Friday, November 11, 2022

Vad finns i butikerna till jul: HomeGoods




Hej och godmorgon fredag!


Helg. Igen.
Andra novemberhelgen.
Snart Thanksgiving. Ack ja.


OCH just därför är det dags att ta span på ännu en affär i juletid för att se vad den butiken har att erbjuda julsugna konsumenter. 
Nästan varje gång jag lägger ut ett sådant här inlägg får jag frågor på vad man gör av allt som inte blir sålt?
Faktum är att jag inte riktigt vet, men det jag VET är att mycket reas ut. Det reas inte bara ut EFTER jul utan även veckan innan jul. Resten, det som inte säljs, antar jag åker in på något lager där det får vänta tills nästa jul. Så gick det iallafall till när jag jobbade som dekoratör på Lord and Taylor (varuhus) för länge sen. Det man där sålde i The Christmas Shop hämtades på ett lager redan i slutet av september, och efter jul packades det som var kvar ihop och åkte tillbaka in på samma lager igen.
Alltså, jag talar inte om butikens julskyltning nu (den förvarades också på lager, men i varuhuset) utan om det som såldes till kunderna.
Så jag antar att det är så det funkar än idag. Jag förmodar också att det går till på exakt samma sätt i Sverige.


EN sak råder det iallafall inget som helst tvivel över, julsaker finns i parti och minut och absolut ingen (som är köpsugen) behöver bli utan.


Idag ska vi till en av mina goodie-good-goodie-favoriter bland affärer, Home Goods.
Jag ska villigt erkänna att jag nästan blev överväldigad av utbudet då jag var där.
JÖSSES vad grejer det FINNS!
Häng med!!


  VARNING FÖR JULÖVERDOS GALORE!!!



Nä, nu drar vi hem ... :-D



Med denna julbomb (PHEEEW) önskar jag dig ett riktigt trevligt veckoslut.

29 comments:

Yvonne said...

WoW, tusen tack för julpromenaden, har nog aldrig sett så mycket pynt på samma gång. Skulle nog ha jättesvårt att välja något som jag ville ha - om jag mot förmodan skulle "behöva" något, ha, ha. Har (tyvärr) alldeles för mycket på hyllorna.

Tycker vare sig rosa eller ljusblått hör hemma som julfärger, man ser att det blir mindre och mindre av rött och grönt och nya färger börjar istället introduceras.

Skulle vara jättekul att gå in i den där affären, men skulle nog kanske sluta som för dig att jag gick tomhänt därifrån. Skulle ha alldeles för svårt att välja något.

Tack för promenaden säger jag och önskar dig en trevlig helg
Kramar

Snart Dr Jo said...

Åh va kul att få följa med i ännu en butik. Jag kan dock uppleva detsamma som dig att ifall det blir för mycket intryck så blir man inte så sugen på att köpa något.

Väntar fortfarande på att julkänslan ska infinna sig men det är väldigt varmt här med så det lär nog inte bli någon snö innan jul.

Jovisst, det fanns en hel del evergreen i Vancouver, lite mysigt som sagt med livstecken från träden. Dock så kunde dom inte alls hantera att det kom lite snö, trafiken blev helknasig. Är ju inte krav på vinterdäck där sedan så var det rätt så "kulligt" så blev det halt på en gata var det så lätt att det blev snorhalt. Det i kombination att man inte var lika effektiva med att ploga och sanda/salta som här så blir det väldigt stökigt fort.

Jag klarade att träffa spiken :) Tur var väl det. Yttligare en milstolpe som passerats. Nu ska det övas på presentation/försvar. Tusen tack för pepp ! Ska bli skönt med helg och lite sovmorgon.
Kramar

Mamma C said...

Jag var i sådana affärer igår med. Där det var julsaker från gol till tak. Man blir lite matt i pälsen och tappar sugen på att köpa något då.
Ha en fin och skön helg nu.
Kram Carin

Brysselkakan said...

Jösses var saker! Nästan så man inte såg tomtarna för alla tomtar!
Förstår att du inte köpte något, det var bara för mycket.
MEN en sak såg jag som jag nog köpt! En av de där kakburkarna som såg ut som pingviner! Yngste sonen gillar pingviner. Och kakor!

Ha en fin helg!

Em said...

en sak jag reagerar på att det är så blandat i hyllorna. man blir ju aldeles matt o snurrig, och då är jag en stor jul-krafs-fantast... här är det mer så att dessa granar på denna hylla annna typ av granar på nästa hylla etc.

Äventyret framtiden said...

Exakt som du själv beskriver det, man ser inte skogen för alla träd!
Men faktum är att det börjar se ut så där här också och det som slår mig att tydligen finns det ett bamselager någonstans i världen där alla julsaker lagras och sänds ut till olika ställen i densamma. China står det ofta på sakerna. De är smarta kineserna som har tagit över världen på sitt sätt. Den blå Hannukah-granen kunde jag ha året om. Snygg som tusan.
Annars vet du ju hur jag är, väldigt måttlig när det gäller julglitter.
Tack för allt detta, måste nog syna alla bilder lite till nu....

Ha en fin helg Annika! (vinkade till dig igår när vi stod på den västligaste punkten här på ön med Amerika direkt på andra sidan havet, vinken kanske inte har kommit fram ännu?)

bettan said...

Otroliga mängder pynt och så svårt att få en överblick. Allt går ihop och förmodligen hade jag inte kunnat välja ut nåt att köpa, jag heller.
De flesta affärer här är också i full gång med allt som hör julen till. Än har jag inte noterat julmusik, tack och lov.
Alltid kul att hänga med dig på dina affärs-rundor.

Önskar dig en trevlig och fin helg.
KRAMAR!!

Humlan said...

Jag förstår att du inte köpte något, det blev för mycket att titta på även på bilderna. Men jag blev påmind om att jag letade en julmugg till mig själv förra året och aldrig hittade någon jag gillade. Jag får ge mig ut och leta bara jag har snutit ur mig den här förkylningen och hostat klart.
Tack för att vi fick ännu en julaffärs-visning!

Ha en fin helg!
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
OM jag nästan fick spader därinne kan du ju tänka dig, haha!!
PÅ riktigt, såg inte julen för alla tomtar, mohojhahaha!!
Nej, jag fick överslag. JAG!!??? HAHA!
JO där finns pynt så det räcker och blir över tusen gånger OM!!
HÅLLER MED!!! ROSA är fasiken ingen julfärg, inte blått heller.
No way!!!
TACK Yvonne för att du gillar detta. Mer kommer i nästa vecka. men från annan butik.
Vi tänkt exakt lika- du och jag, för mycket och NU går jag HEM!! HAHAHA.
ÄLSKAR HomeGoods, men den burin jag var inne är sååå stor. Jag brukar åka till en mindre och mer överskådlig HG.

Stor kramar och ha en riktigt trevlig helg!!

Annika said...

Snart Dr Jo:
Nummer ett, så kul att jag har dig på insta!! Tror inte jag fattade att det var du då du började följa mig. Superkul att ha dig där. Spiken, såg de!! YAY YOU!!


OCH roligt att du tyckte om detta inlägg.
Exakt, det blir SENSORY OVERLOAD och man ser inte vad dom finns för att det är SÅÅÅÅÅÅ mkt.

Japp, milt här med... hällregn fig och väldigt november, men VARMT- OCH imorgon 21 grader ... orkar inte ... så onormalt.
Samma hos dig, det är inte kul. Det är så fel det kan bli.

Nä Vancouver är väl en ganska mild stad överlag med sitt havsklimat och nästan regnskogar ... Alltså i då i form av den lite nordligare sorten.
I övrigt tror jag nog att man i Kanda har bra däck på sina bilar eftersom det ju verkligen är ett stängt vinterland, Men just i Vancouver kan jag tro att det INTE är så, som du säger.
Här finns heller inga vinterdäck, det blir kaos vid snö. OCH jag hatar att inte köra med vinterdäck. Nu har vi ny bil med erkönt bra 4-hjulsdrift, men såklart inga vinterdäck. OCH utan vinterdäck står man sig SLÄTT.
Inget konstigt att skolor etc stänger vis snö. Men vi tar mer av det ämnet sen i vinter ... HIHI!!

Varma helgkramar från mig!!

Annika said...

Carin:
Eller hur, man bara ---- när jag orkar inte --- och sen går man.
HAHA!!
VET!
Stora kramar!!

Annika said...

Brysselkakan:
EXAKT SÅ!!!!
MAN ser inte julen för alla tomtar. Det blir för mkt av det goda och man vill bara dra hem till sitt. HAHA.
ÅÅÅÅÅÅ då är din yngste son och Karolina såååå lika, älskar pingviner
GULLIGT:
Ha en jättefin helg!!

Annika said...

Em:
JAG vet, visst blir man. HÅLLER MED!
Man ser inte julen för allt pynt.
Det här är en väldigt stor HimeGoods, en jättestor. Jag brukar åka till en mindre där det är sååå mkt mer överskådligt.
Det här blev för mkt även får ett julfreak som jag.
HAHA.
Trevlig helg!

Annika said...

Karin:
Visst är det SÅÅÅ!
Om en julgalning som jag inte orkar då är det ILLA, fniss!
Jag bara ville gå hem, hehe.
Jamen så är det nog, det finns liksom ett centrallager som slickar ut över världen. Kina, som du ju säger. Tror absolut du har en stor fet sanning där.
Faktiskt, var tvungen att scrolla upp till hannukah, men den är snygg och den skulle lätt passa hela året. ÄNNU bättre då, i mitt tycke.

AWWWW, Karin ... GULLIGT!!! TACK för vinken, det värmer. Måste ha varit såå härligt att stå på den västligaste punkten på ön.

Den bästa av helger till dig från ett regnigt Reston till ett (troligtvis) soligt Madeira!

Annika said...

Bettan:
VET, snacka om yrsel därinne. FNISS!
Om inte ens jag orkar så är det ganska illa, haha.
Nej, men det blir SÅÅÅÅ mkt.
JO, kan tro att det börjar hemma nu också. Jag har inte heller hört julmusik än, men det kommer snart.
TRO MIG.
Bettan, bamsekramar till dig denna fredag. Stora kramar!!

Annika said...

Humlan:
Undertecknad blev totalt matt och ville bara gå hem ...
HAHA.
Julmuggar är trevligt att ha, och jag hoppas att du snart hittar en fin som du tycker om.
KRYA nu, ingen covid iaf, skönt det.
Stora kramar och trevlig helg!!

Anonymous said...

Jesus skulle nog ha undrat, vad som hänt med hans
födelsedag, om han tittat in där.

Ruth i Virginia (yr i huvet)

Channal said...

OJ OJ OJ SÅ MYCKET JUL! Butikerna är fyllda med jul här hemma men inte lika välfylld som i din butik. Känns som att leta film på Netflix... bläddrar i en halvtimme. Hittar ingenting för utbudet är för stort. Tröttnar och stänger igen. Förstår att du inte hittade något. Själv har jag köpt Muminmugg och skål med vinter 2022.

Trevlig helg och Kram! Anna

Annika said...

Ruth:
HAHA!! JAAAA! Verkligen!!! DET hade han. All this? For MEEEEE????
Ruth, vi är bägge yra.
Kram i regnigt och fukten idag (och vilket otäckt väder. ffa fukten och värmen),

Annika said...

Channal:
JAG VET!!
Visst är det överväldigande, milt sagt. HAHA.
JAAAA, som att leta film på Netflix. SÅÅÅÅÅ sant, spot on.
Jag gick därifrån. Bye bye!!
Haha.
Ja jag har också ställt årets vintermumin via min syster.
Härligt.
KRAMAR!!

BP said...

Blir nästan andfått - less is more i min smak. Det som förvånar mig mest är att det sällan är samma produkter som säljs två år i följd. Å det gäller ju iofs inte bara julpryttlar utan kläder också...

Elisabeth said...

Ojoj så mycket pynt! Jag säger som du och andra här; man blir nästan lite matt. Men jultvålar är roligt. Brukar köpa det på Lidl eller Rusta, där de har olika dofter.

Anonymous said...

Jag säger som du och alla andra: man blir alldeles matt och för överväldigad. Ändå är jag van - i vårt Frankrike hypar man också julen och börjar tidigt, före Halloween. Där är de stora handelsträdgårdarna som fylls med kvadratkilometer med växter och julpryttlar vilket ju känns lätt bisarrt bland palmerna. Men jag har firat jul i både LA och Florida så jag vet hur det känns. Jag ska vara ärlig och säga att det förutom att det bara blir för mycket av allt sånt här så just i dessa tider får jag också en obehagskänsla kring hur vi i våra priviligierade länder fullkomligt öser på med sådant här billigt, smaklöst och onödigt krafs när man vet hur julen kommer att bli för människorna i Ukraina i år - bara som ett exempel. Jag menar verkligen inte att man ska avstå från att göra julfint men lite tycker jag man kan hejda sig, dra ner på slingor och annat som drar el och pynta vackert men sparsmakat. Det blir för kommersialiserat - själv har jag inte köpt en julpryl förutom några tomtar på många år och det är en charm också när det gamla invanda kommer fram. Tycker jag.

Monet said...

Anonym är Monet, förstår inte varför det inte framgår?

Susjos said...

Puh, snacka om att gå "all in"...man ser verkligen inte skogen för alla träd, hihi!
HA en fin start på den nya veckan!
Kram

Annika said...

BP:
DETTA är för mkt även för en die hard hard core som jag.
TOM jag ville bara gå hem, det säger väl ändå ALLT, haha.
Ja, vem vet vart allt tar vägen? Känner igen en del från tidigare år, nissarna tex. Men massor med nytt såklart ...

Annika said...

Elisabeth;
Ja jag vet ... WAAAAAY toooo much!!!
Jultvålar är absolut kul, och det finns ju en del att välja på. TO say the least.
Ska till Aldi idag och ta en titt ... Ok det var en parentes, haha. Vet inte varför jag skrev det. MEN de brukar ha kul grejer till jul också. Lidl med.

Annika said...

Monet
Ja, onekligen lite väl mkt även för en som jag. DET säger allt, haha.
Jo julen hypas nog stort överallt där den firas. Och handeln måste ju sälja så det där att man börjat tidigt har aldrig stört mig. De ska dra in så mkt pengar över jul och måste börja tidigt.
Ja, jag kan verkligen förstå att det känns smått overkligt med palmerr och en massa julpynt. Så olikt det vi är vana vid.
Brukar fundera över hur det är att fira jul i ett somrigt klimat. Inte min grej. Men man vänjer sig säkert vid det.
Sådär har det nog alltid varit, att i-länderna vräker på i juletid oavsett världssituation och krig som pågår.
Det är väl mänskligt antar jag.
Ja, julen har ju jättemkt med nostalgi att göra, att återanvända gamla kära prylar. Jag har svårt att förstå dem som varje år har nytt tema i sina granar. DÅ undrar jag, vad gör de av allt det gamla? Eller nytt tema i hela huset.
Vad gäller julljus etc så är det nog en tröst i mörkret också då det är som mörkast. säger inte så mkt om det då jag är en av de skyldiga.
Ingen aning om varför du blev anonym. Blogger glitch?

Annika said...

Susjos:
EXAKT, det går inte att se julen för allt pynt.
Helt osannolikt.
HIHI!
Ha det bäst.
Kramar!