Tuesday, December 06, 2022

That Covid Weekend ...




Good morning!


SO what has happened in my neck of the woods lately?
Not much, except being sick with Covid.


However, I think it is over now. And, I am so, so, so happy to report that I got away with an extremely mild case of this finicky virus. 
It is so strange how differently this virus hits us, isn’t it? Of course, Omicron is not as bad as Alpha or Delta was. We can be very thankful for that.
Yet still, some people do end up in the hospital with Omicron and some people die from it. But, the brunt of us probably just get by fairly easy … Or so I believe. 


I am very happy that I have had my four shots. I was scheduled for my fifth shot, or third booster, last Thursday. Needless to say that did not happen, that’ll have to wait now for another three months or so. Anyway, who knows how sick I would have been if I did not have these four shots?


But, I was lucky this time around. 
If I had not known any better I would have written this off as a fairly regular cold. It never got worse than that. I had a heavy, stuffy head for several days, I had the sniffles and I was a bit tired. But, nothing else. I never lost my sense of taste, I never really developed a cough. I had fever and aches for one night and half a day. I was never bedridden.


I’ve had colds that have been way worse than this, not to mention when I have had the flu in the past—the flu has knocked me off my feet every time I have had it. THAT is an awful experience. This (I consider myself very lucky and I also realize that if I ever catch Covid again it could get way worse) was like having a fairly regular head cold.


Alas, this is my experience with Covid. I know that it is so different for all of us, it can hit an otherwise healthy person so bad, and it can knock the life out of the strongest amongst us. 

Karolina is back at work again as of yesterday.
Peter continues to be fine (knock on wood).  We do believe that he still has strong antibodies from his bout with the virus back in September. However, Peter will schedule his fifth shot later this week. I will get my flu shot, but the fifth Covid shot will have to wait.


Needless to say, not much of anything has happened this weekend. 
Lots of hanging out, reading, TV watching, soccer for the hubby (and for me from the sidelines), some wine in the evenings (that still tasted good, haha) and take-out dinners (I did not feel like cooking, that is for sure). THAT’S it, pretty much.
I am very, very thankful that I was totally finished with all my Christmas decorations when I caught the virus. I am also very thankful that I got Covid now and not at Christmas.


Yes, darlings .. that pretty much sums up my last five days …
Today I’ll take another Covid test and then I’ll see wether it will show two lines, or one line …
I understand that you can test positive for a long time even though you are well again.


I hope you ALL have had a healthy and fun weekend.

22 comments:

Yvonne said...

Så skönt att du kom undan så pass lindrigt med Covid. Mycket märkligt virus som man verkligen inte vet hur det slår förrän man drabbas av den. Vi har, peppar peppar, klarat oss. I Skåne var ju 2 av barnbarnen rejält förkylda, dock visade de negativt, men tack och lov blev vi inte smittade. Svärsonen blev sjuk dagen efter vi åkt hem och är nog först nu i måndags som han kände sig ok. Han har inte testat sig så om det var Covid el vanlig influensa vet vi inte. Tror vår influensaspruta vi tog ngn vecka innan vi åkte gjorde sitt så vi inte åkte på ens förkylningen.

Vi hade besök av en som bor i vårt område som berättade att en fd granne till dem, +80 år, hade blivit rejält dålig trots 5 sprutor och fick åka ambulans in och ligga inne i en vecka i respirator innan det vände. Usch och Fy, ska detta eländiga virus aldrig ge med sig.

Skönt att även Karolina är frisk nu, klarade Mike sig från att bli sjuk?

Då kan du snart börja ta dina långa morgonpromenader igen och klättra i berg, ta det lugnt i början bara.

Stor kram från ett -5 gradigt Åkersberga

Dr Jo said...

Skönt att covid kom och gick utan större påverkan. Jag tappade helt min röst efter min presentation och har inte riktigt fått tillbaka den. Passade på och ha min sjukdag i lördags, har högst två per år ;) Skämt och sido så är det ju lite så med småbarn. Och mellan mig och min man så är det alltid han som blir sjuk.

Tänkte på om man använder nässpray hos er så som man gör här när man blir sjuk? Skulle du säga att nässpray är stort när man blir förkyld?

Sedan hann jag aldrig kommentera ditt julpyntsinlägg. Superfint till att börja med, men blev nyfiken ifall du skulle säga något i din inredning/julpynt som är speciellt skandinaviskt. Såg ju dina julstakar i fönstret t.ex. Men blir nyfiken på ifall det är någon som som skiljer sig från den amerikanska indredningsstilen. T.ex så verkar svenskar överlag ha rätt mycket insyn i sina fönster jämfört med amerikanare som gärna drar för lite mer. Eller vad tycker du?

Kramar från Dr Johanna (Äntligen!!)

Mamma C said...

Skönt att det inte blev värre än som du beskriver att du fått din covid.
Jag har bara tagit 3 sprutor och står i valet och kvalet om jag ska ta någon mera. Många som blivit sjuk ändå fast de tagit 3, 4 eller 5 st. Ja, vi får se hur jag gör. Såg att man kan beställa tid på vårdcentralen, för någon kallelse har jag inte fått i mobilen som vi fick för de 3 jag tagit.
Som jag skrev en annan gång tror jag, så har jag varit sjuk 2 gånger detta året med feber och hosta. Väldigt ovanligt för att vara jag. För jag blir sällan sjuk. Men jag testade mig aldrig för covid någon gång. Så jag vet inte om det var vanliga förkylningar eller om det var covid jag var sjuk i.
Kram Carin

bettan said...

Så skönt du är på bättringsvägen och att du inte drabbades av värre symtom.
Jag har fått min 5:e dos plus influensavaccin. Det känns bra. Med regelbundenhet tar jag även pneumokockvaccin pga splenectomi i samband med operation 2017.
Haha blev visst lite sjukdomshistorik.

Nu en fråga jag tänkt ställa till dig vid ett antal tillfällen.
Cyklar man i Reston med omnejd, dvs i Washington DC?
I Sverige äger de flesta en cykel. I en familj har ju oftast alla familjemedlemmar var sin.
Har du och Peter cykla?
Cyklade Karolina när hon var barn?
Gör man cykelutflykter?
Du hör, så många frågor på cykeltemat.
Jag cyklar så gott som dagligen.
Härligt sätt att ta sig fram. Nuförtiden cyklar jag lättare än jag går/promenerar längre sträckor.

I morgon ska jag besiktiga min bil.
Är det samma regler hos er, en gång/år?

KRAMAR!!

Äventyret framtiden said...

Så skönt att få läsa om att du har det värsta över och att coviden var av det lindriga slaget.
Vaccinationerna gör sitt till för att mildra en när man drabbas, men man vet ju ännu alltför litet om viruset och varför de verkar så olika på olika personer.
Jag är så glad för din skull.
Allt är i sin ordning igen och Karolina är på jobb. Grattis till er alla!

Kramar från Funchal! <3

Annika said...

Yvonne:
DET är så skumt. Somliga blir så dåliga, och somliga får det som jag. Andra går inga symptom alls.
Så märkligt det ÄR.
Jag är så innerligt tacksam att jag drabbades så lätt.
Tetade mig idag, ännu är det positivt. Jag mår bra dock, känner mig som vanligt.
Det är ju såååå svårt att veta vad det är man har, en förkylning eller covid? Eller covid eller flunsan?
Testar man sig vet mn förhoppningsvis att det iaf inte är endera. Fast iofs är väl de där hemmatesten inte helt tillförlitliga, även om jag tror de blivit bättre.
SÅ bra att ni två inte blev smittade. Flunsavaxxet är sååå bra att ha.

Ja det är så hemskt att somliga blir så sjuka trots sprutor, inte klokt.
Nej, jag tror att covid är här för att stanna, det kommer att gå runt och runt i åratal. Men vi måste lära oss leva med det. OCH förhoppningsvis blir det allt mildare.

Mike och Peter har klarat sig!! Mike har haft covid två ggr detta år fastän tidigt i somras andra ggn. Kanske han har antikroppar ändå??
Att P har det sedan i i sept är solklart.

Kommer inte ta några prommisar den vecka. Måste ligga lågt nu med sånt så att inget sekundärt slår till.

Kramar!!!!

Annika said...

Doktor Jo!!!!


STORT grattis till doktorshatten!! NU är det DOKTOR och inte "snart"--underbart!!
OCH du tappade rösten, så typiskt. Men det gick fint ändå. Det var väl ngn bacill då som slog till.
Men huvudsaken är att allt NU är gjort och du är KLAR!!!

Nässpray ja, mycket vanligt här.
Jag undviker det dock så mkt jag kan. En gång för kanske 15 år sen överdoserade jag sådan, en hel sommar gick jag och sprutade eftersom jag alltid kände mig snuvig. MEN när det blev höst tänkte jag att nu jävlar ska jag sluta md detta. Det är säkert sprayen som gör mig sååå täppt. Jag slutade, och var täppt i näsan hela hösten, sen släppte det.
Jag är mkt försiktig med nässpray sedan den gången. Den här gången tog jag inget. Det enda jag ätit är ibuprofen.
Men nässprayer finns att köpa i parti och minut.

Tack för att du gillar mitt pyntade hus.
Jomen jag har mkt svenskt här till jul. Det är en blandning av allt. Kan skriva om det sen, Johanna. Det kan bli ett eget inlägg.
FÖ drar amerikaner gärna för och ner i sina fönster, ja. Men inte vi :-D Står inte ut med sånt, allra minst dagtid.
Får depp av sådant.

KRAMAR till dig!!

Annika said...

Carin:
Jag är så så tacksam för detta. Hur lätt jag kom undan. Visserligen visar testet idag ännu två streck, men jag mår så bra.
Hör vad du säger, tycker också det börjar kännas som om många som tar sina booster blir dåliga. Jag kommer att ta min femma, men jag fattar exakt hur du resonerar.
DU kan mkt väl ha haft covid. OM jag inte hade vetat bättre hade jag trott att det jag haft är en förkylning. Det är nog omöjligt att säga vad man haft och inte haft utan test. SÅ ja, jag tror att du absolut kan ha haft det.
Kramar!!

Annika said...

Bettan:
SÅÅÅ tacksam, jag är verkligen det.
Just det, du bara ju lite underliggande grejer, Bettan. BÄST att ta allt som går att få!!

All right Bettan!
Fire away!
JA, man cyklar här, men inte på det sättet jag sett att man cyklar i Sthlm tex, i drover . MEN vi har cyklelbanor på många vägar och vi har en hel cykelled som går från Purcellville i Virginia, in till DC och sen hela vägen ut till Mount Vernon. Den är mååååånga mil lång och byggd där en järnväg en gång gick. Jag skulle säga att man cyklar mer för motion än för transport här.
Jag äger ingen cykel hör och har aldrig gjort.. Så sammanfattningsvis kan jag säga att man cyklar mer för motion här och mer för transport och även nöje hemma.
K cyklade när hon var barn, men inte längre Hon har heller ingen cykel. I LA är det nog fan förenat med livsfara m cykel i den trafiken.
Nej, jag skulle säga att cykelutflykter är ovanliga. Man cyklar mer får nöje hemma än man gör här.

Bettan, älskar att cyklar jag med!!!! Saknar ibland sååå mkt. Brukar alltid cykla då jag kommer hem och är lika förvånad att det verkligen sitter i ryggraden varje gång. HAHA.
Du kan säkert cykla hela året hos dig. Min mormor, som bodde mkt längre norrut än du, hade vinterdäck på sin cykel, men när det var före på vintern tog hon sparken till affären. OM inte, cykeln.
Cyklar for the win!!!

KUL med frågorna!!!

KRAMAR!!!!!!!!

Annika said...

Karin:
Ja, alltså jag är verkligen så bortom tacksam för detta. Det hade kunnat vara så så mkt värre och jag kom billigt undan. OM jag inte vetat bättre hade jag trott att det var en hel vanlig förkylning.
Tack fina Karin!!!
Testar ännu positivt, me så kan det nog hålla på länge.
KRAMAR!!!

Humlan said...

Så skönt att du kom lindrigt undan och verkar ha fått behålla smak- och luktsinnena! Såg i ett svar att du fortfarande är positiv och tar det lugnt denna vecka, klokt av dig att vara lite försiktig när viruset fortfarande är aktivt! Det är en hel del här omkring som är eller har precis varit sjuka, så jag väntar bara på att jag också ska drabbas.

Här har solen faktiskt tittat fram i dag och vi har några minusgrader, så det är en fin (snöfattig) vinterdag. Jag har städat lite och hoppas att jag får leverans i kväll av adventsstjärnan och slingorna som jag har väntat på. Planen att åka in till stan sprack, så jag fick sätta mig och beställa lagom till Blackweek-kaoset, det blev lång leveranstid.

Ha en bra dag och fortsätt att krya på dig!
Kramar!

Annika said...

Humlan:
TACK, såååå tacksam för att jag fått behålla min smak. Snuvan gör ju att jag har ett sämre luktsinne förstås ... men smaken, noll problem.
K förlorade sin smak i ca ett dygn, men hon fick sen tillbaks den.
Absolut, kommer att ligga mkt lågt med ansträngningar hela denna vecka. Minns från förr då jag hade mkt halsfluss att det ibland blev värre då jag "började leva precis som vanligt", så jag ligger lågt och är nu så pass mkt äldre än då jag jämt hade halsfluss. Nej bäst att verkligen ta små steg nu. Får se hur jag gör på måndag, men innan dess blir det inga PWs för mig.
SOM du säger, många som är sjuka i alla möjliga virus och baciller.
HOPPAS du klarar dig fint!!!


Ser att ni ska få fin vinter nu hemma. HÄRLIGT!! Här regnar det. Ingen vinter i sikte.
VAD mysigt med den leverans du väntar på!!!! Det kommer att lysa upp så vackert!!!


KRAMAR!!

Keith said...

Great that you and Karolina are getting back into the swing of things. Glad the Covid wasn't much worse. The vaccinations certainly had to help.

bettan said...

Tack för snabba svar på mina cykelfrågor😊 Jag hoppas du förstod att det inte var så bråttom. Men har som sagt många undrat, och nu vet jag🙏
KRAMAR!!

BP said...

Precis som du drabbades jag också väldigt lindrigt, och då hade jag ändå bara tagit tre sprutor. Sedan har man ju "automatiskt" byggt upp en immunitet på cirka tre till fyra månader enligt min läkare.
Här är just nu många sjuka, men få som testar sig. Så Covid mörkertalet är högt. Troligen även hos dig.
Men huvudsaken är ju att du är på banan igen.

Channal said...

Skönt att du kom lindrigt undan och att Karolina är åter på jobbet. Sen att Peter slapp det. Ett märkligt virus! Inga sjuka hos oss alla fall, skönt! Läste att Svenne Hedlund i Hepstars (Svenne & Lotta) att han dog av Coid nu i veckan. Så det är inget att leka med. Jag har tre vaccindoser och två covidinsjuknade så jag borde känna mig trygg. Skönt att din helg var lugn. Det var min med. KRAM Anna

Elisabeth said...

Skönt att du mår bra igen! Nu är du väl skyddad några månader eller så. ;-)

Missade att kommentera ditt vackra, juliga hem, som verkligen är SÅ mysigt! Jag vill flytta in och uppleva hela härligheten i verkligheten. Det ser så proffsigt ut utan att för den delen vara stelt, om du förstår hur jag menar.

Annika said...

Keith:
Beyond thankful for how easy I got away wit this one. K is totally fine as well.

Annika said...

Bettan.
No probs, lätta frågor att svara på JU!! HIHI!
Kul när ni frågar, alltid.
KRAMAR!!!

Annika said...

BP:
Innerligt tacksam för hur lindrigt jag ar haft det. Du med, vi verkade ha det ungefär lika.
Jag är tacksam för mina fyra sprutor.
Läste i dag i tidningen att fallen här eskalerat sen Thanksgiving. Jag är ett av dem, men man rapportar ju ingenstans längre så jag vet inte riktigt hur de vet. MEN det är ju logiskt, många har samlats, man har rest etc.
Inte förvånad. Tror också mörkertalet är jättestort. Själv hade jag avskriva det som en förkylning om jag inte vetat bättre.

Annika said...

Channal:
Jaa, Anna, så bortom tacksam för detta. Att få det så lindrigt, K med. DET hade kunnat bli så mkt värre.
Ja, jag såg det ... covid för Svenne, sååå sorgligt. Tror han hade underliggande sjukdomar, men iaf. SÅ sorgligt, han var inte så gammal.
Tror du är safe, inte minst för att du haft skiten ett par gånger.
Men den lär väl komma igen, igen och igen .... för oss alla.
MYCKET lugn helg.
Kramar!!

Annika said...

Elisabeth:
TACK! Nu bör jag själv ha bästa skyddet över vintern iaf :-D
Tar nästa igen i slutet av feb, tänkte jag.
TACK snälla Elisabeth. Dina ord gör mig JÄTTEGLAD!!!