Wednesday, September 14, 2022

Tillbaka i Bloglandia igen!




Men hallå och hej på er alla!



Idag har jag varit tillbaka i det stora landet i väst i exakt en vecka. Förra onsdagen lämnade jag mina föräldrars lägenhet i nattens mörker, närmare bestämt klockan 4. Vid den okristliga tiden kom taxin och hämtade mig för vidarebefordran Arlanda.



På Arlanda rådde inga köer. Alls.
Inte i incheckningen och inte i säkerhetskollen. 
Till min besvikelse hade inte Pocket Shop öppnat ännu i den arla timmen. Jag brukar alltid köpa på mig ett gäng böcker innan jag åker. Tursamt nog hade jag gjort ett intjack på Adlibris på Kungsgatan tidigare under min Stockholmsvistelse så förvisso har jag har en liten försvarlig hög svenska böcker härhemma.
Dock i barerna (vilka såklart var öppna) satt folk och drack både vin och öl. Fattar inte …
Men charters är säkert going strong än i dessa dagar. Tänker att det är mest charterresenärer som tar sig en blänkare innan solen ens gått upp, haha.
Fascinerande ändå att man ens vill ha alkohol så tidigt …
Jag? Jag tog min en kopp kaffe och en macka och slog mig ner nära min gate.


SAS-planet mot Kastrup avgick i tid och det var fullproppat. Givetvis.
SAS hade ju självsvåldigt ändrat min flight, de hade tidigarelagt den. PÅ Kastrup råkade planet landa precis vid CE-gaterna, alltså där man lämnar Schengen för stora vida världen. Inga köer till den passkontrollen heller.
Sen blev det ännu en fika innanför den kontrollen. Planet till Washington avgick i tid prick fyra timmar efter att jag kommit till Köpenhamn.


Det planet var packat till brädden också
Tänk att folk reser så mycket mitt i veckan i september … Jag trodde enfaldigt att jag kanske skulle få en ledig plats jämte mig, men NEJ.
Jag hade det bra hela flygresan, läste min bok och slumrade ibland. Planet anlände en halvtimme före utsatt tid. I passkontrollen på Dulles gick det så snabbt som aldrig förr. Jag var ute på en kvart. I vanliga fall kan det ta upp till en timme och längre. Otroligt alltså.


OCH min egen Covid-Peter hann inte ens in i ankomsthallen för att hämta mig, jag fick vänta på honom istället.
Japp, Peter har haft Covid. Så är det. Han fick det för snart två veckor sedan. När jag anlände hade han varit sjuk i en vecka och var således verkligen på bättringsvägen då jag kom. Nej, jag var inte det minsta rädd för att han skulle smitta mig. Inte alls.


Saken är ju den, jag har åkt så mycket kollektivtrafik i Stockholm de senaste veckorna, varit i affärer, trängts med folk, varit ute på barer, cafeer och på allmänna platser.
OCH sedan  det faktum att jag flugit två proppfulla plan samt befunnit mig på tre olika flygplatser. 
Nä, om coviden skulle ta mig så kom den inte från Peter iallafall.
OCH, so far so good …



Peter blev inte så dålig heller, han fick lite feber och frossa, lite torrhosta och ordentlig snuva.
Ja, han hade lite värk i kroppen också. OCH han blev totalt orkeslös under ett par dagar, sa han. Peter har fortfarande lite hosta kvar, men inget att orda om egentligen.
Dock, hemmatesterna (antigen) han tog talade sitt tydliga språk, två klara linjer. SÅ covid har han minsann haft.



En vecka senare har jag fortfarande lite jetlag kvar.
Jag vaknar i svinottan och kan inte somna om. Men annars är det rätt bra.


Jag har plockat upp alla mina dagliga rutiner igen. Det känns bara fint.


Min sommar därhemma var fin, och jag ska berätta mer om den i kommande inlägg. Det är jätteroligt att skriva här på min blogg igen efter mitt väldigt långa uppehåll.  Jag känner mig taggad och inspirerad. Hoppas att ni vill följa mig i ännu ett år. 



Tack för att du läser och varmt välkommen tillbaka till min blogg.

24 comments:

Elisabeth said...

Så roligt att bloggen - och därmed min frukostläsning - är tillbaka igen! Ser fram emot berättelser och bilder från din sommar. :-)

Detta med alkohol på morgonen alltså, jag förstår det inte heller. Nu dricker jag förvisso knappt någonsin alkohol (senast var nyår 2019), men om det är något jag aldrig skulle göra så är det att ta ett glas vin i arla morgonstund. Min favoritdryck på morgonen är juice, helst apelsinjuice, för det känns bra med tanke på C-vitaminer.

Jobbigt att planen var fullsatta. Det är onekligen lite förvånande att folk reser så mycket nu, att så många kan ta semester när allt kört igång igen. Eller så kanske det har blivit mycket affärsresande igen?

Skönt att det gick så smidigt med passkontrollen! Kan tänka mig att det är tämligen frustrerande om den delen av resan tar tid, för då är du ju i princip hemma.

Johanna said...

Wohooo, va kul att bloggen är live igen! Har varit inne några dagar och kollat efter uppdateringar.
Nu när hösten börjar närma sig med stora steg här i Uppsala så drömmer man om ett annat liv på lite varmare bredgrader eller kanske bara ett stort äventyr. Hoppas att drömmarna blir av men det är som sagt lite snårigt att ta sig över till USA som familj.
Tills dess får man njuta av dina berättelser.
Nu när du varit en sväng i Sverige/Finland så är det kanske extra tydligt med skillnader, positivt som negativt ? Men vad har du saknat mest ifrån Reston eller Usa generellt?

Varma hälsningar från Johanna

Äventyret framtiden said...

Välkommen hem till Bloggen! :)

Nu blir det en titt in till dig varje morgon, härligt! Du är saknad.
Ja, hur kan folk dricka alkohol så tidigt på morgonen, en bra fråga men tydligen börjar semestern så för många. Jag har också förundrat mig över samma sak och också på färjan från Åland till Sverige sitter folk och dricker vin kl. 08 på morgonen. Haha...
Undrar hur de känner sig på kvällen om de har ångat på hela dagen i sin tillfälliga frihet och semester? Nå, var och en på sitt sätt men visst är det ett fenomen vi diskuterar nu eller hur?

Skönt att Peter är på G igen och att hans covid blev som en ordentlig förkylning och inte mera än så.

Ha en fin onsdag Annika!
Varm kram över havet!

Eva i Dalarna said...

Välkommen tillbaka! Din hemresa gick ju väldigt bra eller hur? Och inte har SAS gått i konkurs heller.
Önskar god bättring till maken. Jag har varit sååå förkyld i ungefär en månads tid, verkligen haft hostan från helvetet och varit totalt orkeslös. Nu börjar jag dock känna att det går åt rätt håll.
Har gjort tre antigentester och en pcr men nån covid var det inte. Så tydligen finns vanliga förkylningar också kvar...

Mamma C said...

Härligt att ha dig tillbaka på bloggen igen även om jag följt dig på insta under sommaren.
Visst är det märkligt att man vill sitta och ta sig något starkt vid 04.00 tiden på morgonen. Men jag tror som du att det är charterresenärer.
Jag tror att gubben och jag fick en släng av covid när vi var hemma i Sverige i April. Vi fick värsta hostan som höll i sig i ett par veckor.
Ha en fortsatt bra dag.
Kram Carin

Erica said...

Jippie!! Välkommen tillbaka!! :-D
När din blogg kommer tillbaka efter sommaren; DÅ känns det verkligen som att allting är som det ska igen :-D

Skönt att hemresan gick bra. Tråkigt med fullsatt plan; som du skriver, lite förvånande med tanke på mitt i veckan. Men folk verkar ju vara mer tokiga än normalt i att resa nu efter alla restriktioner... Se bara på tiderna det tar att göra nya pass...

Nej, alkohol så tidigt på morgonen har jag också svårt att förstå. Skulle jag flyga vid den tiden skulle jag sitta mer som en zombie.
Kanske är folk som är flygrädda och bedövar sig, haha ;-P
Men charter (eller affärsfolk) låter ändå mest troligt :-)

Ser fram emot allt med din blogg denna blogghöst!
Igen; välkommen tillbaka!

Kramar från Piteå. /Erica

bettan said...

Välkommen igång kära Annika med bloggen. En bättre onsdag🙌
Skönt du är lyckligt hemma och igång med dina vardagsrutiner.
Skönt också att Peter är på bättringsvägen och inte blev galet drabbad.
Jag kommer få vaccindos nr 5 om några veckor. Det blir bra.

Ser framemot hösten och kommande inlägg.
KRAMAR🤗

Annika said...

Elisabeth:
ÅÅÅ TACK!!
Så glad jag blir av dina ord. DET är ännu mer inspirerande att höra dig säga det.
Nä det där med alkohol i svinottan fattar jag INTE heller. Att de ens vill inta en drink då liksom. Jag brukar ta ett glas rödvin på flighten CPH-IAD men mest bara för att lättare kunna sova. OCH det är eftermiddag då de kör. Men jag tycker dt är lite mysigt att ta ett glas i början på en lång flygresa. MEN på morgonen, NÄÄÄÄ!!
Fascinerande ändå.

Packade flighter. Jag fattar inte heller.
Off season och skolorna har börjat ... Nä, fattar inte.

Att ta sig igenom passkontrollen är oftast så tidskrävande och långsamt. OCH sen ska man svara på frågor (ja även jag fastän kan bor här) och bla bla bla. Men denna gång var det bara PANG igenom på nolltid.

Annika said...

Johanna:
OCH din kommentar gör mg SÅÅÅÅ GLAD!!
TACK för pepp och sporrande ord.
Jag vet att det är assvårt att flytta hit, en halv vetenskap och sååååå många regler innan det blir av. OM det ens går.
Lättast är ju via jobb förstås, men då ska det ju ofta vara så specifikt och man ska nästan var anställd på ett företag där man, från Sverige, kan jobba i US på kontrakt i några år.
Eller så giftger man sig med en amris, inte aktuellt i ditt fall, haha.
Eller åker hit och pluggar, inte heller aktuellt för dig.
Men genom jobb etc kan det ju gå.
Intressanta frågor, ska svara på dem över kommanse veckor.

KRAMAR och tack igen!

Annika said...

Karin:
ÅÅÅÅÅ tack för dina fina ord.
BLIR så glad. DET känns onkeligen riktigt kul att vara igång igen!
Ska bli så roligt att komma till dig om en stund!!

Det där med alkohol innan solen gått upp, fattar INTE!! Hur vill man ens?
Ja, det där är ngt jag alltid tänker på när jag kommer till ARN.
DU har så rätt, samma sak på Ålands/Finlandsbåtarna. HAHA, SÅÅÅÅÅ sant ju!!
Återigen, fattar INTE!!
Ett sant fenomen, och att gå ombord på ett plan halvfull är inte precis va jag drömmer om. HAHA.
Kan absolut ta ett par glas ombord på planet (om det är kväll eller EM när man sticker), men inte på morgonen. Aldrig. URK!!
Ja, ett sant fenomen är det verkligen ....

Det var ändå en lött dust P fick med sin covid. Som en lite tyngre förkylning i några dagar, så var han nog ganska medtagen och energilös under ett par dagar.
Får se om jag åker på den?
Snart dags att ta femte sprutan.

KRAMAR i massor över halva Atlanten!!!

Annika said...

Eva:
TACK!!
Ja, SAS finns kvar, haha!!
OCH det gick väldigt bra att åka med dem. Får se om de kan stå emot sin stora förlust ...
MEN de har ju en tendens att hålla sig kvar.
Superlätta resor var det, både dit och hit.
Tacksam.
Men oj att du varit, och ÄR, så skruttig. INTE kul.
MÅ det ge med sig.
Jodå, jag tror det finns gott om "vanliga" förkylningar i omlopp. OCH flunsor. FEEL better!!

Annika said...

Carin:
TACK Carin!!
Så kul att du varit me dom insta under sommaren likaså.
DET är jättekul att vara tillbaka igen. OCH det ska bli så roligt att besöka dig också.

EN gåta med alkoholen på ARN, haha.
Är nästan säker på att det är charterresenärer till 100%.
Men jag fattar inte att DE vill och orkar, haha.

IRK, ja det är ju så lätt att smittas under resor. Just hostan, som ni fick, kan ju dessutom hålla i sig länge.

TACK detsamma till dig och KRAM!!

Annika said...

Erica:
AWWWW tack, Erica!!
SÅÅÅ gullig du är, blir jätteglad!!

Ja jättemånga reser nu, även så här off season. I somras var det ju rena rama kaoset på ARN. Hemskt. NU var det ju lätt som en plätt.
Men proppade plan ändå.
Som du säger, nog många som vill ut och resa efter pandemiåren.

Det där med alkohol innan solen gått upp på en flygplats .. SÅ himla konstigt.
Ja, kanske är de flygrädda? Men jag tror många vill börja sin semester med en rejäl drink, fattar det dock INTE.

Tusen tack för dina fina ord.
Ser fram emot att läsa din blogg.
KRAMAR!!

Annika said...

Bettan:
STORT TACK!!
Så roligt att du tycker det, jag blir SÅÅÅ GLAD!!
Det är onekligen såååå skönt när allt flyter på då man reser.
TACKSAM.
Snart spruta fem för dig, yay. SAMMA här, ska ta den om någon månad tänkte jag.

TACK igen fina Bettan!
Stora kramar till dig!!

Hannas krypin said...

Fattar verkligen inte det här med alkohol på morgonen. Och varför förutsätter de att alla vill dricka alkohol och inte ha någon butik öppen? Har också haft covid nu, för mig var det som en ordentlig förkylning. Är lite matt i kroppen bara nu efter allt stillasittande. Mitt hemtest blev jättepositivt direkt. Ingen tvekan om vad som drabbat mig iallafall.... :-P

Yvonne said...

Välkommen tillbaka, du är efterlängtad. Vi har precis kommit hem från en 2 dagars vinresa i Yecla/Jumilla där vingårdarna står som spön i backen. Vi var 6 personer och åkte i 2 bilar, övernattade på ett jättefint B&B och kom hem med 2 fullastade bilar med mycket goda viner och olivoljor, salta mandlar. Vi hade jättetrevligt och alla var sååå nöjda med resan, men trötta som bara den.

Skönt att flygresan gick som den skulle för dig och fick du inte Covid på planet så klarar du dig säkert.

Hur folk kan få i sig alkohol på tidiga morgonen och förmiddagen är en gåta, men det hör till säger många.

Hoppas jetlagen ger med sig snart, inte kul att vakna tidigt och inte kunna somna om.

Stor kram från mig

Annika said...

Hanna:
En gåta, visst??
Obegripligt.
Precis, barer öppna men Pocket Shop stängt, grrr!!!!
Samma för P, postivt direkt. Ingen tvekan.
Ja, jag tror ni fick samma känsla av Covid, du och P.
Feel better!

Annika said...

Yvonne:
TACK snälla rara Yvonne!!
Blir så glad över dina ord!
ÅÅÅÅ vilken MYSIG vindgårdsresa ni varit på. HÄRLIGT!!
Och att ni var borta i två dagar!

Precis, eftesom jag inte fick covid ombord så klarar jag mig nog. Blir iaf inte smittad v P, tror inte han smittar längre heller. Ej heller tror jag att han smittade för en vecka sen.

Ja, detta morgondrickande på ARN alltså, haha. SÅG detsamma i CPH sen också.
FATTAR INTE!!

Ja, säkert försvinner jetlagen snart. men för mig som redan är kvällstrött blir det bara för mkt. haha.

KRAMAR!!

Brysselkakan said...

Skönt att vara hemma antar jag! Både du och jag hade vår beskärda del av strul med SAS i sommar...
Att flygen var så fulla förvånar mig inte; det är många inställda flyg hos många flygbolag (oftast pga Covidsjuk personal) och då blir ju alla andra flyg mer bokade.
Hoppas du snart är tillbaka i vanlig lunk och utan jet lag!

BP said...

Du kunde knappast ha valt en bättre sommar här i Sverige, för sommaren 2022 är nog en av de bästa och varmaste jag kan minnas.
Tur att di inte "drunknade" i köer. Du missade dom nog precis när du började din långresa.
Jag drabbades ju också av Covid-19 förra veckan. Har inte den blekaste varifrån jag fick viruset och av vem. Hade samma symtom som Peter, men är nu feberfri och negativ. Däremot är jag fortfarande väldigt snorig och hostar lite. Just känns det som post-cold ungefär.
Förresten - välkommen hem!

Annika said...

Brysselkakan:
Det är det. Jamenvisst, SAS och hela hemresan. Allt gick bra, men PUST. ALL stress innan.
du har säkert rätt, många inställda flyg, så väldigt sant.
Tack, borde vara tillbaka i samma gamla lunk mkt snart, tänker jag.

Annika said...

BP:
Njae , nej ... haha ... jag var ju i Österbotten i en månad och där var det INTE varmt, kan jag säga.
Men i Sthlm då jag kom dit, toooo much heat.
Ja, aldrig blir man nöjd.
du och Peter samma.
Du har funnits i mina tankar hela dagen idag.
:-*

Susjos said...

Välkommen hem och tillbaka till bloggvärlden igen! Nog har jag följt dej på instagram i sommar, du har haft det fantastiskt skönt,så fint!

Ja, det här att dricka alkohol fem på morgonen...nej, det förstår jag inte! Men lustigt nog sitter man sen på charterplanet runt kl 10 och tar lite bubbel innan maten! Haha, men då har man ju varit igång i flera timmar! ;-D

Hoppas du snart slipper det där med att vakna tidigt..jetlag är jobbigt, du har inte provat melantonin?

Ha det gott!
Kram

Annika said...

Sus:
TACK!!
Ja, så roligt att du varit med mig på nesw-kontot.

Det här med alkohol innan solen ens stigit över horisonten ...DET är en gata för mig, haha. Exakt, fattar ju det där med lunch ombord sen och bubbel. Jag med, jag tar alltid vin när jag lämnar CPH och då är det mitt på dagen.
Men sådär på ARN, nä fattar inte, haha.

Melatonin har jag provat och provat och det hjälper inte.
SUCK.
Men, jag är så morgonpigg i min själv och det för det svårare.

Kramar