Tuesday, February 28, 2023

Such an odd, odd place ...




Hello Tuesday!!


Last day of winter today, how about that?
Tomorrow, it’s officially spring!
Or, that is the way I see it.
Some people here claim that spring starts on March, 20. At Spring equinox, or “The first Day of Spring”, as they say here.
But no, I say that spring starts tomorrow. March is indeed a spring month.


But sure, even here we can get big blasts of winter weather in March.
Big, big snow storms are known to arrive in March. But, regardless of that, it is spring.
The light signals spring!
Nature is ready for spring!


This has been The Winter That Never Was. The weirdest winter I can remember. We have a record early spring this year.


Saturday was cold AND snowy!
No snow stuck to the ground, but it snowed for a good while.


 

The star magnolias are blooming right now.



The early prunus are in bloom.
These prunus are the earliest of our blooming trees. Peter and I went to Congressional Cemetery in DC on Sunday morning.
Now, this is an interesting—and ODD—cemetery.
A lot of dignitaries are buried there, congressmen and women, senators, mayors and journalists among others.


At this cemetery people can let their dogs run free …
The dog owners have to buy an annual membership in order to walk their pups there. It is both a dog park and a cemetery ...
SO strange. SO very strange. SO odd!
The dog owners are also volunteers at said cemetery. Meaning they have to help with everything from cleaning the grounds to archiving documents. Interesting.
The whole place is random as can be. One of the strangest cemeteries I have been to … It is like a mix between “a regular cemetery”, a dog park and the big cemeteries I visited in New Orleans 2919.
It felt … random … to say the least. So random.


It was cold as we were walking around the tombstones.
But the early prunus trees and daffodils were in bloom there, so lovely. 


Enough talking, I’ll show you pics!

Southern magnolia trees dots this cemetery.  I can only imagine how lovely it most be to see them in bloom.

So there you have it, Congressional Cemetery in Washington DC, what a place ...

Have a very good Tuesday.

28 comments:

Eva I Dalarna said...

Ja what a place! SĂ¥ annorlunda mot en vanlig kyrkogĂ¥rd, men ändĂ¥ detsamma: viloplats för de som gĂ¥tt före. Intressant ställe, där hade jag velat promenera!
Och Annika, jag tycker som du; vĂ¥ren börjar första mars! Fastän snön ännu ligger kvar här och det finns inga knoppar pĂ¥ träden än, sĂ¥ är det vĂ¥r. I morgon alltsĂ¥, idag är det vinter. Men jag kände igĂ¥r att solen börjat värma igen, det är fint.
Ha en bra tisdag, jag ska baka semlor!

Ă„ventyret framtiden said...

Ja, minsann, vilken plats! Verkligen udda men fin pĂ¥ sitt sätt. Ă„ven du visar magnolia idag, sĂ¥ ocksĂ¥ jag :) .
Enligt almanackan sĂ¥ är vĂ¥rens första dag 1 mars. VĂ¥rdagjämningen är nĂ¥got helt annat :). Hela mars är en vĂ¥rmĂ¥nad.
SĂ¥ vackra vĂ¥rliga färger du fick till där bland alla stenar och monument.
KyrkogĂ¥rden som sĂ¥dan är en skĂ¥deplats, ett äventyr, lite smĂ¥makaber ...:)

Ha en fin tisdag!
Kramar över att hav med gul varning idag!

Anonymous said...

Vilken fantastisk plats! Hur har jag kunnat missa den under alla de Ă¥r jag bott här? Cemetaries är alltid intressanta att besöka. Det här var verkligen annorlunda - och sĂ¥ att ha hundar springa omkring.
De sista fotona är helt överväldigande. SĂ¥Ă¥Ă¥ vackert! Kan tänka mej om ett par veckor - ännu vackrare.
Tack, Annika, önskar jag vore yngre och kunde ta mig en promenad där.
Ruth i Virginia

Yvonne said...

Men vilket ställe, liiite läskigt samtidigt men säkert intressant att gĂ¥ runt där med sällskap. Hund som springer lös pĂ¥ en kyrkogĂ¥rd, ja det har jag dĂ¥ aldrig vare sig hört eller sett. Hunden kanske har nĂ¥gon husse/matte som ligger där som han/hon vill hälsa pĂ¥.

Det stället skulle lätt platsa i en skräckfilm med mörker, regn och rusk.

IgĂ¥r var vi inne i stan och dĂ¥ kändes det verkligen som en vĂ¥rdag, solen lyste frĂ¥n en klarblĂ¥ himmel, vi svettades i vĂ¥ra vinterjackor och sĂ¥ lite takdropp pĂ¥ det. Träffade en väninna där och vi hade en lĂ¥nglunch, sen lite shopping pĂ¥ IKEA City som öppnat i Gallerian, därifrĂ¥n en promenad upp till Karlavägen och Tösses för Ă¥rets sista semlewrap och avslutade med en promenad till Teknis för bussen hem. Trötta fötter sĂ¥ det var skönt att sitta i bussen i 35-40 min vill jag lova.

Vi sĂ¥g snödroppar pĂ¥ Ă–stermalm som var pyttesmĂ¥ och behöver nog nĂ¥gra veckor till att växa till sig pĂ¥.

SĂ¥ vackra bilder och de där blommande träden, wow!

Ha en fin tisdag säger jag och skickar en stor kram

Cari said...

KyrkogĂ¥rdar/begravningsplatser är verkligen intressanta platser. SĂ¥ mycket historia.

Vi är kanske konstiga men rätt ofta gĂ¥r vi och tittar om vi kommer förbi en begravningsplats. Läser vad de arbetade med, vad hette de, hur gamla var de. Och sen de sorgliga gravarna med barn.

I Paris är PĂªre Lachaise en fantastisk begravningsplats. Med förfallna gravar men ocksĂ¥ mĂ¥nga kända gravar.

SĂ¥ vackert hos dig med de knoppande/blommande träden. Mars är vĂ¥rvinter, eller har i alla fall varit förr dĂ¥ vi hade vinter, och jag njuter av solen.

Humlan said...

Vilket annorlunda ställe och verkligen ett ställe att vandra runt pĂ¥ och se alla olika stenar och minnesmärken, frĂ¥n olika tider, olika traditioner och smaker.

Visst är mars vĂ¥rmĂ¥naden, i norr är (var) det vĂ¥rvinter, men för mig är det en vĂ¥rmĂ¥nad trots bakslag och senare aprilväder.

Ha en bra tisdag!
Kramar!

Anonymous said...

Här i en annan del av världen, Ă–sterbotten, brukar jag tycka att den femte Ă¥rstiden, vĂ¥rvinter, börjar den 1 mars. Det är min favorit Ă¥rstid, iallafall om det är isvinter, sĂ¥ att man kan promenera och skida pĂ¥ isen. När ljuset Ă¥tervänder och det blir ljusare och ljusare dag för dag, takdropp, kalla nätter men en sol som värmer dagtid. Annah

Annika said...

Eva:
Eller hur?
SĂ¥ udda, och sĂ¥ annorlunda. Men en viloplats likafullt. Det stĂ¥r pĂ¥ hemsidan att det är America's hippest cemetery ...
Och ja, den är iallafall inte trĂ¥kig.
Visst börjar vĂ¥ren imorgon även om isvindar och snöstormar kan drabba oss, abolut gör den det. Det är ljuset som gör det, vĂ¥ren i luften. OCH i slutet av mĂ¥naden är det ju full vĂ¥r.
GOTT GOTT med semlor! MUUUUUMS!!! Lyckost.
Ha en riktigt fin tisdag!!

Annika said...

Karin;
En mkt annorlunda plats, mĂ¥ste tillbaka hit. Strosa mer bland stenarna. Gillar ju kyrkogĂ¥rdar.
Du och jag och magnolior alltsĂ¥. DE är sĂ¥ fina. OCH snart, snart kommer praktmagnolian i all sin glans.
Men det missar jag nog.
YES Karin!! VISST är det SĂ…, mars är en vĂ¥rmĂ¥nad. Glad vi är överens. Här envisas alla alltid med att jämningarna alltid signalerar ny Ă¥rstid, men nä ... VĂ¥ren börjar i 1 mars, sommaren 1 juni, hösten 1 sep och vintern 1 dec. Basta :-D
TACK, ja de är ju de tidiga prunusarna som gör det, de är sĂ¥ maffiga och vackra. Visst är det en lite makar plats. SĂ…Ă…Ă… udda.
Gul varning Karin ... OJ oj ... HĂ…LL i er nu.
KRAMAR frĂ¥n mig!!

Annika said...

Bästa Ruth!!

Du skulle gilla att vandra runt där. Jag säger detsamma, efter snart 30 Ă¥r här är det här första gĂ¥ngen jag satte min fot där.
Det lär vara den mest besökta kyrkogĂ¥rden efter Arlington. OCH sĂ¥ udda och sĂ¥ speciell.
Jag mĂ¥ste tillbaka för att läsa mer pĂ¥ gravstenarna, de har guidade turer och det vore nog intressant att gĂ¥ pĂ¥ en sĂ¥dan. OCH vad säger du om Cokie Roberts grav? Trodde knappt det var sant att hon har en sĂ¥ oansenlig sten, men det har hon. Och inte förvĂ¥nad över Marion Barry vräkte pĂ¥ med sin.
Tyvärr är kyrkogĂ¥rden lite för kuperad för en rullstol, tror jag. INTE för att du nyttjar sĂ¥dan, men just här skulle det kanske komma till pass. De har heller inga bussar som pĂ¥ Arlington.

Jag är jätteglad över att jag kunde "ta med" pĂ¥ detta sätt till en kyrkogĂ¥rd som varken du eller jag tidigare varit pĂ¥.
En DC-pärla som jag inte fattar att jag inte varit pĂ¥ förrän nu. Udda är den, väldigt random men SĂ…Ă…Ă…Ă… speciell.

Stor kram till dig denna mulna morgon.

Annika said...

Yvonne:
DET var intressant, och det var sĂ¥ konstigt med alla lösa hundar som lekte mellan gravarna. OCH Hur udda den är. PĂ… alla sätt.
Ja, tänk att gena över denna plats en natt i dimma ... GULP!!
Som tagen ur en spökhistoria.
Just att det är en hundpark är sĂ¥ udda, SĂ… udda. Ă„garna stod och snackade och hade kul medan deras hundar sprang omkring. SĂ¥g absolut inget hundbajs etc sĂ¥ jag gissar att det är stenhĂ¥rda regler där.
Alla hundar var sĂ¥ väluppfostrade ocksĂ¥, och jag antar att det mĂ¥ste de vara. Men sĂ¥Ă¥Ă¥Ă¥ udda med en kyrkogĂ¥rd som samtidigt är en hundpark, pĂ¥ de flesta kyrkogĂ¥rdar fĂ¥r man ju inte ens ta in sina hundar ...

Vilken supermysig dag du fick i stan, Yvonne.
LĂ¥ter som en toppendag. jag gillar IKEA i Gallerian, perfekt plats att plocka upp smĂ¥grejer pĂ¥.
OCh Tösses och semmelwraps ... UNDERBART!!!
MUMS!!
FörstĂ¥r att det var skönt att komma till bussen sen och vila fötterna.

Tack Yvonne, skickar en bamsekram tillbaka!!!

Annika said...

Cari:
HĂ¥ller med, gillar verkligen att strosa runt pĂ¥ dem.
Just att läsa pĂ¥ stenarna, fundera över den som vilar där. Jag hĂ¥ller med dig, Cari.
Historia är det verkligen och ofta vilar stor frid över platsen. Här var det lite annorlunda med hundarna, haha.
Ja, sĂ¥dana här kyrkogĂ¥rdar som har förfallna gravar Ă„R fascinerande. Just blandingen.
Jag har ju varit pĂ¥ de stora i New Orleans där alla vilar ovan jord i kryptor. Otroligt.
Skulle gärna vandra runt pĂ¥ den i Paris.

Du har rätt, mars är vĂ¥rvinter .. .eller var det förr som du säger ... när vi hade riktiga vintrar. Nu är det vĂ¥r, fullt ut.

Ha en riktigt fin dag!!

Annika said...

Humlan;
SĂ… annorlunda och fascinerande ...
Jag gick väl omkring där och gapade, haha.
Trots ev bakslag och snödrabbningar är mars absolut en vĂ¥rmĂ¥nad.
Ha en jättefin dag.
Kramar!

Annika said...

Annah:
Den femte Ă¥rstiden ja. Det känner jag till.
Var I Närpes nästan alla sportlov som barn, dagsmeja och takdropp och iskalla nätter.
VĂ¥r ändock eller vĂ¥rvinter.
Nice.

bettan said...

Ja, det var verkligen en udda och märklig kyrkogĂ¥rd. Mycket att undersöka och förundras över. Märkligt med dessa hundar som vistas där lössläppta.
Min Mor sa alltid mycket bestämt, "hundar har ingenting att göra pĂ¥ kyrkogĂ¥rdar, det mĂ¥ste respekteras."

Tänk att det var första gĂ¥ngen du besökte kyrkogĂ¥rden. Känner igen det själv, vissa saker blir bara inte av även om man har det runt knuten.

SĂ¥ vackra vĂ¥rbilder. Nu börjar det gĂ¥ fort med vĂ¥rens ankomst.

KRAMAR!!

Mamma C said...

Det var verkligen en udda kyrkogĂ¥rd, men mycket intressant med.
Kram Carin

Keith said...

Congressional Cemetery is an interesting place! Don't know if I have ever seen pictures of it. Quite a display for Matthew Brady. I like the subdued headstone for Cokie Roberts. Is something that pets are buried there, too!

BP said...

Weird, odd, eerie. Har aldrig hört talas om den kyrkogĂ¥rden. SĂ¥ intressant och aningen motbjudande om jag fĂ¥r säga sĂ¥. Det enda som jag ser framför mig är hundar som lyfter benet vid de olika gravstenarna. Number 2 vill jag inte ens tänka pĂ¥. Usch!

PS. PĂ¥skliljorna är ungefär tvĂ¥ mĂ¥nader tidigare ute jämfört med här. DS.

Brysselkakan said...

Ha! Det var verkligen en märklig kyrkogĂ¥rd! Och lite rolig ocksĂ¥!
Här fick södra delarna av SkĂ¥ne och delar av Ă–land och Gotland samt delar av Halland aldrig metrologisk vinter utan gick frĂ¥n höst till vĂ¥r direkt i Ă¥r.
Ur led är Ă¥rstiderna milt sagt.

Elisabeth said...

Som du och flera andra redan har sagt; vĂ¥ren börjar 1 mars och inget annat. Sverige har rätt och andra länder, sĂ¥som USA och Tyskland, har fel när de kallar vĂ¥rdagjämningen för första vĂ¥rdagen. ;-)

Jag tycker - som du sĂ¥klart förstĂ¥r ;-D - att det är underbart med mars imorgon! PĂ¥ jobbet har jag en bordskalender (med mina egna foton, beställd frĂ¥n en sida där man även kan göra fotoböcker mm) och det ska bli sĂ¥ roligt att byta till marsbilden pĂ¥ den imorgon. För även om det med stor sannolikhet bĂ¥de kommer vara kallt och komma snö är det ändĂ¥ vĂ¥r!

När är det du kommer till Sverige? För visst skulle du Ă¥ka nu i mars?

Susjos said...

Wow, vilken annorlunda kyrkogĂ¥rd! Ljuvliga rosa bilder där det blommar! Och jag Ă„LSKAR bassett hounds!!!! Vi hade nämligen en sĂ¥n när jag växte upp, fina otroligt snälla Josefin, hon blev 13 Ă¥r gammal.

Ja, nog vill man att vĂ¥ren börjar den 1 mars...men än är det nog lite vinter kvar, eller vĂ¥rvinter kanske man kan kalla det? Jag ska snart upp till Järvsö och Ă¥ka lite skidor, sen fĂ¥r det gärna vara vĂ¥r när jag kommer ner till Stockholm igen!
Ha det fint!
KRAM

Annika said...

Bettan:
En helt klart udda kyrkogĂ¥rd.
Jag gick mest omkring och sa hur underlig jag tycker den är :-D Men fascinerande ocksĂ¥. JUST för att den är som den är.
Hundarna ja, det var verkligen OTIPPAT!!
Jag kan hĂ¥lla med din mor faktiskt. Men här är hundägarna även volontärarbetare. Det fanns ingen hundskit, det kan jag lova. Den plockas upp ögonaböj. Men ändĂ¥, sĂ¥Ă¥Ă¥Ă¥Ă¥Ă¥Ă¥ skumt att ha hundar springande bland gravarna ...
JA, allra första gĂ¥ngen. OTROLIGT va!!!
Men jag har ju hört talas om den länge och tänkt att vi borde gĂ¥ dit, i söndags blev det av.
TACK, ja blomningen där bland de tidiga träden var FANTASTISK!!!

Kramar

Annika said...

Carin;
MYCKET udda, och även intressant. HĂ¥ller helt med.
Kramar!

Annika said...

Keith;
What a place, huh?
Cokie's stone is something else.
And all the dogs, sooo random.
And pets, too ... strange, strange strange ...

Annika said...

BP:
Visst är den!!
Intressant och kuslig. OCH sĂ¥ UDDA.
Det är en av de mer kända platserna i DC, men ändĂ¥ var det först i söndags jag kom dit.
De är noga, noga med hundskiten. SĂ¥g inget sĂ¥nt alls. Hundägarna är volontärer där ocksĂ¥ sĂ¥ den är snygg och ren. Men ändĂ¥, sĂ¥Ă¥Ă¥Ă¥Ă¥Ă¥ konstig.

PĂ¥skliljorna är nog ca tre veckor för tidiga här.

Annika said...

Brysselkakan;
Mkt intressant, den kallas för America's hippest cemetery. HAHA.
MĂ¥ste tillbaka känner jag, mĂ¥ste gĂ¥ runt där mer bland stenarna och läsa.
Södra Sverige, precis som här med andra ord.
Vilken konstig vinter. Gillar inte.

Annika said...

Elisabeth;
SĂ… är det, NU är det vĂ¥r.
NU idag. Fattar inte varför mĂ¥nga envisas med att säga att det är runt den 20-en gĂ¥ng i kvartalet- dĂ¥ en ny Ă¥rstid börjar.
Men vi vet rätt, idag är det vĂ¥r.
FörstĂ¥r att du gläder dig stort!! Bakslag blir det onekligen, men det hör till.
Ja, jag har ocksĂ¥ en egengjord kalender, en väggkalender. Ska vända bland nu. Kul att du ocksĂ¥ gör dina egna.
Du har rätt, min resa närmar sig.

Annika said...

Susjos:
DET är en kyrkogĂ¥rd som är ngt udda, haha.
MEN intressant.
Ja visst är träden vackra där!

Ă…h ja, bassets , de är söta. OCH den här bara lufsade förbi som om han var ute och flanerade. Alla hundar var himla väluppfostrade, och det mĂ¥ste de ju vara annars gĂ¥r det inte.
Vad mysigt att ni hade en sĂ¥dan hund dĂ¥ du växte upp.
Skulle du vilja ha en sĂ¥dan nu?

Mars ja, den kan vara mkt vintrig. OCH sen det där med vĂ¥rvintern, den tror jag du fĂ¥r känna pĂ¥ i Järvsö. Det perfekta vintervädret med lite värmande sol.
Mysigt.

KRAMAR!!