Thursday, November 17, 2022

Att sia i förväg, DET här då! Underbar bok, Läsplatta? Julmusik, Här&Nu samt Mästerverk




Hej på torsdagen!


* Hur kan man sia så långt i förväg?

Varje senhöst brukar min favoritmeteorolog uttala sig om det kommande vintervädret i Washington DC med omnejd
Folk brukar alltid lyssna uppmärksamt till vad han har att säga. Somliga villa ha iskyla och massor med snö (jag exemplevis), medan andra önskar sig en genommild vinter utan minsta snöflinga.

I år har Doug Kammerer, som min favorit heter, hintat om att det blir en sannerligen mild vinter med endast “two to six inches of snow”. Det betyder att det endast ska falla mellan 5-15 centimeter snö under hela långa vintern.

BUMMER MAN!! Det är vad jag säger. Fasiken!!
Men, samtidigt frågar jag mig hur man kan sia och spå väder SÅ långt i förväg?
Eeeehhh … MÅ han ha fel. Han brukar inte ha fel, men jag hoppas han har gruvligt fel denna gång.

FAST, jag har märkt tecken på detta själv …
Det finns knappt några ekollon det här året. Om det är mycket ekollon betyder det att det blir en sträng vinter.
Sedan har jag knappt sett några av de larver man brukar se på hösten (fråga mig inte vilken sort det är, phew) och det brukar vara ett tecken på en mild vinter. 

Well, well … vi får väl se … MAN kan alltid hoppas iallafall.



  * OCH det här då!!!??

Vad säger ni om att Trumpen tänker försöka sig på presidentposten igen?
SÅ tippat att han gör det. Men denna gång är jag tämligen säker på att han INTE kommer att lyckas. Hans popularitet minskar snabbt.
Personligen tycker jag att det är synd och skam att han inte sitter och skakar galler vid det här laget. HUR kan man inte sy in den person som så uppenbart låg bakom upploppen den 6 januari 2021? Ofattbart i min, och många andras, värld.

Nej, jag tror det blir platt som en pannkaka för den gamla 45-varvaren denna gång. Fattar inte att han ens försöker …



* UNDERBAR bok!

Ibland läser jag böcker som jag inte kan släppa och som jag älskar från dess första sida.
När jag är hemma i Sverige köper jag alltid med mig böcker hem. Det ska då vara av svenska författare på svenska. Vill inte läsa engelska översatta författare på svenska. Läser dem på engelska istället.

NU har precis läst ut “Räkna Hjärtslag” av Katarina Widholm. OCH som jag älskade den boken.

Jag har en förkärlek till den sortens böcker som utspelar sig runt andra världskriget och som handlar om olika samhällsklasser under den här tiden.

Betty flyttar från Hudiksvall till Östermalm där hon tar tjänst som hembiträde hos en läkare och hans hustru. Hon blir så gott som livegen där, vilket så många andra unga kvinnor också blev vid denna tid då de tjänade i familj. Frun är snorkig, doktorn för all del snäll mot Betty. Men, det finns en vuxen son i huset som verkligen flyter ovanpå och trycker ner Betty i det mesta hon gör.


 
Bild från Newsdesk 

Jag äskar skildringen av det gamla Stockholm, hur man bodde, klädde sig och vad man åt. Vart man gick för att roa sig och även hur vädret var. 

Det finns en bok till om Betty som heter “Värma händer” och som jag INTE har. GISSA hur gärna jag skulle vilja läsa den …

SÅ pass mycket att jag funderar på att skaffa ... 



 *  … En läsplatta

Jag har varit emot läsplattor ganska länge, eller inte EMOT såklart. Men jag har tänkt att jag vill läsa fysiska böcker och inte läsa dem via en platta. Har ingen lust att strula med teknik och sånt.

Men med tiden har jag börjat ändra mig mer och mer. Nu tänker jag att jag BORDE nog skaffa en iallafall. Det kan bli en julklapp.
Peter har haft sin läsplatta, en NOOK, i många år. Han gillar den mycket.

Jag försökte nämligen beställa hem “Värma händer” från CDON och Ad Libris. MEN ingen skickar till USA. FASIKEN alltså. Jag skulle gärna betala portot som säkert skulle ha blivit högt.

Med en platta skulle jag kunna köpa böcker från Sverige elektroniskt. Så det är detta faktum som gör att jag nu börjar fundera mer och mer på en platta. Lättheten att läsa svenska böcker på svenska.

HAR du en läsplatta?
Isåfall, hur gillar du den?

Peter säger att jag kanske borde skaffa en iPad? MEN jag får för mig att de är tunga att hålla i och inte lämpar sig för läsning i sängen etc. Vill ha en som är lätt och inte för stor.

Ge mig gärna input ni som äger en platta.



* Julmusik 24/7 

Igår när jag var ute och körde bil hörde jag att en av våra lokaka radiostationer nu har börjat spela julmusik! Julmusik galore 24 timmar om dygnet fram till annandag jul. Jag blev jätteglad och kände mig helt pirrig invärtes, haha.
Peter suckade mest då jag berättade för honom att NU har WASH-FM börjat med julmusik. HAHA. Själv har jag inte börjat lyssna på min jullista på Spotify ännu, men jag börjar nog väldigt snart. Hehe



* Här och nu

Den vackra hösten har övergått i det vi kallar fulhöst. NU kan det se så ut så här fram till i mars. Grått och beige och bara sååå brunt …

Ännu finns lite höstfärger kvar. Hösten i år har varit EXTREMT vacker, det säger alla. Den har varit mer gyllene än jag någonsin kan minnas från tidigare år. SÅ vacker. MEN nu är det slut på det.

Så här ser det ut här i mitten av november.


Är det många av er som betar, eller har betat, av The Crown?
Peter och jag är klara med femte säsongen nu och jag måste säga att den var SUPERB! Vilken helt otroligt bra serie detta ÄR! Jag har älskat, och knarkat, varenda säsong.
Den femte är inget undantag.

Jag har aldrig sett någon porträttera Lady Diana såsom Elizabeth Debicki gör. Tycker hon närapå är porträttlik och hon har fått in Dianas rörelsemönster, och mimik, till 100 %. Jag är ärligt talat golvad av hennes rolltolkning.

Drottning Elizabeth framställs av Imelda Stunton. Hon är återigen av världsklass. Imelda Stunton porträtterar den åldrande drottningen så värdigt och så fint. Alla i serien spelar sina roller med bravur. Det här är en serie som kommer att gå till historien som en av de bästa någonsin.

Det blir en sista och sjätte säsong. Jag väntar med spänning.


 
Bild från Netflix.



  *** 

Jag önskar dig en riktigt fin torsdag!

35 comments:

Anonymous said...

Hej Annika!
Nej, jag tror inte man kan sia om väder så långt i förväg. Hur många ggr har jag inte sett o hört det här hemma, både om sommar och vinter. Ibland stämmer det, ibland inte. Men vädret är konstigt, verkligen. Vi har ju haft en galet varm höst här. Plockade full av smultron från mina plantor i helgen. I november!
Ja, ett skämt är det synnerligen att herr Trump vill tillbaka. Hoppas du har tätt att han inte lyckas.
Här hemma börjar en radiokanal spela julmusik 24/7 på fredag hörde jag . Lite tidigt tycker nog jag.
Eller vem är jag att gnälla när jag börjat kolla töntiga julfilmer :-)
Töntiga och fåniga är de minsann men ett måste för undertecknad!
Vi har börjat titta på sista dädongen av The clown men är inte lika imponerade dom du. Den kanske blir bättre?
Kramar från Anette (Mail?....)

Anonymous said...

Oj, vad många stavfel det blev såg jag nu! Lite trött såhär på morgonen o behöver dessutom nya"ögon"....

Snart Dr Jo said...

Hej,

En gång i tiden så tog jag en kurs i Climatology, dock så var jag inte så bra på det. Det var väldigt svårt att beräkna vindstyrka ect. Så jag är riktigt imponerad ifall Doug får rätt.
Ja suck , denna Trump. Är så fascinerad att det är gamla män (70-80!!) som är så populära när det kommer till att leda landet. Förstår det verkligen inte. Sedan är ju Trump en oerhört speciell person till att börja med. Hoppas verkligen inte att det går bra för honom. Är inte superinsatt men hade hoppats att Kamala Harris hade kommit fram mer som en lovande kandidat. Äntligen en kvinna och dessutom mörk. Men det är så svårt att få en "rättvis" bild på hur populära vissa kandidater är. Media vinklar alltid på ett eller annat sätt.
När det gäller böcker så skickar jag gärna dom till dig. Vi kan säkert lösa det på något smidigt sätt. Bara säg till. Vet hur tråkigt det kan vara när man inte får tag på saker.
När det gäller läsplattor så använder jag min Ipad oerhört. Jag läser ju så mycket på jobbet så tycker det är skönt att slippa hålla på med så mycket papper. Och så har jag en nyare modell så att jag kan ha en penna till också så alla mina anteckninar är på ett och samma ställe. Gör underverk för min yra hjärna :P
Vet att min man har en Kindel om man nu bara vill läsa, dock så har den ingen egen ljuskälla, vilket kan vara lite tråkigt ibland. Det är ju inte samma känsla, men det är ju kul att kunna få tillgång till svensk litteratur. Laddar man ner Readly (tror jag den heter) kan man läsa svenska tidigar/magazin också. Som typ Allers, Tara och allt möjligt. Tror det fungerar utomlands med men har inte testat.
Hehe jag har börjat smålängta lite, här är det MixMegapol som har julmusik hela december fram till den 24, tycker det är superhärligt. Det gör att det kommer fram lite ovanliga låtar, men visst vissa blir man ju trötta på. Men en kul grej tycker jag.
Här är det väldigt grått och tråkigt. Men det har slagit om och blivit kallare så kanske kanske är det lite snö på väg. Vi måste iallafall byta däck till helgen.
The crown har jag missat, ska ta och kolla på den när jag har lite mer tid över. Har snackats så mycket att det är svårt att inte bli lite intresserad fast den genre inte brukar tilltala så mycket.
En fin torsdag till dig med!!
Kramar

Mamma C said...

Vi får hoppas att vädergubben har spått fel så att du får din snö. Själv är jag glad om det är snö den tiden vi är i Sverige. Sedan är jag nöjd med den och här i Spanien (där jag bor) om det skulle komma någon, så ligger den inte kvar i alla fall.
Jag har inte sett den där serien men jag är sugen på den. Får nog ta tag i att se den.
Ha en fortsatt fin torsdag.
Kram Carin

Annika said...

Anette:
Tror inte jag heller egentligen.
Vet att det grundas på jetström etc, men iaf. NEJ. HOPPAS iaf att han har fel, haha.
Vädret ÄR konstigt, så det skulle int förvåna mig om det blir en mild vinter både här och hos er.
Faktiskt helt sjukt att du kunde plocka smultron nu. KÄNNS inte bra, eller hur?
Tro mig, Trumpen kommer inte att lyckas. MEN ngn lika extrem kan göra det, men inte han. Ganska säker på just det.
GILLAR du inte The Crown denna gång!!?? SAY what?? Tycker den var helt otrolig, Anette. Vet inte om den blir "bättre", de följer ju historien.
Men julfilmer, såg den med Lindsey Lohan på Netflix, men SUCK. HAHA!!
Mail kommer!!
Kramar!!

Humlan said...

Om jag har förstått det rätt så kan man se vissa saker långt fram i tiden, som hur kalluften ligger över polarområdet och var den "går neråt"; över Ryssland- Skandinavien eller Amerikanska kontinenten, men exakt hur det blir är nog svårare att se, det kan ju vara kallt på östkusten, men inte på västkusten t.ex. hos er. Att göra prognoser är väl svårt nog för 10 dagar framåt.
Här har det varit snack om att det ska bli en riktigt kall vinter, men vem som har spått det, vet jag inte.
Du får hoppas att det blir riktig vinter hos er.

Ja Trumpen är skrämmande och jag förstår inte hur människor tycker att han gjorde bra ifrån sig när han satt i fyra år! Han borde verkligen skaka galler, för 6 januari, för de där pappren han hade hemma (och vem vet hur han har spridit den informationen), för allt han påstås fuskat till sig i sina företag ... Han kan sitta i buren resten av livet och lite till!
Han och de som håller med om hans åsikter är skrämmande!

Jag har en Kindle, en gammal med grå bakgrund på skärmen och väldigt långsam och trögfattad när man ska ladda ner nya böcker, men skön att läsa på. Jag läser engelska böcker på den, men har inte kollat upp de program/appar som man kan ha för att omvandla svenska format till Amazons egna Kindle-format. Jag köpte den för att det var enklare och billigare att få tag på engelska böcker.
Den var perfekt när jag hade problem med gråstarr, före operationen, eftersom jag kan ändra typsnitt och storlek så att det blir mer lättläst. Även om den är trög när jag laddar ner nya böcker, så fungerar det utmärkt när jag läser.
Nackdelen är att jag gärna bläddrar tillbaka och läser om ibland (har en förmåga att lägga ifrån mig böcker och behöver därför friska upp minnet om vem som var vem o dyl) och det är betydligt enklare i fysiska böcker.
Den är perfekt att ha med sig i handväskan när jag åker iväg och vill ha något med mig att läsa, inte lika tung som en stor bok.
Däremot kan jag inte läsa i sängen, men det beror på att jag tar ögonmedicin innan jag lägger mig och sedan får jag inte titta med det ögat. Jag kan inte ligga och läsa med bara ett öga! :-)

Jag funderar på att skaffa mig en svensk läsplatta, men har inte gjort det än utan köper böcker.
Vad jag har hört så är inte surfplattorna lika sköna för ögonen när man läser och eftersom jag har och har haft en hel del problem med ögonen så köper jag hellre en läsplatta.

Visst saknar jag lövens alla färger nu, men jag tycker samtidigt att det är så vilsamt med den färgskalan som vi har nu. Fast i morse var det något nytt i färgskalan: SNÖ! Det hade jag inte sett/hört något om i prognoserna, men det snöade under några timmar i förmiddags och på morgonen var det verkligen vitt på taken även om det smälte på marken. Men nu är det grått, mörkt och råkallt igen, det lockar inte ut en precis men det ger mig ett lugn.

Förra året hade jag inget sug efter julmusik förrän strax innan jul, jag får väl se när jag "rattar in" musiken i år.

Ha en bra dag!
Kramar!

Annika said...

Snart Dr Jo:
Ja, jag med. FATTAR inte hur de kan se sånt. Vissa aningar kanske, men ändå. TROR mig på dig, jag :-D

Trumpen ja, tro mig det kommer inte att lyckas. Problemet är väl att ngn lika extrem vaskas fram, som Floridas guvernör tex.
Kamala ja, det hade jag också velat. MEN det tror jag inte på, tyvärr. Hon har varit en sällsynt impopulär VP av ngn anledning.
Eller, vi vet ju varför ... Svart, kvinna och klok. Den kombon går inte vettu ... Nej men jag är ju helt på din sida där, som du förstår.
Vi får se vem demokraterna tar fram, de har inte så många självklara. Tycker inte Biden borde ge sig in igen, han är för gammal.


Du är jättegullig, Johanna. MEN nej, portot är asdyrt. Ingen ide. Jag menar det. MEN TACK för att du erbjuder dig.
SÅÅÅÅ gulligt.

PÅ tal om din iPad, tycker du det är tungt att läsa med den i sängen, är det bekvämt. JAG äger ingen iPad ens en gång.
Kan dock förstå att den är mkt, mkt bra för dig, speciellt om du kan handskriva via den också.

Readly känner jag till, vet inte om det skulle löna sig för mig. Så mkt svenska tidningar vet jag inte om jag hinner läsa för att det skulle vara värt det. OCH då känner jag att jag måste ha en ipad, helst en stor om jag ska läsa tidningar av den sorten.
Jo, Readly funkar här, har en kompis som nyttjar den mkt.

HAHA, ja det är kul med radiokanaler som börjar med julmusik. Det är tidigt, men so what! HAHA.
More of it i dessa tider, känner jag.

The Crown får du ta när du har tid en gång, fattar fullkomligt att du inte kan ta dig en sådan tegelsten till serie nu.

Varma kramar från mig!

Annika said...

Carin;:
HAHA, eller HUR!! Må han ha fel.
Hoppas ni får snö i Sverige! HOPPAS det.
Förstår om du inte vill ha varan i Spanien, hihi.
Se The Crown, den är så värd det.
Du har många timmar otrolig nutidshistoria framför dig.
Googla järnet kommer du att göra under tiden, hihi,
Varm kram!!

Annika said...

Humlan;
Som du säger, att göra en prognos tio dagar fram i tiden är ju svajigt. Lägg därtill en hel vinter, haha.
Nej jättesvårt det där.
Förstår att man kan se mönster och strömmar etc, men iaf ... nej.
Ja vi får se hur vintern blir, både hos dig och här.
Det skulle inte förvåna mig om den blir mld med tanke på hur milt det varit i november. Fast nu är det ju vettigare temps förstås ...

Att Trumpen inte sitter bakom lås och bom redan nu är verkligen en gåta. FATTAR det inte, det är ju så uppenbart att han låg bakom 6 januari.
Ja folk som röstar på honom ... begriper det inte.
Nu tror jag inte att han kommer att klara det, men ngn annan med lika extrema åsikter kommer att göra det. GOP är inte det parti det en gång var, det är så urholkat. Egentligen borde de sära på sig, gå på två håll, de mer extrema skapar ett parti och de mer moderata (och vettiga republikanerna) skapar sitt eget. Det kan gälla demokraterna också, vänsterfalangen skapar ett parti och de mer moderata (som Biden) kör ett parti- Det är här med två partier är faktiskt inte hållbart.
Men men, det kommer inte heller att ändras.


Du har en Kindle, en sådan har jag funderat över.
Det måste vara lätt att köpa böcker från tex Ad Libris, det måste gå på nolltid precis som det gör för Peter då han laddar ner böcker från Barnes and Noble.
Precis som du säger, lätt att ta med sig när man reser. Allt sånt.
Du har rätt i det där att läsplattorna är bra anpassade till att vara med "läsbara" än en iPad.
Mkt bra att du kan ändra texten, men jag förstår att det är ett lätt bök att gå tillbaka och läsa om.

Jorå, jag håller med dig, har egentligen inget emot vinterns färger och kala träd. Det är vilsamt och lugnande. Håller helt med dig.

JA jag hörde att det snöade i Sthlm!!! YAY, haha.
Men det är väl mest blask så häri nov. Mysigt ändå. Facetimade med min syster nyss och hon sa att det var sååå rått, att kylan går genom märg och ben. Vet exakt hur det är. det blir lika rått här på vintern, hua!!

Humlan, ha det såå gott!!
Kramar!!

Humlan said...

Jag håller helt med dig om partierna, båda skulle delas så att inte alla åsikter ska rymmas under samma paraply. Sedan blir det förmodligen som i många andra demokratier, att flera partier får samarbeta, men det är ändå bättre!

Jo, din syster har rätt; det är råkallt och inte så jättemysigt att vara ute i dag. Skönt att kura inomhus och tända ljus idag!

Kram!

Yvonne said...

Nej, sia om väder tror jag inte på, kanske för en vecka men inte mer. Här fick vi lite vitt på marken imorse, men nu är det borta igen. Ger ett tecken på vad som är att vänta.

Trumpen? Ja, vi kan bara hoppas på att han inte kommer igen som president, tycker iofs Biden är liiite väl gammal redan nu, ibland tror man han är senil när han visar sig. Inget fel i det, men då kanske man inte ska vara president.

Boken du skrev om ska jag beställa, läste en typ sådan som Kristin Harmel skrivit som heter "de bortglömda barnens namn" jättebra, handlar om en kvinna som hjälper judiska barn fly. Klart läsvärd.

Någon platta vill jag inte ha, vill ha en bok i handen. Ofta, iaf sommartid, när man sitter ute i solen och läser så går ögonen ihop och jag slumrar till och boken åker i golvet, inte så bra med en platta då, ha, ha

Sååå fina höstbilder, hösten hos dig är ju ff fin, här kanske gråvädret gör att det ser så fult och tråkigt ut.

Hade skrivit ett inlägg men det verkar ha hamnat i cyberrymden någonstans.

Ha en fortsatt fin torsdag och en stor kram skickar jag

Yvonne said...

Crown gillar jag verkligen och vi är väl halvvägs i den, så duktiga skådisar och verkligen lik Diana och "Bettan" och Camilla. Fy vilket hemskt äktenskap Diana måste ha haft med Charles, usch och fy! Sönerna tycker jag lite synd om som får veta mer och mer hur deras avgudade mamma hade det men sin pappa.

BP said...

Dessa meteorologer med sina långtidsprognoser - har iofs aldrig kollat upp om de hade rätt eller fel sisådär två till tre månader efter de yttrat sig, men jag är skeptisk. Å personligen vill jag ha en mild och grön vinter, vilket jag troligen inte kommer att få. Det ska snöa här på lördag och söndag.

DT är så himla korkat. Det gick ju väldigt knackigt för republikanerna reda nu med undantag av stjärnskottet Ron De Santis i Florida. DT lär nog inte gilla honom. Han verkar ungefär lika "extrem" som DT.

Har ingen läsplatta, vill ha bokkänslan kvar så länge mina ögon klarar det. Julmusik redan nu - herreguuuuuu. Som tur är inte här än...

Lotta K said...

Hoppas verkligen jag har fel men på sista tiden har jag inte lyckats köpa ens elektroniska böcker från Sverige. Hopplöst trist. Det enda som kan funka är om Apple har svenska böcker.

Channal said...

Idag +2 grader här hemma. Det gör mig faktiskt ingenting. Vill ha lite kyla till advent, och gärna snö! Enligt tiodygnsprognosen ska vi få snö. Men knappt inga rönnbär i år. Blir nog en mild vinter.

Pinsamt med Trump! Borde inte han skaka galler?!! Böckerna om Betty ligger och väntar på mig. Jag har ingen läsplatta. Vill ha en bok och hålla i. Sen gillar jag att lyssna på böcker när jag sitter i bilen. Justin nu Alex Schulmans bok Malma station.

Förr köpte jag alltid en ny julskiva. Numera lyssnar jag på Spotify! Åh vad jag längtar till advent!!

Ha en fin kväll Annika! KRAM xo xo

KRAM Anna Channal

Channal said...

Glömde säga... jag har sett ALLA avsnitt av The Crown. Top notch! Kram igen! Anna

Äventyret framtiden said...

Jag har inte sett ett enda avsnitt av Crown och jag lever fortfarande, haha...
men jag har väninnor som gärna gör det och är fullständigt lyriska när de berättar om de olika avsnitten och personerna som det handlar om.
Jag har ingen läsplatta heller. Inte ännu, så länge jag får tag på svenskspråkiga böcker på den här ön. Men sen vete gudarna...
Var in på Flying Tiger för två veckor sedan och där var full jul med endast julmusik. Jag gick ut, haha...sån är jag. Var sak har sin tid liksom men jag har blivit lite mera gränslös med åren.
Men jag vill inte att julen ska stå mig upp i halsen när den väl är här, då vill jag njuta av den, ta in den och det kommer att bli jättejättesvårt när man redan har full jul nästan överallt i Funchal. Värre blir det och jag kommer att visa foton från allt det makalösa som händer här. Puh, jag är redan lite trött ;)
Den där Trumpen, suck och stön.

Ha det fint Annika!
kramar!

Brysselkakan said...

Ja, du kommer gilla fortsättningen Varma händer också! Och precis som du så gillar jag också att läsa om kvinnor under Andra världskriget. Men det visste du ju redan!

Jag läser numera nästan enbart på min läsplatta. har Storytels egna. Valde den för det var ett bra erbjudande med väldigt lågt pris för ett år sedan och jag ville testa om det var ett sätt jag kunde tänka mig att läsa på. Och det var det ju! Sonen i USA, som liksom jag också läser väldigt mycket, har en Kindler. En äldre modell men den funkar, dock står en nyare på önskelistan vet jag men han kommer inte byta förrän den gamla ger upp.
Det kan ta lite tid att få kläm på läsandet på en platta men det är smidigt att kunna byta teckenstorlek, typsnitt, radavstånd osv. Ljusstyrkan också men det går också att läsa utan bakgrundsljus. Tycker det skiljer sig mycket ifrån att läsa på en iPad tex. Du slipper allt blänk etc och det är som att läsa på papper.
Vet att man via svenskt lånekort kan ladda hem böcker från biblioteket (det går inte på Storytels reader) så det kan vara värt att kolla upp filformat för det. Lånekort kan säkert din syster bidra med, digital inloggning kan ni ju dela på. Annars så funkar tex Storytel utomland (med svenskt abonnemang då) men det kan vara så att man kan ha utländska abonnemang hos dem också, e finns i många länder numera. Kanske någon av dina släktingar i Sverige har ett abonnemang som ni kan dela på?

Elisabeth said...

* Jag tror inte att dessa långtidsprognoser stämmer, för som du skriver; det är ju svårt för meteorologerna att ens få 10-dygnsprognoserna rätt. Det är dock lite roligt med de folkliga spådomarna, som t.ex. detta med att mycket rönnbär skulle betyda en kall vinter. Sådana där tråkmånsar som jag frågar sig då HUR i hela friden rönnbärsmängden skulle hänga ihop med den kommande vintern. Självklart kan vintern påverka blomningen på våren (som vintern 2010/11 när massvis med azaleor frös bort i Botaniska i Göteborg och således inte blommade), men åt andra hållet?! Nej, det kan de nog inte veta.;-D

Själv vill jag ju som du vet ha en mild och snöfattig vinter. Är för tillfället riktigt sur över helgvädret; snö/snöblandat regn på lördagen, vilket i sin tur betyder ishala vägar på söndagen. Inte bra för mina promenader. Vill ju ut och gå minst tre timmar både lördagar och söndagar (både för motionen och den friska luften), men med isgata blir det knappast aktuellt. Å, ge mig mildvädret tillbaka!

* Jag har inte läst Räkna Hjärtslag, men vill verkligen göra det! Måste genast gå in och reservera den på mitt bibliotekskonto.

* Någon läsplatta har jag inte och jag har ingen längtan efter det heller. Vill ha "vanliga" böcker, framförallt för känslan av att bläddra i dem. Förstår dock att du vill skaffa en med tanke på möjligheten att köpa böcker på det sättet.

* Stackars Peter, snart börjar eländet med julmusik för honom. ;-) Själv lyssnar jag en del på julmusik via Youtube.

* Jag tycker faktiskt att färgerna hos dig är riktigt vackra! Föredrar de färgerna alla dagar i veckan istället för smutsig, ihopsjunken snö kryddad med grus.

Elisabeth said...

Glömde att kommentera Trump: HOPPAS verkligen att du har rätt i att han inte kommer att lyckas bli president. Han borde, som sagt, skaka galler.

Elisabeth said...

För att svara på din kommentar till min kommentar på tisdagsinlägget (skriver den här så att du ser den lättare):

Vi har (sensationellt nog...) en plan för vad som ska göras i händelse av att någon tar sig in i skolan för att skada folk. Tror att det var förra höstterminen vi fick en ordentlig sådan, och det är ju bra; bättre sent än aldrig, får man säga. De flesta dörrarna på skolan jag jobbar på är sedan några år tillbaka låsta. Eleverna och även vi använder elektroniska kort för att komma in. Dock är dörrarna vid receptionen olåsta, vilket jag väl till viss del kan förstå, men samtidigt vore det tryggare om även de var låsta.

Susjos said...

Jag har efter att blivit opererad med mitt ci-implantat fått tillgång till Legimus via biblioteket,så där kan jag ladda ner böcker och jag kan både lyssna och samtidigt läsa texten , så övar jag med mitt "robotöra" , himla smart, men ack så tråkigt! Vill ju hellre ha en fysisk bok, så är boken inte bra, ja då somnar jag med talarrösten i huvudet, haha! Legimus appen har jag på mobilen, men även på min Ipad, tycker den funkar bra att läsa på.

Åh, ny säsong av The Crown, den vill jag verkligen se, va kul att den nya säsongen är lika bra!
Ja, fulhösten är ju här också, värst är mörkret som kommer så tidigt...men ser fram emot lite semester nu!
Ha det gott!
Kram

Annika said...

Humlan;
Det hade varit sååå mkt bättre. Det är så svårt när det endast finns två partier i ett så stort land. Visst, det finns andra också, men det är bortkastad röster.
De borde dock dela på sig.
Precis, sen skulle de få samarbeta över gränserna.

Råkylan ja, den är inte kul. Hoppas du har det varmt och gott hemma.

Kramen!

Annika said...

Yvonne;
Nej, tror inte heller man kan sia för en hel vinter, eller sommar.
Det går inte.
Hörde att ni ska få mer snö i helgen. Lite mysigt ändå, fast jag vet att du inte tycker det.

Håller helt med om Biden, han borde inte försöka igen. Han borde lämna sin post och dra sig tillbaka. Det vore det bästa.
Han ör för gammal. OCH det är minsann den där Truppen också.

Yvonne, tack för TIPS!! De boken ska jag genast beställa!!!! Låter som ngt jag skulle gilla mkt.
Och ja, försök få tag på den boken jag tipsar om. Den är så bra.


VEEET, jag vill också egentligen bara läsa fysiska böcker. MEN jag lir så trött över att det är så svårt att få tag på svenska böcker här. Att det inte ens går att beställa från Sverige. SUCK.
Men jag håller med dig, absolut helst riktiga fysiska böcker.


TACK för att du provade igen, Yvonne, Ibland är det verkligen struligt med blogger på sämsta sätt.
UPPSKATTAR att du skrev igen!

Ja The Crown är ett mästerverk!!! Jag undrar också hur William och Henry ser på denna serie ... Måste vara tufft.
OCH Dianas liv då ... hur tragiskt var inte det!! Från början till slut. Vacker som en dag och älskad av folket. MEN annars? Vilket elände.

Kramar!

Annika said...

BP:
jag med, borde minnas vad DK sagt förr och om han haft rätt. Men jag verkar inte minnas sånt, haha.
nej, jag tror inte man kan spå väder flera månader i förväg.
SÅG att ni ska få snö, känner mig lite avis. Vet att du inte gillar, hehe.

DT ja, nej han kommer inte tillbaka igen. Tom hans egna sneglar illsint på honom nu. Di Santis ja, extrem som få. Men DT giillar honom INTE och tvärtom.
Rädd för alla extremister inom det republikanska partiet. Hur har det blivit så här uppfuckat? FATTAR inte, förr var det inte så här.

HA, du får snart julmusik på radion 24/7 också. :-D

Annika said...

Lotta K:
NEEEEEJ är det SANT!!?? Det är alltså kört kan man säga. Fasiken också.
Jag som hade hoppats att det skull gå den vägen.
Har Apple gott om svenska böcker?

Annika said...

Channal.
Ja absolut, lite normalt får det ju vara när det ändå är senhöst. Så galet detta. Jag förstår att du ser fram emot svalare temps. Och nu har ni ju det, jag vet att ni har kallt. Vi med.
Anna, jag vet ett år då det var såååå mkt rönnbär och då tänkte jag att nu blir det en kall viner i norden. Det blev det inte.
Samma med ekollonen här, litar inte riktigt på det tecknet heller.
Jadu, vi får hoppas på det BÄSTA!!!

Jag med, har min jullista på Spotify!! SÅ mysigt.

OCH The Crown, jaaaa Top NOTCH är det.

Kramar till dig!!

Annika said...

Karin;
HAHA, BRA!!
nej men vill du ngn ngn slå dig ner framför kvalitet av rang så SE den!!
Dina vänninor har rätt, man blir verkligen lyrisk. Alltså så svårt att verkligen förklara hur otroligt BRA den är.
J jag vet, jag vill helst också ha riktiga böcker, men det är så svårt att få tag på här. OCH ingen skickar, inget stort bolag i Sverige. Tycker gott de kan göra det om vi är villiga at betala porto, vilket man ju gör då man beställer.
HAHA, Karin ... Ja nu får du nog hålla i dig för det ger käpprätt åt julen nu.
Det kommer att explodera.
OCH på Pettas kunde ni köra ert race utan att se en massa bling bling, det blir svårt nu när ni bo i stan.
MEN LIIIIITE mysigt är det väl?
;-)
Kramar!!!

Annika said...

Brysselkakan;
Vi har väldigt lika smak där.
Just sådana böcker som handlar om närhistorian, Och för all del äldre också, som Moa Martinssons böcker som jag har slukat. Jut kvinnors situationer inom arbetarklassen är såååå intressant.

Ja jag vet att du har en platta som du tycker mkt om.
DET är nog du som inspirerat väldigt mkt för mig. Har ju förstås P också, men jag tycker hans nook är lite strulig ibland.
Han får starta om etc.

Vet du om din son kan beställa svenska böcker via Kindle??? För jag TROR att det är en Kindle jag vill ha, den går ju via Amazon, o det är helt OK eftersom Amazon har så mkt böcker. Men det är viktigt att jag tex kan beställa från Ad Libris också.
Bibblakort är smart, det skulle jag kunna göra, haka på min mammas (tror inte min syster har ngt lånekort där).
Förstår att det är en learning curve med platta. Läste en bok på Peters en gång, Gone Girl. Fick inte tag på den boken i pappersformat så jag läste den via Peter. Det var nog helt OK.
Du har rätt i det du säger om Ipad och blänk. Som du säger, skonsammare för ögonen med en läsplatta. Ingen i min familj därhemma har platta än, men jag vet att min syster har funderingar på det eftersom hon läser mkt.
TACK för din input!!!

Annika said...

Elisabeth;
Nej, tror inte heller det.
OCH jag vill inte att han ska ha rätt heller, haha.
Det där med rönnbärsmängden stämmer inte, vet att för några år sedan var det helt överfullt med rönnbär. DÅ vet jag att vi sa att NU skulle ni får en sträng vinter. Ni fick en mild
Sen har jag hört två versioner av rönnbären, den som vi talar om ovan. Men också att om det är lite rönnbär blir det en sträng vinter för att trädet orkar inte bära en tung börda både sensommar och vinter, med all snö då.
Alltså, det blir som det blir ;-D

VET att du högt önskar en mild vinter. HIHI.
Såg att ni ska få snö. Jag blev genast avis.

JA läs boken hag tipsar om ÄLSKADE den!!!

Precis, vill ju också helst läsa riktiga fysiska böcker, men det är så svårt när det inte går att få tag på svenska böcker här. DÅ hoppas jag att det ska gå lättare med platta ...

Peter ja, han suckar ... HAn bor ju dessutom i julstuga nu, haha.
Ikväll ska jag spela kulmusik till drinken. POOR him!!
YT hr mkt bra julmusik.

tro mig, DT kommer ingen vart denna gång. OCH ja, han borde sitta inlåst, fattar inte att han inte redan GÖR det.

SÅ bra att det finns planer för skolan OM det som inte får hända händer. Det är lika bra att vara förberedd. De borde kunna ha låst vid receptionen också och ha ngn slags porttelefon, vilket de har här.

Annika said...

SusJos:
Ja det kan du ju nu!!
Så himla BRA!
Jag antar att det är ett mkt bra sätt att träna på. Just att höra och läsa texten, även om jag fattar att det är störigt. Men otroligt att din hörsel nu faktiskt blivit så bra!!!

JAAA, se The Crown när du kommer hem igen. UNDERBART mästerverk, den senaste säsongen.

OCH ha det SÅ härligt på din semester!!

KRAMAR!!

Anonymous said...

Jag har både en Kindle (för engelska böcker) och en Storytel läsplatta för svenska böcker. Osäker på om Storytel finns i USA men jag hade inget problem att ha ett svenskt konto när jag bodde på Irland. Jag läser externt mycket så känns värt det, för 179 kr i månaden kan jag läsa obegränsat på Storytel och de har de flesta av de svenska böckerna. (Räkna hjärtslag och varma händer finns, visst är de bra?)
Jag var också skeptisk till läsplattor tidigare men nu skulle jag inte klara mig utan :)
Kram från Tania

Anonymous said...

Den orangea mannen är en sån pajas. Varvar mellan att läsa traditionella pappersböcker, e-böcker o att lyssna. Allt beroende på humör o omständigheterna. Nu laddade jag ner Liza Marklunds Kallmyren som e-bok, hann läsa nästan hela i flyget till semesterorten idag, bra bok. Valde att läsa i telefonen fast jag har plattan med. Lättare att hålla i telefonen. Vasa stadsbibliotek har jättebra utbud av e- o ljudböcker, alldeles gratis när man har bibba-kort. Annah

Annika said...

Tania:
Tror du är ny här. Välkommen hit!!!
För jag tror inte det är den Tania som bor i CT, eller hur?
Får kolla upp om Storytel finns här, men tvivlar på det. Det är Kindle och Nook som är de stora här.
Ja, det skulle vara värt det för mig också, jag skule kunna läsa sååå många svenska böcker som jag vill läsa, men måste vänta på tills jag kommer dit. Dessutom är det tungt att släpa på böcker, en platta skulle lösa det problemet också.
Tyvärr har jag ju inte läst Värma händer och det är just den boken som gör att jag trängtar efter att få en finkande platta mot Sverige. HAHA.
Tania, välkommen tillbaka!!!
Kram från mig!!

Annika said...

Annah,
DET är han. Men tro mig, denna gång kommer han inte fram.
Låter bra att varva med pappersböcker.
VILL också läsa Kallmyren, älskade den första sååå mkt.
Får se till att jag kan logga på min mammas bibblakonto så att jag kan låna via Sthlms stadsbibliotek.
Njut på din resa!!