Tuesday, February 14, 2023

Happy Valentine's!




Happy Valentine’s Day!


Do you observe this day?
Do you celebrate at home?
Do you buy a little gift for your beau?
Do you perhaps go out to dinner?
Do you celebrate with friends?
Or, do you simply not give a damn?



 

                                                                  

Valentine’s on a Tuesday is not that fun.
I mean, Tuesday is pretty much the most boring day of the week. Kinda. Monday might be the number one on the boring scale, but Tuesday comes in as a close second. At least I think so, I realize that you may not agree with me on this one and that is perfectly fine 😉



When I grew up Valentine’s Day, or All Hearts Day (as we call it in Sweden), was not big at all. It was an obscure little day that hardly got any attention.
I know that V-day is so much bigger nowadays than it used to be back in Sweden.



When I came to the US, I realized how big Valentine’s is here.
And not only amongst couples, amongst friends and kids as well.
Yes, the stores are brimming over with Valentine’s stuff, cards, flowers, ballons, chocolate, candy and so much more.



Do one have to buy in to all that? But of course not, you can celebrate Valentine any way you want to. Make it as little, or as big, as you prefer.
You don’t have to buy gifts. You do not have to go out to a restaurant to eat. In fact, try to avoid going out to dinner on Valentine’s at all costs. The fixed price menus at the restaurants are overpriced and mediocre on a day like today. Make something good at home instead.



Peter and I are of course not going out to dinner tonight. We are staying home. We will not really be celebrating either. We’ll save that for Friday night. And with that I mean that we’ll eat something extra yummy then and maybe we’ll give each other a box of Godiva chocolate, our big favorite amongst chocolate brands.



However, do celebrate a little bit.
Try to celebrate and observe everything that you can.
Because, why not? Life is short. Embrace days like these. No, do not excuse it for being a commercial holiday, just do what you want. You do not have to feed greedy merchants at ALL. You do you and you do whatever you see fit for a day like Valentine’s. BUT do celebrate at bit, eat something special that you like, watch your guilty-plesuare shows on TV but without the guilt, call someone, write a text message to a friend, send an email to someone you have not heard from in a long time. Be extra nice to yourself.



And today I want to send love and appreciation to you!
Thanks for reading my blog and for commenting here. It means the world to me.



THIS is for you, dearest Life in the Suburb reader!


Happy Valentine's Day to YOU!!! Pic fromPoster My Wall.


Have a very warm and special Valentine’s Day!!

21 comments:

Cari said...

Tack för trevligt inlägg.

Sen 1983 (40 år) firar min man och jag. Den dagen blev vi ett par.

Som sagt inte mycket firande av Alla hjärtans dag då. Sån skillnad mot nu.

Under årens lopp har vi firat på restaurang, på resa eller hemma. Håller med dig om att det bara är dyrt gå ut och äta idag. Så idag firar vi med att laga egen middag (ostron, torskrygg, löjrom mm).

Dr Jo said...

Happy Valentines day!!

Joo jag håller med om att det absolut uppmärksammas mer, men det gör ju alla helgdagar där man kan konsumera något. Alltså överlag så uppmanas man till konsumtion när det är högtider nu.

Själva köpandet av saker kan jag vara utan. Men vardagsrommantiken är absolut värd att fira. Men ibland kan jag tycka det är svårt att vara romantisk mot en kille. Blommor och choklad känns så feminint, dock så tror jag dock att min man skulle bli glad för chokladen.

Men det är ju fint att man kan göra det som en gest till vänner och familj ect. Uppskattning överlag.

Så tusen tack för din blogg! Den ger verkligen en härlig start på jobbdagen. :)

Kramar och glad alla hjärtansdag tillbaka från Johanna!

Mamma C said...

Vi kommer att äta lite gott och skåla i bubbel här hemma.
Ha en fin Alla hjärtans dag.
Kram Carin

Yvonne said...

Vi firar här i Skåne med våra barnbarn, dotter och svärson ikväll. Barnen fick små presenter imorse och ikväll blir det jättegod Thaimat från Bua Thai i Limhamn, såååå gott! Sen är det judoträningar för alla 3 barnen. Gelehjärtan med socker på står också på önskelistan. Min man har åkt med dotterns bil och ska ge den både in- och utvändig tvätt (verkligen behov av det, ha ha ha).

Ha en fin Valentine´s day säger jag och skickar en stor kram

Annika said...

Cari:
Tack själv!!

Ja vad härligt att ni firat det, GILLAR!!

Vad jag minns från när jag bodde i Sverige var att man knappt firade ALLS. Det kom nog mkt sen då jag redan flyttat hit.
Ni gör det helt rätt med att fira hemma. MYSIGT!!

Annika said...

Dr Jo:
Detsamma önskar jag!
SÅ sant, och nästan alla helgdagar handlar ju om ngt som konsumeras. Eller så skapar vi det, för att göra det festligt.
Så be it, det är värt att fira allt som firas kan!
Min käre make är galen i choklad, så en god kartong med Godiva går alltid hem.
Men blommor till honom köper jag inte.
Uppskattning en dag som denna är fint!!!

TACK för fina ord till mig denna morgon, sporrande. TACK själv säger jag också till dig!

Kramar!!

Annika said...

Carin;
Låter toppen!!
Ha en finfin Alla Hjärtans Dag!!

Annika said...

Yvonne:
ÅÅÅ den perfekta Alla Hjärtans för er idag!!
MED barnbarn med god mat inplanerad + gelehjärtan och annat mys.
NJUTER gör ni av tillvaron och det är UNDERBART!!
Ha det riktigt fint i Skåne.
VARMA kramar!!!

Äventyret framtiden said...

Du känner mig vid det här laget Annika :).
Allt vad kommersiellt firande är är inte viktigt alls för mig men alla hjärtans dag som så kan jag ha alla dagar om jag så vill.
Vi firar vår bröllopsdag alla månader, vår alla hjärtans personliga dag, den tionde varje månad, det räcker gott och väl. Idag minns jag vänner, sänder hälsningar lite extra etc.
Vi har också fått hälsningar och det är givetvis fint, jag gillar det. Men desto större blir inte den här dagen för min del, för vår del och de flesta av våra vänners del. Vi är vänner och firar det när vi träffas oberoende av vilken dag det är. Men visst är det fint med Valentine-dagen för dem som gillar att fira den.

Alla hjärtanskram över havet.

Humlan said...

En Stor Hjärtekram från mig!

Keith said...

But, I thought you like Tuesdays and Mondays ;-) Everything is pricey for this "holiday." It's good that you and Peter aren't going out tonight and will have something notable on Friday.

Annika said...

Karin;
Jag känner dig, absolut :-)
Men vad fint ni firar och mkt. SÅÅÅÅ härligt, gillar det!!
Gillar verkligen hur uppmärksamma ni är på det.
Bara fint.
Visst är det trevligt med hälsningar,
Stora kramar till doig på Alla Hjärtans Dag!

Annika said...

Humlan;
Stor kram tillbaka!

Annika said...

Keith;
Best of the entire damn week, hahaha!! You know it.
Mediocre food at restaurants on a day like today. No thanks!!
Happy Valentine to you Keith!!

BP said...

Har alltid hävdat att tisdagar inte har något som helst existensberättigande. Och det vidhåller jag trots att det är Alla Hjärtans Dag.
Måste säga att jag hellre uppmärksammar Valentine's Day än Black Friday eller Cyber Monday. Men jag har aldrig firat Alla Hjärtans Dag. Okej, idag fikade jag med grannen, men det hade vi gjort även utan Valentine's Day.

Brysselkakan said...

Nu är min man och jag rätt dåliga på att fira men idag fick jag rosor, rosa för de röda var visst slut! Och jag hade köpt gott till kvällsfikat.
Men kanske inte så mycket för att det är Alla hjärtans dag utan för att det idag är 37 år sedan vi träffades! Råkade vara på Alla hjärtans dag men då, 1986, var det ju ingen som firades i Sverige utan bara en fredag på Sportlovet!

Susjos said...

Visst är det mysigt med Alla hjärtans dag, och firandet har ju blivit större med åren även här i Sverige, visst är det ett jippo, fast ett trevligt sådant. Men vi är dåliga på att fira V-day här hemma, möjligen ibland en hjärtformad godislåda med gelehjärtan och en bukett blommor, men idag blev det ingenting, och det beror på att vi ska ut på en liten roadtrip i morgon, så vi är mer fokuserad på den tror jag, då ska vi mysa!
Ha en mysig Alla hjärtans dag!
KRAM

Anonymous said...

Det var kul, när ungarna var små och satt och
klippte och färgade röda hjärtan på vanligt papper.
Alla i deras skolklasser skulle få ett kort från
alla. Varken Don, min make, eller jag var särskilt intresserade av V-dagen och firade inte. Men kärlek
behövs varje dag, både att GE och FÅ.
Önskar dej och Peter en jättegosig, gullig, varm
och öm fredags-Valentinesdag. Kom just ihåg den
fina gamla "La vie en rose.." (Piaff)
Kram fr Ruth i Virginia

Annika said...

BO:
Så sant, håller med, hahaha!! DET har de ICKE!!!!
YES, jag med. Bojkottar BF för det mesta. Alltså om jag ser ngt kan jag väl köpa, men jag ger mig inte ur i handeln den dagen.
Cyber Monday, kan vara bra om man vet exakt vad som finns. Men tjaa ... absolut hellre Vdagen. DOCK inte en tisdag, hehe.

Annika said...

Brysselkakan;
Jag såg det på insta, såååå fina!!
Rosa rosor är finare än röda, det tycker jag.
Tänk att ni träffades den 14 feb, gulligt. Men som du säger, då firades man verkligen inte dagen i Sverige.

Annika said...

Ruth:
Jamen ja, snacka om att det var PYSSEL när K gick i skolan. Alla i klassen skulle ha kort + kanske lite godis. Det var ett projekt, men riktigt gulligt. Gjorde det gärna.
så är det, Ruth. Kärlek och uppskattning varje dag. Du och Don verkade ha ett sällsynt fint äktenskap!
La vie en Rose ... finaste fina!!
Kramar till dig, fina Ruth!!