Robert Delselius bageri på söder fick full pott för en semla med karamelliserad smak. Kanske ska pröva en sådan också, jag är iofs mer intresserad av wraps, tycker det blir för mycket bulle med en vanlig semla.

Skickar en stor kram och önskar er en trevlig helg. Fredag igen, vart tar dagarna vägen?

Annika said...

Hanna;
Nej, det är vårt leverne som förstört det.
Det ska bli mkt intressant att jämföra nästa vinter med denna. Om jag jämför fjolårets var det en vargavinter och då var den ändå inte speciellt bra.
Ack ja ...

Annika said...

Dr Jo:
Våren är underbar, men inte då den kommer för tidigt och inte när man vet att bakslag kommer, för det gör det ju.
Frost i mars kan förstöra SÅ mkt.

Tack för att du gillar bilderna.

Snö när jag komma hem? Nej det kan kvitta då faktisk. För sent på ngt sätt även om jag vet att snöstormar i mars verkligen inte är ovanliga. I fjol fick jag det perfekta vädret!!! I mars. Helt underbart var det.
Barmark, blåspippor, sol och det underbara marsljuset.

Det är jättespeciellt med att vi setts så här i 23 år.
DET är det.
Mkt tacksam. Alla är vi ju invandade hit, alla locals numera.
Jag vet, jag har ju träffat dessa tjejer i vuxen ålder. MEN vi har haft den gemensamma nämnaren, Sverige. OCH vi bor nära varandra här.
Annars är det ju faktiskt mest via sina barn man får kompisar i vuxen ålder, eller via sitt jobb. Men det verkar svårare.
DET är svårt att få vänner som vuxen, utan tvekan.

JA ät en semla eller TRE!!
:-D
Kram och trevlig helg!!!

Annika said...

Yvonne:
SAMMA med mig.
Ju mer man ser desto hemskare blir det. Som den här vintern vi har ... det är faktiskt bara otäckt egentligen. Och detsamma gäller ju för er i Sthlm. Allt bara så fel, så fel, så fel.
Och så kyligt i Spanien, för visst har det varit en väldigt kylslagen vinter där?
Allt så skumt.

Tack för att du gillar mina bilder. På måndag kan jag nog vissa prunkande rabatter med påskliljor.

Så kul med vår frulle.

Ja, Tösses wraps som vi åt i fjol var SÅÅÅÅ goda. du hade ju tipsat om dem och de var suveräna, det tyckte både jag och min syster.
MEn absolut, testa stället på Söder!!!

Fredag igen!! FATTAR noll, det är verkligen ständigt fredag.
HAHA.

STORA kramar till DIG!!!

Äventyret framtiden said...

Mycket vackra vårbilder! Tack för dem Annika!
Här märker vi av våren men inte på samma sätt som hos dig och i Norden, där allt är så oerhört mycket tydligare vad gäller årstiderna.
Vi har vinter här, mycket regn, blåst och "kyliga dagar". Men snart vänder det även här...
23 år med Svennefrulle. Otroligt så tiden rinner iväg och att ni fortsätter med att träffas på det sättet. Jättekul!
Önskar dig en skön och fin helg!

Kramar över havet!

Annika said...

Karin
TACK Karin!!
Det känns mest skumt faktiskt allting vad gäller vädret. När jag skriver det här är det kolsvart ute och det känns nästan tornadoaktigt. MEN ngn sådan tror jag inte på ändå, men ack och oooo vad konstigt det är. 15 grader nu.
Jag vet, 23 år med svennefrullen, inte dåligt det!!

Bästa helgen till DIG!!
Stora stora kramar!!

Susjos said...

Jättefina foton, tusen tack för dem..inte minst på vårtecken i form av krokus och påskliljor, men visst i februari...lite väl tidigt. Älskar dock att ljuset sakta men säkert är på väg tillbaka, det är så ljuvligt!!!
Va trevligt att få äta semlor "over there" sjysst av Lotta att baka!
Ha en finfin helg!
KRAM

Annika said...

Sus:
TACK!!
Ja, vårtecken verkligen. Lite tidigt, men så är det detta nådens år.
Ljuset är jättefint nu.
JAAA, vi har tur som gar en Lotta.
Trevlig helg till dig!!!
Kramar i mellovimlet!

Mamma C said...

Fina vårtecken som du fotat.
Visst är det lite kusligt med våra årstider som beter sig konstigare och konstigare.
Ha en bra helg.
Kram Carin

Elisabeth said...

Även om det är onormalt varmt hos dig kan jag inte låta bli att tycka att det är fint med vårblommorna, speciellt krokusarna. Här har jag sett snödroppar, men inget annat än. Hoppas på att snart få syn på lite vintergäck.

Så gott med semla! Jag åt en igår, för att fira in sportlovet.

Channal said...

Hej Annika! Vilka smarriga semlor, mums! Åh krokus så fint... ni brukar alltid inga en månad före oss. Längtar efter våren. Så glad när solen skiner. Önskar dig en skön söndag. KRAMAR Anna

Annika said...

Carin:
TACK!!
Ja jag tycker nästan det är enbart kusligt hur klimatet ändrats. Hur ska det sluta?

Ha en fin tisdag.
kramar!

Annika said...

Elisabeth;
Det är som alltid, man får se till det vackra och nog inse att klimatet för alltid fått sig en knäck.
Ta vara på det som är vackert.
Idag såg jag blommande prunus. De tidgigaste. SÅÅÅÅ tidigt.
Semla och sportlov. Världsbäst!!!
YAY!

Annika said...

Anna:
Tack!
Ja så sant, vi brukar ligga 3-4 veckor före er. I år blir det en rekordtidig vår. Gillar det inte, klimatets ändring skrämmer mig mkt.
Vi har inte haft en enda snödag denna vinter. DET är så sällsynt konstigt.
Kramar och ha en fin tisdag!!