Tuesday, December 13, 2022

Some weekend ...




Hello Santa Lucia morning!!


Today’s the day, the day of Santa Lucia. Or, Sankta Lucia as we say in Sweden.
Sankta Lucia-day always takes place on December, 13. It is very special. All Swedes (and Finland-Swedish) know what I am talking about.
When I grew up I sang in my school’s choir. Santa Lucia was one of our biggest performances of the year, we started our rehearsals in the beginning October, so when the day came we knew exactly what to do, we knew all the harmonies, the lyrics to all songs, how to walk in the procession, we had it down to a T. It was so very special in so many ways.
Something I do treasure and look back on with the fondest of memories.


Early, early this morning I will plant myself in front of The Swedish Televison and watch the Santa Lucia procession being broadcasted from Sweden.
I hope it will be beyond majestic and beautiful. So yes, today is a day I really, really miss Sweden.


IN other news it has not been a very good weekend for our little family.
Karolina ended up in the ER Friday night after a day of stomach pains, zero appetite and extreme fatigue. To make a long story short, she had surgery on Saturday and they removed her appendix, to top it all off she also had a ruptured ovarian cyst, so it was a lot of blood in her pelvic area. 
The surgeon found two other cysts as well and he removed them as he was removing the appendix. Laparoscopic surgery (titthål), so that is less invasive and the patient will bounce back faster.


Peter and I did not sleep much the night between Friday and Saturday, to tell you the truth.
We were ready to jump on the first flight to LA on Saturday, but Mike made sure that we did not have to do so.
Mike has arranged a human circle of their best friends to be there for Karolina this week. Mike himself is not in LA by the moment, he’s working in NYC this week. So, Peter and I felt comfortable enough not to fly out to Los Angeles. Karolina was so cool and and content with that as well.



Yesterday she got discharged from the hospital, the friends are on schedule to help her.
Tonight one of her friends is sleeping over and helping her. Tomorrow night another friend will come by. She will have company during the days as well, but she will also be alone for some hours in the daytime.


Late Friday night she’ll be taking a red eye flight back to DC. 
I hope that it is not too early for her to fly, but the surgeon has assured her that it will be perfectly fine to jump on a plane. So, I have to take his words for it.
I also hope that there will be zero complications after the long flight. Yes, she’s coming home for Christmas on Saturday.


So yea, this pretty much sums up our weekend. 
Lots of worries, but also thankful for good health care, good and solid friends, and the pure fact that Karolina’s new insurance policy went in to effect the same day as she got sick. WHAT are the odds!??? LUCKY, LUCKY, LUCKY!!!!


All right, enjoy your Sankta Lucia day!!!

25 comments:

Äventyret framtiden said...

Oj, kära Annika, vilken oro och ängslan ni måste ha haft både Peter och du. Karolina långt borta och på sjukhus. Tack och lov att det ordnade sig på bästa sätt. Mike är ju också guld värd som ordnar det på bästa sätt för K när han själv inte kan vara i närheten.

Idag är det Sankta Lucia, precis som du skriver. Tänkte inte på uttalet alls när jag skrev lite grann om den här dagen.

Jag önskar dig och Peter en fin Luciadag!
Snart har ni er Karolina hemma hos er tillsammans med sin Mike.
Varma kramar över ett ganska oroligt hav!

Cari said...

Åh vilken helg. Men tur i oturen med försäkringen.
Och så fint pojkvännen ordnat.

Önskar er en fin Lucia. Jag tyckte mycket om Luciamorgon på,svensk tv.

Dr Jo said...

Fy jag kan absolut förstå hur oroliga ni måste ha varit! Och vilken tur att hennes försäkring började gälla just den dagen. Helt otroligt!! Hoppas verkligen det löser sig till det bästa.

Gällande luciafirning på dagis så vet jag inte hur vida vanligt det är i hela landet. Detta är en kommunal förskola och det tas inga "skolkort" heller. Tråkigt nog så tror jag det har att göra med att man skalar bort allt som har någon som helst anknytning till religion, kanske (?). Jag tycker det är oerhört tråkigt. Det skulle givetvis kunna ha att göra med Covid också. Vet inte hur rutinerna såg ut innan Covid då tjejerna var lite för små. Men jag får hoppas att det blir andra rutiner när dom börjar skolan.

Tack jag kastade mig över Varma händer också, störde mig lite på Betty där ett tag men man resonerar inte så logiskt när man är kär såklart. Har även kollat igenom Wednesday, oerhört kul/underhållande på ett udda sätt.

Ha en trevlig Lucia! Ska trycka i mig lussebullar och dylikt, för din skull också :)

Juliga kramar/ Johanna

Yvonne said...

Oj, oj, oj, stackars er så oroligt ni måste haft det med Karolina sjuk och så långt borta. Vilken tur att Mike kunde ordna så bra för henne när inte han var hemma och att operationen gick bra, för att inte tala om att den nya försäkringen började gälla just den dagen. Nästan så ni borde köpa en lott, ha, ha.

Så skönt att Karolina snart kommer hem förstår jag. Usch, jag förstår ni hade en hemsk helg. Dottern ringde också en helg för ett par år sedan och sa att hon var inlagd på sjukan (med samma symptom som er K) för hon hade fått blindtarmen bortopererad då på morgonen och även tagit bort någon cysta samtidigt. Snacka om att man nästan föll ihop av oro, trots att allt var över när hon ringde. Var också på väg att kasta oss på första flyg mot Malmö. Ens barn, hur gamla de än är, betraktar man som "barn" så fort något händer och man vill vara där de är.

Lucia är så vackert, tyvärr sov jag över tiden i morse så får se det på play senare. Nu kommer vår städerska strax så jag hinner inte se det nu. Såg lite på TV4 men inte samma stämning som TV1 el TV2 har.

Ha en fin tisdag och hoppas Karolina fortsätter krya på sig, brukar ju gå rätt fort bara man inte bär en massa tunga grejer.

Stor kram skickar jag från ett svinkallt Åkersberga där snö har kommit inatt igen. -8 visar termometern just nu

Mamma C said...

Vilken helg ni haft, så hemskt och oroligt för er.
Skönt att det gått bra för er dotter och härligt att hon kan flyga och komma hem till jul.
Vilken tur hon hade med sin försäkring med.
Ha en bra och fin Lucia. Jag själv missade Lucia på tv:n i morse.
Kram Carin

bettan said...

Det finns inget värre än när ens barn är sjuk och man som förälder är totalt maktlös. Jag tror mig kunna förstå er vanmakt och oro.
Tänker på K som måste haft hemskt ont i sin mage. Man känner verkligen stor tacksamhet för en fungerande sjukvård.
Så omtänksamt och bra uppstyrt av pojkvän och vänner.
Skönt hon snart är hemma hos er.

Önskar dig en fin Lucia-dag
💫🕯💫🕯💫
KRAMAR!!

Annika said...

Karin:
FY vad det är hemskt att vara så vansinnigt långt borta då sådant här händer.
Landet är ju en kontinent att ta sig över.
Vi sov inte mkt natten mellan fre och lö- Vi kunde inte koppla av förrän operationen var över och vi visste att hon var vaken och allt hade gått bra. SÅ det var först sent på lö em vår tid. USCH. Tacksam för Mike som tog tag i allt och styrde upp en hel grupp vänner.
NU hoppas jag att resan hem hit inte ska innebära att den sker för tidigt efter op. KAN inte låta bli att tänka på det även fast kirurgen menar att det inte är problem.
MIKE har varit GULD!!!

Lucia idag, och en vacker sändning från SVT. Har lite invändningar eftersom jag är extremt konservativ då det kommer till lucia, men på det hela taget absolut godkänt.

HA en toppenfin dag!!
KRAMAR

Annika said...

Cari:
Roligare helger har vi haft, mindre oroliga. Vi kunde ju inte koppla av förrän sen på lö em vår tid.
Tacksam så in i bänken för att försäkringen trädde i kraft SAMMA dag!!!
Mike är en höjdare!

Luciamorgon på SVT, underbar kör!!! Helt underbar. Det var annat jag inte gillade lika mkt, men kören var femstjärnig.

Ha en finfin lucia!

Annika said...

Dr Jo:
Enorm tur med försäkringen. Nästan ofattbart. jag kan inte ens sia om hur mkt detta skulle kosta utan den ... tanken svindlar.
Så där var turen enorm.
Oroligt som bara den var det till sent på lö em. FÖRST när vi visste att allt gått bra och vi talat med henne kunde vi koppla av. Ingen rolig dag, ingen rolig natt innan dess.

Men visst, visserligen är jag agnostiker och väldigt sekulär. Jag, liksom sååå många andra. MEN inte har jag ngt emot att ha lucia i en kyrka, eller att man sjunger psalmer eller att man talar om jesus i samband med julen. DETTA är ju en det av vårt arv och kultur. HUR kan det vara så stötande att snacka om religion och kristendom? Fattar det inte.
Vad är det med folk idag??? Det är ju inte så att man prackar på ngn en religion för att man sjunger sånger, psalmer eller talar om gud och jesus. Obegripligt.
Inga skolkort heller? Alltså gruppfoton? Högst obegripligt DET också. Det är ju skitkul med gamla klasskort. Varför gör man inte det längre???
Ibland alltså ...
Nä jag vet inte vad jag ska säga? Fattar j u att jag börjar bli gammal och konservativ i mina tankar, men somligt fattar jag verkligen inte å det kommer till jul, lucia, avslutningar och en del annat ...

ÅÅÅ kul med Värma Händer. DEN måste jag vänta med att läsa tills jag fått min julklapp, haha.
Wednesday UNDERBAR!!

HAHA, tack ... ja tryck i dig lussebullar för min skull. LOVE it.

Stor kram!!!

Annika said...

Yvonne:
SÅ inte roligt, hela fredagkvällen, natten och nästan hela lördagen var en enda lång oro. Vi kunde inte koppla av förrän efter op och sen då vi talat med henne.
Landet så stort, så stort.
Vansinnigt tacksam för Mike som tog ledningen och styrde upp rubbet från NYC.
Det där med försäkringen är ett lyckokast som heter duga. MEN vi har ju inte sett slutet än, räkning av ngt slag kommer att dyka upp, men förhoppningvis bara "som det ska".


ÅÅÅÅ så din dotter hade samma symptom?? Intressant. Kirurgen visste inte om blödningen i sig hade orsakat blindtarmen och den inflammationen, men han höll det inte för omöjligt.
Det tog ju längre tid med op just pga cystorna fanns och den inre blödning som uppstått. Ibland är det nästan bättre att få veta efteråt, som ni. Men samtidigt är det ju bra att veta också .
GLAD att det gick bra för dem bägge, tack och LOV för det.
Som du säger, det spelar ingen roll hur gamla barnen är, man vill liksom bara dit när skit händer.
Tacksam för att K var så cool, hela tiden var hon cool.

Älskar lucia. tyckte om SVT även om jag har några små invändningar. Men kören var top of the line!! SÅÅÅÅ fin!!!
Du får se det på Play sen, det gjorde jag med.

TACK vi ska hoppas att K kryar snabbt, hon får inte lyfta och inte böja sig. Ja är orolig för flygresan, men hon måste ju få hjälp med resväskan, tänker jag.


Ni har så härligt kallt och snö därtill. BLIR så avis!!!
Kramar!!!!

Annika said...

Carin:
Inte den bästa av helger, full av oro.
MEN nu är hon hemma och jag hoppas att denna natt varit bra. För tidigt ännu att prata med henne.
Ja försäkringen är ju bara så ofantligt bra, kan inte ens fatta det.
Nu hoppas jag att flygresan hit ska gå fint.
Ha en finfin lucia.
Kramar!

Annika said...

Bettan:
DU om någon fattar. Du vet hur det är.
Ja det var inte kul när hon ringde på fredagen och sa hur dåligt hon mådde, sen från akuten och sen till sist från sitt rum då hon blivit inlagd. Vi kunde inte koppla av förrän operationer var över och vi hade talat med K.
TACK och lov för bra sjukvård, försäkring och vänner. INTE minst Mike som tog ledningen och styrde upp allt direkt från NYC.
Oändligt tacksam.

Bettan, ha en jättefin lucia!!
Massor med kramar!!

Humlan said...

Men vilken helg! Stackars Karolina, hoppas nu att hon återhämtar sig ordentligt och att resa till er går bra. Vilken tur med försäkringen!
Jag kan tänka mig er oro och den känslan när man är så väldigt långt bort när sådant här händer, men skönt ändå att veta att hon har människor omkring sig när hon återhämtar sig.

Stora Kramar!

BP said...

Nej, det var verkligen ingen lyckad helg, men huvudsaken är att allt gick bra under operationen och att cystorna kunde tas bort på köpet. De hade ju aldrig upptäckts annars.
Å det där med sjukförsäkringen - det var verkligen en himla tur... eller skicklighet;-)
Håller tummarna att allt går bra nu!

Brysselkakan said...

Herregud... förstår din oro. Man känner sig så maktlös när man inte kan vara där för sina barn. Som förälder vill man fixa och laga sina barn men det går ju inte alltid. Och vilken tur med försäkringen, man hoppas ju man slipper använda den men i detta fallet behövdes den ju verkligen.
Och fin pojkvän som såg till att hon slapp vara ensam, ofta tänker man nog att det löser sig men så sitter man där ensam och ynklig.
Snart är hon hemma hos er och du får pyssla om henne.

Elisabeth said...

Fy vilken upplevelse med Karolina! Skönt att allt gick bra och tur i oturen med försäkringen. Kan tänka mi att ni se fram emot hennes besök lite extra mycket nu.

Lucia ja, det är inte vad det var för en sisådär 20, 30 år sedan. Känns som att det blir mindre och mindre, vilket är synd. Hörde dessutom på radio att luciasången görs om, eftersom barnen inte förstår den. Så fånigt!

När jag kom hem tittade jag en stund på SVT:s sändning, men den här konservativa gnällspiken störde sig för mycket på den (även om det var fint också) och stängde av. Fattar till exempel inte varför de var utomhus. Och varför hade de dessa extremt långa ljus?! Störde mig även på att det inte bara var själva tåget, utan en massa annat också, folk rund eldar och liknande. VARFÖR liksom?! Slutligen tyckte jag att det var för många närbilder och för få bilder på hela tåget, om du förstår hur jag menar.

Annika said...

Vilken helg! Skönt att Karolina mår bättre, härligt med bra vänner som hjälper och hoppas att hon kan komma hem till jul som planerat <3
Hoppas hon kryar på sig snabbt.
Annika

Bloggblad said...

Men så jobbigt och oroligt! Skönt att hon har det bra ordnat med hjälp.

Anonymous said...

Så bra att hon mår ok nu. Det är så jobbigt att vara långt borta som förälder. Oj vilken tur med sjukförsäkringen!!! Ja det är ju viktigt.

SB

Annika said...

Humlan:
Ingen rolig helg alls.
MEN nu är hon hemma, med hjälp förstås. Flyger hit sent på fredagkväll.
SÅÅÅ långt bort, alltför långt bort.
Tacksam för Mike.
Tacksam för att han styrde upp rubbet.
TACK och lov för försäkringen!!!
Fattar knappt den turen.
Kramar!!!

Annika said...

BP:
Ingen rolig helg alls.
Ja vad var egentligen orsak till vad? Cystan som sprack kan ha varit orsaken till att blindtarmen inflammerades. Men vet vet? Huvudsaken är att allt gick bra.
K har varit i en skarv mellan jobb, så hennes försäkring var nog ändå ren tur. Den trädde i kraft just på dagen.
Phew ...
TACK ja nu ska vi hoppas att allt går bra, inga komplikationer.

Annika said...

Brysselkakan:
SÅ totalt maktlös. Vi var verkligen beredda att kasta oss ut dit, men ack och o att jag är glad att vi slapp det. K är så cool med det också. Jag är mer än tacksam över att hennes vänner är så fina och tjänstvilliga. Det betyder allt.
Ser fram ett lördag morgon, hon lär vara helt slut då hon landar kl 7. MEN hon får sova hela fm och sen ska vi minsann pyssla om henne :-)

Annika said...

Elisabeth;
Inte roligt. Alls.
Ser fram emot hennes hemkomst och är MYCKET glad över att försäkringen trädde i kraft JUST den dagen.

Nä lucia är inte vad det var. Det där med att barnen inte förstår, men förklara texten då!!!! DET kan väl föräldrar och skola göra. OCH vad spelar det för roll om man inte fattar allt man sjunger. Sen det där att till varje pris hålla gud och jesus utanför ... Obegripligt. Det är ju inte så att en sång eller text prackar religion på ett barn.

HA!!! Men lustigt, vi tycker LIKA!! Om SVTs program. Kören var top of the line, luciatåget så perfekt det kan vara. Älskade alla sånger, stämmor ... RUBBET!! SÅG i eftertexten att själva sången var inspelad i en kyrka innan. OCH det fattar man ju när man ser det, inte blir det sådan akustik i en gammal ruin under bar himmel.
Sen, varför bryta luciatåget med en vuxenkör?? OCH folk som dricker kaffe/glögg? Och varför står en man och reciterar Tomten? Tomten passar ju inte ens in på lucia.
OCh jazztrion och cellisten, superbra ... MEN i ett annat SAMMANHANG inte i lucia. DET störde mig mkt.
JA, de skulle ha visat när luciatåget kom, och gick, det är halva njutningen att se dem skrida in och ut.
Nä, SVT har visat bättre förr om åren.

Annika said...

Annika:
Hej Annika!! ÅÅÅå vd länge sen det var jag "såg" dig här. VÄLKOMMEN tillbaka!!!
Måste ju se om du skrivit nu också!!!!
Jamen ja, vi ska verkligen tro att Karolina återhämtar sig snabbt nu. Igår var hon så trött och hade ont.
HOPPAS det är bättre idag.
Ja hon har en red eye sent på fredag fr LAX och hit. MÅ det gå bra och inte vara skadligt.
Men kirurgen har okejat, så ...
KUL att se dig här igen.
Kramar!!

Annika said...

Susanna:
Hon var trött igår, och hade ont i såren.
Men jag hoppas SÅ att inte flighten på fredag ska göra henne sämre.
Jobbigt överlag nu, tycker jag. Men jag hoppas att hon är piggare idag än igår.
Försäkringen ja, vilken innerlig TUR där!!!