Friday, January 06, 2023

En tillbakablick på 2022 första halvår




Godmorgon denna första fredag år 2023!


Jag brukar ju alltid knåpa ihop en årskrönika i början av januari.
Jo, det ska väl göra över 2022 också även om fjolåret inte hörde till det bästa varken för världen eller för mig på det privata planet. Faktum är att det var ett ganska risigt år. Men, vi ska iallafall ta en titt på det.  Idag ska jag berätta lite om årets första sex månader och sedan återkommer jag med andra delen i nästa vecka.


Häng med på ett år som kanske inte var det allra mest roliga, eller spännande … Det var ett ganska tråkigt och jobbigt år …


All right, let’s go!

Första halvåret …



Januari



På vintern tycker jag det är väldigt lätt att skapa mys och trevnad.  Det blev fina stunder om helgkvällarna i mitt kök.


Februari



Jag dokumenterade The Polar Plunge vid Lake Anne i Reston.  Här hoppar min förre granne, Brad, ner i det iskalla vattnet.

Den 24 februari hände det som vi väl inte trodde skulle hända, kriget i Ukraina bröt ut.  En chock för världen.  Och så här ett år senare får vi nog inse att den där ryssen han ger sig inte.  Det hela är sorgligt och skrämmande på så många plan.  Hur folket i Ukraina har det går det inte ens att föreställa sig.  HUR länge till ska detta krig fortsätta??


Mars




Tillbaka till morgonrundor och vardagsrutiner.  Inte så dumt det heller.



April




OCH när decker står redo att användas i april är det nästan sommar.  Det är så härligt då vi fixat det.  Det blir som ett extrarum under den varma årstiden.



Maj




Många goda middagar på decket blev det.




Juni




OCH vi vandrade återigen vid Potomac, denna gång i Great Falls, Maryland.



Med detta önskar jag dig en riktigt fin och bra helg!

16 comments:

Anonymous said...

Ska knåpa ihop mitt halvårskoll! Fint att du fick tid att umgås med din far. Jag köpte dessa böcker till mina föräldrar med det blev inte mycket skrivet i dem. Så värdefullt att ni fick det. Så många vackra isbilder… Stockholm och fruset vatten🤩

Önskar dig ett fin 2023! KRAMAR Anna Channal

Yvonne said...

Tänk så mycket som händer på bara ett halvt år, som man tyvärr alltför sällan tittar på i backspegeln. Jag brukar skriva in större saker som händer i min kalender så jag kan kolla om det är något vi diskuterar om.

Så vackra snöbilder du har tagit, men för min del gör sig snön bäst på bild, ha, ha.

Tänk så tidigt snödropparna visar sig hos dig och sen i april exploderar allt, då det i vår del av världen knappt börjat. Kul att du fick så fina dagar i Stockholm och även fick rå om dina föräldrar och så fint ni kunde fylla i boken om hans liv.

Dammsugare och semlor som extra bonus, räkmackor och blåsippor till det så jag förstår du var glad att du tog de veckorna hemma.

Så mysig er läs- och drinkhörna är, ser verkligen inbjudande ut.

Gillar ert utedeck, och såååå snyggt med rött. Hade ursnygga tjocka, röda dynor på stolarna här, men de blektes så snabbt av den starka solen så de höll inte sin snygghet så länge tyvärr.

Den konserten med allt det folket hade jag aldrig fixat och så hetta på det, hu. Tur det finns vatten att ta till sådana gånger

Många tack för att vi fått kika in i din dagbok och njuta av alla fantastiska bilder.

Önskar dig en trevlig helg och skickar en stor kram

Äventyret framtiden said...

På det hela taget har du lyckats så bra med att ta fram allt det positiva trots mycket oro som fanns och finns i världen. Den där Putin ska vi sända till solen tycker jag. Där är det gott och varmt för den typen av skitstövlar.

Fina foton, jättefina!

Och så glad jag är för din skull att du reste till Sverige i mars och fick en riktigt fin pappa-tid. Så fint och så rörande. <3

Ha en finfin helg!
Varma kramar!

Annika said...

Anna:
ja gör det, det tar lite tid med de här inläggen, men de är roliga att göra. Det är bra att dela upp dem, iaf för mig som har så svårt att välja bilder, haha.
JAA, mars var nog den bästa av alla månader i fjol. Just att vi satt i timmar o fyllde i boken. Alla samtal. OM jag inte propsat på det hade boken aldrig fyllts i. SÅ glad att den nu ÄR ifylld.
TACK Anna, detsamma till dig ÖNSKAR JAG!!!
Kramar!!!

Annika said...

Yvonne.
Så är det, det är roligt att knåpa ihop sådana här inlägg, och man blir påmind om mkt.
Det första halvåret var nog helt OK. Det var hösten som var så svart för mig.
DET är jättebra att ha en kalender att skriva upp saker och ting i. SÅ bra att ha sedan då man vill kolla ngt.

Ja, mars var nog årets bästa månad. Det var så himla mysigt hemma, pappa på såååå gott humör och totalt vital. Kommer för alltid att minnas den månaden med största värme.
OCH ja, det blommar sååååå vackert i april här.

TACK Yvonne, gillar både nya hörnan och däcket. OCH rött. Måste köpa nytt parasoll i sommar. Det på bilen är urblekt nu och nedskitet av fåglar, haha.
Dags för nytt. MEN jag vill ha rött igen-

TACK fina söta Yvonne för dina ord. De värmer.

Ha en riktigt fin helg!!
KRAMAR!!

Annika said...

Karin:
Tack Karin. På det hela taget var ju året ren skit. För världen nästan bara elände.
Mitt första halvår på det privata planet ok. MEN inte det andra.
Den där Putin ja, har inga ord för den satans ...

TACK för att du gillar mina foton, Karin!!!

Och ja, jag är såååå glad, så glad och åter så glad att jag fick marsmånad därhemma. Vilken fin tid det var. Pappa såååå glad hela tiden. OCH jag med.
Fantastiskt.
Så glad också över att vi fick flera veckor i somras även om han då var försämrad.
Jag kommer för alltid att bära med mig alla veckor och månader jag tillbringat med min fldrar. Både i Sthlm och på skären.

Kloka Karin, ha en jättefin helg!!
Kramar!!!

Katrin said...

Hej Annika,
läser dina inlägg med stor behållning. Du har då fått ordets gåva.
Du skriver på ett sätt som få andra gör.
Tack för att du ger mig och andra dina kloka funderingar och välformulerade blogginlägg.
Blir glad över att läsa att du och din pappa stod så nära varandra.
Ha det så fint, Annika

Mamma C said...

Ett händelserikt halvår som du haft.
Så fint att din pappa och du fick tid till att skriva i boken.
Denna värme som var den hade visst alla lite av.
Kram Carin

BP said...

Det var då verkligen inget fel på första halvan av ditt 2022. Ja, bortsett från Karolinas Covid såklart. Så bra att du åkte hit och kunde komplettera din pappas liv. Det är ju ofta att man "inte har tid längre" att fråga föräldrar om saker innan det är för sent, men du hann. Så skönt.
Coldplay känner till och med jag till. Gruppen har ett samarbete med DHL och kör världens bästa sång i en reklamsnutt på BBC. Kolla här om du vill: https://www.youtube.com/watch?v=lqHb69aPbCI
Å Steely Dan såg vi på Stockholm Jazz Festival 2007. Där låg vi precis som ni på en filt med drink och mat på Skeppsholmen...

Brysselkakan said...

Fin återblick. Och så fint att du hann hjälpa din far att skriva ner sitt liv, värdefullt för honom och för er som finns kvar.
Saknar sommaren när jag såg dina bilder!
Här töar det i ett rasande tempo igen. Slask och blask.

Susjos said...

Visst är det trevligt med en återblick av året, jag har gjort ett likadant inlägg idag av mitt första halvår, man blir förvånad när man ser hur mycket man har gjort och varit med om!
Underbara vårbilder du lägger ut, och även fotona från Stockholm!
Kul att läsa om ditt första halvår!
Ha det gott!
Kram

Annika said...

Carin;
SÅ tacksam att vi hann skriva och fylla i hela den boken.
SÅ glad för det.
Underbart.
Kramar!!!

Annika said...

BP:
På det stora hela var det nog helt OK, men visst var det lite svärta också. Dock för det mesta så bra.
Mars är nog fjolårets bästa månad.
Underbart att kunna fylla i boken och vara med pappa.
Tacksam.
ColdPlay är bra, ska absolut kolla snutten!
OCH ja, vad kul att även du njutit av Steely Dan under bar himmel. SÅ bra!!

Annika said...

Brysselkakan;
TACK!!
Ja, jag är sååå glad för mars i fjol. Minns att jag inte var taggad på resan innan jag for, men sen blev det bästa tänkbara. OCH mars i fjol var den bästa månaden på hela 2022.
Sommaren ja, snart är den här igen.
Tiden går ju så in i hvete snabbt!!

Annika said...

Susjos:
DET är såå roligt.
Ska komma och läsa hos dig. Älskar att se andras årskrönikor.
Tack för att du hängde med på mitt första halvår.
Kramar!!

Annika said...

Katrin:
TACK!!!
Men gud så snällt.
Välkommen HIT!!!
OCH välkommen tillbaka!!