Tuesday, January 17, 2023

A weekend in January




Good morning!!


So, how was your weekend?
Good, I hope.


What did I do the previous weekend?
Not much. I made two tasty dinners, sat in the cozy corner, took walks, did some chores that had to be taken care of (as per usual). It was a pretty uneventful weekend. Nothing more, nothing less.


I have also finished my very first book on the Kindle (e-reader) and I think I can get used to reading books on a device like that.
However, I CANNOT download books from Swedish bookstores. Nope.
Yes, the format is right and everything technical is a go, but they won’t accept foreign payments. You can only pay with Swedish cards and you have to have a Swedish address. A Swedish address is the easy part, but it is FULL stop when it comes to the payments. SO annoying.
It is a credit card, take my money and let me download the books, gaaahh!!
Sometimes it feels like the world gets smaller, and things that used to be hard are getting so much easier. But, payments can still be SO tricky regardless that we all pay with the worldwide Visas, Mastercards and what have you … I wonder if things would have been different if they had accepted Apple Pay online? Sometimes they do, but not these bookstores.


Apple Pay is a lifesaver for us Swedes, and tourists, when in Sweden. Some stores are very finicky with American credit cards, some don’t want them at all, at other stores you’ll have to sign off on your purchases. SO weird, and soooo annoying.
BUT, with Apple Pay it is soooo easy, so-so-so easy. And, thanks to the higher powers for THAT at least. I wish these book stores would accept Apple Pay when downloading books from a country outside of Sweden.
Maybe they will one day? Well, I sure  hope so.


SO, I’ll have to continue to buy real boks when in Sweden. For now. There are so many Swedish books I want to read.


Right now I am reading (on my Kindle) a fascinating book called The Snow child by Eowyn Ivey. It is about a a childless couple in the deep woods of Alaska in the 1920’s, the couple is hardworking and lonely. They mourn the fact that they were never able got conceive a child. Then the first snow of the season falls, and they build a little snowman … What follows then is … well … let me say truly fascinating. I love this book.

 

Pic from Amazon



Well, have a good Tuesday y’all!

26 comments:

Yvonne said...

Kanske skönt med en helg då ni bara tog det lugnt och inte hade något inplanerat, ibland behöver man sådana dagar också.

Konstigt att inte du kan betala med Amerikanskt kreditkort till svenska bokaffärer på nätet, vi lever ju faktiskt i år 2023.

Förr iaf hade vi svenskar problem i Norge, de ville inte ha merän norska kort, hoppas verkligen det har ändrat sig där också. Skulle köpa en kräm på apoteket i Oslo till vår dotter, men Apoteket där sa cash eller norskt kort. Nu är det säkert 10 år sedan så jag hoppas det blivit ändring på det.

Apple Pay har jag ännu inte laddat ner, kör med kort så länge. Tänker på ifall man tappar kortet el plånboken så är det ju "grönt ljus" att handla överallt för en tjyv/kortupphittaren utan pinkod, leg mm.

Den där boken finns i Sverige, dock bara på engelska.

Jag håller på med en mycket läsvärd bok just nu "Sista natten i Paris" av Ruth Druart. Väldigt bra bok som är svår att lägga ifrån sig. Handlar om judar som tvingades bort av tyskarna och hur fransmännen försökte hjälpa familjer på flykt.

Ha en fin tisdag säger jag och skickar en stor kram.

Mamma C said...

Skönt med sådana helger med ibland.
Verkligen tråkigt att du inte får handla med ditt kreditkort i svenska bokaffärer. Lite märkligt när allt annat går framåt i en rasande fart vad man kan göra.
Boken du läser nu har jag inte hört talats om.
Ha en fortsatt bra vecka nu.
Kram Carin

Cari said...

Aha så det är betalningen som ställer till det. Trodde det var något format i Kindle. För min man har en Kindle men kan inte ladda ner böcker från Sverige. Inte från biblioteket eller köpa från svenska bokaffärer. Utan bara via Amazon och deras bokaffär. Tyvärr.

Men har du en padda (liknande)? Då kanske du kan köpa till den.

Channal said...

Tack! Min helg har varit bra. Trist att inte Storytel fungerar i USA. Ett betalkort borde fungera över hela världen. Jag brukar lyssna på böcker när jag sitter i bilen. Just nu lyssnar jag på Rovhjärtat av Ulrika Rolfsdotter. Spännande bok. Önskar dig en fin vecka! KRAM Anna

Lotta K said...

Två tips: Apple Books kan ibland ha svenska eböcker, men de är dyra. Samt bästa tipset: https://www.bookdepository.com. Skickar svenska böcker via London. Tar ett par veckor till Kalifornien men kanske snabbare till dig :)

Annika said...

Yvonne:
Jodå, helt OK.
JAG VET!! Det där med att inte kunna betala över landsgränser ÄR så märkligt. Idag!
Sååå skumt.
OCH såååå irriterande. Må de ändra detta, jag säger bara det.
Som med Norge då för länge sen, må de ha ändrat det också. Men det kanske de har eftersom det var länge sen nu som du försökte handla.
Ibland känns det verkligen begränsat fastän vi alla köra samma stora betalkort som finns överallt.
SÅÅÅ märkligt.
OCH dumt.

Apple Pay är en räddare i nöden för oss som bor här. Du måste ha kod, eller så kollar det att det är du via kameran. Är det inte du så har du kod.
Så jag vet inte hur lätt det är för en utomstående. MEN, det är ju sårbart när ALLT ligger i mobilen. Att tappa den idag skulle vara ren och skär KATASTROF!!

TACK för tips, den boken lägger jag på listan, Yvonne. Tycker sen sorteras böcker är sååå intressanta.

Kramar till dig!!

Annika said...

Carin:
Det är det faktiskt.
jamen visst är det KONSTIGT. VISA som VISA liksom. Tycker det är så trist att det ska begränsas så här. Irriterande, för visst tycker man att världen borde ha kommit längre idag. Man borde kunna handla över gränserna.
Suck.
Ha en toppenfin tisdag!
Kramar

Annika said...

Cari:
Nej då, tekniken är helt på samma spår.
DET är kortet.
SÅÅÅÅÅ trist. SÅÅÅÅÅ tråkigt. OCH dumt.
Det spelar ingen roll vad jag har för platta, det faller på korten i slutändan, på betalningen.
SUCK.

Annika said...

Anna:
Härligt Anna, gillar när helgerna är trevliga :-)
Nej, kan inte beställa varesig rån Ad Libris, Bokia eller andra ställen. jag vet, KORT som KORT. TA mina pengar liksom!!
HAHA.
Anna, ha en jättefin tisdag!
Kramar!!

Annika said...

Lotta K:
Apple books, kan kolla ... tack för tips.
OCH tusen TACK för ditt andra tips. DET ska genast kollas upp. SÅ intressant!!
TACK!!!

Brysselkakan said...

Jag hoppas verkligen det löser sig med betalning av e-böcker framöver. Ser ju ut som att Bokus jobbar på det i alla fall.
Och tack för boktipset! Den har jag inte läst. Än!
Just nu läser jag 100 år med Lenni och Margot av Marianne Cronin. Och gillar den mycket! Den är på engelska i originalet.

Humlan said...

Ja, det där med att betala utomlands kan verkligen vara besvärligt. Jag har använt Paypal när jag betalat i USA, Tyskland och Danmark, men det kanske inte bokhandlarna har? Jag har bara använt min Kindle till att köpa böcker från Amazon, den är gammal och seg, vilket inte spelar någon roll när man läser, men när man ska köpa och ladda ner nya böcker kan det ta en evighet och dessutom blir jag avbruten lite nu och då. Men när de väl är i plattan så fungerar det ju. Men jag föredrar fortfarande att läsa fysiska böcker, så därför har jag inte försökt köpa svenska böcker till Kindlen.

Jag har haft en trevlig helg, min bror har varit på besök och vi har ätit gott och pratat mycket. En bra helg!

Jag har inte testat att betala med min mobil (Samsung), jag vet ju att den tjänsten finns, men jag har inte haft något intresse av att testa den så jag vet inte om, eller hur bra, den fungerar.

Ha en bra dag!
Kramar

Keith said...

I had a big family gathering on Saturday. Nice since not all of us were together at the same time for Christmas Eve or Christmas.

Ooh, I completed my first book on my Kindle over the weekend, too. Sea of Tranquility. The Kindle was easy to use, and I liked I could increase the type size instead of with a physical book sticking the pages up to my face if the print is too small :-) Probably still prefer a physical book, but I'll read some others on the Kindle in the future.

SweFlo said...

Prova att be någon i Sverige köpa ett presentkort, betala dem för kortet och se om du kan betala med det? Du kan ju prova med en mindre summa först för att se om det går? Annars kan ju alltid personen som köpte presentkortet åt dig använda det. Gjord edet ett par gånger när jag ville köpa eböcker, kommer dock inte ihåg vilken affär det var. Funkade bra. Had ei många år svenskt bibliotekskort, gick jättebra att låna, men jag tror de har totalt ändrat det numera, har inte provat p åmånga år. Använder ett gratisprogram på datorn som heter calibre. Där kan man ta in böcker i olika format (köpta, lånade) och sedan vidarebefodra dem till sin Kindle. Har haft Kindle sedan de först kom ut, och i många år innan had ejag en ebökläsare från Sony. Har inte plats med en massa böcker, läser oftas 2 i veckan. Jag kan rekommendera Kindle Unlimited. Kostar $9.99 i månaden och du kan läsa obegränsat antal böcker inom Kindle Unlimited. De har gratis prova på. Oftast inte de hetaste böckerna/författarna, MEN jag har upptäckt SÅ många nya författare som är urbra som jag nog aldrig skulle köpt annars. Man får dessutom alltid en gratis ej utkommen ännu/precis nyutkommen bok att välja bland varje månad från en list de skickar ut i början av varje månad. Du får ha 10 böcker åt gången, och "lämnar tillbaka" dem när du är klar med dem. Massor av olika kategorier att välja mellan. Tidningar och veckotidningar med. Serietidningar, ljudböcker. MASSOR! Sedan kan jag VARMT rekommendera att prenumerera på nyhetsbrev från flera ställen som varje dag går igenom billiga eller gratis eböcker de rekommenderar, Du väljer vilka kategorier. Har hittat riktigt bra böcker så, tom svenska författare (fast på engelska). Jag kan rekommendera bla BookBub.com och ReadingDeals.com ()gratis tjänst), finns många andra!

BP said...

Apple Pay har jag hört talas om, men har inte laddat ned appen. Kindle har jag också hört talas om, men än så länge vill jag vända blad i vanliga pappersböcker.
Har du försökt att koppla upp dig mot ett bibliotek, så att du kan ladda ned böcker därifrån. Vet att Emma i Spanien gör det utan problem.
Ser att du fick massvis med tips av SweFlo, så lycka till! Blogglandia ÄR fantastiskt:-)

Elisabeth said...

Så märkligt att kortet ställer till problem! Minns hur det var i Tyskland, där var det då (2008) i princip omöjligt att betala med Swedbanks Visa-kort. "Inga kreditkort", sade de nästan överallt. Och visst, det var ett kreditkort, men jag hade ju ingen kredit på det! Till slut skaffade jag ett tyskt konto och fick ett tyskt kort. Förhoppningsvis är det annorlunda idag.

Jag är fortfarande så skeptisk till att läsa böcker elektroniskt... Använder dator så mycket under dagarna att det känns bättre/skönare med en vanlig, traditionell bok. Vill slippa det där "skärmljuset" etc. Men jag vet inte, jag kanske bara är en bakåtsträvare? Troligen är jag det, ja. ;-)

Helgen ägnades mycket åt en uppgift till en universitetskurs jag går. Bytte gardiner också, och promenerade. Det är så skönt med helger när jag känner att jag så att säga har uträttat något!

Anonymous said...

Hej på dig. Jag var lite irriterad över bristen på svenska böcker på Amazon’s Kindle och de få ganska dyra svenska böcker som fanns på Apple. Men efter litet letande hittade jag Google Play. Har de sista åren köpt en massa svenska böcker där, både nyutgivna och äldre. En guldgruva när man tycker om att läsa och jag tycker priserna är bra. Läser böckerna med Google’s ”Play Books” app på min iPad. Den appen går det även att ladda upp e-böcker till. Konstigt nog fungerar också Kindle-appen bättre på min iPad än Kindle själv. Men som sagt, du hittar svenska böcker på Google Play / sök under Books. / Hälsningar Annie

Brysselkakan said...

Elisabeth:
Om du ser detta så är det inget sådant ljus på en läsplatta. Man blir inte mer trött i ögonen än om man läst en bok av papper. Sedan finns det många fördelar: du kan ha med dig massor av böcker som inte väger mer än plattan, du kan ändra typsnitt, storlek på texten och den kommer alltid ihåg var du var även om du läser flera böcker parallellt. Min platta kan jag välja att ha bakgrundsljus på eller inte och just ljuset gör att det går att läsa i mörker!

Annika said...

Brysselkakan:
VI ska hoppas på Bokus!!
Det borde ju ligga i deras intresse att sälja så mot det går, även över landgränser.
DU har gett mig såååå många tips, B!! Glad att jag kan ge dig ett också. Den här boken är underbar, kan verkligen rekommendera den.

Annika said...

Humlan;
Nej, jag tror inte de har PayPal, inte vad jag sett iaf. Önskade de hade Apple Pay, det hade nog gått då.
Tycker det är så irriterande det här.
Men det är ofta så att länder begränsar. Urtrist.
När jag laddar ner böcker från Amazon går det på sekunder, men det ska det väl göra med en helt ny Kindle, allt annat vore märklo.
Jag gillar faktisk konceptet att läsa på platta mer än jag trodde. Otroligt nog, trodde inte jag skulle tycka om det.
Vilken trevligt och fin helg du haft, mysigt låter det. God mat och fina samtal med en bror, GULD!!
Det funkar sååå bra att betala via mobil. Men anledningen till att jag aktiverade Apple Pay beror på att Sverige är så stingsliga med amerikanska kort. Lustigt nog är det ALDRIG problem med Apple Pay fastän det är samma kort ... Jaja, jag är bara glad ATT det funkar.

Kramar!!!

Annika said...

Keith:
You certainly did have a big get together over the weekend. That is nice.

You too, Keith! That's awesome. THAT book, Peter really did talk you in to it, haha.
I have to download it, too. OR can we share?? I mean, can you somehow lend that book to me?
Peter has a NOOK and we cannot share.

Annika said...

Sweflo:
Ja, det är en bra ide. vet att Brysselkakan har föreslagit det också.
Jag åker snart hem på minnesstund, så jag kan själv köpa presentkort då. MEN det kanske är den vägen man måste gå, det låter nästan så. BRA förslag iaf! TACK!!

nej, precis, jag har hört att det inte går att låna på bibblan längre från utlandet, inte ens med ngn annans lånekort.
Så bra det måste ha varit medan det funkade.

Kindle Unlimited, så det finns en sån tjänst också! Som Netflix men för böcker. Så smart. Tror inte det riktigt är värt det i mitt fall, jag är en sådan periodare på böcker. Och jag läser nog inte så många så att der riktigt lönar sig, speciellt inte eftersom det mest är svenska böcker jag vill åt. Men tusen tack för BRA tips. FANTASTISKT ändå att det finns.

Tusen tack för alla BRA förslag!!

Annika said...

Bp:
Tror inte du behöver tänka på att ladda ner Apple Pay, anledningen till att jag gjorde det var för att komma runt all stingslighet med amerikanska kort i Sverige. Det lustiga är ju att det är exakt samma kort man har på AP, men det är inga problem iom att det går via AP. Don't ask me why!! Bara tacksam över att det faktiskt funkar utan knot.
Det går inte med bibblan och att ladda ner från utlandet, kanske har din kompis ngt gammalt kort som ännu funkar, men numera går det inte.
Jättebra förslag från Sweflo! Ja bloggvärlden är, än en gång, BÄST!!!!!!!

Annika said...

Elisabeth:
Vi ska hoppas och TRO att det är annorlunda idag.
Jag vet att min syster oh svåger ibland haft problem med svenska VISA, MC här i US likaså. Verkar vara ett problem i många länder. Men för det mesta funkar det bra här för utländska turister.
Det är så bökigt när det ska strula.
Bra att du kinde öppna ett tyskt konto ändå.

trodde inte jag skulle gilla att läsa på platta heller. MEN fasiken, jag GILLAR!! Jag kände också att jag ville hålla i en fysisk bok, kände det starkt. Men nu när jag har en inser jag hur in i bänken bra det ändå ÄR!!! Tills det strular, dit har jag inte kommit än ... tro mig, det KOMMER, haha.

En bra helg för dig. Hur gick det med gardinerna? Levde de sitt eget liv och bråkade med dig, haha? VET ju hur de brukar bråka med mig, hehe.

Annika said...

Annie:
Hej och välkommen hit!!!!
Google Play!! Men det var nytt. TACK!!
Har aldrig ens hört talas om det.
Du laddar ner därifrån alltså? Till en Kindle?
Fantastiskt, tack Annie :-D
Och varmt välkommen tillbaka!!

Annika said...

Brysselkakan och Elisabeth:
Exakt så är det!! Du, Elisabeth, kommer att gilla för det KÄNNS liksom bra för ögonen. Du tänker inte ens på att det är en platta du håller i.
Gillar det såååå mkt bättre än jag trodde,
Och jag vet att du, Brysselkakan, också gillade det mer än du trodde då du började.

Jag vet att också att du, B, känner att du läser fler böcker nu än vad du gjorde med fysiska. jag känner att det kommer jag också att göra. Tycker mkt mer om det här konceptet än jag ngnsoin trodde. Ja, jag är mkt förvånad själv.